Pelottaa jo valmiiks. Ajattelin hakea opiskelemaan TKK:lle, mutta sit tuli mieleen, että riittävätköhän rahani. Paljonkohan lie maksaa keskimäärin opiskeluvuosi TKK:lla. Tarkotan siis, että paljon menee, asumiseen, opiskeluun ja ynnä muuhun. Riittääkö mm. opintotuki ja asumistuki maksamaan mulle kuukauden vuokran ja ruuan. Siitä ei nimittäin tule mitään jos rupeen opiskelee ja käyn samalla töissä. En jaksa mitenkään. Mutta riittääköhän kesätöistä saadut rahat miten hyvin opiskeluvuodelle, jos on lähes koko kesän töissä vain noin pari viikkoo lomalla?
Raha huolia...
6
1571
Vastaukset
- mismi.
opintotuki asumislisä laina = 800€/k. Tämän lisäksi saat tienata 630€/kk. Vuodessa 7 550€. Jos saat töistä 1 800€/kk, niin se tekee 2 600€/kk neljän kuukauden ajan, tämän pitempää et saa tehdä töitä, koska muuten joudut maksamaan opintotukea takaisin. Ette ole töissä koko vuotta, vain 4 kuukautta vuodessa.
- wertettry
...ilman työssäkäyntiä, jos et juo, shoppaile juuri mitään, ostat ruokaakin minimaalisen vähän eli sen verran että elossa pysyt etkä muutenkaan osta mitään turhaa, etkä hommaa esim. suuria kännykkälaskuja. Itse ainakin pärjään rahallisesti hyvin nyt kun olen opetellut tälläiseen askeettiseen elämään :)
- Fuksi
Jos et asu pääkaupunki seudulla niin TKY:n todella edullisen asunnon saanti on luultavasti helppoa. Itse olen selvinnyt opintotuki asumistuki sumalla joskin vanhemmat ovat tukeneet. Eli jos et juo tai ylenmäärin tuhlaa rahaa niin mukavasti voi pärjätä.
- tyyppi hei
Fuksi kirjoitti:
Jos et asu pääkaupunki seudulla niin TKY:n todella edullisen asunnon saanti on luultavasti helppoa. Itse olen selvinnyt opintotuki asumistuki sumalla joskin vanhemmat ovat tukeneet. Eli jos et juo tai ylenmäärin tuhlaa rahaa niin mukavasti voi pärjätä.
et sä juo mitään??lol,aika kova äijä oot. Miten toi on mahdollista ja vielä mukavasti elelee sen jälkeen,Woot!
- Sosiaalipummi
Jos rahat eivät meinaa opiskellessa riittää, hae ruokajakelusta - Espoossa Hyvä Arki ry. ja Manna Apu - ilmaista ruokaa. Edellisestä saa myös kerran kuussa EU-kasseja, jotka sisältävät muun muassa näkkileipää, makarooneja, maitojauhetta jne.
Helsingissä Heikki Hursti myös jakaa ruokaa ja vaatteita opiskelijoille kerran kuussa. - akateeminen syrjäyty
Nykyään meidän miestenkin on mahdollista tienata ekstratoimeentuloa prostituutiolla näin tasa-arvon aikakaudella. Käyt hoitelemassa jotain vanhaa piikaa tai vaimoa ja otat muutaman satasen verottomana kouraan tunnin hommasta. Ei paha!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019