Haluaisin tietää, antavatko informaatiotutkimuksen perus- ja aineopinnot informaatikon ja kirjastonhoitajan pätevyyden minkä tahansa aineen filosofian maisterille, joka ei ole aiemmin opiskellut kirjastoalaa? Olen itse suomen kielen ja kirjallisuuden maisteri. Entä mitä kannattaa opiskella tai mihin töihin hakeutua, että joskus pääsisi vaikkapa kirjastonjohtajaksi tai vastaavaksi?
FM:lle kirjastonhoitajan ja
3
2273
Vastaukset
- fm-englanti
Eli saat pätevyyden kirjastoalalle informaatiotutkimuksen perus- ja aineopinnoilla.
Kirjastonjohtajalta vaaditaan yleisesti ottaen ylempi kk-tutkinto ja tuo kirjastoalan pätevyys. Tietysti kokemustakin pitää olla. Kannattaa muuten kirjoitella ja kysellä kirjastot.fi sivustolla näistä asioista lisää, sieltä pitäisi löytyä keskustelufoorumi. - fssfgdsg
Ylempi korkeakoulututkinto informaatiotutkimuksen perus- ja aineopinnot antavat kirjastonhoitajan ja informaatikon pätevyyden. Tämä laki koskee siis kunnan kirjastoja, muihin kirjastoihin (esim. Kansalliskirjasto, yliopistojen kirjastot tms.) ei ole tällaisia vaatimuksia (ei ainakaan vielä muutama vuosi sitten ollut, saa korjata, jos asiaan on tullut muutos).
Kirjastoalalla on aika huono työtilanne. Tietojenkäsittelyn, hypermedian tms. osaamisesta voi olla apua työnsaannissa. Johtotehtäviin vaaditaan usein tohtorintutkintoa ja vuosien työkokemusta - ja palkkaa tarjotaan tästä hyvästä ehkä kaksi ja puoli tonnia ;) Tosin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kirjastoala on yhteiskunnan tärkeimpiä ja antoisimpia aloja, joten ehkä se kompensoi jotakin :)
Tampereen yliopistossa voi ainakin opiskella informaatiotutkimusta, tietojenkäsittelyä, hypermediaa ja hallintotieteitä.
Kannattaa tutustua myös näihin:
http://www.uta.fi/opiskelu/oppiaineet/arkistonhallinta_maistohj.html
http://www.uta.fi/opiskelu/oppiaineet/kirjastotoimi.html - fssfgdsg
Jos aiot hakea avoimeen yliopistoon opiskelemaan informaatiotutkimusta, tässä tärkeä vinkki: informaatiotutkimus on todella suosittu aine avoimessa ja opiskelupaikat menevät samantien. Kannattaa ilmoittautua opintoihin samalla minuutilla kuin hakuaika alkaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60679
- 50665
- 52657