Mielestäni joulu on nykyisin yksi surkeimmistä juhlista. On pitkä aika viettää aikaa yksinään käydä välillä kävelemässä ja sen jälkeen katsella television surkeata ohjelma valikoimaa. Alkoholiinkaan ei kehtais turvaitua, mutta se on yksi hyvin todennäköinen vaihtoehto. Tälläisiä yksinäisiä Jouluja on ollut jo usean vuoden ajan.
Joulun vietto
120
37542
Vastaukset
- minä vain...
mennä vanhemmillesi,sisaruksillesi ym sukulaisille,
en osaa sanoa kun en koskaan ollut jouluna yksin..
aina vanhempien ja sisarusten kanssa ja nyt kolmas joulu kun ihan oman perheeni kanssa.ennen sitä meidänkin perhe oli äitini luona...
eikö ole työttömien yhd, ym paikkoja jos ei ole sukulaisia ja kamuja kenen luo mennä.
on kai muitakin joilla ei ole..ja vaikka koota sellainen yksinäisten ryhmä missä sittn kaikki tuo vaikka 1-2 pakettia mitkä jaetaan.
valmistatte jouluruuan yhdessä jne..- mitä teen
Vanhemmat ovat siirtyneet tuonpuoleiseen elämään ja sisarukset asuvat kaukana. Ei tälläpaikkakunnalla ole paljon mahdollisuuksia minne mennä. Toisaaltaan on ikävää katsella, kun toisilla on mukaavaa viettää perhekeskeistä Joulua. Ilmeisesti tämä nyky yhteiskunnan elämän tyyli tähän johtaa. Ihmiset poltetaan työssään loppuun ja jäävät sen jälkeen viettämään surkeata yksinäisen elämää.
- yksinäinen..........
mitä teen kirjoitti:
Vanhemmat ovat siirtyneet tuonpuoleiseen elämään ja sisarukset asuvat kaukana. Ei tälläpaikkakunnalla ole paljon mahdollisuuksia minne mennä. Toisaaltaan on ikävää katsella, kun toisilla on mukaavaa viettää perhekeskeistä Joulua. Ilmeisesti tämä nyky yhteiskunnan elämän tyyli tähän johtaa. Ihmiset poltetaan työssään loppuun ja jäävät sen jälkeen viettämään surkeata yksinäisen elämää.
vai itsekeskeistä?
Sait ketjusi Suomi24:n etusivulle.
Jonkun täytyisi keksiä joku juttu yksinäisille jouluiksi. Täytyisi olla muutakin kuin vain kapakat. - muusasi-ko
yksinäinen.......... kirjoitti:
vai itsekeskeistä?
Jonkun täytyisi keksiä joku juttu yksinäisille jouluiksi. Täytyisi olla muutakin kuin vain kapakat.mun perheeni on 19 heng.
Lisäkseni on maatiaiskissani -
omasta tahdostani olemme kerrostalokodissamme.
Ei kinkkua ,laatikoita, sillisalattia, joulukuusi
aiheuttaisi yläheng tieoireilua.
olen tänäkin Joulunaikana kolmena p'v paketoimassa -vapaaehtoisena -
Olen sangen iloinen saadessani antaa työpanokseni joulunajan pakettien kätkemisessä paperiin..
kissat saa nukkua rauhassa,kun olen poissa kotoa -
saan jutella / kohdata erilaisia ihmisiä!
"Tuulettua" ihmisten parissa -helpottaen yhtä aikasoleelista vaaihetta ,jota ei paljoa ajatella / arvosteta -
pienet eleet antaa paljon, mutta tarvitsee taidon ottaa ne vastaan.
Muistathan kiittää itseäsi. - ypö
mitä teen kirjoitti:
Meitä on monia kun on yksin.minäkin olen joulunpyhät yksin, aattona oon vähänaikaa tyttärellä.se joulumieli vaan pitää löytää.kyllä se sattuu mut kun ussein sattuu siihen tottuu.Hyvää joulua sulle ystävä.
- enros
mitä teen kirjoitti:
Olen tottunut 22-vuotiaasta asti viettämään joulut yksin. Sukulaisia ei ole, mutta äitini vielä eläessä, opin, että joulussa on jotakin lumoavan kaunista, erikoista ja että siihen liittyy paljon harrasta tunnelmaa ja valoa. Minun kohdallani tuo hartaus ,valo ja ilo liittyvät paljon uskontoon ja Kristukseen. Tosin kotonani ei sitä puolta juurikaan korostettu, mutta äitini rakasti joulua (sanoisin, että jopa liiankin yltäkylläisesti) ja se ilo on vain jotenkin jäänyt elämään minussa. En tiedä, onko sinulla nk. uskonnollista joulua vai oletko ehkä ateisti, mutta joulussa on muutakin kuin uskonto ja perhe/muut ihmiset. Olen usein ihmetellyt, miksi niin monet kärsivät yksinäisyydestä juuri jouluna. Ajattele: voit laittaa kotisi joulukuntoon, olkoon oma makusi mikä tahansa. Suosittelen kuusen hankkimista, kivojen joululaulujen kuuntelemista ja niiden kera kuusen koristelua. Laitat kotisi muutenkin joulukuntoon ja kun olet sen tehnyt, niin eipä tarvitse siivota kämppää pitkään, pitkään aikaan. Pari kynttilää ikkunalle ilahduttamaan sekä sinua itseäsi, että naapureitasi (mutta jätä siinä tapauksessa alko pois, kuten fiksuna ihmisenä luinkin sinun niin tekevän). Vietät joulun ihan oman makusi ja mieltymyksiesi mukaan ihan kuin minäkin teen. Minua on usein kutsuttu ystävieni perheiden kanssa viettämään joulua. Ajattelevat kai, että orpo nuoresta asti ja vieläpä vanhapiika. Apua! En vaihtaisi ikiomaa jouluani mihinkään meluavaan perhejouluun, vaikka olen joskus miettinytkin minkälaista sellainen voisi olla. Lapsuudesta oli muutama kokemus yhteisestä joulusta naapureiden kanssa, mutta omasta mielestäni siitä oli joulun hartaus, kauneus, kaukana. Vain lahjoja, lahjoja, jahjoja ja meteliä. Toki perhejoulut voivat olla ihan toisenlaisiakin, aina perheestä riippuen. En itsekään oikein tiedä mitä yritän sinulle sanoa, sillä en tiedä elämäntilannettasi. Mutta miksi juuri jouluna pitäisi olla meluavia ihmisiä ympärillä. Paitsi tietenkin jos he kaikki olisivat samalla aaltopituudella kuin sinä, mikä on aika epätodennäköistä. Kuule: iloitse joulusta, se on ilon juhla. Ja tee siitä juuri sellainen kuin haluaisit jokaisen päiväsi olevan. Niin minäkin teen. Tosin minulla on seuranani kisuni ja tämän kirjoituksen jälkeen pitää vielä kääriä heidän pakettinsa, sillä ne karvaäjät ovat tottuneet siihen, että kun avaan omia lahjojani -joita annamme toisillemme ystävieni kanssa- niin nekin saavat omia pikku lahjojaan. Ihan todella, älä koe joulua yksinäisyytenä, vaan muista, että suurin osa maapallon kansalaisista viettää joulua kanssasi. Kuten minäkin teen.
- mitä teen
enros kirjoitti:
Olen tottunut 22-vuotiaasta asti viettämään joulut yksin. Sukulaisia ei ole, mutta äitini vielä eläessä, opin, että joulussa on jotakin lumoavan kaunista, erikoista ja että siihen liittyy paljon harrasta tunnelmaa ja valoa. Minun kohdallani tuo hartaus ,valo ja ilo liittyvät paljon uskontoon ja Kristukseen. Tosin kotonani ei sitä puolta juurikaan korostettu, mutta äitini rakasti joulua (sanoisin, että jopa liiankin yltäkylläisesti) ja se ilo on vain jotenkin jäänyt elämään minussa. En tiedä, onko sinulla nk. uskonnollista joulua vai oletko ehkä ateisti, mutta joulussa on muutakin kuin uskonto ja perhe/muut ihmiset. Olen usein ihmetellyt, miksi niin monet kärsivät yksinäisyydestä juuri jouluna. Ajattele: voit laittaa kotisi joulukuntoon, olkoon oma makusi mikä tahansa. Suosittelen kuusen hankkimista, kivojen joululaulujen kuuntelemista ja niiden kera kuusen koristelua. Laitat kotisi muutenkin joulukuntoon ja kun olet sen tehnyt, niin eipä tarvitse siivota kämppää pitkään, pitkään aikaan. Pari kynttilää ikkunalle ilahduttamaan sekä sinua itseäsi, että naapureitasi (mutta jätä siinä tapauksessa alko pois, kuten fiksuna ihmisenä luinkin sinun niin tekevän). Vietät joulun ihan oman makusi ja mieltymyksiesi mukaan ihan kuin minäkin teen. Minua on usein kutsuttu ystävieni perheiden kanssa viettämään joulua. Ajattelevat kai, että orpo nuoresta asti ja vieläpä vanhapiika. Apua! En vaihtaisi ikiomaa jouluani mihinkään meluavaan perhejouluun, vaikka olen joskus miettinytkin minkälaista sellainen voisi olla. Lapsuudesta oli muutama kokemus yhteisestä joulusta naapureiden kanssa, mutta omasta mielestäni siitä oli joulun hartaus, kauneus, kaukana. Vain lahjoja, lahjoja, jahjoja ja meteliä. Toki perhejoulut voivat olla ihan toisenlaisiakin, aina perheestä riippuen. En itsekään oikein tiedä mitä yritän sinulle sanoa, sillä en tiedä elämäntilannettasi. Mutta miksi juuri jouluna pitäisi olla meluavia ihmisiä ympärillä. Paitsi tietenkin jos he kaikki olisivat samalla aaltopituudella kuin sinä, mikä on aika epätodennäköistä. Kuule: iloitse joulusta, se on ilon juhla. Ja tee siitä juuri sellainen kuin haluaisit jokaisen päiväsi olevan. Niin minäkin teen. Tosin minulla on seuranani kisuni ja tämän kirjoituksen jälkeen pitää vielä kääriä heidän pakettinsa, sillä ne karvaäjät ovat tottuneet siihen, että kun avaan omia lahjojani -joita annamme toisillemme ystävieni kanssa- niin nekin saavat omia pikku lahjojaan. Ihan todella, älä koe joulua yksinäisyytenä, vaan muista, että suurin osa maapallon kansalaisista viettää joulua kanssasi. Kuten minäkin teen.
Hei
Kirjoitit hyvin ajankohtaisista aioista, kirjoituksesi oli joiltakin osilta puhutteleva ja olen toteutanut niitä asioita joita olet tuonut esille kirjoituksessasi.
Tänään on ollut todella kaunis päivä ulkona eli puhutaan taivaan sinestä. Kävin hiihtämässä kohtalaisen pitkän lenkin, hiihtosää oli mitä parhain ja lenkillä oli paljon muitakin ihmisiä ja heidän kanssa keskusteltiin paljon tämän ajan Joulun menosta ( hiihtolenkillä vauhti sellainen, että pystyy keskustelemaan). Iltasella on ohjelmassa hautuumalla käynti ja aamulla Joulukirkkoon. Kirkossa käyn muutaman kerran vuodessa. - Rouva M
mitä teen kirjoitti:
Se on ihan asenteesta kiinni,moni aviossa elävä voi ajatella että saisipa olla yksin ja rauhassa ja tehdä sitä mitä itse haluaa eikä olla sukulaisten pompoteltavana.
Alkoholi ei ole mikään ratkaisu mihinkään,se on vaan heikkouden merkki,mikä ei sekään ole häpeä,ihmisiä on erilaisia,mutta ei minulle henk kohtasesti tule koskaan mieleen pelastautua alkoholiin vaikka tosiaankaan asiat ei ole menny aina putkeen.
Kun ottaa huumorin mukaan ja ajattelee asioita edes vähän positiivisesti niin se auttaa paljon ja en nyt tarkota mitään marcobjurnström naminamia. - unohtaa yksinäiset
yksinäinen.......... kirjoitti:
vai itsekeskeistä?
Jonkun täytyisi keksiä joku juttu yksinäisille jouluiksi. Täytyisi olla muutakin kuin vain kapakat.Kävin äidilläni ja aattona tulin takaisin kun vielä bussit kulki. Sitten kävin kirkossa ja illalla tuli pari viestiä uudelta miesystävältä ja soittopyynto. Kun soitin niin ei sillä mitään asiaa ollutkaan. Nyt on ollut hiljaista kaksi vuorokautta. En ole kenenkään kanssa jutellut. Perhekeskeisyys sulkee ulkopuolelle tehokkaasti kaikki yksinäiset. Yksinäisten kanssa ei ole hyvä seurustella. Oli se exän luona joulupäivällisellä lasten kanssa.
- mikä lie
Rouva M kirjoitti:
Se on ihan asenteesta kiinni,moni aviossa elävä voi ajatella että saisipa olla yksin ja rauhassa ja tehdä sitä mitä itse haluaa eikä olla sukulaisten pompoteltavana.
Alkoholi ei ole mikään ratkaisu mihinkään,se on vaan heikkouden merkki,mikä ei sekään ole häpeä,ihmisiä on erilaisia,mutta ei minulle henk kohtasesti tule koskaan mieleen pelastautua alkoholiin vaikka tosiaankaan asiat ei ole menny aina putkeen.
Kun ottaa huumorin mukaan ja ajattelee asioita edes vähän positiivisesti niin se auttaa paljon ja en nyt tarkota mitään marcobjurnström naminamia.Ne ovat parhaita asiantuntijoita näissäkin asioissa joilla ei ole omakohtaista/omakohtaisia kokemuksia!
Juuret asioihin on syvällä yksinäisen joulussa!
Mitä elämässä onkaan tapahtunut, että näin on?
Surkuttelua ja sääliä en hae. Sillä kukaan elä.
Syyllistäminen pois. Elämässä tapahtuu myös asioita sinusta riippumattomista syistä.
Käsketään hakemaan apua ja saat reseptin kouraan!
Länsimaisen ihmisen pitäisi voida tosi hyvin, kun on pilleri joka asiaan ja kuitenkin voidaan entistä huonommin tässä materialistisessa, kylmässä tehoyhteiskunnassa jossa raha määrää kaiken!
Oikein hyviä seuraavia jouluja & siunausta elämäsi loppuun asti kaikille niille jotka eivät ole yksinäisyyttä jouluna kokeneet!
Me yksinäiset emme sitä tarvitse! - Rouva M
mikä lie kirjoitti:
Ne ovat parhaita asiantuntijoita näissäkin asioissa joilla ei ole omakohtaista/omakohtaisia kokemuksia!
Juuret asioihin on syvällä yksinäisen joulussa!
Mitä elämässä onkaan tapahtunut, että näin on?
Surkuttelua ja sääliä en hae. Sillä kukaan elä.
Syyllistäminen pois. Elämässä tapahtuu myös asioita sinusta riippumattomista syistä.
Käsketään hakemaan apua ja saat reseptin kouraan!
Länsimaisen ihmisen pitäisi voida tosi hyvin, kun on pilleri joka asiaan ja kuitenkin voidaan entistä huonommin tässä materialistisessa, kylmässä tehoyhteiskunnassa jossa raha määrää kaiken!
Oikein hyviä seuraavia jouluja & siunausta elämäsi loppuun asti kaikille niille jotka eivät ole yksinäisyyttä jouluna kokeneet!
Me yksinäiset emme sitä tarvitse!..jaa sä tunnet minut kun tiedät noinkin paljon että ei ole omakohtaisia kokemuksia???..no ole siinä uskossa.
Mutta kaikkea hyvää sinulle elämääsi ilman tämän suurempia selittelyitä. - mitä teen
ypö kirjoitti:
Meitä on monia kun on yksin.minäkin olen joulunpyhät yksin, aattona oon vähänaikaa tyttärellä.se joulumieli vaan pitää löytää.kyllä se sattuu mut kun ussein sattuu siihen tottuu.Hyvää joulua sulle ystävä.
Omalla kohdalla on todettava, että sattuu sisimpään kipeästi kun näkee kuinka mukavaa on toisilla Joulunvietto. On yritettävä selvitä jotekin tästä, mutta yritä sisäkin, on meillä muillakin vaikeaa.
- yksin...
Olen eronnut jo aikoja sitten ja lapset elävät omillaan. Saan viettää kuitenkin jouluaaton lasteni kanssa, muta joulupäivä ja Tapaninpäivä sitten....yksin ja tuntuu jo etukäteen surulliselta..Muista et ole yksin, meitä on paljon kenellä on ihan samanlaiset tuntemukset, jos tämä nyt yhtään lohduttaa..
- paeta
tuota yksinäistä joulua. Menemällä vaikka aurinkolomalle tai ihan mihin tahansa. Tai kieltämällä joulun olemassaolon ja tehdä vaikka töitä.
sitten päätin, että olkoon näin. Että sitä voi jo ennen joulua tunnustaa, että tilanne sattuu ja surettaa -ja lujaa. Ja sitten vaan antaa sen olla niin. Ajattelin, että heikkoina hetkinä se luonteenlaatu ja elämänhalu vasta punnitaankin - onhan helppo hyvillä mielin olla elämäniloinen ja optimisti. Kohta otetaan naisesta mittaa...
Mutta kelpaisi seuraksi se miehenkainalo, kun tutkimuksen mukaan juuri se haju rauhoittaa ja elvyttää naisen...
- Virya
Moni saa jouluna selkäänsä. Miten olisi vaikka joku vapaaehtoinen avustustyö?
- sunnuntait?
Miten vietät muut "yksinäiset" päiväsi, kuten sunnuntait tai muuta mahdolliset? Vietä joulu samalla tavalla. Yksi huono puoli joulussa on: shoppailumahis puuttuu. Suomi hiljenee ja menee tavallaan kiinni jouluaatton illasta. Vain yksinäisyydellä on aikaa tarkastella tyhjyyttä ja itseään siinä.
En pilkkaa kenenkään yksinäisyyttä, joulunhan sanotaan korostavan yksinolon tunnetta. Siis tunnetta nimenomaan. Me luulemme,että kaikki ovat niin autereisesti perheineen ja suvun kesken jouluna? Jos ovatkin, sitä on edeltänyt helevetillinen matkustamisen ja lahjakrääsän rumba, ruokahäslingistä puhumattakaan. Jos kaipaat sellaista, hakeudu sellaiseen suhteeseen kuin voit. Jos et kaipaa kumppanuutta ja sen muassaan tuomaa hösää, mieti, milla tavalla löytäisit itsellesi oman näköisesi joulunpyhien juhlan.
Olisiko aattoillan hautuumaa, aamukirkko, vanhainkodissa vierailu ja lukeminen / laulaminen, vähävaraisen tai avuttoman auttaminen, kaltaisesi yksinäisen seurana oleminen, lukeminen tai vaan nauttiminen siitä, sinä olet ja elät elämäsi tilanteeseen mahdollistavassa tilassa.
Tuskin auttaa tieto, että yksinäiseksi jouluina itsensä tuntevia on paljon. Kuinka moni haluaisi hakeutua kaltaistensa seuraan. Ajoissa tapaamisen järkkäys toisi paineita sopivasti.
Joka tapauksessa: Hyvää ja masentumatonta joulun aikaa sinulle.- mitä teen
Yhtenä perinteenä on ollut omaisten haudalle kynttilöiden vienti ja Jouluaamuna kirkossa käynti.
Helposti kokee monen perättäisen vapaapäivän turhaumaksi, ei ole kovin helppo saada aikaa kulumaan.
Yksittäiset sunnuntait kuluvat paremmin, liikunnan merkeissä, ja seuraavana arkipäivänä työelämä oottaa.
Tämä elämän tilanne on tälläinen ja tähän on sopeuduttava ja yritettävä katso huomiseen. - kauniisti ja hyvin...kiitos:)
En ole ketjun aloittaja vaan yksinäinen myöskin.
Hyviä vinkkejä, mutta yhteen asiaan tahtoisin puuttua: me yksinäisetkin koemme lahjarumban enemmän tai vähemmän...jouluruokaakin tulee laitettua, joten kauppojen ruuhkat ovat tuttuja.
Kaiken hässäkän jälkeen tahtoisi yksinäinenkin viettää vapaata..älkää aina tarjotko meille vapaaehtoistyötä...mekin tarvitsemme vapaamme ja joulurauhamme eli se mitä puuttuu on ne ihmiset ympärillä jouluna! Noita rakkaita ei korvaa kukaan eikä mikään! - sunnuntai...
mitä teen kirjoitti:
Yhtenä perinteenä on ollut omaisten haudalle kynttilöiden vienti ja Jouluaamuna kirkossa käynti.
Helposti kokee monen perättäisen vapaapäivän turhaumaksi, ei ole kovin helppo saada aikaa kulumaan.
Yksittäiset sunnuntait kuluvat paremmin, liikunnan merkeissä, ja seuraavana arkipäivänä työelämä oottaa.
Tämä elämän tilanne on tälläinen ja tähän on sopeuduttava ja yritettävä katso huomiseen.Uskonkin, että se tyhjyys on syvin,kun kahlaa monet pyhät yksinään läpi. Suurin hätä lie kumppanin puute.
Koska en tiedä ikääsi, on hiukan arveluttavaa kysyä, mutta: entä se aika kun jäät eläkkelle?Puhuit työelämän odottamisesta, saanet siellä rauhan ja katkon yksinolon tyhjyydelle. Monelle vaihe,kun jäädään eläkkeelle on jo kauhu sinänsä. Entä sellaiselle,joka kokee yksinäisyyttä jo muutamissa hiljaisissa pyhissä. Pitkään vapaaseen kannattaa harjaantua kuin haasteeseen:) se yllättää silti, vaikka olet valmistautunut.
Tekee mieli osata auttaa, ei vaan kykene tuntemattoman elämää aistimaan niin syvästi, että osaisi valita oikeat piuhat auttaakseen.
Mutta itseään voi aina manipuloida etsimään selviämisstrategioita. Lainatakseni erään tunnetun sisustusgurun sanoja: "Se, mitä et voi muuttaa, sitä voit hyödyntää." Soveltaisin edellämainitun siten, että jos et voi muuttaa nykyistä elämäntilannettasi tai et tiedä mitä haluat, mieti silloin, kuinka suuret mahdollisuudet sinulla on nauttia vallitsevasta olotilasta, mitä tekisit, että nautinto olisi näköisesi ja permepi. Ota mahdollisuus positiivisena haasteena,mieti matkustusmahiksia vaikka pienissä mittasuhteissa: sinä olet vapaa menemään keltään kyselemättä, kenekään roikkumatta lahkeissa. Matkalla löytää kaltaisiaan tai erilaisia mutta samassa tilanteessa olevia.
Yksi keino on osataa kanootti:) Käy melontakurssi, opi ja harrasta. Käy porukkaretkillä. Ja hei! Vietä joulusi sätissä(sori,mutta sielläon monia juttukavereita).
Ennenkaikkea, pidä pää selvänä ja pysy pinnalla:) - mitä teen
sunnuntai... kirjoitti:
Uskonkin, että se tyhjyys on syvin,kun kahlaa monet pyhät yksinään läpi. Suurin hätä lie kumppanin puute.
Koska en tiedä ikääsi, on hiukan arveluttavaa kysyä, mutta: entä se aika kun jäät eläkkelle?Puhuit työelämän odottamisesta, saanet siellä rauhan ja katkon yksinolon tyhjyydelle. Monelle vaihe,kun jäädään eläkkeelle on jo kauhu sinänsä. Entä sellaiselle,joka kokee yksinäisyyttä jo muutamissa hiljaisissa pyhissä. Pitkään vapaaseen kannattaa harjaantua kuin haasteeseen:) se yllättää silti, vaikka olet valmistautunut.
Tekee mieli osata auttaa, ei vaan kykene tuntemattoman elämää aistimaan niin syvästi, että osaisi valita oikeat piuhat auttaakseen.
Mutta itseään voi aina manipuloida etsimään selviämisstrategioita. Lainatakseni erään tunnetun sisustusgurun sanoja: "Se, mitä et voi muuttaa, sitä voit hyödyntää." Soveltaisin edellämainitun siten, että jos et voi muuttaa nykyistä elämäntilannettasi tai et tiedä mitä haluat, mieti silloin, kuinka suuret mahdollisuudet sinulla on nauttia vallitsevasta olotilasta, mitä tekisit, että nautinto olisi näköisesi ja permepi. Ota mahdollisuus positiivisena haasteena,mieti matkustusmahiksia vaikka pienissä mittasuhteissa: sinä olet vapaa menemään keltään kyselemättä, kenekään roikkumatta lahkeissa. Matkalla löytää kaltaisiaan tai erilaisia mutta samassa tilanteessa olevia.
Yksi keino on osataa kanootti:) Käy melontakurssi, opi ja harrasta. Käy porukkaretkillä. Ja hei! Vietä joulusi sätissä(sori,mutta sielläon monia juttukavereita).
Ennenkaikkea, pidä pää selvänä ja pysy pinnalla:)Katselin ulos huomasin, että on satanut mukavasti uutta lunta ja alueen hiihtoladut laitetaan tänään kuntoon. Sää ennusteen mukaan on tulossa mukavat ulkoiluilmat, laitan tänään suksiin luistovoiteen ja olen suunnitellut hiihtää Joulun pyhien aikana ja muutenkin ulkoilla.
Mainitisin ketjun aloituksessa alkoholiasian johon voisi turvautua, mutta olen nähnyt lähipiirissä hyvin monta surullista kohtaloa joka on aiheutunut alkoholin käytön myötä.
Itse en ole vielä opetullut juomaan kovinkaan paljon alkoholia enkä aijo opetella, enkä ole tottunut ravintolassa käymään muulloin kuin joskus lounaalla ruokailemassa. Jouluksi en osanut alkoholia ollenkaan eli siltä osin pää on selvänä. - sunnuntai...
mitä teen kirjoitti:
Katselin ulos huomasin, että on satanut mukavasti uutta lunta ja alueen hiihtoladut laitetaan tänään kuntoon. Sää ennusteen mukaan on tulossa mukavat ulkoiluilmat, laitan tänään suksiin luistovoiteen ja olen suunnitellut hiihtää Joulun pyhien aikana ja muutenkin ulkoilla.
Mainitisin ketjun aloituksessa alkoholiasian johon voisi turvautua, mutta olen nähnyt lähipiirissä hyvin monta surullista kohtaloa joka on aiheutunut alkoholin käytön myötä.
Itse en ole vielä opetullut juomaan kovinkaan paljon alkoholia enkä aijo opetella, enkä ole tottunut ravintolassa käymään muulloin kuin joskus lounaalla ruokailemassa. Jouluksi en osanut alkoholia ollenkaan eli siltä osin pää on selvänä...on ajateltu.
Totta, viisas väistää ryyppäämisen.
Tänään ollaan jo aatossa:) Lämmintä oloa sinne.
Täälläkin on satanut lunta hyvänlaisesti ja pakkasta 2,5 astetta. Vuoden hetkeen nähden sää korostaa harrasta tunnelmaa.
Radiosta muun touhun taustalla aamusta ovat soineet joululaulut ja toivekonsertit. Jouluaterian söimme puolen päivän aikaan. Sen jälkeen yleensä kukin vetäytyy omalla tavallaan ruokaa sulattelemaan. Meilläkin tuo hiihto vetää väkeä, nyt miestä, joka läksi ladulle. Jotkut lukevat, itse vastailen posteihin ja jatkan kutomista. Sitten sauna ja lahjat...Minulle aina vaikeinta malttaa odottaa omaa pakettiani.
Aatossa on jotain taianomaista. Emme kutsu vieraita juurikaan. Heidän hetkensä on aaton aattona ja Tapaninpäivänä. Tämä päivä on sanattoman vapaa. Selittelyittä jokainen toimii kuin sisäänrakennetun yhteisen ohjelman mukaan, silti itsenäisesti.
Jouluntaikaa tartuttaen... - Päivänsarastus
mitä teen kirjoitti:
Katselin ulos huomasin, että on satanut mukavasti uutta lunta ja alueen hiihtoladut laitetaan tänään kuntoon. Sää ennusteen mukaan on tulossa mukavat ulkoiluilmat, laitan tänään suksiin luistovoiteen ja olen suunnitellut hiihtää Joulun pyhien aikana ja muutenkin ulkoilla.
Itse en ole vielä opetullut juomaan kovinkaan paljon alkoholia enkä aijo opetella, enkä ole tottunut ravintolassa käymään muulloin kuin joskus lounaalla ruokailemassa. Jouluksi en osanut alkoholia ollenkaan eli siltä osin pää on selvänä.Tulipa vain mieleeni toivottaa sinulle Oikein hyvää joulua ja Uutta vuotta! Kirjoitat hyvin ja kauniisti. Kuten enros kirjoittikin jo sinulle: älä tunne itseäsi yksinäiseksi. Meistä kukaan ei ole sitä, vaikka olemmekin hetkittäin yksinämme itse kukin.
- vm1960
mitä teen kirjoitti:
Itse en ole vielä opetullut juomaan kovinkaan paljon alkoholia enkä aijo opetella, enkä ole tottunut ravintolassa käymään muulloin kuin joskus lounaalla ruokailemassa. Jouluksi en osanut alkoholia ollenkaan eli siltä osin pää on selvänä.Sulla on elämänarvot kuitenkin kohdallaan, joten hyvä asia. Mutta tosta yksinäisyydestä... loppujen lopuksi mistä voit tietää miten yksinäisiksi ihmiset tuntevat jouluna itsensä perheessä. Se saattaa ulkopuolisille näyttää siltä että kaikki on OK kun laitetaan joulukoristeita, ostetaan lahjoja ja hössötetään jouluruokien kanssa jne. Totuus VOI olla todella helvetillinen, ei tietenkään yleensä niin ole, mutta ihmiset toivottavat toisilleen rauhallista joulua ja sitä meillä yksinäisillä on tarjon. Ajattele perimmäinen joulun sanoma, kyllä se on jonnekin aikojen saatossa hukkunut monilta.
Sulle sydämellisesti kaikkea hyvää toivottaen ja siunausta uudelle tulevalle vuodelle. Et ole "yksin" yksinäisyydessäsi, vaikka ei tämä sua lohduta kun sanon, että ei ne muut ihmiset siinä ympärillä (kokemusta on!) tuo sitä joulua vaan se kokemus on henkilökohtainen ja hyvin yksityinen.
- samoin kun muut lomat
Vietän joulun ihan samalla tavalla kun muutkin pidemmät vapaat. Yritän täyttää pvät jollain tekemisellä ja hyvällä ruualla, levolla ja liikunnalla.
yksinäisenä keski-ikäisenä naisena kun ystävät ovat perheineen ja lapsineen toisten lapsiperheiden kanssa, vanhemmat kuolleita, ei paljon ole paikkoja minne mennä.
Kaikkia ei ole onni suosinut pitkän parisuhteen tai perheen muodossa. Moni jää tahtomattaan yksin.
Minulle kesäloma on pahin aika vuodesta, kesällä aina odotetaan otettavan ilon irti jne. Talvella ja vaikka jouluna on jopa vähän lupa synkistellä.
Oikeastaan minusta on jännää ja vähän huvittavaa, kun joku työkaveri saattaa kysyä, miten jaksan joulun yksin. tähän tuppaan vastaamaan, että monesti ihan tavallinen maanatai-ilta on pahempi!
Joulun voi ottaa aikana, jolloin on pari pidempää vapaapvää, saa luvalla syödä herkkuja, käpertyä sohvalle syömään suklaata ja vaikka lukemaan kirjaa. Jos sää sallii, ulkoilee joka pvä. Kynttilöitä voi polttaa ja jouluvaloja laittaa. Ei se niin paha pyhä ole.- Elena
Hei!
Olen pahoillani kun kuulen yksinäisen ihmisen joutuvan olaa yksin esimerkiksi jouluna joka on perinteisesti mielletty perhe-tai ylipäätään yhteiseksi kokoontumisen juhlaksi. itselläni on onni olla suurpehheen äiti ja kun lapset ovat vielä pieniä meillä on perinteinen joulu joulukukin kera, joulusauna ja runsas jouluateria. Olemme innoissamme askarrelleet lahjoja, kortteja, koristeita ja tänään leivomme kuivakakkuja ja teemme muumipipareita joita lapsien kanssa on mukavaa koristella. Ymmärrän miten onnekas olen ja se tuntuu joskus epäreilulta tosin ei tämä keneltäkään ole pois. Surettaa yksinäisyydestä kärsivät, olen todella pahoillani. Sukulaiseni joka on jo vanhempi ihminen ja ollut aina perheetön tulee meille aina jouluisin ja olen iloinen siitä että hän saa joulumielen tästä, mielissään tulee ja viime jouluna mm lauloimme karaokea ja hassuttelimme muuten vain lasten kanssa. Mummut ja vaaritkin piipahtavat aattona ja eläimiäkin muistetaan. Jos voisin jakaisin mielusti tästä onnestani muillekin. - sinkku myös
Elena kirjoitti:
Hei!
Olen pahoillani kun kuulen yksinäisen ihmisen joutuvan olaa yksin esimerkiksi jouluna joka on perinteisesti mielletty perhe-tai ylipäätään yhteiseksi kokoontumisen juhlaksi. itselläni on onni olla suurpehheen äiti ja kun lapset ovat vielä pieniä meillä on perinteinen joulu joulukukin kera, joulusauna ja runsas jouluateria. Olemme innoissamme askarrelleet lahjoja, kortteja, koristeita ja tänään leivomme kuivakakkuja ja teemme muumipipareita joita lapsien kanssa on mukavaa koristella. Ymmärrän miten onnekas olen ja se tuntuu joskus epäreilulta tosin ei tämä keneltäkään ole pois. Surettaa yksinäisyydestä kärsivät, olen todella pahoillani. Sukulaiseni joka on jo vanhempi ihminen ja ollut aina perheetön tulee meille aina jouluisin ja olen iloinen siitä että hän saa joulumielen tästä, mielissään tulee ja viime jouluna mm lauloimme karaokea ja hassuttelimme muuten vain lasten kanssa. Mummut ja vaaritkin piipahtavat aattona ja eläimiäkin muistetaan. Jos voisin jakaisin mielusti tästä onnestani muillekin.järkkää kaikenlaisia tapahtumia,myös jouluna.olin itse sinkkujoulua viettämässä laivalla muutama vuosi sitten,ja oli tosi hauskaa.etsi sinkkupalstat netistä,sieltä löytyy muitakin samanlaisia. mukavempi porukalla viettää pyhiä. tosin nyt saattaa olla jo liian myöhäistä tälle joululle..
- ...mennään...
Vaikka olen "vasta" kolmekymppinen (ja vanhemmat elossa), niin toimin pitkälti juuri noin. Minulle tosin joulunpyhät ovat melkoinen helpotus -normaali arki on sen verran hektistä pitkäksi venyvine päivineen (opiskelen korkeakoulussa, päivät saattavat usein alkaa klo 9.00 ja loppua 20.30) ja viikonloppureissuineen (iso osa kavereista on muuttanut pk-seudun ulkopuolelle, ja siellä tulee oltua muutama viikonloppu kuukaudessa).
Jouluna käyn vain lähellä asuvien vanhempieni luona, sitten ehkä hautausmaalla sytyttämässä mummoni haudalle kynttilän ja sitten kotiin vain olemaan, löhöilemään ja avaamaan lahjat. Voi olla, että tekstaan jollekin kiitoksen yllättävästä lahjasta tai unohtuneen joulutervehdyksen, mutta aaton ja joulupäivän osalta kommunikaatio ja muu sosiaalinen aktiviteetti jää siihen. Uutenavuotena sitä sitten taas mennään..! Saattaa yksinolo rassata, mut asiat jos muuten on kunnossa, saattaa päivä hurahtaa ohi tuosta vain, työ, tiskit ,liikunta, kuntosali, pururata ja pää tyynyyn siinä sitä on päivä pulkassa ja eiköhän se "oikeakin" jostakin tupsahtaa vaik suojatiellä!
- Myös yksin
Olen viettänyt jo useamman peräkkäisen joulun yksin ja viihdyn oikein hyvin. Minulle joulu on rauhoittumisen aikaa. Lueskelen, kuuntelen joulumusiikkia ja muutakin musiikkia ja ennenkaikkea hiljaisuutta. Ulkoilen ja syön jotain erityisen hyvää. Oikeastaan joulu ei ole sen kummenpi kun muukaan aika viettää vapaata. Vaikeaa on varmaan jos ei viihdy itsensä seurassa.
- Joulutonttu24
Minä en oo oikein juhlaihmisiä. Vietän joka ikisen pyhän mahollisimman normaalisti. Jouluna kuitenki käyn kotona, hautuumaalla sytyttään kynttilät, anoppilassa ja sitte miehen kanssa lämmäytettää joulusauna ja syödään taas vähä lisää joulusafkaa ja kahtotaa elokuvia :)
Olin onneni kukkuloilla kun olin Juhannuksen Lontoossa mieheni kanssa. Siellä oli kaikki ihan normaalia. Ei mitää halvatun juhannusta mailla halmeilla. Pysty shoppaileen ja tekee kaiken iha normaalisti. Mikä parasta siellä paisto aurinko tosi lämpimästi. Teki jopa mieli muuttaa sinne, ku oli niin kaunis paikka. :) Miehen suunnalta tuli vastalauseita. Se ois halunnu suomessa viettää juhannuksen. Minä en! En diggaa tommosista jutuista jotka sotkee sen normi elämän rytmin. Jos on tylsää nii ei voi mihkää lähtä ku on joka paikka kiinni.
- yksin myös
Niin miäkin olen yksin joulun, melkein viisi päivää kuluu ke-su yksin. Ehkä senkin jälkeen yksin niinkuin arkenakin. Jospa jokin paikka on auki ihmisten ilmoilla joulun jälkeen.
Joka vuosi. Eikä ole rahaa vuokrata videoita tai hankkia kirjoja. Ehkä jokin vuosi on.- ei maksa mitään
No kirjastoissakin on videoita ja pelejä lainalla, musiikkiakin. Yksi vuokraleffa maksaa 1-3e/vuorokausi, ei se niin kamalan kallista ole. Netin kauttakin voi katsella leffoja.
Mutta tärkeintä on että järkkää itselleen joka pvälle vähän tekemistä. itse voin "onneksi" olla osan pyhistä töissä, ihan mieluusti annan vapaat perheellisille. Oma joulu menee näin nopsaan.
- Antero eppu
Joulussa rauhallisuus on tärkeintä,saa kerrankin tehdä rauhassa mitä haluaa eikä puhelin pärise koko ajan. Sinkkuna on tullu haalittua noita ajanviettotapoja ja kavereita iso kasa, vähän liikaakin.
Sisaruksien kanssa nähdään päivällä ja illasta saan olla jo omissa oloissani...jee. Tulee paussi tarpeeseen, pääsee lataamaan akkuja. Ateistina ei tuo jouluhässäkkä muutenkaan persukseen pure, kirkot ja hautausmaat jätän muitten iloksi.
Itse aion lukea muutaman kirjan jotka ovat jääneet hyllyyn odottamaan rauhallista hetkeä ja pääsen pitkille lenkeille virkistämään itseäni.
Vaikea antaa vinkkejä joulusta jos yksinäisyys painaa mieltä, kolikolla on kaksi puolta...ota se parempi puoli käyttöön. Itselle tosiaan tuo joulun yksinäisyys tulee todella tarpeeseen, tapana on muutenkin ollut ajoittain viettää aikaa yksin että jaksaa olla sosiaalinen. - yksinkö?
Olen antanut perheellisten viettää Joulun kotosalla jo seitsämän vuotta ja itse lupautunut työvuoroon jossa ei tarvitse olla yksin:)
Lapset ymmärtää hyvin tilanteen ja tulee mummilasta joulun jälkeen luokseni.
Vietämme Uuden Vuoden sitten rakettaja ampuen ja syödessä jotain hyvää...Pippuripihviä, valkosipuliperunoita,täytettyjä herkkusieniä ja parsakaaligratiinia jotka voittaa Jouluruuat mennen tullen nuorison silmissä:)- paha pukki
Enpä ole huomannut noissa ylimääräisissä vapaapäivissä paljoa eroa, vaikka olen ne pariin otteeseen itseksenikin viettänyt..
Tällä hetkellä kaiken kiireen ja paniikinomaisten joulujärjestelyjen keskellä voisin jopa todeta, että ihan mielelläni jättäisin joulun väliin...
Mutta toisaalta, onneks on pitkä joululoma, niin saa muutamia päiviä pitää hermolomaa pakkojoulun jälkeenkin :)
Tavatkaa yksinäiset toisenne niin ette ole yksinäisiä. helppoa ja yksinkertaista
Kuinka alas kansa vajoaa?Varoitusmerkit ovat selvät:Taloustsunami,mustajoulu etelässä jne...Sairaalloinen ja tymänkatkuinen itsekeskeisyys vie ihmiskunnan helvettiin ja se on vain ajan kysymys.Entiset akselivaltiot ym natsisaksan liittolaiset ovat heikkoja amerikkalaisia apinoivia valtioita kuten miehittämätön Suomi.Helvetin kuumuus tuntuu jo etelässä ken pelastuu kerettiläisistä...Se joka viimeiseksi nauraa se parhaiten nauraa!Hyvää Joulua tyhmälle,itsekeskeiselle,huonot käytöstavat omaavalle kierrätys yhteiskunnalle!
- Rouva M
juuri noin..positiivisuutta ja valoisuutta elämään..................
- lonesome joulu
Minä taas nautin siitä että olen yksin jouluaaton.
Mies on töissä 3 vuorokautta ja saan olla ihan rauhassa. Ei tarvii laittaa mitään jouluruokaa, ei siivota eikä hössätä mitään.
Anoppila ja omat vanhempani asuvat 5 km. päässä mutta en suostunut menemään kumpaankaan edes käymään. Nautin yksinäisestä joulusta jo kolmannen kerran.
Taidan olla joulun inhoaja no: 1...- olekaan....
myös minä olen mielelläni yksin jouluna. Syön ja laitan kyllä jouluherkut mutta sitä hössötystä lahjojen kanssa ja ylenmääräisen ystävällisyden näyttelemistä en voi sietää kun se muuna aikana on vähän niin ja näin. No onhan minulla tuossa tuo hauveli kaverina ja se on sellainen että ei varmasti näyttele vaan on aina rehellinen. Minulla ei ole akkaa eikä ukkoa, olen itse valinnut tämän olotilan ja olen onnellinen ja tyytyväinen valintaani. Mukavaa joulua kaikille.
- BK84.
No mä olen sitä mieltä että lähde baariin ja vedä perseet. Ainakin pari yksinäistä seuraavaa päivää menee sängynpohjalla voivotellessa!
Sitäpaitsi ainakin täällä pääkaupunkiseudulla järjestetään eri baareissa erilaisia jouluhäppeningejä suht huokeaan hintaan, johon kuuluu mukaan ruokailua, juominkeja ja halukkaille erilaisia seuraleikkejä tms. mukavaa, joissa voi tutustua uusiin ihmisiin!- Rouva M
kuullostaa todella "mukavalle"
- lasolikola
niin siitä viinastahan suomalaiset on aina hakenut apua erilaisiin ongelmiinsa,mutta viisaimmat ovat huomanneet etteivät murheet huku vaan ne osaavat kellua.
- -miikuli
Käy kirjastossa ja lainaa muutama kirja sekä pari hömppä leffaa.Osta suklaata itsellesi.Käy käveyllä kaupaungin hiljaisilla kaduilla, anna itsellesi ja ajatuksillesi aikaa.Jos vakaumuksesi sallii,mene aattoyön tai jouluaamun hartauteen kirkkoon.Nauti omasta seurastasi, hiljaisuuesta...ei kiire mihinkään...
Oman jouluni "pelastaa" työ, aattona alkaa yövuoroputki, kolme yötä töissä, päivät menee nukkuessa... - ongelman
Hei
Itse olen ratkaissut ongelman varaamalla laivamatkan jossa on lähtö aattona. Siellä kun on paljon ihmisiä niin ei oo yksinäistä ellei sitten sitä halua...
Joulua odotellen - niko....
Järjestäkää yksinäisten kesken oma joulu vaihtoehtoinen baarissa ololle tai jos joku toimintojentalo tai seurakunta järjestäis?
- autan aina.
Kuulostaa tosi masentavalta,jos se jokavuosi on samaa!!.. Voisit ottaa nyt niskasta kiinni itseäsi ja hieman rohkaistua mieleltäsi.. Enhän tietenkään tiedä tilannettasi, mutta kehoitan menemään ihmisten pariin ja ottamaan kontaktia lähimmäiseesi.. Näin joulun aikaan on mahdollisuus olla,ihan oma itsesi,- mm. vaikkapa kirkossa,tms". tapahtumissa.. Jos kyyti on kyseessä, niin varmaan löytyy kyyti ja ns,apu tilanteeseesi..T. Auttaja..
- mettään käy joulutontun tie
lähde joulumetsään tallustamaan, tiedä vaikka törmäät metsäreissulla villiin metsäasukkiin
http://www.youtube.com/watch?v=8JIz7I5yzwQ - blackmagictiger
Käy Kirjastossa ja sitten käy Kävelemässä ja rentoudu vedä sisään henkeä ja puhalla
- FreeVergerMan1979
Monet eri seurakunnat ja kirkkokunnat tarjoavat ohjelmaansa juuri joulunaikaan. Mikset siis menisi joskus esim. kirkkoon?
Valittavina on perinteinen luterilainen palvelus, tai roomalais-katolisten "Paimenten Messu" tai ortodoksinen ehtoopalvelus ja Kristuksen syntymäjuhlan liturgia.
Itse käyn niin monessa eri palveluksissa kuin suinkin ehdin ja jaksan.
Kristus syntyy - kiittäkää!
Isus Hristos rodilsä, raduites!
Christ is born, glorify Him!- joulu yksin
Omat lapset ovat aikuisia ja viettävät joulunsa anoppilassa. Tulevat sitten joulupäivänä kaikki syömään luokseni. Tähän asti on aina joku lapsista ollut luonani jouluna, mutta nyt päätimme yhdessä että he viettävät joulun anoppilassaan. Ensi vuonna sitten olemme taas yhdessä. Tuntuuhan se toisaalta hiukan oudolta viettää aattoa yksin, mutta kyllä siitä selviää. Olen yksin, mutta en kuitenkaan yksinäinen. Olisi kyllä mahdollista mennä sukulaisille joulua viettämään, mutta ei sitä työpäivän jälkeen jaksa lähteä.
Aattona menen aamuvuoroon töihin ja sitten illalla luen ja touhuan koiruuksien kanssa. Samoin kuin minä tahansa päivänä vuodessa. Kun muutenkin asustelen yksikseni, niin pitkä joulun aika ei ole sen sukkelampi kuin vapaat muutenkaan. - ............
.........
- kanssa**
Olen eläkkeellä masennuksen takia. Vietän Jouluni yksin ja muistoihin pyrkii entiset sukulaisten ja ystävien kanssa vietetyt Joulut. Vaikka muistot ovat mukavia, korostavat ne yksinäisyyttä. Pääsen tunnetta pakoon lääkitsemällä itseni tokkuraan ja mahdollisesti uneen. Yritän vain selvitä juhlapyhien yli.
- Ikävää tuollainen!
Oletko jo luovuttanut elämästä? Ei noin kannata tehdä! Huomaa, elät yhä ja siis ELÄ. Yksinäisyyttä voi pohtia joskus toiste, jos se vielä silloin on niin kovin tärkeää.
Uusi ilme elämään ja päivä paistaa taas. - Nimetön
Ota huomioon että selvitymisprosentti on lopulta nolla. Kerää kamppees ja tunke pillerit roskikseen.
Yksin tänne kuiten tullaan ja lähdetään. - ämiiaa
Ikävää tuollainen! kirjoitti:
Oletko jo luovuttanut elämästä? Ei noin kannata tehdä! Huomaa, elät yhä ja siis ELÄ. Yksinäisyyttä voi pohtia joskus toiste, jos se vielä silloin on niin kovin tärkeää.
Uusi ilme elämään ja päivä paistaa taas.SAMAA MIELTÄ!!!
- se tarkoita
Nimetön kirjoitti:
Ota huomioon että selvitymisprosentti on lopulta nolla. Kerää kamppees ja tunke pillerit roskikseen.
Yksin tänne kuiten tullaan ja lähdetään.itsensä tappamista, vaan olonsa helpottamista.
- menossa
eikun vaan henkkaan siellä on porukkaa kaikki eronneet,karanneet ja muuten vaan kodittomat..:)
- paavo romu
itellä ensmäinen yksinäinen joulu..,pakko ottaa viinaa,ei kestä muuten,itku tulee kun ajattelee perheellisten kivoja joulunviettoja.Kynttilät vien haudoille,siellä saa itkeä.
- yksinkaksin
Miksi osa ihmisistä on niin kovin säälittäviä...? Jos olet yksinäinen ihminen, olet sitä todennäköisesti muulloinkin kuin jouluna. Ja niistäkin päivistä kait on selvitty. Ja yksinäisyyshän on aina tavalla tai toisella itsestä kiinni. Itsekin siis kaiketi olen yksin ja yksinäinen..?, mutta kaikesta voi ottaa ne parhaimmat puolet esiin, siis jos vain haluaa. Yksinäisillä on omat "murheensa" ja ei yksinäisillä on heilläkin omat ongelmat ja huolen aiheet. Aina löytyy... Kun joka asian kääntää parhain päin ja etsii ne pienetkin onnen jyvät ja hyvät puolet, niin niitä on. Jokaisella. Kaikki eivät vain osaa tai halua osata niitä löytää, on helpompi valittaa.... Ja ehkä mieluummin yksin kuin "perhehelvetissä" tai tosiaan valheellisessa kulississa. Ja yksinäisyyshän on tunnetila, suuressa joukossakin voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Ja yksin taas voi tuntea itsensä kuinka eheäksi omaksi itsekseen ja onnelliseksi ihmiseksi.
- kulisseja
yksinkaksin kirjoitti:
Miksi osa ihmisistä on niin kovin säälittäviä...? Jos olet yksinäinen ihminen, olet sitä todennäköisesti muulloinkin kuin jouluna. Ja niistäkin päivistä kait on selvitty. Ja yksinäisyyshän on aina tavalla tai toisella itsestä kiinni. Itsekin siis kaiketi olen yksin ja yksinäinen..?, mutta kaikesta voi ottaa ne parhaimmat puolet esiin, siis jos vain haluaa. Yksinäisillä on omat "murheensa" ja ei yksinäisillä on heilläkin omat ongelmat ja huolen aiheet. Aina löytyy... Kun joka asian kääntää parhain päin ja etsii ne pienetkin onnen jyvät ja hyvät puolet, niin niitä on. Jokaisella. Kaikki eivät vain osaa tai halua osata niitä löytää, on helpompi valittaa.... Ja ehkä mieluummin yksin kuin "perhehelvetissä" tai tosiaan valheellisessa kulississa. Ja yksinäisyyshän on tunnetila, suuressa joukossakin voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Ja yksin taas voi tuntea itsensä kuinka eheäksi omaksi itsekseen ja onnelliseksi ihmiseksi.
Minä vietän kulissijoulua. Lapsi odottaa joulua kovasti ja hänen isänsä tulee kylään. Itse haaveilen miehestä, johon olen ihastunut ja tämä taas ei tahdo seurustella kanssani. Parhaiten viihdyn yksin.
- Paljon on itsestä kii
Taas yksinäinen joulu, taas. Mutta se taas ei pidä sisällään pelkkää iloa tai pelkkää ikävää. Paljon on itsestä kiinni, kuinka aikansa käyttää.
Onhan näitä yksinäisiä jouluja ehtinyt tässä peräjälkeen olla jo viisi ainakin, joista vain yksi oli raskas, mutta siitä otin opikseni ja muina jouluina olen sitten toiminut toisin, kuin vain jäänyt möllöttämään.
Nytkään ei ole vielä liian myöhäistä miettiä vaihtoehtoja ajankäytölleen! Jos muina päivinä yksinäisyys ei ole helvettiä, miksi sen jouluna pitäisi sellaista olla?
Myönnän kyllä, pari kolme päivää sitten huomasin itsekseni miettiväni, olisihan se mukava kun tapaisi jonkun joka olisi jotain joka myös jäisi, jouluunkin tulisi aivan uusi ilo. Mutta turhaan rakentaisin pilvilinnoja, ei sellaisia ihme rakastumuksia satu enää keski-ikäisen kohdalle, ei vaikka toivoisi kuinka paljon tahansa, jotta haaveet ja myös surkuttelut sikseen.
Jotain voi silti tehdä, paljonkin!
Käyn kävelyllä Pääkaupungissa, vaikka vain katsomassa mille näyttää ( tiedän jo vanhastaan ) ja kun kiirettä ei ole ja kaupatkin ovat kiinni, saa rauhassa kulkea eikä edes tarvitse mennä kauppoihin.
Jos ravintolaan menisi ( joskus on tuulut joulunakin käytyä, ketäpä se haittaisikaan ), kannattaa kyllä mennä hienompaan ja kalliimpaan paikkaan, kuin mihinkään halpaan keskiolut baariin kyläjuoppoja katselemaan ( ellei halua käydä toteamassa, ettei kannata päästää itseään noin surkeaan kuntoon ). Parempaan ravintolaan, pari lasia viiniä ilman minkäänlaista kiirettä, siinä vierähtää helposti tuntejakin, jos vaikka löytyy keskusteluseuraa iltaa viettämään. Yksinkin saa ajan kulumaan, kunhan ei pelaa pelejä eikä juo itseään änkyräkänniin, niin ei ala k*rpimään myöhemmin ja rahatkaan ei kulu hukkaan.
Jos olisi enemmän aikaa, vaikka kuukausi jouluun... voisi säästellä, varata matkan ja ottaa vaikka piljetin junaan ja reissata ihan uteliaisuuttaan, tulla sitten takaisin ja huomata, muutama päivä pois tavanomaisista ympyröistä ja aivan kuin kauemminkin pois olisi ollut.
Ellei ole harrastuksia, voi sellaisen hankkia nyt, ja jatkaa sitä myös joulun jälkeen. Vaihtoehtojahan on vapaassa maassa laidasta laitaan, niin kädentaitoja vaativasta liikuntaan, kerilyä ja seuratoimintaa, kaikenlaista . Sen kuin vaan alkaa tekemään, kyllä jokaista joku asia kiinnostaa ja viehättää.
Olen tyytyväinen, joulu tuli vihdoinkin ja saa olla vaan, tekemättä mitään maailmoja mullistavaa. Onneksi ei ole akkaa eikä lapsia, ei tarvitse stressata jouluna, eikä muulloinkaan, poikamiehen elämä on parasta ja elämä on ihmisen parasta aikaa, itsestä kiinni kuinka aikansa käyttää, mutta koska aika ei palaa, ei aikaa ole tuhlattavaksikaan, se kuluu yllättävän nopeasti pois... mutta siihen saakka ihminen voi pitkälli itse päättää kuinka aikansa saa käyttää.
Iloista mieltä itsekullekin ja mukavaa joulun aikaa ; )- myös yksin jouluna
Onhan noita yksin vietettyjä pyhiä tässä jo ollut vaikka kuinka. Eniten on aina tapetilla tämä Joulu. Jos toisaan muinakin iltoina on yksin kotona, ei se yksi juhlapyhäputki ole muita kummempi!
Etukäteen vähän suunnittele, eikä jää sinne kotiin sohvalle itsesäälissä rypemään. Kyllä se siitä!
Ja ajatelkaa positiivisesti.
Ei tarvitse kestää kiukuttelevia kakruja, riiteleviä vanhempia, tappelevia anoppeja ja piikitteleviä vanhempia. Ei riitää joululahjoista tai tyytymättömyyttä vääristä ruuista ja huonosti katetusta joulupöydästä. Ei tarvitse kiertää tukka putkella viittä vierailupaikkaa läpi ja istua autossa tai bussissa tuntikaupalla. Saa ihan itse päättää ajankäytöstään.
Miljoona syytä olla iloinen! :)))
kerrankin saan viettää joulun yksin, ilman lapsia jonka eteen pöytä on aina katettu, ilman sukua joka tulee valmiiseen ruokapöytään. Saa itse valita mitä tekee ja missä aikataulussa. Hyvää Joulua kaikille
- Pots^lojo
Ottaa rennosti. Ei stressiä. Ei paineita (tässä ei oteta huomioon sinkkumiehen normaaleja "paineita"). Ei miettimistä, mitä ostan kenellekin. Joulukortteja laitoin ison läjän; ei pääse sukulaiset ja tuttavat ainakaan sanomaan, ettei heitä ole muistettu. Muistan muulloinkin kuin vain jouluna. Joulu tulee viettää ehdottomasti selvinpäin. Ei kapakkaa, ei soittolaa. Kun Turku julistaa "joulurauhan" (he he hee) pitää puhelimet sulkea heti. Pimpula pom, soittoääneksi joku muu kuin joulurallatuksia. Toki, jos siltä tuntuu, voi kuunnella joululauluja. Usein ei tunnu kun on yksin. Siispä kynttelikkö esiintyköön joulumielenä. Parasta on kun jouluna ei kulu rahaa. Lahjoja voi ostaa silloin kun on lahjojen aika. Vaikka juhannuksena jollekin - ei lahjomisia jouluksi kun ei ole pieniä lapsiakaan. aikuiset pärjää omillaan. No mutta joulusauna on se IN jota on saatava. Ruuaksi kelpaa vaikka kaurapuuro jonka keskellä pesäpallo jossa pystyssä kynttilä. Ah tätä joulua. Jos telkkarista ei tule siedettävää, ei tarvitse katsoa. Voi vaikka lueskella ja täyttää ristikoita. Ehkä käydä netissä lukemassa kun ihmiset eivät ole tyytyväisiä itseensä vaan nurisevat nurisemisen surusta. Jos ei ole jouluna hyvä olla, ei ole koko vuotena, ei ole koskaan. Ja muista rakastaa vähimmäisiäsi. Toivoo Ukkeliskukkelis.
- IHMISTEN
PARIIN VAAN, JOS EI YKSIN HALUA OLLA. EIKÄ SE TODELLAKAAN TARKOITA NAAPURIKYLÄN KUPPILAA--VAAN ROHKEASTI ULKOMAILLE!(TAHI JOKU OUTO ISOMPI KAUPUNKI KOTIMAASSA). EN OLE KOSKAAN PETTYNYT, KUN OLEN YKSIN LÄHTENYT MATKAAN--ENSIN VOINUT VÄHÄN HIRVITTÄÄ, MUTTA KOKEMUKSIA KERTYY JA YMPÄRISTÖN VAIHDOS KAUPAN PÄÄLLE.
MIELELTÄÄN RIKASTA JOULUA KAIKILLE YKSIN JOULUA JUHLIVILLE!! - ei aina minä minä
Miksi sinut pitäisi kutsua passattavaksi.
Kutsu joku tuttu tai naapuri aattoillalliselle ja toinen tapaninpäivänkahveille. Tee siitä oikein perinne. Pian sinulla on useamman kivan ystävän porukka aatoisin ja tapaninpäivisin. Laitat hyvät tarjoomukset ja ajan kanssa alkavat ystäväsi osallistua ruuanlaittoon.
Minun lapset haluavat viettää "0maa joulua" ja vanhemmat ovat kuolleet. Minä olen kutsunut aattoillaksi tuttavan kylään, ensin kirkkoon ja sitten meille. Tapanina tulee toinen tuttava käymään. Uuden vuoden aatoksi kutsun taas jonkun.
On mulla vielä pari yksinäistä varalla, että voisin kutsua, mutta kun ne tupakoivat, niin eivät ole etusijalla.- kutsuttu on - ei kiitos pal...
Kyllä kutsuisin, ja olenkin aina yrittänyt, mutta ei sovi. Joulu kun on juuri niitä juhlia, jotka halutaan viettää sen oman perheen ja suvun kanssa. Jos sitä ei ole, saat olla yksin.
En ole tuo aloittaja, ja olen viettänyt jo monta joulua yksin. Ensimmäiset oli vaikeita, nyt sujuu jo paremmin kun osaa ennakkoon keksiä tekemistä ja puuhaa.
Tapanina joskus joku jopa vastaa kyläkutsuun ja poikkeaa. Etukäteen ei kuitenkaan koskaan tiedä, sopiiko kellekkään tulla.
Jotne on sitä yritystä varmasti ollut/on monella. Harva sitä omasta tahdostaan yksin on pyhinä ja lomina.
Mietin, että kait niille tupakoiville tuttaville voi sanoa, että eivät polta sisällä ja jättävät vaikka ne haisevat päällystakit tms tamineet ulos/parvekkeelle tuulettumaan vierailun ajan.
- Ei yksin
Hei vaan kaikille!
Vuosi sitten vietin elämäni ensimmäistä Joulua yksin. Oltiin erottu vuotta aiemin, ja lapset olivat Joulun äidillään. Olihan se aivan erilainen ja uusi kokemus.. Mutta otin sen seikkailuna, omaan itseeni ja omiin tuntemuksiini. Itseasiassa kaikista kauhukuvitelmista huolimatta se oli oikein mukava ja vapauttava kokemus olla Joulu ihan itsekseen.
Nyt kaikki on ihan toisin, lapset täällä kanssani viettämässä Joulua ja elämäni Nainen ihan tuossa kivenheiton päässä omine lapsineen viettämässä Joulua! Voisin sanoa että tämä se vasta onkin Joulujen Joulu!
Mukavaa ja rauhallista Joulun aikaa kaikille! - -------------
joulu saa haistaa pitkän witun!!!!!!!!!!!!
- tobuz
pelastaa meidän yksinäisten joulun. ainaski kyynelkanavat täyttyy lapsuutta muistellessa. ota kahvit/teet sen pullon sijasta. rauhallisen iloista joulua
- peacefully
Toiset haluaa olla yksin, kuten minä.
Tämä on niitä harvoja hetkiä vuodesta kun voi hyvällä omallatunnolla laittaa puhelimen kiinni ja nauttia hiljaisuudesta. - Jukka_86
Mene homobaariin! Esim. DTM järjestää joulupippalot sekä jouluaattona että joulupäivänä! Siellä on menoa ja vilskettä niin miehille kuin naisille, että terve menoa vaan!
- Rouva M
...jaa,no nuo omat fantasiat voi tietenkin jakaa myös muille.
- mertsimmp
No moi "yksinäinen". Olen eron jälkeen ensimmäistä kertaa viettämässä Joulua yksin. Tää on ihan kauheeta, ahdistaa ja itkettää, toivon vaan, että Joulu olis jo ohi.
Minä - Yksin yksinäinen
Tai en sittenkään yksin ole yksinäinen. Täälhän näitä kanssa sisaria löytyy. Toimisi edes toi julkinen liikenne. mutta ei. vähän niinkuin v....a. No eipähän tämän enempää vois kaikki mennä poskelleen. Eli sitä samaa kiitos.
- yksin asuva N
..vieläpä omasta tahdosta. En kaipaa hälinää, en kaipaa väkinäistä lahjojen ostoa/saantia. Vaikka vietän joulun ypöyksin, laitan jouluaterian, katan kauniisti ja syön nauttien, kuuntelen musiikkia, voin olla yöpaidassa, villasukat jalassa, polttaa kynttilöitä, katsoa tv:tä,jos siltä tuntuu...nukkua, kun siltä tuntuu, ajatella ystäviä, läheisiä, ei se niin kurjaa ole se yksinäinen joulu, miltä saat sen kuulostamaan. Hyvän joulun toivotus Sinulle...*heittää Sinua joulunpunaisella omenalla*
- sturiale
nytensinmäistä kertaa elämässäni jouluna. Avioliittoni päättyi juuri pari viikkoa sitten. olo on tosi surkea ja mieli maassa.
- kaikki ajallaan
Saman kohtalon omaavia ihmisiä on paljon, katso huomiseen ja sitten tulevaisuuteen > kaikki tulee näyttämään valoisammalta.
Hyvää Joulua
PS. Älä sorru alkoholiin
- mennä jonnekin?
Kai sinuakin joku on pyytänyt jouluksi luokseen? Yleensä vaan se vastaus on "minulla on muuta tekemistä", vaikka sitten istuisi kuitenkin yksin kotonaan. Varmasti moni mielellään haluaisi sinut luokseen jouluna.
Minulla on eräs sukulainen, joka olisi ihan oikeasti tervetullut monen läheisen luo jouluna. Mutta kun hän aina valittelee, ettei halua tunkea muiden nurkkiin. Ei se niin mene. Jouluna mielestäni pitää olla läheisten kanssa. Minun ja mieheni joulut menevät nykyään kahdestaan kotona, mutta se on oma valinta. Meille ainakin kuka tahansa sukulainen olisi tervetullut. - Ämiiaa
Joulu on yksi hauskimmista juhlista. Naistenpäivä on surkein juhla. :DD
- yksinäinen joulu
Ensimmäinen yksinäinen joulu oli kamalaaaaaaaa...Sitä tuli jos jonkinlaiset asiat mieleen. Kaipuu perinteisestä joulunvietosta miehen, vanhempien ja sukulaisten kesken. Joulu on pahin päivistä viettää yksin. Nyt vietän toista joulua yksin, eikä tämä ole enään niin kamalaa. Teen asioita kuten muinakin päivinä, tosin sohvalle on kiva käpertyä peittoihin, polttaa kynttilöitä, syödä ja katsella elokuvia. Tätä joulua ei ollut tarkoitus viettää yksin vaan mun piti ajaa sukulaisten luo, mutta kas tulin flunssaan ja kuumeeseen niin jätin menemättä... Hyvää ja rauhallista joulua!!!
- tilaisuudesta vaarin
niin eiköhän yksinäisyys ole mennyttä
- ottaa
Sen vaarin. Vaarit ovat vain kadonneet. Ehkä tuoneet Vietamista sen muorin.
- laars jörgensen
ottaa kirjoitti:
Sen vaarin. Vaarit ovat vain kadonneet. Ehkä tuoneet Vietamista sen muorin.
ei tämä niin paha ole. Etukäteen tuntui pahemmalta kun tiesin olevani yksin.
En ole ainut yksinäinen joulun viettäjä. On tässä hyvätkin puolensa, saa olla pitkin tai poikin ei tarvitse nipottaa. Voi syödä just sen verran kuin tarvitsee eikä kukaan tuputa lisää. Eikä ole herkkuja jälkiruokana, vain kinkkua ja lanttulaatikkoa, nam.
Pahinta joulussa on odotukset jos odottaa liikaa, mutta jos on reallistiset odotukset ei ainakaan pety.
- alkomaholisti
siinä murheet kaikkoaa.
- ilman viina
hei,sinä katsele vaikka lumisadetta ja arvaa mikä, hiutale on nopeaammin maassa.se piristää sua. Älä mieti mitään muuta!!!
- joulupäivä*
ilman viina kirjoitti:
hei,sinä katsele vaikka lumisadetta ja arvaa mikä, hiutale on nopeaammin maassa.se piristää sua. Älä mieti mitään muuta!!!
Kerron omaani jos se antaa jollekkin jotain ! Perhe elämää vietin reilu 20 v ja aina jouluisin oli vieraita ja "hirveä meno". Erosin lähes 10v sittten. Eka joulu oli yksinäisin, mietin liikaa silloin että "mitä jouluna pitää tehdä" ! Jälkikasvulle sanoin että käykää jouluisin muilla isillä, äideillä, isovanhemmilla koska heillä on niitä usiampiakin. En halunnut heille joulustressiä vaan neuvoin heitä valitsemaan ns. oman joulun mielensä mukaan.
Ollaan jo jouluaamussa. Aattelin että nukun pitkään tai ainakin herättyäni laitan radion auki ja peiton alla loikoillen kuuntelisin ylen asemaa. Koska nykyisin mun joululla ei ole perinteitä vaan teen aina mieleni mukaan.
Enhän siellä peiton mutkassa viihtynyt, vaan kömmin ylös jo klo 6 :))
Klo on nyt 9 ...radio soi, kahvit on juotu. Keitin vajaan litran riisipuuroa ja omenasoppaa. Porkkanalaatikkoa tein, se on nyt uunissa kypsymässä. Ja välillä käyn täällä tietokoneella, hienoa kun osuin tälle sivulle. Televisiota en tuijota koskaan kun en omista sellaista.
Mitä muuta tänään? En ole suunnitellut vaan teen aivan mieleni mukaan. Eli elän normaalia elämää on joulu tai mikä muu päivä tahansa.
Taakseni katson ja näen leluja lattialla(halusin jättää ne jouluksi elämään, ovat olleet siinä jo viikon), joulukuusessa valot loistaa. Joulujärjestystä ei ole vaan kotini on näköiseni. Liika järjestys lisää yksinäisyyttä.
Elän kotonani itseäni varten, yksin olo ei ole ongelma. Antaa ajan kulua, ajan kanssa oppii elämästä ottamaan ne positiiviset asiat, eikä menneisyyden perään kannata haikailla. Toivon, että jokainen löytää itselleen sopivan "tyylin" elää.
Hyvää päivän jatkoa, tänään on torstai :))
- mitä teen
Hei kaikki!!
En olisi koskaan arvannut kuinka paljon kiinnostusta ja erilaisia hyvinkin asiallisia mielipiteitä on herättänyt tämä minun aloitus teksti.
Kerronpa tässä lyhyesti miten olen Joulun tähänsaakka viettänyt. Aaton attona kävin läheisteni haudoille laittamassa kynttilät. Aattona paiston pienen Joulukinkun ja valmistelin Aaton illallista varten muita ruokalajeja ja sekä leivoin kahvileivät. Iltapäivällä kävin hiihtämässä kohtalaisen pitkän matkan ja sieltä tulon jälkeen valmistin Joulumenun itselleni. Iltasella Joulumenua syödessäni kuuntelin kaunista Joulu musiikkia.
Kyllä on pakko tunnustaa että tietynlainen haikeus iski illalla kun yksin nautti ruuasta ja Joulumusiikin kuuntelusta, mutta on todettava että ei siinä ainakaan tule erimielisyyttä toisten kanssa. Kävin illalla lukemassa tällä palstalla olleita kommenja ja oli todettavissa, että muillakin ihmisillä oli yksinäisyyden tunteita.
Jouluaamuna aikaisin Joulukirkkoon, missä oli mielestäni hyvin harrashetki. Ja kirkosta tulon jälkeen kotona kahvit ja sen jälkeen hiihtolenkille. Lenkillä tapaa ihmisiä joiten kanssa voi keskustella hyvinkin eri asioista ja se ainakin omalla kohdalla helpottaa yksinäisyyden tunnetta. Tänään hiihtolenkillä oli todella kaunin taivaan sine.
Kiitos kaikille tällä osiolla käyneille tai kommentaja kirjoittaneena samalla toivon Onnellista Uutta Vuotta sekä menestystä vuodelle 2009.- rauhassa
tänä vuonna yksin ollutkaan niin tyly kokemus ,kuin edellisinä vuosina.Illalla kävin ekaa kertaa elämässäni joulukirkossa.Kynttilät hautausmaalle ja loppuilta ihan vapaata ohjelmaa kinkkuineen ja muine herkkuineen.En ota enää joulua minään marttyyrijuhlana,nonka joutuu viettämään yksin.Koskaan kun ei tiedä,kuka siinä kainalossa ensi jouluna viettää.Elämä on elämää ja joka päivä sitä herää perhosia vatsassa,mitä kivaa tälle päivälle on varattu tuolla jossain.Kaikille oikein hyvää ja rauhallista joulun jatkoa!=;-)
- Ita
Kiitos, että aloitit tämän viestisarjan. Kirjoitat todella hyvin. Hyvää Uutta vuotta!
- provoooooooko
provolla irtosi hyvä keskustelu.
- yh äiti x3
Minulla on kotona 3 lasta ja neljäs lapsi maailmalla mutta jouluna hänkin tuli avovaimonsa kanssa meille joulun viettoon.
Nuorin poikani on 7v, josta syystä meillä käy pukki
Kutsuimme kotiimme myös yksinäisen miehen joka sanoi ettei ole vuosiin ole joulua viettänyt koska se on ollut liian yksinäistä
Ja on kokenut joulun ajan todella surulliseksi ajaksi kun on ollut yksin
No meillä taisi olla sen verran ääntä ja meteliä ennen pukin tuloa ja sen jälkeen.
Ja porukalla myös söimme jouluruuan
Mutta taitaa tämä meidän vieras ensi vuonna miettiä haluaako ottaa uudestaan kutsua vastaan tulla meille joulun viettoon
Itselläkin joulu tuntuu alkavan vasta kun pukki on käynyt ja pääsee käymään rauhassa hautausmaalla, ja kun lapset rauhottuu tutkimaan saamiaan lahjoja ja se pukin odotus on takana päin
Minulla äitinä on joulu vasta sen jälkeen kun saan olla ihan rauhassa nauttia siitä että pahin hälinä on taas takanapäin
Lämmin joulu tervehdys kaikille - jutut
yh äiti x3 kirjoitti:
Minulla on kotona 3 lasta ja neljäs lapsi maailmalla mutta jouluna hänkin tuli avovaimonsa kanssa meille joulun viettoon.
Nuorin poikani on 7v, josta syystä meillä käy pukki
Kutsuimme kotiimme myös yksinäisen miehen joka sanoi ettei ole vuosiin ole joulua viettänyt koska se on ollut liian yksinäistä
Ja on kokenut joulun ajan todella surulliseksi ajaksi kun on ollut yksin
No meillä taisi olla sen verran ääntä ja meteliä ennen pukin tuloa ja sen jälkeen.
Ja porukalla myös söimme jouluruuan
Mutta taitaa tämä meidän vieras ensi vuonna miettiä haluaako ottaa uudestaan kutsua vastaan tulla meille joulun viettoon
Itselläkin joulu tuntuu alkavan vasta kun pukki on käynyt ja pääsee käymään rauhassa hautausmaalla, ja kun lapset rauhottuu tutkimaan saamiaan lahjoja ja se pukin odotus on takana päin
Minulla äitinä on joulu vasta sen jälkeen kun saan olla ihan rauhassa nauttia siitä että pahin hälinä on taas takanapäin
Lämmin joulu tervehdys kaikilleVoi helskuta! Piti lukea paristi juttusi. Taidat tietääkin,mutta sanon silti: Sinulla on voimaa:)
"Äidit vain, nuo toivossa väkevät..."
Hyviä hetkiä hösän lomassa Sinulle yh-äiti! ..ja tietty katraallesi ja kaikille niille, joista välität. - yh äiti x3
jutut kirjoitti:
Voi helskuta! Piti lukea paristi juttusi. Taidat tietääkin,mutta sanon silti: Sinulla on voimaa:)
"Äidit vain, nuo toivossa väkevät..."
Hyviä hetkiä hösän lomassa Sinulle yh-äiti! ..ja tietty katraallesi ja kaikille niille, joista välität.Eilinen oli toipumista aatosta ja tänään on jo helpompi päivä:=)
Hössötys alkaa olla jo laantumassa, ja nyt voi nauttia näistä vapaista itsekin
Tyttöä lähden viemään poikakaverinsa kanssa kohta Artikumiin
http://www.arktikum.fi/
Ja kotiin jää enään kaksi poikaa, kun vanhin poika ja sen avokki lähtivät eilen tytön kotiin jatkamaan joulun viettoa
Tämä vuosi oli viimeinen vuosi kun nuorin poika uskoi joulupukkiin ja ensi jouluna onkin jo helpompaa ja sitä pukkia ei enään yhtä innolla odoteta
Ensi viikolla pääseekin sitten töihin lepäämään kun arki tulee mukaan kuvioihin, tämän viikon olenkin lomalla
Uuden vuoden olenkin sitten töissä kun teen 3-vuorotyötä ja uutta vuotta ei tarvi niin kovasti touhottaa.Raketteja en aio ostaa mutta näkeehän sitä toisten ampumia raketteja taivas täynnä
Taas kerran pääsimme tämän joulun ylitse, vaikka eilen tuntuikin että virta alkaa loppumaan:=))
Oikein hyvää uutta vuotta sinulle ja onnellista sellaista
- kerttukatti
Tee jatkossa niinkuin minä, älä vietä joulua. pidä sitä vain lomana, ei tarvitse mennä mihinkään, voi olla vain keskenään ja nautiskella olemisen sietämättömästä keveydestä. Itse en ole joulua viettänyt 14:veen. Paljolta turhalta vaivalta säästýy. Minusta joulua vietetäänkin vääristä syistä, materialisoitunut, turha joulupukin ja kauppiaiden juhla.
- ilojuhla.........
On se ihme ja kumma, että ihmiset eivät osaa enää nauttia perinteisistä juhlista vaan aina on ankeaa. En voi ymmärtää ainaisia valittajia jotka vain alkoholin avulla menee elämänsä loppuun asti. Elämä on tarkoitettu elämistä varten ja "Ilo Herrassa on minun väkevyyteni".
Ei kannata olla tylsä ihminen.- kukkuu
tollasiakin ihmisiä löytyy ja paljon.olet itsekäs ja tyrkytät tapojasi niille ketkä eivät harrasta tota soopaa. voisit vähän miettiä.
- st love
on se kiva et vaan lapsilla ja perheillä saa olla joyulu- onneks huomenna pääsee duuniin -mut kolme päivää pelkkää peetä tvstä etc on aika epäreilua...
- HALOOOOOOOOOOO
kukkuu kirjoitti:
tollasiakin ihmisiä löytyy ja paljon.olet itsekäs ja tyrkytät tapojasi niille ketkä eivät harrasta tota soopaa. voisit vähän miettiä.
Siis jouluhan on perinteinen ilojuhla. Silloin nautitaan yhdessäolosta ja poltetaan kynttilöitä ja muistetaan edesmenneitä ja ollaan hyvällä päällä. Nautitaan hyvästä ruuansta ja kuunnellaan hengellistä joulumusiikkia ja kunnioitetaan Jeesuksen syntymää.
On se nyt ihme ja kumma kun paksuihin kalloihin ei mahdu, että joulua vietetään perinteisin menoin ja valkeiden hankien keskellä.
- huu?
Juuri samanlaista mulla on aina jouluna. Vietän joulun yksinään, kaverit on matkoilla ja isä on yleensä joulun työkeikalla. Ellei se ole, niin on se lähteny ryyppäämään kemujen kanssa. äiti taas on aina uuden miesystävänsä kanssa viettämässä joulua eikä huoli mua mukaan. Mun perheessä kukaan ei halua olla mun kanssa jouluna yms. Siispä oon aina yksin kotona juhlat... Tartten piristystä... Vanhemmat ei välitä!
Voi sitä yksinäinen olla vaikka olis sukulaistenkin kanssa.Minäkin tulin stadista ja yksinäiseltä tuntuu vaik olenkin sakissa, kun on niin vanhat vanhemmat.Käytiin hautuumaalla sisarusten kanssa ja jäädytin siel itseni pahanpäiväisesti, olin antibioottikuuril jo ennestään.Huonoja ohjelmiahan sielt TV:st tulee, mut lue vaik kirjaa niin sekin on ajanviettoa.Ja kyl se työviikko sielt koht tulee ja vapaat loppuu aikayksikön.Mä ainakin nautin kun saa nukkua pitkään eikä tarvi töihin porhaltaa.Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta Sinulle!T:Signe
- mietteliäs...
Itse erosin vuoden alkupuolella ja nyt sitten vietin hiukka erinlaisen joulun. Ensin käytiin ex:än kanssa minun vanhempien luona kun on yhteinen lapsi. Ihan ok juttu ja sitten sama juttu hänen vanhempien kanssa. Syötiin ja jaettiin säkki tolkulla lahjoja. Sitten pitikin jo lähteä joulun viettoon yksikseen omaan asuntoon... Sehän meni sitten yksinäisellä hieman enemmän tv:n, radion ja "glögin" voimalla ohi.
Ei ole mitenkään kivaa viettää joulua yksin vaikka miten sen väyläisi kun ei vain kehtaa mennä kutkumatta minnekään pyörimään ja harmittaisi muutenkin katsoa toisten onnea perheensä seurassa...
Onneksi saan viettää uuden vuoden lapseni kanssa jolloin ostan kyllä niin isoja "pommeja" ammuttavaksi, että lapseni tykkää sitä väriloistoa katsella ja voivotella... - kukkuu
älä sure meitä on paljon muitakin.onneksi se on vaan kerran vuodessa ja kesä siinä välissä..tsemppiä
- Ei riitoja.
Mielestäni tämä ihmisten surkuttelu on mennyt liiallisuuksiin. Nämä toistensa kanssa riitelevät yhdessä elävät (varsinkin naiset)ovat surkuttelemassa yksin oleville, kuinka nämä kestää yksin. Olen useana Jouluna ja muulloinkin seurannut useamman pariskunnan riitelyä. Ja ollut erittäin helpottunut, kun olen lähtenyt pois. Järkyttävää, kun ihmisillä pitää olla riitakumppani omasta takaa. Mitä mieltä olette. Kyllä Joulussa on rauhaa ja hyvää mieltä yksinkin.
- Yksin parasta
Yksinäinen joulu on parasta mitä tiedän. Aattona tulimme mieheni kanssa Kanarialta, jossa vietime viikon. Otin palkatonta lomaa muutaman päivän, jotta pääsisin höslästä. Eilen lähdin pakollisen kinkun syönnin jälkeen lataamaan akkuja omaan piilopaikkaani kissan kanssa. Nyt nautin siitä, ettei ole pakko kuunnella joululauluja, olla teennäisen iloinen tästä pakollisesta sirkuksesta. Minulla on ihana perhe, mutta he tietävät, että en pidä siitä, mitä ns. oikeaan jouluun kuuluu. Joulu on minulla joka viikonloppu tai vaikka keskellä kesää. Voin antaa rakkailleni yllätyslahjoja tai lähettää piristäviä kortteja. Nyt nautin yöpaita päällä kahvia ja luen dekkaria. Ihan mielenkiinnosta avasin Internetin nähdäkseni, mitä maailmalla on tapahtunut. Sitä samaa. Jos tuntuu siltä, lähden lenkille, mutta ketään en halua tavata. Nautitaan.
- Sanna P
Me voimme nauttia omalla tavalla kukin joulustamme. Minä en IKINÄ ainkaan tässä iässä sekä vaiheessa halua viettää yksin joulua. Olen viettänyt jo 30vuotta kunnon joulua lahjoineen ja ruokineen. En voisi koskaan luopua noista lahjaostoista ja ruoanlaitosta, jos ei ole pakko.
- anki2
Täällä toinen jouluun turhautunut. On meitä paljon muitakin, joita ahdistaa joulut sun muut pitkät pyhät, jolloin suvut ja perheet kokoontuvat viettämään laatuaikaa. Tässä elämän vaiheessa, jolloin olen jo uusiosinkku, jonka lapset ovat maailmalla, ei voi kuin yrittää unohtaa ne entiset joulut ja yrittää kuluttaa aikaa. Uusia joulukuvioita voisi yrittää luoda... Miten olisi sinnkujen omat joulujuhlat tms??? Onneksi kaupungeissa ovat jo jotkut korttelipubit auki; täällä maaseudulla joulu on tosi yksinäinen juhla. Mutta Scarlet o´Haran sanoin: - Huomenna on uusi päivä! joten yritetään sinnitellä.
Tervesin Nimimerki Et ole yksin- miu
Mä vietin tänä vuonna ensimmäistä kertaa yksinäisen joulun, ja kylläpä se ahdisti....
Uskonnolla kun ei ole koskaan ollut minulle mitään merkitysta ( eli joulun "tarkoituksella" joka on jo aikoja sitten hukkunut materian alle ) niin ainoat ilot mitä keksin itselleni olivat ettei tarvinnut mennä töihin ja että voi laittaa paljon valoja ja kynttilöitä ( se kaamosmasennus ) joten selvisin.
Uusi vuosi vielä kestettävänä, sit pääsee töihin lepäämään......
-M- - vuostuskaa
miu kirjoitti:
Mä vietin tänä vuonna ensimmäistä kertaa yksinäisen joulun, ja kylläpä se ahdisti....
Uskonnolla kun ei ole koskaan ollut minulle mitään merkitysta ( eli joulun "tarkoituksella" joka on jo aikoja sitten hukkunut materian alle ) niin ainoat ilot mitä keksin itselleni olivat ettei tarvinnut mennä töihin ja että voi laittaa paljon valoja ja kynttilöitä ( se kaamosmasennus ) joten selvisin.
Uusi vuosi vielä kestettävänä, sit pääsee töihin lepäämään......
-M-puoltoista vuotta tullut oltua sinkkuna tai varattuna... tapailen varattua naista ja viime joulu meni ex.sän kanssa tapellessa tavaroista kun ei meinannut osaa päättää ette mitä vie... toisssalokakuussa ilmoitin 10 vuoden yhdessäolon jälkeen että ei tuu mitään että rakastan toista... vuosi yksin ja joulu oli kyllä yhtä tuskaa.. jotain positiivistä niin pysynyt selvinpäin ja aattoiltana kirkossa vähän rauhoittumassa... koskaan ennen käynnytkään... ja en tosiaan oo uskovainen...nyt taas oottelen että pääsisi normaaliin rytmiin ja saisin ihmisen ketä rakastan ihan hirveesti.....
- marjaleena
vuostuskaa kirjoitti:
puoltoista vuotta tullut oltua sinkkuna tai varattuna... tapailen varattua naista ja viime joulu meni ex.sän kanssa tapellessa tavaroista kun ei meinannut osaa päättää ette mitä vie... toisssalokakuussa ilmoitin 10 vuoden yhdessäolon jälkeen että ei tuu mitään että rakastan toista... vuosi yksin ja joulu oli kyllä yhtä tuskaa.. jotain positiivistä niin pysynyt selvinpäin ja aattoiltana kirkossa vähän rauhoittumassa... koskaan ennen käynnytkään... ja en tosiaan oo uskovainen...nyt taas oottelen että pääsisi normaaliin rytmiin ja saisin ihmisen ketä rakastan ihan hirveesti.....
Kerroit seurustelevasi varatunnaisen kanssa. Eikö sekin ole aika raskasta pitkän päälle. Tietääkö naisesi puoliso suhteestanne? Olisi varmaan helpotus selvittää tilanne ja saisit oman joulusi ei tarvitsisi yksin viettää.? Itse asun avoliitossa ja avollani on liuta entisiä naisystäviä joille hän viikottain soittelee tai viestittelee. Joskus minusta tuntuu etten hyväksy tätä mutta kun otan keskusteluun asian, hän lupaa lopettaa... ja taas jostain paljastuu ettei se ole totta. Olisi kiva keskustella onko toisilla samoja tilanteita. Vastatkaa Marjaleena
- eh1
marjaleena kirjoitti:
Kerroit seurustelevasi varatunnaisen kanssa. Eikö sekin ole aika raskasta pitkän päälle. Tietääkö naisesi puoliso suhteestanne? Olisi varmaan helpotus selvittää tilanne ja saisit oman joulusi ei tarvitsisi yksin viettää.? Itse asun avoliitossa ja avollani on liuta entisiä naisystäviä joille hän viikottain soittelee tai viestittelee. Joskus minusta tuntuu etten hyväksy tätä mutta kun otan keskusteluun asian, hän lupaa lopettaa... ja taas jostain paljastuu ettei se ole totta. Olisi kiva keskustella onko toisilla samoja tilanteita. Vastatkaa Marjaleena
Itse en hyväksy sitä, että seurustelee jo varatun henkilön kanssa. Mielestäni tälläisessa tilanteessa tulevaisuuden näkymät ei näytä hyvälle. Toiminnan pitää olla rehellistä eikä toisen selän takana pelaamista.
- kesääkohti
niin se niin helppoo oo mennä sanomaan että mene sukulaisten luo tai ystävien luo. Ei ne välttämättä halua sinne "ylimääräisiä" korkeintaan syömään ja sitten se vasta onkin pitkä ilta olla yksin ja miettiä mennyttä ja tulevaa... IKÄVÄÄÄ
- Rauhaa ja rakkautta:)
Onkohan ihmisiltä päässyt unohtumaan, että Joulu EI ole perhejuhla eikä sen enempää yksinäisten juhla. Se on kaikessa yksinkertaisuudessaan kirkollinen juhlapyhä ja kestää vain hetken. Sen sijaan pitäisi miettiä, mitä tehdä yleisesti ihmisen yksinäisyydelle. Monet kun ovat yksin ne kaikki päivät siinä Joulujen välissä...
- Mervis83
Eikö perusteta yhdessä joulunvastainen puolue?
Joka joulu minäkin yritän mutta joka vuosi uudestaan petyn kun muistan ettei mun joulu ikinä onnistu. Kunpa muistaisi ensi vuonna olla yrittämättä niin ei pettyisi niin pahasti. Ei joulu ole niitä varten joilla ei ole mitään eikä ketään. Välillä sitä erehtyy luulemaan että joku olisi mutta jouluna aina muistaa että ei sittenkään. Sitä on niin yksin eikä kuulu mihinkään. - olet epeli
Kyllä jokainen voi halutessaan valita myös seurallisen joulun, jos todella tahtoo. Mene vaikka naapuriin pullien kera ym. kyllä seuraa saa, vaikka ei ystäviä olisikaan. Sekin ihmetyttää, miksi joillakin ihmisillä ei ole ystäviä.. Jos ei ole, kannattaisiko välillä katsoa peiliin ja miettiä, kuka on itsekäs ja omahyvänen..
t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- erakko e
Onhan se nautintokin että saa olla omassa rauhassa.
- Suominoluokkaerot
Itse en niin enää välitä joulusta näin lähelle parikymppisenä. Lapsena tottakai oli eri juttu, mutta nyt kun olen kierrellyt maailmaa ja nähnyt kaikenlaista, niin ei voisi vähempää kiinnostaa koko hössötys!
Ensimmäiseksi, ennen joulua alko muistuttaa ensimmäiseksi, milloin ovet ovat avoinna. Kuinkahan moni viaton lapsi saa kärsiä joulunpyhinä vanhempien jatkuvasta ryyppäämisestä? Kuinkahan moni äiti saa turpiinsa känniseltä puolisoltaan?
Ja toiseksi nykyään joulusta on tunnelma, anteliaisuus ja ilo kaukana. Minusta ennen kaikkea lapset saavat kokea tämän päiväkodeissa ja kerhoissa, kun parempituloisten vanhempien lapset tulevat joulun jälkeen esittelemään uusia lelujaan ja jonkun työttömän perheen lapset ovat saaneet ehkä yhden paketin. Tai voi olla käynyt niinkin, että varakkaamman yrittäjäperheen lapset eivät ole saaneet kokea vanhempien läheisyyttä ja lämpöä, mutta saipahan ne enemmän lahjoja.
Samalla lailla minä vastustan myös syys- ja hiihtolomia. Toiset menevät Thaimaahan ja toiset saavat istua kotonaan facebookissa. - Miäs ja vaema
No myö ollaa vaemon kansa oltu ensiksijoolu saaanssa ja sitte pari kipaletta saana olutta ja sitte se tulloo se pukki ko on niit sukulaisiiki kylässä. Kinkku o kake aa ja oo. Vaemo on nii näppärä käsistää ett se antaa sialle kunno sinappi hunnun. Ollaaha täsä oltu tuon Vaemonki kansa melkee yhesä sellaset 40 vuatta. Ja lapselapsiiki on sellaset viis kipaletta.Myö ollaa ostettu niit lahjooij paljonkkii niille muksuloelle ja kyll nuo ylleesä iha innossaa ovat ku se pukkiloine tulloo.
- hahahah1
älä yleistä tuo on sinun joulusi.
hekohekoXD
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke382460- 1241979
- 781620
- 1621259
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?681240- 481063
- 691062
- 611056
Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t31946Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂63943