Moni on uutisoinneista ja mielikuvamainnonnan johdosta valmiita kokeilemaan muuta kuin Windowsta. Kannattaako sitten ostaa MAC vai linuxkone. Vastaus on, että ehdottomasti linuxkone sillä siihen on sitten helppo asentaa se Windows kun perheen nuoriso haluaa pelata kavereiden kanssa pelejä ja tehdä muuta mukavaa.
Linux vai MAC?
11
700
Vastaukset
- on kyllä
parempi kun siinä voi ajaa OS X:ää, Linuxia ja wintoysia yhdessä ja samassa koneessa.
"Kannattaako sitten ostaa MAC vai linuxkone. Vastaus on, että ehdottomasti linuxkone sillä siihen on sitten helppo asentaa se Windows kun perheen nuoriso haluaa pelata kavereiden kanssa pelejä ja tehdä muuta mukavaa."
Ei se niin helppo ole asentaa, sillä Windowsien asennusohjelmat on hämmästyttävän huonoja eikä tunnista eri tiedostojärjestelmiä eivätkä osaa asentua rinnalle.
Näen tässä kaksi vaihtoehtoa:
1) Hoitaa pelien pelaamiset jollain Linux-pohjaisella käyttiksellä. Selainpelit toimii erinomaisesti ja saatavilla on muutama isomman budjetin peli kaupanhyllyltä. Simsiä ei saa eikä WoW:ia, joskin Runescape toimii ongelmitta. CS ei toimi mutta America's Army toimii ja jne.
Linux-pohjaisia väitetään virheellisesti pelaamiseen sopimattomaksi mutta nykytilanne on se, että pelituki on jo varsin hyvä. Kaupanhyllyn pelejä varten voi sitten ostaa jonkun konsolin kaveriksi täydentämään pelitarpeita. Kuitenkin tunnetusti eniten pelatut pelit ovat nykyisin jotain pikkupelejä mutta jollain 14v teinipojalla voi olla erilainen pelimaku..
Toisaalta jos nuoriso osaa edes hieman matikkapäätä kielipään sijasta, saattaisi Linux-pohjainen kone olla hyvinkin mielekäs ostos. Itse tein lapsena myös omia pelejä tietokoneella ja Linux-pohjaisilla käyttöjärjestelmillä on tälläiseen nykypäivänä parhaat eväät.
Jälkiviisaus on aina helppoa ja vaikka en omassa ensimmäisessä tietokoneessani (olin silloin 11-12 vuotias) en YHTÄÄN huomioinut harrastepuolta (koska halusin pelata), olen tyytyväinen kun tietokoneeni oli erittäin hyvin kaikkeen pieneen askarteluun sopiva. En oikeasti montaa kuukautta jaksanut pelkästää pelata koneella vaan uteliaisuus ymmärtää sen sielunelämää ja askarrella heräsi äkkiä.
2) Ostat Windows Vista -koneen jolloin saa Windows -lisenssin halvemmalla ja koska Windowsit on vaikeampia asentaa, saisi sen valmiina koneessa. Koneen voisi kuitenkin valita sen kakkoskäyttiksen yhteensopivuuden mukaan ja asentaa koneeseen jonkun Linux-pohjaisen käyttöjärjestelmän rinnalle primäärikäyttöjärjestelmäksi millä hoitaa surffailut ja muut perusjutut. Koneeksi kannattaisi sitten valita ensisijaisesti sellainen malli joka lupaa yhteensopivuuden tai sellainen konemalli jota on saatavilla Vistalla ja jollain Linux-pohjaisella käyttiksellä. Jos nämäkään ei tyydytä niin sitten olisi vielä vaihtoehtona, että ottaa jonkun vähän laadukkaamman konemallin missä todennäköisesti toimii muutkin kuin se Vista. Lenovon Thinkpadeja suosittelisin.
Ja mitä käyttistä suosittelisin Vistan rinnalle tai ainoaksi käyttöjärjestelmäksi niin tässä tapauksessa suosittelisin Ubuntua koska siinä tulee satoja pelejä mukana ja siihen on valmiina saatavilla paljon lisää. Tietokoneita myös myydään Ubuntulla esiasennettuna.
Mac OS X on kyllä hyvä käyttöjärjestelmä mutta on kyllä pakko todeta, että nuoriso saa paljon enemmän irti Ubuntukoneesta.- oobetimer
on hyvä ohjelma Linuxiin jos haluaa pelata, ja myös Winellä voi pelata "Windows"pelejä....
Linux on siis myös pelikone...........=} oobetimer kirjoitti:
on hyvä ohjelma Linuxiin jos haluaa pelata, ja myös Winellä voi pelata "Windows"pelejä....
Linux on siis myös pelikone...........=}Joo-o. Jos Windowspelejä haluaa Linux-pohjaiseen käyttikseen niin sitten oikea ostos olisi Mandriva Powerpack.
Tämän tuki on kuitenkin aika lyhyt ja KDE pohjainen, että tämä kyllä on hieman suuntautunut harrastajille ja powerjuusereille jotka haluu koneeseensa kaiken ja tuoreena. Tavallisen tallaajan on ehkä helpompi pitää se Windows siellä koneella kun se Mandriva Powerpack pitäisi tuen lyhyyden takia ostaa noin kerta vuoteen ja kerran vuodessa tarvisi olla jotain asentamassa.
Tietysti voisi sen Cedegankin hommata Ubuntuun mutta itse kyllä suosittelen helpommin jotain valmista pakettii missä olisi mahdollisimman laajasti kaikki mitä tarvitsee ja mahdollisimman vähällä säätämisellä, ylläpito mukaanlukien. Mutta Ubuntu olisi ainakin Cedegan tukema käyttis, että ei olisi huono ratkaisu sekään.Pitkä, mutta ERITTÄIN asiallinen vastauksesi ansaitsee mielestäni tämän loppuvuoden Sodat-palstan Oscarin. Nyt jaettiin käyttäjiä pelaajiin ja nettikäyttäjiin. Siksi laittaisin jakoon mukaan vielä sellaiset (kuten itse olen), jotka tarvitsevat työssään PhotoShop'ia ja Sonar'ia. Nuo molemmat pelaavat Vistassa todella hyvin ja niillä mä teen työni, mutta netissä pyörin yksinomaan tällä Ubuntulla, joka on kertakaikkiaan verraton tähän tarkoitukseen. Joitain serverinomaisia asioita on myös kätevää pyörittää tällä. Kaksi käyttistä on ainakin minulle se oikea ratkaisu, eikä Ubuntu, kuten on todettu, edes maksa mitään. Pienellä funtsaamisella oppii äkkiä erot Windows'iin ja kaikki tarvittava on helposti käsillä. HAUSKAA JOULUA (loma alkoi nyt)!
ThreeMice kirjoitti:
Pitkä, mutta ERITTÄIN asiallinen vastauksesi ansaitsee mielestäni tämän loppuvuoden Sodat-palstan Oscarin. Nyt jaettiin käyttäjiä pelaajiin ja nettikäyttäjiin. Siksi laittaisin jakoon mukaan vielä sellaiset (kuten itse olen), jotka tarvitsevat työssään PhotoShop'ia ja Sonar'ia. Nuo molemmat pelaavat Vistassa todella hyvin ja niillä mä teen työni, mutta netissä pyörin yksinomaan tällä Ubuntulla, joka on kertakaikkiaan verraton tähän tarkoitukseen. Joitain serverinomaisia asioita on myös kätevää pyörittää tällä. Kaksi käyttistä on ainakin minulle se oikea ratkaisu, eikä Ubuntu, kuten on todettu, edes maksa mitään. Pienellä funtsaamisella oppii äkkiä erot Windows'iin ja kaikki tarvittava on helposti käsillä. HAUSKAA JOULUA (loma alkoi nyt)!
"Nyt jaettiin käyttäjiä pelaajiin ja nettikäyttäjiin. Siksi laittaisin jakoon mukaan vielä sellaiset (kuten itse olen), jotka tarvitsevat työssään PhotoShop'ia ja Sonar'ia."
Sonar on Windowsien softa. Photoshop on sitten Windowseille ja Mac OS X:lle, mutta toimii kyllä sitten ihan varmasti myös Linux-pohjaisissa koska Google tukee tämän ajamista valtavine rahavaroineen. Ja siihen voi myös luottaa, koska isotkin firmat ajaa Photoshopia tuotantokäytössä Linux-pohjaisilla koneilla.
Itse taas tuen usein alustariippumattomia ohjelmistoja, koska en halua naimisissa minkään käyttiksen kanssa ja vaikka käyttäisinkin alustariippuvaista softaa, en ole pitänyt käyttöjärjestelmän vaihtoa isona ongelmana koska samoihin tarkoituksiin löytyy kyllä ohjelmistoja.
Valitettavasti Ubuntun heikko lenkki taitaa olla ammattimaisessa musiikinteossa tarvittavissa ohjelmistoissa. Jotain ohjelmistoja on kyllä saatavilla ja mukanakin tulee mutta ei kyllä ole itsellä näistä kokemuksia ja olen siinä käsityksessä, että ei oikein riitä rahkeet näissä. Muutenkin Linux-pohjaisten tekninen heikko lenkki tuntuu olevan audiojutuissa kun on noita audiojärjestelmiä aika kirjavasti ja ainoa mikä toimii kunnolla tuntuu olevan joku ALSA jota ollaan vasta nyt tuomassa standardiin. Ubuntussa sitten on oletuksena joku bugittava PulseAudion paskaviritelmä joka kyllä menee asennuksen yhteydessä aika vikkelään vaihtoon.
Tosin kuin audiopuolella, mukana tuleva GIMP riittää kuvankäsittelyssä jo ihan ammattikäyttöön. Tarvitsee olla jo erittäin vaativa jos tämä käy riittämättömäksi. Etenkin kun GIMP:ssä on myös ominaisuuksia joita Photarissakin kaipaisi. En sano että se olisi parempi kuin Photoshop mutta todella hyvä softa silti. Sillä vaan on huono maine kun joskus muinoin tästä puuttui väriprofiilit ja käyttöliittymä oli vähän perseestä mutta tuohan on historiaa.
Jouluja.M-Kar kirjoitti:
"Nyt jaettiin käyttäjiä pelaajiin ja nettikäyttäjiin. Siksi laittaisin jakoon mukaan vielä sellaiset (kuten itse olen), jotka tarvitsevat työssään PhotoShop'ia ja Sonar'ia."
Sonar on Windowsien softa. Photoshop on sitten Windowseille ja Mac OS X:lle, mutta toimii kyllä sitten ihan varmasti myös Linux-pohjaisissa koska Google tukee tämän ajamista valtavine rahavaroineen. Ja siihen voi myös luottaa, koska isotkin firmat ajaa Photoshopia tuotantokäytössä Linux-pohjaisilla koneilla.
Itse taas tuen usein alustariippumattomia ohjelmistoja, koska en halua naimisissa minkään käyttiksen kanssa ja vaikka käyttäisinkin alustariippuvaista softaa, en ole pitänyt käyttöjärjestelmän vaihtoa isona ongelmana koska samoihin tarkoituksiin löytyy kyllä ohjelmistoja.
Valitettavasti Ubuntun heikko lenkki taitaa olla ammattimaisessa musiikinteossa tarvittavissa ohjelmistoissa. Jotain ohjelmistoja on kyllä saatavilla ja mukanakin tulee mutta ei kyllä ole itsellä näistä kokemuksia ja olen siinä käsityksessä, että ei oikein riitä rahkeet näissä. Muutenkin Linux-pohjaisten tekninen heikko lenkki tuntuu olevan audiojutuissa kun on noita audiojärjestelmiä aika kirjavasti ja ainoa mikä toimii kunnolla tuntuu olevan joku ALSA jota ollaan vasta nyt tuomassa standardiin. Ubuntussa sitten on oletuksena joku bugittava PulseAudion paskaviritelmä joka kyllä menee asennuksen yhteydessä aika vikkelään vaihtoon.
Tosin kuin audiopuolella, mukana tuleva GIMP riittää kuvankäsittelyssä jo ihan ammattikäyttöön. Tarvitsee olla jo erittäin vaativa jos tämä käy riittämättömäksi. Etenkin kun GIMP:ssä on myös ominaisuuksia joita Photarissakin kaipaisi. En sano että se olisi parempi kuin Photoshop mutta todella hyvä softa silti. Sillä vaan on huono maine kun joskus muinoin tästä puuttui väriprofiilit ja käyttöliittymä oli vähän perseestä mutta tuohan on historiaa.
Jouluja.Riittää varmasti, kyllä, ja onhan mulla tässä Ubuntussa Gimp ja olen sitä käyttänytkin, mutta kun on duunissa käyttänyt PS:ia 15 vuotta, on tässä kysymys tottumisesta ja siitä, ettei Gimp'in enemmän opiskelusta maksa kukaan. Niin, ja Fotarista maksoin tonnin, ehkä sekin vähän.......hehh..
- ............
perusteena pitäisi olla faktat, eikä mielikuvat.
- LInux pelaaja
Cedega.
Itse olen sitä käyttänyt pari vuotta, maksan kiltisti siitä muutaman euron kuussa.
Tähän mennessä en ole kuin pariin peliin törmännyt jotka eivät cedegan kanssa toimi. Ne pelit ovat yleensä juuri kaupan hyllylle tulleita ja pian nekin monesti sitten alkavat cedegassa toimimaan.
Ubuntu 8.04 Cedega on siis omassa koneessa.
Linux pelaajan pitää kiinnittää ehkä enemmänhuomiota myös rautapuoleen! Nvidian näyttikset ovat hyvä sijoitus, tosin olen kyllä atin kortillakin sujuvasti pelannut mutta nvidia tuntuu vakaammalta.
Tässä vielä windows peli listaa joita cedegalla pelaan tällä hetkellä:
World of warcraft
Eve online (win versio cedegan kautta toimii paremmin kuin varsinainen linux versio?!?)
TES IV: Oblivion
Fallout3
Half-Life2
Team Fortress II
Battlefield 2
Battlefield 2142
Olen tosin siirtymässä pikkuhiljaa konsolipuoleen.
Mac toimii myös pelikoneena mutta silloin joutuu melkein ostamaan Mac Pro:n joka taas maksaa sen verran että sillä hinnalla saa jo kaksi kovaa pc pelikonetta. Halvemmat Macit kuten mac book ja iMac sopivat vähän vanhempien pelien pelaamiseen ja Macille saa joitain suosittuja pelejä myös ihan natiivina.
Mutta Maccia ei ole pelikoneeksi edes ajateltu kuten PC:tä.
Joten, jos haluaa pelikoneen jossa EI ole windowsia niin Linux PC jossa cedega. Vaatii vähän asiantuntemusta mutta jokainen osaa varmaan opetella vähän uutta. (pitäs ainakin osata)
Muuten sitten kannattaa kääntyä pelikonsoleiden puoleen, ovat myös halvempia kuin peli pc. Jää enemmän rahaa sitten peleihin! "perusteena pitäisi olla faktat, eikä mielikuvat."
Tämä kyllä totta. Linux-pohjaisista puhutaan satuja. Luvataan kuuta taivaalta ja kaikkea auvoa ja onnea , mutta toisaalta taas täysin päinvastaista propagandaa jossa olisi laitonta. Apple taas harrastaa nimenomaan mielikuvien myymistä ja Microsoftilla jatkuvasti joku pelottelukampanja päällä ja mainonta on hieman kyseenalaista. Esimerkiksi jokainen tietovalmistaja ilmoittaa täysin samassa paikkaa kotisivujaan täysin samalla tavalla, että "HP/Asus/Dell/Mikävaan suosittelee Windows Vista käyttöjärjestelmää!". Paskan vitut mitään suosittelee, kyseessä on Microsoftin mainos joka kuuluu Windows sopimukseen. Ei ole estänyt tähänkää mennessä myymästä Vistan kanssa huonosti yhteensopivia koneita.
Markkinoiden jokaisella käyttöjärjestelmällä mitä käytetään, Windows Vista, Ubuntu, Mac OS X, Suse, openSuse, OpenBSD, Debian, Solaris, FreeBSD, Mandriva, RHEL, CentOS jne. tekevät kaikki täysin samaa asiaa ja erottuvat joukosta vahvuuksineen ja heikkouksineen. Mikään ei ole haitallisempaa markkinoille kuin disinformaation levitys.
- muah..
Nythän vitsin murjaisit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823323
- 922975
- 532252
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201695- 191644
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..111620Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein221458Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras61448Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131381Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin371353