Telan putoaminen/paikalleen laitto?

Perskutarallaa

Mikähän olisi paras tapa saada pudonnut tela nopeasti paikalleen? Väkisellä kauhalla vääntelemällä, riimulla, ????.

Niksejä kaivataan.

17

14315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaivur ukko

      löysäät telan ja kauhalla vänkäämällä muljautat vitjan paikolleen jos perusketju on vanha ja venähtänyt niin menöö helposti paikollen jämäkkä ketju vastustaa vähä enämpi, kun konstin oppii ni telan saa takas paikoilleen helposti.

      • Arska

        Juuri kuten kaivur ukko sanoi, mutta tarkempia ohjeita... helpompi juttu jos tippuu sisäpuolelle. laitat ketjun sopivasta kohdasta telaa (2-4 lenkkiä ennen ratasta tai johto pyörää riippuen kummalla on tippunu. Aina jos on tippunu sisä puolelle niin veto alakautta. toinen pää ketjua kauhan varren ympäri. Nostat telan ilmaan ja samalla vedätät ketjua. Kannattaa vedettää hieman kulmittain ja nostaa reilusti niin tela lähtee helposti meneen paikalleen kun vähäsen ajolla nykäsee. Siinä vaiheessa kun huomaa että tela lähtee menee päälle meet kattomaan ja irrotat ketjun ja pyöräytät oikeeseen suuntaan, sitte vaan kiristys ja se on siinä. Kun tarpeeks monta kertaa harjottelee nii rupee käymään nopeesti.


      • lisää....
        Arska kirjoitti:

        Juuri kuten kaivur ukko sanoi, mutta tarkempia ohjeita... helpompi juttu jos tippuu sisäpuolelle. laitat ketjun sopivasta kohdasta telaa (2-4 lenkkiä ennen ratasta tai johto pyörää riippuen kummalla on tippunu. Aina jos on tippunu sisä puolelle niin veto alakautta. toinen pää ketjua kauhan varren ympäri. Nostat telan ilmaan ja samalla vedätät ketjua. Kannattaa vedettää hieman kulmittain ja nostaa reilusti niin tela lähtee helposti meneen paikalleen kun vähäsen ajolla nykäsee. Siinä vaiheessa kun huomaa että tela lähtee menee päälle meet kattomaan ja irrotat ketjun ja pyöräytät oikeeseen suuntaan, sitte vaan kiristys ja se on siinä. Kun tarpeeks monta kertaa harjottelee nii rupee käymään nopeesti.

        ny on rautalangasta väännettävä.
        Siis ketju kauhaan kiinni ja toinen pää perusketjuun,kun kerran alakautta vedettävä?

        Vedätetäänkö puomia työntämällä?
        Pitääkö telan nousta kokonaan ilmaan kun paikalleen vedättää?
        Nousee tela huonosti ilmaan kun toisesta päästä konetta nostaa!!!!

        Paljos aikaa noin kokeneella menee telan asennuksessa jos vain toiselta puolen pudonnut,siis rattaalta tai johtopyörältä?


      • Arska
        lisää.... kirjoitti:

        ny on rautalangasta väännettävä.
        Siis ketju kauhaan kiinni ja toinen pää perusketjuun,kun kerran alakautta vedettävä?

        Vedätetäänkö puomia työntämällä?
        Pitääkö telan nousta kokonaan ilmaan kun paikalleen vedättää?
        Nousee tela huonosti ilmaan kun toisesta päästä konetta nostaa!!!!

        Paljos aikaa noin kokeneella menee telan asennuksessa jos vain toiselta puolen pudonnut,siis rattaalta tai johtopyörältä?

        Laitat ketjun koukustaan lapun reunaan alapuolelle telaa. Oikea paikka on 2-4 lenkkiä rattaasta tai johto pyörästä pois päin. Todellakin kannattaa nostaa tela reilusti ilmaan sillä silloin tulee vetoa siten että tipahtaa helpommin paikallee. Puomi telan kulman suuntaan, siten että tulee vetoa myös pituus suunnassa, kuitenkin puomi sen verran sivulla että on koko tela ilmassa. Ennenkun vaihdettii uudet ketjut ja oli ne sivusuunnassa todella löysät ketjut nii niiden kans meni 15- 30 min kun nykäs takasin paikallee. Suurin osa ajasta meni näppäillessä ketju oikeaan paikkaan ja sitte takas laatikkoon. löysillä ketjuilla ja huonoilla rattailla ei tarttenu löysätä ollenkaa. Yleensä vähän kiristin paikallee laiton jälkeen, mutta eipä siitäkää sitte ole isoa apua kun paikat ihan loppuun kulunu. Niin ja laita se ketju sinne puomin päähän kauhanvarren ympäri kiinnikkeen ja "koiran keksien" välistä. Ensin nostat telan kauhalla ilmaan, käyt laittaa ketjun ja sitten vedätät ulos päin ja pyöräytys.


      • oletat
        Arska kirjoitti:

        Laitat ketjun koukustaan lapun reunaan alapuolelle telaa. Oikea paikka on 2-4 lenkkiä rattaasta tai johto pyörästä pois päin. Todellakin kannattaa nostaa tela reilusti ilmaan sillä silloin tulee vetoa siten että tipahtaa helpommin paikallee. Puomi telan kulman suuntaan, siten että tulee vetoa myös pituus suunnassa, kuitenkin puomi sen verran sivulla että on koko tela ilmassa. Ennenkun vaihdettii uudet ketjut ja oli ne sivusuunnassa todella löysät ketjut nii niiden kans meni 15- 30 min kun nykäs takasin paikallee. Suurin osa ajasta meni näppäillessä ketju oikeaan paikkaan ja sitte takas laatikkoon. löysillä ketjuilla ja huonoilla rattailla ei tarttenu löysätä ollenkaa. Yleensä vähän kiristin paikallee laiton jälkeen, mutta eipä siitäkää sitte ole isoa apua kun paikat ihan loppuun kulunu. Niin ja laita se ketju sinne puomin päähän kauhanvarren ympäri kiinnikkeen ja "koiran keksien" välistä. Ensin nostat telan kauhalla ilmaan, käyt laittaa ketjun ja sitten vedätät ulos päin ja pyöräytys.

        ...että tela on ylärullilla paikallaan?


      • Arska
        oletat kirjoitti:

        ...että tela on ylärullilla paikallaan?

        Ei se yleensä ole enää ylä rullillakaa jos tippuu, eikä sillä ole mitään merkitystä. Nykäsee paikallee ja sitte ennen kiristystä nostaa kauhan kynsillä ylä rullilleen tai ketjulla jos ei kauhalla yletä.


      • ........
        Arska kirjoitti:

        Ei se yleensä ole enää ylä rullillakaa jos tippuu, eikä sillä ole mitään merkitystä. Nykäsee paikallee ja sitte ennen kiristystä nostaa kauhan kynsillä ylä rullilleen tai ketjulla jos ei kauhalla yletä.

        Jos ketjulla pitää vedättää hieman etee ja samalla sivuttain ja koko telakin vielä irti maasta,onko edes mahollista?

        Jotta saa telan kokonaan irti maasta on kauhalla jotakuinkin nostettava keskeltä ja jos ketju on 2-4lenkkiä vetorattaasta tai johtopyörästä niin veto ei tule eteenpäin.

        Ajolla kun vielä avittaa niin ketjuhan vaan vetää telaa erisuuntaan,ketju kiristyy!!!


      • ...
        ........ kirjoitti:

        Jos ketjulla pitää vedättää hieman etee ja samalla sivuttain ja koko telakin vielä irti maasta,onko edes mahollista?

        Jotta saa telan kokonaan irti maasta on kauhalla jotakuinkin nostettava keskeltä ja jos ketju on 2-4lenkkiä vetorattaasta tai johtopyörästä niin veto ei tule eteenpäin.

        Ajolla kun vielä avittaa niin ketjuhan vaan vetää telaa erisuuntaan,ketju kiristyy!!!

        Miksi asia pitää tehdä niin vaikeasti? Jos kauhalla vähänkään ylttää telaan, sen saa paikoilleen kauhankulmalla ja ajolla ilman ketjuvirityksiä. Eikä aikaakaan mene kuin muutamia minuutteja telankiristyksineen..


      • mutta....
        ... kirjoitti:

        Miksi asia pitää tehdä niin vaikeasti? Jos kauhalla vähänkään ylttää telaan, sen saa paikoilleen kauhankulmalla ja ajolla ilman ketjuvirityksiä. Eikä aikaakaan mene kuin muutamia minuutteja telankiristyksineen..

        Hyviä neuvoja ja asiallisiakin.
        Mutta,jos kauhalla laittaa paikalleen niin tela väkisin maassa ja sitten kauhalla painaa telaa"maan sisään" ja sitä kautta paikalleen,vai?

        Ja voiko ajolla surutta pyöräyttää telan paikoilleen? Tietysti jären kanssa, mutta ilman kokemusta.


      • ...
        mutta.... kirjoitti:

        Hyviä neuvoja ja asiallisiakin.
        Mutta,jos kauhalla laittaa paikalleen niin tela väkisin maassa ja sitten kauhalla painaa telaa"maan sisään" ja sitä kautta paikalleen,vai?

        Ja voiko ajolla surutta pyöräyttää telan paikoilleen? Tietysti jären kanssa, mutta ilman kokemusta.

        Kyllä telan saa ilmaan kun painaa kauhanperällä maata vasten, sitten kauhankulmalla, ajolla ja käännöllä tela paikoilleen. Onnistuu ylä- ja alakautta, sisä- ja ulkopuolelta. Toki telan löysääminen on tarpeen jos tela on ollut kireellä. Tässäkin asiassa harjoitus tekee mestarin, eli loppuunajetulla alakerralla oppii.. myös ajamaan tiputtamatta teloja ;)


      • Arska
        ... kirjoitti:

        Kyllä telan saa ilmaan kun painaa kauhanperällä maata vasten, sitten kauhankulmalla, ajolla ja käännöllä tela paikoilleen. Onnistuu ylä- ja alakautta, sisä- ja ulkopuolelta. Toki telan löysääminen on tarpeen jos tela on ollut kireellä. Tässäkin asiassa harjoitus tekee mestarin, eli loppuunajetulla alakerralla oppii.. myös ajamaan tiputtamatta teloja ;)

        Sillä tavalla itsekin opin laittaan telan nopeesti paikoillee kun aikani tappelin loppuun kuluneen alakerran kanssa, sitte vaihdoin uudet ketjut, rattaat ja kunnolliset ohjurit. Sen jälkeen ei ole tarvinnu kertaakaan nykiä telaa paikalleen.
        Mikäs siinä että työntää kauhalla, mutta kaikissa koneissa ei kauhalla yletä telaan ollenkaa ja kokemuksesta tuo mitä neuvoin on helpoin konsti. Silloin kun on pudonnu ulkopuolelle niin veto yläpuolelta ja vedetään toiselta puolelta. Silloin tela maassa, mutta jos tippunu sisä puolelle nii kannattaa tehdä kuten aikasemmin neuvoin. Nää hommat oppii kun aikansa tappelee koneen kanssa ja olen iteki koittanu monta kertaa mikä olis se helpoin tapa. Täällä vaikee neuvoa. Olis paljon helpompi näyttää miten homma käytännössä toimii, mutta kuten sanoin oppii kun tarpeeksi kauan yrittää.


      • yletä
        Arska kirjoitti:

        Sillä tavalla itsekin opin laittaan telan nopeesti paikoillee kun aikani tappelin loppuun kuluneen alakerran kanssa, sitte vaihdoin uudet ketjut, rattaat ja kunnolliset ohjurit. Sen jälkeen ei ole tarvinnu kertaakaan nykiä telaa paikalleen.
        Mikäs siinä että työntää kauhalla, mutta kaikissa koneissa ei kauhalla yletä telaan ollenkaa ja kokemuksesta tuo mitä neuvoin on helpoin konsti. Silloin kun on pudonnu ulkopuolelle niin veto yläpuolelta ja vedetään toiselta puolelta. Silloin tela maassa, mutta jos tippunu sisä puolelle nii kannattaa tehdä kuten aikasemmin neuvoin. Nää hommat oppii kun aikansa tappelee koneen kanssa ja olen iteki koittanu monta kertaa mikä olis se helpoin tapa. Täällä vaikee neuvoa. Olis paljon helpompi näyttää miten homma käytännössä toimii, mutta kuten sanoin oppii kun tarpeeksi kauan yrittää.

        niin ketju ylävaunusta ennen vetoratasta tai johtopyörää yläpuolelta. Kauhalla vaunua ilmaan niin että ketju menee juuri rullien ali. Kauha hulmallaan niin että voi luiskalla ja käännöllä kiristää tai löysätä ketjua samalla kun ajaa. Ketju kannatta laittaa peräpuntin luokse niin on varaa antaa löysää.

        Kauhallakin voi auttaa jos ylttää. Silloin ketjua ai välttämättä tarvita. Kovalla maalla toi heloppoa. Mutta kun kone teloja myöten maan sisässä niin vaikeampaa. Jos telan joutuu ottaa tai lähtee kokonaan pois, niin silloin melkein koneen alle laitettava kivi niin että se puoli jää ilmaan. Näin saa kauhalla telan alulle...


      • ? ? ?
        yletä kirjoitti:

        niin ketju ylävaunusta ennen vetoratasta tai johtopyörää yläpuolelta. Kauhalla vaunua ilmaan niin että ketju menee juuri rullien ali. Kauha hulmallaan niin että voi luiskalla ja käännöllä kiristää tai löysätä ketjua samalla kun ajaa. Ketju kannatta laittaa peräpuntin luokse niin on varaa antaa löysää.

        Kauhallakin voi auttaa jos ylttää. Silloin ketjua ai välttämättä tarvita. Kovalla maalla toi heloppoa. Mutta kun kone teloja myöten maan sisässä niin vaikeampaa. Jos telan joutuu ottaa tai lähtee kokonaan pois, niin silloin melkein koneen alle laitettava kivi niin että se puoli jää ilmaan. Näin saa kauhalla telan alulle...

        Jos telan takaisin laittamiseen menee yli 6min. niin suosittelen ammatin vaihtoa!


      • Mutkuiteskii

        Suosittelen ammatinvaihtoa, jos telan pudottaa pois...


      • kusipäitä_viisastelemass
        Mutkuiteskii kirjoitti:

        Suosittelen ammatinvaihtoa, jos telan pudottaa pois...

        Suosittelen että painut vittu.... n tältä palstalta viisastelemasta tuskin oot nähnyt
        telan pois lähtöä pikoiltaan saatika että koskaan saisit sitä paikoilleen vajakki!


    • Vammas1256

      Taitaapi ??? Ajella pyörökoneella.. haahaa

    • fwsffret

      Löytyisköhän juutuupista asiaan liittyviä filmejä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5173
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3457
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe