Yksinäinen Joulu

onko kohtalotovereita?

Minulle on tulossa jälleen kerran yksinäinen Joulu.

Kaikki jouluun liittyvä mainonta ja muu ahdistaa jo nyt niin tuskaisesti, että todellakin ihmettelen, miten tulen selviämään ensiviikosta.

Miten te kaltaiseni kohtalotoverit selviätte yksinäisestä Joulusta?

Vai olenko minä ainoa, joka viettää yksin Joulun?

Mitä tekemistä voisi keksiä, että koko Joulu menisi ohitse huomaamatta?

83

9284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinäinenSusi82

      Täällä ilmottautuu toinen joulunsa pakosta yksin viettävä :( vinkkejä kaivataan et mitä tekemistä sitä keksis, ettei jää aikaa murehtimiselle. Koiruus saa ainakin paljon huomiota ja sen kanssa tulee ulkoiltua, mutta jotain muutakin pitäs keksii.. illalla ehkä baariin ihmisten ilmoille jos ei muuta. Töissäkään ei oo mahollista olla.. mua ahistaa jo nyt ne iloset hyvän joulun tekstarit mitkä aattona satelee.. en tykkää muutenkaan koko juhlasta, ahistaa vaan..

      • ei saa olla yksin

        Minusta jouluna ei kukaan saisi olla yksin..itse en vietä joulua yksin mutta haluisin olla jonkun yksinäisen seurana edes vähän aikaa jutella ja vaikka kahvit juoda...


      • Ei tykkää joulusta
        ei saa olla yksin kirjoitti:

        Minusta jouluna ei kukaan saisi olla yksin..itse en vietä joulua yksin mutta haluisin olla jonkun yksinäisen seurana edes vähän aikaa jutella ja vaikka kahvit juoda...

        Minä taas olen aina ihmetellyt sitä, miksi ihmeessä jouluna ei voisi olla yksin ihan niinkuin koska tahansa. Mistä kaikki ihme hössötys ja vouhotus että kaikkien pitää olla yhdessä perheen ja suvun kanssa?

        Itse en tykkää koko joulusta, ja kolmen lapsen äitinä pikemminkin ahdistaa se paine, että edes lapsille pitäisi yrittää luoda jotain "perinteistä joulua", kun en yhtään tykkää mistään joulukoristeista enkä lahjojen ostamisesta tai paketoimisesta. Itse en halua mitään lahjoja, koska voin itse ostaa mitä tarvitsen.

        Minusta tuntuisi ihanalta ajatus saada viettää koko joulu ihan yksin ja rauhassa... lukea ja syödä suklaata... mikä sen ihanampaa olisi.


      • YSIN JOULUNA
        ei saa olla yksin kirjoitti:

        Minusta jouluna ei kukaan saisi olla yksin..itse en vietä joulua yksin mutta haluisin olla jonkun yksinäisen seurana edes vähän aikaa jutella ja vaikka kahvit juoda...

        Äitini kuolemasta on kulunut 36v.Sen jälkeen olen viettänyt jouluani muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta yksin .Kerrn kylpylässä.Totesin ,että tämä ei ole minun jouluni.Tykkään hiljaisuudesta.Joulun tuntua haen aattoillan hartaushetkestä kirkossa.
        Viime jouluna jatkoin kirkossa yksinäisten aatto-iltaa. Siellä oli myös ystäviäni yksinäisiä
        Koin sen hyväksi jouluksi.Syötiin joulupuurot juotiin joulukahvit, muistelimme lapsuuden jouluja,Laulettiin joululauluja. Taidan tehdä tänä jouluna samoin.
        Parhaita jouluja on ollut ne joita olen yksin ollut,,muistellen rakkaita pois menneitä.
        HYVÄÄ JOULUA VAIN YKSINÄISILLE


      • fdgh6
        Ei tykkää joulusta kirjoitti:

        Minä taas olen aina ihmetellyt sitä, miksi ihmeessä jouluna ei voisi olla yksin ihan niinkuin koska tahansa. Mistä kaikki ihme hössötys ja vouhotus että kaikkien pitää olla yhdessä perheen ja suvun kanssa?

        Itse en tykkää koko joulusta, ja kolmen lapsen äitinä pikemminkin ahdistaa se paine, että edes lapsille pitäisi yrittää luoda jotain "perinteistä joulua", kun en yhtään tykkää mistään joulukoristeista enkä lahjojen ostamisesta tai paketoimisesta. Itse en halua mitään lahjoja, koska voin itse ostaa mitä tarvitsen.

        Minusta tuntuisi ihanalta ajatus saada viettää koko joulu ihan yksin ja rauhassa... lukea ja syödä suklaata... mikä sen ihanampaa olisi.

        Vaikutatkin kovin pakko-yksinäiseltä ja katkeralta burn-out ihmiseltä. Eikö sinua pikemminkin ahdista ajatus että kaikki muut vuoden päivät voit silti viettää yksin suklaata mässytellen mutta vuoden merkittävämmän juhlapäivän heität hukkaan. Varmasti näet itsesi omassa mielessä lapsellisen erakkomaisesti jotenkin erilaisena ja erityisenä kun haluat viettää joulua yksin sitä juhlimatta mutta et varmaan itse ajattele miten itsekkäältä ja kummalliselta vaikutat.


      • 10-8

        Voihan sitä kutsua itsekkyydeksikin, jos on omat juhlat jo suunnitteilla. Onnea vaan sinulle! Mutta ajattelepa yksinäistä leskeä, jolla on jo juhlat vietetty. Ei onni ja ilo tule kaikille, suklaasta, kirkosta ja hurstin juhlista. Mutta onneksi päivät kuluu ja rahat säästyy. Joulun jälkeen voi sitten nauttia jostain todella arvokkaasta itselleen ostamasta lahjasta. Onhan sekin sentään jotain.


      • Juurik

        Olen ns. Aikuisena maailmalla ollut yksin joulut. Toiset ei tiedä että olen yksin. Olen vain raapinut muistoista ja hyvästä musiikista hyviä ajatuksia.


    • ystäväiseni...

      Osittain täysin yksin, tosin se on oma valintani. Olen varannut itselleni hyvää luettavaa, suklaata ym. hyvää. Aion pistää kynttilät palamaan ja hyvää musiikkia soimaan. Kenties nautin hieman viiniä lukiessani. Puhelimen pistän äänettömälle! Odotan omaa yksinäistä jouluani!

      Järjestä itsellesi jotain ihanaa mistä nautit. Ei se ole rahasta kiinni. Ja sitä paitsi, ei kaikilla ne suku- ja/tai perhejoulut niin idyllisiä ole...

      Ja, jos et halua viettää joulua, niin älä vietä. Ei ole mikään pakko. Aloita vaikka suursiivous jouluaattona! Mitä se muille kuuluu ja onpahan ainakin erilainen ja ikimuistettava joulu! :-)Jaksamista sinulle!

      • Suula

        "Aloita vaikka suursiivous jouluaattona!"

        On tehty. Eipä se sen kummempi juttu ollut, oikeastaan ihan kivaa: telkka päälle taustalle ja siivoamaan. Kerrankin oli aikaa tehdä niin, mikään muu paikka ei houkutellut, kaverit ja sukulaiset olivat myös hiljentyneet joulunviettoon... Voisin oikeastaan ottaa uusiksi huomenna.


    • vaikka

      katsoa kaikkia kivoja jouluohjelmia tv:stä tai vuokrata leffoja, lukea lehtiä ja/tai kirjoja, käydä kävelyllä ja vaikka sorsia ruokkimassa, käydä jossain punasen rístin tms. vapaaehtoisjärjestön tiloissa, missä on varmasti seuraa kaipaavia jne...

      • Aikuinen nainen

        Vietän yksin joulua minäkin.. Olen eronnut ja lapseni ovat jouluna isällään.. Jotenkin on vaan ahdistavaa, vaikka minäkin, työssäkäyvä terve naisihminen tajuan, että joulu on vapaata työstä ja voisi nauttia ja vaikka tehdä kaikkia näitä asioita, mistä ihmiset ovat ystävällisesti vinkittäneet.. Jotenkin lamaantui, kun tajusi, että nämä kolme päivää pitää olla yksin. Ei ole sellaisia sukulaisia, kenen luokse voisi mennä, kapakkakaan ei houkuttele.. Yritän vain unohtaa, että minulla ei ole tällä hetkellä ketään seurana, ja olen varautunut joulunviettoon monin tavoin. Mutta sydämessä asuu tyhjyys, ei rauha, vaan jotenkin sellainen yksinäinen ja paha olo.. Kai sitä voi käydä läpi tavaroita, tehdä siivousta ja ulkoilla, mutta tämänhetkinen mielentila on kyllä sellainen että blääh.. Kaikki jouluunliittyvä hössötys saa aikaan vaan pahoinvointia, henkistä laatua olevaa.. Huh, jot silleen.. Ei tämä joulu kaikille todellakaan ole mitään ihanaa aikaa, vaikka kuinka yrittää viihtyä omassa seurassa..

        Siitä huolimatta, hyvää joulua kaikille!


      • vertaistukea
        Aikuinen nainen kirjoitti:

        Vietän yksin joulua minäkin.. Olen eronnut ja lapseni ovat jouluna isällään.. Jotenkin on vaan ahdistavaa, vaikka minäkin, työssäkäyvä terve naisihminen tajuan, että joulu on vapaata työstä ja voisi nauttia ja vaikka tehdä kaikkia näitä asioita, mistä ihmiset ovat ystävällisesti vinkittäneet.. Jotenkin lamaantui, kun tajusi, että nämä kolme päivää pitää olla yksin. Ei ole sellaisia sukulaisia, kenen luokse voisi mennä, kapakkakaan ei houkuttele.. Yritän vain unohtaa, että minulla ei ole tällä hetkellä ketään seurana, ja olen varautunut joulunviettoon monin tavoin. Mutta sydämessä asuu tyhjyys, ei rauha, vaan jotenkin sellainen yksinäinen ja paha olo.. Kai sitä voi käydä läpi tavaroita, tehdä siivousta ja ulkoilla, mutta tämänhetkinen mielentila on kyllä sellainen että blääh.. Kaikki jouluunliittyvä hössötys saa aikaan vaan pahoinvointia, henkistä laatua olevaa.. Huh, jot silleen.. Ei tämä joulu kaikille todellakaan ole mitään ihanaa aikaa, vaikka kuinka yrittää viihtyä omassa seurassa..

        Siitä huolimatta, hyvää joulua kaikille!

        Yksinäiset, miten meni joulu? Perustetaanko yksinäisten valituskerho? Siellä saa paahtaa kaiken ikävänsä ja tyhjyytensä. Ei tarvitsisi olla muuta kuin on ja tuntee. Ei tarvitse kaunistella. En tarkoita sitä että pitäisi jäädä kieriskelemään surkeudessaan mutta paha olo tarvitsee kanavan eetteriin. Ja hitusen myötätuntoa. Ei arvostelu auta, olette varmaan samaa mieltä

        Tunteeni ovat joulun alla olleet samanlaisia kuin sinulla. Elämäntilanteeni on toinen mutta ymmärrän hyvin sinua ja muita yksinäisiä perhejuhlien ulkopuolelle jääviä. Tänä jouluna onnistuin välttämään ahdistusta jouluaattoon asti. Sitten se iski, kalvava tunne sisälläni, tai paremminkin tyhjyyden tunne. Enää ei tuntunut miltään. En tiedä onko parempi olla ahdistunut vai tyhjä.

        Ne, jotka eivät koe yksinäisyyttä jouluna ja muina perhejuhlina, kertovat miten mukavaa on viettää joulua yksin, toinen kertoo että kunpa saisi viettää yksin joulunsa. Jokaisella on omat syynsä ja tarinansa. Anna aikaa yksinäiselle, soita tai käy. Ehkä hän ei uskalla häiritä. Hyvä on pienestä kiinni.

        En tiedä, lukeeko tätä kukaan enää. Joulu on takana tällä kertaa ja kärsitty.


      • turonn
        Aikuinen nainen kirjoitti:

        Vietän yksin joulua minäkin.. Olen eronnut ja lapseni ovat jouluna isällään.. Jotenkin on vaan ahdistavaa, vaikka minäkin, työssäkäyvä terve naisihminen tajuan, että joulu on vapaata työstä ja voisi nauttia ja vaikka tehdä kaikkia näitä asioita, mistä ihmiset ovat ystävällisesti vinkittäneet.. Jotenkin lamaantui, kun tajusi, että nämä kolme päivää pitää olla yksin. Ei ole sellaisia sukulaisia, kenen luokse voisi mennä, kapakkakaan ei houkuttele.. Yritän vain unohtaa, että minulla ei ole tällä hetkellä ketään seurana, ja olen varautunut joulunviettoon monin tavoin. Mutta sydämessä asuu tyhjyys, ei rauha, vaan jotenkin sellainen yksinäinen ja paha olo.. Kai sitä voi käydä läpi tavaroita, tehdä siivousta ja ulkoilla, mutta tämänhetkinen mielentila on kyllä sellainen että blääh.. Kaikki jouluunliittyvä hössötys saa aikaan vaan pahoinvointia, henkistä laatua olevaa.. Huh, jot silleen.. Ei tämä joulu kaikille todellakaan ole mitään ihanaa aikaa, vaikka kuinka yrittää viihtyä omassa seurassa..

        Siitä huolimatta, hyvää joulua kaikille!

        Aikuinen nainen!
        Olen samassa tilanteessa samoin fiiliksin. Mitäs jos jutellaan privana. Jospa löydämme toisemme vaikka jouluglögin vieressä.
        [email protected]


      • Anonyymi
        Aikuinen nainen kirjoitti:

        Vietän yksin joulua minäkin.. Olen eronnut ja lapseni ovat jouluna isällään.. Jotenkin on vaan ahdistavaa, vaikka minäkin, työssäkäyvä terve naisihminen tajuan, että joulu on vapaata työstä ja voisi nauttia ja vaikka tehdä kaikkia näitä asioita, mistä ihmiset ovat ystävällisesti vinkittäneet.. Jotenkin lamaantui, kun tajusi, että nämä kolme päivää pitää olla yksin. Ei ole sellaisia sukulaisia, kenen luokse voisi mennä, kapakkakaan ei houkuttele.. Yritän vain unohtaa, että minulla ei ole tällä hetkellä ketään seurana, ja olen varautunut joulunviettoon monin tavoin. Mutta sydämessä asuu tyhjyys, ei rauha, vaan jotenkin sellainen yksinäinen ja paha olo.. Kai sitä voi käydä läpi tavaroita, tehdä siivousta ja ulkoilla, mutta tämänhetkinen mielentila on kyllä sellainen että blääh.. Kaikki jouluunliittyvä hössötys saa aikaan vaan pahoinvointia, henkistä laatua olevaa.. Huh, jot silleen.. Ei tämä joulu kaikille todellakaan ole mitään ihanaa aikaa, vaikka kuinka yrittää viihtyä omassa seurassa..

        Siitä huolimatta, hyvää joulua kaikille!

        Minäkin olen eronnut puoli vuotta sitten, voisin ns allekirjoittaa artikkelisi, se voisi koskettaa myös minua. Hyvää joulua sinulle


      • Anonyymi
        vertaistukea kirjoitti:

        Yksinäiset, miten meni joulu? Perustetaanko yksinäisten valituskerho? Siellä saa paahtaa kaiken ikävänsä ja tyhjyytensä. Ei tarvitsisi olla muuta kuin on ja tuntee. Ei tarvitse kaunistella. En tarkoita sitä että pitäisi jäädä kieriskelemään surkeudessaan mutta paha olo tarvitsee kanavan eetteriin. Ja hitusen myötätuntoa. Ei arvostelu auta, olette varmaan samaa mieltä

        Tunteeni ovat joulun alla olleet samanlaisia kuin sinulla. Elämäntilanteeni on toinen mutta ymmärrän hyvin sinua ja muita yksinäisiä perhejuhlien ulkopuolelle jääviä. Tänä jouluna onnistuin välttämään ahdistusta jouluaattoon asti. Sitten se iski, kalvava tunne sisälläni, tai paremminkin tyhjyyden tunne. Enää ei tuntunut miltään. En tiedä onko parempi olla ahdistunut vai tyhjä.

        Ne, jotka eivät koe yksinäisyyttä jouluna ja muina perhejuhlina, kertovat miten mukavaa on viettää joulua yksin, toinen kertoo että kunpa saisi viettää yksin joulunsa. Jokaisella on omat syynsä ja tarinansa. Anna aikaa yksinäiselle, soita tai käy. Ehkä hän ei uskalla häiritä. Hyvä on pienestä kiinni.

        En tiedä, lukeeko tätä kukaan enää. Joulu on takana tällä kertaa ja kärsitty.

        Yksin jälleen yksi joulu! Eronnut lapset äidillä ja uudella "isällä" kun ne voivat kuulemma tarjota lastenvalvojan mukaan paremmin lapsi joulun kuin työtön isä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksin jälleen yksi joulu! Eronnut lapset äidillä ja uudella "isällä" kun ne voivat kuulemma tarjota lastenvalvojan mukaan paremmin lapsi joulun kuin työtön isä

        Tuo, että työtön isä ei muka voisi tarjota lapsilleen " Joulua" on paskaa puhetta. Lapset kaipaa vanhempiaan. Itse kaipasin isääni paljon. Äitini ei estänyt minua näkemästä hãntã. Isääni ei vaan kiinostanut olla elämässäni. Nuorempana hän näkiessän minua antoi aina paljon rahaa ( paljon hänen tuloillaan) isä oli oli 37 v sokeutunut alkoholisti ja yritti tappaa ãitini - silti olisin rakastanut hãntä. Ja kaikki se raha ei vois kiinostaa vähemmän- eniten suretti ettei hän ottanut minua mukaan kalastamaan. Pointti siis : lapset ei tarvi material vaan vanhemman rakkautta & läsnäoloo.


    • anniel

      ei tahdo selvitä mitenkään, itsesääliin vajoaminen, vaikka laitoin kuusen ja koristelin asunnon, kodikasta, traditiot, hyvää ruokaa, viiniä, musiikkia, elokuvia.. ei tahdo jaksaa! Joulu on yhteisyyden juhla, perheen ja suvun ja jakamisen.. juhlapyhät ovat painajainen yksinäisille. Olen itsenäinen nainen, siitä ei ole kyse, viihdynkin yksin, joulu vain ei toimi!!
      Masennus ja sivullisuuden tunne, varsinkin kun viestejä tulee sosiaalisista kuvioista...

      • anniel

        varsinkin kun kukaan ei pyytänyt minnekään...!
        Ei ole ensimmäinen kerta. Ajattelen että vuodenn päästä lähden ulkomaille tai muualle pakoon kaikkea..


      • anniel
        anniel kirjoitti:

        varsinkin kun kukaan ei pyytänyt minnekään...!
        Ei ole ensimmäinen kerta. Ajattelen että vuodenn päästä lähden ulkomaille tai muualle pakoon kaikkea..

        niin, ne joilla sosiaalista ja perhe aina, voivat tykätä ajatuksesta olla yksin rauhassa joulu mutta jos on aina ollut sinkku jouluna toivoisi jakamista! Seinän takana perhe, katseet säälivät, hävettää melkein tämä olemiseni..
        Olen kirjojen ystävä mutta en pysy syventymään, vain voin huonosti..


      • 10 11 12
        anniel kirjoitti:

        varsinkin kun kukaan ei pyytänyt minnekään...!
        Ei ole ensimmäinen kerta. Ajattelen että vuodenn päästä lähden ulkomaille tai muualle pakoon kaikkea..

        Joulu on melkeen joka maassa.


      • Anonyymi
        anniel kirjoitti:

        niin, ne joilla sosiaalista ja perhe aina, voivat tykätä ajatuksesta olla yksin rauhassa joulu mutta jos on aina ollut sinkku jouluna toivoisi jakamista! Seinän takana perhe, katseet säälivät, hävettää melkein tämä olemiseni..
        Olen kirjojen ystävä mutta en pysy syventymään, vain voin huonosti..

        Hei. Hyviä kirjan luku hetkiä sinulle ja hyvää joulua, minä pyytäisin sinut jonnekin, mistä sinä pidät, jos tuntisin sinut,


      • Anonyymi

        Hei. Tunnut ihanalta. Voisitko viettää joulua kansssni. Yksinäinen mutta mukava.


    • JuhaO

      Minullakin tämä joulu on taas yksinäinen.

      Muistan kun aikoinaan kolmilapsisen perheen päänä stressasin joulua ja toivoin edes pientä rauhallista hetkeä. Nyt kun avioeroni jälkeen aikuiset lapset ovat maailmalla ja viettävät joulua exäni luona, tunnen, että tätä joulurauhaa on ihan liiankin kanssa. Tämmöinen jouluinen yksinäisyys syö miestä - joulu täytyisi saada viettää jonkun läheisen kanssa. Eilisen illan kulutin kävelemällä aution Helsingin keskustassa. Oli muuten ovela tunnen kun huomasin hetken aikaa olevan ainoa elävä olento Aleksanterinkadulla - lisäkseni vain tyhjä katu, ei ihmisiä, ei autoja, ei ratikoita ...
      Tänään olen siivonnut kotosalla ... varsinainen joulusiivous. Nyt täytyy taas lähteä ulos - täällä sisätiloissa tulee vain mietittyä omaa surkeuttaan.

      -Juha-

      • Metsävastaakuin

        Kerroit ,että aikuiset lapsesi ovat jouluna exäsi luona.katsoppa peiliin vastaa,monenako jouluna eron jälkeen olet satsannut lastesi perheiden jouluun.Tarkoittaa,hyvissä ajoin siivonnut kodi,koristellut joulukuntoon,hankkinut kinkun ym jouluruuat ja tortut,pullat.Jokainen lukutaitoinen pystyy paistamaan kinkun,tortut ja leivonnaiset valmiista taikinasta.Kaikille hankitaan lahjat.Alkoholia ei pahemmin silloin nautita.
        Kaikki tämä vaatii vaivannäköä ja viihteliäisyyttä ja hieman vuoden aikana rahan säästöä.
        Kaiken tämän on myös exäsi joutunut tekemään,että lapset perheineen haluaa tulla hänen jouluun..
        Mitään ei saa,jos ei mitään anna eikä vaivaa nää.


      • joulunaeistressiä

        Metsäihmiset ja puiden halaajat eivät piittaa yksinolosta. Paljon perää näissä suorituspaineissa, ei ihan kaikkea voida mittailla sillä kuinka paljon väkeä ympärillä. Yksin oltu pitkän aikaa, juttelin aatonaattona ystävien kanssa, se riitti. Olen innoissani eräästä hankkeesta.


    • sally

      liikaa kasattu malleja ja yleisiä koodeja jouluun, jospa voisi olla kaikesta vapaa, jonkinlainen buddhalainen asenne.. samat suorituspaineet kaikessa muussakin; millainen pitäisi olla, miltä näyttää jne!! Miten tåstä pääsisi vapaaksi..olen yksineläjä minäkin ja yksin nytkin..

    • aina yksin

      Taas yksinäinen joulu.. Yksinäisyys korostuu joulunaikaan ja ahdistus nousee.

    • koskameilläonjoulu

      Joulu on raskasta ja ihanaa aikaa. Ollanpa sitten yksinäisiä, tai mietimme niitä yksinäisiä joita tunnemme, joulun pitäisi olla aikaa yhdessäololle. Mennä katsomaan, vielä kun se on mahdollista. Minä olen siinä myöhästynyt, ja joka joulu asia palaa mieleen. Näitä sanoja miettien...

      http://www.youtube.com/watch?v=66_KbY5d9Y0

    • yksin oon mä vain

      Kolmas yksinäinen joulu, ja mukavasti on mennyt. Miksi jouluna ei saisi olla yksin? Yksinäisyydestä kärsiviä voisi muistaa muulloinkin kun jouluna. Joku on yksin koko vuoden. Välikös noilla kolmella joulupäivällä siinä tilanteessa on, jos kukaan ei myista edes juhannuksena!

      • Anonyymi

        et ple yksin luulet vaan niin .sulla on sielun kavereita,jotka ajttajelee sua usein.nauti siitä että voit olla juuri sellainen kun olet se on taitolaji.jos ajattelet oikeesti lämpimästi ja rakkaudella jotain ihmistä ,niin se tulee luoksesi,se on luonnon laki.se ei voi pys pois ,sitten taas sellanen joka on sullekkin yhdentekevä tietää sen ,ja ei tule käymään. eiks se oo okei. joskus käy vieraita,joitten ei soisi viipyvän pitkään ovat hiljaisia mistään ei voi puhua, niin toivoo niitten lähtavan pian pois ,puuttuu se rakkauden tunne jota tarvitaan yhdessä oloon.


    • Miettimistä

      Ottakaa huomioon, että on myös yksinäisiä vammautuneita ihmisiä.Sellaisia, jotka eivät kivuiltaan ja säryiltään pysty edes liikkumaan.Liikuntarajoitteisia, jotka ystävät ovat hylänneet.Heistäkin monet viettävät joulut ja kaikki muutkin ajat ypöyksin.Kaikki tälläiset ei asu laitoksissa.
      Jos tälläistä elämää vertaa terveen yksinäisen jouluun.Kyllä terveellä on enemmän mahdollisuuksia keksiä tekemistä, tekemiset ei ole niin rajoittunutta.
      Vammautuneella tai sairaalla joulu ei varmaan tule edes mieleen.
      Mielen valtaa lähinnä huoli siitä, miten suoriutuu arjen askareista.Eihän sitä apuakaan ole kaikille riittävästi tarjolla. Liikuntarajoitteisesta olisi varmasti ruhtinaallista päästä välillä ulos kävelylenkille, tai jospa joku edes työntäisi pyörätuolia ja antaisi sillä liikkuvan käsien välillä huilata.Juttuseura olisi myös kovin mukavaa.
      Yksinäisyyttä on siis monenlaista ja yksinäisiä on monenlaisia.

      • Itkuisata

        Minä kuulun juuri näihin, vaikka en vanha ole! Ketuttaa ja itkettää, koska en pääse ulos. Ei ole "joulu"ruokia. Ei mitään. Onneksi ei ole enää nälkäkään.


    • jk

      minäkinnolen yksin

    • Näin minun luonani

      Minä ostan itselleni reilusti lahjoja, varastan kuusen lähimetsästä (perinne) ja koristelen kuusen kauniisti. Jouluruokaa teen jonkin verran ja osan ostan valmiina. Joulusauna taloyhtiöstä onneksi löytyy. Polttelen parvekkeella muutaman ulkotulen niin kyllä se joulumieli tulee viimeistää VSOP-pullon tyhjentyessä.

    • Punainen kukko

      Parvekkeilla ei saa missään tapauksessa polttaa ulkotulia!Hommaa kynttilälyhtyjä tai jotakin kannellisia kynttilöitä.Roihut partsilla on palovaara.

      • tonttumuori1

        Mieheni kertoi, että ennen meidän yhdessäoloa hän veti KALSARIKÄNNIT. Muuten ei olisi pärjännyt yksin jouluaikana. Itse pidän sitä aika huonona vaihtoehtona,humala ja krapula lisää vaan toimettomuutta ja yksinäisyyden tunnetta. Jos olisin yksin nyt, menisin ehkä aattoiltapäivällä johonkin seurusteluravintolaan ja kyllä sitä juttuseuraa löytyy, ei tarvitse ihan kalsarikännejä yksin vetää. Uskon, että voisi olla jopa hauskaa.


      • Teitähän.on

        Siis et tykkää juopottelusta mutta kuitenkin menisit juottolaan?


    • tuomas2

      Ensimmäinen oikea yksinäinen joulu. Kerran töiden puolesta jouduin olemaan yksin, kun perhe lähti mummolaan, sekin karmea kokemus. Tänä vuonna avioero ja sitä myöden yksinäinen joulu omassa kotitalossa, toki töihin pakenen koko jouluksi, mutta virne kasvoilla olen syönyt välillä lämmintä, välillä kylmää maksa- ja lanttulaatikkoja. Kuvittelin, ettei "tunnu missään", vaan kylläpä tuntuu. Facebookin jäädyti joulun ajaksi, samoin orastavat naissuhteet, en vaan jaksa nyt ajatella muuta kuin hauskoja yhteisiä jouluja. Voisihan sitä nöyrtyä ja wxän kanssa yrittää sopia jotain, mutta äijäluonne ei anna periksi. Kapakkaan en lähde, muutaman olusen haen kaupasta, siinä olkoon mun joulu. Hyvää joulua kuitenkin kohtalotovereille.

    • hhytgb

      Samalla tavalla kuin muutkin. Syön jouluruokia ja jouluherkkuja. Kuuntelen joulumusiikkia ja katson jouluohjelmia televisiosta. Koristelen kotini joulukoristeilla ja ostan itselleni joululahjoja.

      • YksinäisenJoulumieli

        Minä teen aikalailla samoin! Tässä on hyvä asenne ja suosittelisin kaikille yksinäisille ainakin kokeilemaan tätä! Kun se joulu nyt jokatapauksessa on olemassa niin miksipä ei nauttisi kaikista muista jouluun liittyvistä asioista kuin että vaan keskittyisi siihen yksinäisyyteen. Mitä sitä ahdistumaan joulupäivistä, loppujen lopuksihan ne ovat vaan päiviä muiden joukossa.


    • läheisesi

      Hyvää Joulua sinulle, ehkä joku joulu voimme tavata.

    • Näillä mennään

      Avioero keväällä, lapsi äitinsä kanssa ja jotenkin ei ole yhtään joulufiilistä, ei mitään.
      Sen verran pitää yrittää tsempata, että käyn kummilapsille, sisaruksille ja vanhemmille toivottamassa hyvät joulut. Sitten luultavasti baariin kaverin kanssa ja siinähän se joulu sitten onkin. Aivan helvetin ankeaa, mutta näillä mennään :)
      Mutta, kaikille hyvää ja rauhallista joulua.

    • Joulu on tuskaa

      Tiedän tunteesi, minulla avioerosta jo 14 vuotta silloin lapset alle 10 vuotiaita ja siitä asti viettäneet vain omaa perhejouluaan äitinsä ja hänen sukunsa kanssa. Joskus tekisi mieli lopettaa tämä mitätön elämä.Vain kova työnteko pitää minut hengissä ja odotan nopeaa pyhien päättymistä.

    • yhteystiedot pliis

      Tekis mieli pilluu näin joulununa,saiskos Vantaalla keltään?

      • Anonyymi

        Ei sitä saa Oulussakaan. Paitsi matut. Pissaliisoilta. Ja isommiltakin vihervassarikulttuurimarksilaisilta.


    • Naiset nyt tienaisi

      Se olis kyllä paras ja mahtavin joululahja jouluhömppään kyrpiintyneelle miehelle ja siitä vaikka maksaisi pyydetyn taksan.

    • joulukellonen

      Sitä ollaan yksin täälläkin,ei viitsi sukulaisiin mennä,yhtä käninää ja lahjoilla leuhkailua.Siis suku on pahin,äiti aikanaan häipyi jonnekin jouluaattona,sen jälkeen ei joulut ole tuntuneet miltään(aikaa yli 20v) Ei koskaan ole hyväksynyt miessuhteitani,eikä hyväksy,en viitsi enää mennä jouluisin hänen luokseen,sen takia.Joulut olleet parhaita,kun ollut ulkomailla jouluna.Olin tänään töissä melkein 17,söin juuri jouluateriani.Olen koko joulun töissä onneksi,menee aika nopeammin.On nää yksinäiset joulut rasittavia,mutta minkäs teet,kai jokaisella on kohtalonsa.

    • yksin,ei yksinäineni

      Joulu yksin on oman sisimmän tutkimista.Mahtavaa kuunnella herkistäviä joululauluja ja pieni kyynel tirauttaa.
      Hautausmaalla käynti ja kynttilöiden sytyttäminen kuuluu ohjelmaan.
      Perinteiset joulusapuskat ei oikein iske joten yksin saa kokata ihan vaan mieleisiään.
      Vaikka tippaa tiristelenkin,ei parempaa voi olla!

    • kempelejouluvatulointi

      Mene Kempeleelle Jouluksi, siellä tapahtuu aina !

      Miten selitämme lapsillemme ja lapsenlapsillemme ? Suomesta on tullut kehitysmaa ja eläintarha. Lapsemme tulevat syyttämään aikanaan sukupolveamme.

      Minulle ei tule apinoita Jouluksi, mutta jotkut tykkää:

      Kovin kovin TV:stä tutulle miehelle jouluvieraaksi 50 luku- ja kirjoitustaidotonta karvasta apinaa. Miehelle joululahjaksi henkilökohtaista rikastustapahtumaa vieraiden kanssa, vaikka yksitellen tai ryhmässä joulupuun äärellä.

    • Joulurauha2015

      Tänään on Jouluaatto.

      Nukuin vähän ja huonosti viime yönä , klo 05 - 09.30. Kävin aamulla kaupassa. Otin lääkkeet. Vatsavaivaa ja refluksitautia. Kävin apteekissa hakemassa ahdistuslääkkeet. Nyt toivoisin, että voisin nukkua jonkin aikaa, illemmalla voisin katsoa TV:stä vaikka elokuvia.

      Joulurauha on julistettu Suomen Turusta, mutta taisi kiertää kerrostalon rappuni se julistus. En voi käsittää yläkerran porukkaa ja elämäänsä. Nuori äiti ja isä, koira ja kaksi taaperoikäistä lasta, neliöitä pienessä kaksiossa 49 m. Nupit on kaakossa ja basso tuntuu minullakin täällä alakerrassa kuin sydän pompsahtaisi paikaltaan. Tämä huuto, tappelu tai vaihtoehtoisesti hurja hysteerinen naurunremakka ja parvekkeen oven läimiminen on jokapäiväistä elämänmenoa tuossa perheessä.

      Luulin ja toivoin, että Joulun aika olisi rauhallista. Tuntevatko virolaiset lainkaan Joulua ? Minulla on onneksi uudet, käyttämättömät korvatulpat, joululahjaksi itselleni.

      Taidan mennä yrittämään päiväunia.

      Hyvää Joulua kaikille yksinäisille ihmisille.

      • joulu.betonilokerossa

        Minulla sikäli paremmin, että yläkerran kolina ja rakin räkytys kerrankin vaiennut. Samoin alakerran stereon jumputus ja volina. Nauttikoot joulustaan jossakin muualla mahdollisimman kauan!
        Reilusti toistakymmentä vuotta sitten työpaikasta pöllimäni korvatulpat muulloin usein tarpeellisia ja toimivat yhä. Kai ne saisi jo pestäkin?. Kuulosuojaimet liian tehokkaat, oman sydämen jytke kuuluu liikaa.
        Radiosta olisin kuunnellut joululauluja, mutta tulikin matutuspropagandaa. Pysyköön kiinni kuten muulloinkin.


    • hölmöryynälä

      Tänä Jouluna päätin hyödyntää yksinäiset hetket ja tilasin timpurin uusimaan seinän ulkolaudoitusta.Ei tule ainakaan ajankäyttö ongelmia koko Jouluna.Ja naapuritkin kiittävät!

    • Miksiihmisetovatlaiskoja

      Parasta kun ryyppää koko joulun ja uuden vuoden eikä muista niistä yhtään mitään, samoin juhannus ja vappu. Jos jäisin rikkaaksi leskeksi niin ajelisin taksilla pitkin kapakoita, mieheni on tätäkin harrastanut poikamiesaikoina.

      Jos on kerrostalossa paljon yksineläjiä niin järkätä siellä jotkut yhteisjuhlat, heivata vaikka pyörävarastosta romut ulos vähäksiaikaa jos ei muuta tilaa löydy. Laittaa grillitulet ulos ja lämmittää miesten ja naisten saunat jos on saunatilat. Tätä voisi koko vuoden suunnitella ja kerätä jostain vanhoja koristeita ja vanhoja romuja sisustuskalusteiksi. Joltain jos löytyy lainaksi karaokevehje jne. ja tehdä talon jouluperinne siitä niin ettei kukaan "kuolisi" yksinäisyyteen. Minä olisin heti valmis suunnitteluhommiin jos asuisin kerrostalossa.

      • tonttuilut

        Saako pääsiäisenä tai juhannuksena olla yksin? Joo, ei kukaan kysele silloin yksinolosta. Ainoastaan joulu on se kamalan vaativa juhla, jolloin radia ja lehdet hokee yksinäisten ongelmaa. Auta varjele, jos sanot viihtyväsi yksin, ja heität pihalle ne tortun tuojat kahvin kittaajat?
        Ikävä kyllä, yksinviihtyjiäkin on, silloin on rauha maassa, voi keskittyä lueskelemaan uutta kirjaa ja hörppiä glögiä ja mennä nukkumaan silloin, kun huvittaa! Ihana Joulu!
        Ai niin, pubitkin on auki jouluaikaan, sinnekin voi mennä, jos seuraa kaipaa!


    • yksinäinenvm82

      Vietän joulut yleensä yksin, joskus tosi harvoin joku tuttava pyytää jouluksi kylään viettämään heidän perheensä kanssa joulua silloin vietän joulun tietty heidän kanssaan, mutta eipä se minua juuri haittaakkaan olen tottunut siihen yksinäisyyteen elämässäni. Koristelen muutama päivä ennen aattoa koko talon kauniiksi ja teen jouluruokaa tietty vähemmän mitä perheelliset yms ettei jää hukkaan, hankin kuusen ja koristelen sen. Aattona käyn hautausmaalla viemässä kynttilöitä perheeni haudalle ja vietän siinä samalla siellä hieman aikaa. Kotiin tultuani käyn saunassa, vaihdan mukavat vaatteet päälle ja oleskelen telkkua katsellen.

    • Mummoska72

      Joulusi tuntuu tosi mukaval Luulen,- en siis tiedä-- että tekisin itse juuri samoin ,jos olisin yksin. Olen muutenkin erakkoluonne,suurehkossa kaupungissa. Voihan tietysti olla,kun olen puhelias-jos vuoden aikana tutustuisin johonkin toiseen samanhenkiseen mummoon, viettiäisimme jouluaaton yhdessä. Ei voi tietää. Nyt me ukon kanssa vietetään joulua ja aattona käydän lapsen huushollissa.

    • Tassu2

      Huh tulee paha mieli, kun lukee ihmisten yksinäisistä jouluista! Lämpimiä ajatuksia teille kaikille.

      Erosin pari vuotta sitten ja lapset ovat exällä joulun pyhät. Viime vuonna ajattelin, että se on kamalaa, mutta jälkeenpäin jouluni oli ihan mukava: kävin hautausmaalla rauhassa, enkä apinan raivolla ruuanlaiton välissä. Saunoin pitkään ja nautiskellen. Kuuntelin swing-joululauluja. Sitten kävin keskikaupungin komeassa kirkossa kuuntelemassa joulujumalanpalvelukesen. En ole kovin uskonnollinen, mutta juuri jouluna pyrin antamaan ajatuksia Jeesuksen syntymäjuhlalle kaiken kaupallisuuden ohella. Sen jälkeen menin pubiin glögilasilliselle. Kotona söin yksin pikkukinkkua ja tein pienet laatikot ja ostin savukaloja. TV:stä tuli hyvää ohjelmaa yömyöhään .

      Tänä jouluna juhlin koko alkuviikon joulua kavereiden kanssa saunoen ja sukulaisten kanssa lahjoja vaihdellen. Kun aatto tulee, saan vajota omiin oloihini. Pukki tulee Tapaninpäivänä.

    • Göbekli.Tepe

      Ainakin vuoden 1996 jälkeen ollut yhtä vaille kaikki joulut yksinäisiä. Sitä ennen oli muutaman jouluna ex ja tyttö kotona, vaan ei joka joulu. Sinkkuaikana sain olla muutaman joulun töissä, muuten aina yksin ensimmäiset parikymmentä vuotta.
      Nyt olisi varattuna autoremonttia muutamiksi tunneiksi; katsastus iskee ja etupyörän seutu kolisee... Viinaa ajattelin varata ajankuluksi, vaan jätinpä hakematta. Pitäneekö silti olutta hakea?
      Joulumuoria en enää edes yritä iskeä; niillä on yhä utopistiset odotukset ja vaatimukset, vanhoilla rupsahtaneilla akoilla; katsoisivat nyt edes peiliin! Vaikka juttukaveriksihan minä sitä vain ajattelinkin, joten ei ne vaatimukset niin suuria olisi olleetkaan.

    • Anonyymi

      Vaikka on kesä...

      Viime Joulun vietin yksin. Kaikki ovat nyt menneet vain tyhjiä huoneita ja muistoja vaan.

      Olohuoneen sohvalla istuin ja katsoin valokuvia menneistä Jouluista.

      Oli tosi ikävä olo, todella.

      Yhtään Joulukorttia ei tullut, kukaan ei soita minulle.

      18 v olin muualla, 11 v omaishoitajana.

      Kumma juttu, tuli vaan Joulu mieleen.

    • Anonyymi

      Minulla on tulossa myös yksinäinen joulu.
      Jos talous ei ole kunnossa ja ystäviä myös nolla, mitä pystyisin tekemään?

    • Anonyymi

      Yksinäisten ihmisten joulutapaaminen pystyyn, etsikää paikka missä voitte kokoontua. Jokainen vie mukanaan pientä purtavaa nyyttikestin tapaan.
      Laulakaa joululauluja tai muuta ohjelmaa taipumustenne ja omien lahjojenne mukaan. Kenellä soitto, kenellä laulu jne. ja vapaamuotoista seurustelua. Käykää vaikka reipas yksinäisten kävelylenkki, reitin voitte yhdessä sopia. Menkää joulukirkkoon, sekin piristää tai muihin tapahtumiin joita on joulunakin. Rohkeasti kysymään mukaan ihmisiä jotka tiedätte yksinäiseksi, nuoria ja vanhoja. Mukaan pyytäminen jo voi olla piristävä lahja.

    • Anonyymi

      Kaunis ajatus. Mutta tuskin joulun viettäminen,tällä tavalla, vieraiden yksinäisten kesken, vastaa samaa. Mitä joku odottaa ja muistaa sen olevan omien läheisten ja sukulaisten kesken. Vaikka, jonkun mielestä se voi olla parempikin vieraiden kanssa.
      Suvut ja perheethän ei aina ole niin aidosti läheisiä. Suvun yhteiseen joulunviettoon kokoontumiset saattaa olla joillekkin vähän sellaista vastenmielistä pakkopullaa. Joista ei silti kuitenkaan kehdata jäädä poiskaan. Vaikka kuinka ahdistaisi.
      Kaikilla on niin erilaiset odotukset joulusta. Jokaisen toiveita ja odotusta on tälläisissä jouluissa vaikea täyttää. Toisten on helpompi tyytyä siihen, ettei jouluun liittyvät odotukset täyty ja toisille se on vaikeampaa. Helpompaa olisi, ettei aseta joulunvietolleen sellaisia odotuksia, jotka todennäköisesti eivät tule täyttymään.
      Siihenkin on hyvä varautua, että viimeisenpäälle suunniteltu ja mukava joulu, voi mennä, monista eri syistä täysin pieleen. Eihän mikään maailmassa ole aina niin taattua ja varmaa. Joulunakin tapahtuu odottamattomia asioita. Niin hyvässä, kuin pahassa. Joskus käy niinkin, ettei ole odottanut joulunvietosta yhtään mitään sen kummempaa ja sitten joulun jälkeen saakin todeta. Tämähän oli paras ja hauskin joulu ikinä.

    • Anonyymi

      Yksin moni viettää joulua, lapset ja sukulaiset ovat unohtaneet mummon mökkiinsä, eivät soita eivätkä käy. Mutta kun kohdalle osuu vaikkapa perinnönjako tilaisuus niin jopas tunnetaan ja ollaan niin mielin kielin kun rahaa on tulossa.
      Maailma on muuttunut kylmäksi ja kovaksi.

      • Anonyymi

        Vaikka Joulu ei ole yksinäinen, silti se ei aina ole kaksinainen.
        Moni juo ja yms.


    • Anonyymi

      Yksinäinen Himasotamies 22.12.2019
      Joulukirkkoon on mukava mennä laulamaan ja hiljentymään/pysähtymään kaikesta maailman touhusta.
      Kävellä hautuumaalla ja miettiä syntyjä syviä ja olla kiitollinen elämisen mahdollisuudesta.

    • Anonyymi

      Herrrajjumala, miksi ette osaa nauttia yksinolosta? Kun teillä kerran siihen on tilaisuus.

    • Anonyymi

      Joululaulu meille keneltä se tärkein ihminen viereltä puuttuu. (Itse leskenä kaksi vuotta ja joulu on vuoden vaikeinta aikaa.)

      https://youtu.be/S4iWwa9Y79U

    • Anonyymi

      Yksinäisen äijän jouluateria,
      Lanttu ja Porkkanalaatikko.
      Italiansalaatti,Perunasalaatti,Punajuurisalaatti.Suolakurkku,
      Joululimppu,ehdottomasti alkoholiton Glögi,Kahvi,Suklaa..

    • Anonyymi

      Neuvottele itsesi kanssa tänä jouluna, mihin sekunnit käytetään ja tulosta sopimus, jonka sekä itse että itse allekirjoitatte. Älä luovuta! Pakota itsesi pysymään sopimuksessasi itsesi kanssa. Vetoa verovirastoon, jos uhkaat luopua suunnitelmastasi tai itse uhkaa luopua sopimuksesta.

      Ja sopimukseen kahden todistajan allekirjoitus: itse ja itse todistavat, että itse on...

    • Anonyymi

      Vetäkää kunnon kännit. Voi juoda 2-3 päivää. Jos töissä käytte niin kerkiää kyllä selviytymään.

    • Anonyymi

      Mulla rupee stondaan.

    • Anonyymi

      Haluaisitko jutella? Täällä yksinäinen 59v. mies.

    • Anonyymi

      Miten meinasit pärjätä ne 364 muuta päivää?

    • Anonyymi

      Olen yksin mutta en yksinäinen. Nautin vapaudesta ettei tarvitse hössöttää Joulun vuoksi.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna joulu (vuodenvaihdekin) menee kuin huomaamatta vaikka ei tekisi mitään erityistä. Aatto lauantaina, joulupäivä sunnuntaina ja vain tapaninpäivä maanantaina poikkeaa normaalista. Vuoden kuluttua

        https://docdro.id/jOscFFt

        ystävämme kuu ainakin pitää jouluseuraa taivaalla. Muutoinkin vuonna 2023 on runsaasti arkipyhiä.

        Mukavaa 🧑‍🎄 aikaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna joulu (vuodenvaihdekin) menee kuin huomaamatta vaikka ei tekisi mitään erityistä. Aatto lauantaina, joulupäivä sunnuntaina ja vain tapaninpäivä maanantaina poikkeaa normaalista. Vuoden kuluttua

        https://docdro.id/jOscFFt

        ystävämme kuu ainakin pitää jouluseuraa taivaalla. Muutoinkin vuonna 2023 on runsaasti arkipyhiä.

        Mukavaa 🧑‍🎄 aikaa!

        Tietäähän porukat, että ristikoita voi ajanvietteenä täytellä nykyään ilman kauppareissuja tai edes kyniä.

        https://www.ilmaisristikot.fi/nettiristikot/ristikko-2-oivaa-kikkailua/

        Viihdyttäviä ja visaisiakin tehtäviä pääsee tekemään suoraan selaimessa eli kirjaimet näppäimellä ruutuihin.


    • Anonyymi

      Tänä vuonna taas vuorossa joulu yksin. Jotain tonttuja on koristeena mutta jouluruokia en laita vaan syön ihan normaalia arkiruokaa, poikkeuksena juustotarjotin satsumia ja pipareita jälkiruuaksi . Tapaninpäivänä sitten pariksi päiväksi toiseen kaupunkiin ellei esteitä tule.

      yksin muttei yksinäinen mummo

      • Anonyymi

        Meitä on paljon jotka löytävät sydämeensä joulun ilman turhaa hössötystä. Halutessaan voi

        https://www.jouluradio.fi/

        kanavaperheestä valita juuri omaan makuun sopivia soittolistoja ja

        https://areena.yle.fi/tv/opas

        areenasta voi katsella ja kuunnella hyvinkin laajalla skaalalla.

        Henkilökohtaisesti tykkään Avara luonto -sarjasta ja muistakin luonnosta kertovista ohjelmista. Takavuosien suursuosikki Metsolat -sarja on kokonaisuudessaan areenassa katsottavissa ihan omaan tahtiin.

        Toivotan ihan sitä omanlaista joulua kaikille!


    • Anonyymi

      Kun ympärillä hulluus tiivistyy, voi katsella tähtiin ja muistuttaa itseään perusasioiden arvoista. Toiveikasta mieltä kaikille yksinäisille.
      https://vimeo.com/779242058

    • Anonyymi

      Ostaa kotiin ruokaa mistä tykkää.Ulkoilee paljon tai on piloutunnut 3 päivää sisälle.Kunellen omaa musikkia .Kanavia löytyy paljon netti siihen kuin vanha kunnon radio.Lukee oikeaa kirjaa. Alku ajat ysin joulut.Oli helvetiä.Kaiken tottuu kun tarpeeksi monta joulua yksin ja osaa sen ottaa rennosti.Se on vaan 3 päivää ja ohi.

    • Anonyymi

      Suurin jännityksen aihe näin sotajouluna on se uhmaako Joulupukki lentokieltoalueita vai paineleeko reki kaikki reitit kuin aina ennenkin.

      🎅 matka 🎄 luota 🎄 luokse on alkanut

      https://www.flightradar24.com/R3DN053/2ea2ef9b

      ja sitä voi koko maailma seurata suorana lähetyksenä. Toivottavasti osaa kiertää tuhmimmat paikat eikä saa ohjuksista osumaa.

      🎁 saa vain kilteimmät.

    • Anonyymi

      Lapsena Helsingissä olin vanhempien ainoa, joulukuusessa oli eläviä kyntteliä ja jouluaattona
      oli ulkona lunta maassa. Sitäon nyt vanhana hyvämuistella .

    • Anonyymi

      Perinteisesti hakeudun jouluna päivystykseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2884
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      536
      2733
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1885
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1867
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      302
      1698
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1352
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1144
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe