Kiittämätön mummeli

tyttö 17v.

Olin viikko sitten kävelemässä Citykäytävää ja ohitin iäkkään rouvan, joka veti selkä kyyryssä valtavan kokoista urheilukassia. Se näytti erittäin vaivalloiselta, joten käännyin takaisin ja kysyin rouvalta, tarvitsiko tämä apua. Hän ei reagoinut mitenkään, joten oletin, ettei hän kuullut, ja siksi "koputin" häntä olalle, mutta en kerennyt sanomaan kuin "Anteeksi, tarttettekste..." kun hän alkoi huutaa minulle päin naamaa jotain tämän suuntaista: "ÄLÄ SINÄ PUHU MINULLE!!! SINÄ OLET ÄÄLIÖ!!"
Onhan se mukavaa auttaa vanhuksia, kun siitä saa vielä kiitostakin! Toki töykeitä ihmisiä löytyy kaikista ikäluokista, mutta tässä ainakin pientä kontrastia niille, joiden mielestä nuoret käyttäytyvät huonosti.

13

3809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ­mutta

      Sinä olet valitettavasti erittäin harvinainen tapaus nykynuorison joukossa. Valitettavasti vanhukset ovat oppineet olemaan varauksellisia, varovaisia ja jopa hyökkääviä nuorison lähestymisen suhteen. Pyydän anteeksi tuon vanhemman rouvan suhteen. Toivon myös että auttamishalusi ja ihmisläheisyytesi ei tuosta saanut liian suurta kolausta, vaan että edelleenkin jaksat olla reipas ja avulias nuori ihminen, sillä juuri sinunkaltaisia nuoria tämä yhteiskunta todellakin tarvitsee kipeästi. Hyvää joulua sinulle.

      • Samaa mieltä kanssasi

        Valitettavasti, kun mummoja potkitaan ja kelataan, heistä - ja syystäkin - on tullut varovaisia. Ymmärrän täysin aloittajan tunteet, mutta ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Teit parhaasi ja se osui nyt pahaan saumaan. Itse, vaikka en ole mummuiässä vielä lainkaan, olen myös hyvin varovainen sekä ulkomailla että Helsingin keskustassa liikkuessani, jos joku vieras lähestyy. Tiedän tapauksia, joissa keskellä kirkasta päivää on tullut ryöstetyksi Stockmannin pääovien edessä. Asia ei ole kovin yksinkertainen ja uskon, että vanhuksia on suorastaan kehotettu olemaan varovaisia.
        Hyvää Joulua myös minun puolestani.


      • Pää pois perseestä

        Ei aloittaja harvinaisuus ole. Ainakin omassa ikäluokassani (nykyiset n.19-25-vuotiaat) on selkeästi enemmän kohteliaita kuin töykeitä. Kunhan vaan muut eivät osaa suhtautua sillä oletus on aina että nuori ihminen on se maailman kauhein tyyppi, joka ryöstää vanhuksia ja potkaisee vielä päälle.

        Mummon huono käytös ei selity ennakkoluuloilla! Vai voinko minäkin hakata ystävällisen somalin ja sanoa myöhemmin että luulin tyypin raiskaavan minut?


      • pitää silti ymmärtää
        Pää pois perseestä kirjoitti:

        Ei aloittaja harvinaisuus ole. Ainakin omassa ikäluokassani (nykyiset n.19-25-vuotiaat) on selkeästi enemmän kohteliaita kuin töykeitä. Kunhan vaan muut eivät osaa suhtautua sillä oletus on aina että nuori ihminen on se maailman kauhein tyyppi, joka ryöstää vanhuksia ja potkaisee vielä päälle.

        Mummon huono käytös ei selity ennakkoluuloilla! Vai voinko minäkin hakata ystävällisen somalin ja sanoa myöhemmin että luulin tyypin raiskaavan minut?

        Kuten tuolla aiemmin totesin, tarpeettoman monta mummelia on hakattu ja ryöstetty. Minusta on ihan ymmärrettävää, että varovaisuus varsinkin stadissa liikuttaessa on ylikorostunut. Jos näkö ja mahdollisesti myös kuulo ovat rajoittuneet, syntyy helposti vääriä tulkintoja.

        On hienoa, että teidän ikäluokassa on myös fiksuja nuoria. Edelleen toistan, että ei kannata yleistää ja ottaa tätä yksittäistapausta henkilökohtaisena loukkauksena.

        Viestisi viimeinen kappale meni jo ihan omaan sarjaansa. Eihän tässä tapauksessa se asematunnelin, vai mikä se oli, mummo ketään hakannut. Ilmaisipa vaan selvällä suomen kielellä, että pysy pois, en tarvitse apua.


      • puhuttu 80-kymmen
        pitää silti ymmärtää kirjoitti:

        Kuten tuolla aiemmin totesin, tarpeettoman monta mummelia on hakattu ja ryöstetty. Minusta on ihan ymmärrettävää, että varovaisuus varsinkin stadissa liikuttaessa on ylikorostunut. Jos näkö ja mahdollisesti myös kuulo ovat rajoittuneet, syntyy helposti vääriä tulkintoja.

        On hienoa, että teidän ikäluokassa on myös fiksuja nuoria. Edelleen toistan, että ei kannata yleistää ja ottaa tätä yksittäistapausta henkilökohtaisena loukkauksena.

        Viestisi viimeinen kappale meni jo ihan omaan sarjaansa. Eihän tässä tapauksessa se asematunnelin, vai mikä se oli, mummo ketään hakannut. Ilmaisipa vaan selvällä suomen kielellä, että pysy pois, en tarvitse apua.

        luvulla. Siiloin kun nykyiset 45 vuotiaat olivat nuoria. Tämän kyllä huomaakin kun seuraa kuinka hyvin nämä nykyiset keski-ikäiset käyttäytyy. Eiköhän niitä väkivaltarikoksia yhä edelleen löydy aika paljon juuri tuosta ikäryhmästä. Nykynuoret sitävastoin käyttäytyvät varmaan paremmin kuin yksikään aiempi ikäryhmä. (Joo itse en kuulu kumpaankaan ikäryhmään, eli puolueellinen tämä lausuntoni ei ole.)


      • Ei liioittelua
        puhuttu 80-kymmen kirjoitti:

        luvulla. Siiloin kun nykyiset 45 vuotiaat olivat nuoria. Tämän kyllä huomaakin kun seuraa kuinka hyvin nämä nykyiset keski-ikäiset käyttäytyy. Eiköhän niitä väkivaltarikoksia yhä edelleen löydy aika paljon juuri tuosta ikäryhmästä. Nykynuoret sitävastoin käyttäytyvät varmaan paremmin kuin yksikään aiempi ikäryhmä. (Joo itse en kuulu kumpaankaan ikäryhmään, eli puolueellinen tämä lausuntoni ei ole.)

        Tuollahan steissillä heiluu kaikenmaailman pummit ja mamut. Kun ihan normaali työssäkäyvä ihminenkin saa olla varuillaan, ymmärrän varsin hyvin vanhusten varauksellisuuden. Uskon myös, että se hyvinkasvatettu joukko nykynuorista käyttäytyy hienosti, jopa auttavaisesti, mutta on hyvä muistaa, että on olemassa huumehörhöjä, eri tavoin syrjäytyneitä,jotka hetken mielijohteesta voivat tehdä ihan mitä tahansa. Itselläni ei ole mitään illuusioita, parempi katsoa kuin katua - ja kuulun siis tähän työssäkäyvien ryhmään.


      • viestissä oleva
        Ei liioittelua kirjoitti:

        Tuollahan steissillä heiluu kaikenmaailman pummit ja mamut. Kun ihan normaali työssäkäyvä ihminenkin saa olla varuillaan, ymmärrän varsin hyvin vanhusten varauksellisuuden. Uskon myös, että se hyvinkasvatettu joukko nykynuorista käyttäytyy hienosti, jopa auttavaisesti, mutta on hyvä muistaa, että on olemassa huumehörhöjä, eri tavoin syrjäytyneitä,jotka hetken mielijohteesta voivat tehdä ihan mitä tahansa. Itselläni ei ole mitään illuusioita, parempi katsoa kuin katua - ja kuulun siis tähän työssäkäyvien ryhmään.

        mummo ei osoita kyllä mitään varovaisuutta. Juuri näille hörhöille ja syrjäytyneille ei pidä mennä tiuskimaan noin. Tiettyä katuviisautta edellytetään vanhemmiltakin.


      • Kohteliaisuus ei maksa mitään

        ...vaikka vanhukset kuinka olisivat varovaisia, ei se silti oikeuta haukkumaan ketään ääliöksi. Olisihan mummo tuossa tapauksessa voinut vain sanoa, että "kiitos, pärjään kyllä", jos ei halua vieraan ihmisen koskevan laukkuunsa (minkä sinäänsä ymmärrän kyllä). Mutta ei ollut mitään syytä solvata.

        Itse yritin kerran täydessä ratikassa antaa paikkani eräälle mummolle. Mummopa suorastaan loukkaantui ja rupesi närkästyneenä tuhisemaan, että "en minä nyt niin vanha ole, ettenkö jaksaisi seistä!" Hämmennyin ja tuli nolo olo. No anteeks kun yritin olla kohtelias!


    • on toki

      olemassa mielenterveyshäiriöisiä myös mummojen joukossa!

      • *29-v*

        Itselleni tuli heti mieleen, että ko. ikäihminen kuulostaa sille kuin hänellä olisi dementia / Alzheimer / tms vanhuusiän vaiva joka saa ns. "höperehtimään". Ei kai kukaan täysissä ruumiin / sielun voimissa oleva ala haukkua tuntematonta ääliöksi noin vaan vaikka ei apua haluaisikaan?

        Mitä tulee kysymykseen nykynuorien vs. aiempien ikäpolvien käytöstavoista ja taipumuksesta rötöstelyyn, niin ainahan vanhemmat ikäluokat ovat olleet sitä mieltä että nuoriso on turmeltunutta ja kauheaa ja pilalla jne. Tutkimustulosten ja tilastojen valossa nykynuorissa on ihan yhtä paljon kunnollisia ihmisiä kuin aiemissakin sukupolvissa. Ne ongelmatapaukset vaan ovat niin paljon näkyvämpi osa katukuvassa, että syntyy illuusio todellisuutta pahemmasta tilanteesta.

        Ja mitä vanhemmaksi itse tulee, sen enemmän häirikkönuoriin kiinnittää itse huomiota - alkaa olla varuillaan, tarkkailla ympäristöään, pelätä ryöstöjä jne kun tiedostaa oman ikääntymisensä ja sen mukanaan tuomat fyysiset muutokset.


    • grandfather!

      Tyttö 17v.Surullista!

      Itseasiassa mietin viitsinkö ottaa kantaa viestiisi, joka on päivitetty 23.12, eli joulun läheisyydessä.

      On todella surullista, että joku ihminen käyttäytyy kuvaamallasi tavalla. Se ei suinkaan lisää halua auttaa ihmisiä, jos on pelättävä, että joku ihminen saattaa päästää suustaan "sammakoita".

      Jotain selittäviä tekijöitä hänen käyttäytymiseen liittyy, mutta ne ovat ja jäävät "arvoituksiksi".

      Älä kuitenkaan lannistu, sillä joku toinen saattaa olla kiitollinen saadessaan "inhimillistä" kohtelua.

      Itselläni on kolme lasta ja kaksi lastenlasta, enkä voisi kuvitella kohtelevani heitä tavalla, josta jäisi "muistikuva heidän sieluunsa", jota he itse ehkä toteuttaisisvat sinun iässäsi, vanhempana, tai nuorempana.

      Uudessa avauksessa "Ihmissuhteet ja vuorovaikutus", saattaa löytyä "avaimia", joiden avulla voit avata "suljettuja portteja".

      Avattuasi yhden suljetun portin löydät lisää
      "avaimia", joilla voit avata jälleen uusia portteja", joidenka takaa saattaa löytyä vastauksia siihen, miksi "kiittämätön mummeli" käyttäytyi, niinkuin kerroit.

      Lainaus tuntemattoman ajattelijan v. 1692 Saint- Paulin katetdralin seinälle kirjoitetuista elämänohjeista.

      "Kulje tyynenä melun ja kiireen keskellä ja muista mikä rauha onkaan hiljaisuudessa.

      -Pysyttele hyvissä väleissä kaikkien kanssa, niin pitkään, kuinse alistumatta on mahdollista.

      Karta äänekkäitä ja riidanhaluisia, silläö he ovat kiusana hengellesi.

      -Jos vertaat itseäsi muihin, niin älä tule turhamaiseksi, sillä aina on ja tulee olemaan suurempia ja pienempiä persoonallisuuksia. kuin sinä.

      -Älä silti suje silmiäsi hyveiltä.
      Monet ponnistelevat korkeisiin päämääriin ja elämä on sankaruutta.

      -Maailmassa on paljon petosta, riistoa ja särkyneitä unelmia, mutta se on sittenkin kaunis maailma.
      *****
      (Tämä oli vain osalainaus mainituista elämänohjeista).

      Muistaakseni aluperäisversio löytyy netistä haulla >kaunis maailmadesiderata

    • ja näillä eri keskustelupalstoilla kitistään että nuoriso ei osaa käyttyäytyä vanhempia ihmisiä kohtaan, mutta mitenkähän päin asia lienee todellisuudessa?

    • Jassu69

      olla kyseessä vanhus joka on kenties dementoitunut tai muuten sairas? Tietyssä sairauden vaiheessa monet vanhukset saattavat olla jopa agressiivisia, varsinaisesti sitä itsekään tiedostamatta. Mahdollisesti tuokin vanhus omana itsenään on mitä herttaisin ja ystävällisin kuitenkin :)Tuli mieleen vaan tällainen selitys, omakohtaisista kokemuksista johtuen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe