Logmatic-kiilakirves

Pera

Kiinnostuin kiilakirveestä Tee itse –lehden jutun perustella. Siinä sitä sanottiin todella hyväksi ostokseksi. Netistäkin katselin juttuja tuosta uutuudesta, ja ristiriitaiset mielipiteet kallistuivat kehumaan laitetta.

Hankin tuon kiilakirveen ja tänään kokeilin sitä. Verkonpainoksi se taitaa olla omiaan, ei juuri muuhun. Jäiseen puuhun sitä oli turha tarjota, ja kun ei ollut kiveä tms. alustaksi, en saanut sillä halki kuin ennestään halkeilleen, kuivan kuusipöllin. Piti hakea Fiskarsin kirves ja halkoa sillä.

Millaisia kokemuksia raadilla on Logmatic-kiilakirveestä. Missä ympäristössä se toimii?

26

7848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo itse

      mihin se käy,verkonpainoksi.
      ei ole tullut vastaan vielä fiskarsin voittanutta.

    • Itsekin

      Ostin tuollaisen itsekin aikoinaan, ja hyvinhän se siinä torin mukulakivien päällä pöllejä halkoi.
      Mökillä totuus sitten paljastui kun joustavan maaperän päällä yritin halkoa. Nyt se on ovenpönkkänä.

      Vipukirveen ostin sitten pari vuotta myöhemmin, ja sitä en voi kuin kehua. Jos perinteisestä kirveestä poikkeavaa haluaa, eikä klapikone kiinnosta joko kunnon lisäämisen, tai esim. mökillä sähkönpuutteen takia niin tuo on hyvä vaihtoehto.
      Kannattaa jossain messuilla tms ensin tutustua jos ei viitsi näkemättä ostaa.

      • Kipee Ukkeli

        Ei väsy selkä eikä roiski klapeja pitkin mäkeä.
        Ylemmissä kannanotoissa onkin jo tärkein huomioitu. Tarvitaan tukeva alusta jolla halotaan Logmaticilla.
        Kokematonkin (= vaimoni) osuu keskelle klapia mikä taasen kirveellä on mahdotonta. Ei myöskään ole vaaraa että lyö itseään tai apumiestä kirveellä.
        Minulla on ainoastaan positiivista sanottavaa laitteesta. Haluan myös huomauttaa että en ole missään suhteessa valmistajaan tai myyjiin. Ainoastaan Kipee mökin Ukkeli omasta saarestaan.


      • Pera
        Kipee Ukkeli kirjoitti:

        Ei väsy selkä eikä roiski klapeja pitkin mäkeä.
        Ylemmissä kannanotoissa onkin jo tärkein huomioitu. Tarvitaan tukeva alusta jolla halotaan Logmaticilla.
        Kokematonkin (= vaimoni) osuu keskelle klapia mikä taasen kirveellä on mahdotonta. Ei myöskään ole vaaraa että lyö itseään tai apumiestä kirveellä.
        Minulla on ainoastaan positiivista sanottavaa laitteesta. Haluan myös huomauttaa että en ole missään suhteessa valmistajaan tai myyjiin. Ainoastaan Kipee mökin Ukkeli omasta saarestaan.

        Kova alusta, jota kirveellä halkominenkin vaatii, ja riittävästi aikaa.

        Katselin isävainajani puuhista, että hänellä paras puhti halkomiseen loppui n. 70-vuotiaana. Hän teki raskaita töitä koko ikänsä.
        Itselläni on eläkeikään vielä kymmenisen vuotta kevyitä hommia, ja kun kuntoilumielessäkin tarvitsen liikuntaa, hoitelen homman vielä kirveellä. Fiskarsin isohkosta kirveestä jäi viime talvelta pieni pelko päälle, ja siksi hankin tuon aparaatin.
        Olen toki halkonut puita kirveellä koko ikäni. Ehkäpä minäkin eläkepäivilläni käytän kiilakirvestä.


      • mökillä
        Pera kirjoitti:

        Kova alusta, jota kirveellä halkominenkin vaatii, ja riittävästi aikaa.

        Katselin isävainajani puuhista, että hänellä paras puhti halkomiseen loppui n. 70-vuotiaana. Hän teki raskaita töitä koko ikänsä.
        Itselläni on eläkeikään vielä kymmenisen vuotta kevyitä hommia, ja kun kuntoilumielessäkin tarvitsen liikuntaa, hoitelen homman vielä kirveellä. Fiskarsin isohkosta kirveestä jäi viime talvelta pieni pelko päälle, ja siksi hankin tuon aparaatin.
        Olen toki halkonut puita kirveellä koko ikäni. Ehkäpä minäkin eläkepäivilläni käytän kiilakirvestä.

        Meillä mökillä on nuo fiskarsin kirveet (oikein 3 eri kokoa) ja sitten tuo kiilakirves. Hyvin kiila toimii kun on vaan tukeva alusta (meillä vesivaneerilevy) alla ja sitten puut kasattu tuollaiseen rakennus-saaviin. helppo on minunkin naisimmeisenä pilkkoa puut ellei isäntä sitä ole ehtinyt tekemään, samoin laite säästää isännän selkää - ja peukaloita ;>


      • pilkottuna ei tartte
        mökillä kirjoitti:

        Meillä mökillä on nuo fiskarsin kirveet (oikein 3 eri kokoa) ja sitten tuo kiilakirves. Hyvin kiila toimii kun on vaan tukeva alusta (meillä vesivaneerilevy) alla ja sitten puut kasattu tuollaiseen rakennus-saaviin. helppo on minunkin naisimmeisenä pilkkoa puut ellei isäntä sitä ole ehtinyt tekemään, samoin laite säästää isännän selkää - ja peukaloita ;>

        pelleillä erilaisten halkomisvälineiden kanssa


      • fortum hoitaa
        pilkottuna ei tartte kirjoitti:

        pelleillä erilaisten halkomisvälineiden kanssa

        ei tarvii pelleillä puiden tai tilausten kanssa ollenkaan. Kunhan muistaa sähkölaskujen suoraveloituksesta huolehtia.

        No joo, ei tosiaan!! Kyllähän puusavotta mökille kuuluu.


      • Pera
        fortum hoitaa kirjoitti:

        ei tarvii pelleillä puiden tai tilausten kanssa ollenkaan. Kunhan muistaa sähkölaskujen suoraveloituksesta huolehtia.

        No joo, ei tosiaan!! Kyllähän puusavotta mökille kuuluu.

        Vaikka suuret peruskuormalaitokset ajavatkin koko ajan täysillä. Töitä siis riittää.

        Kyllähän minäkin, kaikki kulut ja tapaturmariskit huomioiden, lämmittäisin taloni sähköllä samalla hinnalla kuin nyt puunpoltolla pönkittäen. EU vielä maksaisi tukiaan, kun metsäni olisivat täysin luonnontilassa.

        Veri vetää kuitenkin metsätöihin, ja tuleehan niistä hommista tehokasta hyötyliikuntaa. Pakkaskausi jäädyttää nyt maan etelässäkin, joten kirveellä halkominen sujuu hyvin.


      • Anonyymi
        Kipee Ukkeli kirjoitti:

        Ei väsy selkä eikä roiski klapeja pitkin mäkeä.
        Ylemmissä kannanotoissa onkin jo tärkein huomioitu. Tarvitaan tukeva alusta jolla halotaan Logmaticilla.
        Kokematonkin (= vaimoni) osuu keskelle klapia mikä taasen kirveellä on mahdotonta. Ei myöskään ole vaaraa että lyö itseään tai apumiestä kirveellä.
        Minulla on ainoastaan positiivista sanottavaa laitteesta. Haluan myös huomauttaa että en ole missään suhteessa valmistajaan tai myyjiin. Ainoastaan Kipee mökin Ukkeli omasta saarestaan.

        Ei roiski kirveskään jos osaa. Oksainen pölli hankalampi halkaista kuin sileä.
        Olen nähnyt ja kokeillut tuollaista massavasaran periaatteella toimivaa kirvestä.
        Ei takuulla tule meille!
        Kirveellä pilkkominen on taitolaji. Polttopuu pitää pilkkoa aina heti tuoreeltaan.
        Kipakalla pakkasella etenkin koivu halkeaa melkein ärjäisemällä, kanttura taasen aukeaa useinkin oksasta, halkaistavan puun pitää olla oikein päin jne...
        Kokenut tekijä näkee heti miten päin puu laitetaan ja mihin pitää lyödä.
        Halkomapöllin pitää olla paksu, tasainen yläpinnaltaan ja tukevalla alustalla.
        Ikää on 70 vuotta ja puuta olen pieninyt noin viisikymmentä vuotta. Välillä on myyty ja välillä on poltettu itse. Varmasti lähemmäs tuhat heittomottia olen kalkutellut.
        Mielipiteet ovat mielipiteitä, mutta kyllähän se niin on, että osaavalle tekijälle ei kirveen voittanutta ole.


    • erehdyin minäkin ostamaan

      keksijä saanut mitälie valtion palkintoja mut susi se on. normaalioloissa ei pelaa kuten mainoksissa. Oksaista puuta tai sit pehmeällä alustalla ei toimi. Normi Kirves toimii lähes missä vaan.

      Logmatic romuraudaksi. pitäsköhän laittaa huuto nettiin jos joku ostaisi. toimiihan se kuitenkin kiven päällä.

      • on toimiva

        se kiilakirves, kovat ja oksaisetkin puut hlkoo nätisti kunhan vaan alustana on jotain kovaa. Ei tule isännälle edes hiki...


      • käyttäjä

        Jos tässä on kyse siitä vehkeestä missä asetat terän pölkylle ja isket sitte painon päälle, niin se on loistava työkalu. Tukeva alusta kannattaa olla, mutta juuri muuta vaatimuksia ei sitten olekaan. Ei tuu huteja, halkeaa täsmälleen siitä mistä haluat.


      • Harri, Kanada
        on toimiva kirjoitti:

        se kiilakirves, kovat ja oksaisetkin puut hlkoo nätisti kunhan vaan alustana on jotain kovaa. Ei tule isännälle edes hiki...

        Kovalla alustalla se on tarkoitettukin ja ohjeissa niin neuvotaan. Ei kannata tuotetta haukkua jos itse käyttää väärin.


      • Turvallisuus

        Aika moni tuntuu täällä ihmettelevän, ettei laite toimi pehmeällä alustalla. Eipä se toimi pilkkominen kirveelläkään ilman kunnollista pilkkomisalustaa. Kenellekään niille , jotka ovat pilkkoneet klapeja ei liene yllätys, että oksainen suuri pölli on vaikeampi pilkkoa kuin oksaton olipa kyse mistä hyvänsä, vaikka moottorikäyttöisestä klapikoneesta. Niin kuin joku täällä taisi mainitakin, niin laite sopinee yhdeksi rinnakkaisvaihtoehdoksi monen muun pilkkomismenetelmän tai polttopuiden hankinnan ohella silloin, kun turvallisuutta pidetään ensissijaisena valintakriteerinä. Esimerkiksi mökillä saaressa, mistä potilaan saaminen autotien päähän voi kestää todella pitkään kannattaa varmaan miettiä kahteen kertaan, kuka pilkkoo, mitä pilkkoo ja millä välineellä.


    • hyvä peli

      Alle vaikka vanha kuormalava ja pöllit auton renkaaseen, niin ei helpompaa ja mukavampaa tapaa ole puita pilkkoa!!! En vaihtas pois mistään hinnasta.

      • logille

        täältä ääni myös logmaticille. omaa on jo tosin hitsattu kahdestikkin kun sauma halkeaa kiilan ja varren välistä. Logi vaatii hieman tekniikkaa, nuo verkonpainohöpinät on just kun ei viittitä tutustua työtapaan kunnolla. Kunnon alusta esim kuormalava ylösalaisin, itse en edes nykyään käytä rengasta vaan vain jalalla pidän pölkystä kiinni pokpokspoks, kirveet ja hydraulihalkoja on vaarallisempia ja hitaampia (tosin nekin on varalla)


      • uunissa vähän isompi
        logille kirjoitti:

        täältä ääni myös logmaticille. omaa on jo tosin hitsattu kahdestikkin kun sauma halkeaa kiilan ja varren välistä. Logi vaatii hieman tekniikkaa, nuo verkonpainohöpinät on just kun ei viittitä tutustua työtapaan kunnolla. Kunnon alusta esim kuormalava ylösalaisin, itse en edes nykyään käytä rengasta vaan vain jalalla pidän pölkystä kiinni pokpokspoks, kirveet ja hydraulihalkoja on vaarallisempia ja hitaampia (tosin nekin on varalla)

        saako tuommoisilla vehkeillä tehyämyös uuni puita vai onko ne pelkästään "syttöjä"


      • pöllipena
        uunissa vähän isompi kirjoitti:

        saako tuommoisilla vehkeillä tehyämyös uuni puita vai onko ne pelkästään "syttöjä"

        Oma kokemus on, että logmaticilla halkeaa paksummatkin pöllit. Tuleekin useasti jätettyä melkein liian isoiksi halot kun jämerästä aihiosta lähtee pilkkomaan, mutta palavathan sitten pitempään eikä tarvitse koko ajan lisäillä.


      • Pekka Puumies
        pöllipena kirjoitti:

        Oma kokemus on, että logmaticilla halkeaa paksummatkin pöllit. Tuleekin useasti jätettyä melkein liian isoiksi halot kun jämerästä aihiosta lähtee pilkkomaan, mutta palavathan sitten pitempään eikä tarvitse koko ajan lisäillä.

        Olen koko ikäni asunut kaupungissa ja äitini vei kaikki teräaseet käteni ulottumattomiin. Minulla on kuitenkin takka ja siihen tarvitaan puita. Oikealla kirveellä en uskalla huidella. Kiinnostukseni heräsi tuohon kiilakirveeseen ja luin tämän palstan. Aluksi olin "verkkopainon" kannalla mutta kun selvästi näkyi, että alusta pitää olla tukeva niin aloin kiinnostua. Googletin sanalla kiilakirves ja sieltä tuli kuningaskulluttaja ja tämä palsta ja oivakaihdin. Oivakaihtimessa oli verkkokauppa joten tilasin sen sieltä. Kolmessa päivässä se oli jo kädessäni. Käänsin kuormalavan ylösalaisin kuten joku täällä neuvoi. Minulla ei ollut tukevaa maata mutta laitoin sen sepelille. Sitten leveä pölkky alle ja laitoin terän noin 5 cm reunasta ja iskin kaikin voimin. Se hulahti heti läpi ja iski kuormalavan lautaan aikamoisen loven. Korvissa soi kauan sillä kilahdus oli raju. Hain kuulosuojaimet. Taisin loppujen lopuksi pilkkoa kymmenen pölliä. ja kasa näytti olevan kuution. Jos puunteko on näin helppoa niin olen tyytyväinen.


      • ihan jees
        Pekka Puumies kirjoitti:

        Olen koko ikäni asunut kaupungissa ja äitini vei kaikki teräaseet käteni ulottumattomiin. Minulla on kuitenkin takka ja siihen tarvitaan puita. Oikealla kirveellä en uskalla huidella. Kiinnostukseni heräsi tuohon kiilakirveeseen ja luin tämän palstan. Aluksi olin "verkkopainon" kannalla mutta kun selvästi näkyi, että alusta pitää olla tukeva niin aloin kiinnostua. Googletin sanalla kiilakirves ja sieltä tuli kuningaskulluttaja ja tämä palsta ja oivakaihdin. Oivakaihtimessa oli verkkokauppa joten tilasin sen sieltä. Kolmessa päivässä se oli jo kädessäni. Käänsin kuormalavan ylösalaisin kuten joku täällä neuvoi. Minulla ei ollut tukevaa maata mutta laitoin sen sepelille. Sitten leveä pölkky alle ja laitoin terän noin 5 cm reunasta ja iskin kaikin voimin. Se hulahti heti läpi ja iski kuormalavan lautaan aikamoisen loven. Korvissa soi kauan sillä kilahdus oli raju. Hain kuulosuojaimet. Taisin loppujen lopuksi pilkkoa kymmenen pölliä. ja kasa näytti olevan kuution. Jos puunteko on näin helppoa niin olen tyytyväinen.

        Piti ihan googlehaulla käydä katsomassa tämä ihmetyksen aihe. Olipa naurettava video. Noilla taidoilla ruokailukin täytyy suorittaa lusikalla ettei silmä mene puhki vaikka olisi pihvi lautasella..

        Velimiehellä on vastaavanlainen viritys joka kiinnitetään pölkkyyn. Ihan hauska häpistys kädettömille ja naisväelle mutta ei pieni kuin osan puista jotka on oksattomia yms. Nyt sama kampe on halkopinon takana hylättynä.
        Asian vierestä. Itsellä halojen näpsimiseen fiskarsin kiilatyyppinen kirves. Ensimmäisen kerran testatessa muovinen varsi lipes kädessä ja kirves suhahti niin läheltä polvea että halkominen loppui siihen. Housunvaihto ei ollut kaukana vaikka kirves on itselle hyvinkin tuttu kampe ihan ammatin puolesta.
        Seuraavana päivänä kävelin rautakauppaan ja ostin teippiä mitä käytetään jääkiekkomailojen lavoissa ja pätkän narua joka oli noin 5mm vahvaa. Rantteella teippasin kerroksen varren ympäri jonka päälle kiersin parin sentin välillä narun. Teipin pätkillä naru ensin paikoilleen. Narun päälle kiersin toisen teippikierroksen. Sen jälkeen kirves on ollut kovassa käytössä usean vuoden ja sanoisimpa jopa että ahkerassa käytössä. Halkojen teko on itselle kuntoliikuntaa vaikka saisin melkein samalla hinnalla puun pätkittynä ja halottuna tutulta välittäjältä kuin pöllitkin. Muut kirveet on liian arvokkaita halon hakkuuseen ja suunnattu veistohommiin. Mutta oli kyllä pienimuotoinen järkytys kun tehdasvalmiskirves oli niin vaarallinen kun kintas oli jäässä ensi kerran kokeillessa. Niin että suosittelen "karhennusta" jos saman puljun kirveitä joltakin löytyy. Toinenkin fiskarsin ns. taviskirves löytyy jolla hakkaan lähinnä jäätä ja betonivalujen sattumia muottien purkamisen jälkeen jos tarvetta ilmenee. Kirveinähän ne on ihan törkyä. Vanhat billnäässit ja vastaavat hakkaa terässä ollessaan kaikki nykypäivän kirveet 100-0.


    • tiedän paremmin

      Sorkkaleikkurista kiilakirveeksi: Kiilakirveen alkuperäinen keksijä keksi kirveen 70-luvulla eläinten sorkkien ja kavioiden leikkaamiseen, johon se toimii erinomaisesti. Tämä keksijä oli niin köyhä, että hänellä ei ollut rahaa patentin hankkimiseen. Hän antoi keksintönsä eräälle pohjoissavolaiselle pikkutehtaalle edistääkseen työllisyyttä pienellä paikkakunnalla, vaikka oli muitakin keksinnöstä kiinnostuneita. Tämä kiilakirveen keksijänä esiintyvä henkilö hankki keksinnölle patentin omalla nimellään ja on vain keksinyt esineelle uuden käyttötavan ja nimen. Keksijä ei aina ymmärrä rahan perään, kuten ei tämäkään, mutta ainahan löytyy toisia, jotka osaavat hyötyä toisten keksinnöistä. Olisi vain jotenkin reilumpaa, jos eivät ottaisi koko kunniaa keksinnöistä itselleen!

      • niiiiimi

        Keksinnölle löytyy varmaan montaa muutakin käyttöä kuin nuo mainitut.


    • möcin ucco

      Minusta kun tuntuu että näitä erilaisia kirveen jatkokehitelmiä on vuosikymmenien varrella esitelty lukuisia, jos jonniinmoista kynttä ja viistoterää on nähty. Eikä vissiin yksikään ole jäänyt elämään perinteisen kirveen rinnalle. Oliskos niin ettei niistä ole oikeasti mihinkään?

    • kiinnostaisi_

      Saako noita mistään?
      Valmistus nykyisellään vissiin Virossa.

    • Anonyymi

      Logmatic 250 Kiilakirves on hyvä ja kestävä, mutta ei ole myynnissä kaupiassa!

    • Logmatic 250 kiilakirve on hyvä ja kestävä, mutta ei ole myynissä kaupiossat!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      82
      3560
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3344
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3129
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1981
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      147
      1545
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1311
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1302
    Aihe