Sulakkeet rinnan

Mikä ilmiö?

Voiko automaattisulakkeita kytkeä rinnan, siten että 2 kpl 25 A sulaketta olisi sama kuin yksi 50 A sulake? Kysymys on näistä auomaattisulakkeista ja tarkoituksena olisi vetää nousujohto sähkökeskukselle näin.

10

4846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietysti voi kytkeä ja lähes mitä vain.

      Toiminnasta taas ei ole kovinkaan suurta varmuutta
      varsinkin jos tarvitset käyttöön tuon mainitsemasi
      50A virran, koska monien tuotteiden valmistusepätarkkuus vaihtelee, joillain paljon ja joillain vähemän.

      Esim. näin, jos toinen sulake ei kestä kuin 24,5A niin se pomppaa silloin auki ja saman tien toinenkin jos kokonaiskuorma on 50A.

      Mutta todennäköisesti ne kestää ja toimii aika hyvin jonkin verran pienemmällä virralla esim. 40A

      • Joakim

        En usko, että on kovinkaan hyvä idea laittaa sulakkeita rinnan. Virta jakautuu sulakkeiden kesken vastusten suhteissa (U=R*I, molemmilla sama U). En tiedä kuinka tarkkasti itse sulakkeilla on sama vastus, mutta kaapeliliitoksissa ja muissa kytkennöissä tulee helposti merkittäviä eroja. Kysehän on alle 0,1 ohmin kokonaisvastuksesta. Helposti siis selvästi alle 40 A virralla jommassa kummassa sulakkeessa on jo 25 A virta.


      • lisäksi
        Joakim kirjoitti:

        En usko, että on kovinkaan hyvä idea laittaa sulakkeita rinnan. Virta jakautuu sulakkeiden kesken vastusten suhteissa (U=R*I, molemmilla sama U). En tiedä kuinka tarkkasti itse sulakkeilla on sama vastus, mutta kaapeliliitoksissa ja muissa kytkennöissä tulee helposti merkittäviä eroja. Kysehän on alle 0,1 ohmin kokonaisvastuksesta. Helposti siis selvästi alle 40 A virralla jommassa kummassa sulakkeessa on jo 25 A virta.

        kannattaa huomioida:

        Molemmat sulakkeet tulee olla samanlaisia (esim 25 A sulakeissa voi olla selvästi poikkeava vastus/jännitehäviö, silti sama kesto).

        Kaapelointi kannattaa tehdä yhteisen jakopisteen kautta.


    • laivasähköasentaja

      Edelläkirjoittaneet kertoivat syyn miksi näin ei voi tehdä.
      Mikäli sinulla kuitenkin on vain 25 A:n automaatteja niin laita niitä kaksi tai kolme mutta otat kustakin omaan kohteeseensa menevän virran. Siis yhdestä vaikka valaistus, toisesta joku muu ryhmä jne. Näin sinulla on useampi pääsulake yhden sijasta. Mikäli jossain sattuu tuhoa joka laukaisee sulakkeen jää osa sähköjärjestelmästä vielä toimintakuntoiseksi.

      • minor700

        huomasin uudemmassa Minorissa sama kytkentä, kaksi automaattisulaketta oli rinnankytketty, ja ne syötti koko veneen sähkötarve.(ei moottorin).
        En suosittelisi semmoista kytkentää(lue edelliset kirjoittajat)
        Siinä veneessä oli muuten ihan hullu kytkentä ajovaloille, diodikytkennällä oli säästetty yhden johdon ja yhden ajovalon kustannuksissa, koska ankkurivalo ja valkoinen ajovalo oli yhdistetty.Se tarkoittaa ettei vene täytä katsastusvaatimukset, ajovaloa ei voi sammuttaa esimerkiksi hinauksessa.Tässä tuli vaatimus muutama vuosi sitten että valkoisella valolla pitää olla oma katkaisija.


      • huvivene ja pieni sellainen
        minor700 kirjoitti:

        huomasin uudemmassa Minorissa sama kytkentä, kaksi automaattisulaketta oli rinnankytketty, ja ne syötti koko veneen sähkötarve.(ei moottorin).
        En suosittelisi semmoista kytkentää(lue edelliset kirjoittajat)
        Siinä veneessä oli muuten ihan hullu kytkentä ajovaloille, diodikytkennällä oli säästetty yhden johdon ja yhden ajovalon kustannuksissa, koska ankkurivalo ja valkoinen ajovalo oli yhdistetty.Se tarkoittaa ettei vene täytä katsastusvaatimukset, ajovaloa ei voi sammuttaa esimerkiksi hinauksessa.Tässä tuli vaatimus muutama vuosi sitten että valkoisella valolla pitää olla oma katkaisija.

        ja jos se on yksityiskäytössä ei ole olemassa mitään lakiin tai asetukseen perustuvaa katsastusvaatimusta ! Voi teitä katsastajia ! Rahaa keräätte tyhmiltä !


      • luetunymärtäminen

        Siis puhuttiin pääkatkaisijasta, ei monesta !
        Monelle veneilijälle on TURVALLISUUTTA se, että kaikki sähköt saa ymmärtämätönkin pois yhdesta vivusta tai tässä tapauksessa ne kaksi oikeesti ylikuormitustilanteessa toimii kuin yksi!


      • Mikä ilmiö?

        Joo. Päädyin tosiaan tähän, että jaan nousujohdot ja omat sulakkeet päätaulun ryhmille. Paljon parempi, ei tule kuormat vastaan. Hommasin omat IP55 sähkökeskukset C-käyrän automaattisulakkeilla nousujohdoille, hupi- ja jatkuvalle sähkölle. Hintakin oli kohtuullinen, ottaen huomioon, että ammattiveneisiinkin kelpaavat. 5 moduulin keskus nousuille ja kaksi 9 moduulin keskusta 170 euroa. Huokeaa. Eikun askartelemaan...


      • minor700
        huvivene ja pieni sellainen kirjoitti:

        ja jos se on yksityiskäytössä ei ole olemassa mitään lakiin tai asetukseen perustuvaa katsastusvaatimusta ! Voi teitä katsastajia ! Rahaa keräätte tyhmiltä !

        tuolla tavalla, minä vaan kerroin kytkennästä,en ole katsastusmies.
        Teen paljon sähköasennuksia veneissä, muistin vaan se vaatimus kun astui voimaan että huippuvalo vaatii oman katkaisijan ja siksi kytken hommat sillä tavalla.Tämä koskee purjehdus- ja moottorivenekerhoissa olevat katsastetut veneet.Muistaakseni samana vuonna vaadittiin käsikäyttönen pilssipumppu, ja eiköhän ne puutapitkin tuli pakollisiksi.


      • puheen ollen
        luetunymärtäminen kirjoitti:

        Siis puhuttiin pääkatkaisijasta, ei monesta !
        Monelle veneilijälle on TURVALLISUUTTA se, että kaikki sähköt saa ymmärtämätönkin pois yhdesta vivusta tai tässä tapauksessa ne kaksi oikeesti ylikuormitustilanteessa toimii kuin yksi!

        Lueppas, jos osaat, tuo alkuperäinen kysymys. Missä siinä puhutaan pääkatkaisijasta tai vivusta. Sulakkeista siinä puhutaan ja sulake toimi automaattisesti.

        Keksivät muuten ranskanmaalla takavuosina hyvän pääkatkaisijan. Nimesivät sen giljotiiniksi. Jos se olisi päänkatkaisin niin se katkaisisi pään kahteen osaan mutta kun se on pääkatkaisin niin se katkaisee pään muusta kehosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe