Mikä jyrisevä ääni?

Etupäässä

Oletettavasti etupäästä rrrrrr-ääni ajettaessa suoraan ja oikealle käännyttäessä, ei vasemmalle! Ääni katoaa kun hiukankin kääntää ohjauspyörää vasempaan. Se on kuin rrrrrattaan välissä olisi jotain murenevaa...muuten auto toimii normaalisti, ei nyi, eikä kolahtele. Vetarien suojakumit uusittu Fordilla 30 000 km sitten. No, onhan katsastus viikon kuluttua. Kesällä kyllä kolahteli, olisiko koiranluun kumi repaleisena ja päästäisi tuollaista tasaista rrrrrrr-ääntä? Malli 2001.

28

15365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vaihtoehto on toki että vas. etupyörän laakeri on kaput tuolla kuvauksella. Ja jos vika on siinä, niin ei välttämättä katsastuksessa sanota siitä.. ainakaan meille ei mitään sanonut vaikka laakeri huutaa :)

      • IhmeNopeasti

        Ei uskoisi, että laakeri kun noin vähän ajettu, tosin eihän niitä voidella, eiks ole kestovoidellut?


      • tietää
        IhmeNopeasti kirjoitti:

        Ei uskoisi, että laakeri kun noin vähän ajettu, tosin eihän niitä voidella, eiks ole kestovoidellut?

        Laakerivika varmaan, ainakin oireet täsmää. Itselläni on sama malli ja edellinen laakeri kesti 35tkm. Laakerien kestoon vaikuttaa aika paljon se että ajeleeko alkuperäisvanteilla vai ei. Alkuperäisvanteella renkaan keskikohta (keskiura) osuu tarkalleen laakerin päälle, muilla riippuen kuinka paljon ET-heittoa vanteissa on alkuperäiseen verrattuna.
        Jos renkaan keskikohta ei osu laakerin päälle, laakerille tulee epätasainen kuorma, mikä vähentää sen käyttöikää.
        Itsellä on ollut kesärenkaissa semmoset aluvanteet, joissa ET poikkesi alkuperäisestä -9mm (±10mm saa olla). Ja laakereita kului molemmin puolin edessä... Vaihdoin sopivammat vanteet heti kun rengassarja kului loppuun.


      • Käsikoetus
        tietää kirjoitti:

        Laakerivika varmaan, ainakin oireet täsmää. Itselläni on sama malli ja edellinen laakeri kesti 35tkm. Laakerien kestoon vaikuttaa aika paljon se että ajeleeko alkuperäisvanteilla vai ei. Alkuperäisvanteella renkaan keskikohta (keskiura) osuu tarkalleen laakerin päälle, muilla riippuen kuinka paljon ET-heittoa vanteissa on alkuperäiseen verrattuna.
        Jos renkaan keskikohta ei osu laakerin päälle, laakerille tulee epätasainen kuorma, mikä vähentää sen käyttöikää.
        Itsellä on ollut kesärenkaissa semmoset aluvanteet, joissa ET poikkesi alkuperäisestä -9mm (±10mm saa olla). Ja laakereita kului molemmin puolin edessä... Vaihdoin sopivammat vanteet heti kun rengassarja kului loppuun.

        Kuskin takana vas levypyörä hiukan lämmin, mittaan huomenna laserilla keskiötkin. kesällä halpisaluilla ajellut, mutta vain noin 8000 km/v, mahtaako stadissa kuluttaa laakereita? Talvella peltivanteet.


    • kauppaan!

      Jos vasemmalle käännettäessä ääni vähenee/häviää ja nopeutta n. 60km/h tai hieman enemmän, on oik. etupyörän laakeri vaihdon tarpeessa. Vian voi todentaa myös siten, että tunkkaat etupään irti maaasta ja pyöräytät käsin oik. etupyörää. Sivuääni kuuluu selvästi.

      • 4 asteen erot

        Oikean keskiössä 5 min parkin jälkeen 14, muissa pyörissä noin 10, pulteissa samansuuntaiset lämpöerot ja vanteissa, toki oik takavanne myös hiukan muita lämpimämpi. Metkaa, että joka pyörässä alimmassa asennossa olevat pultit 2-3 astetta lämpöisemmät. Konepelti -9 jo ja auton kyljet -10, pakoputken pääkin jo 8 min pysäköinnistä -10 astetta! Ajettu surisevalla laakerilla noin 800 km, kauanko kestää, mitä kun hajoo? Kallis lysti? Korjauksen hinta? Kannattaako kaikki laakerit vaihtaa samalla?


      • välystäkin
        4 asteen erot kirjoitti:

        Oikean keskiössä 5 min parkin jälkeen 14, muissa pyörissä noin 10, pulteissa samansuuntaiset lämpöerot ja vanteissa, toki oik takavanne myös hiukan muita lämpimämpi. Metkaa, että joka pyörässä alimmassa asennossa olevat pultit 2-3 astetta lämpöisemmät. Konepelti -9 jo ja auton kyljet -10, pakoputken pääkin jo 8 min pysäköinnistä -10 astetta! Ajettu surisevalla laakerilla noin 800 km, kauanko kestää, mitä kun hajoo? Kallis lysti? Korjauksen hinta? Kannattaako kaikki laakerit vaihtaa samalla?

        turha niitä ehjiä laakereita vaihdella.


      • välttämättä!
        välystäkin kirjoitti:

        turha niitä ehjiä laakereita vaihdella.

        Olet varmaan alan miehiä, onneksi kaltaisiasi löytyy. Pelastat varmaankin maamme autokannan kunno romahtamisen tietämykselläsi, oi Guru!!


      • Maa kutsuu!
        4 asteen erot kirjoitti:

        Oikean keskiössä 5 min parkin jälkeen 14, muissa pyörissä noin 10, pulteissa samansuuntaiset lämpöerot ja vanteissa, toki oik takavanne myös hiukan muita lämpimämpi. Metkaa, että joka pyörässä alimmassa asennossa olevat pultit 2-3 astetta lämpöisemmät. Konepelti -9 jo ja auton kyljet -10, pakoputken pääkin jo 8 min pysäköinnistä -10 astetta! Ajettu surisevalla laakerilla noin 800 km, kauanko kestää, mitä kun hajoo? Kallis lysti? Korjauksen hinta? Kannattaako kaikki laakerit vaihtaa samalla?

        Kokeile nyt ihmeessä pyöräyttää sitä etupyörää ja kuuntele kuuluuko eriävää sivuääntä vas/oik puoli. Jos ei tämä mene jakeluun, vie oikealle asiantuntijalle ja unohda nämä mittauspuuhasi.


      • MittailenTaas
        Maa kutsuu! kirjoitti:

        Kokeile nyt ihmeessä pyöräyttää sitä etupyörää ja kuuntele kuuluuko eriävää sivuääntä vas/oik puoli. Jos ei tämä mene jakeluun, vie oikealle asiantuntijalle ja unohda nämä mittauspuuhasi.

        Ei ole kunnon tunkkia, ajan arkipäivänä huoltokorjaamoon (en maahantuojalle). Sitä ennen, kerron kohta Teille uudet yllätysarvot!


      • kävi katko

        ajatuksissa. Siis, jos vasemmalle käännettäessä ääni vähenee on vasen laakeri viallinen. kuormitushan tulee silloin oik. etulaakerille ja vialliselle vähenee. Eli, vaihda vas. etup. laakeri.


      • vaihdeta
        kävi katko kirjoitti:

        ajatuksissa. Siis, jos vasemmalle käännettäessä ääni vähenee on vasen laakeri viallinen. kuormitushan tulee silloin oik. etulaakerille ja vialliselle vähenee. Eli, vaihda vas. etup. laakeri.

        Etulaakerit ja koiranluut samalla vaihtoon ja eiku katsastamaan sitten!


      • näinkin
        vaihdeta kirjoitti:

        Etulaakerit ja koiranluut samalla vaihtoon ja eiku katsastamaan sitten!

        tehdä, mutta se toinen laakeri voi kestää vielä pitkäänkin. Jos kuitenkin alkavaa vikaa, kannattaa molemmat puolet uusia.


    • K.....nyt

      Kyllä se taitaa olla vetoakseli joka siellä jurisee!!! Laakeri vammat kyllä yleensä....ovat sellaisia että Huutaa kokoajan...ja lisääntyy vaudin lisäätyessä.
      Minulla kokemusta saman kaltaisesta viasta -99 mallin kanssa.

      • Surisee

        Eiköhän vetariongelmissa pidä kaarteissa pauketta ja muuteski täristele? Kun vasta 30 000 sitten vaihdettu vetarikumit Fordilla, niin tuskin päässyt öljyt pihalle! Miksi sitten vain oik pyörän etunapa 4 astetta kuumempi? Eikö viittaa laakeriin pikemminkin? Tuosta surinasta tulee mieleen mm. Finnairin lendekat, niitten koneet pitää samanlaista äänekästä ääntä moottoreistaan!


    • zöf

      Alkaa etupyörien laakerien kilometrit täyttymään, uusi molemmat samalla kertaa.

      • JarruLaahaa?

        Taitaa takajarrut laahata, vaikka korjattu 3 v sitten, kun arvot korkeampia kuin edessä! Ihme, että pulteissakin eri lämoöarvoja. Kerron kohta viimeiset tulokset.


    • vastaajille!

      Enemmän tai vähemmän ääliöitä vastaamassa, tietämättömyys ei ole pahe - vaan se tyhmän tietämys. OIKEA ETUPYÖRÄN LAAKERI VIALLINEN!!! Vaihda se ihmeemmin kyselemättä ja ääni häviää!!!

      • 6-11 astetta!

        Illalla ajoin saman matkan takaisinpäin ja nyt etupyörien napa-arvot vain 6-7 plussaa, mutta takana molemminpuolin 11 astetta! Pulttien lämpövaihtelut 2-6 astetta! Laahaako takapalat kässärissä? Mutta melua nuo lämpöarvot ei paljastakaan eli surinalähde yhä paikallistamatta.


      • menee
        6-11 astetta! kirjoitti:

        Illalla ajoin saman matkan takaisinpäin ja nyt etupyörien napa-arvot vain 6-7 plussaa, mutta takana molemminpuolin 11 astetta! Pulttien lämpövaihtelut 2-6 astetta! Laahaako takapalat kässärissä? Mutta melua nuo lämpöarvot ei paljastakaan eli surinalähde yhä paikallistamatta.

        toinen etupyörän laakeri uusiksi.


      • näkemystä
        menee kirjoitti:

        toinen etupyörän laakeri uusiksi.

        Niin, katselin HS:n vikatilastoa ja lakurit käy väliin väljiksi, kokeilen vaihdattaa etupään, samalla koiranluut yms. Onko hankala työ esim. takalakerit?


      • hyvä,

        mutta väärä puoli. Vasen tod. näk. viallinen!


    • Koirat ja laakerit

      Korjauttelen koiranluut (kesällä kolahteli, talvella ei) ja etulaakerit, katsotaan nyt olisko apua.

    • Hiljeni

      Kuskinpuolen takaluu oli väljä. Vaihdettiin molemmat takana laakeriasetelmat, ja ääni katosi. Ja yksityiskorjaamo oli ammattitaitoinen ja nopea.

      • fomoco:n vikoja.myö äkkiä pois ja ei ennee erikois vanteita ainakua levittevvii paljo.


      • Udenveroiseksi
        topenu kirjoitti:

        fomoco:n vikoja.myö äkkiä pois ja ei ennee erikois vanteita ainakua levittevvii paljo.

        Pidän autoo viellä useamman vuoden ja haluun alustan tuntuvan uuden veroisen jämäkältä ja taidan uusia iskarit ja etuluutkin vielä. Katsastuksesta meni ok.


    • Anonyymi

      Arvot😂 hahha vie sitten korjaamolle tauno😂

    • Anonyymi

      RRRRRRR

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8326
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4728
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4391
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      45
      2595
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      98
      1478
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1296
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1246
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1152
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1150
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1090
    Aihe