FSX kysymys VASTATKAAAA

kimikkeli

pitääkö lentton lähtiessä laippoja olla vähän alhaalla kun kattelin että oikesti ne pitää niitä vähän alhaalla noustessa? eli siis Flaps jos joku ei tiennyt suomennosta.

3

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koneesta

      pienkoneet ei tarvi, mutta matkustajakoneet kylläkin, eli flaps 20 ja nousee kiltisti 160 knots nopeudella. Laskeutuessa laippoja pitää vähitellen lisätä jo muutamaa kilometriä ennen kenttää, eli aluksi vähän nopeuden vähetessä siksi, että se lisää vähän avattuna siipien pinta-alaa ja siipeen tulee kantovoimaa enemmän, sitten 20 ja n. kilometri ennen kiitotietä kokonaan taakse eli alas jarrutusta varten nopeutta seuraten ja kaasua vaikka lisäten, eli n.150-170 knots laskeutumisnopeus. Tämä noin suurinpiirtein osapuilleen sinneppäin.... ammattilaiset korjatkoot, jos haluavat.

      • ollimo-

        Itseasiassa ainakin itsellä on tapana käyttää laippoja kaikissä lentoonlähdöissä. Cessnalle esim. 10 astetta on hyvä, silloin ilmaan päästään n. 60 kts nopeudessa. Nousuvauhteihin vielä, että esim. default airbussilla nousunopeudet vaihtelevat 120 kts:stä aina 150 solmuun. Nousunopeus riippuu painosta ja lentoonlähtöön käytettävästä tehosta.


      • vaikuttaa myös
        ollimo- kirjoitti:

        Itseasiassa ainakin itsellä on tapana käyttää laippoja kaikissä lentoonlähdöissä. Cessnalle esim. 10 astetta on hyvä, silloin ilmaan päästään n. 60 kts nopeudessa. Nousuvauhteihin vielä, että esim. default airbussilla nousunopeudet vaihtelevat 120 kts:stä aina 150 solmuun. Nousunopeus riippuu painosta ja lentoonlähtöön käytettävästä tehosta.

        tuulennopeus ja se noustaankö jostain syystä myötätuuleen vaiko normaalisti vastatuuleen.

        Jos on suuri myötätuuli, niin ilman laippoja ei nouse mikään kone ellei kentässä riitä pituutta kunnolla kiihdytykseen.

        Vastatuuleen noustessa, jos on kova tuuli laippoja ei välttämättä tarvi yhtään.

        Onhan se cessnallakin suositus että pistää vähän laippoja kun nousee, mutta kyllä se ilmankin niitä nousee ilman ongelmia. Käsittääkseni, en ole ihan varma, mutta käsittääkseni laippoja käytetään nimenomaan sen vuoksi ettei pyrstöä tarvitsi vetäistä niin lähelle kentän pintaa. Nuo suuret koneet ihan kaksimoottorisista propellikoneista jetteihin ovat siinä suhteessa huomattavasti vaativampia että niissä niitä laippoja pitää käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      212
      12007
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      29
      8238
    3. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      60
      6398
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      178
      5329
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      58
      5020
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      52
      4548
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      121
      4472
    8. Missä vaiheessa

      Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      123
      3998
    9. Juuri muiston ne

      Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      83
      3472
    10. Miten paljon

      Olet halunnut mun kanssa?
      Ikävä
      59
      2072
    Aihe