Paljonko öljyä

Öljyä

Lukisi varmasti ohjekirjassa, mutta kun se ei ole käsillä. Paljonko öljyä pitää lisätä -03 Golfin 1.6 bensakoneeseen, kun öljytikussa pinta on alarajalla?

14

5846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tdi 66kw

      yleensä tuo merkkien väli on siinä 0,5-1,0 litraa.

    • MLA

      Ennen kuin auto pyytää lisäämään ja sitten lisäät puoli litraa.

      Omat Golfini (2 kpl TDI vm-2002) ovat jatkuvasti öljytikun mukaan alarajalla, mutta pyytävät kuitenkin lisää öljyä vasta 20tkm ajon jälkeen - huoltoväli on nyt myödostunut 40tkm hujakoille.
      Öljytikun tuijottaminen näissä LongLife huollettavissa moottoreissa on turhaa.

      • jake

        Huollon seinällä huomasin maahantuojalta tulleen sähköpostiviestin, jossa kerrottiin, että öljyä ei saa koskaan lisätä yli mitta-asteikon puolenvälin. Saattaa johtua siitä, että jotkut valittavat moottorin syövän öljyä. Omaan 1,6 16v farkkukolviin ei ole tarvinnut lisätä lainkaan vaikka samoilla litkuilla ajettu jo 25 tkm


      • Pasaati

        Tuskin se ihan turhaa se öljytikun tuijottaminen on. Kyllä minä ainakin mieluummin lisäilen sinne öljyä kuin ajan "kuivalla" koneella. Kyllähän nuo volkkarit öljyä syövät (ainakin 2.0 koneet) vaikka miten päin kikkailisi öljynlisäysten kanssa, eli täytetäänkö puoleenväliin tai ylärajaan niinkuin tuossa yhdessä vastauksessa mainittiin.
        Itselläni on Passatti 2.0 long life koneella. Öljyä olen lisännyt aina vasta silloin kun ajotietokone sitä pyytää. Lisäys on tehty sekä huollossa että itsetehdyt lisäykset aina siihen mittatikun rasteroidun alueen yläreunaan saakkaa. Ajotietokone alkaa herjaamaa jossain siinä vaiheessa kun pinta on hiukan tikun alarajan alapuolella. 2.0 koneessa ylä- ja alarajan väli on noin 8dl. Joo, tähän vehkeeseen pitää lisätä tuo määrä n. 3-4tkm välein(!), kulutus on ollut luokkaa 2,5dl/1000km, maahantuojan mukaan normaalia ;-), joopajoo....
        Niin ja "uudenkarheudesta" ei pitäis enää johtua, mittarissa on n. 60tkm.


      • jake
        Pasaati kirjoitti:

        Tuskin se ihan turhaa se öljytikun tuijottaminen on. Kyllä minä ainakin mieluummin lisäilen sinne öljyä kuin ajan "kuivalla" koneella. Kyllähän nuo volkkarit öljyä syövät (ainakin 2.0 koneet) vaikka miten päin kikkailisi öljynlisäysten kanssa, eli täytetäänkö puoleenväliin tai ylärajaan niinkuin tuossa yhdessä vastauksessa mainittiin.
        Itselläni on Passatti 2.0 long life koneella. Öljyä olen lisännyt aina vasta silloin kun ajotietokone sitä pyytää. Lisäys on tehty sekä huollossa että itsetehdyt lisäykset aina siihen mittatikun rasteroidun alueen yläreunaan saakkaa. Ajotietokone alkaa herjaamaa jossain siinä vaiheessa kun pinta on hiukan tikun alarajan alapuolella. 2.0 koneessa ylä- ja alarajan väli on noin 8dl. Joo, tähän vehkeeseen pitää lisätä tuo määrä n. 3-4tkm välein(!), kulutus on ollut luokkaa 2,5dl/1000km, maahantuojan mukaan normaalia ;-), joopajoo....
        Niin ja "uudenkarheudesta" ei pitäis enää johtua, mittarissa on n. 60tkm.

        No kannattaahan sitä toki seurailla, kun sellainen tikku siellä on. Uusissa mersuissa ei muuten ole koko öljytikkua -toivottavasti elektroniikka pelaa.

        Kannattaako muuten enää käyttää longlifeja, jos ne kerran vaihtuu itsekseen vaihtovälillä? Eikö atloudellisesti kannattaisi jo tipauttaa vaihtoväli 15000 km:iin, ja ajela normaaleilla synteettisillä. Ne luultavasti olisi sen verran jäykemmät, että pysyisivät väljässäkin koneessa.


      • Pasaati
        jake kirjoitti:

        No kannattaahan sitä toki seurailla, kun sellainen tikku siellä on. Uusissa mersuissa ei muuten ole koko öljytikkua -toivottavasti elektroniikka pelaa.

        Kannattaako muuten enää käyttää longlifeja, jos ne kerran vaihtuu itsekseen vaihtovälillä? Eikö atloudellisesti kannattaisi jo tipauttaa vaihtoväli 15000 km:iin, ja ajela normaaleilla synteettisillä. Ne luultavasti olisi sen verran jäykemmät, että pysyisivät väljässäkin koneessa.

        Sanoppa muuta kato. v***ttaa vaan kun vehje muka on suunniteltu longlifeille eikä se toimikaan niillä. Samaa ongelmaahan noissa näkyy olevan useimmissa 2-litraisissa. Kiertoonhan tuo lähtee heti kun sopiva vaihtoehto löytyy....


      • P-SAT
        Pasaati kirjoitti:

        Tuskin se ihan turhaa se öljytikun tuijottaminen on. Kyllä minä ainakin mieluummin lisäilen sinne öljyä kuin ajan "kuivalla" koneella. Kyllähän nuo volkkarit öljyä syövät (ainakin 2.0 koneet) vaikka miten päin kikkailisi öljynlisäysten kanssa, eli täytetäänkö puoleenväliin tai ylärajaan niinkuin tuossa yhdessä vastauksessa mainittiin.
        Itselläni on Passatti 2.0 long life koneella. Öljyä olen lisännyt aina vasta silloin kun ajotietokone sitä pyytää. Lisäys on tehty sekä huollossa että itsetehdyt lisäykset aina siihen mittatikun rasteroidun alueen yläreunaan saakkaa. Ajotietokone alkaa herjaamaa jossain siinä vaiheessa kun pinta on hiukan tikun alarajan alapuolella. 2.0 koneessa ylä- ja alarajan väli on noin 8dl. Joo, tähän vehkeeseen pitää lisätä tuo määrä n. 3-4tkm välein(!), kulutus on ollut luokkaa 2,5dl/1000km, maahantuojan mukaan normaalia ;-), joopajoo....
        Niin ja "uudenkarheudesta" ei pitäis enää johtua, mittarissa on n. 60tkm.

        Siis ei ainakaan minulla. Kyseessä on Passat 2.0 -03, eli uudella 20-venttiilisellä koneella.

        Olen ajanut 4500km ja tikusta ei erota, että öljyn taso olisi laskenut yhtään. No seurataan tilannetta kilometrien kertyessä...


      • Musta pallo
        Pasaati kirjoitti:

        Tuskin se ihan turhaa se öljytikun tuijottaminen on. Kyllä minä ainakin mieluummin lisäilen sinne öljyä kuin ajan "kuivalla" koneella. Kyllähän nuo volkkarit öljyä syövät (ainakin 2.0 koneet) vaikka miten päin kikkailisi öljynlisäysten kanssa, eli täytetäänkö puoleenväliin tai ylärajaan niinkuin tuossa yhdessä vastauksessa mainittiin.
        Itselläni on Passatti 2.0 long life koneella. Öljyä olen lisännyt aina vasta silloin kun ajotietokone sitä pyytää. Lisäys on tehty sekä huollossa että itsetehdyt lisäykset aina siihen mittatikun rasteroidun alueen yläreunaan saakkaa. Ajotietokone alkaa herjaamaa jossain siinä vaiheessa kun pinta on hiukan tikun alarajan alapuolella. 2.0 koneessa ylä- ja alarajan väli on noin 8dl. Joo, tähän vehkeeseen pitää lisätä tuo määrä n. 3-4tkm välein(!), kulutus on ollut luokkaa 2,5dl/1000km, maahantuojan mukaan normaalia ;-), joopajoo....
        Niin ja "uudenkarheudesta" ei pitäis enää johtua, mittarissa on n. 60tkm.

        Itselläni on viimeisimpänä Passattiin tullut 2.0 long life moottori, autolla on ajettu 24tkm ja öljyn pinta on edelleenkin siellä missä se oli uutenakin. Edellinen Passatti oli niin ikään 2.0 (ei long life) vuosimallia 96 jolla ajelin reippaat 100tkm eikä öljyä tarvinnut siihenkään lisäillä. Itselläni on sellainen kuva että öljyn syöntiä ryhtyy tapahtumaan jos aina kiihdytetään rauhallisesti eikä moottoria kuormiteta aina välillä (venttiilivarsien tiivisteet tai männän renkaat jämähtävät paikalleen?). EN tarkoita että pitäisi polttaa rengasta vaan ripeät kiihdytykset (2/3 kaasupolkimen liikealueesta) kullakin vaihteella max. vääntömomenttialueella (samalla säästyy bensaakin). Oli minulla vuoden 90 Golf 1.8 jolla ajoin yli 140tkm eikä siihenkään tarvinnut lisäillä öljyä


      • öljysyöppö
        P-SAT kirjoitti:

        Siis ei ainakaan minulla. Kyseessä on Passat 2.0 -03, eli uudella 20-venttiilisellä koneella.

        Olen ajanut 4500km ja tikusta ei erota, että öljyn taso olisi laskenut yhtään. No seurataan tilannetta kilometrien kertyessä...

        eli se aikaisempi 8 venttiilinen versio. Tästä on omakohtaista kokemusta. Huonosti volkkarin asiat olisivatkin, jos sama tauti jatkuisi uudemmassa versiossa.


    • wer

      on monta vastausta että ei pidä lisätä.

      mutta onko sähköinen varoitus aivan varma?
      ei ole ainakaan kaikilla merkeillä ollut.
      toiseksi öljynkulutus voi lisääntyä nopeasti vanhoilla öljyillä.

      Eli se neuvo, toki voi lisätä.

      MUTTA auton pitää olla seissyt pitkänkin ajon jälkeen jonkin aikaa. Jos on käytetty kylmästä moottoria vain vähän pitää olla seissyt ainakin tunnin.

      Pitää olla myös tasaisella alustalla, eikä koskaan kannata yrittä lisätä ylämerkkiin, vain noin suunnilleen puoleenväliin.

      joku oli päässyt 40 000 km öljynvaihtoväliin, onnittelen, vai olikohan siinä mainosta.
      minä en ole päässyt bensakoneella kuin 23 000 km vaihtoväliin ja sitten uudet "tosi kalliit " öljyt sisälle.
      muilla autoillani on 20 000 km huoltoväli ja öljyt puolta halvemmat, huoltohinnat
      20tkm 95 €, (keväällä 2002)
      40tkm 120 €. (kesällä 2003)

      • MLA

        TDI LL2 huollot on maksimissaan 50tkm/2v, kun bensa mallien on 'vain' maksimissaan 30tkm/2v. Dieselillä siis pääsen nykyisellään tuohon 40tkm huoltovälillä, joka ei ole vielä mikään 'saavutus' - eikä edes mainos ;)

        Ei se tikun tuijottelu auta siinä sen enempää kuin se 'merkkivalonkaan', jos öljyt nopeasti katoaa koneesta. Harvemmin tikkua saa ajossa katsottua, jolloin nuo öljyt nopeasti todennäköisimmin koneesta katoaa :)
        Toki sitä tikkua voi aina välillä vilkaista, mutta itsellä ainakin molemmissa Golfeissa (firman autoja joita käytän) ja vaimon Touranissa öljyt tuntuvat aina pysyvän alarajassa tikun mukaan. Touranilla on tosin ajettu vasta reilut 2tkm, joten ei voi vielä oikein 'kokemuksesta' puhua sen tapauksessa :)
        Golfeissa mittarissa on 70-80tkm, joten niissä on pidempään tullut tuota asiaa seurattua.


      • Bora-03

        Bora -03 1,6l ajettu 27000km ei ole kone pyytänyt öljyä ,mutta olen lisännyt 3dl kun näytti siltä että alaraja lähestyi.Huollosta ei vielä merkkiä,ja ei muutenkaan mitään vikaa.
        Hyvä auto.


      • kari
        MLA kirjoitti:

        TDI LL2 huollot on maksimissaan 50tkm/2v, kun bensa mallien on 'vain' maksimissaan 30tkm/2v. Dieselillä siis pääsen nykyisellään tuohon 40tkm huoltovälillä, joka ei ole vielä mikään 'saavutus' - eikä edes mainos ;)

        Ei se tikun tuijottelu auta siinä sen enempää kuin se 'merkkivalonkaan', jos öljyt nopeasti katoaa koneesta. Harvemmin tikkua saa ajossa katsottua, jolloin nuo öljyt nopeasti todennäköisimmin koneesta katoaa :)
        Toki sitä tikkua voi aina välillä vilkaista, mutta itsellä ainakin molemmissa Golfeissa (firman autoja joita käytän) ja vaimon Touranissa öljyt tuntuvat aina pysyvän alarajassa tikun mukaan. Touranilla on tosin ajettu vasta reilut 2tkm, joten ei voi vielä oikein 'kokemuksesta' puhua sen tapauksessa :)
        Golfeissa mittarissa on 70-80tkm, joten niissä on pidempään tullut tuota asiaa seurattua.

        Edellinen ei liene tarkoittanut että öljytulppa putoaa 24 000 km kohdalla.
        Jos lukee tekstiä kuin piru raamattua aina voi ymmärtää vähän vääri. Mutta eihän ka vielä ole oma järjenkäyttö kiellettyä.

        Mutta minä olen useissa autoissa vuosikymmenien varrella olen tehnyt seuraavan havainnon.
        Vaikka öljynpinta pysyy täysin vakaana esim. 15 000 km alkaa öljynkulutus, noin 0.5-1 dl 1000km ikäänkuin silloin kun öljy on loppuunkäytettyä.

        Mikään autoni ei ole koskaan vienyt öljyä.
        Mutta tämänlainen tapaus satui kerran.
        Olin ajanut kovina pakkaskautena useita lähtöjä ja kilometrin matkoja useiden viikkojen ajan.
        2000 mallinen ( ei Vw) hieno autonikin oli jotenkin "ryypyttänyt" liikaa ja öljyn pinta nousi. Kun lähdin pitkälle matkalle bensa haihtui öljyn seasta ja öljynpinta olikin alamerkissä.
        Eli ehkä öljyn pintaa kannattaa joskus katsoa, mutta ei siitä kannata murehtia.


        Niin kaikki yli 10 autoani ovat uutena ostettuja ja olen luopunut ennen 150 000 km ajoa.


    • Öljyä

      Kiitos neuvoista,
      Kyseessä on 9000km ajettu kone, jossa öljytikun mukaan taso on noin puolivälissä, eli paljon ei öljyä ole syönyt. Taidan tehdä kompromissin ja lisätä öljyä muutaman tuhannen päästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe