Kauanko kestää?

lukioboitsu

Ajattelin lähtee lukion jälkee AMK:hon. Ja sitten ajattelin sitä kautta lukee itseni ekaks inssiks ja sitten vielä silta- ja jatko-opinnoilla DI:ksi. Kuinkahan kauan mahtaa mennä aikaa sen AMK:n jälkeen vielä siellä teknillisessä korkeakoulussa? Oisko jollain jotain suuntaa antavaa tietoo? Oisko 2 vuotta päiväopinnoilla aika tarkka? Kiitoksia vastauksistanne.

12

4988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luultavasti

Jos tiedät jo valmiiksi että haluat DI:ksi niin miksi kierrät insinöörin kautta? Jos suoraan menisit niin se veisi vain sen 5 vuotta normitahdilla, kun taas ensin AMK 4v, töissä 2-3v, ja se 2,5v DI:ksi...

Jos taas välttämättä haluat joksikin tietyksi insinööriksi mitä ei korkeakoulut kouluta pääaineina niin voit vaikka DI-tutkinnon jälkeen iltaopiskeluna esim. suorittaa sen, näin ainakin itse tekisin.

• lukioboitsu

Eikös yliopistossa ole todella vaikeeta ja englantia tarvitsee osata todella paljon. Ajattelin, että pääsisin DI:ksi AMK kautta ikään kuin vähemmällä lukemisella ja AMK:ssa se enkku ei oo niin korkee tasosta, etteikö sitä osais.

• mutta kun
        lukioboitsu kirjoitti:

Eikös yliopistossa ole todella vaikeeta ja englantia tarvitsee osata todella paljon. Ajattelin, että pääsisin DI:ksi AMK kautta ikään kuin vähemmällä lukemisella ja AMK:ssa se enkku ei oo niin korkee tasosta, etteikö sitä osais.

Onhan se vaikeampaa kuin AMK:ssa, mutta ajattele että sitten kun olet suorittamassa sitä DI-tutkintoa ~28-vuotiaana, on aivan älyttömän paljon vaikeampaa sisäistää uusia asioita kuin parikymppisenä. Ja AMK-tutkinnon ka pitää kai olla vähintään 2.5 että sulla on edes mahollisuuksia päästä jatkokoulutuksiin.

Ja voithan hyvin hakea ensin TKK:lle, jos huomaat ettet pärjää siellä niin haet seuraavana hakukertana AMK:hon. Näin et ainakaan haaskaisi niin paljoa aikaasi, eikä kaduta sitten myöhemmin. Näin ainakin itse olen juurikin tekemässä.

• koulutuskonsultti
        mutta kun kirjoitti:

Onhan se vaikeampaa kuin AMK:ssa, mutta ajattele että sitten kun olet suorittamassa sitä DI-tutkintoa ~28-vuotiaana, on aivan älyttömän paljon vaikeampaa sisäistää uusia asioita kuin parikymppisenä. Ja AMK-tutkinnon ka pitää kai olla vähintään 2.5 että sulla on edes mahollisuuksia päästä jatkokoulutuksiin.

Ja voithan hyvin hakea ensin TKK:lle, jos huomaat ettet pärjää siellä niin haet seuraavana hakukertana AMK:hon. Näin et ainakaan haaskaisi niin paljoa aikaasi, eikä kaduta sitten myöhemmin. Näin ainakin itse olen juurikin tekemässä.

AMK:n opintoviikoilla painotetun keskiarvon tulee olla vähintään 3,5. Jos pystyy ammattikorkeakoulussa saavuttamaan tuollaisen keskiarvon, niin ei yliopisto-opintojenkaan pitäisi tuottaa mitään ongelmia.

• aihetta:
        lukioboitsu kirjoitti:

Milläs kumman logiikalla sinä aiot väistää ne englanninkieliset lähdetekstit, kirjat, keskustelut ja tentit, jotka tulevat yliopistossa eteen? Siinä ei auta selittää, että ei meillä AMK:ssa tämmöistä tarvinnut osata.

• niin ja
        aihetta: kirjoitti:

Milläs kumman logiikalla sinä aiot väistää ne englanninkieliset lähdetekstit, kirjat, keskustelut ja tentit, jotka tulevat yliopistossa eteen? Siinä ei auta selittää, että ei meillä AMK:ssa tämmöistä tarvinnut osata.

Ruotsi siihen vielä

• ÄLlll
        niin ja kirjoitti:

Ruotsi siihen vielä

Moikka,

kannattaa ehdottomasti hakea vaan suoraan TKK:lle, pääsee huomattavasti vähemmällä ja nopeemmin. Jokatapauksessa ne asiat joutuu jossain kohtaa opetteleaan. OIkotietä onneen ei ole.

T. TKK:n abi-infoilija.

• bergsman
        mutta kun kirjoitti:

>> 28-vuotiaana, on aivan älyttömän paljon vaikeampaa sisäistää uusia asioita kuin parikymppisenä>>

Höpö höpö!!!, ainoastaan jos on pitempi väli, vuosia/vuosikymmeniä, niin ehkä joutuu kertaamaan vanhaa.
        Pikemminkin monet jutut, esim matematiikassa tuntuivat selvemmiltä vuosien jälkeen niihin taas tutustuessa...

• hyvä-

Hyvä, pääset jo 4 vuoden kuluttua töihin 2 500-3 500 euron palkalla, kun saman aikasesti opiskelet di-insinööriksi

• bergsman

Pitkänlinjan insinööreillä on "lyömätön" ammattitaito !!
        Ja lisäksi, varsinkin jos ala/linja on sama kuin AMK:ssa ovat kurssit helpompia suorittaa!!

• yliopistoon

unohda amk ja mene yliopistoon insinöörin ja dippa-inssin ero on yhtä iso kuin esim psykologeilla ja psykiatreilla. toiset hoitsuja ja toiset lääkäreitä... isoin ero on palkassa,vaikka tehtävät saattavat olla samanlaisia.

• _tkk_opiskelija_

Itse suoritin ensin AMK-tutkinnon ja hain erillisvalinnalla ylempään tutkintoon TKK:lle. Kohta ensimmäinen lukukausi takana ja vielä vuosi edessä. Siis AMK 4 vuotta ja TKK n.2 vuotta (ehkä max. vuosi lisää)...ei tunnu pahalta. Ja koko ajan ollut lisäksi oman alan töissä.

Siitä kielten opiskeluista: totta, ei ruotsia eikä englantia enää TKK:ssa. Toki opintojen takia kirjallisuutta tulee luettua muillakin kuin kotimaisella.

Itse olen tyytyväinen, että kävin ensin AMK:n :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      280
      11715
    2. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      138
      10980
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      236
      6292
    4. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      218
      5142
    5. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      158
      3616
    6. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      174
      3518
    7. L/OVER ikuisesti minun

Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin
      Ikävä
      53
      2448
    8. Mitä voisit miehenä tehdä?

Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä
      Ikävä
      327
      1954
    9. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      10
      1788
    10. Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!

Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi
      Tv-sarjat
      16
      1684
    Aihe