Mikä näistä paras lapsiperheeseen?

Chihu, Yorkki tai Staffi ha...

Kysyisin nyt kyseisten rotujen omistajilta/kasvattajilta näistä roduista. Olemme lapsiperhe (lapset 7v ja 2v) ja harkinnassa vaihteeksi pienikokoinen rotu. Koiran haluaisimme kaveriksi ja äidin lenkkikaveriksi. Lapset ovat tottuneet koiraan. Meillä oli rotikka, joka jouduttiin valitettavasti lopettamaan parantumattoman vian vuoksi 2 1/2-vuotiaana, mikä oli suuri suru perheellemme. Sitä ennen meillä oli myös rotikka joka eli onneksi 7 vuotiaaksi ja Coton de Tulear joka oli yhtäaikaa tämän edellisen rotikan kanssa. Joka tapauksessa kokemusta on lähinnä isoista koirista ja haluamme nyt koiran joka olisi pitkäikäinen, jaksaisi lenkkeillä vähintään 5km päivässä ja olisi pitkäikäinen. Asumme omakotitalossa ja lenkkimaastot vieressä. Haluaisimme pienen ja sosiaalisen koiran jonka voimme myös ottaa kyläilyreissuille mukaan (lähipiirissä melkein kaikilla koira). Kertokaa mielipiteitä ja jos tulee mieleen joku muukin meille sopiva rotu saa ehdottaa. Koiran ajattelimme ottaa vasta vuoden kuluttua että ehdimme tutustua uuteen rotuun kunnolla ja pienempi lapsi ehtii vähän kasvaa.

28

3444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sussex spaniel

      Kylläpäs sinä nyt kysymyksen lennätit, sillä melkein kaikista roduista kerrotaan, että ne tulevat hyvin toimeen lasten kanssa, jos tottuvat niihin jo pentuna.

      Kyllä niitä rotuja riittää, mut tietysti kaikki vastaajat ehdottaa semmosia rotuja, joista niillä ittellään on kokemusta.

      Itteltäni ehdotuksiks löytyis vaikka mitä, mut jos mainittisin tässä semmosia rotuja, joista ittelläni on eniten kokemusta ja jotka on samalla teidän elämäntyliin selvästi sopivia. Ainakin buhund, kooikerhondje, bolognese, bedlingtoninterrieri, ceskyterrieri, affenpinseri ja basset fauve de bretagne on semmosia rotuja, joihin mää oon ite tutustunu muutakin kautta kun pelkästään lukemalla, jotka on vaikuttanu tosi ihmisrakkailta, ei oo isoja ja on suhteellisen pitkäikäsiä sekä liikunnallisia.

      T: Sussex spaniel

      • Aloittaja

        Niin olen lukenut näistä kyseisistä roduista ja tiedän että käyvät lapsiperheeseenkin, varsinkin staffi. Kuitenkin mietin miten nämä kaksi muuta rotua käytännössä menevät pienten lasten kanssa saman katon alla, eli kuinka helposti ne "hajoavat". Cottoni meni aikoinaan ihan hyvin vanhemman lapsen kanssa, mutta nämä kaksi (chihuahua ja yorkshirenterrieri) ovat sitäkin pienempiä. Pelkään vaan että jotain sattuu vaikka lapseni osaavat kyllä käyttäytyä koiran seurassa, ja ymmärtävät etteivät ne ole leluja. Ehkä pelkoni on turhaa ja pelkään taas menettäväni koiran liian nopeasti.. Kiitos kuitenkin muistakin vaihtoehdoista.


      • voisivat
        Aloittaja kirjoitti:

        Niin olen lukenut näistä kyseisistä roduista ja tiedän että käyvät lapsiperheeseenkin, varsinkin staffi. Kuitenkin mietin miten nämä kaksi muuta rotua käytännössä menevät pienten lasten kanssa saman katon alla, eli kuinka helposti ne "hajoavat". Cottoni meni aikoinaan ihan hyvin vanhemman lapsen kanssa, mutta nämä kaksi (chihuahua ja yorkshirenterrieri) ovat sitäkin pienempiä. Pelkään vaan että jotain sattuu vaikka lapseni osaavat kyllä käyttäytyä koiran seurassa, ja ymmärtävät etteivät ne ole leluja. Ehkä pelkoni on turhaa ja pelkään taas menettäväni koiran liian nopeasti.. Kiitos kuitenkin muistakin vaihtoehdoista.

        sopia teille.Ei tosiaan liian pientä heiveröistä rotua.Mukavampi on rotu jonka kanssa lapsikin voi ulkona telmiä. Monet pikkuiset myös näykkäävät helposti kun pelkäävät esim.lapsen kovia otteita.


      • Sussex spaniel
        voisivat kirjoitti:

        sopia teille.Ei tosiaan liian pientä heiveröistä rotua.Mukavampi on rotu jonka kanssa lapsikin voi ulkona telmiä. Monet pikkuiset myös näykkäävät helposti kun pelkäävät esim.lapsen kovia otteita.

        Minä tunnen bolognesen -eli hyvin pieni koira-, joka on hyvin tottunut lapsiin. Vaikka lapset yrittäisivät läimiä sitä, se ei edes ärhentele, vaan siirtyy jonnekin rauhallisempaan paikkaan. Kun lapset käyttäytyvät nätisti, se tulee hellimään heitä.

        Väität, että pienet koirat näykkäävät lapsia, jos pelkäävät, mutta voivathan isotkin koirat tehdä samoin. Joten jos koira näykkäisee lapsia, niin eiköhän sen koiran olisi parempi olla jokin pieni kuin iso. Olet kai kuullut, miten tämän vuoden aikana Suomessa rottweiler, dogo argentino ja bullterrieri vähän näykkäisivät lapsia. Olisiko niille lapsille käynyt huonommin, jos jokin kääpiörotu vaikka olisi tehnyt samoin.

        En tarkoita, että isot koirat voisivat olla aggressiivisia, mutta ei pienistäkään koirista saa liioitella.

        Se kyllä on totta, että mitä pienempi koira on, sitä alttiimpi se on lasten koville otteille ja rajulle käsittelylle, joten ehkä jokin yorskhirenterrieri, kiinanpalatsikoira tai chihuahua ei olisi kovin hyvä valinta. Staffi olisi jo sopivampi. Joten sinänsä olet oikeassa.

        T: Sussex spaniel


      • Sussex spaniel
        voisivat kirjoitti:

        sopia teille.Ei tosiaan liian pientä heiveröistä rotua.Mukavampi on rotu jonka kanssa lapsikin voi ulkona telmiä. Monet pikkuiset myös näykkäävät helposti kun pelkäävät esim.lapsen kovia otteita.

        Kirjoitin vahingossa bullterrieri, kun piti kirjoittaa bullmastiffi. Pahoittelen virhettä.

        T: Sussex spaniel


      • €:)
        Aloittaja kirjoitti:

        Niin olen lukenut näistä kyseisistä roduista ja tiedän että käyvät lapsiperheeseenkin, varsinkin staffi. Kuitenkin mietin miten nämä kaksi muuta rotua käytännössä menevät pienten lasten kanssa saman katon alla, eli kuinka helposti ne "hajoavat". Cottoni meni aikoinaan ihan hyvin vanhemman lapsen kanssa, mutta nämä kaksi (chihuahua ja yorkshirenterrieri) ovat sitäkin pienempiä. Pelkään vaan että jotain sattuu vaikka lapseni osaavat kyllä käyttäytyä koiran seurassa, ja ymmärtävät etteivät ne ole leluja. Ehkä pelkoni on turhaa ja pelkään taas menettäväni koiran liian nopeasti.. Kiitos kuitenkin muistakin vaihtoehdoista.

        Itselläni oli 13 vuoden kokemus welsh corgi pembrokesta. Parhaimmillaan meillä oli kaksi pemua yhtaikaa. Olen myös perhepäivähoitaja, eikä meillä ollut koskaan ongelmia koirien ja lasten yhteiselossa. Omat lapseni olivat koiraa hankittaessa 5v, 7v, 10v ja 12v sekä hoitolapset joiden iät vaihteli 10kk - 6v. Lisää tietoa löytyy corgiseuran sivuilta. Onnea koiran hankintaan €:)


      • mukavako...
        voisivat kirjoitti:

        sopia teille.Ei tosiaan liian pientä heiveröistä rotua.Mukavampi on rotu jonka kanssa lapsikin voi ulkona telmiä. Monet pikkuiset myös näykkäävät helposti kun pelkäävät esim.lapsen kovia otteita.

        Tiedän näykkäävän tai pikemminkin purevan mustan coccerin ! Kyseinen cocceri on ollut pennusta saakka "häiriintynyt" !? Lääkäri reissuja on tullut perheellä puremien vuoksi.Eikä ole ainoa tapaus cocereista ....kantsii siis tarkoin harkita rotua .Mukavasta rodusta ei voi siis puhua ..värilläkin on kait merkityksensä kyseisessä rodussa ?


      • Hullukka
        mukavako... kirjoitti:

        Tiedän näykkäävän tai pikemminkin purevan mustan coccerin ! Kyseinen cocceri on ollut pennusta saakka "häiriintynyt" !? Lääkäri reissuja on tullut perheellä puremien vuoksi.Eikä ole ainoa tapaus cocereista ....kantsii siis tarkoin harkita rotua .Mukavasta rodusta ei voi siis puhua ..värilläkin on kait merkityksensä kyseisessä rodussa ?

        Cockerspanieli on miellyttämisenhaluinen seurakoira, mutta jalostuksella se on ehditty jo hemmotella pilalle. Cocceri kaipaa lähinnä ihmisten huomiota, eikä paljoa piittaa lapsista. Ainakin omat kuulemani tiedot rodusta ja lapsista viittaavat tähän.

        Moni on varmasti eri kieltä, löytyyhän niitä lapsirakkaitakin cockerspanieleita.

        Yleensä narttujen on helpompi kestää lapsia kuin urosten.

        T: Hullukka


      • Kyllästyttää

        sussex spaniel jo lopettaa tuo samojen rotujen "kaupustelu" jokaiseen kotiin?
        Aloittajahan selvästi kirjoitti, mitkä rodut häntä kiinnostavat.

        Aloittajalle sellainen neuvo, että parhaiten teidän tilanteeseenne sopisi staffi. Ne ovat lapsirakkaita tarmonpesiä ja varmasti jaksavat lenkkeillä. Chihu tuskin pystyy ainakaan talvipakkasilla kovin pitkiin ulkoiluihin ja yorkilla taasen on tuo turkinhoito melko vaativaa.


      • celli
        mukavako... kirjoitti:

        Tiedän näykkäävän tai pikemminkin purevan mustan coccerin ! Kyseinen cocceri on ollut pennusta saakka "häiriintynyt" !? Lääkäri reissuja on tullut perheellä puremien vuoksi.Eikä ole ainoa tapaus cocereista ....kantsii siis tarkoin harkita rotua .Mukavasta rodusta ei voi siis puhua ..värilläkin on kait merkityksensä kyseisessä rodussa ?

        Cockeri
        Suositelen lämpimästi sukulaisillani on cockeri tosi kiltti.
        Yksi värisillä cockerspanieleilla on agresiivisuutta.


    • Otterhound

      Kaikki tietysti liputtaa just niitä rotuja, joita ittellään on. Kannattais tehä päätös ite, eikä antaa muiden turhia mahtailla omien koiriensa roduista.

      Rotukirjat esiin ja tarkasti miettiin...

      T: Otterhound

    • kikka

      Meillä oli yorkki jo ennen lasten syntymää ja oli jo "vanhus" kun lapset oli ihan pieniä (0-3v) Vanhan herran kanssa oli siinä vaiheessa sinänsä helppo, ettei enää riehuskellut tai edes kovasti juoksennellut ympäriinsä, eli vaaratilanteita ei mainittavammin tullut.

      Nyt meillä on uusi pikku yorkki, jota "odoteltiin" kauan, kun lapset on nyt 9-12v. Huomaan vaan sen, että oli (ainakin oman mielenterveyteni kannalta ;-)) järkevää odotella, että lapset vähän kasvoi.

      Kuitenkin lasten kanssa saatiin (useasti ja välillä vieläkin)käydä läpi asioita, kuten esim. kävelytyyli: "hiihto", ovien varovainen sulkeminen, ei juosta pennun kanssa (ikävä kyllä :-( ja ei pentua syliin muuten kuin lattialla istuen.

      On se vaan niin kirppu (9vkosena 1kg ja nyt 12vkoa n. 1,4kg)ja kuitenkin aikasen vikkelänä jaloissa (ja ovien välissä), että saa itekkin jatkuvasti varoa askeleitaan ja touhujaan. Ja jopa sohvan korkeudelta putoaminen voi olla vaaran paikka (siks sohvat ja sängyt on "kiellettyjä", kunnes ite sinne pääsee hyppäämään).

      Toki pentu kokoajan oppii itekkin varomaan ja tietysti kasvaa ja vahvistuu, mutta tää ihan "vauva-aika" on kyllä aika hiihtelyä kaikille ihmisille. Ja lapsista kyllä tykkäsi edellinen koiramme ja tämä myös :-) ja hyvin tulevat toimeen (kunhan vähän oppivat "koirankasvatusalkeita", osaa meinaan pieni olla melkosen "terrieriä" ;-)

      Tässä nyt yksi oma kokemus pikkurodusta ja lapsista. Kukin jaksamisensa mukaan :-)

    • bokseri

      Ei tosin pienikokoinen ole mutta pienempi kuitenkin kuin rotikat. On lapsi- ja ihmisystävällinen. Ja ainakin meidän tyttö myös koiraystävällinen.

      Minä en ikuna uskaltais tämän tyttelin myötä ottaa muuta rotua. Niin helppo ja oppivainen/ kuuliainen.

      • bokseri

        .. niin minulla oli harkinnassa kans tuo staffi vaihtoehtona bokserille, myös lapsiystävälli-syyden takia. Mutta staffeillahan saattaa olla helposti vaikeuksia tulla sopuun muiden koirien kanssa. Tai näin ainakin rotukuvauksessa mainitaan.


    • Mamma-koira

      Joko olette tehneet rotuvalintanne. Ootte saanu aika paljon viestejä ja niitä tuskin tulee enää paljoo, joten kertokaa ihmeessä, jos ootte päättäny jonkun tietyn rodun hankkii näiden vastausten perusteella...

      T: Mamma-koira

    • reippailijat

      moi! Liputan villakoirien keskikokoisten ja kääpiöiden puolesta. meillä kääpiövillis ja kylään ei kuulemma edes oteta jos ei oo koira mukana :) leikkii hienosti muiden koirien kanssa ja jaksaa mummojen rapsutuksia vaikka seuraavaan aamuun saakka. kesämökkivieraiden ilopilleri ja lapsirakas touhupaketti, jota ei lenkittämällä saa väsyksiin. lyhyt kotiturkki helppo hoitaa, tottelevainen ja lasten silmäterä. sopii harrastuksiin ja elää jopa 15 vuotiaiksi.

    • käy

      hyvin teidän perheeseen. Ne kaipaa paljon liikuntaa, ovat tosi lapsirakkaita ja melko pitkäikäisiä (yleensä yli 10v.)

    • Aloittaja..

      Kiitos asiallisista vastauksista. Olen tässä viime päivinä ottanut selvää kaikista kolmesta rodusta joita olin itse harkinnut. Olen myös samaa mieltä osaltaan erään vastaajan kanssa että helpompaa on lasten kanssa ilman koiraa. Kuitenkin koska minulla on aina ollut koiria en osaa olla ilmankaan ja tarviihan se äitikin "henkireiän" arjesta ja koira on ollut minulle sitä :) Koiran kanssa ulkoillessa maalliset murheet unohtuu.. Niin. Staffi olisi muuten täydellinen, mutta muutamia omistajia jututtaessa on tullut tosiaan se seikka ilmi ettei tule hyvin kaikkien koirien kanssa välttämättä toimeen, joten tämä rotu täytyy unohtaa koska tosiaan lähipiirissä paljon erilaisia koiria. Ulkonäöllisesti miellyttää lyhytkarvainen chihuahua, mutta ovat niin hirvittävän pieniä että en vielä täysin ole vakuuttunut.. Yorkilla taas kuulemma turkin kanssa on tekemistä vaikka pitäisi lyhyenäkin. Luultavasti meille tulee lyhytkarvainen Chihuahua, kunhan vielä vakuutun että kyseisen rodun kanssa voi tosiaan myös ulkoilla.. Katotaan nyt sitten missä vaiheessa löydän sopivan kun tuntuu olevan kysytty rotu. Yksi vaihtoehto mikä on käynyt mielessä on tämä venäjäntoy vai mikä rotu nyt sitten viralliselta nimeltä onkaan, lyhytkarvaisena. Eiköhän se "puuttuva perheenjäsen" jossain vaiheessa löydy :)

      • Mastiff

        Venäjäntoyterrieri on luonteeltaan aikas omistautunut vain yhdelle ihmiselle, eli kaiken kunnian se kohdistaa vain yhteen ihmiseen. Se ei siksi oikein sovi lapsiperheeseen, mutta voihan rodun edustajista poikkeuksiakin löytyä, jopa lapsirakkaita yksilöitä. Chihuahua kyllä ymmärtää lapsia, kunhan lapsetkin sitä. Ja pienestä koostaan huolimatta chihuahua on reipas liikkuja.

        T: Mastiff


      • hannu

        Oletko harkinnut esim cavalieria?itsellä jo toinen menossa.Iloinen ja varmasti lapsi ja ihmisrakas rotu.Aina valmis lenkille ja leikkiin.Ei liian iso sun lapsille,siis helppo hoitaa ja hallita.Pesu ja harjaus ja kynsien leikkuu.Siinä tärkeimmät hoidot.Jaksaa hyvin 5kilsan lenkit jos kokoajan juokse sataa.Onnea pennun hankintaan.


    • kyllä ole

      kovin vaativille lenkeille, ainakaan huonolla kelillä...

      • chihun omistaja

        chihu on kovin hento ja ei pidä siitä että nostellan, pitää varoa ettei tipu jne. luut voi mennä poikki. pitää myös varoa ettei liian isot koirat leiki ja satuta vahingossa. en suosittele lapsiperheeseen jossa pieniä lapsia.. et myöskään voi jättää kaupan ulkopuolle jne...


    • maallahanme

      staffi olisi sopiva, itsekkin haaveillut laumaamme sellaista. kunnon kasvattajaa tässä etsiskelenkin!
      laumassamme on jo entuudestaan 3 saksanpaimenkoiraa jotka ovat harrastuskäytössä.olen kuullut että staffi olisi myös hyvä harrastamiseen tms.

      mitenkäs te viisaammat olette mieltä siitä miten staffi uros(pentu) tulisi toimeen toisen melko dominoivan uroksen kanssa?
      eli meillä siis 1 uros spk ja 2 narttua.
      tietenkin kun pennun ottaa niin tulee varmasti toimeen ainakin aluksi, ja riippuuhan se omistajastakin tms.
      mutta kun itsellä ei sellaista kokemusta staffista ole niin täällä ajattelinkin kysyä tuleeko vanhemmiten toimeen toisen uroksen kanssa joka ei ole leikattu.

      meillä oli laumassamme vuosi sitten 2 urosta ja 2 narttua ja kaikki meni vallanmainiosti vaikka molemmat uroksista olivat dominoivia. muttakun todella minulla on vaan kokemusta spk:sta.

    • mites ois

      ranskanbulldoggi..
      rakastaa lapsia,ja muutenki ihmisiä:) on möy todella enenrginen,vaikka välil sohvaperuna..

    • fjklbhyf

      En ottaisi kovin pienikokoista koiraa pienten lasten rikottavaksi. Fakta on se, että jos chihuahuan tiputtaa, jättää oven väliin tai vaikka kaatuu päälle voi se loukkaantua vakavasti jopa kuolla. Meillä on bolognese, tämä yksilö on todellakin kaikkien kaveri ymmärtääkseni rotu ei kuitenkaan yleensä ole sellainen. Villakoira löytyy myös mahtava koira, mutta ei oikein välitä lapsista. Villakoiray saattavat myös olla herkkiä puremaan. Itse suosittelisin bichon frisea sellainenkin meillä on ollut. Todella lapsirakas ja lempeä rotu. Turkinhoito ei ole hankalaa jos pitää lyhyenä ja jaksaa kyllä lenkkeillä.

    • Pihisfani

      Ottakaa tanskalais-ruotsalainen pihakoira. Ei lian pieni, riittävän sitkeä pitkillekin lenkeille, normaalisti erittäin sosiaalinen sekä muita koiria että lapsia kohtaan (riippuu tietenkin koirasta...) jne. Helposti koulutettava ja niin edelleen. Jos ei löydy Suomesta, niin katsokaapa Ruotsin tarjontaa. Itse haimme omamme Pohjois-Ruotista ja olemme erittäin tyytyväisiä ja ylpeitä tanskalais-ruotsalaisen pihakoiran omistajia. Olemme lapsiperhe, nuorin oli hankintavaiheessa 3. v ja koira rakastaa kaikkia lapsia yli kaiken.

      • 94882wcfj78

        Vaikutatte hyvin samantyyppiseltä perheeltä kuin omani.
        Tällähetkellä meillä on bostoninterrieri ja griffon.
        Griffonitkin ihania lasten kanssa, mutta vaikka isompi kuin chihut yms, niin silti saa olla varovainen ettei "mene rikki", varsinkin kun meillä on paljon lapsia kylässä. Lisäksi olen sitä mieltä että monet pienet koirat mm.yorkki,chihu,venäjän toy, griffon,papillon ovat herkkähermoisempia kuin esim.staffi lapsiperheessä.
        Rotuja joilla on pitkä pinna ja energiaa touhuta ja leikkiä vaikka koko pvän lasten kanssa ja vielä lähteä mamman kanssa pitkälle lenkille ovat mielestäni:Staffi,bostoninterrieri, bokseri. Muitakin toki on mutta noita suosittelen syystä että vaikutatte samankaltaiselta kuin meidän perhe, ja noista roduista on kokemusta. Noista roduista ehkä boston(liikunnallisempi kuin ranskis) on helpoin kouluttaa, lisäksi lapsikin voi lenkittää. Itse rakastan boksereita joiden energiataso on samantapaista "pelleilyäkin" kuin bostonilla mutta kaipaavat erittäin paljon liikuntaa joten odotan lasten kasvamista niin että itselläni on aikaa enemmän kunnolla lenkkeillä ennen kuin hommaan bokserin.
        Bullmastiffitkin ovat pitkähermoisia lasten kanssa, mutta onko tyyli liian löntystelevä teille?


    • celli

      Ottakaa
      Sellainen rotu josta ootte todella kiinnostuneita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe