Mistä sais tietoa metsäautoteiden rakentamisista?
Mikä paras tapa tehdä tie kiviseen metsään edullisilla kuluilla? Jotain tällästä itse ajattelin:
1. Pinnan kuorinta, kannot ja risut ja mullat pois, kasoille sivuun josta ne voi myöhemmin ajaa pois.
2. Jos jossain lähistöllä olis paikka josta sais hyvää moreenia niin vois sitä vaikka raktorilla kärräillä "kuorma paikkaansa" meiningillä niin tulis varmasti hyvä? Kannot ja muut ryönät vois sitten lopuksi ajaa tonne monttuun. Toinen vaihtoehto olis kai yrittää hautailla isoja kiviä alemmas ja saada siitä maata sitten pinnan tasotteluun?
3. Kantava kerros varmaan kannattaa ajaa vasta seuraavana vuonna kun moreenikerros on tiivistynyt ja "hakenut paikkansa". Joku 45 soramurske varmaan kelpaa tollaselle mettäautotielle? Kuis paksu kerros?
Kertokaa kokemuksianna ja neuvokaa.
Metsäautoteiden teko
10
8533
Vastaukset
- Arska
Metsä autotien tekoon järkevin tapa maastossa kuin maastossa on tehdä tie niistä maa-aineksista jotka on paikanpäällä ja haudata lähes kaikki mahdollinen tien runkoon tai sitte maisemoidaan ylimääräset kamat tien luiskaan. Oikeastaan suon ylitys tai muu vastaava paikka jossa ei ole kantavaa maata rungon tekoon on ainoa paikka johon kannattaa ruveta ajamaan maata. Tie tehdään siten että kaivetaan reilu oja tien ylä puolelle ja nostetaan sillä tavaralla runko. Kannot voi haudata joko tien luiskiin tai hieman ajoradan sivuun, tai sitten maisemoida monttuun josta leikannu maata tien tekoon. tietysti isommat risu kasat voi työnnellä sivuun ja kivet lajitella runkoa tehdessä pois. Sivu rinteessä leikataan reilusti maata ja sillä pengerretään tie. Pienten maaston kohoumien ja mäen harjanteiden kohdalla ei varsinaisesti nosteta runkoa vaan leikataan jyrkin kohta pois. Ajoradan leveys tulisi olla yli 5 metriä ja runkoa kannattaa nostaa kunnolla. Silloin tie kuivuu keväälläkin nopeasti ja kestää liikennöintiä. Tien tekoon menevään aikaan ja siten hintaan vaikuttaa paikka johon tietä ruvetaan tekeen. Hyvin valittu tien linjaus myös vaikuttuu paljon tien hintaan. Pintaan kyä sopii tuo soramurskekin. Siihen mitä pintaan kannattaa ajaa riippuu siitä onko sora vai kallio murske lyhyemmän ajomatkan päässä. Tietenkin silläkin merkitystä millaisesta tavarasta tien runko tehty. Kantava moreeni maa ei tarvitse paljoakaan pinta tavaraa, mutta jossain pehmeällä kääntöpaikalla 0-100mm kallio murske paikallaan.
- hyvät
ohjeet edellisellä,paitsi että kannot,suuretkin
tien pohjaan ylösalaisin, tietenkin kuoppapaikkoihin.
Jos penkasta löytyy sorantapaista maata,se kannattaa
hyödyntää kaikki.
Tulee pojat halpaa metsätietä,jos on vielä oma kone. - vielä..
hyvät kirjoitti:
ohjeet edellisellä,paitsi että kannot,suuretkin
tien pohjaan ylösalaisin, tietenkin kuoppapaikkoihin.
Jos penkasta löytyy sorantapaista maata,se kannattaa
hyödyntää kaikki.
Tulee pojat halpaa metsätietä,jos on vielä oma kone.että jos on omasta tiestä kysymys,ne kalliit murskeet voit unohtaa,ja miettiä myöhemmin,jos tarve. Sitä tarvetta ei ehkä tule ollenkaan.
- Nenänkaivaja
vielä.. kirjoitti:
että jos on omasta tiestä kysymys,ne kalliit murskeet voit unohtaa,ja miettiä myöhemmin,jos tarve. Sitä tarvetta ei ehkä tule ollenkaan.
Kiitos arskalle ja toiselle kaverille asiallisista ohjeista. Tolla menetelmällä sitä tietä varmasti helpoiten syntyy jos ei valtavia kiviä tai kalliota tule vastaan... Kuinka syvälle noi kannot tarttis saada, ettei tien kantavuus heikkenis?
- Arska
Nenänkaivaja kirjoitti:
Kiitos arskalle ja toiselle kaverille asiallisista ohjeista. Tolla menetelmällä sitä tietä varmasti helpoiten syntyy jos ei valtavia kiviä tai kalliota tule vastaan... Kuinka syvälle noi kannot tarttis saada, ettei tien kantavuus heikkenis?
Paree tietysti mitä syvemmälle kannot saa, mutta kuten jo aikasemmin sanoin että kannattaa haudata kannot luiskinn tai muuten ajo radan sivuun ja ylös alasin. Jossain suon ylityksessä ylösalasin käännetyt kannot vaan lisää kantavuutta. Ennen aikaan telattiin suolle puita vieri viereen laveriksi/ kapula tieksi ja sen päälle sitte hiekkaa ja sillä tavalla saatiin tie pehmeälle. Niinkun jo sanoinkin että tien linjaus kannatta miettiä tarkkaan kallioiden yms suhteen. Irto kivet ei yleensä ole hirvee ongelma kun niitä saa jo 13 tonnin koneellakin vieriteltyä kun kaivaa viereen isomman montun. Räjäytys töille tietysti tulee hintaa jos ei itsellä ole panostajan lupia. Louhinta töissä maksaa työ, sillä itsessään aineet on edullisia. Siitä huolimatta tarvittaessa louhintaan kannattaa sijoittaa sillä vesiä patovat kallion nokat ojissa pitävät tien rungon aina pehmeänä ja jyrkiksi jääneistä kallion kinkamista ei kannata jäädä kärsimään, sillä kun ne on kertaalleen louhittu niin ne eivät sitten tietä kunnostaessakaan tule vastaan.
- Tehdä
Ne kääntö paikat sellaiseksi että niissä sais edes joskus auton ympäri ilman vitutusta. T:pöllikuski
- Arska
Itsekin sekä puoliperä että täys perä lavetin kanssa tuolla ahtaissa paikoissa taistelleena oon sitte ite yrittäny tehdä semmoset kääntöpaikat missä saisin itekin kärryn kanssa käännettyä. Eiköhän sellasessa paikassa pääse kääntymään ammatti pöllikuskit, mutta ongelma voi olla siinäkin että moni kone kuski ei ole ajanu metriäkään kärryn kanssa kuorma-autolla.
- 57568
Arska kirjoitti:
Itsekin sekä puoliperä että täys perä lavetin kanssa tuolla ahtaissa paikoissa taistelleena oon sitte ite yrittäny tehdä semmoset kääntöpaikat missä saisin itekin kärryn kanssa käännettyä. Eiköhän sellasessa paikassa pääse kääntymään ammatti pöllikuskit, mutta ongelma voi olla siinäkin että moni kone kuski ei ole ajanu metriäkään kärryn kanssa kuorma-autolla.
Pienellä huumorilla, ei kaukana totuudesta.
Jos pitkällä Transporterilla pystyy kääntymään, menee siitä täysperäkin. - Nenänkaivaja
57568 kirjoitti:
Pienellä huumorilla, ei kaukana totuudesta.
Jos pitkällä Transporterilla pystyy kääntymään, menee siitä täysperäkin.tää päin vanha legenda kertoo erään pölliautokuskin kääntäneen täyspötken samassa paikassa jossa mettäkonekuskikin joutu moneen kertaan vekslailemaan hiluxiansa ympäri :)
- tuella
Nenänkaivaja kirjoitti:
tää päin vanha legenda kertoo erään pölliautokuskin kääntäneen täyspötken samassa paikassa jossa mettäkonekuskikin joutu moneen kertaan vekslailemaan hiluxiansa ympäri :)
Eikös mettäteitten tekoon myönnetä hyviä tukia ja suunnittelunkin saa ilmaiseksi? Jos vähääkää isompi rojekti tulossa kannattaa ainaki kysästä metsäkeskuksesta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862