nuorten kuntoutusraha.

aivan sekaisin näissä

Juu elikkä lyhyesti, no hain tuossa about lokakuussa nuorten kuntoutusrahaa, ja sain päätöksen nytten joulun alla. Se oli positiivinen ja rahaa tuli tilille.
Kuitenkin tässä on ollut kaikenlaista häsellysta, kun ensin minulle haettiin jotain toista tukea, jonka oli määrä tulla vain pari kertaa vuodessa.
Olenko käsittänyt oikein, että tämä tuki tulee joka kuukausi? Kun on haettu sitä, varten, että pystyn maksamaan koulukuluni, laskuni, lääkelaskuni jne..

kiitos vastauksista=)

12

9463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se tulee

      kerran kuukaudessa ja siitä pitää maksaa myös vero n 20%. Kyllä Kela antaa tarkat ohjeet ja ilmoittaa päivämäärät milloin minkin kuukauden nuoren kuntoutusraha on tilillä. Siis jos kyse on nuoren kuntoutusrahasta? Tukea maksetaan myös kesäkaudelta, mutta pienempänä. Nuoren kuntoutusraha tarkistetaan vuosittain ja siitä kela ilmoittaa, mitä todistuksia vaatii, jotta tuki jatkuu. Ainakin opintojen edistymisestä vaatii todistukset jne...Ilmeisesti sinulla on jokin dg ja tehty kuntoutussuunnitelma ja noudata niitä. Voit tuen avulla kustantaa mainitsemasi menot ja tuki vielä nousee ensi vuoden alussa.Tsemppiä ja mukavaa Joulun aikaa!

      • lisään

        että nuoren kuntoutusrahaa maksetaan 16 v täyttäneelle ja siihen saakka kun täyttää 20v.
        Maksetaan kun ehdot täyttyvät. Eli kun kysyit, että maksetaanko siksi, jotta saat maksettua lääkkeet koulumenot ym, niin tukea maksetaan nuoren kuntoutumiseen( eli silloin kun on jokin sairaus dg esim masennus ja joutuu käyttämään lääkkeitä, yleensä tarvitsee terapia tms..), mutta käytännössä juuri auttaa kuntoutumista, kun saa opiskelun ja lääkkeet ym menot rahoitettua. Voit olla erittäin kiitollinen ja varmaan oletkin.


      • ja juu

        suunnitelmat sun muut on tehty, ja todistuksista, opintosuunnitelmista ym on ollut puhetta! ja tehtykin siin. Ihmettelin vain, kun rahaa tilille oli tullut, mutta ei mtn paperista ilmoitusta, se kai tulee sitten jälkikäteen.
        Hyvää ja rauhallista joulua sinnekkin!=)


      • Joulua
        ja juu kirjoitti:

        suunnitelmat sun muut on tehty, ja todistuksista, opintosuunnitelmista ym on ollut puhetta! ja tehtykin siin. Ihmettelin vain, kun rahaa tilille oli tullut, mutta ei mtn paperista ilmoitusta, se kai tulee sitten jälkikäteen.
        Hyvää ja rauhallista joulua sinnekkin!=)

        vaan sinulle! Ne Kelan tiedot ja paperit tulevat varmaan heti joulun jälkeen.


      • ........
        Joulua kirjoitti:

        vaan sinulle! Ne Kelan tiedot ja paperit tulevat varmaan heti joulun jälkeen.

        Olen hakenut kanssa kuntoutusrahaa opintoihin lokakuun lopussa mutta vielä ei ole mitään päätöstä tullut. Kuinkakohan kauan niillä menee sen päätöksen tekemisessä?


      • kestää..,
        ........ kirjoitti:

        Olen hakenut kanssa kuntoutusrahaa opintoihin lokakuun lopussa mutta vielä ei ole mitään päätöstä tullut. Kuinkakohan kauan niillä menee sen päätöksen tekemisessä?

        yleensä noin 2-3 kk mitä olen kuullut. Ja osa ( suurin?) hakijoista saa negatiivisen päätöksen. Noin meille kerrottiin. Pitää olla hyvät perustelut ja kuntoutus-ja opiskelusuunnitelma. Ja tietysti hoidettava dg. Voi kyllä soittaa kelaan ja tiedustella puhelimitse, että kauanko menee ja missä vaiheessa hakemus on ja pitääkö laittaa jotain paperia vielä.


      • kun hain rahaa,
        kestää.., kirjoitti:

        yleensä noin 2-3 kk mitä olen kuullut. Ja osa ( suurin?) hakijoista saa negatiivisen päätöksen. Noin meille kerrottiin. Pitää olla hyvät perustelut ja kuntoutus-ja opiskelusuunnitelma. Ja tietysti hoidettava dg. Voi kyllä soittaa kelaan ja tiedustella puhelimitse, että kauanko menee ja missä vaiheessa hakemus on ja pitääkö laittaa jotain paperia vielä.

        päätöksen teossa toden tosiaan kului melkeinpä neljä kuukautta. Kannattaa soitella, ja tiedustella myös, etten vahingossa ole unohtanut laittaa jotakin liitettä mukaan hakemukseen, silloin Kela saattaa jättää hakijan oman onnensa varaan. Tsemppiä. =)


      • rikuhonk123
        lisään kirjoitti:

        että nuoren kuntoutusrahaa maksetaan 16 v täyttäneelle ja siihen saakka kun täyttää 20v.
        Maksetaan kun ehdot täyttyvät. Eli kun kysyit, että maksetaanko siksi, jotta saat maksettua lääkkeet koulumenot ym, niin tukea maksetaan nuoren kuntoutumiseen( eli silloin kun on jokin sairaus dg esim masennus ja joutuu käyttämään lääkkeitä, yleensä tarvitsee terapia tms..), mutta käytännössä juuri auttaa kuntoutumista, kun saa opiskelun ja lääkkeet ym menot rahoitettua. Voit olla erittäin kiitollinen ja varmaan oletkin.

        hei maksetaanko kuntoutus rahaa jos on mopo kolarista jäänyt pysyvä vamma ? lääkissä todettu pysyväksi haitta aste 3-4.


      • opsolainen
        kun hain rahaa, kirjoitti:

        päätöksen teossa toden tosiaan kului melkeinpä neljä kuukautta. Kannattaa soitella, ja tiedustella myös, etten vahingossa ole unohtanut laittaa jotakin liitettä mukaan hakemukseen, silloin Kela saattaa jättää hakijan oman onnensa varaan. Tsemppiä. =)

        Mulla oli vähän sama tilanne, kaikki rahapäätökset oli jäissä. Pää meinas hajota kotona, sitten pyysin eläkevakuutusyhtiöltä pääsyä uravalmentajalle, sain niiden avulla työkokeilupaikan, jonka tämä uravalmentaja muunsi oppisopimukseksi, nyt saan oppisopimuskoulutuksen ajan palkkaa ja elämä muutenkin hymyilee taas vähän lämpimämmin. Olen tosi kiitollinen noposen firman uravalmentajalle. Kannattaa vaatia lisäpalveluja, ei niitä sulle tarjota pitää osata pyytää.


      • oppisopimuksella työ
        opsolainen kirjoitti:

        Mulla oli vähän sama tilanne, kaikki rahapäätökset oli jäissä. Pää meinas hajota kotona, sitten pyysin eläkevakuutusyhtiöltä pääsyä uravalmentajalle, sain niiden avulla työkokeilupaikan, jonka tämä uravalmentaja muunsi oppisopimukseksi, nyt saan oppisopimuskoulutuksen ajan palkkaa ja elämä muutenkin hymyilee taas vähän lämpimämmin. Olen tosi kiitollinen noposen firman uravalmentajalle. Kannattaa vaatia lisäpalveluja, ei niitä sulle tarjota pitää osata pyytää.

        Mun ohjattiin vakuutusyhtiöstä vervelle, kävin kaksi kertaa, aikaa kului vuosi. Mitään ei tapahtunut, juteltiin molemmilla kerroilla puolisen tuntia. Sitten tuli tieto, että vakuutusyhtiö ohjaa seuraavaksi katjanoposselle, niillä kävin varmaan jotain kymmenkunta kertaa ja parissa kuukaudessa mulla oli oppisopimuspaikka. Aika paljon on eroja noissa paikoissa, vakuutusyhtiö varmaan kylllästyi odottamaan, kun mitään ei vervessä tapahtunut ja siksi siirto tapahtui. Minä en tajunnut itse vaatia mitään, jos joskus on sama tilanne edessä, tiedän että verveelle en lähde.


      • Kake01982
        rikuhonk123 kirjoitti:

        hei maksetaanko kuntoutus rahaa jos on mopo kolarista jäänyt pysyvä vamma ? lääkissä todettu pysyväksi haitta aste 3-4.

        Ei


    • Anonyymi

      Mun kuntoutusraha hakemus on ollut jo kuukauden päivät käsittelyssä eikä mitään tunnu tapahtuvan. Ihmeen hidasta toimintaa ainakin nuoren kuntoutusrahan osalta. Käsittelyajaksi kerrotaan noin 5 viikkoa mutta se on kyllä ylittynyt jo.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe