Metsäautoteiden teko

Nenänkaivaja

Mistä sais tietoa metsäautoteiden rakentamisista?

Mikä paras tapa tehdä tie kiviseen metsään edullisilla kuluilla? Jotain tällästä itse ajattelin:

1. Pinnan kuorinta, kannot ja risut ja mullat pois, kasoille sivuun josta ne voi myöhemmin ajaa pois.

2. Jos jossain lähistöllä olis paikka josta sais hyvää moreenia niin vois sitä vaikka raktorilla kärräillä "kuorma paikkaansa" meiningillä niin tulis varmasti hyvä? Kannot ja muut ryönät vois sitten lopuksi ajaa tonne monttuun. Toinen vaihtoehto olis kai yrittää hautailla isoja kiviä alemmas ja saada siitä maata sitten pinnan tasotteluun?

3. Kantava kerros varmaan kannattaa ajaa vasta seuraavana vuonna kun moreenikerros on tiivistynyt ja "hakenut paikkansa". Joku 45 soramurske varmaan kelpaa tollaselle mettäautotielle? Kuis paksu kerros?

Kertokaa kokemuksianna ja neuvokaa.

10

8533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arska

      Metsä autotien tekoon järkevin tapa maastossa kuin maastossa on tehdä tie niistä maa-aineksista jotka on paikanpäällä ja haudata lähes kaikki mahdollinen tien runkoon tai sitte maisemoidaan ylimääräset kamat tien luiskaan. Oikeastaan suon ylitys tai muu vastaava paikka jossa ei ole kantavaa maata rungon tekoon on ainoa paikka johon kannattaa ruveta ajamaan maata. Tie tehdään siten että kaivetaan reilu oja tien ylä puolelle ja nostetaan sillä tavaralla runko. Kannot voi haudata joko tien luiskiin tai hieman ajoradan sivuun, tai sitten maisemoida monttuun josta leikannu maata tien tekoon. tietysti isommat risu kasat voi työnnellä sivuun ja kivet lajitella runkoa tehdessä pois. Sivu rinteessä leikataan reilusti maata ja sillä pengerretään tie. Pienten maaston kohoumien ja mäen harjanteiden kohdalla ei varsinaisesti nosteta runkoa vaan leikataan jyrkin kohta pois. Ajoradan leveys tulisi olla yli 5 metriä ja runkoa kannattaa nostaa kunnolla. Silloin tie kuivuu keväälläkin nopeasti ja kestää liikennöintiä. Tien tekoon menevään aikaan ja siten hintaan vaikuttaa paikka johon tietä ruvetaan tekeen. Hyvin valittu tien linjaus myös vaikuttuu paljon tien hintaan. Pintaan kyä sopii tuo soramurskekin. Siihen mitä pintaan kannattaa ajaa riippuu siitä onko sora vai kallio murske lyhyemmän ajomatkan päässä. Tietenkin silläkin merkitystä millaisesta tavarasta tien runko tehty. Kantava moreeni maa ei tarvitse paljoakaan pinta tavaraa, mutta jossain pehmeällä kääntöpaikalla 0-100mm kallio murske paikallaan.

      • hyvät

        ohjeet edellisellä,paitsi että kannot,suuretkin
        tien pohjaan ylösalaisin, tietenkin kuoppapaikkoihin.
        Jos penkasta löytyy sorantapaista maata,se kannattaa
        hyödyntää kaikki.
        Tulee pojat halpaa metsätietä,jos on vielä oma kone.


      • vielä..
        hyvät kirjoitti:

        ohjeet edellisellä,paitsi että kannot,suuretkin
        tien pohjaan ylösalaisin, tietenkin kuoppapaikkoihin.
        Jos penkasta löytyy sorantapaista maata,se kannattaa
        hyödyntää kaikki.
        Tulee pojat halpaa metsätietä,jos on vielä oma kone.

        että jos on omasta tiestä kysymys,ne kalliit murskeet voit unohtaa,ja miettiä myöhemmin,jos tarve. Sitä tarvetta ei ehkä tule ollenkaan.


      • Nenänkaivaja
        vielä.. kirjoitti:

        että jos on omasta tiestä kysymys,ne kalliit murskeet voit unohtaa,ja miettiä myöhemmin,jos tarve. Sitä tarvetta ei ehkä tule ollenkaan.

        Kiitos arskalle ja toiselle kaverille asiallisista ohjeista. Tolla menetelmällä sitä tietä varmasti helpoiten syntyy jos ei valtavia kiviä tai kalliota tule vastaan... Kuinka syvälle noi kannot tarttis saada, ettei tien kantavuus heikkenis?


      • Arska
        Nenänkaivaja kirjoitti:

        Kiitos arskalle ja toiselle kaverille asiallisista ohjeista. Tolla menetelmällä sitä tietä varmasti helpoiten syntyy jos ei valtavia kiviä tai kalliota tule vastaan... Kuinka syvälle noi kannot tarttis saada, ettei tien kantavuus heikkenis?

        Paree tietysti mitä syvemmälle kannot saa, mutta kuten jo aikasemmin sanoin että kannattaa haudata kannot luiskinn tai muuten ajo radan sivuun ja ylös alasin. Jossain suon ylityksessä ylösalasin käännetyt kannot vaan lisää kantavuutta. Ennen aikaan telattiin suolle puita vieri viereen laveriksi/ kapula tieksi ja sen päälle sitte hiekkaa ja sillä tavalla saatiin tie pehmeälle. Niinkun jo sanoinkin että tien linjaus kannatta miettiä tarkkaan kallioiden yms suhteen. Irto kivet ei yleensä ole hirvee ongelma kun niitä saa jo 13 tonnin koneellakin vieriteltyä kun kaivaa viereen isomman montun. Räjäytys töille tietysti tulee hintaa jos ei itsellä ole panostajan lupia. Louhinta töissä maksaa työ, sillä itsessään aineet on edullisia. Siitä huolimatta tarvittaessa louhintaan kannattaa sijoittaa sillä vesiä patovat kallion nokat ojissa pitävät tien rungon aina pehmeänä ja jyrkiksi jääneistä kallion kinkamista ei kannata jäädä kärsimään, sillä kun ne on kertaalleen louhittu niin ne eivät sitten tietä kunnostaessakaan tule vastaan.


    • Tehdä

      Ne kääntö paikat sellaiseksi että niissä sais edes joskus auton ympäri ilman vitutusta. T:pöllikuski

      • Arska

        Itsekin sekä puoliperä että täys perä lavetin kanssa tuolla ahtaissa paikoissa taistelleena oon sitte ite yrittäny tehdä semmoset kääntöpaikat missä saisin itekin kärryn kanssa käännettyä. Eiköhän sellasessa paikassa pääse kääntymään ammatti pöllikuskit, mutta ongelma voi olla siinäkin että moni kone kuski ei ole ajanu metriäkään kärryn kanssa kuorma-autolla.


      • 57568
        Arska kirjoitti:

        Itsekin sekä puoliperä että täys perä lavetin kanssa tuolla ahtaissa paikoissa taistelleena oon sitte ite yrittäny tehdä semmoset kääntöpaikat missä saisin itekin kärryn kanssa käännettyä. Eiköhän sellasessa paikassa pääse kääntymään ammatti pöllikuskit, mutta ongelma voi olla siinäkin että moni kone kuski ei ole ajanu metriäkään kärryn kanssa kuorma-autolla.

        Pienellä huumorilla, ei kaukana totuudesta.
        Jos pitkällä Transporterilla pystyy kääntymään, menee siitä täysperäkin.


      • Nenänkaivaja
        57568 kirjoitti:

        Pienellä huumorilla, ei kaukana totuudesta.
        Jos pitkällä Transporterilla pystyy kääntymään, menee siitä täysperäkin.

        tää päin vanha legenda kertoo erään pölliautokuskin kääntäneen täyspötken samassa paikassa jossa mettäkonekuskikin joutu moneen kertaan vekslailemaan hiluxiansa ympäri :)


      • tuella
        Nenänkaivaja kirjoitti:

        tää päin vanha legenda kertoo erään pölliautokuskin kääntäneen täyspötken samassa paikassa jossa mettäkonekuskikin joutu moneen kertaan vekslailemaan hiluxiansa ympäri :)

        Eikös mettäteitten tekoon myönnetä hyviä tukia ja suunnittelunkin saa ilmaiseksi? Jos vähääkää isompi rojekti tulossa kannattaa ainaki kysästä metsäkeskuksesta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe