Luin 19.12 2008 ilmestyneestä Maaseudun Tulevaisuudesta maatilojen kannattavuus kirjoituksen jossa oli taulukoitu eri viljelysuuntien yrittäjätulo ja tehdyt tunnit, josta saadaan seuraavan laisia tuntipalkkoja vuodelle 2008.
viljanviljely 13,15 €/h
muu kasvinviljely 9,71 €/h
puutarhatuotanto 1,34 €/h
lypsykarja 9,54 €/h
muu nautakarja 5,28 €/h
sikatalous 10,41 €/h
muu kotieläintalous 8,31 €/h
sekamuotoinen tuotanto 5,45 €/h
kaikki tilat 8,75 €/h
Tästä Maaseudun tulevaisuuden taulukosta voimme todeta että tällä palstalla hyvin ponnekkaasti tuodut 2-3 euron tuntipalkat on täyttä propakandaa ja suoranaista valhetta, sillä uskon paremmin tähän maamiehien omaan lehteen kuin tämän palstan eräisiin valittaja kirjoittajiin.
Ei sen puoleen että eikö noissa edellä olevissa tuntipalkoissa olisi korjaamisen varaa mutta kyse onkin nyt siitä että mikä on totuus tuntipalkoista.
Maanviljelijän tuntipalkka
46
2946
Vastaukset
- M.Möttönen
Toisaalta, pelkkä tuntipalkka vertailu, ei ole ihan reilu, pitäisi katsoa myös tehtyjä työtunteja, sekä sitä korkoa mikä on saatu sijoitetulle pääomalle.
Eli yrittäjätuloa kokonaisuutena, mikä tilalta muodostuu.
Muu naukarja näyttää tässä laskelmassa 5,82 € ja lypsykarjatila 9,54 €, per tunti.
Lypsykarjatiloilla on työntekijöitä yleensä kaksi kappaletta ja tuntejakin enempi, joten työtuntitulos voi olla oikeasti kolmin-nelinkertainen muuhun nautakarjaan nähden.
Korkotulokin sijoitetulle pääomalle voi olla suurempi, kun pääoma on suurempi.
Luulen että viljanviljelyssä on samajuttu, tuntipalkka näyttää hyvältä, mutta tunteja on itseasiassa varsin vähän, eli kokonaistulos ei ehkä olekkaan kovin kummoinen.- Einari.Elevaattori
Tilan työt on taas loppu ja tulen costa del solilta takaisin kevät pelloille :-D
Tuolla espanjassa on sopivan lämmin ilmasto, olisipa täällä.
Viljatilalla on niin vähän tunteja että nämä muutaman kymmenen ha:n pläntit ehtii tekemään vaikka asun kakkosasunnossa lämpimässä.
Eu-tuet kustaantavat ulkomailla olon.Tuntipalkat jää pieneksi... - ne EU
Einari.Elevaattori kirjoitti:
Tilan työt on taas loppu ja tulen costa del solilta takaisin kevät pelloille :-D
Viljatilalla on niin vähän tunteja että nämä muutaman kymmenen ha:n pläntit ehtii tekemään vaikka asun kakkosasunnossa lämpimässä.
Eu-tuet kustaantavat ulkomailla olon.Tuntipalkat jää pieneksi...tuet kylläkin siihen tuntipalkkaan joten taitaa olla niitä hehtaareita vähemmän kuin yksi.
- Eenokki Käyräniemi
Eiköhän ne ole siinä lehdessä esim lypsykarjatilla kaikki tunnit mainittu, se on sitten aivan sama kuinka monta ihmistä on jakamassa ne tunnit mutta kyseisen lehden mukaan siinä on kaikki tehdyt tunnit, ja siitä on näköjään joku laskenut nuo ylläolevat tuntipalkat.
- se meinaa,
Einari.Elevaattori kirjoitti:
Eu-tuet kustaantavat ulkomailla olon.Tuntipalkat jää pieneksi...että telakkatukikin menee johtajan yksityistalouteen!! Tuskinpa ja viljanviljelijänkin lomat kustannetaan vieraan työnantajan maksamista palkoista.
- miten ne
Eenokki Käyräniemi kirjoitti:
Eiköhän ne ole siinä lehdessä esim lypsykarjatilla kaikki tunnit mainittu, se on sitten aivan sama kuinka monta ihmistä on jakamassa ne tunnit mutta kyseisen lehden mukaan siinä on kaikki tehdyt tunnit, ja siitä on näköjään joku laskenut nuo ylläolevat tuntipalkat.
tehdyt työtunnit ottaa. Meiltä kun kysyttiin työtunteja, niin siihen ei laskettu peltotyöaikoja ollenkaan mukaan. Laskelmaan otettiin mukaan vain navettatyöaika ja asiointiaika esim. apteekeissa ja maatalouskaupoissa. Todelliset työtunnit ovat siis paljon suuremmat ja todellinen tuntipalkka jää paljon alle lehdessä ilmoitetun.
- M.Möttönen
siirtä! kirjoitti:
Verotettavat tulot:
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/taloustohtori/kannattavuuskirjanpito/aikasarja/Yrittajatulo_tukialueittain
Tehdyt työtunnit:
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/taloustohtori/kannattavuuskirjanpito/aikasarja/Yrittajatulo_tukialueittainSitähän tässä on laskettukkin, kun itsellä päiväpalkka jää johonkin 15 euron kieppeille ...
Niin onhan se noin kolmen tunnin päivillä, ehkä kohillaan, mutta yritäppä elättää perhettä 450 euron kuukausituloilla.
Ei paljon naurata, näytti nuo keskiarvot mitä hyvänsä.
- laskenut
taulukkosi jakamalla suoraan yrittäjätulon työtuntimäärällä ja sanot lopputulosta tuntipalkaksi. Se ei kuitenkaan ole ollenkaan verrattavissa palkansaajan tuntipalkkaan, sillä ensinnäkin viljelijä joutuu kustantamaan sosiaaliturvansa itse tuosta "tuntipalkasta". Ja toiseksi viljelijällä on yleensä sijoitettuna yritykseensä huomattavia omia pääomia (näkyvät sitten perunkirjoituksessa), palkansaajan omiin työvälineisiinsä sijoittama omaisuus on jokseenkin vähäinen.
- ammatti
lehdestä,uskoa kai niihin pitää eihän ole vaikeata eihän, perunkirjoituksessa näkyy totta sekin juu. Missäkohdin tässä nyt on moitittavaa? Ihme venkoilua aikuisilta ihmisiltä. Sosiaaliturvan työtulosta mielestäni kaikki itse maksavat. Palkansaajan tulonhankkimisvälineet nekin näkyvät perunkirjassa, vähäinen tai ei jokainen saa itse ajatella.On se pyhää isiemme maassa äidinkielellä maatalouden asioista puhuminen.
- 13579
Jutussa mainitut tulot on minun käsittääkseni puhdasta tuloa josta on jo vähennetty kaikki menot mukaanlukien sosiaaliturvamaksut jotka tietenkin on verotuksessa vähennyskelpoisia joten siltä osia laskelmani maastullin antamiensa tietojen pohjalta on oikein suoritettu ja on täysin aukoton.
- on hankittu
täysin verovapaasti maanviljelijöillä niinkuin muillakin yrittäjillä koska kaikki maatalousrakennukset ja koneethan on täysin ja kokonaan verotuksessa vähennyskelpoisia eriä joten minun mielestä tällaisesta omaisuudesta ei tarvitse saadakaan kuin korkeintaan puolet korkovaatimuksesta eli noin 2-3 prosenttia.
Palkansaajallahan jos sattuu olemaan jotain sellaista omaisuutta josta saa pääomatuloja niin se omaisuus on hankittu jo kertaalleen verotetulla rahalla ja siitä minun mielestä täytyy saada 5-6 prosenttia tuottoa. - verrattaessa
ammatti kirjoitti:
lehdestä,uskoa kai niihin pitää eihän ole vaikeata eihän, perunkirjoituksessa näkyy totta sekin juu. Missäkohdin tässä nyt on moitittavaa? Ihme venkoilua aikuisilta ihmisiltä. Sosiaaliturvan työtulosta mielestäni kaikki itse maksavat. Palkansaajan tulonhankkimisvälineet nekin näkyvät perunkirjassa, vähäinen tai ei jokainen saa itse ajatella.On se pyhää isiemme maassa äidinkielellä maatalouden asioista puhuminen.
Palkansaajan sosiaalikuluja on työnantajalle tuntipalkan päälle vähintään 50 % (kelamaksut, eläkemaksut, sairausajan palkka, loma-ajan palkka, lomaltapaluuraha, ylityökorvaukset, suununtailisät, palkalliset vappu ja itsenäisyyspäivä jne). Kaikki nämä sisältyy tuohon viljelijän "tuntipalkkaan". Ei niitä ole vähennetty siitä kuten tehdään työmiehen tuntipalkkaa laskettaessa.
- Tyräaho
ammatti kirjoitti:
että työ näyttäs olevan sulle varsin tuntematon käsite, et ole töissä palkallisena etkä yrittäjänä. Puhuttaessa tuntipalkasta niin siitä maksetaan palkansaajan verot, mutta työnataja makseleekin sitten eläke tapaturmavakuutus yms. maksut. Näin yrittäjänä olen sen nähnyt että työntekijän sivukulut ovat 40-60 % tuntipalkasta. Yrittäjä maksaa kaikki kulut omalta osaltaan itse ja niin muuten maksaa viljelijäkin.
- Nikolai
Tyräaho kirjoitti:
että työ näyttäs olevan sulle varsin tuntematon käsite, et ole töissä palkallisena etkä yrittäjänä. Puhuttaessa tuntipalkasta niin siitä maksetaan palkansaajan verot, mutta työnataja makseleekin sitten eläke tapaturmavakuutus yms. maksut. Näin yrittäjänä olen sen nähnyt että työntekijän sivukulut ovat 40-60 % tuntipalkasta. Yrittäjä maksaa kaikki kulut omalta osaltaan itse ja niin muuten maksaa viljelijäkin.
läheskään sellaisia sivukuluja kuin jonkin muun alan yrittäjä, viljelijähän saa yhteiskunnalta joitain määrättyjä helpotuksia omiin sosiaaliturvamaksuihin.
- mistä
Nikolai kirjoitti:
läheskään sellaisia sivukuluja kuin jonkin muun alan yrittäjä, viljelijähän saa yhteiskunnalta joitain määrättyjä helpotuksia omiin sosiaaliturvamaksuihin.
viljelijä saa helpotusta on melan eläkevakuutusmaksut muuten menee normaalin kaavan mukaan ja työntekijöiden maksut maksellaan kuten muillakin yrittäjillä.
- jos se on ansiotuloa,
on hankittu kirjoitti:
täysin verovapaasti maanviljelijöillä niinkuin muillakin yrittäjillä koska kaikki maatalousrakennukset ja koneethan on täysin ja kokonaan verotuksessa vähennyskelpoisia eriä joten minun mielestä tällaisesta omaisuudesta ei tarvitse saadakaan kuin korkeintaan puolet korkovaatimuksesta eli noin 2-3 prosenttia.
Palkansaajallahan jos sattuu olemaan jotain sellaista omaisuutta josta saa pääomatuloja niin se omaisuus on hankittu jo kertaalleen verotetulla rahalla ja siitä minun mielestä täytyy saada 5-6 prosenttia tuottoa.on vähintään kertaalleen verotettua. Jo yrittäjä tekee investoinnin lainarahalla tai omalla pääomalla (harvemmin muuten), niin se on aina vähintään kertaalleen verotettua rahaa. sitäpaitsi rakennuksista ja koneista lasketaankin korkovaatimus poistamattomalle jäännösarvolle, eli poistetulle arvolle ei voida korkoa saada. Maatalousmaallekin lasketaan korko verottajan määräämän verotusarvon mukaisesti.
- Nikolai
jos se on ansiotuloa, kirjoitti:
on vähintään kertaalleen verotettua. Jo yrittäjä tekee investoinnin lainarahalla tai omalla pääomalla (harvemmin muuten), niin se on aina vähintään kertaalleen verotettua rahaa. sitäpaitsi rakennuksista ja koneista lasketaankin korkovaatimus poistamattomalle jäännösarvolle, eli poistetulle arvolle ei voida korkoa saada. Maatalousmaallekin lasketaan korko verottajan määräämän verotusarvon mukaisesti.
ansiotulohan on tietenkin verotettu, mutta tällä sinun logiigalla kaikista investoinneista ja konehankinnoista sinä maksat kaksinkertaisen veron joka on jo itessään mahdottomuus,,,,,
kaksinkertainen verotus on vain tavallisen pörssiyhtiön osingoilla. - teoriasi
Nikolai kirjoitti:
ansiotulohan on tietenkin verotettu, mutta tällä sinun logiigalla kaikista investoinneista ja konehankinnoista sinä maksat kaksinkertaisen veron joka on jo itessään mahdottomuus,,,,,
kaksinkertainen verotus on vain tavallisen pörssiyhtiön osingoilla.aivan auennut. Eli jos investoin, maksan sen joko käteisellä, osa- ym.maksulla tai luotolla, joudun sen investoinnin maksamaan jo verotetulla rahalla (poislukien investointivarauksen tuloutus). Investoinneista voin sitten tehdä vuosittain 20-25 % poiston.
- nuin mene
on hankittu kirjoitti:
Palkansaajallahan jos sattuu olemaan jotain sellaista omaisuutta josta saa pääomatuloja niin se omaisuus on hankittu jo kertaalleen verotetulla rahalla ja siitä minun mielestä täytyy saada 5-6 prosenttia tuottoa.esim.konehalli hinta 20000 euroa.UUSI ei ole vielä tehty poistoja.Verotusarvo 20000 euroa,poisto enintään 10% menojäännöksestä.seur vuoden arvo20000-2000=18000.SEUR POISTO 1800 EUROA JNE.
- löytyy
kaikki oleellinen, siitä vain ynnäilemään. Mukana olevat tilat ovat ns. ykkösluokan tiloja joten koko totuutta ei nekään kerro.
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/taloustohtori/kannattavuuskirjanpito/aikasarja/Tuloslaskelma_sika- laskien
käteen jäisi 3.7 euroa parhaimmilla sikatiloilla tänä vuonna. Kaikki tilat laskien tulos olisi vieläkin pienempi.
- pravda
laskien kirjoitti:
käteen jäisi 3.7 euroa parhaimmilla sikatiloilla tänä vuonna. Kaikki tilat laskien tulos olisi vieläkin pienempi.
saadaan keskimääräisillä tilastoilla.
Jos minulla jää 2 euroa tunnilta ja naapurille
20 euroa niin keskimärin se on 11 euroa ja
minä kärsisin suorastaan nälkää vaikka tilasto ei
sitä kerrokkaan. - Maasuden Tulevaisuuden
kirjoittamat tiedot on täyttä valhetta ja ainut oikea tietolähde on MTT:n talloustohtori?????
- tutkimuslaitos
Maasuden Tulevaisuuden kirjoitti:
kirjoittamat tiedot on täyttä valhetta ja ainut oikea tietolähde on MTT:n talloustohtori?????
yleensä asiantuntemuksessa toimituksen päihitä.
- Maaseudun Tulevaisuus
tutkimuslaitos kirjoitti:
yleensä asiantuntemuksessa toimituksen päihitä.
on täysin satuja ja valheita kirjoittava lehti,
miksi sellaista lehteä enään sitten kannatta lukea ollenkaan kun sen kirjoittamiin artikkeleihin ei ole uskomista ollenkaan. - perustuu
Maaseudun Tulevaisuus kirjoitti:
on täysin satuja ja valheita kirjoittava lehti,
miksi sellaista lehteä enään sitten kannatta lukea ollenkaan kun sen kirjoittamiin artikkeleihin ei ole uskomista ollenkaan.Taloustohtorin lukuihin eikä siinä sinänsä ole virhettä, laskutapa vain on hiukan oikoinen, tulot miinus menot jaettuna työtunneilla ei kerro koko totuutta.
- suurta
pravda kirjoitti:
saadaan keskimääräisillä tilastoilla.
Jos minulla jää 2 euroa tunnilta ja naapurille
20 euroa niin keskimärin se on 11 euroa ja
minä kärsisin suorastaan nälkää vaikka tilasto ei
sitä kerrokkaan.20 prosentia tiloista saa tuloa lainkaan ja muutama tila pääsee maatalous työntekijä tuntipalkkaan eli 12.9 euroa.
- kaiken oleellisen
perustuu kirjoitti:
Taloustohtorin lukuihin eikä siinä sinänsä ole virhettä, laskutapa vain on hiukan oikoinen, tulot miinus menot jaettuna työtunneilla ei kerro koko totuutta.
sillä luin minäkin sen präntin siitä lehdestä ja siinähän kerrottiin että niihin laskelmiin oli otettu myös huomioon pääoman korkovaatimus joten kyllä nuo numerosedän laskelmat on sillätavoin totuuden mukaisia ja kun vielä on taloustohtorin tutkimuksista tiedot niin kyllä kahden euron tuntipalkan jauhajat nyt taitaa joutua nielemään provokaattorin maineen itseensä.
- tuntipalkan
suurta kirjoitti:
20 prosentia tiloista saa tuloa lainkaan ja muutama tila pääsee maatalous työntekijä tuntipalkkaan eli 12.9 euroa.
laskenta oli suoritettu noin 1000:n viljelijän kirjanpidoista jotka edustavat noin 40800 suurinta tilaa Suomessa joten kyllä se siltä osin on aika yleispätevää tietoa.
- nukutaan
kaiken oleellisen kirjoitti:
sillä luin minäkin sen präntin siitä lehdestä ja siinähän kerrottiin että niihin laskelmiin oli otettu myös huomioon pääoman korkovaatimus joten kyllä nuo numerosedän laskelmat on sillätavoin totuuden mukaisia ja kun vielä on taloustohtorin tutkimuksista tiedot niin kyllä kahden euron tuntipalkan jauhajat nyt taitaa joutua nielemään provokaattorin maineen itseensä.
laskennallinen tuntipalkka ja korkovaatimus puuttuu MT:n laskenta tavassa. Korkovaatimus pudottaa tuntipalkkaa miltei 6.5 euroa tunnissa sika tiloilla. Jos nämä on mukana niin liiketaloudellinen tulos menee kirkkaasti tappiolle.
- esim.
tuntipalkan kirjoitti:
laskenta oli suoritettu noin 1000:n viljelijän kirjanpidoista jotka edustavat noin 40800 suurinta tilaa Suomessa joten kyllä se siltä osin on aika yleispätevää tietoa.
maitotilalla ei laskettu peltotyötuntimääriä ollenkaan mukaan, ainoastaan navetassa kuluva aika ja esim. maatalouskaupassakäynnit. Silloinhan tuntimäärät jäävät todella pieniksi ja siten saadaan suurempi tuntipalkka.
- jöpöttääkö?
Mikäs taulapää rupeaa jotain v....tun tuntipalkkaa laskemaan? Maanviljelykseen ei voi mitään yleistä laskentakaavaa käytää, etkös nyt taulapää tajua. Vai meinaatko että jokainen käyttää saman ajan hehtaaria tai lehmää kohti. Kysyn sunulta artturi eräpää kauanko poljet tulpatonta mopoa viikossa?
- artturiko
Paljonko saat tukea Eu:lta ja kuinka paljon voi laittaa verovähennyksiin esim. Työkoneet ja jaa ne keskenään. Niin kyllähän siitä voi itselleen palkan laskea. Ei ole mopoa, mutta pari mönkkäriä kyllä on. Pojat niillä ajalevat kaasupohjassa. Siinä paloo löpöä senverran, että ei kerkee vanhaa ruostunutta mopoa rassata. Hauskat joulut! T. ARTTURI
- Mara Katti
Eipä tietenkään kerro koko totuutta, mutta antaa se maajusseille itselleen ajattelemisen aihetta, missä ajankäyttöä voisi tehostaa.
Koneistamalla työaikaa voi nopeuttaa, jolloin jonkun työtehtävän tekeminen nopeutuu ja laskennallinen tuntipalkka nousee, vaikka lopullinen tulos olisi ihan sama, paitsi että se joka koneisti niin maksoi vielä niistä koneistakin jotain ...
Tälläiset vertailuvut keskiarvoatiloilla, ei anna koskaan tarkkaa kuvaa, mutta maajusseille itselle niistä voi olla hyötyä, ei niinkään muille tahoille, jotka ei tajua koko asiasta mitään. - kapakkahai
Mara Katti kirjoitti:
Eipä tietenkään kerro koko totuutta, mutta antaa se maajusseille itselleen ajattelemisen aihetta, missä ajankäyttöä voisi tehostaa.
Koneistamalla työaikaa voi nopeuttaa, jolloin jonkun työtehtävän tekeminen nopeutuu ja laskennallinen tuntipalkka nousee, vaikka lopullinen tulos olisi ihan sama, paitsi että se joka koneisti niin maksoi vielä niistä koneistakin jotain ...
Tälläiset vertailuvut keskiarvoatiloilla, ei anna koskaan tarkkaa kuvaa, mutta maajusseille itselle niistä voi olla hyötyä, ei niinkään muille tahoille, jotka ei tajua koko asiasta mitään.Tuntipalkka on,merkitä joka päivä työ aika ylos ja kun loppuvuoden voitto on selvillä niin jakaa sen tehdyillä työtunneilla, eikö?. Mutta ketä se kiinnostaa tai miksi se kinostaisi viljelijää, miten sitä tehostaa koneistamalla? jättää koneiden huollot tekemättä ja säästää työaikaa vaikka nussimiseen? niin voihan ne muut välilliset peltojen kunnon parantamiset ja jättää tekemättä kuten ojitukset, pusikoiden raivaukset peltojen ympäriltä ym ym.
- joku hankkii
kapakkahai kirjoitti:
Tuntipalkka on,merkitä joka päivä työ aika ylos ja kun loppuvuoden voitto on selvillä niin jakaa sen tehdyillä työtunneilla, eikö?. Mutta ketä se kiinnostaa tai miksi se kinostaisi viljelijää, miten sitä tehostaa koneistamalla? jättää koneiden huollot tekemättä ja säästää työaikaa vaikka nussimiseen? niin voihan ne muut välilliset peltojen kunnon parantamiset ja jättää tekemättä kuten ojitukset, pusikoiden raivaukset peltojen ympäriltä ym ym.
Silleesti se on.. T.Rokan Ana
- näyttää kiinnostavan--------
joku hankkii kirjoitti:
Silleesti se on.. T.Rokan Ana
näin juorukalenteriaikoina se taas tulee näillä pienillä paikkakunnille esille se piruilu ja kadehtiminen maanviljelijöiden taholta----itse käyn hankkimassa kohtuullisen elintason naapurikaupungista johon olen tyytyväinen mutta rikastumaankaan ei pääse----no nyt kun joku viljelijä sattunut kylillä juttusille niin ensimmäisenä aletaan kadehtimaan minun tulojani ja piruilemaan suurista omaisuuksista jotka on niin helposti saatu hankkia kun käydään vieraalla töissä.
- ei kiinnosta
näyttää kiinnostavan-------- kirjoitti:
näin juorukalenteriaikoina se taas tulee näillä pienillä paikkakunnille esille se piruilu ja kadehtiminen maanviljelijöiden taholta----itse käyn hankkimassa kohtuullisen elintason naapurikaupungista johon olen tyytyväinen mutta rikastumaankaan ei pääse----no nyt kun joku viljelijä sattunut kylillä juttusille niin ensimmäisenä aletaan kadehtimaan minun tulojani ja piruilemaan suurista omaisuuksista jotka on niin helposti saatu hankkia kun käydään vieraalla töissä.
Mitä kukin hankkii. Älä niistä kalentereista välitä. Eu-on kieltämässä koko systeemin. T. Ana
- kapakkahai
ei kiinnosta kirjoitti:
Mitä kukin hankkii. Älä niistä kalentereista välitä. Eu-on kieltämässä koko systeemin. T. Ana
Kun kaikenlaiset tasamaan polkijat tehtaissa ja teolisuuden parissa saa tuplaten sen mitä me muutamat jyväjemmarit, ja nehän ahtaa ittensä siannäkösiksi meitin jauhoilla ja läskinpaloilla, tuettua kaljaa ryystävät vielä palanpainikkeeksi. :)
- on taas
kapakkahai kirjoitti:
Kun kaikenlaiset tasamaan polkijat tehtaissa ja teolisuuden parissa saa tuplaten sen mitä me muutamat jyväjemmarit, ja nehän ahtaa ittensä siannäkösiksi meitin jauhoilla ja läskinpaloilla, tuettua kaljaa ryystävät vielä palanpainikkeeksi. :)
innostunut kaljahöyryissään kadehtimaan köyhiä reppuselkäisiä jätkiä.
- maatalouden loppu
sen verta järkevä ihminen ,jonka päätä ei olis lopullisesti sekoitettu maataloustukipaskalla. Me hävitään tämä sota Eu.ssa... Suomen maatalous ajetaan alas.. sen on isommat herrat päättänny. Eu.n antamilla edellytyksillä maatalous loppuu Suomesta. Ja samalla loppuu paljon muutakin...
- hävinneelle..
en näkisi kuitenkaan tilannetta näin synkkänä, viime talvi antoi esimakua tulevasta. Olemme saaneet nauttia yltäkylläisyydestä jonka halpa öljy ja sitä kautta halvat lannoitteet sekä koneellistuminen ja kasvinsuojelu aineet ovat tuoneet, tämä tie on nyt kuljettu loppuun eikä näköpiirissä ole mitään vastaavaa jolla tuotantoa voisi tehostaa. Geenimanipulaatiosta ei ole pelastusta. Kysymys on ajasta, ehtiikö kotimainen tuotanto tuhoutua ennen muutosta vai ei, jos ehtii niin Yara on loistava esimerkki siitä mikä meitä odottaa.
- raja vedetään tulevaisuudessa
Lahden korkeudelle ja se merkitsee sitä, että kaikki teollinentuotanto keskitetään lähemmäksi etelää. Onhan tästä jo ollut suunnitelmia aimmin.
- Mara Katti
raja vedetään tulevaisuudessa kirjoitti:
Lahden korkeudelle ja se merkitsee sitä, että kaikki teollinentuotanto keskitetään lähemmäksi etelää. Onhan tästä jo ollut suunnitelmia aimmin.
Empä oikein usko.
Näin voitiin toimia ehkä silloin, kun teollisuus oli muutaman ison toimijan hallinnassa ja suuryksikköjä.
Tosiasia on, että sellaisen teollisuuden aika on Suomessa ohi, se siirtyy Kiinaan ja muihin halvan tuotannon maihin.
Tulevaisuuden työpaikat syntyy pieniin firmoihin, jotka on yleensä uusia yrityksiä, ne syntyy sinne minne nämä yrittäjät ne perustaa ja sitä ei voi ylhäältäpäin ohjata.
Maatalous on tällä hetkellä veitsenterällä, näköalat on entisessä, tehdään suuria yksikköjä osuuskuntiin, joihin toimintaa keskitetään.
Tilakohtaisesti myös puristetaan toimintaa yhä suurempiin yksiköihin, pieniä tiloja ajetaan alas.
Tulevaisuudessa menestyjät on kyllä ihan eri suunnalla, ne jotka uskoo suuruuteen ja siihen ekonomiaan, pärjää juuri ja juuri, mutta voittajat on näitä pieniä, jotka rakentavat jonkin oman jutun ja myyvät sen kuluttajille. - turhaa höpinää
Mara Katti kirjoitti:
Empä oikein usko.
Näin voitiin toimia ehkä silloin, kun teollisuus oli muutaman ison toimijan hallinnassa ja suuryksikköjä.
Tosiasia on, että sellaisen teollisuuden aika on Suomessa ohi, se siirtyy Kiinaan ja muihin halvan tuotannon maihin.
Tulevaisuuden työpaikat syntyy pieniin firmoihin, jotka on yleensä uusia yrityksiä, ne syntyy sinne minne nämä yrittäjät ne perustaa ja sitä ei voi ylhäältäpäin ohjata.
Maatalous on tällä hetkellä veitsenterällä, näköalat on entisessä, tehdään suuria yksikköjä osuuskuntiin, joihin toimintaa keskitetään.
Tilakohtaisesti myös puristetaan toimintaa yhä suurempiin yksiköihin, pieniä tiloja ajetaan alas.
Tulevaisuudessa menestyjät on kyllä ihan eri suunnalla, ne jotka uskoo suuruuteen ja siihen ekonomiaan, pärjää juuri ja juuri, mutta voittajat on näitä pieniä, jotka rakentavat jonkin oman jutun ja myyvät sen kuluttajille.että näiden erikoistujien lukumäärä on marginaalinen, eikä sillä ole maatalouden kokonaisuuden kannalta merkitystä. Suurten maatalousmaiden intresseissä on saada ylituotantonsa myytyä. Eu.n päätöksenteossa tämä näkyy selvästi, ja ministeri tulee naama loistaen kertomaan että saatiin torjuntavoitto. Aikanaan tsunamista tiedotettiin, että muutama suomalainen on kadoksissa. Tämä on politiikkaa. Poliitikko ei tule sanomaan että maatalous loppuu suomesta... vaan historioitsa, että se loppui...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820