kysely

'toope'

Kuvitellaan tilanne,että etsit juuri itsellesi sopivaa dobermannin pentua.
Millä perusteella valitset pentua?

Vanhempien tulokset,riittääkö näyttelytulokset,vai pitääkö olla BH,luonnetesti ,ZTP,PK-tuloksia?

Vanhempien terveys,haittaako,jos toisen vanhemman lonkat C,vai onko oltava A:ta?

Haluatko tutustua pentueen vanhempiin ennen pennun varausta?

KUinka ajoissa rupeat etsimään sopivaa pentua?

Katsotko pentua ensisijaisesti "vanhalta" kasvattajalta,vai uskallatko kysellä myös uudemmilta 1-2 pentueen kasvattajalta?

Onko värillä väliä?

KUinka tarkasti olet perehtynyt rotuun?

7

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sussex spaniel

      Tärkeintä on, että vanhemmat ovat mahdollisimman terveitä ja hyväluonteisia.

      T: Sussex spaniel

      • Dobb

        Kyllä vanhemmilla täytys olla edes jotakin tuloksia,esim.BH,ZTP,LTI, mielellään kuitenkin pk-puolelta käyttötuloksia. Terveydestä sen verran, että kyllä kummallakin vanhemmalla pitää olla joko A tai B-lonkat ja O-etuosa jos haluaa koiran jolla harrastaa. Tietenkin silmät puhtaat. Ei raskasrakenteinen koira kestä kovaa rasitusta. (Esim.nämä tämänpäivän tynnyri etuosalla varustetut koirat joita suositaan näyttelyissä),johan se on luonnon fysiikan vastaista leveällä etuosalla varustettu koira hyppimään ja pomppimaan eessun taasun. Mut kaiken paras oli jos pääsis kattomaan ainakin narttua,narttu kuitenkin omalla käyttäytymisellään jättää pentuihinsa oman jälkensä!


      • Tabermann
        Dobb kirjoitti:

        Kyllä vanhemmilla täytys olla edes jotakin tuloksia,esim.BH,ZTP,LTI, mielellään kuitenkin pk-puolelta käyttötuloksia. Terveydestä sen verran, että kyllä kummallakin vanhemmalla pitää olla joko A tai B-lonkat ja O-etuosa jos haluaa koiran jolla harrastaa. Tietenkin silmät puhtaat. Ei raskasrakenteinen koira kestä kovaa rasitusta. (Esim.nämä tämänpäivän tynnyri etuosalla varustetut koirat joita suositaan näyttelyissä),johan se on luonnon fysiikan vastaista leveällä etuosalla varustettu koira hyppimään ja pomppimaan eessun taasun. Mut kaiken paras oli jos pääsis kattomaan ainakin narttua,narttu kuitenkin omalla käyttäytymisellään jättää pentuihinsa oman jälkensä!

        Kyllä huomaa, että kovin on tämä yksisilmäinen ajattelutapa tarttunut sinuunkin! Kuinkas ne rotikat pärjää vuosikausia palveluskoirahommissa ja raskasrakenteisiä kaikki tyynni!


      • Otterhound
        Tabermann kirjoitti:

        Kyllä huomaa, että kovin on tämä yksisilmäinen ajattelutapa tarttunut sinuunkin! Kuinkas ne rotikat pärjää vuosikausia palveluskoirahommissa ja raskasrakenteisiä kaikki tyynni!

        Mitä raskasrakenteisempi koira on, sitä helpompi sen on kestää vahvaa rasitusta.

        Dobermannia ja rottweileria käytetään nykyään jopa rekikoirina.

        Olin kerran reen kyydissä, jota veti tauoitta 6 km matkoja 6 siperianhuskyä, 1 karkeakarvainen saksanseisoja ja 1 rotikka...

        Usko tai alä!

        T: Otterhound


      • Mix
        Otterhound kirjoitti:

        Mitä raskasrakenteisempi koira on, sitä helpompi sen on kestää vahvaa rasitusta.

        Dobermannia ja rottweileria käytetään nykyään jopa rekikoirina.

        Olin kerran reen kyydissä, jota veti tauoitta 6 km matkoja 6 siperianhuskyä, 1 karkeakarvainen saksanseisoja ja 1 rotikka...

        Usko tai alä!

        T: Otterhound

        En kyllä usko, että Dobberita on rekikoirina pitkillä matkoilla muutakun kilpailu mielessä.

        Kyllä rotikat ovat paljon matalempia ja rungoltaa huomattavasti muutenkin erinlaisempia kun dobberit,rotikoilla tänäkin päivänä on vielä tasaisenvahva runko kokonaisuudessaan kun dobbereilla. Dobbereilla kun meinaa nykyään olla syvä rintakehä ja kapea lantio ja muutenkin taka osat meinaavat olla liian voimattomia.

        Tälläiset "tynnyri" etuosalla varustetut dobberit eivät sovellu kilpailu käyttöön,niiden etuosat eivät vaan kestä.Toki poikkeuksiakin löytyy ja onhan ne kauniita...
        Ja mix rotikka ei voi olla rekikoira?ihan hyvin jos vaan on kunto kohdallaan...
        T:3 dobberin omistaja


      • SL!
        Mix kirjoitti:

        En kyllä usko, että Dobberita on rekikoirina pitkillä matkoilla muutakun kilpailu mielessä.

        Kyllä rotikat ovat paljon matalempia ja rungoltaa huomattavasti muutenkin erinlaisempia kun dobberit,rotikoilla tänäkin päivänä on vielä tasaisenvahva runko kokonaisuudessaan kun dobbereilla. Dobbereilla kun meinaa nykyään olla syvä rintakehä ja kapea lantio ja muutenkin taka osat meinaavat olla liian voimattomia.

        Tälläiset "tynnyri" etuosalla varustetut dobberit eivät sovellu kilpailu käyttöön,niiden etuosat eivät vaan kestä.Toki poikkeuksiakin löytyy ja onhan ne kauniita...
        Ja mix rotikka ei voi olla rekikoira?ihan hyvin jos vaan on kunto kohdallaan...
        T:3 dobberin omistaja

        Oman koirani emällä on hyvin voimakasrakenteinen rinta ja hienosti on kestänyt käyttöä ja kisannut. Ei tunnu prakaavan fysiikka sitten millään! Terve ja hieno narttu!


    • Tabermann

      Näyttelytulokset ei kiinnosta pätkän vertaa. Ne on sopivassa yhdistelmässä korkeintaan lisämausteena, jos sinäkään! ZTP ja mielellään IPO-tulos olisi hyvä olla molemmilla vanhemmilla, mutta nekään eivät minulle riitä! Haluan nähdä vanhempien videoita tai ihan livetyöskentelyä. Yksi video kertoo aika paljon, mutta sekään ei kaikkea. Livenä olisi parasta nähdä!



      C ei haittaa, jos toinen vanhemmista on A-lonkkainen.



      Mielelläni ainakin narttuun! Uroksesta olisi kiva saada videoita, jos se asuu kauempana, ettei voi mennä livenä tapaamaan.



      Etsin vaikka vuoden, kaksi, kymmenen, kunhan löytyy sellainen, että miellyttää. Kun päätös koiran ottamisesta on tehty, niin pentu saa tulla vaikka seuraavana päivänä, tai seuraavana vuonna tai koska vaan.



      Kyselen niiltä, joilla on sellaisia yhdistelmiä ja koiria, että ne kiinnostavat. Edellisillä pentueilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kiinnostaako minua nykyinen pentue.



      Ei, mutta isabellaa tai sinistä en haluaisi.



      Olen ollut harrastaja jo yli kymmenen vuotta. Tällä hetkellä koiran hankinta ei ole ajankohtainen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe