kysely

'toope'

Kuvitellaan tilanne,että etsit juuri itsellesi sopivaa dobermannin pentua.
Millä perusteella valitset pentua?

Vanhempien tulokset,riittääkö näyttelytulokset,vai pitääkö olla BH,luonnetesti ,ZTP,PK-tuloksia?

Vanhempien terveys,haittaako,jos toisen vanhemman lonkat C,vai onko oltava A:ta?

Haluatko tutustua pentueen vanhempiin ennen pennun varausta?

KUinka ajoissa rupeat etsimään sopivaa pentua?

Katsotko pentua ensisijaisesti "vanhalta" kasvattajalta,vai uskallatko kysellä myös uudemmilta 1-2 pentueen kasvattajalta?

Onko värillä väliä?

KUinka tarkasti olet perehtynyt rotuun?

7

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sussex spaniel

      Tärkeintä on, että vanhemmat ovat mahdollisimman terveitä ja hyväluonteisia.

      T: Sussex spaniel

      • Dobb

        Kyllä vanhemmilla täytys olla edes jotakin tuloksia,esim.BH,ZTP,LTI, mielellään kuitenkin pk-puolelta käyttötuloksia. Terveydestä sen verran, että kyllä kummallakin vanhemmalla pitää olla joko A tai B-lonkat ja O-etuosa jos haluaa koiran jolla harrastaa. Tietenkin silmät puhtaat. Ei raskasrakenteinen koira kestä kovaa rasitusta. (Esim.nämä tämänpäivän tynnyri etuosalla varustetut koirat joita suositaan näyttelyissä),johan se on luonnon fysiikan vastaista leveällä etuosalla varustettu koira hyppimään ja pomppimaan eessun taasun. Mut kaiken paras oli jos pääsis kattomaan ainakin narttua,narttu kuitenkin omalla käyttäytymisellään jättää pentuihinsa oman jälkensä!


      • Tabermann
        Dobb kirjoitti:

        Kyllä vanhemmilla täytys olla edes jotakin tuloksia,esim.BH,ZTP,LTI, mielellään kuitenkin pk-puolelta käyttötuloksia. Terveydestä sen verran, että kyllä kummallakin vanhemmalla pitää olla joko A tai B-lonkat ja O-etuosa jos haluaa koiran jolla harrastaa. Tietenkin silmät puhtaat. Ei raskasrakenteinen koira kestä kovaa rasitusta. (Esim.nämä tämänpäivän tynnyri etuosalla varustetut koirat joita suositaan näyttelyissä),johan se on luonnon fysiikan vastaista leveällä etuosalla varustettu koira hyppimään ja pomppimaan eessun taasun. Mut kaiken paras oli jos pääsis kattomaan ainakin narttua,narttu kuitenkin omalla käyttäytymisellään jättää pentuihinsa oman jälkensä!

        Kyllä huomaa, että kovin on tämä yksisilmäinen ajattelutapa tarttunut sinuunkin! Kuinkas ne rotikat pärjää vuosikausia palveluskoirahommissa ja raskasrakenteisiä kaikki tyynni!


      • Otterhound
        Tabermann kirjoitti:

        Kyllä huomaa, että kovin on tämä yksisilmäinen ajattelutapa tarttunut sinuunkin! Kuinkas ne rotikat pärjää vuosikausia palveluskoirahommissa ja raskasrakenteisiä kaikki tyynni!

        Mitä raskasrakenteisempi koira on, sitä helpompi sen on kestää vahvaa rasitusta.

        Dobermannia ja rottweileria käytetään nykyään jopa rekikoirina.

        Olin kerran reen kyydissä, jota veti tauoitta 6 km matkoja 6 siperianhuskyä, 1 karkeakarvainen saksanseisoja ja 1 rotikka...

        Usko tai alä!

        T: Otterhound


      • Mix
        Otterhound kirjoitti:

        Mitä raskasrakenteisempi koira on, sitä helpompi sen on kestää vahvaa rasitusta.

        Dobermannia ja rottweileria käytetään nykyään jopa rekikoirina.

        Olin kerran reen kyydissä, jota veti tauoitta 6 km matkoja 6 siperianhuskyä, 1 karkeakarvainen saksanseisoja ja 1 rotikka...

        Usko tai alä!

        T: Otterhound

        En kyllä usko, että Dobberita on rekikoirina pitkillä matkoilla muutakun kilpailu mielessä.

        Kyllä rotikat ovat paljon matalempia ja rungoltaa huomattavasti muutenkin erinlaisempia kun dobberit,rotikoilla tänäkin päivänä on vielä tasaisenvahva runko kokonaisuudessaan kun dobbereilla. Dobbereilla kun meinaa nykyään olla syvä rintakehä ja kapea lantio ja muutenkin taka osat meinaavat olla liian voimattomia.

        Tälläiset "tynnyri" etuosalla varustetut dobberit eivät sovellu kilpailu käyttöön,niiden etuosat eivät vaan kestä.Toki poikkeuksiakin löytyy ja onhan ne kauniita...
        Ja mix rotikka ei voi olla rekikoira?ihan hyvin jos vaan on kunto kohdallaan...
        T:3 dobberin omistaja


      • SL!
        Mix kirjoitti:

        En kyllä usko, että Dobberita on rekikoirina pitkillä matkoilla muutakun kilpailu mielessä.

        Kyllä rotikat ovat paljon matalempia ja rungoltaa huomattavasti muutenkin erinlaisempia kun dobberit,rotikoilla tänäkin päivänä on vielä tasaisenvahva runko kokonaisuudessaan kun dobbereilla. Dobbereilla kun meinaa nykyään olla syvä rintakehä ja kapea lantio ja muutenkin taka osat meinaavat olla liian voimattomia.

        Tälläiset "tynnyri" etuosalla varustetut dobberit eivät sovellu kilpailu käyttöön,niiden etuosat eivät vaan kestä.Toki poikkeuksiakin löytyy ja onhan ne kauniita...
        Ja mix rotikka ei voi olla rekikoira?ihan hyvin jos vaan on kunto kohdallaan...
        T:3 dobberin omistaja

        Oman koirani emällä on hyvin voimakasrakenteinen rinta ja hienosti on kestänyt käyttöä ja kisannut. Ei tunnu prakaavan fysiikka sitten millään! Terve ja hieno narttu!


    • Tabermann

      Näyttelytulokset ei kiinnosta pätkän vertaa. Ne on sopivassa yhdistelmässä korkeintaan lisämausteena, jos sinäkään! ZTP ja mielellään IPO-tulos olisi hyvä olla molemmilla vanhemmilla, mutta nekään eivät minulle riitä! Haluan nähdä vanhempien videoita tai ihan livetyöskentelyä. Yksi video kertoo aika paljon, mutta sekään ei kaikkea. Livenä olisi parasta nähdä!



      C ei haittaa, jos toinen vanhemmista on A-lonkkainen.



      Mielelläni ainakin narttuun! Uroksesta olisi kiva saada videoita, jos se asuu kauempana, ettei voi mennä livenä tapaamaan.



      Etsin vaikka vuoden, kaksi, kymmenen, kunhan löytyy sellainen, että miellyttää. Kun päätös koiran ottamisesta on tehty, niin pentu saa tulla vaikka seuraavana päivänä, tai seuraavana vuonna tai koska vaan.



      Kyselen niiltä, joilla on sellaisia yhdistelmiä ja koiria, että ne kiinnostavat. Edellisillä pentueilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kiinnostaako minua nykyinen pentue.



      Ei, mutta isabellaa tai sinistä en haluaisi.



      Olen ollut harrastaja jo yli kymmenen vuotta. Tällä hetkellä koiran hankinta ei ole ajankohtainen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe