Onkos phuketissa mitään ravintoloita joissa ruokalistaan on merkitty mitä keliakikot saavat syödä? Eli mikä ruoka on gluteenitonta?
Jos on tietoa niin asiallisia vastauksia. Kiitos!
Keliakia
10
1031
Vastaukset
- Keliakia
Moi.
Käy osoitteessa http://www.njoy-translations.com/
tekemässä itsellesi thai-kielelle lappunen josta ilmenee mitä et saa syödä. Olemme perheen kanssa lähdässä myös Thaimaahan ja vaimolla keliakia. Luulisin että siellä suurimmaksi osaksi käytetään esim. Maizenan tapaisia suurustuksia kastikkeissa ja nuudelitkin saa riisi-versiona - merkitty!
Eikä siellä tunneta keliakiaa. Suurin osa ruuista on gluteenittomia, siis thai-ruuista, siellä kun ei vehnää lutrata joka paikkaan kuten länsimaissa. Jos haluat olla varma niin ota käännös mukaan, itse olen pärjännyt maalaisjärjellä.
- phuketissa
käynyt keliaatikko. matkanjärjestäjältä saa lapun missä on sekä thai että englanti. siellä on vehnää kastikkeissa monta kertaa pitänyt vaihtaa ruokaa kun on ollut vehnää muuta viljaa siellä ei ole mikä meitä haittaa. suomalaisessa jannen baarissa kyllä ymmärtävät hyvin mitä voi syödä. ei ne ymmärrä jos sanoo että gluteeniton oltiin kanarialla marraskuussa siellä meni perille sana gluteeniton heti. hyvää matkaa ei kuole nälkään.
- kokenut keli
Kyllä siellä keliakia tunnetaan,ei mikään takapajula
ole.Mutta hyvä olla lappunen mukana,jossa selvitys
mitä viljaa ei voi käyttää.Englannin kielellä ja
jos mahdollista thaiksi käännettynä,jos siis
aivan tarkka tahdot olla.
Itselläni hyvin toiminut.Yllättävän paljon siellä
kyllä vehnää käytetään.
- 123
Hei
olen 8-vuoden ajan käynnyt joka talvi Phuketissa.
Asun pikku kylässä nimeltä Kamala Beach. Olen keliaakikko ja aluksi olin tosi varovainen ruokailun suhteen. Aika nopeasti selvisi, ettei siellä esim. suurusteta mitään kastikkeita, suurusteet eivät kuulu muutenkaan sikäläiseen tapaan. Päivällä ruokailen rannoilla olevissa pikku kojumaisissa ruokapaikoissa, joihin eivät ehkä kaikki suomalaiset paikan ulkoisen ilmeen vuoksi uskaltaisi edes mennä.Suosittelen kuitenkin, mitä hurjemman näköinen paikka ulkoisesti sitä parempaa palvelua ja ruokaa. Ruoka on yleisesti keliaakikolle turvallista ja hyvää.Älä valitse ruokapaikoiksi eurooppalaisia ruokapaikkoja, koska niissä saatetaan käyttää ruuanvalmistukseen esim. vehnäjauhoja. Phuketissa ei ole missään ruokalistoissa merkintöjä erikoisruokvaliota varten. Jos olet nuudeleiden ystävä, pyydä/kysy saako annoksen riisinuudeleilla. Periaatteessa kaikki paikalliset ruuat ovat turvallisia. Kertaakaan en ole sairastunut lomallani ruuan vuoksi. Kreikka ja Thaimaa ovat keliaakikon kannalta ihanne lomakohteet.Omistan thaikielisen kortin sairaudestani, mutta en ole sitä koskaa siellä käyttänyt.
Hyvää lomaa. - Herkkävatsainen
Vaikka ruoka sinänsä ei sisällä vehnää tms. niin maustekastikkeissa esim. soijassa jota käytetään melkein kaikkiin ruokiin on usein vehnää. Ruoka myös tehdään samoilla pannuilla joten herkimmille tulee oireita mutta ei sitä pelkkää riisiä viitsi syödä. Länsimaalaisissa ravintoloissa saa lähes varmasti oikeanlaista ruokaa. Thai-kielinen lappu mukaan niin toivottavasti kokki osaa lukea. Englantia ei moni osaa kunnolla.
- ÄidinAsfalttiPoika
Joo harmillista ettei länsimaalaisissa ravintoloissa kokki osaa lukee vaan Thai-kielisiä lappuja.
Olenkin tässä lappusia kirjoitellut tämän keskustelun kirvoittamana loppuvuodesta 2008 ja nyt kun asfaltointikausi on loppu, niin reppu täynnä lappusia eteisessä. - Lerppa-asialla
ÄidinAsfalttiPoika kirjoitti:
Joo harmillista ettei länsimaalaisissa ravintoloissa kokki osaa lukee vaan Thai-kielisiä lappuja.
Olenkin tässä lappusia kirjoitellut tämän keskustelun kirvoittamana loppuvuodesta 2008 ja nyt kun asfaltointikausi on loppu, niin reppu täynnä lappusia eteisessä.Sairas ihminen haluaa pilata kaikki palstat, se on Hua Hinin ja Ching Main lerpan tavoite.
- Maija-Asialla
Lerppa-asialla kirjoitti:
Sairas ihminen haluaa pilata kaikki palstat, se on Hua Hinin ja Ching Main lerpan tavoite.
Joo ihan täyspäinen vastaa 2017 juttuun 2008.
- 2636
Maija-Asialla kirjoitti:
Joo ihan täyspäinen vastaa 2017 juttuun 2008.
Sieltä se tuli, siis lerppa itse vastaajana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849