Mikähän olisi paras tapa saada pudonnut tela nopeasti paikalleen? Väkisellä kauhalla vääntelemällä, riimulla, ????.
Niksejä kaivataan.
Telan putoaminen/paikalleen laitto?
17
12879
Vastaukset
- kaivur ukko
löysäät telan ja kauhalla vänkäämällä muljautat vitjan paikolleen jos perusketju on vanha ja venähtänyt niin menöö helposti paikollen jämäkkä ketju vastustaa vähä enämpi, kun konstin oppii ni telan saa takas paikoilleen helposti.
- Arska
Juuri kuten kaivur ukko sanoi, mutta tarkempia ohjeita... helpompi juttu jos tippuu sisäpuolelle. laitat ketjun sopivasta kohdasta telaa (2-4 lenkkiä ennen ratasta tai johto pyörää riippuen kummalla on tippunu. Aina jos on tippunu sisä puolelle niin veto alakautta. toinen pää ketjua kauhan varren ympäri. Nostat telan ilmaan ja samalla vedätät ketjua. Kannattaa vedettää hieman kulmittain ja nostaa reilusti niin tela lähtee helposti meneen paikalleen kun vähäsen ajolla nykäsee. Siinä vaiheessa kun huomaa että tela lähtee menee päälle meet kattomaan ja irrotat ketjun ja pyöräytät oikeeseen suuntaan, sitte vaan kiristys ja se on siinä. Kun tarpeeks monta kertaa harjottelee nii rupee käymään nopeesti.
- lisää....
Arska kirjoitti:
Juuri kuten kaivur ukko sanoi, mutta tarkempia ohjeita... helpompi juttu jos tippuu sisäpuolelle. laitat ketjun sopivasta kohdasta telaa (2-4 lenkkiä ennen ratasta tai johto pyörää riippuen kummalla on tippunu. Aina jos on tippunu sisä puolelle niin veto alakautta. toinen pää ketjua kauhan varren ympäri. Nostat telan ilmaan ja samalla vedätät ketjua. Kannattaa vedettää hieman kulmittain ja nostaa reilusti niin tela lähtee helposti meneen paikalleen kun vähäsen ajolla nykäsee. Siinä vaiheessa kun huomaa että tela lähtee menee päälle meet kattomaan ja irrotat ketjun ja pyöräytät oikeeseen suuntaan, sitte vaan kiristys ja se on siinä. Kun tarpeeks monta kertaa harjottelee nii rupee käymään nopeesti.
ny on rautalangasta väännettävä.
Siis ketju kauhaan kiinni ja toinen pää perusketjuun,kun kerran alakautta vedettävä?
Vedätetäänkö puomia työntämällä?
Pitääkö telan nousta kokonaan ilmaan kun paikalleen vedättää?
Nousee tela huonosti ilmaan kun toisesta päästä konetta nostaa!!!!
Paljos aikaa noin kokeneella menee telan asennuksessa jos vain toiselta puolen pudonnut,siis rattaalta tai johtopyörältä? - Arska
lisää.... kirjoitti:
ny on rautalangasta väännettävä.
Siis ketju kauhaan kiinni ja toinen pää perusketjuun,kun kerran alakautta vedettävä?
Vedätetäänkö puomia työntämällä?
Pitääkö telan nousta kokonaan ilmaan kun paikalleen vedättää?
Nousee tela huonosti ilmaan kun toisesta päästä konetta nostaa!!!!
Paljos aikaa noin kokeneella menee telan asennuksessa jos vain toiselta puolen pudonnut,siis rattaalta tai johtopyörältä?Laitat ketjun koukustaan lapun reunaan alapuolelle telaa. Oikea paikka on 2-4 lenkkiä rattaasta tai johto pyörästä pois päin. Todellakin kannattaa nostaa tela reilusti ilmaan sillä silloin tulee vetoa siten että tipahtaa helpommin paikallee. Puomi telan kulman suuntaan, siten että tulee vetoa myös pituus suunnassa, kuitenkin puomi sen verran sivulla että on koko tela ilmassa. Ennenkun vaihdettii uudet ketjut ja oli ne sivusuunnassa todella löysät ketjut nii niiden kans meni 15- 30 min kun nykäs takasin paikallee. Suurin osa ajasta meni näppäillessä ketju oikeaan paikkaan ja sitte takas laatikkoon. löysillä ketjuilla ja huonoilla rattailla ei tarttenu löysätä ollenkaa. Yleensä vähän kiristin paikallee laiton jälkeen, mutta eipä siitäkää sitte ole isoa apua kun paikat ihan loppuun kulunu. Niin ja laita se ketju sinne puomin päähän kauhanvarren ympäri kiinnikkeen ja "koiran keksien" välistä. Ensin nostat telan kauhalla ilmaan, käyt laittaa ketjun ja sitten vedätät ulos päin ja pyöräytys.
- oletat
Arska kirjoitti:
Laitat ketjun koukustaan lapun reunaan alapuolelle telaa. Oikea paikka on 2-4 lenkkiä rattaasta tai johto pyörästä pois päin. Todellakin kannattaa nostaa tela reilusti ilmaan sillä silloin tulee vetoa siten että tipahtaa helpommin paikallee. Puomi telan kulman suuntaan, siten että tulee vetoa myös pituus suunnassa, kuitenkin puomi sen verran sivulla että on koko tela ilmassa. Ennenkun vaihdettii uudet ketjut ja oli ne sivusuunnassa todella löysät ketjut nii niiden kans meni 15- 30 min kun nykäs takasin paikallee. Suurin osa ajasta meni näppäillessä ketju oikeaan paikkaan ja sitte takas laatikkoon. löysillä ketjuilla ja huonoilla rattailla ei tarttenu löysätä ollenkaa. Yleensä vähän kiristin paikallee laiton jälkeen, mutta eipä siitäkää sitte ole isoa apua kun paikat ihan loppuun kulunu. Niin ja laita se ketju sinne puomin päähän kauhanvarren ympäri kiinnikkeen ja "koiran keksien" välistä. Ensin nostat telan kauhalla ilmaan, käyt laittaa ketjun ja sitten vedätät ulos päin ja pyöräytys.
...että tela on ylärullilla paikallaan?
- Arska
oletat kirjoitti:
...että tela on ylärullilla paikallaan?
Ei se yleensä ole enää ylä rullillakaa jos tippuu, eikä sillä ole mitään merkitystä. Nykäsee paikallee ja sitte ennen kiristystä nostaa kauhan kynsillä ylä rullilleen tai ketjulla jos ei kauhalla yletä.
- ........
Arska kirjoitti:
Ei se yleensä ole enää ylä rullillakaa jos tippuu, eikä sillä ole mitään merkitystä. Nykäsee paikallee ja sitte ennen kiristystä nostaa kauhan kynsillä ylä rullilleen tai ketjulla jos ei kauhalla yletä.
Jos ketjulla pitää vedättää hieman etee ja samalla sivuttain ja koko telakin vielä irti maasta,onko edes mahollista?
Jotta saa telan kokonaan irti maasta on kauhalla jotakuinkin nostettava keskeltä ja jos ketju on 2-4lenkkiä vetorattaasta tai johtopyörästä niin veto ei tule eteenpäin.
Ajolla kun vielä avittaa niin ketjuhan vaan vetää telaa erisuuntaan,ketju kiristyy!!! - ...
........ kirjoitti:
Jos ketjulla pitää vedättää hieman etee ja samalla sivuttain ja koko telakin vielä irti maasta,onko edes mahollista?
Jotta saa telan kokonaan irti maasta on kauhalla jotakuinkin nostettava keskeltä ja jos ketju on 2-4lenkkiä vetorattaasta tai johtopyörästä niin veto ei tule eteenpäin.
Ajolla kun vielä avittaa niin ketjuhan vaan vetää telaa erisuuntaan,ketju kiristyy!!!Miksi asia pitää tehdä niin vaikeasti? Jos kauhalla vähänkään ylttää telaan, sen saa paikoilleen kauhankulmalla ja ajolla ilman ketjuvirityksiä. Eikä aikaakaan mene kuin muutamia minuutteja telankiristyksineen..
- mutta....
... kirjoitti:
Miksi asia pitää tehdä niin vaikeasti? Jos kauhalla vähänkään ylttää telaan, sen saa paikoilleen kauhankulmalla ja ajolla ilman ketjuvirityksiä. Eikä aikaakaan mene kuin muutamia minuutteja telankiristyksineen..
Hyviä neuvoja ja asiallisiakin.
Mutta,jos kauhalla laittaa paikalleen niin tela väkisin maassa ja sitten kauhalla painaa telaa"maan sisään" ja sitä kautta paikalleen,vai?
Ja voiko ajolla surutta pyöräyttää telan paikoilleen? Tietysti jären kanssa, mutta ilman kokemusta. - ...
mutta.... kirjoitti:
Hyviä neuvoja ja asiallisiakin.
Mutta,jos kauhalla laittaa paikalleen niin tela väkisin maassa ja sitten kauhalla painaa telaa"maan sisään" ja sitä kautta paikalleen,vai?
Ja voiko ajolla surutta pyöräyttää telan paikoilleen? Tietysti jären kanssa, mutta ilman kokemusta.Kyllä telan saa ilmaan kun painaa kauhanperällä maata vasten, sitten kauhankulmalla, ajolla ja käännöllä tela paikoilleen. Onnistuu ylä- ja alakautta, sisä- ja ulkopuolelta. Toki telan löysääminen on tarpeen jos tela on ollut kireellä. Tässäkin asiassa harjoitus tekee mestarin, eli loppuunajetulla alakerralla oppii.. myös ajamaan tiputtamatta teloja ;)
- Arska
... kirjoitti:
Kyllä telan saa ilmaan kun painaa kauhanperällä maata vasten, sitten kauhankulmalla, ajolla ja käännöllä tela paikoilleen. Onnistuu ylä- ja alakautta, sisä- ja ulkopuolelta. Toki telan löysääminen on tarpeen jos tela on ollut kireellä. Tässäkin asiassa harjoitus tekee mestarin, eli loppuunajetulla alakerralla oppii.. myös ajamaan tiputtamatta teloja ;)
Sillä tavalla itsekin opin laittaan telan nopeesti paikoillee kun aikani tappelin loppuun kuluneen alakerran kanssa, sitte vaihdoin uudet ketjut, rattaat ja kunnolliset ohjurit. Sen jälkeen ei ole tarvinnu kertaakaan nykiä telaa paikalleen.
Mikäs siinä että työntää kauhalla, mutta kaikissa koneissa ei kauhalla yletä telaan ollenkaa ja kokemuksesta tuo mitä neuvoin on helpoin konsti. Silloin kun on pudonnu ulkopuolelle niin veto yläpuolelta ja vedetään toiselta puolelta. Silloin tela maassa, mutta jos tippunu sisä puolelle nii kannattaa tehdä kuten aikasemmin neuvoin. Nää hommat oppii kun aikansa tappelee koneen kanssa ja olen iteki koittanu monta kertaa mikä olis se helpoin tapa. Täällä vaikee neuvoa. Olis paljon helpompi näyttää miten homma käytännössä toimii, mutta kuten sanoin oppii kun tarpeeksi kauan yrittää. - yletä
Arska kirjoitti:
Sillä tavalla itsekin opin laittaan telan nopeesti paikoillee kun aikani tappelin loppuun kuluneen alakerran kanssa, sitte vaihdoin uudet ketjut, rattaat ja kunnolliset ohjurit. Sen jälkeen ei ole tarvinnu kertaakaan nykiä telaa paikalleen.
Mikäs siinä että työntää kauhalla, mutta kaikissa koneissa ei kauhalla yletä telaan ollenkaa ja kokemuksesta tuo mitä neuvoin on helpoin konsti. Silloin kun on pudonnu ulkopuolelle niin veto yläpuolelta ja vedetään toiselta puolelta. Silloin tela maassa, mutta jos tippunu sisä puolelle nii kannattaa tehdä kuten aikasemmin neuvoin. Nää hommat oppii kun aikansa tappelee koneen kanssa ja olen iteki koittanu monta kertaa mikä olis se helpoin tapa. Täällä vaikee neuvoa. Olis paljon helpompi näyttää miten homma käytännössä toimii, mutta kuten sanoin oppii kun tarpeeksi kauan yrittää.niin ketju ylävaunusta ennen vetoratasta tai johtopyörää yläpuolelta. Kauhalla vaunua ilmaan niin että ketju menee juuri rullien ali. Kauha hulmallaan niin että voi luiskalla ja käännöllä kiristää tai löysätä ketjua samalla kun ajaa. Ketju kannatta laittaa peräpuntin luokse niin on varaa antaa löysää.
Kauhallakin voi auttaa jos ylttää. Silloin ketjua ai välttämättä tarvita. Kovalla maalla toi heloppoa. Mutta kun kone teloja myöten maan sisässä niin vaikeampaa. Jos telan joutuu ottaa tai lähtee kokonaan pois, niin silloin melkein koneen alle laitettava kivi niin että se puoli jää ilmaan. Näin saa kauhalla telan alulle... - ? ? ?
yletä kirjoitti:
niin ketju ylävaunusta ennen vetoratasta tai johtopyörää yläpuolelta. Kauhalla vaunua ilmaan niin että ketju menee juuri rullien ali. Kauha hulmallaan niin että voi luiskalla ja käännöllä kiristää tai löysätä ketjua samalla kun ajaa. Ketju kannatta laittaa peräpuntin luokse niin on varaa antaa löysää.
Kauhallakin voi auttaa jos ylttää. Silloin ketjua ai välttämättä tarvita. Kovalla maalla toi heloppoa. Mutta kun kone teloja myöten maan sisässä niin vaikeampaa. Jos telan joutuu ottaa tai lähtee kokonaan pois, niin silloin melkein koneen alle laitettava kivi niin että se puoli jää ilmaan. Näin saa kauhalla telan alulle...Jos telan takaisin laittamiseen menee yli 6min. niin suosittelen ammatin vaihtoa!
- Mutkuiteskii
Suosittelen ammatinvaihtoa, jos telan pudottaa pois...
- kusipäitä_viisastelemass
Mutkuiteskii kirjoitti:
Suosittelen ammatinvaihtoa, jos telan pudottaa pois...
Suosittelen että painut vittu.... n tältä palstalta viisastelemasta tuskin oot nähnyt
telan pois lähtöä pikoiltaan saatika että koskaan saisit sitä paikoilleen vajakki!
- Vammas1256
Taitaapi ??? Ajella pyörökoneella.. haahaa
- fwsffret
Löytyisköhän juutuupista asiaan liittyviä filmejä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794267
- 293184
- 2013112
- 512937
- 242874
Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez3212626Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl422603Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2332283Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v252126- 452067