Oletettavasti etupäästä rrrrrr-ääni ajettaessa suoraan ja oikealle käännyttäessä, ei vasemmalle! Ääni katoaa kun hiukankin kääntää ohjauspyörää vasempaan. Se on kuin rrrrrattaan välissä olisi jotain murenevaa...muuten auto toimii normaalisti, ei nyi, eikä kolahtele. Vetarien suojakumit uusittu Fordilla 30 000 km sitten. No, onhan katsastus viikon kuluttua. Kesällä kyllä kolahteli, olisiko koiranluun kumi repaleisena ja päästäisi tuollaista tasaista rrrrrrr-ääntä? Malli 2001.
Mikä jyrisevä ääni?
27
14118
Vastaukset
Yksi vaihtoehto on toki että vas. etupyörän laakeri on kaput tuolla kuvauksella. Ja jos vika on siinä, niin ei välttämättä katsastuksessa sanota siitä.. ainakaan meille ei mitään sanonut vaikka laakeri huutaa :)
- IhmeNopeasti
Ei uskoisi, että laakeri kun noin vähän ajettu, tosin eihän niitä voidella, eiks ole kestovoidellut?
- tietää
IhmeNopeasti kirjoitti:
Ei uskoisi, että laakeri kun noin vähän ajettu, tosin eihän niitä voidella, eiks ole kestovoidellut?
Laakerivika varmaan, ainakin oireet täsmää. Itselläni on sama malli ja edellinen laakeri kesti 35tkm. Laakerien kestoon vaikuttaa aika paljon se että ajeleeko alkuperäisvanteilla vai ei. Alkuperäisvanteella renkaan keskikohta (keskiura) osuu tarkalleen laakerin päälle, muilla riippuen kuinka paljon ET-heittoa vanteissa on alkuperäiseen verrattuna.
Jos renkaan keskikohta ei osu laakerin päälle, laakerille tulee epätasainen kuorma, mikä vähentää sen käyttöikää.
Itsellä on ollut kesärenkaissa semmoset aluvanteet, joissa ET poikkesi alkuperäisestä -9mm (±10mm saa olla). Ja laakereita kului molemmin puolin edessä... Vaihdoin sopivammat vanteet heti kun rengassarja kului loppuun. - Käsikoetus
tietää kirjoitti:
Laakerivika varmaan, ainakin oireet täsmää. Itselläni on sama malli ja edellinen laakeri kesti 35tkm. Laakerien kestoon vaikuttaa aika paljon se että ajeleeko alkuperäisvanteilla vai ei. Alkuperäisvanteella renkaan keskikohta (keskiura) osuu tarkalleen laakerin päälle, muilla riippuen kuinka paljon ET-heittoa vanteissa on alkuperäiseen verrattuna.
Jos renkaan keskikohta ei osu laakerin päälle, laakerille tulee epätasainen kuorma, mikä vähentää sen käyttöikää.
Itsellä on ollut kesärenkaissa semmoset aluvanteet, joissa ET poikkesi alkuperäisestä -9mm (±10mm saa olla). Ja laakereita kului molemmin puolin edessä... Vaihdoin sopivammat vanteet heti kun rengassarja kului loppuun.Kuskin takana vas levypyörä hiukan lämmin, mittaan huomenna laserilla keskiötkin. kesällä halpisaluilla ajellut, mutta vain noin 8000 km/v, mahtaako stadissa kuluttaa laakereita? Talvella peltivanteet.
- kauppaan!
Jos vasemmalle käännettäessä ääni vähenee/häviää ja nopeutta n. 60km/h tai hieman enemmän, on oik. etupyörän laakeri vaihdon tarpeessa. Vian voi todentaa myös siten, että tunkkaat etupään irti maaasta ja pyöräytät käsin oik. etupyörää. Sivuääni kuuluu selvästi.
- 4 asteen erot
Oikean keskiössä 5 min parkin jälkeen 14, muissa pyörissä noin 10, pulteissa samansuuntaiset lämpöerot ja vanteissa, toki oik takavanne myös hiukan muita lämpimämpi. Metkaa, että joka pyörässä alimmassa asennossa olevat pultit 2-3 astetta lämpöisemmät. Konepelti -9 jo ja auton kyljet -10, pakoputken pääkin jo 8 min pysäköinnistä -10 astetta! Ajettu surisevalla laakerilla noin 800 km, kauanko kestää, mitä kun hajoo? Kallis lysti? Korjauksen hinta? Kannattaako kaikki laakerit vaihtaa samalla?
- välystäkin
4 asteen erot kirjoitti:
Oikean keskiössä 5 min parkin jälkeen 14, muissa pyörissä noin 10, pulteissa samansuuntaiset lämpöerot ja vanteissa, toki oik takavanne myös hiukan muita lämpimämpi. Metkaa, että joka pyörässä alimmassa asennossa olevat pultit 2-3 astetta lämpöisemmät. Konepelti -9 jo ja auton kyljet -10, pakoputken pääkin jo 8 min pysäköinnistä -10 astetta! Ajettu surisevalla laakerilla noin 800 km, kauanko kestää, mitä kun hajoo? Kallis lysti? Korjauksen hinta? Kannattaako kaikki laakerit vaihtaa samalla?
turha niitä ehjiä laakereita vaihdella.
- välttämättä!
välystäkin kirjoitti:
turha niitä ehjiä laakereita vaihdella.
Olet varmaan alan miehiä, onneksi kaltaisiasi löytyy. Pelastat varmaankin maamme autokannan kunno romahtamisen tietämykselläsi, oi Guru!!
- Maa kutsuu!
4 asteen erot kirjoitti:
Oikean keskiössä 5 min parkin jälkeen 14, muissa pyörissä noin 10, pulteissa samansuuntaiset lämpöerot ja vanteissa, toki oik takavanne myös hiukan muita lämpimämpi. Metkaa, että joka pyörässä alimmassa asennossa olevat pultit 2-3 astetta lämpöisemmät. Konepelti -9 jo ja auton kyljet -10, pakoputken pääkin jo 8 min pysäköinnistä -10 astetta! Ajettu surisevalla laakerilla noin 800 km, kauanko kestää, mitä kun hajoo? Kallis lysti? Korjauksen hinta? Kannattaako kaikki laakerit vaihtaa samalla?
Kokeile nyt ihmeessä pyöräyttää sitä etupyörää ja kuuntele kuuluuko eriävää sivuääntä vas/oik puoli. Jos ei tämä mene jakeluun, vie oikealle asiantuntijalle ja unohda nämä mittauspuuhasi.
- MittailenTaas
Maa kutsuu! kirjoitti:
Kokeile nyt ihmeessä pyöräyttää sitä etupyörää ja kuuntele kuuluuko eriävää sivuääntä vas/oik puoli. Jos ei tämä mene jakeluun, vie oikealle asiantuntijalle ja unohda nämä mittauspuuhasi.
Ei ole kunnon tunkkia, ajan arkipäivänä huoltokorjaamoon (en maahantuojalle). Sitä ennen, kerron kohta Teille uudet yllätysarvot!
- kävi katko
ajatuksissa. Siis, jos vasemmalle käännettäessä ääni vähenee on vasen laakeri viallinen. kuormitushan tulee silloin oik. etulaakerille ja vialliselle vähenee. Eli, vaihda vas. etup. laakeri.
- vaihdeta
kävi katko kirjoitti:
ajatuksissa. Siis, jos vasemmalle käännettäessä ääni vähenee on vasen laakeri viallinen. kuormitushan tulee silloin oik. etulaakerille ja vialliselle vähenee. Eli, vaihda vas. etup. laakeri.
Etulaakerit ja koiranluut samalla vaihtoon ja eiku katsastamaan sitten!
- näinkin
vaihdeta kirjoitti:
Etulaakerit ja koiranluut samalla vaihtoon ja eiku katsastamaan sitten!
tehdä, mutta se toinen laakeri voi kestää vielä pitkäänkin. Jos kuitenkin alkavaa vikaa, kannattaa molemmat puolet uusia.
- K.....nyt
Kyllä se taitaa olla vetoakseli joka siellä jurisee!!! Laakeri vammat kyllä yleensä....ovat sellaisia että Huutaa kokoajan...ja lisääntyy vaudin lisäätyessä.
Minulla kokemusta saman kaltaisesta viasta -99 mallin kanssa.- Surisee
Eiköhän vetariongelmissa pidä kaarteissa pauketta ja muuteski täristele? Kun vasta 30 000 sitten vaihdettu vetarikumit Fordilla, niin tuskin päässyt öljyt pihalle! Miksi sitten vain oik pyörän etunapa 4 astetta kuumempi? Eikö viittaa laakeriin pikemminkin? Tuosta surinasta tulee mieleen mm. Finnairin lendekat, niitten koneet pitää samanlaista äänekästä ääntä moottoreistaan!
- zöf
Alkaa etupyörien laakerien kilometrit täyttymään, uusi molemmat samalla kertaa.
- JarruLaahaa?
Taitaa takajarrut laahata, vaikka korjattu 3 v sitten, kun arvot korkeampia kuin edessä! Ihme, että pulteissakin eri lämoöarvoja. Kerron kohta viimeiset tulokset.
- vastaajille!
Enemmän tai vähemmän ääliöitä vastaamassa, tietämättömyys ei ole pahe - vaan se tyhmän tietämys. OIKEA ETUPYÖRÄN LAAKERI VIALLINEN!!! Vaihda se ihmeemmin kyselemättä ja ääni häviää!!!
- 6-11 astetta!
Illalla ajoin saman matkan takaisinpäin ja nyt etupyörien napa-arvot vain 6-7 plussaa, mutta takana molemminpuolin 11 astetta! Pulttien lämpövaihtelut 2-6 astetta! Laahaako takapalat kässärissä? Mutta melua nuo lämpöarvot ei paljastakaan eli surinalähde yhä paikallistamatta.
- menee
6-11 astetta! kirjoitti:
Illalla ajoin saman matkan takaisinpäin ja nyt etupyörien napa-arvot vain 6-7 plussaa, mutta takana molemminpuolin 11 astetta! Pulttien lämpövaihtelut 2-6 astetta! Laahaako takapalat kässärissä? Mutta melua nuo lämpöarvot ei paljastakaan eli surinalähde yhä paikallistamatta.
toinen etupyörän laakeri uusiksi.
- näkemystä
menee kirjoitti:
toinen etupyörän laakeri uusiksi.
Niin, katselin HS:n vikatilastoa ja lakurit käy väliin väljiksi, kokeilen vaihdattaa etupään, samalla koiranluut yms. Onko hankala työ esim. takalakerit?
- hyvä,
mutta väärä puoli. Vasen tod. näk. viallinen!
- Koirat ja laakerit
Korjauttelen koiranluut (kesällä kolahteli, talvella ei) ja etulaakerit, katsotaan nyt olisko apua.
- Hiljeni
Kuskinpuolen takaluu oli väljä. Vaihdettiin molemmat takana laakeriasetelmat, ja ääni katosi. Ja yksityiskorjaamo oli ammattitaitoinen ja nopea.
- Udenveroiseksi
topenu kirjoitti:
fomoco:n vikoja.myö äkkiä pois ja ei ennee erikois vanteita ainakua levittevvii paljo.
Pidän autoo viellä useamman vuoden ja haluun alustan tuntuvan uuden veroisen jämäkältä ja taidan uusia iskarit ja etuluutkin vielä. Katsastuksesta meni ok.
- Anonyymi
Arvot😂 hahha vie sitten korjaamolle tauno😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024457Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821178- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83903Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10847- 64846
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816