hometta vuokra-asunnossa

suski111

Meillä löytyi hometta 1-vuotiaan tyttäremme huoneesta. kylppäristä oli vuotanu vesi suoraan tytön vaatekaappien alle. tyttärelläni alkoi noin 3kk sitten hengitysvaikeudet ja muutaman kerran ollaan lastenklinikalla jouduttu yöpymään. itselläni väsymystä ja pänsärkyä koko ajan. Asumme helsingin kaupungin vuokra-asunnossa ja remonttimiehet kävi eilen purkamassa ton vaatekaapin ja seinän mutta muuhun ei vielä ryhtyneet. Onko meillä oikeus vaatia uutta asuntoa, koska home on jo aiheuttanut terveydellisiä haittoja ja en haluaisi jäädä enää tähän asuntoon odottamaan että tytön astma pahenee???

15

5296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • purkivat

      rakenteet oikeaoppisesti eli asbestipurkumenetelmin, kuten kuuluu. Eli olihan purettu tila eristetty ja alipaineistettu eikä mitään purkujätettä kuljetettu ulos tilasta muuta kuin tiiviisti suljetuissa astioissa jne.. ? Jos näin ei tehty, niin teillä on asunto nyt täynnä itiöitä. Rakenteita purettaessa ilman itiöpitoisuus nousee valtavaksi. Toivottavasti eivät myöskään ala kuivattamaan tiloja niin, että päästöt pääsevät huoneilmaan. Kun homevauriota kuivataan, niin mikrobien myrkyntuotanto kiihtyy ja vakava sairastuminen on mahdollista.


      http://homejaterveys.net/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=41

      "Kun korjauksiin ryhdytään, on mietittävä työntekijöiden, rakennusta käyttävien henkilöiden sekä irtaimiston suojaaminen. Korjausten aikana rakenteista vapautuu erittäin korkeita itiöpitoisuuksia, jolloin suojaamaton irtaimisto saastuu ja paikalla olevat henkilöt voivat sairastua vakavasti."

    • vaaditaan

      Luultavasti kosteusvaurio ei ole kaupungin vuokra-asunnoista vastaavien mukaan muuttoperuste.
      Tässä sinulta vaaditaan sisua ja sitkeyttä - VAADI uutta asuntoa.

      Käy tarkastamassa uusi asunto etukäteen ja varmista entisiltä asukkailta, että asunnossa ei ole ollut kosteusvaurioita.

      Vaikka kosteusvauriohuone olisi alipaineistettu ja kastunut seinä osastoitu, tyhjennä huone ja teippaa ovi kiinni. Tähän huoneeseen ei varsinkaan lapsilla ole mitään asiaa, ennen kuin vaurio on korjattu ja homepölysiivous tehty.

      Onnea uuden asunnon etsintään.

    • suski111

      huonetta ei ole eristetty millään tavalla, kaapit on vaan kylmästi otettu pois ja seinää purettu. ja sanoivat että vasta uudenvuoden jälkeen katsellaan mitä asialle aletaan tekemään. ja homeiset kaapinpalat veivät pois, eikä niitäkään oltu millään lailla suojattu. eteisen matto oli täynnä niitä kaapinpalasia ja sanoivat vaan että " teille jää nyt vähän siivottavaa". ja tytön sohva suurinosa leluista on huoneessa, koska en saa niitä minnekkään muualle mahtumaan. yritin lakanoilla suojata vähän niitä mutta eihän se mitään auta. Tänään huoltopäällikkö soitti ja kerroin että koko asunnossahan sitä homepölyä leijailee niin totesi siihen että " ei sitä muualle pääse jos sen homehuoneen ovi pidetään kiinni". itsekin mietin että miksei tota huonetta edes eristetty jollain suojilla tai varsinkaan sitä homealuetta..mutta naisena en nyt hirveesti ole perehtyny noihin remontti-tai muihinkaan asioihin..onneks täältä edes löytyy ihmisiä jotka ottaa tän homeasian vakavasti, tuntuu että toi taloyhtiökin yrittää vaan päästä helpoimmalla ja halvemmalla. mutta nyt on kuitenkin kyse lapsen terveydestä..

      • tosiaan...

      • on miehiä parempia

        Ihan OT, pisti silmään
        "mutta naisena en nyt hirveesti ole perehtyny noihin remontti-tai muihinkaan asioihin.."
        Johan syyn keksit - älä tätä asennetta kuitenkaan tyttärellesi siirrä!
        Meillä on ravannut jos jonkinnäköistä kosteusmittaajaa, vauriokartoittajaa, remonttireiskaa - ja parhaat näistä ovat olleet naisia.


      • samaan
        on miehiä parempia kirjoitti:

        Ihan OT, pisti silmään
        "mutta naisena en nyt hirveesti ole perehtyny noihin remontti-tai muihinkaan asioihin.."
        Johan syyn keksit - älä tätä asennetta kuitenkaan tyttärellesi siirrä!
        Meillä on ravannut jos jonkinnäköistä kosteusmittaajaa, vauriokartoittajaa, remonttireiskaa - ja parhaat näistä ovat olleet naisia.

        huomiota. Jännää, että vielä on jopa nuortenkin ihmisten kohdalla tällaisia asenteita.


      • suski111
        samaan kirjoitti:

        huomiota. Jännää, että vielä on jopa nuortenkin ihmisten kohdalla tällaisia asenteita.

        mun mielestä suurinosa remonttimiehistä nyt vaan sattuu olemana miehiä ja itse en oo vielä tähän päivään mennessä törmännyt naiseen joka tekee työkseen remonttihommia ja siis onhan niitä, mutta itse en ole :D ja mun mielestä se nyt vaan sattuu olemaan enemmän miesten hommaa. ja tämä nyt on mun mielipide, ei tavii tulla viilaamaan pilkkua jos joku lause ei tekstissäni ole mieleinen. onneksi sentään tuli muutama asiallinen vastaus josta oli apua tässä tilanteessa :)


      • ..Elmeri
        suski111 kirjoitti:

        mun mielestä suurinosa remonttimiehistä nyt vaan sattuu olemana miehiä ja itse en oo vielä tähän päivään mennessä törmännyt naiseen joka tekee työkseen remonttihommia ja siis onhan niitä, mutta itse en ole :D ja mun mielestä se nyt vaan sattuu olemaan enemmän miesten hommaa. ja tämä nyt on mun mielipide, ei tavii tulla viilaamaan pilkkua jos joku lause ei tekstissäni ole mieleinen. onneksi sentään tuli muutama asiallinen vastaus josta oli apua tässä tilanteessa :)

        Annetaan vaan ammattimiesten hoitaa työt,eikä mennä sähläämään.Eihän mekään ängetä sossutantan hommiin.


      • poistamaan
        ..Elmeri kirjoitti:

        Annetaan vaan ammattimiesten hoitaa työt,eikä mennä sähläämään.Eihän mekään ängetä sossutantan hommiin.

        "Naiset ensin vaikka heikoille jäille".


      • muuta homevuokralta
        suski111 kirjoitti:

        mun mielestä suurinosa remonttimiehistä nyt vaan sattuu olemana miehiä ja itse en oo vielä tähän päivään mennessä törmännyt naiseen joka tekee työkseen remonttihommia ja siis onhan niitä, mutta itse en ole :D ja mun mielestä se nyt vaan sattuu olemaan enemmän miesten hommaa. ja tämä nyt on mun mielipide, ei tavii tulla viilaamaan pilkkua jos joku lause ei tekstissäni ole mieleinen. onneksi sentään tuli muutama asiallinen vastaus josta oli apua tässä tilanteessa :)

        Itse miehenä kirjoitan tänne. Ei ole mitään välia onko kyseessä mies vai nainen.
        Ei jokaisen tarvitsisi olla talonrakennusksen ammattilainen tai lainoppinut kaikkien vitun pykälien huomioitsija.
        Jos kämpässä on homeongelma, ja asunnon kunnossapidosta vastaa kunta tai joku muu kommuuni, niin korjausken asianmukaisuudesta ja siitä että hommat hoidetaan ilman että ihmiset saavat lisää terveysongelmia, ja vähintään lapset suojeltais...vastaa työn teettäjä, ja pitäisi VALVOA SE MYÖS..
        täysin asiattomia viestejä kertyy tähänkin rimpsun..sama se on onko nainen tai mies, jos ei tiedä RATU-korjausohjeta, niin ei tarvitsikaan....
        Jos asunnossasi on hometta, asut vuokralla, seuraa kuitenkin itse että asiat hoidetaan siten että ei lapsellesi ongelmia siitä synny, tämä nyt vain on karu totuus.
        Jos isännöitsijät ja korjausmiehet sulle sepittelee totuuksia, ettei tarvii tehdä sitä tai tätä ja korjaukset hoidetaan asianmukaisesti, kehotan sua ottamaan asioista selvää, ja yksinkertaisesti olla uskomatta heidän satuihinsa,....Suomessa kun korjaukset tehdään niin halvalla kuin mahdollisesti.l Raha sanelee enemmän kuin esim. vuokralaisten terveys. sen turvaa säännöksien ja lakien monimuotoisuus.


      • POIS ÄKKIÄ
        muuta homevuokralta kirjoitti:

        Itse miehenä kirjoitan tänne. Ei ole mitään välia onko kyseessä mies vai nainen.
        Ei jokaisen tarvitsisi olla talonrakennusksen ammattilainen tai lainoppinut kaikkien vitun pykälien huomioitsija.
        Jos kämpässä on homeongelma, ja asunnon kunnossapidosta vastaa kunta tai joku muu kommuuni, niin korjausken asianmukaisuudesta ja siitä että hommat hoidetaan ilman että ihmiset saavat lisää terveysongelmia, ja vähintään lapset suojeltais...vastaa työn teettäjä, ja pitäisi VALVOA SE MYÖS..
        täysin asiattomia viestejä kertyy tähänkin rimpsun..sama se on onko nainen tai mies, jos ei tiedä RATU-korjausohjeta, niin ei tarvitsikaan....
        Jos asunnossasi on hometta, asut vuokralla, seuraa kuitenkin itse että asiat hoidetaan siten että ei lapsellesi ongelmia siitä synny, tämä nyt vain on karu totuus.
        Jos isännöitsijät ja korjausmiehet sulle sepittelee totuuksia, ettei tarvii tehdä sitä tai tätä ja korjaukset hoidetaan asianmukaisesti, kehotan sua ottamaan asioista selvää, ja yksinkertaisesti olla uskomatta heidän satuihinsa,....Suomessa kun korjaukset tehdään niin halvalla kuin mahdollisesti.l Raha sanelee enemmän kuin esim. vuokralaisten terveys. sen turvaa säännöksien ja lakien monimuotoisuus.

        Nyt MUUTATTE KIIREESTI POIS SIELTÄ!
        Vuokraa ei tarvitse maksaa, kun asunto ei ole terveellinen ja asumiskunnossa, kuten ei todellakaan ole homeremontin aikana. Jos jäätte asumaan pölyn keskelle, sairastutte varmasti, tai lapsi saa pohjat tuosta ja sairastuu pahasti 20 v kuluttua kohdattuaan homeita esim. työpaikalla tai uudessa kodissaan.
        Vuokralaisella on helppo tilanne, kun ihan oikeasti voi lähetä asunnosta pois nopeasti. Huom! Kun muutatte, niin huomioikaa irtaimisto homepuhdistus (ohjeita mm. työterveyslaitoksen sivuilla), joka on tehtävä tietyllä tavalla, tai viette homeen mukananne uuteen puhtaaseen asuntoon. Jostain tavaroista joudutte varmasti luopumaan, kuten patjat ja peitot yms ja ehkä pehmeät sohvat, mutta uskokaa minua, mieluummin niin kuin loppuelämä pilalla sairastumisen takia.


      • Ehdotus
        POIS ÄKKIÄ kirjoitti:

        Nyt MUUTATTE KIIREESTI POIS SIELTÄ!
        Vuokraa ei tarvitse maksaa, kun asunto ei ole terveellinen ja asumiskunnossa, kuten ei todellakaan ole homeremontin aikana. Jos jäätte asumaan pölyn keskelle, sairastutte varmasti, tai lapsi saa pohjat tuosta ja sairastuu pahasti 20 v kuluttua kohdattuaan homeita esim. työpaikalla tai uudessa kodissaan.
        Vuokralaisella on helppo tilanne, kun ihan oikeasti voi lähetä asunnosta pois nopeasti. Huom! Kun muutatte, niin huomioikaa irtaimisto homepuhdistus (ohjeita mm. työterveyslaitoksen sivuilla), joka on tehtävä tietyllä tavalla, tai viette homeen mukananne uuteen puhtaaseen asuntoon. Jostain tavaroista joudutte varmasti luopumaan, kuten patjat ja peitot yms ja ehkä pehmeät sohvat, mutta uskokaa minua, mieluummin niin kuin loppuelämä pilalla sairastumisen takia.

        PS. Päättäjille ei tule tietoa näistä asioista tarpeeksi. Jos ehdit, niin katso www.hel.fi kaupungin asuntolautakunnan jäsenten yhteystietoja ja lähetä heille sähköposti tilanteestanne! Ihan sen vuoksi, että nämä ongelmat tulisivat sinne tietoon, kuten toistaiseksi ei ole vielä tapahtunut. He saavat paljon postia ihmisiltä, joten ei tarvitse miettiä ja pelätä sen lähettämistä.


    • homepesäke

      totatota ollaan asuttu kaupungin vuorka asunnossa pari vuotta täällä asuessa saatiin perheen lisäystä josta lähtikin sitten liikkeelle totaalinen sairastelu kierre lapsilla korvatulehduksia kurkunpääntulehduksi jopa astman saaneet jne jne jopa koiralla iho ongelmia pyydettiin kosteus mittaaja tarkistamaan huoneiston ja ylläri ylläri kosteus ja home vaurio aiheesta painittu nyt puoli vuotta tuloksetta viranomaiset sanoo että asunnosta lähdettävä mahdollisimman nopeasti toisaalta kyseisellä toimistolla ei ole antaa uutta tilalle eikä vuokran hinnan tiputtelusta tai vastaavasta anneta mitään vastauksia kysyttäessä tässä ollaan nyt ihan peukalo keskellä kämmentä ei tiedä mitä asian kanssa tekee ketään ei tunnu saavan vastuuseen eikä liiemmin toimenpiteisiin korjaus aloitetaan kuullemma heti kun olemme lähteneet pois
      jos jollain on jotain oikeen fakta tietoa vois sen kertoa loppuis tää soutaminen suoranaisesti p..k...a että tälleen turussa sanotaan että pitäis kohtuullisessa ajassa saada uusi asunto alle 6kk menny eikä mitään jossain mainitaan vuokran kohtuullistamisesta asiaa kysyttäessä ei reagointia vuokra sentään reipas 850€

    • Anonyymi

      Varokaa ainakin Sato-yhtiöiden taloja. Me saimme vuosituhannen vaihteessa elinikäisen sairauden vain lyhyen ajan asumisen jälkeen osoitteessa Rälssintie 5 Pukinmäessä. Jokin vuoto oli ollut pyöräkellarissa aiemmin. Meidän asunto oli vieressä, ensimmäisessä kerroksessa. Yläpuolella yksin asunut nainen valitti myös terveysongelmista, jotka olivat erilaisia kuin meillä mutta sopivat nekin homeelle altistumiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      134
      10022
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2914
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      183
      2715
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      17
      1570
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      17
      1530
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1528
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe