Kohdunpoiston hinta yksityisellä?

EroonEndosta

Onko jollain tietoa mitä kohdunpoisto maksaisi yksityisellä lääkärillä? Kärsin endometrioosista (leikattu pari vuotta sitten), ja haluaisin päästä eroon voimakkaista kuukautiskivuista, ja kipuja on muulloinkin. Keskustelin asiasta viime gynekäynnillä, mutta koska olen niin "nuori" (35) ja lapseton en saanut lähetettä leikkaukseen... Nyt harkitsen menemistä yksityiselle jos en seuraavaltakaan gyneltä saa asiallista palvelula.

18

11235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............................

Kohtua ei poisteta keneltäkään muutakuin pakottavista tarpeista. Gynekologisi ei ole ollut asiaton, vaan pätevä ammattilainen.
      Ykstyisellä saat ihan saman kohtelun. Kohdunpoisto ei ole mikään pieni ja yksinkertainen toimenpide ja siksi sitä ei turhaan tehdä.

• EroonEndosta

En tainnut kysyä sun mielipidettäsi mun terveydentilasta? Kun endo leikattiin pari vuotta sitten niin leikkaava lääkäri oli jo silloin sitä mieltä että kohdunpoisto tulee olemaan edessä.

Miten sait käsityksen että haluan kohdunpoiston turhaan? Onko sulla kokemusta endosta?? Tää ei todellakaan ole mikään leikin asia, kivut ovat todellisia ja endo vaivaa myös muulloinkin kuin kuukautisten aikaan.

Ei todellakaan huvita odottaa milloin endo seuraavan kerran "räjähtää" ja joudun taas ensiapuun hädintuskin tolkuissani...

Kysyin hintaa ja siihen en vastausta saanut, muut kommentit saatte pitää itsellänne.

• Kohdun poisto EI OLE endome...

Kohdun poistoa ei käytetä endometrioosin hoitoon. Olet saanut täysin oikeaa tietoa.

• gyne
        Kohdun poisto EI OLE endome... kirjoitti:

Kohdun poistoa ei käytetä endometrioosin hoitoon. Olet saanut täysin oikeaa tietoa.

Vaikea endometrioosi ON yksi kohdunpoiston aihe. Kun kohtu ja munasarjat poistetaan, endometrioosi harvoin uusii - joskus kylläkin. 35-vuotiaan pitää kyllä tällöin aloittaa estrogeenikorvaushoito terveyshaittojen (osteoporoosi, sydän- ja verisuonitaudit) ehkäisemiseksi, mutta se ei enää aktivoi endometrioosia. Hoitoon saa erityiskorvattavuuden 50 ikävuoteen saakka.

Kiireettömän hoidon perusteissa kohdunpoistoleikkaus katsotaan aiheelliseksi endometrioosin suhteen jos potilas saa seuraavista kriteereistä yhteensä 50 pistettä:

Kipu
        50 pistettä: Kirurgisesti (vatsaontelontähystys, koepalan ottaminen) diagnosoidusta endometrioosista johtuva kipu, joka invalidisoi potilasta ja johtaa toistuvaan kipulääkkeiden käyttöön
        Haitta
        30 pistettä: Meno-metrorrhagiset vuodot (=runsaat ja/tai epäsäännölliset kuukautisvuodot)
        Muut myötävaikuttavat tekijät
        30 pistettä: Konservatiiviset vaihtoehdot (hoito ilman leikkausta= hormonaalinen hoito, kipulääkitys) on kokeiltu

Ap. kirjoittajan tekstistä ei oikein käynyt selville, MISTÄ hän ei saanut lähetettä leikkaukseen. Yksityiseltä? Vai eikö siis sairaalan gynekologi suostunut laittamaan leikkausjonoon?

Jos hormonaaliset hoidot on kokeiltu eivätkä sovi/riitä hoidoksi, alkaa juttu mielestäni olla selvää pässinlihaa. Kohdunpoisto todennäköisesti parantaa huomattavasti elämänlaatua. Ap kirjoittaja lienee tutustunut kohdunpoiston riskeihin, vaikeassa endometrioosissa se kun ei aina ole helppoa esim. kiinnikkeiden takia ja saattaa aiheuttaa esim. lähielinvaurion, mikä pidentää toipumista leikkauksesta. Mutta ainahan leikkauksen hyötyjä ja haittoja kannattaa punnita tarkkaan "hyvänlaatuisen" taudin kyseessä ollessa.

• EroonEndosta
        gyne kirjoitti:

Vaikea endometrioosi ON yksi kohdunpoiston aihe. Kun kohtu ja munasarjat poistetaan, endometrioosi harvoin uusii - joskus kylläkin. 35-vuotiaan pitää kyllä tällöin aloittaa estrogeenikorvaushoito terveyshaittojen (osteoporoosi, sydän- ja verisuonitaudit) ehkäisemiseksi, mutta se ei enää aktivoi endometrioosia. Hoitoon saa erityiskorvattavuuden 50 ikävuoteen saakka.

Kiireettömän hoidon perusteissa kohdunpoistoleikkaus katsotaan aiheelliseksi endometrioosin suhteen jos potilas saa seuraavista kriteereistä yhteensä 50 pistettä:

Kipu
        50 pistettä: Kirurgisesti (vatsaontelontähystys, koepalan ottaminen) diagnosoidusta endometrioosista johtuva kipu, joka invalidisoi potilasta ja johtaa toistuvaan kipulääkkeiden käyttöön
        Haitta
        30 pistettä: Meno-metrorrhagiset vuodot (=runsaat ja/tai epäsäännölliset kuukautisvuodot)
        Muut myötävaikuttavat tekijät
        30 pistettä: Konservatiiviset vaihtoehdot (hoito ilman leikkausta= hormonaalinen hoito, kipulääkitys) on kokeiltu

Ap. kirjoittajan tekstistä ei oikein käynyt selville, MISTÄ hän ei saanut lähetettä leikkaukseen. Yksityiseltä? Vai eikö siis sairaalan gynekologi suostunut laittamaan leikkausjonoon?

Jos hormonaaliset hoidot on kokeiltu eivätkä sovi/riitä hoidoksi, alkaa juttu mielestäni olla selvää pässinlihaa. Kohdunpoisto todennäköisesti parantaa huomattavasti elämänlaatua. Ap kirjoittaja lienee tutustunut kohdunpoiston riskeihin, vaikeassa endometrioosissa se kun ei aina ole helppoa esim. kiinnikkeiden takia ja saattaa aiheuttaa esim. lähielinvaurion, mikä pidentää toipumista leikkauksesta. Mutta ainahan leikkauksen hyötyjä ja haittoja kannattaa punnita tarkkaan "hyvänlaatuisen" taudin kyseessä ollessa.

Kiitos viestistäsi :)

Olen tutustunut kohdunpoistoon, ja mietittyäni plussia ja miinuksia totesin että se ei todellakaan voi pahentaa tilannettani. Kohdunpoisto ei olisi edes tullut mieleeni ellei endon leikannut lääkäri siitä olisi minulle kertonut.

Elämä ei tällä hetkellä todellakaan ole mitään herkkuja, kipuja on jatkuvasti (ei ihan päivittäin mutta melkein), ja pahimmillaan jopa kävely on mahdotonta. Kipuihin ei edes särkylääkkeet auta.

Kysyin viime gynekäynnilläni lääkäriltäni miten olisi mahdollista päästä leikkausjonoon, mutta hän vain totesi olevani liian nuori ja lapseton eikä vastannut kysymykseeni. Toinen kysymykseni onkin että miten päästä leikkausjonoon? Alan olla todella epätoivoinen, tuntuu että lääkärit eivät ota kipujani todesta...

• endotar
        EroonEndosta kirjoitti:

Olen tutustunut kohdunpoistoon, ja mietittyäni plussia ja miinuksia totesin että se ei todellakaan voi pahentaa tilannettani. Kohdunpoisto ei olisi edes tullut mieleeni ellei endon leikannut lääkäri siitä olisi minulle kertonut.

Elämä ei tällä hetkellä todellakaan ole mitään herkkuja, kipuja on jatkuvasti (ei ihan päivittäin mutta melkein), ja pahimmillaan jopa kävely on mahdotonta. Kipuihin ei edes särkylääkkeet auta.

Kysyin viime gynekäynnilläni lääkäriltäni miten olisi mahdollista päästä leikkausjonoon, mutta hän vain totesi olevani liian nuori ja lapseton eikä vastannut kysymykseeni. Toinen kysymykseni onkin että miten päästä leikkausjonoon? Alan olla todella epätoivoinen, tuntuu että lääkärit eivät ota kipujani todesta...

Tiedän itse endoa sairastavana, että kivut on ihan hirveitä. Niitä ei voi verrata normaaleihin kuukautiskipuihin. Onko sulle tehty laparotomia vai skopioita? Tosiaan lääkärit tekevät voitavansa, koska olet vielä nuori. Eikö toiveissasi ole perheenlisäys? Kohdunpoisto on kuitenkin niin lopullista ettei siihen ryhdytä ennen kuin on pakko.

Ootko kokeillu eri särkylääkkeitä? Zoladex-kapselia? E-pillereitä? Hormoonikierukkaa? Vaihtoehtoja kuitenkin on erilaisia ja toivon, että saat neuvoteltua lääkärin kanssa uuden lääkityksen josta mahdollisesti saisit apua.

Mulla ainakin e-pillereiden merkin tai särkylääkkeen vaihtaminen toi joksikin aikaa apua kipuihin. Ootko kokeillu Panacodia? Tosi tehokas särkylääke, ite sain sitä leikkauksen jälkeisiin kipuihin.

Toivon, että saat avun. Ja anteeksi, mut en osaa sanoa mitä yksityisellä kohdunpoisto maksaisi. Laparoskopia maksaa ainakin yli 2000€:a.

• EroonEndosta
        endotar kirjoitti:

Tiedän itse endoa sairastavana, että kivut on ihan hirveitä. Niitä ei voi verrata normaaleihin kuukautiskipuihin. Onko sulle tehty laparotomia vai skopioita? Tosiaan lääkärit tekevät voitavansa, koska olet vielä nuori. Eikö toiveissasi ole perheenlisäys? Kohdunpoisto on kuitenkin niin lopullista ettei siihen ryhdytä ennen kuin on pakko.

Ootko kokeillu eri särkylääkkeitä? Zoladex-kapselia? E-pillereitä? Hormoonikierukkaa? Vaihtoehtoja kuitenkin on erilaisia ja toivon, että saat neuvoteltua lääkärin kanssa uuden lääkityksen josta mahdollisesti saisit apua.

Mulla ainakin e-pillereiden merkin tai särkylääkkeen vaihtaminen toi joksikin aikaa apua kipuihin. Ootko kokeillu Panacodia? Tosi tehokas särkylääke, ite sain sitä leikkauksen jälkeisiin kipuihin.

Toivon, että saat avun. Ja anteeksi, mut en osaa sanoa mitä yksityisellä kohdunpoisto maksaisi. Laparoskopia maksaa ainakin yli 2000€:a.

Minulle tehtiin lapraskopia, ja lapsia en halua, en ole ikinä halunnut. Täytyy yrittää keskustella eri lääkityksistä mutta tämä on todella turhauttavaa, kohdustani ei ole kuin haittaa mutta en pääse siitä eroon...

Nyt toinen munasarjani saattaisi vielä olla ok kunnossa että sen voisi säästää (enkä tarvitsisi hormonihoitoa), mutta mitä pidempään odotan niin pelkään että asia vain pahenee.

• Ei tuollaisia kipuja ole
        EroonEndosta kirjoitti:

Itse en pääse aina kunnolla kävelemään, mutta se johtuu polvivammasta. Tuollaisia kipuja ei voi olla. Ota kyynärsauvat avuksi.

• Sellaista kipua ei ole
        Ei tuollaisia kipuja ole kirjoitti:

Itse en pääse aina kunnolla kävelemään, mutta se johtuu polvivammasta. Tuollaisia kipuja ei voi olla. Ota kyynärsauvat avuksi.

johon ei voimakas kipulääke tehoa. Sinulla ei taida olla voimakasta lääkearsenaalia?
        Hoitomuotoja on muitakin kuin kohdunpoisto, samoin en käsitä tuota lapsikielteisyyttä, mikä oikein olet??

• Lue lisää
        Sellaista kipua ei ole kirjoitti:

johon ei voimakas kipulääke tehoa. Sinulla ei taida olla voimakasta lääkearsenaalia?
        Hoitomuotoja on muitakin kuin kohdunpoisto, samoin en käsitä tuota lapsikielteisyyttä, mikä oikein olet??

Hoito

Nuppineulanpään kokoiset, hajalleen sirottuneet endometrioosipesäkkeet paikallistetaan varmasti vasta vatsaontelon tähystystutkimuksessa eli laparoskopiassa. Löytyneet pesäkkeet poistetaan tai poltetaan.

Endometrioosin ja raskauden suhde on ristiriitainen. Se on usein lapsettomuuden syy, mutta toisaalta raskaus on taudin luonnollinen hoito. Kun kuukautiset jäävät pois, endometrioosi surkastuu.

E-pillerit sopivat hoidoksi nuorelle naiselle, joka ei halua tulla raskaaksi. Ne estävät taudin pahenemisen ja lievittävät kipua. Samalla endometrioosi saattaa parantua itsekseen. Myös hormonihoidoilla voidaan vähentää taudin oireita. Se vaikuttaa samoin kuin raskaus: kun kuukautiset jäävät pois, limakalvo ei enää paksunnu ja vuoda. Pesäkkeet rauhoittuvat, kuivuvat ja arpeutuvat.

Asiantuntija naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, dosentti Mervi Halttunen HYKSin Naistenklinikasta.

Lisää tietoa: Endometrioosiyhdistys ry
        www.endometrioosiyhdistys.fi

• kohtu pois
        Lue lisää kirjoitti:

Hoito

Nuppineulanpään kokoiset, hajalleen sirottuneet endometrioosipesäkkeet paikallistetaan varmasti vasta vatsaontelon tähystystutkimuksessa eli laparoskopiassa. Löytyneet pesäkkeet poistetaan tai poltetaan.

Endometrioosin ja raskauden suhde on ristiriitainen. Se on usein lapsettomuuden syy, mutta toisaalta raskaus on taudin luonnollinen hoito. Kun kuukautiset jäävät pois, endometrioosi surkastuu.

E-pillerit sopivat hoidoksi nuorelle naiselle, joka ei halua tulla raskaaksi. Ne estävät taudin pahenemisen ja lievittävät kipua. Samalla endometrioosi saattaa parantua itsekseen. Myös hormonihoidoilla voidaan vähentää taudin oireita. Se vaikuttaa samoin kuin raskaus: kun kuukautiset jäävät pois, limakalvo ei enää paksunnu ja vuoda. Pesäkkeet rauhoittuvat, kuivuvat ja arpeutuvat.

Asiantuntija naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, dosentti Mervi Halttunen HYKSin Naistenklinikasta.

Lisää tietoa: Endometrioosiyhdistys ry
        www.endometrioosiyhdistys.fi

Kyllä 35-vuotiaalla naisella on ollut jo riittävästi aikaa miettiä haluaako lapsia. Eri juttu 20-veellä. Suomessakin on tuhansittain kaltoin kohdeltuja, huostaanotettuja ja psyykkisesti kärsiviä lapsia, joiden vanhemmat eivät ole olleet edes sopivia vanhemmiksi.

Itseltäni on kohtu poistettu toisista syistä, mutta en ole ikinä halunnut lapsia, koska minulla ei ole ollut tarpeeksi vakaata ja hyvää isäehdokasta.

• EroonEndosta
        Ei tuollaisia kipuja ole kirjoitti:

Toivottavasti et ikinä tule kokemaan samaa kuin minä, asenteesi on todella kannustava. Ilmeisesti liioittelin kun jouduin pari vuotta sitten endometrioosin takia päivystykseen, olin hädin tuskin tajuissani. Sydämmellinen kiitos viestistäsi, toivottavasti hajoitat molemmat kinttusi.

• EroonEndosta
        Sellaista kipua ei ole kirjoitti:

Mielestäni olen aivan normaali ihminen jolla ei ole mitään halua hankkia lapsia. Käsittämätöntä että minussa on muka jotain vikaa kun en halua lapsia!!

En halua syödä voimakkaita lääkkeitä kun yksinkertaisempikin ratkaisu on olemassa. Miksi hoitaa oireita kun vaivojen syystä voi päästä lopullisesti eroon???

• Lue ja hämmästy
        EroonEndosta kirjoitti:

Toivottavasti et ikinä tule kokemaan samaa kuin minä, asenteesi on todella kannustava. Ilmeisesti liioittelin kun jouduin pari vuotta sitten endometrioosin takia päivystykseen, olin hädin tuskin tajuissani. Sydämmellinen kiitos viestistäsi, toivottavasti hajoitat molemmat kinttusi.

Tutkimustietoon pohjautuvaa arviota kohdunpoiston tai kohdun ja munasarjojen poiston merkityksestä kipuoireisen endometrioosin hoidossa on vaikea tehdä, sillä tutkimuksia näiden hyödystä kipuoireisille endometrioosipotilaille ei ole.
        Toimenpiteiden vaikutusta elämänlaatuun ei myöskään ole tutkittu. Kliinisen kokemuksen ja satunnaistamattomien tutkimusten perusteella munasarjojen poisto helpottaa kipuoireita. Kohdunpoiston merkitys endometrioosiin liittyvän kivun hoitona on epäselvempi. Jos kohtu, munasarjat tai molemmat poistetaan, tulisi muualla sijaitsevat endometrioosimuutokset poistaa samalla.
        finohta.stakes.fi

• tytsätätsä
        EroonEndosta kirjoitti:

Minulla on ollut teinistä asti kovat kuukautiskivut..sängyn pohja kutsui aina menkkojen aikaan..
        tein tossa 21-26v välillä kolme lasta joita ihan oikeasti joutui tekemään..tod.näk endon vuoksi raskaaksi tuleminen oli työlästä.
        Vuosien varrella menkkakivut on hallinneet elämääni kunnes viikkoa ennen viimekuukautisiani päätin tehdä yleisesti tervehdyttävän hoidon genitaalialueelleni.

Olen tilannut ja ostanut Maria Trebenin ruotsintippa yrttejä saksasta ja valmistanut niistä tinktuuran ohjeen mukaan(.www.mariatreben.com/de/net joku noista...pussi maksaa n. 7€ eli kannattaa tilata heti paljon..postikulujen takia.)
        Viimekesänä valmistin tinktuuraa myös tuoreista nokkosista sekä tuoreista siankärsämöistä.

Nyt keksin sekoittaa kaikkia tinktuuria yhteen eli kaikkia samanverran yhteiseen astiaan... kastelin tamponin tinktuura liemessä (tätä ennen olin sivellyt emättimen suun vaseliinilla tai vastaavalla kirvelyä ehkäistäkseni.) annoin yrttiliemen imeytyä tamponiin ja sen jälkeen asetuin makuulleni vuoteeseen ja työnsin yrttitamppoonin syvälle sisääni...iha
        n kohdun nipukkaan asti.

Tein tämän siis käydessäni nukkumaan.Eli annoin yrttihauteen vaikuttaa lantioni sisällä yön yli.

Ensimmäisellä kerralla kesti päivän ennenkuin alkoi tapahtua.

Minulla alkoivat kuukautiset lähipäivinä ja hermeettinen kipu otti minussa vallan päivä jälkeen hoidon ja kaksi ennen menkkoja.
        Olin todella kipeä,en päässyt vuoteesta minnekkään...
        Kuukautiset tuli...runsaina ja kipeinä...runsaus oli jotakin ihan järjetöntä ei oikein mikään meinannut riittää tilkkeeksi.
        Normaalisti mulla kestää runsasta vuotoa 2 päivää ja kolmantena menkat loppuu kokonaan.
        Nyt runsaita kesti viikon ja tiputtelua 3 päivää...mutta huomasin ettei ne olleet enää menkat vaan pelkkiä limakalvo roikaleita pullahteli ja pullahteli ulos...varsinaista vuotoa ei oikein ollut mutta niitä limakalvoja piisasi ja piisasi. Tajusin että ne täytyy olla sitä endoo...kun huomasin millaista
        Paksua,sirpalemaista pikkurakkulaista limakalvoa tuli päivien ajan.

Kun tämä vuoto ja muut loppui, päätin toistaa hoidon välittömästi.
        Kahdesti saman vuorokauden aikana asetin lääketamppoonin paikalleen ja seuraavana aamuna alkoi kipuilu,niin kuin menkat ois alkanu,muta eihän niiden kuulunut oikeasti alkaa.'

Ensin vuoto oli kirkkaan hailakan punaista ja sitten alkoi tulla taas limakalvoja,niitä rakkulamaisia isoja tuli jatkuvalla syötöllä ja kivut oli menkkakipujen kaltaisia.
        Muutamassa päivässä kalvoja oli tullut niin paljon että, vuotelu alkoi olla ohi,enää tuli pelkkiä erillisiä rakkuloita pieniä kuplamaisia.

En ole moniin vuosiin voinut koskettaa painaen lantionseutua ilman että kosketus ei olisi sattunut,kova painon ja paineen tunne oli olemassa kaikenaikaa.Yhdyntäkivut meni niin pitkälle ettei paljon tehnyt mieli seksiä....en siis voinut maata edes mahallani kivun vuoksi ja senkään että mahallani ollessa lantion seudulla tuntui, kuin siellä olisi ollut jokin mötti ja sen vuoksi kipuilin. Penis ei mennyt niin syvälle kuin ennen vaan tuntui kuin jotakin olisi aina ollut tiellä.
        Lantion alue oli kaikenaikaa turvoksissa ja kaikki tärinä tai vastaava sai aikaan kovaa kipua.

Nyt kun vuoto on lakannut kokonaan voin maata mahallani(parhaillaankin) enkä enää tunne sitä möttiä mahassani,saati minkäänlaista paineen tai painon tunnetta koko mahanalueella.

Seksiä tekee oikein himona mieli ja on sitä nyt harrastettukin oikein huolella ja päästy pohjaan asti ongelmitta.
        Vuosiin ei ole ollut näin nautittavaa...sain jopa kahdesti emätin orgasmin, joita sain viimeksi noin 20 vuotta sitten...eli endo oli vallannut koko lantioni ja tehnyt olosta tukalan.

Nyt ei ole mitään vaivoja enää...
        Halusin jakaa tämän kokemukseni ja väitän että kannattaisi muidenkin kokeilla vastaavaa...
        Googlettakaa nokkonen ja sieltä löytyy rohdos vaikutuksista tietoa...ja sama siankärsämöstä...molemmat auttaa naisten vaivoihin toinen jopa kasvaimiin...ruotsin tipoissa taas on niin montaa eri yrttiä misteliä,kalmojuurta,nokkosta,peltokortetta,ym,ym,...en muista kaikkia koska niitä on tosi paljon..väitän että luonnosta löytyy lääke vaivaan kuin vaivaan älä siis heitä voikukkaa pois pihaltasi vaan syö se...samoin piharatamo,nokkonen ja niin monet muut.

• Xinx

Yksityinen lääkäri voi antaa lähetteen operaatioon ihan julkiselle puolelle, jolloin maksat lisää vain tuon lähettävän lääkärin palkkion.

Neuvoni on, että ole sitkeä, älä anna periksi, perustele hyvin!

Itseltäni poistettiin sekä kohtu että munasarjat vaikean endon vuoksi kun olin 36 v. Sitä ennen olin käynyt tuloksettoman ivf-hoidon, jonka senkin sain sitkeydellä kun olin kuulemma aivan toivoton tapaus. Sen jälkeen itse ilmoitin, etten jaksa enää vaan kaikki pois.

Elämänlaatu parani kertaheitolla! Muistan joka päivä ajatella, miten ihanaa olla kivuton!

Onnea matkaan.

• EroonEndosta

Kiitos lohduttavasta viestistäsi :)

• yksityisellä

Minulta poistettiin kohtu yksityisellä puoli vuotta sitten. Hinta oli 4700 euroa. Kaikki meni aivan loistavasti. Olin yhden yön sairaalassa. Leikkaus tehtiin tähystysleikkauksena alakautta. Ei mitään kipuja koko aikana. Hoito ensiluokkaista,lääkäri mukava, samoin hoitohenkilökunta.

Kohtu poistettiin ison myooman vuoksi.Julkisella puolella minua "palloteltiin". Laitettiin sairaalaan jonoon, ei ollut lähetettä siellä kun soitin. Sitten kerrottiin, että ensin (jossain vaiheessa) tulee kutsu polille jossa arvioidaan milloin leikataan ja miten. Sanottiin, että luultavasti iso avoleikkaus. Arvioitiin hoitoonpääsy 6-12 kuukautta jne...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe