Pelottava ikäluokka 50+

hande

Sanoo toinen akateeminen tyttöni, nuo ainoat.

He ehkä eivät pysty arvostelemaan tätä asiaa selektiivisesti, koska heiltä puutuu näkökulmaa.

Heistä 50- luvulla syntyneet ovat enemmänkin sodan jälkeensaattamaa jäännettä.
Hei eivät ole kokeneet Vanhan valtausta, kultuurivallankumousta.
heille isä ja äiti ovat vaan omituisia jäänteitä pitkine tukkineen, keskikaljoineen.

Heistä puuttui ruuti.

Näinkös se meni?

26

1509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikunkeikku

... oo noin.
      Jos sinä olet ollut omituinen olevainen, niin en minä ainakaan.
      Ei mun lapset ainakaan ajattele vanhempiensa olevan sodan jälkeensaattamaa jäännettä.
      Ihan pistää vihaksi tommonen "nupina".
      Meistäkö puuttui ruuti. ihan pakko sanoa sulle, että Höh ja vielä kerran Höh.

• hande

joille olemme henkisesti velkaa, alkavat naavoittua.
      On aika astua ruotuun.
      Vai ovatko lapsemme jo?

• 1946-1950

syntyneitä, samanikäisiä, tai muutamaa vuotta vanhempia, kuin me.

• hande
        1946-1950 kirjoitti:

syntyneitä, samanikäisiä, tai muutamaa vuotta vanhempia, kuin me.

Mutta on myös toinen ikäluokka.
        48- 55 syntyneet.
        Kun isä sai otettua sukset jalasta, ja repun selästä. Raivasi hän viisi hehtaaria peltoa lisää, kuin vaimoansakin.
        1960 alussa hän sylkäisi auraansa jälleeen.

• hande

Ostaa edelleen jotain voimakkaita kuoseja, miehet meissä juovat keskikaljaa, oikeutettua meille.
      Mummoja ja ukkoja pahoinpidellään henkisesti, koska meille on näin opetettu.

Ulkoisesti heillä on Audeja ja Mersuja, henkisesti meillä on Lada ja tuulipuku.

koska se oikeasti kuuluu meille.
      uskokaa tai älkää.

• ja ukkoja

pahoinpidellään, henkisesti", missä ja ketä näin on opetettu? Ei minua ainakaan koskaan missään.

"Lada ja tuulipuku", kumpaakaan ei minulla ole, mutta mitä pahaa niissä on?
        Kumpikin asiallinen omassa osassaan.

• hande
        ja ukkoja kirjoitti:

pahoinpidellään, henkisesti", missä ja ketä näin on opetettu? Ei minua ainakaan koskaan missään.

"Lada ja tuulipuku", kumpaakaan ei minulla ole, mutta mitä pahaa niissä on?
        Kumpikin asiallinen omassa osassaan.

ja molemmat meiltä nyt viedään. Ladat on jo viety.
        Mummot jaksaa sentään heilua. Maailmanvara.

• Heikunkeikku

...ajattelet noin. Sinulla on varmaankin kokemuksia lapsuudessasi jostakin huonosta.
        Ei minulle ainakaan ole opetettu mitään henkisiä pahoinpitelyitä.

Se täytyy myöntää, että lapsuuteni on ollut helppoa. Esim. rahallisesti. Olen syntynyt -56. En muista, että lapsuuteni aikana olisi koskaan puhuttu sodasta. Siihenkin on syynsä, mutta en ala tässä kirjoittelemaan pitkiä sepustuksia asioista, jotka eivät muita sillä tavalla kiinnosta.

Saattaa olla, että sinun lapsuutesi ja minun lapsuuteni ovat niin kaukana toisistaan, että näkemyksemme ovat sen takia niin erilaiset.

Tahdoin kuitenkin kertoa oman kantani.

Kirjoitit: "koska se oikeasti kuuluu meille. uskokaa tai älkää."
        Tuohon en voi vastata muuta kuin, että en ole samaa mieltä.

Olisi mukavaa, jos myös muut ihmiset sanoisivat oman näkemyksensä.

• muista, omat
        hande kirjoitti:

ja molemmat meiltä nyt viedään. Ladat on jo viety.
        Mummot jaksaa sentään heilua. Maailmanvara.

vanhemmat on huolehdittu loppuun saakka.

• hande
        Heikunkeikku kirjoitti:

...ajattelet noin. Sinulla on varmaankin kokemuksia lapsuudessasi jostakin huonosta.
        Ei minulle ainakaan ole opetettu mitään henkisiä pahoinpitelyitä.

Se täytyy myöntää, että lapsuuteni on ollut helppoa. Esim. rahallisesti. Olen syntynyt -56. En muista, että lapsuuteni aikana olisi koskaan puhuttu sodasta. Siihenkin on syynsä, mutta en ala tässä kirjoittelemaan pitkiä sepustuksia asioista, jotka eivät muita sillä tavalla kiinnosta.

Saattaa olla, että sinun lapsuutesi ja minun lapsuuteni ovat niin kaukana toisistaan, että näkemyksemme ovat sen takia niin erilaiset.

Tahdoin kuitenkin kertoa oman kantani.

Kirjoitit: "koska se oikeasti kuuluu meille. uskokaa tai älkää."
        Tuohon en voi vastata muuta kuin, että en ole samaa mieltä.

Olisi mukavaa, jos myös muut ihmiset sanoisivat oman näkemyksensä.

Lupasin kertoa vaan perhekertomuksia.

Lipesin taas kerran, jossa nöyrryn eteenne.
        Olen pahoillani. Luen liikaa historiaa, joka tahtoo värittää kirjoitukseni, etenkin leskenä, hakee dokumentataatioita joka yllättää aina.

Ihminen hakee aina itsestään jotain, jota ei välttämättä ole.
        Hauskaa seuraa muuten keikku olet, sellainen arvaamaton.

• Heikunkeikku
        hande kirjoitti:

Lupasin kertoa vaan perhekertomuksia.

Lipesin taas kerran, jossa nöyrryn eteenne.
        Olen pahoillani. Luen liikaa historiaa, joka tahtoo värittää kirjoitukseni, etenkin leskenä, hakee dokumentataatioita joka yllättää aina.

Ihminen hakee aina itsestään jotain, jota ei välttämättä ole.
        Hauskaa seuraa muuten keikku olet, sellainen arvaamaton.

..tarvitse olla pahoillaan mistään. Mistä oikeastaan olisit. Enkä sitäpaitsi usko, että sen edes tosissasi sanoit.
        Värittele kirjoituksiasi aivan, kuten katsot parhaimmaksesi. Minua se ei haittaa.
        Minua haittaa ja häiritsee vain ja ainoastaan se, jos minulle Ilmoitetaan, miten minä ajattelen. Tai yritetään manipuloida.

Harmittaa etenkin sellaiset lauseet, joissa yleistät, että ihmiSET AINA....sitä sun tätä.
        KAIKKI ajattelevat niin tai näin.

Olisi mukavaa, jos kertoisit VAIN mitä ITSE ajattelet mistäkin asioista.

Yleisesti ottaen 99 %:sti olet väärässä ainakin mun kohdalla.

Mistäs tiedät, luenko minä historiaa. Jos kertoisin historiasta, kertoisin historiasta. Jos kerron omasta elämästäni, en värittele sitä mitenkään. Etenkin leskenä olen tätä mieltä (pakko laitta hymiö :) , koska leskeys ei tähän mitenkään kuulu.

• hande
        Heikunkeikku kirjoitti:

..tarvitse olla pahoillaan mistään. Mistä oikeastaan olisit. Enkä sitäpaitsi usko, että sen edes tosissasi sanoit.
        Värittele kirjoituksiasi aivan, kuten katsot parhaimmaksesi. Minua se ei haittaa.
        Minua haittaa ja häiritsee vain ja ainoastaan se, jos minulle Ilmoitetaan, miten minä ajattelen. Tai yritetään manipuloida.

Harmittaa etenkin sellaiset lauseet, joissa yleistät, että ihmiSET AINA....sitä sun tätä.
        KAIKKI ajattelevat niin tai näin.

Olisi mukavaa, jos kertoisit VAIN mitä ITSE ajattelet mistäkin asioista.

Yleisesti ottaen 99 %:sti olet väärässä ainakin mun kohdalla.

Mistäs tiedät, luenko minä historiaa. Jos kertoisin historiasta, kertoisin historiasta. Jos kerron omasta elämästäni, en värittele sitä mitenkään. Etenkin leskenä olen tätä mieltä (pakko laitta hymiö :) , koska leskeys ei tähän mitenkään kuulu.

Koska olen ADHD. Nykypuun mittaan. Kuinka sellainen ihminen voi ketään mihinkään yleistää?
        Jotkut ihmiset vaan, terhvehdyttyäni? minua kiinostaa.
        Ei moni. Eräs kirjaimilla esiintyvä, gininen meri ja sinä minua kiinnostavat.
        On joukko toki muitakin kirjain-ihmisiä, ja pari muuta mukavaa, myötätuntoista ikätoveria.

En halveksi ikinä muita ikätovereitani, monasti ujoja ovat, vaatimattomia. Aivan syyttään.

• Heikunkeikku
        hande kirjoitti:

Koska olen ADHD. Nykypuun mittaan. Kuinka sellainen ihminen voi ketään mihinkään yleistää?
        Jotkut ihmiset vaan, terhvehdyttyäni? minua kiinostaa.
        Ei moni. Eräs kirjaimilla esiintyvä, gininen meri ja sinä minua kiinnostavat.
        On joukko toki muitakin kirjain-ihmisiä, ja pari muuta mukavaa, myötätuntoista ikätoveria.

En halveksi ikinä muita ikätovereitani, monasti ujoja ovat, vaatimattomia. Aivan syyttään.

...ajatellut olevasi ADHD? Vai onko esim. lääkäri sanonut tämän? Se on tietysti aika tärkeä asia.

Lapsi voi myös olla yli-vilkas (myös aikuinen) ja keskittymiskyvytön ym. olematta kuitenkaan ADHD. Syyt keskittymishäiriöihin voi olla moninaiset.
        Esim. koulussa ymmärtämätön opettaja, rauhaton luokka, rauhaton paikka kotona ym. ym. Edellämainitut asiat saattavat tehdä lapsesta rauhattoman ja muistamattoman ja häiritsevän. Mutta se ei tarkoita, että kyseessä olisi välttämättä ADHD.

Mutta, tietysti voi olla.

Kysyin tätä asiaa sen takia, koska vaikuttaa kuitenkin siltä, että et olisi. Huolimatta, vaikka vähän kummallisuuksia kirjoitteletkin, välillä :)
        Kyseessä saattaa olla myös oma halusi Selittää joitakin omia asioitasi, sinulle eduksi. Saatan olla väärässä. Kirjoitan arveluita.

Voisin kirjoittaa esim. itsestäni, että kirjoitan hullusti, koska olen hullu. Esimerkiksi tokaisuna ja puolustukseksi johonkin hulluun kirjoitukseeni.

ADHD-ihminen kyllä osaa yleistää asioita, pienenä korjauksena väittämääsi. Eihän kyse ole mistään tyhmyydestä.

• hande
        Heikunkeikku kirjoitti:

...ajatellut olevasi ADHD? Vai onko esim. lääkäri sanonut tämän? Se on tietysti aika tärkeä asia.

Lapsi voi myös olla yli-vilkas (myös aikuinen) ja keskittymiskyvytön ym. olematta kuitenkaan ADHD. Syyt keskittymishäiriöihin voi olla moninaiset.
        Esim. koulussa ymmärtämätön opettaja, rauhaton luokka, rauhaton paikka kotona ym. ym. Edellämainitut asiat saattavat tehdä lapsesta rauhattoman ja muistamattoman ja häiritsevän. Mutta se ei tarkoita, että kyseessä olisi välttämättä ADHD.

Mutta, tietysti voi olla.

Kysyin tätä asiaa sen takia, koska vaikuttaa kuitenkin siltä, että et olisi. Huolimatta, vaikka vähän kummallisuuksia kirjoitteletkin, välillä :)
        Kyseessä saattaa olla myös oma halusi Selittää joitakin omia asioitasi, sinulle eduksi. Saatan olla väärässä. Kirjoitan arveluita.

Voisin kirjoittaa esim. itsestäni, että kirjoitan hullusti, koska olen hullu. Esimerkiksi tokaisuna ja puolustukseksi johonkin hulluun kirjoitukseeni.

ADHD-ihminen kyllä osaa yleistää asioita, pienenä korjauksena väittämääsi. Eihän kyse ole mistään tyhmyydestä.

Se on eräänlainen suojautumiskeino.
        Mutta turvallinen. Ei aiheuta agressioita.
        Näethän. Nyt nukkumaan, ettei tarvitse väkisen maata...?

• Heikunkeikku
        hande kirjoitti:

Se on eräänlainen suojautumiskeino.
        Mutta turvallinen. Ei aiheuta agressioita.
        Näethän. Nyt nukkumaan, ettei tarvitse väkisen maata...?

Minä kävin pesemässä hampaat äsken. On kauhea väsy. Tiedän, että ensi yönä saan nukuttua Koko yön.
        Tarvitsen tulevan unen.
        Hyvää yötä sulle ja muillekin :)

• hande

Sveitsissä 25v asunut pikkusiskoni poika sanoi, tivatessani häneltä, millainen on suomalainen mies?.

Hän katsoi minua nauraen.
      - Hän on syylä ja ruuti.

Meinasin ajaa Ladallani kotimatkalla ojaan, miettiessäni näitä sanoja.
      Lapsen suusta totuus tulee...

• Tilja

Lähesty asiaa näin.

• vanhempamme on vanhuksia, aina lasten silmissä.

Vanhusten henkisestä pahoinpitelyssä (tuolla almmassa), ei meillä ollut.
      Isovanhemmat olivat mitä upeimpia ainakin meillä.

• *Anjaniina*

on jotenkin ahdistavia luettavia?
      Tämä sukupolvi sitä ja tätä, mummot sitä ja tätä.
      Heikunkeikku oli oikeassa, mies yleistää liian paljon.
      En minä ainakaan tunnista itseäni hänen viesteistään.
      Jotenkin on kuin joutuisi pölyiseen pimeeän huoneeseen, josta ovi lukitaan takana.

Viiskymppiset pitkine hiuksineen ja kaljapulloineen?
      Mihin hän unohti ne 50 ja vanhemmat, joilla on vielä intoa kulkea maailmalla, oppia uusia asioita, harrastaa ihania juttuja ja kokea maailmaa ihan toisin, nyt kun se on meille avautunut.

Mies on niin kangistunut yhteen ajatusmaailmaan ja sitä kautta pudonnut keskiaikain hämärään ja se on siinä sitten.Pimeä maailma?

Huh.
      Kaikella kunnioituksella, mutta tuollaisen ajatusmaailman omistajaa juoksisin karkuun ja lujaa.
      Tuntuu kuin pimeä verho heitettäisiin silmille, sillä toistahan ei voi muuttaa.
      On kuitenkin ikävä että hän ajattelee nuorison ajattelevan noin meistä.
      Ehkä akateemisuus ei ole hyvästä.

Minun poikani kunnioittaa ja rakastaa minua ja sanoo, että jollei minua olisi,olis hänenkin harrastamisessaan iso aukko.
      Poika kun kulkee mukana kun kesällä matkaamme moottoripyörillä.
      Pyörällä jonka hälle ostin.

• Pönde- veli

Ei hän niitä omikseen välttämättä nimeä. Hän kyseenalaistaa.

• T-muna

Lisään vielä, että viiskymppiset ovat luoneet työllään ja oivalluksillaan nykyisen pohjan mistä akateemiset- ja nuoret yleensä ponnistavat. Kelpaa tästä ponnistella. Minä olen ylpeä ikäluokkani saavutuksista.

• *Anjaniina*
        Pönde- veli kirjoitti:

Ei hän niitä omikseen välttämättä nimeä. Hän kyseenalaistaa.

olisi hyvä, jos hän kirjoittaisi kysyvämmin.
        Kuten sanoin, tulee tunne kuin tuupattaisiin, pieneen, pimeään, pölyiseen huoneeseen.

Ja katsokaa mikä maailma meillä on ympärillämme.
        50 vuotta sitten ei meistä monikaan olisi päässyt taivaalle lentämään, nyt se maksaa 50-60...voimme lentää minne haluamme.
        Voimme harrastaa mitä haluamme, tehdä mitä tahdomme.

Sairaaloissa laitettiin eetterikoppa naamalle, leikkaukset olisvat suuria ja kipeitä, tänään tähystetään, pieni viilto vaan.
        Ihmset ovat terveitä ja huolehtivat itsestään.

Kaupasta voi ostaa tavaroita jista ei olisi osannut uneksiakaan 50 vuotta sitten.
        Mitä ihmettä ihmiset valittavat?
        Tämä on ensimmäinen sukupolvi, jonka ei ole koskaan tarvinnut nähdä nälkää, ei tehdä orjatyötä, eikä sotia.

Jokaisella on katto poäänsä päällä ja jonkinlaista tuloa.

Ja sitten ihmiset vielä nirisevät, jostain joka on oman pään sisällä?

• Kaupunkilainen
        *Anjaniina* kirjoitti:

olisi hyvä, jos hän kirjoittaisi kysyvämmin.
        Kuten sanoin, tulee tunne kuin tuupattaisiin, pieneen, pimeään, pölyiseen huoneeseen.

Ja katsokaa mikä maailma meillä on ympärillämme.
        50 vuotta sitten ei meistä monikaan olisi päässyt taivaalle lentämään, nyt se maksaa 50-60...voimme lentää minne haluamme.
        Voimme harrastaa mitä haluamme, tehdä mitä tahdomme.

Sairaaloissa laitettiin eetterikoppa naamalle, leikkaukset olisvat suuria ja kipeitä, tänään tähystetään, pieni viilto vaan.
        Ihmset ovat terveitä ja huolehtivat itsestään.

Kaupasta voi ostaa tavaroita jista ei olisi osannut uneksiakaan 50 vuotta sitten.
        Mitä ihmettä ihmiset valittavat?
        Tämä on ensimmäinen sukupolvi, jonka ei ole koskaan tarvinnut nähdä nälkää, ei tehdä orjatyötä, eikä sotia.

Jokaisella on katto poäänsä päällä ja jonkinlaista tuloa.

Ja sitten ihmiset vielä nirisevät, jostain joka on oman pään sisällä?

Parempaan päin on monessa asiasse menty meidän elinaikanamme. Elintason noususta ovat päässeet useimmat nauttimaan, ja elämä on monella tavalla helpompaa (jos vaikeampaakin) kuin 50-luvulla.

Muistutan kuitenkin siitä, että meidänkin ikäpolvessamme on vielä niitä, jotka ovat joutuneet olemaan nälässä. Ei 50-luvulla ollut mitään sosiaaliturvaa, työttömät pääsivät hätäaputöihin, jos pääsivät, ja jos eivät päässeet, olivat lapset ilman leipää. Varsinkin Pohjois-Suomessa oli paljon tosi köyhiä suurperheitä.

Alle 35-vuotiaiden on mahdotonta ymmärtää sitä sosiaalista muutosta, jonka peruskoulu toi mukanaan. Peruskoulu on mahdollistanut tien korkeampiin opintoihin myös vähemmän varakkaille (eikä opintotukikaan mikään kovin vanha asia ole) - koko kansan koulutustaso on sukupolvessa noussut huikeasti.

On ikävää kuunnella näitä sukupolvijuttuja - suuria ikäluokkia ja meitä vähän nuorempia syyllistetään koko ajan asiasta, johon olemme täysin syyttömiä. Ei ole meidän vikamme, että meitä on paljon. Eikä siitä oikein voi syyttää vanhempiakaan, koska tehokkaita ehkäisyvälineitä ei vielä 50-luvulla ollut saatavilla. Ankean sota-ajan jälkeen uskottiin tulevaisuuteen, ja baby-boomi on sen konkreettinen osoitus.

• *Anjaniina*
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Parempaan päin on monessa asiasse menty meidän elinaikanamme. Elintason noususta ovat päässeet useimmat nauttimaan, ja elämä on monella tavalla helpompaa (jos vaikeampaakin) kuin 50-luvulla.

Muistutan kuitenkin siitä, että meidänkin ikäpolvessamme on vielä niitä, jotka ovat joutuneet olemaan nälässä. Ei 50-luvulla ollut mitään sosiaaliturvaa, työttömät pääsivät hätäaputöihin, jos pääsivät, ja jos eivät päässeet, olivat lapset ilman leipää. Varsinkin Pohjois-Suomessa oli paljon tosi köyhiä suurperheitä.

Alle 35-vuotiaiden on mahdotonta ymmärtää sitä sosiaalista muutosta, jonka peruskoulu toi mukanaan. Peruskoulu on mahdollistanut tien korkeampiin opintoihin myös vähemmän varakkaille (eikä opintotukikaan mikään kovin vanha asia ole) - koko kansan koulutustaso on sukupolvessa noussut huikeasti.

On ikävää kuunnella näitä sukupolvijuttuja - suuria ikäluokkia ja meitä vähän nuorempia syyllistetään koko ajan asiasta, johon olemme täysin syyttömiä. Ei ole meidän vikamme, että meitä on paljon. Eikä siitä oikein voi syyttää vanhempiakaan, koska tehokkaita ehkäisyvälineitä ei vielä 50-luvulla ollut saatavilla. Ankean sota-ajan jälkeen uskottiin tulevaisuuteen, ja baby-boomi on sen konkreettinen osoitus.

olen kanssasi.
        Jokainen sukupolvi tekee parhaansa niillä aineksilla joita sillä on.
        On lasten tyhmyyttä jolleivät he ymmärrä sitä arvostaa. Jos he näkevät vanhempansa fossiileina.
        Tuntuis aika pahalta, omalle kohdalle.

Tämä elämä jota nykyisin elän, olis mennyt ihan yli hilseen äidiltäni.
        Hän oli vanha ihminen mutta halusi epätoivoisesti pysyä ajassa mukana.
        Mutta niin paljon on muuttunut kahdeksassa vuodessa hänen pois menonsa jälkeen, etti muori tunnistais tätä elämään ;)))
        Osansa onneksi kerkesi saada hänkin, hyvistä päivistä.
        Hän oli niitä ihmisiä jotka teki mottimetsässä töitä, jotta sotavelat saatiin maksettua ;))

Minä ainakin kunnioitin häntä ja hänen sukupolveaan.

• sanoo_suttura*

minä ole lapsieni mielestä mikään kummajainen lälly. Minä, joka olen heille antanut hyvät eväät, joilla selvitä.

Kiittelevät minua siitä harva se päivä. :) Eivät sanoilla, vaan teoilla jotka tunnen omikseni. :)

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4387
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27