kuviointi

carpas

Kun itse Kuzminkin suosittaa kuviointia niin onko kokemusta kuviointilaitteen suhteen Red Creek/Toko/Rs riller? Ongelmakeli siklauksen suhteen näyttää oman kokemuksen mukaan olevan ainakin märkä (vesi/räntä sade) nuoskakeli.

26

4368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leevipoika

      että kuzminin plussakelin sikli antaa kuvion pohjaan?

      • carpas

        kysymys-vastaus osastolla lukee:

           Menar Ni att en sickel från er är allt som krävs för att alltid ha bra glid?    
              
        Du har alltid ett bra glid med Kuzmin™ original men är det väldigt fuktig snö är det viktigt att även "rilla" skidbelaget med en grov riller för optimalt glid. Rillning (rillerverktyg) ger en grövre struktur (kan vägleda större mängd vatten). Detta gäller oavsett om du använder dig av Kuzminmetoden eller inte.

        När det är kallföre krävs det oftast för ett bra glid från start att du stålborstar belaget efter sickling. Ett alternativ är att åka några kilometer något trögare. Under tiden så slipas eventuellt kvarvarande microhår på skidbelaget bort mot snön, varefter du har ett proffessionellt gild efter några kilometer. Samma effekt får den som stålborstar för aggressivt eller för lite. Stålborstning är alltid positivt. Vi rekommenderar därför att du alltid borstar efter sickling.

        Ett tips vid mycket agressiva snökristaller (mycket kallt) är att trycka hårt med en rundad stålstav över belaget från skidans spets och bakåt efter preparering för att pressa ner eventuellt ludd/microhår och göra ytan ännu jämnare.

        Eli märälle karkea kuvio, kylmällä teräsharjaus ja erittäin kylmällä pyöreällä terästangolla 'puikottaminen'.


      • hiihtäjäkin
        carpas kirjoitti:

        kysymys-vastaus osastolla lukee:

           Menar Ni att en sickel från er är allt som krävs för att alltid ha bra glid?    
              
        Du har alltid ett bra glid med Kuzmin™ original men är det väldigt fuktig snö är det viktigt att även "rilla" skidbelaget med en grov riller för optimalt glid. Rillning (rillerverktyg) ger en grövre struktur (kan vägleda större mängd vatten). Detta gäller oavsett om du använder dig av Kuzminmetoden eller inte.

        När det är kallföre krävs det oftast för ett bra glid från start att du stålborstar belaget efter sickling. Ett alternativ är att åka några kilometer något trögare. Under tiden så slipas eventuellt kvarvarande microhår på skidbelaget bort mot snön, varefter du har ett proffessionellt gild efter några kilometer. Samma effekt får den som stålborstar för aggressivt eller för lite. Stålborstning är alltid positivt. Vi rekommenderar därför att du alltid borstar efter sickling.

        Ett tips vid mycket agressiva snökristaller (mycket kallt) är att trycka hårt med en rundad stålstav över belaget från skidans spets och bakåt efter preparering för att pressa ner eventuellt ludd/microhår och göra ytan ännu jämnare.

        Eli märälle karkea kuvio, kylmällä teräsharjaus ja erittäin kylmällä pyöreällä terästangolla 'puikottaminen'.

        On että märällä pitää olla kuvio ja kovalla pakkasella menee sileä pohja,että JTS voi myös tämän ottaa huomioon kun haluaa liukasta suksea.


      • jts-1
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        On että märällä pitää olla kuvio ja kovalla pakkasella menee sileä pohja,että JTS voi myös tämän ottaa huomioon kun haluaa liukasta suksea.

        noi mitä on siklattu..pelittää joka kelillä..tää on vaikee uskoa mutta se on tosi!
        siellä on kuvio..mutta ei nää silmällä..ja tätäkään ei tarvii uskoa!


      • vp.k
        jts-1 kirjoitti:

        noi mitä on siklattu..pelittää joka kelillä..tää on vaikee uskoa mutta se on tosi!
        siellä on kuvio..mutta ei nää silmällä..ja tätäkään ei tarvii uskoa!

        Kuzminin sikli on "raju" ja leikkaa hyvin, josta jää jäänteitä pohjaan. Nämä aiheuttaa vettymistä.
        Siklatun pohjan kuivakitka on paljon alhaisemipi, eikä kehitä niin paljoa läpöä/sulata lunta. Kuvioinnilla pyritään pienentämään kuivakitakan syntyä, ei mitään vesien virtailuja helpottamaan, kun ei suksen alla mikään virtaa mihinkään päin.
        Kysymys yksinkertaisesti on vain siklauksen lopputuloksen laadusta. Kuzminilla jää karvoja roikkumaan, hyvässä siklauksessa ei. Pieniä koloja synyy kummssakin, mutta niiden täyttämisen on keinot.


      • hiihtäjäkin
        vp.k kirjoitti:

        Kuzminin sikli on "raju" ja leikkaa hyvin, josta jää jäänteitä pohjaan. Nämä aiheuttaa vettymistä.
        Siklatun pohjan kuivakitka on paljon alhaisemipi, eikä kehitä niin paljoa läpöä/sulata lunta. Kuvioinnilla pyritään pienentämään kuivakitakan syntyä, ei mitään vesien virtailuja helpottamaan, kun ei suksen alla mikään virtaa mihinkään päin.
        Kysymys yksinkertaisesti on vain siklauksen lopputuloksen laadusta. Kuzminilla jää karvoja roikkumaan, hyvässä siklauksessa ei. Pieniä koloja synyy kummssakin, mutta niiden täyttämisen on keinot.

        sitten vesikelillä kuvioidaan.Olen sen itse todennut,että kun vesikelillä laittaa kuvion.itselläni sulkakuvio oikein laitettuna pelaa
        selvästi paremmin kuin sileä.Miksi Kalalla pinta ei ole sileä vaan suomuinen?Luonto kyllä tietää mikä on liukkain.


      • jts-1
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        sitten vesikelillä kuvioidaan.Olen sen itse todennut,että kun vesikelillä laittaa kuvion.itselläni sulkakuvio oikein laitettuna pelaa
        selvästi paremmin kuin sileä.Miksi Kalalla pinta ei ole sileä vaan suomuinen?Luonto kyllä tietää mikä on liukkain.

        ihmeessä siklauksen saloja..on sitten vertailupohjaa ettei mene olettamukseksi..noinhan minäkin tein ja ajattelin entisessä voitelu-elämässä!


      • hiihtäjäkin
        jts-1 kirjoitti:

        ihmeessä siklauksen saloja..on sitten vertailupohjaa ettei mene olettamukseksi..noinhan minäkin tein ja ajattelin entisessä voitelu-elämässä!

        Sinulle,että lähetän linja-autossa sukset siklattavaksi,mutta et vielä ollut valmis siihen.En
        voi uskoa moiseen ennenkuin olen henkilökohtaisesti sen kokenut.


      • jts-1
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Sinulle,että lähetän linja-autossa sukset siklattavaksi,mutta et vielä ollut valmis siihen.En
        voi uskoa moiseen ennenkuin olen henkilökohtaisesti sen kokenut.

        oliko se näin?..on vissii jääny joku viesti lukematta..kyllä minä sen yhen luin mutta ei siinä ollu mitään vielä sieltäpäin lähettämisestä..ei tonne suomi24 mun omaan laatikkoon oo tullu sulta vastausta..katotaan jatkossa..


      • Suomeksi
        carpas kirjoitti:

        kysymys-vastaus osastolla lukee:

           Menar Ni att en sickel från er är allt som krävs för att alltid ha bra glid?    
              
        Du har alltid ett bra glid med Kuzmin™ original men är det väldigt fuktig snö är det viktigt att även "rilla" skidbelaget med en grov riller för optimalt glid. Rillning (rillerverktyg) ger en grövre struktur (kan vägleda större mängd vatten). Detta gäller oavsett om du använder dig av Kuzminmetoden eller inte.

        När det är kallföre krävs det oftast för ett bra glid från start att du stålborstar belaget efter sickling. Ett alternativ är att åka några kilometer något trögare. Under tiden så slipas eventuellt kvarvarande microhår på skidbelaget bort mot snön, varefter du har ett proffessionellt gild efter några kilometer. Samma effekt får den som stålborstar för aggressivt eller för lite. Stålborstning är alltid positivt. Vi rekommenderar därför att du alltid borstar efter sickling.

        Ett tips vid mycket agressiva snökristaller (mycket kallt) är att trycka hårt med en rundad stålstav över belaget från skidans spets och bakåt efter preparering för att pressa ner eventuellt ludd/microhår och göra ytan ännu jämnare.

        Eli märälle karkea kuvio, kylmällä teräsharjaus ja erittäin kylmällä pyöreällä terästangolla 'puikottaminen'.

        käännettynä lukee, paitsi "puikottamisen"sijasta käyttäisin kuvaavampaa sanaa "mankelointi" tosi kylmällä kelillä. Siklaus on uutta, mutta kuviointi on edelleen mukana parantamassa luistoa, kuviointi vain painetaan pohjaan ei siis rikota siklattua pohjaa.Kuviointi poistaa vettä suksen ja lumen välistä parantaen luistoa!


      • hiihtäjäkin
        Suomeksi kirjoitti:

        käännettynä lukee, paitsi "puikottamisen"sijasta käyttäisin kuvaavampaa sanaa "mankelointi" tosi kylmällä kelillä. Siklaus on uutta, mutta kuviointi on edelleen mukana parantamassa luistoa, kuviointi vain painetaan pohjaan ei siis rikota siklattua pohjaa.Kuviointi poistaa vettä suksen ja lumen välistä parantaen luistoa!

        Väitti muut mitä tahansa ,miksi kalalla on suomuinen pinta??Tähän osaa varmaan vastata VPK,


      • Rossari+
        vp.k kirjoitti:

        Kuzminin sikli on "raju" ja leikkaa hyvin, josta jää jäänteitä pohjaan. Nämä aiheuttaa vettymistä.
        Siklatun pohjan kuivakitka on paljon alhaisemipi, eikä kehitä niin paljoa läpöä/sulata lunta. Kuvioinnilla pyritään pienentämään kuivakitakan syntyä, ei mitään vesien virtailuja helpottamaan, kun ei suksen alla mikään virtaa mihinkään päin.
        Kysymys yksinkertaisesti on vain siklauksen lopputuloksen laadusta. Kuzminilla jää karvoja roikkumaan, hyvässä siklauksessa ei. Pieniä koloja synyy kummssakin, mutta niiden täyttämisen on keinot.

        Ymmärsin niin, että Kuzmin menetelmässä harjataan pohja rosteriharjalle siklauksen jälkeen - luiston suuntaan tietenkin. Tällä varmaan halutaan vähentää karvojen määrää?


      • Primatera?
        vp.k kirjoitti:

        Kuzminin sikli on "raju" ja leikkaa hyvin, josta jää jäänteitä pohjaan. Nämä aiheuttaa vettymistä.
        Siklatun pohjan kuivakitka on paljon alhaisemipi, eikä kehitä niin paljoa läpöä/sulata lunta. Kuvioinnilla pyritään pienentämään kuivakitakan syntyä, ei mitään vesien virtailuja helpottamaan, kun ei suksen alla mikään virtaa mihinkään päin.
        Kysymys yksinkertaisesti on vain siklauksen lopputuloksen laadusta. Kuzminilla jää karvoja roikkumaan, hyvässä siklauksessa ei. Pieniä koloja synyy kummssakin, mutta niiden täyttämisen on keinot.

        Onko VPKlla nyt joku oma sikli joka on Kuzminin sikliä parempi?

        Kuzminlla saa ihan hyvän suksen mutta ei se kisavoitelua voita. Testattu on Lapissa yhteensä yli 1000 km.


      • hiihtäjäkin
        Primatera? kirjoitti:

        Onko VPKlla nyt joku oma sikli joka on Kuzminin sikliä parempi?

        Kuzminlla saa ihan hyvän suksen mutta ei se kisavoitelua voita. Testattu on Lapissa yhteensä yli 1000 km.

        Siklaus voita huippuvoitelua se on täysin varmaa.Olen niin monen huippuhiihtäjän kanssa tästä keskustellut,että huippuhiihdossa siklaukset on täyttä potaskaa.Voihan se siklaus mennä mummonvauhdissa ja periaatteessa muovisuksi luistaa
        kaupanhyllyltä jo mummonvauhtiin riittävästi.
        Mutta sanon vain,että ne jotka haluaa mennä lujaa
        jättäkää nää siklaushommat mummoille.


      • kala ja suomut
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Väitti muut mitä tahansa ,miksi kalalla on suomuinen pinta??Tähän osaa varmaan vastata VPK,

        Ihme höpötystä. Ja onko kaikilla kaloillakaan ym vesieläimillä suomuja? En ole vpk, mutta taitaa jollain mennä jyvät ja jauhot sekaisin.

        Kalan elämä ja evoluutio on täysin eri asia kuin suksen kehitys ja toiminta. Eikä luonnosta löydä aina oppia tai vertauksia ihmisten tekemään maailmaan.

        Vai oletko esim nähnyt pvc valmiina luonnossa, ihminen kun jalostaa monia juttuja paljon pidemälle nykyään.


      • hiihtäjäkin
        kala ja suomut kirjoitti:

        Ihme höpötystä. Ja onko kaikilla kaloillakaan ym vesieläimillä suomuja? En ole vpk, mutta taitaa jollain mennä jyvät ja jauhot sekaisin.

        Kalan elämä ja evoluutio on täysin eri asia kuin suksen kehitys ja toiminta. Eikä luonnosta löydä aina oppia tai vertauksia ihmisten tekemään maailmaan.

        Vai oletko esim nähnyt pvc valmiina luonnossa, ihminen kun jalostaa monia juttuja paljon pidemälle nykyään.

        sileä pinta ei luista vesikelissä se on taatusti varma.


      • pitää painaa
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        sileä pinta ei luista vesikelissä se on taatusti varma.

        perusasiat ennallaan, siklaa tai voitele ja paina lopuksi kuvio. Pakkasella luistaa parhaiten mahdollisimman sileä ja kova voide/pohja.


      • jts-1
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        sileä pinta ei luista vesikelissä se on taatusti varma.

        varmaa..ennenkuin testaa..käsittääkseni et ole vesikelissä testannut siklattua pohjaa??
        samallalailla minäkin epäilin..ennen!
        mutta jos ei ole halua kääntää päätään ja katsella asioita muullakin tavalla..kuin putken läpi!
        tämmöstähän tää on..mutta mun ei enää tarvitse todistella ainakaan itelleen yhtään mitään tästä hommasta..jos joku ei usko niin olkoon uskomatta..homma jatkuu..ja "liittolaisia" tulee koko ajan lisää..


      • siklaus
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        sileä pinta ei luista vesikelissä se on taatusti varma.

        Alla omaa pohdintaani liekö perää?

        Sileä pinta vaikuttaa teoreettisena ajatuksena hyvältä, koska liukukitka on minimi jos ajattellaan suksen pintaa jotain toista pintaa vasten.

        Latu on taas epätasainen ja äkkiseltä ajateltuna kuvioitu suksi ja epätasainen lumen pinta pahin mahdollinen yhdistelmä.

        Kuvioinnin etua taas voisi ainakin perustella seuraavasti. Kuvioinnin reunat höylää kiteittein huippuja ja särmiä enemmän tai vähemmän. Josta johtuen irtoaa uusia pienempiä jää kiteitä. Jää rypäs siis hajoaa. Luultavasti samalla suksi nousee. Irtoavat jää kiteet taas rikkoo vesikalvoa suksen pohjassa. Samalla uusien jääkiteitten johdosta suksi liukuu ikäänkuin uuden päällä koko ajan. Sohjo lumi kun on aika kovaa.

        Kuviosta tuleva lisakitka eli lämpö siis nopeuttaa prosessia.

        Tässä ei huomioitu pintajännityksestä johtuvia juttuja jne.. Asiahan voi olla myös päinvastoin, joten testata pitää kuten jts sanoi.


      • carpas
        kala ja suomut kirjoitti:

        Ihme höpötystä. Ja onko kaikilla kaloillakaan ym vesieläimillä suomuja? En ole vpk, mutta taitaa jollain mennä jyvät ja jauhot sekaisin.

        Kalan elämä ja evoluutio on täysin eri asia kuin suksen kehitys ja toiminta. Eikä luonnosta löydä aina oppia tai vertauksia ihmisten tekemään maailmaan.

        Vai oletko esim nähnyt pvc valmiina luonnossa, ihminen kun jalostaa monia juttuja paljon pidemälle nykyään.

        liukkaaksi niin suomullisen kalan kuin mateenkin ja liukastaa nivelet ja limakalvot. Ja kai melko hyväksytty käsitys on että suksenpohjan tekee liukkaaksi vesi, pakkasella vettä on liian vähän ja lauhalla liikaa, ihanne on -3 paikkeilla. Pakkasella pitää olla sileä pohja ja kuviosta voi olla jopa haittaa. Märässä tarvitaan kuvio jottei tule imuvaikutusta kuten märkien lasilevyjen tarttumisessa toisiinsa.


      • vp.k
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        sitten vesikelillä kuvioidaan.Olen sen itse todennut,että kun vesikelillä laittaa kuvion.itselläni sulkakuvio oikein laitettuna pelaa
        selvästi paremmin kuin sileä.Miksi Kalalla pinta ei ole sileä vaan suomuinen?Luonto kyllä tietää mikä on liukkain.

        eteenpäin, ei lipsu! Vertaa suomupohjasuksi.


      • vp.k
        Primatera? kirjoitti:

        Onko VPKlla nyt joku oma sikli joka on Kuzminin sikliä parempi?

        Kuzminlla saa ihan hyvän suksen mutta ei se kisavoitelua voita. Testattu on Lapissa yhteensä yli 1000 km.

        Kuzminin on valmistettu työstämällä ja pinnassa näkyvät leikkausurat. K:n siklissä on neljä kanttia, jotka voi hyödyntää.
        Minulla on kapea, karkaistu itseterottuva teräs, jossa on kaksi kanttia. Siklaus sillä tapahtuu edes takaisin vetämällä, jolloin se pysyyy terävänä. Kokeilemalla eri kulmaa saa leikattu melkoisen lastunkin suksesta. Suurin ero on jäljessä. Viimemainitulla tullee sileä, mikä on tarkoituskin. Koko siklauksen idea on poistaa vettymistä aikaansaavat poikkeamat pinnasta.
        Siklauksen jälkeen pinta on hyvä viimeistellä teroituspuikolla, joka leikkaa erittäin varovsti ja jättää kiiltävän jäljen. Sitten nauhasta kovat partikkelit päälle, takominen tai harjaus pitkäjouhisella rotolla. Lyhytkarvaisella nylonilla pilaa koko homman - likaa tai polttaa pinnan. Koko juttu valmis 10 min:ssa. Huolloksi riittää puhdistus tarvittaessa vaikka karhunkielellä.


      • vp.k
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Siklaus voita huippuvoitelua se on täysin varmaa.Olen niin monen huippuhiihtäjän kanssa tästä keskustellut,että huippuhiihdossa siklaukset on täyttä potaskaa.Voihan se siklaus mennä mummonvauhdissa ja periaatteessa muovisuksi luistaa
        kaupanhyllyltä jo mummonvauhtiin riittävästi.
        Mutta sanon vain,että ne jotka haluaa mennä lujaa
        jättäkää nää siklaushommat mummoille.

        Jo nyt nuo sinun huippuhiihtäjistä osa jää petäjän väärälle puolelle laskuissa ja tasasella ei ole mitään jakoa.
        Miten paljon olet perehtynyt nopeuslaskijoisen pohjiin? Minulla on hopeaa Sallasta SM-kisojen suksista, olisi ollut kultaa, mutta horjahdus toisessa laskussa vei.
        Ennen kuin esität oman mielipiteen, käyppä katsomassa "kuviot" niistä, selvittää monta kysymystä.


      • hiihtäjäkin
        carpas kirjoitti:

        liukkaaksi niin suomullisen kalan kuin mateenkin ja liukastaa nivelet ja limakalvot. Ja kai melko hyväksytty käsitys on että suksenpohjan tekee liukkaaksi vesi, pakkasella vettä on liian vähän ja lauhalla liikaa, ihanne on -3 paikkeilla. Pakkasella pitää olla sileä pohja ja kuviosta voi olla jopa haittaa. Märässä tarvitaan kuvio jottei tule imuvaikutusta kuten märkien lasilevyjen tarttumisessa toisiinsa.

        Hiihdettäessä suksen pohjan ja lumen väliin syntyy kitka, jonka tuottama lämpöenergia sulattaa liukupintojen väliin vesikalvon. Suksen luisto on pitkälti kiinni tämän vesikalvon rakenteesta.

        Kovalla pakkasella kitkalämpö ei riitä sulattamaan lumikiteitä, eikä vesikalvoa muodostu lainkaan. Tuloksena kaksi kiinteää pintaa hankaa toisiaan vasten, joten kitka on suuri ja luisto heikko. Suojasäällä suksen pohjan ja lumen välinen vesikalvo taas pysyy yhtenäisenä. Nesteen sisäisestä kitkasta johtuen hiihtäjä tuntee ladun ikään kuin imevän suksia, ja meno on raskasta. Sen sijaan pikkupakkasella vesikalvo on katkonainen, mikä toimii tehokkaana voiteluaineena ja parantaa luistoa.

        Hiihtäjä voi vaikuttaa luistoon kemiallisilla aineilla. Ihanteellisen kelivoitelun tavoitteena on synnyttää suksen ja lumen väliin katkonainen vesikalvo luistoa parantamaan.

        Kovalla pakkasella kitkaa voidaan pienentää parafiinivoiteella. Parafiinin molekyylit ovat suoria hiilivetyketjuja, jotka muodostavat sileän ja kovan pinnan. Ilman voidetta särmikkäät lumikiteet pääsisivät takertumaan suksenpohjan mikroskooppisiin epätasaisuuksiin ja meno olisi kuin puulaatikon kiskomista asfaltilla. Suojasäällä taas estetään yhtenäisen vesikerroksen syntyä esimerkiksi fluorivoiteilla ja pohjan kuvioinnila Fluorivoiteet hylkivät vettä, joten ylimääräinen neste poistuu suksen alta.


      • pojanloppi
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Hiihdettäessä suksen pohjan ja lumen väliin syntyy kitka, jonka tuottama lämpöenergia sulattaa liukupintojen väliin vesikalvon. Suksen luisto on pitkälti kiinni tämän vesikalvon rakenteesta.

        Kovalla pakkasella kitkalämpö ei riitä sulattamaan lumikiteitä, eikä vesikalvoa muodostu lainkaan. Tuloksena kaksi kiinteää pintaa hankaa toisiaan vasten, joten kitka on suuri ja luisto heikko. Suojasäällä suksen pohjan ja lumen välinen vesikalvo taas pysyy yhtenäisenä. Nesteen sisäisestä kitkasta johtuen hiihtäjä tuntee ladun ikään kuin imevän suksia, ja meno on raskasta. Sen sijaan pikkupakkasella vesikalvo on katkonainen, mikä toimii tehokkaana voiteluaineena ja parantaa luistoa.

        Hiihtäjä voi vaikuttaa luistoon kemiallisilla aineilla. Ihanteellisen kelivoitelun tavoitteena on synnyttää suksen ja lumen väliin katkonainen vesikalvo luistoa parantamaan.

        Kovalla pakkasella kitkaa voidaan pienentää parafiinivoiteella. Parafiinin molekyylit ovat suoria hiilivetyketjuja, jotka muodostavat sileän ja kovan pinnan. Ilman voidetta särmikkäät lumikiteet pääsisivät takertumaan suksenpohjan mikroskooppisiin epätasaisuuksiin ja meno olisi kuin puulaatikon kiskomista asfaltilla. Suojasäällä taas estetään yhtenäisen vesikerroksen syntyä esimerkiksi fluorivoiteilla ja pohjan kuvioinnila Fluorivoiteet hylkivät vettä, joten ylimääräinen neste poistuu suksen alta.

        sanottiin :"Pojat mä oon ahvana-mul on kiduset"
        pitänee paikkansa.Tilannehan on ystävät hyvät se,että tämä vuosi menee tankkauksen piikkiin ja ensivuonna hiihdetään niin,että lumi pällyää.Se,mitä pipon ja lumen välissä tapahtuu jääköön viisaampien mietittäväksi.Hyvää tätä ja vielä parempaa uutta vuotta toivoopi pojanloppi Suomen Lapista


      • tuli.,.,
        hiihtäjäkin kirjoitti:

        Hiihdettäessä suksen pohjan ja lumen väliin syntyy kitka, jonka tuottama lämpöenergia sulattaa liukupintojen väliin vesikalvon. Suksen luisto on pitkälti kiinni tämän vesikalvon rakenteesta.

        Kovalla pakkasella kitkalämpö ei riitä sulattamaan lumikiteitä, eikä vesikalvoa muodostu lainkaan. Tuloksena kaksi kiinteää pintaa hankaa toisiaan vasten, joten kitka on suuri ja luisto heikko. Suojasäällä suksen pohjan ja lumen välinen vesikalvo taas pysyy yhtenäisenä. Nesteen sisäisestä kitkasta johtuen hiihtäjä tuntee ladun ikään kuin imevän suksia, ja meno on raskasta. Sen sijaan pikkupakkasella vesikalvo on katkonainen, mikä toimii tehokkaana voiteluaineena ja parantaa luistoa.

        Hiihtäjä voi vaikuttaa luistoon kemiallisilla aineilla. Ihanteellisen kelivoitelun tavoitteena on synnyttää suksen ja lumen väliin katkonainen vesikalvo luistoa parantamaan.

        Kovalla pakkasella kitkaa voidaan pienentää parafiinivoiteella. Parafiinin molekyylit ovat suoria hiilivetyketjuja, jotka muodostavat sileän ja kovan pinnan. Ilman voidetta särmikkäät lumikiteet pääsisivät takertumaan suksenpohjan mikroskooppisiin epätasaisuuksiin ja meno olisi kuin puulaatikon kiskomista asfaltilla. Suojasäällä taas estetään yhtenäisen vesikerroksen syntyä esimerkiksi fluorivoiteilla ja pohjan kuvioinnila Fluorivoiteet hylkivät vettä, joten ylimääräinen neste poistuu suksen alta.

        suoraan voidevalmistajan tai marrkinamiehen suusta,on vain tämä vaihtoehto,muista viis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      313
      6943
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      269
      6453
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      47
      5745
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      162
      5128
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      51
      3955
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      261
      3922
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      143
      3549
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      27
      3272
    9. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      49
      3202
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      382
      3022
    Aihe