Olen kasvattanut lapseni uskoen

tähän! Kyllä nyt omakehu

6

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O - O

luvan juopotella? Sellaista en antaisi kenellekään.;))

Alkoholia käytettiin omassa nuoressa perheessäni seurustelu- ja ruokajuomana juhlissa. Sanoimme, että se on aikuisten juomaa ja lapsille myrkkyä. Joskus murkkuikäisinä lapset saivat ihan varovasti maistaa vanhempiensa lasista, koska arvelimme mystisen kielletyn asian herättävän enemmän mielenkiintoa. Iän karttuessa keskustelimme myös alkoholin päihdyttävästä vaikutuksesta ja ongelmista, joita humaltumisesta aiheutuu sekä ihmisille itselleen että muille ihmisille. Kännipäissään törttöileminen ei ole kenellekään hauskaa. Juteltiin kovien aineiden yllättävistä vaikutuksista ja niiden kanssa leikkimisen vaaroista - myös aikuisille.

Oman kaveripiirin nuorista ei varmaankaan kukaan harrasta humalahakuista juomista, ja äärimmäisen harvoin kukaan meistä vanhemmista "pääsi" näkemään oman lapsensa päihtyneenä. Jälkipolvi näytti olevan tässäkin asiassa vanhempiaan viisaampi.;))

• Ei vaikuta nuoriso kovinkaan viisaalta kun tuolla kaljakassin kanssa hiippailee! Kaljaa kun ei pidetä viinana ja se on ihan luonnollista että keskaria kitataan joka viikonloppu ja viikollakin. Mutta juuri tästä se monen kohdalla alkaa, alkoholiriippuvuus. Ensin on kalja, sitten pikkuhiljaa siirrytään yhä vaan vahvempiin aineisiin.
        Itse olen täys raitis ja alvariinsa saa selitellä miksi nyt edes yhtä voi ottaa tai miksi et viiniä ruoan kanssa voi juoda. Mutta kun se viinikin on alkoholia.

Siis oikeasti, miten moni viitsisi ruokaa laittaa ja kokata niin trendikkäästi kavereille jos sen ruoan kanssa pitäisikin juoda maitoa tai piimää!!! Oletteko ajatelleet tätä?

• piive kirjoitti:

Ei vaikuta nuoriso kovinkaan viisaalta kun tuolla kaljakassin kanssa hiippailee! Kaljaa kun ei pidetä viinana ja se on ihan luonnollista että keskaria kitataan joka viikonloppu ja viikollakin. Mutta juuri tästä se monen kohdalla alkaa, alkoholiriippuvuus. Ensin on kalja, sitten pikkuhiljaa siirrytään yhä vaan vahvempiin aineisiin.
        Itse olen täys raitis ja alvariinsa saa selitellä miksi nyt edes yhtä voi ottaa tai miksi et viiniä ruoan kanssa voi juoda. Mutta kun se viinikin on alkoholia.

Siis oikeasti, miten moni viitsisi ruokaa laittaa ja kokata niin trendikkäästi kavereille jos sen ruoan kanssa pitäisikin juoda maitoa tai piimää!!! Oletteko ajatelleet tätä?

maitoa tai piimää ruoan kanssa. Juon vettä, kivennäisvettä tai viiniä, joskus harvoin olutta. Alkoholi ei ole minulle tärkeää ja arvostan ihmisten valinnan vapautta, mutta mielestäni olisi ikävää, jos joku estäisi minua tai muita nauttimasta halutessaan viinilasillista ruoan kanssa.

Toisaalta olen kokenut ikäväksi sen, että absolutisti jatkuvasti tyrkyttää ystävilleen viiniä tai muuta alkoholia ja haluaa itse nautiskella alkoholittomia vaihtoehtoja. Yksi ent. ystävä taisi olla edelleen riippuvainen alkoholista, vaikkei sitä itse enää käyttänyt. En olisi välittänyt tissutella joka tapaamisella ja kyllästyin koko kuvioon, kun tapasimme melko usein ja joka kerran jauhettiin samaa asiaa.
        Taidan olla varsinainen ryppypeppu. ;))

PS: Valmistan kotonani useinkin omasta mielestäni herkkuaterioita, joilla juomana nautitaan vain kivennäisvettä, mehua tai maitoa.

• ent.tehtaantyttö
        optimisti-orvokki kirjoitti:

maitoa tai piimää ruoan kanssa. Juon vettä, kivennäisvettä tai viiniä, joskus harvoin olutta. Alkoholi ei ole minulle tärkeää ja arvostan ihmisten valinnan vapautta, mutta mielestäni olisi ikävää, jos joku estäisi minua tai muita nauttimasta halutessaan viinilasillista ruoan kanssa.

Toisaalta olen kokenut ikäväksi sen, että absolutisti jatkuvasti tyrkyttää ystävilleen viiniä tai muuta alkoholia ja haluaa itse nautiskella alkoholittomia vaihtoehtoja. Yksi ent. ystävä taisi olla edelleen riippuvainen alkoholista, vaikkei sitä itse enää käyttänyt. En olisi välittänyt tissutella joka tapaamisella ja kyllästyin koko kuvioon, kun tapasimme melko usein ja joka kerran jauhettiin samaa asiaa.
        Taidan olla varsinainen ryppypeppu. ;))

PS: Valmistan kotonani useinkin omasta mielestäni herkkuaterioita, joilla juomana nautitaan vain kivennäisvettä, mehua tai maitoa.

..nuorin poika kun vielä kotona meidän kanssa aterioi. Niin pojan kanssa juomme tuota sitruunavettä tai kevyt mehua, mies on meilllä ainut joka maitoa juo ruoan kanssa. No, jos, oikein juhlistaa haluan niin lasi korkeintaan kaksi tuota puna/valkoviiniä, poika vaikka jo 20v, ei voi ottaa tuota alkoholia taas tippaakaan, eikä ota, emmekä anna, edes maistaa. Hänelläkun voimakkaat keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet käytössä, no kysynyt on että, saakohan milloin alkoholia maistaa, luonnollista minusta sekin koska ikää jo on. Alkoholitonta olutta omilla rahoillaan sitten joskus ostaa tai noita Batteryjuomia Olen sanonut että, aivan samalle ja alkoholi-olut maistuu siinä on vain tuota alholia joukossa.... Keskimmäiselle pojalle tuota olutta ostamme jouluna, ruoan kanssa. Itse en myöskään oluesta piittaa. Kotikalja on minusta parempaa. Ikää jo 30v vuotta tällä toiselle pojalla...häntä en ole koskaan, edes humalassa nähnyt.. vanhin poika taas kun kotona käy ei tuota alkoholia silloin myöskään käytä...ikää 36 vuotta. Mies minulla on täysin absolutisti...eli aika vähän meillä tuota alkoholia käytetään..mutta jonkin verran...

• nimenomaan EN OLE

antanut lupaa juopotella! Vasta 18v, laillinen ikä!
        Silloin ei tartte vanhempien lupaa!
        Ja kaikki luki just sen EPÄOLEELLISEN ASIAN ja unohti sen tärkeimmän, tuon siittiö/kikkeliasian!

• PERHEENÄITI

Itse en käytä alkoholituotteita.Tietääkseni myöskään perheemme nuoret ei käytä.Rippikouluikä on ollut ehdoton raja.Vanhin tyttö.28 v saattaapi nauttia kaveriporukassaan seurustelujuomista.Vanhin poika käytti jonkin verran opiskeluaikoinaan,mutta nyt ei mitään,26 v.Nuorimmat,17 ja 19 ei käytä ollenkaan.Ei humalakokemuksia.Perheenisä ja aviosiippani käyttää alkoholituotteita päivittäin.Se on hänen oma asiansa,eikä haittaa muita.Hän on käyttänyt alkoholia nuoresta alkaen.Seurustelujuomana(ajoittain runsaasti) kaverien kanssa,harvoin yksin.Paitsi aamuisin ja joskus iltaisin tekee itselleen drinkit.Kait se rentouttaa ja auttaa saamaan unta pollaan,vaik ei hänellä uni-tai muita ongelmia olekaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1722
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      42
      1059
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe