Omistan vm. 2001 avensis 1,8 VVT-i moottorilla varustetun auton, jolla ajettu 40.500 km.
Moottorin öljy SLX Formula OW30 vaihdettu 30.000 km kohdalla.
Ongelma: Mittatikun mukaan öljypinta pudonnut merkkiviivan alalaitaan. Jouduin lisäämään öljyä noin 1/2 litraa, että sain sen tikussa olevien merkkien keskivaiheille.
Kysymys: Missä vika?
Avensis
31
5541
Vastaukset
- avenisti
Näissä aven koneissa on ollut paljon valmistusvikoja,väärä
materiaali mistä seuraa öljyn kulutus tosin sun autos tuntuu
aika pieneltä mut takuu autohan sulla on vaikka tojon takuu
onkin hyvä vain paperilla - Rempatun Aven omistaja
Kyseessä on männänrenkaiden valmistusprosessissa tapahtuneen karkaisuvirheen aiheuttama männänrenkaiden ennenaikainen kuluminen.Asiasta käytiin palstalla keskustelua jo jokin aika sitten ja ilmeisesti määrätyn valmistus-sarjan autot tullaan kutsumaan männänrenkaiden vaihtoon. Jatko kysymyksissä pyri välttämään kysymystä onko sama ongelma myös muissa vvt-i moottoreissa. Kyseinen kysymys poistaa aiheen keskustelupalstalta (Pekka ei ymmärrä että 1.4-1.8 moottoreissa on sama mäntä).
- Pekka
Oliko siinä sama mäntä?
- Kölli
..(kuten minäkin) että LÄHES kaikissa 1.4-1.8 moottoreissa on sama SYNTERINTERIN KOKO, mutta NÄYTÄ TODISTE, että mäntä TÄYSIN on sama.
Minä olen sen verran fiksu ihminen, että.... , siis tarkoitan, että enhän minä väitä, ettei näin ole, mutta USKON vasta, kun näen todisteet.
Jos tämä on tosi, toi 1.4 ei kyllä tule hajoamaan euroautoilijoin kiusaksi kyllä ikinä. - Ääliöön kyllästynyt
Pekka kirjoitti:
Oliko siinä sama mäntä?
Jos Pekka joskus opit lukemaan niin katsoppas mikä ero on moottori tyypissä T-sportin ja VVT-i koneiden välillä. Kukaan ei ole puhunut mitään VVTL-i koneesta. Siitä huolimatta eikö kirvele kun 1.4 koneesta on tehty 1.8 jonka kestävyydessä on havaittu ongelmia.
- ???
Ääliöön kyllästynyt kirjoitti:
Jos Pekka joskus opit lukemaan niin katsoppas mikä ero on moottori tyypissä T-sportin ja VVT-i koneiden välillä. Kukaan ei ole puhunut mitään VVTL-i koneesta. Siitä huolimatta eikö kirvele kun 1.4 koneesta on tehty 1.8 jonka kestävyydessä on havaittu ongelmia.
Älä kuitenkaan haudo mitään itsetuhoisia tekoja, vaan hanki apua ajoissa. Jos tuo Pekka ottaa niin paljon pattiin, niin voihan sitä pysyä pois täältä, ei kukaan pakoita lukemaan hänen juttujaan ja kommenttejaan. Näkyyhän jotkut kirjoittelevan Pekasta paljon paskaa, mutta ylläpito ja -s-:ssä pitävät kuitenkin onneksi palstaa puhtaana. Toivottavasti sinäkin opit joskus käyttäytymään.
- AE111
Pekka kirjoitti:
Oliko siinä sama mäntä?
T-Sportien 1.8 VVTi-L koneissa on eri männänhalkaisija, näkyy teknisistä tiedoista.
- Pekka
AE111 kirjoitti:
T-Sportien 1.8 VVTi-L koneissa on eri männänhalkaisija, näkyy teknisistä tiedoista.
Tiesin kyllä asian, sillä asiasta on keskusteltu aikaisemminkin, joten tsekkasin homman jo silloin. :)
- Pekka
??? kirjoitti:
Älä kuitenkaan haudo mitään itsetuhoisia tekoja, vaan hanki apua ajoissa. Jos tuo Pekka ottaa niin paljon pattiin, niin voihan sitä pysyä pois täältä, ei kukaan pakoita lukemaan hänen juttujaan ja kommenttejaan. Näkyyhän jotkut kirjoittelevan Pekasta paljon paskaa, mutta ylläpito ja -s-:ssä pitävät kuitenkin onneksi palstaa puhtaana. Toivottavasti sinäkin opit joskus käyttäytymään.
Luultavsti tämä sama jannu on kirjoitellut pashaa minusta aikaisemminkin, mutta kun noista ilmoittelee ylläpidolle, niin he hoitavat hommansa kyllä ihan kiitettävästi. Yleensä noihin ei kannata edes vastata, vaan jättää ihan omaan arvoonsa, sillä se noita provoilijoita harmittaa kaikista eniten.
- prkl...
??? kirjoitti:
Älä kuitenkaan haudo mitään itsetuhoisia tekoja, vaan hanki apua ajoissa. Jos tuo Pekka ottaa niin paljon pattiin, niin voihan sitä pysyä pois täältä, ei kukaan pakoita lukemaan hänen juttujaan ja kommenttejaan. Näkyyhän jotkut kirjoittelevan Pekasta paljon paskaa, mutta ylläpito ja -s-:ssä pitävät kuitenkin onneksi palstaa puhtaana. Toivottavasti sinäkin opit joskus käyttäytymään.
Pekan seurakuntalainen älähtää...
On se saatanan kumma kuinka joku PönttöPekka saa mellastaa täällä miten tahtoo...
Eikö tosta saatanan tollosta pääse mitenkään eroon.
Mikä vittu tätä palstaa riivaa kun kaikenmaailman tilastopellet heiluu täällä... - Kehen tässä enää luottaa
Kölli kirjoitti:
..(kuten minäkin) että LÄHES kaikissa 1.4-1.8 moottoreissa on sama SYNTERINTERIN KOKO, mutta NÄYTÄ TODISTE, että mäntä TÄYSIN on sama.
Minä olen sen verran fiksu ihminen, että.... , siis tarkoitan, että enhän minä väitä, ettei näin ole, mutta USKON vasta, kun näen todisteet.
Jos tämä on tosi, toi 1.4 ei kyllä tule hajoamaan euroautoilijoin kiusaksi kyllä ikinä.Olen pitänyt sinua kutakuinkin järki jätkänä mutta nyt alkaa usko horjua. Jos et todellakaan tiedä mikä ero on männällä ja sylinterillä on autotietosi hieman rajoittunutta, mutta toivottavasti kyseessä on kirjoitus ajankohdan aiheuttama lepsus. Männät noissa koneissa ovat todellakin saman kokoiset.
- Pekka
Kehen tässä enää luottaa kirjoitti:
Olen pitänyt sinua kutakuinkin järki jätkänä mutta nyt alkaa usko horjua. Jos et todellakaan tiedä mikä ero on männällä ja sylinterillä on autotietosi hieman rajoittunutta, mutta toivottavasti kyseessä on kirjoitus ajankohdan aiheuttama lepsus. Männät noissa koneissa ovat todellakin saman kokoiset.
Mutta se ei välttämättä tee mäntää vielä samaksi. Voihan isomman koneen mäntä olla muuten vähän jykevämmästi tehty, vaikka halkaisija olisikin sama. Jos olisi osien varaosanumerot, niin siitä hommasta saisi lopullisen totuuden.
- Kölli
Kehen tässä enää luottaa kirjoitti:
Olen pitänyt sinua kutakuinkin järki jätkänä mutta nyt alkaa usko horjua. Jos et todellakaan tiedä mikä ero on männällä ja sylinterillä on autotietosi hieman rajoittunutta, mutta toivottavasti kyseessä on kirjoitus ajankohdan aiheuttama lepsus. Männät noissa koneissa ovat todellakin saman kokoiset.
"..... mikä ero on männällä ja sylinterillä .......... .........Männät noissa koneissa ovat todellakin saman kokoiset."
Siis tietämättömänä ja epäuskottavana edelleen kysyn, missä uskottavassa lähteessä sanotaan männän olevan saman kokoinen????? saati ominaisuuksiltaan ja muilta mitoiltaan täysin samanlainen????
Samanlainen iskutilavuus saadaan mekaanisesti aivan erinäköisellä männällä. Männänrenkaat voi olla eri vahvuiset, kiertokangen kiinnitys voi olla eri kokoinen, saati männän seinämän vahvuus ja sitäkautta massa tai onko mäntään muotoiltu palotilaa, näin aluksi.
Ja mikäli sinä et pysty tätä asiaa myöntämään, tämä keskustelu voidaan päättää tähän.
KOROSTAN, että minä en väitä, ettei ne voisi olla samanlaisia eri koneissa, mutta epäillä asiaa minulla on oikeus aina siihen asti, kunnes epäilyni vääräksi todistetaan. Sitäkään en väitä vastaan, etteikö myynnissä voisi olla autoja, joissa on viallinen männänrengassarja.
- Huoltopäälikkö
Öljynvaihto välillä noin litran kulutus on aivan normaalia eikä siis mitään syytä huoleen.
- käyttäjä
Jos joudut kyttäämään autosi oljytikkua vaihtojen välillä, niin on se aika ropales. Kyllä öljyt pitäisi vaihtovälin moottorissa pysyä.
Ja jos ei pysy, on moottoriremontin aika.
- immu
kerrotaan jotenkin tähän tapaan, että suurin sallittu öljynkulutus/1000km on 1 litra !!!!!
Eli sen mukaan öljynvaihto välillä saattaisi/saisi kulua jopa 15 litraa, tosi normaalia vai mitä ? Omassani -01 1,6vvt koneessa (aj. 57tkm)on kulutus ollut reilun 2 litraa/10000km, joka mielestäni on aivan liikaa, Toyotan maahantuojan mukaan EI KUULOSTA PAHALTA (ei varmaankaan jos käyttöohjekirjaa on uskominen).
On muuten ensimmäinen autoni 15 vuoteen johon tarvitsee öljyä lisätä.
Huoltohemmojen kanta on yleensä ollut eri kuin maahantuojan ja heidän mukaansa maahantuoja ei ryhdy toimenpiteisiin alle 3dl/1000km. Öljynkulutus seurantaa on tarjottu (tietenkin asiakkaan kustantamana)ja siinä mitattaisiin ensimmäisen 1000km kulutus vaihdon jälkeen, mahtaakohan kertoa koko totuutta kulutuksesta, sillä öljyä lisätessäni olen ollut havaitsevanina, että heti öljyn lisäyksen jälkeen jonkin aikaa kulutus olisi vähäisempää ?
Täytyy varmaan 60 tkm huollossa ottaa asia jälleen esiin...Saapi nähdä miten käy ? Olisi kiva kuulla muilta asian kanssa tekemisiin joutuneilta minkälaisten kulutuslukemien/kädenväänön jälkeen maahantuoja on taipunut korjaamaan viallisen tuotteensa.- Kölli
....öljypohja ei ole tasamuotoinen, jolloin tilavuus vaihtelee pinnankorkeuden mukaan.
yleensä öljytilavuus kasvaa pohjasta ylöspäin eli mittatikun yläosassa 0,5cm pudotus tarkoittaa paljon enemmän öljyä kuin sama 0,5cm mittatikun alaosassa. Tästäkö sinulla on kysymys??? - immu
Kölli kirjoitti:
....öljypohja ei ole tasamuotoinen, jolloin tilavuus vaihtelee pinnankorkeuden mukaan.
yleensä öljytilavuus kasvaa pohjasta ylöspäin eli mittatikun yläosassa 0,5cm pudotus tarkoittaa paljon enemmän öljyä kuin sama 0,5cm mittatikun alaosassa. Tästäkö sinulla on kysymys???Niinhän se varmaan onkin eli kärryni viekin kokoajan tasaisesti öljyä. Mittatikun merkkien väli on ainakin 1,6 vvt moottorissa 1,3 litraa, mitenkähän tuo öljyn kulutusseuranta sitten käytännössä... koska ainakaan mittatikusta ei saa koko totuutta esiin juuri tämän öljypohjan muodon vuoksi ?
- Kölli
immu kirjoitti:
Niinhän se varmaan onkin eli kärryni viekin kokoajan tasaisesti öljyä. Mittatikun merkkien väli on ainakin 1,6 vvt moottorissa 1,3 litraa, mitenkähän tuo öljyn kulutusseuranta sitten käytännössä... koska ainakaan mittatikusta ei saa koko totuutta esiin juuri tämän öljypohjan muodon vuoksi ?
...auton on oltava samassa tasossa mittauksen aikana. Lisäät öljyn itse määräämääsi merkkiin esim ylämerkki ja sitten kun öljyä on kulunut ja lisäät öljyä, sinun on lisättävä samassa paikassa samaan merkkiin ja katsot paljonko öljyä meni ja paljonko kilometrejä ajoit.
Tietenkään ei ole järkevä lisätä uutta öljyä koneeseen mittauksen takia jos samaan aikaan on tarkoitus vaihtaa öljyt. :) - Börje
Kölli kirjoitti:
...auton on oltava samassa tasossa mittauksen aikana. Lisäät öljyn itse määräämääsi merkkiin esim ylämerkki ja sitten kun öljyä on kulunut ja lisäät öljyä, sinun on lisättävä samassa paikassa samaan merkkiin ja katsot paljonko öljyä meni ja paljonko kilometrejä ajoit.
Tietenkään ei ole järkevä lisätä uutta öljyä koneeseen mittauksen takia jos samaan aikaan on tarkoitus vaihtaa öljyt. :)Kun ihan tarkkoja halutaan olla esim. takuutapauksissa, punnitaan öljyt tarkalla vaa´alla kokeen alussa ja lopussa. Katsotaan ihan kellosta aika, että öljyn annetaan tippua molemmilla kerroilla yhtä kauan.
- Kölli
Börje kirjoitti:
Kun ihan tarkkoja halutaan olla esim. takuutapauksissa, punnitaan öljyt tarkalla vaa´alla kokeen alussa ja lopussa. Katsotaan ihan kellosta aika, että öljyn annetaan tippua molemmilla kerroilla yhtä kauan.
...tuosta jäikin pois vielä öljyn lämpötila, jos kylmään koneeseen lisää kylmää öljyä, tuo valumisaika on melkoisesti pidempi, eikä se varmaan kokonaan pohjalle valukaan, meinaan kylmänä.
- ave1.8
Itselläni on samanlainen auto wagon korilla. Autollani on ajettu 50 000 km. Tarkkailen oljynkulutusta 1000 km välein. Vaihdon jälkeen ensimmäisellä 4000 km jaksolla ei öljyä juuri kulunut. Mutta 4000-5000 välillä meni 2 dl. Ostin auton käytettynä 44 000 ajettuna. Kun vein auton 45 000 huoltoon, niin öljynpinta oli mittatikun merkkien välissä. En tiedä onko lisätty sitä ennen.
- hattunen
Ajan ite vanhalla 2.0 toitsulla.Tuo että ajaa 30000km samoilla moottoriöljyillä ihmetyttää sekä pituudeltaan(itse vaihdan 10000km välein) että öljyn viskositeetiltaan 0w-30(ite käytän aina 5w-50).Omalla autollani on ajettu yli 200tkm eikä öljyn pinta kyllä laske milliäkään.Katso huoltovihosta moottoriöljyn tilavuus eli riittääkö tuo 4 litran öljypönikkä.Koitin muuten kerran 0w-40 Champion öljyä huonoin tuloksin(moottori säksätti kun Singer kesähelteellä).
- öljyä
mondeolla 20 tuhatta ja öljyä 0 dl,niin siinähän on mazdan kone.
- Dieselisti
Eikö sitä enää osata tehdä kestäviä koneita. Ymmärrän periaatteessa, että elektroniikan kanssa on uutuusongelmia, mutta H***... että öljyt loppuu koneesta huoltovälillä. Tuntuu naurettavalta, että tunnetut lehdet vertaavat huoltokustannuksia paperilla ja sitten valmistajien normaaliarvoihin sopii öljynkulutus 1L/1000km, ei se ainakaan ennen ole ollut normaalia. Dieselin tankkausvälillä saman tien öljyä koneeseen. Eikä Toyota ole yksin eikä ilmeisesti pahin, mutta kuiteski. Autonrakentelun perusjuttua tämän pitäisi olla jo.
- Janne
Dieselisti kirjoitti:
Eikö sitä enää osata tehdä kestäviä koneita. Ymmärrän periaatteessa, että elektroniikan kanssa on uutuusongelmia, mutta H***... että öljyt loppuu koneesta huoltovälillä. Tuntuu naurettavalta, että tunnetut lehdet vertaavat huoltokustannuksia paperilla ja sitten valmistajien normaaliarvoihin sopii öljynkulutus 1L/1000km, ei se ainakaan ennen ole ollut normaalia. Dieselin tankkausvälillä saman tien öljyä koneeseen. Eikä Toyota ole yksin eikä ilmeisesti pahin, mutta kuiteski. Autonrakentelun perusjuttua tämän pitäisi olla jo.
Kestävyydellä ja öljynkulutuksella ei sitten välttämättä ole mitään tekemistä keskenään. Taannnoinen Galantini vei litran / 1000 km (kuulemma uudesta asti, kertoi 1. omistaja), mutta jaksoi hyvin ainakin lähelle 300 000 km.
Eikä ennen vanhaan tilanne ainakaan parempi ollut, keskimäärin moottorit horivat enemmän öljyä, mutta niin olivat vaihtovälitkin lyhyitä. Tässä on taas se kuuluisa ilmiö, että ennen kaikki oli paremmin. Jopa autot olivat niin paljon kestävämpiä, mitä nyt alustaa piti rasvata tuhannen kilometrin välein ja moottoriremppa tehdä 30 000 km välein... - Dieselisti
Janne kirjoitti:
Kestävyydellä ja öljynkulutuksella ei sitten välttämättä ole mitään tekemistä keskenään. Taannnoinen Galantini vei litran / 1000 km (kuulemma uudesta asti, kertoi 1. omistaja), mutta jaksoi hyvin ainakin lähelle 300 000 km.
Eikä ennen vanhaan tilanne ainakaan parempi ollut, keskimäärin moottorit horivat enemmän öljyä, mutta niin olivat vaihtovälitkin lyhyitä. Tässä on taas se kuuluisa ilmiö, että ennen kaikki oli paremmin. Jopa autot olivat niin paljon kestävämpiä, mitä nyt alustaa piti rasvata tuhannen kilometrin välein ja moottoriremppa tehdä 30 000 km välein...Noh, ei jos muistaa lisätä, mutta kyllä moottorissa nyt polttoaineen lisäksi vähän väärä aine palaa silloin - 1L/1000km, voihan sitä vaikka tankkauksen yhteydessä unohtaa. Ajattelin vaan, että uusille autoille luvataan huoltoväli, jonka se on toimittava ja jonka mukaan lasketaan kustannukset. Jollei näin tapahdu vastuun voisi kantaa maahantuoja. Eihän siihen tekniikkaan oikein saisi pesupojan nesteitä lukuunottamatta koskeakkaan.
- VVT-i 1.8
Janne kirjoitti:
Kestävyydellä ja öljynkulutuksella ei sitten välttämättä ole mitään tekemistä keskenään. Taannnoinen Galantini vei litran / 1000 km (kuulemma uudesta asti, kertoi 1. omistaja), mutta jaksoi hyvin ainakin lähelle 300 000 km.
Eikä ennen vanhaan tilanne ainakaan parempi ollut, keskimäärin moottorit horivat enemmän öljyä, mutta niin olivat vaihtovälitkin lyhyitä. Tässä on taas se kuuluisa ilmiö, että ennen kaikki oli paremmin. Jopa autot olivat niin paljon kestävämpiä, mitä nyt alustaa piti rasvata tuhannen kilometrin välein ja moottoriremppa tehdä 30 000 km välein...Jos kone kuluttaa 1l öljyä sadalle kilometrille niin varmaa on se ettei kone näe nykytekniikalla 100000km. Syy on siinä että moottoriöljy ei ole tarkoitettu poltettavaksi vaan lämpötilan noustessa se alkaa muodostaa voimakkaasti karstaa, joka lopulta estää moottorin toiminnan. Myöskään katalysaattori ei kestä moista oljymäärää tuhoutumatta. Ottakaapa yhteyttä maahantuojaan joiden Toyotassa on moinen öljyn kulutus jos merkkikorjaamo ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin asian korjaamiseksi. Ainakin omaani vaihdettiin männänrenkaat mukisematta ja öljyn kulutus hävisi oitis. Remontti maksaa noin 1200€ jos sen joutuu kustantamaan omasta kukkarosta,joten kannattaa hoitaa asia takuun piikkiin.
- Janne
VVT-i 1.8 kirjoitti:
Jos kone kuluttaa 1l öljyä sadalle kilometrille niin varmaa on se ettei kone näe nykytekniikalla 100000km. Syy on siinä että moottoriöljy ei ole tarkoitettu poltettavaksi vaan lämpötilan noustessa se alkaa muodostaa voimakkaasti karstaa, joka lopulta estää moottorin toiminnan. Myöskään katalysaattori ei kestä moista oljymäärää tuhoutumatta. Ottakaapa yhteyttä maahantuojaan joiden Toyotassa on moinen öljyn kulutus jos merkkikorjaamo ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin asian korjaamiseksi. Ainakin omaani vaihdettiin männänrenkaat mukisematta ja öljyn kulutus hävisi oitis. Remontti maksaa noin 1200€ jos sen joutuu kustantamaan omasta kukkarosta,joten kannattaa hoitaa asia takuun piikkiin.
Kuten kerrottu, Galantille litran öljynkulutus tonnilla ei tehnyt pahaa eikä katalysaattorikaan ollut moksiskaan. Eikä se unohdus öljyn lisäämisessä niin paha juttu ole, öljynpaineen valo muistuttaa kyllä ennen vahinkojen tapahtumista.
- Dieselisti
Janne kirjoitti:
Kuten kerrottu, Galantille litran öljynkulutus tonnilla ei tehnyt pahaa eikä katalysaattorikaan ollut moksiskaan. Eikä se unohdus öljyn lisäämisessä niin paha juttu ole, öljynpaineen valo muistuttaa kyllä ennen vahinkojen tapahtumista.
Tai voi öljynpainevalo ilmoittaa jo vahingoistakin...
- Börje
Olen ollut paljon tekemisissä monien automerkkien kanssa ja havainnut, että kaikilla on yksilöllistä vaihtelua öljynkulutuksessa. Kulutti minullakin aikoinaan Corolla 1,3 litran 12 venttiilisellä koneella tasaisesti lähes kaksi desiä / 1000km. Toisaalta nykyisessä Avensis -99:ssä öljyn pinta ei ole koskaan laskenut yhtään 15000 km:n vaihtovälillä. Autolla ei tosin ole ajettu vielä edes 200000 km:ä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h
Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va236408Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!
🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen1645763Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa
Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko725158Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä
Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas924729Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht2294676Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu1914603Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!
🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin64569Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan
Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa694438Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana
Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä154019Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus
Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast543977