Pelottaa jo valmiiks. Ajattelin hakea opiskelemaan TKK:lle, mutta sit tuli mieleen, että riittävätköhän rahani. Paljonkohan lie maksaa keskimäärin opiskeluvuosi TKK:lla. Tarkotan siis, että paljon menee, asumiseen, opiskeluun ja ynnä muuhun. Riittääkö mm. opintotuki ja asumistuki maksamaan mulle kuukauden vuokran ja ruuan. Siitä ei nimittäin tule mitään jos rupeen opiskelee ja käyn samalla töissä. En jaksa mitenkään. Mutta riittääköhän kesätöistä saadut rahat miten hyvin opiskeluvuodelle, jos on lähes koko kesän töissä vain noin pari viikkoo lomalla?
Raha huolia...
6
1589
Vastaukset
- mismi.
opintotuki asumislisä laina = 800€/k. Tämän lisäksi saat tienata 630€/kk. Vuodessa 7 550€. Jos saat töistä 1 800€/kk, niin se tekee 2 600€/kk neljän kuukauden ajan, tämän pitempää et saa tehdä töitä, koska muuten joudut maksamaan opintotukea takaisin. Ette ole töissä koko vuotta, vain 4 kuukautta vuodessa.
- wertettry
...ilman työssäkäyntiä, jos et juo, shoppaile juuri mitään, ostat ruokaakin minimaalisen vähän eli sen verran että elossa pysyt etkä muutenkaan osta mitään turhaa, etkä hommaa esim. suuria kännykkälaskuja. Itse ainakin pärjään rahallisesti hyvin nyt kun olen opetellut tälläiseen askeettiseen elämään :)
- Fuksi
Jos et asu pääkaupunki seudulla niin TKY:n todella edullisen asunnon saanti on luultavasti helppoa. Itse olen selvinnyt opintotuki asumistuki sumalla joskin vanhemmat ovat tukeneet. Eli jos et juo tai ylenmäärin tuhlaa rahaa niin mukavasti voi pärjätä.
- tyyppi hei
Fuksi kirjoitti:
Jos et asu pääkaupunki seudulla niin TKY:n todella edullisen asunnon saanti on luultavasti helppoa. Itse olen selvinnyt opintotuki asumistuki sumalla joskin vanhemmat ovat tukeneet. Eli jos et juo tai ylenmäärin tuhlaa rahaa niin mukavasti voi pärjätä.
et sä juo mitään??lol,aika kova äijä oot. Miten toi on mahdollista ja vielä mukavasti elelee sen jälkeen,Woot!
- Sosiaalipummi
Jos rahat eivät meinaa opiskellessa riittää, hae ruokajakelusta - Espoossa Hyvä Arki ry. ja Manna Apu - ilmaista ruokaa. Edellisestä saa myös kerran kuussa EU-kasseja, jotka sisältävät muun muassa näkkileipää, makarooneja, maitojauhetta jne.
Helsingissä Heikki Hursti myös jakaa ruokaa ja vaatteita opiskelijoille kerran kuussa. - akateeminen syrjäyty
Nykyään meidän miestenkin on mahdollista tienata ekstratoimeentuloa prostituutiolla näin tasa-arvon aikakaudella. Käyt hoitelemassa jotain vanhaa piikaa tai vaimoa ja otat muutaman satasen verottomana kouraan tunnin hommasta. Ei paha!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!4352707Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1911904- 591818
Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3101387Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-1561201Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal711096- 901057
Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.331023Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks121007K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali9979