Pitäisitkö puheen?

Vapaaehtoinen

Millaisissa tilanteissa puhuisit mielelläsi?
Onko puheen pitäminen sinulle ilo vai ikävä velvollisuus?
Millainen on mielestäsi hyvä puhe?
Uskallatko kertoa kokouksessa eriävän mielipiteesi vai tyydytkö toisten päätöksiin siksi, ettei uskalla?
Ollaanko me suomalaiset niin ujoja kuin sanotaan, vai onko se harhakäsitys?

10

557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

eli iältään aikuinen, vastaavassa asemassa joudun puhumaan ummet ja lammet, joskus asiaakin.
      Työuraa takana kolmisenkymmentä vuotta.
      Pomoja on tullut ja mennyt.
      Tällä kokemuksella minua kunnioitetaan.
      Pashaa kun en jauha, ja pomot alkavat olla aika paljon nuorempia.
      Ovat viisaita kun kuuntelevat.
      Aika usein pyytävät huoneeseensa ja kysyvät, mitä eivät kokouksessa kehdanneet kysyä.
      Näin se elämä on mennyt, ja menee.
      Ihmisiä tulee ja menee.

• JudgeCooper

Reilujen Kerho kiittää lukijoitaan ja jouluisasti ilmoittaa käristävänsä sikoja edelleen.

• åuheesta

löytyy googlettamalla netistä miljoona ohjetta. lue sieltä
      Itsekin niitä kymmenittäin pitänyt.
      Ei se asia, vaan se kontakti

• Steffo

Erityisesti pidän puheitten pitämisestä syntymäpäivillä. Puhe on onnistunut kun kuulijat aidosti liikuttuvat. Puheen täytyy koskettaa paitsi päähenkilöä, myös muita kuulijoita. Sen täytyy kiteyttää keskeisiä ominaisuuksia päähenkilössä. Samaa puhetta ei voi pitää useille eri henkilöille. Itse olen saanut paljon inspiraatiota Kalevalan hahmoista.

• pidän usein

puheita, jopa saarnoja. Niissä ei sisältö jää vastaanottajalta tiedostamatta.

Muualla puheen pitäminen ei ole mieluisaa, vaan hien nostattava tilanne.

• Pirre*

ja en..

• O - Orvokki

En suostu puhumaan enää kenenkään pyynnöstä jostain epäkohdasta kokouksessa, ellei asia ole myös omasta mielestäni sen arvoinen. Pari kertaa olen kokenut joutuneeni ikävään asemaan, kun pyytäjä on itse vesittänyt keskustelun aikana aikaisemmin suurena ongelmana minulle esittämänsä asian, jonka olen luvannut ottaa esille hänen pyynnöstään ja hänen osallisuutensa salaten. Kokouksen jälkeen kahdenkeskisessä keskustelussa ihminen on sitten taas valittanut, ettei kehdannut puolustaa omaa asiaansa ja jatkaa rutisemista. Prr.. & % # $ !.

Puhun mielelläni millaisessa tilanteessa tahansa, jos koen, että minulla on jotain sanottavaa.

Mielestäni hyvä puhe on yleensä mahdollisimman lyhyt, eikä siinä jaaritella samoja asioita tai faktoja pitkään pyöritellen.

Luulen, että monet suomalaiset tämän ikäluokan ihmiset eivät mielellään avaa suutaan, elleivät ole nuorempana tottuneet esiintymään. Toisaalta on varmaan yhtä monia, jotka haluavat välttämättä saada äänensä kuuluville ja kuuntelevat mielellään sen kaikua mahdollisimman pitkään, vaikkei heillä oikeastaan ole mitään sanottavaa. Toivoisin sijoittuvani tässä asiassa jonnekin näiden kahden ryhmän keskivaiheille.;))

• Olen aina ollut ns. takarivin laulaja, en ole paljoa itseäni esille tuonut.
      Mutta viime kesänä pidin puheen tyttäreni häissä. Ihan itse sitä ehdotin ja olen tosi tyytyväinen itseeni kun sain sen pidettyä. Paikalla oli ainakin sata sellaista vierasta joita en ollut koskaan tavannut. Mutta hyvin meni.
      Millainen sitten on hyvä puhe, en tiedä. Eikö kaikki mikä on itse kirjoittua ole hyvää.
      Nyt olen alkanut saada suuni auki myös täällä työpaokalla ja sanon oman mielipiteeni nyt myös palavereissa. Monet ovat kummastelleet että mikä sille on tullut kun ennen on ollut melkein tuppisuu ja sitä on saanut pyöritellä miten haluaa.
      Kyllähän me aika ujoja ollaan, se on totta. Mutta jokaisen pitäisi joskus voittaa pelkonsa ja astua rohkeasti sieltä takarivistä sinne eteen niinkuin minä tein. Se kannattaa, uskokaa pois. Kokeilkaa vaikka!

• O - Orvokki

Wau, mikä nainen! Minusta on tosi upeaa, että ihmiset haluavat kehittyä ja rohkaistuvat tekemään uusia asioita vielä tässä iässä ja vanhempanakin.

Tiedän itsekin, miltä tuntuu tehdä jotain sellaista uutta, mikä vaatii rohkaistumista ja vaillinaisena itsensä likoon laittamista. Kun yksi uskaltaa, niin usein toisetkin rohkaistuvat. Minulle kävi ihan äskettäin niin yhden arvostamani entisen työtoverin ja entisen työnantajayritykseni osakkaan hautajaisissa. Leski pyysi muistotilaisuudessa ihmisiä kertomaan omia muistojaan vainajasta. Kaikki olivat pitkän aikaa hiljaa ja minä pyysin samassa pöydässä istuvaa entistä kollegaa puhumaan yhteisistä mukavista muistoista. Kun hän kieltäytyi, minua harmitti ja nousin ylös. Kerroin millaisena miehenä minä vainajan tunsin ja miksi arvostin häntä erityisesti sekä muutamista yhteisistä hauskoista muistoista. Puhe ei ollut kovin kummoinen ja minua hieman hävettikin, että olin taas kerran ollut "suuna-päänä". Iloitsin kuitenkin siitä, että sen jälkeen monet muutkin rohkaistuivat puhumaan. Jälkikäteen omaiset ja muutamat entiset liiketuttavat tulivat juttelemaan ja kiittivät minua uskomattoman lämpimin sanoin. Häpeäni katosi ja mietin, että epätäydellisyys rohkaisee muita epätäydellisiä enemmän kuin täydellinen esitys.

• O - Orvokki kirjoitti:

Wau, mikä nainen! Minusta on tosi upeaa, että ihmiset haluavat kehittyä ja rohkaistuvat tekemään uusia asioita vielä tässä iässä ja vanhempanakin.

Tiedän itsekin, miltä tuntuu tehdä jotain sellaista uutta, mikä vaatii rohkaistumista ja vaillinaisena itsensä likoon laittamista. Kun yksi uskaltaa, niin usein toisetkin rohkaistuvat. Minulle kävi ihan äskettäin niin yhden arvostamani entisen työtoverin ja entisen työnantajayritykseni osakkaan hautajaisissa. Leski pyysi muistotilaisuudessa ihmisiä kertomaan omia muistojaan vainajasta. Kaikki olivat pitkän aikaa hiljaa ja minä pyysin samassa pöydässä istuvaa entistä kollegaa puhumaan yhteisistä mukavista muistoista. Kun hän kieltäytyi, minua harmitti ja nousin ylös. Kerroin millaisena miehenä minä vainajan tunsin ja miksi arvostin häntä erityisesti sekä muutamista yhteisistä hauskoista muistoista. Puhe ei ollut kovin kummoinen ja minua hieman hävettikin, että olin taas kerran ollut "suuna-päänä". Iloitsin kuitenkin siitä, että sen jälkeen monet muutkin rohkaistuivat puhumaan. Jälkikäteen omaiset ja muutamat entiset liiketuttavat tulivat juttelemaan ja kiittivät minua uskomattoman lämpimin sanoin. Häpeäni katosi ja mietin, että epätäydellisyys rohkaisee muita epätäydellisiä enemmän kuin täydellinen esitys.

Olet tosi upea ja rohkea itsekin! Juuri noin pitää toimia!

Itse luin puheeni paperista vaikka osasin sen ulkoa. Pelkäsin että sekoan sanoissani ja menen ihan likkoon. Ja lisäksi oli helppo tuijottaa paperiin, näin estin pahimman liikutukseni. Vaikka mieheni sanoi ettei se mitään haittaa vaikka puhkeat kyyneliin kesken puheen.

Sinä pystyit puhumaan ihan spottaanisti, hyvä juttu. Tiedän että omaiset arvostavat tällaista, ne sanat tulevat suoraan silloin sydämestä.

Rauhaisaa Joulun aikaa!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1722
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      42
      1059
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe