meijän pojalla on tosi ärsyttävä tapa se vetää räkää koko ajan nenään.
sillee et siitä lähtee kauhee ääni.
on kyllä huomautettu ja pyydetty lopettamaan mutta ei ole ollut vaikutusta.
tätäon nyt jatkunu n. kuukausi.
ennen tätä "tapaa" se naksutteli koko ajan sormia.
nyt se sormien naksuttelu on vaihtunu tähän kovaääniseen sisään päin niistämiseen...
oon tässä ajatellu että onko tää nyt sit joku pakkomielle?
rään "kirnuaminen"
12
5543
Vastaukset
- siru
Oletko tosissasi? no kannattaa varmaan miettiä, että onko siinä jotain muutakin, kuin "pakkomielle". Tarkoitan, että pojalla lienee joku tarve niistää sisäänpäin ja tämä tarve voi olla esim. nuha(allerginen tai muuten vain flunssa). Ei se pojastakaan varmaan "kivaa" ole :o
- vastaan
ollaan käyty allergia testeissä mitään ei ollut...
mutta ku kysymys on nyt siitä ettei se suostu lopettamaan sitä vaan itsepäisesti vetää sisäänpäin vaikka pitäs vetää ulospäin...
käy meinaa hermoon ku se tekee sitä jatkuvasti. - Sappi
vastaan kirjoitti:
ollaan käyty allergia testeissä mitään ei ollut...
mutta ku kysymys on nyt siitä ettei se suostu lopettamaan sitä vaan itsepäisesti vetää sisäänpäin vaikka pitäs vetää ulospäin...
käy meinaa hermoon ku se tekee sitä jatkuvasti.Uusimpien tutkimusten mukaan ulospäin niistäminen aiheuttaa pään onteloissa valtavan paineen ja levittää limassa uiskentelevat bakteerit tehokkaasti paitsi ympäristöön, myös niistäjän poski- ja otsaonteloon sekä korvakäytäviin. Rään vetäminen sisäänpäin on terveellisempää, kun räkäklöntti päätyy turvallisesti nielaistuna vatsaan.
Jos niistäminen ei johdu nuhasta, kyseessä voi olla ns. tic-oire, joka on murrosiässä varsin tavallinen, sillä on tekemistä epävarmuuden tai jännittämisen kanssa. Muita vastaavia oireita ovat jatkuva silmien räpyttely, kynsien tai kynsinauhojen pureskelu, kasvojen toistuvat liikkeet yms. täysin merkityksettömiltä vaikuttavat, toistuvat toimenpiteet. - KIITTI VASTAUKSESTA
Sappi kirjoitti:
Uusimpien tutkimusten mukaan ulospäin niistäminen aiheuttaa pään onteloissa valtavan paineen ja levittää limassa uiskentelevat bakteerit tehokkaasti paitsi ympäristöön, myös niistäjän poski- ja otsaonteloon sekä korvakäytäviin. Rään vetäminen sisäänpäin on terveellisempää, kun räkäklöntti päätyy turvallisesti nielaistuna vatsaan.
Jos niistäminen ei johdu nuhasta, kyseessä voi olla ns. tic-oire, joka on murrosiässä varsin tavallinen, sillä on tekemistä epävarmuuden tai jännittämisen kanssa. Muita vastaavia oireita ovat jatkuva silmien räpyttely, kynsien tai kynsinauhojen pureskelu, kasvojen toistuvat liikkeet yms. täysin merkityksettömiltä vaikuttavat, toistuvat toimenpiteet.toi oli helpottavaa kuulla tai siis lukee.
oon itsekin epäillyt että se olisi pakonomaista..
pelkään vaan sitä ettei se lopu koskaan.
ja sitä että se joutuu kärsiin siitä itse esim. koulusa kun ei pysty olla tekemättä sitä.
on se itsekki huomannu sen ku kerto et ku oli ollu syömässä mäkkärissä kax tyttöö oli pyytäny sitä lopettaa ku ne syö.
- Liisa
Siis ihan varmasti ottaa päähän! Uskon että on kamalaa kuultavaa. Mutta semmosia ne vaan on tossa iässä. Mun teki aikoinaan mieli ottaa oma poikani hengiltä 14 vuotiaana... Mutta siitä on jo 6 vuotta ja nyt se on kiva 20 v. Silleen ne vaan menee.
Muistan muuten itse omasta nuoruudestani, että olin varmaan vetänyt sisäänpäin, sillä isäni sanoi jotenkin kamalan tylysti, että tyttö on kuin päätautinen hevonen!!! Arvaa. Loppu siihen multa se touhu.
Voisiko yrittää, jotain tollaista shokkihoitoa!
Sanois jotenkin niin pahasti että toinen tajuisi.
Siis ei loukaten mutta jotenkin havahduttaen!
Tsemppiä!- 13-v..poi
kiva kuulla että muidenkin lapsilla on ollut "pakkoliike" juttuja.
odottelen että se menee sitte ohi kun rupesin ajatteleen sitä että ehkä oon liikaa sanonu siitä ja se haluu ärsyttää sillä mua.
ja nyt se on jääny tavaksi.
no ota näistä selvää.
aion kyl sanoo sille tänään et se on päätautinen hevonen ku se alottaa sen ku tulee koulusta. - siru
13-v..poi kirjoitti:
odottelen että se menee sitte ohi kun rupesin ajatteleen sitä että ehkä oon liikaa sanonu siitä ja se haluu ärsyttää sillä mua.
no ota näistä selvää.
aion kyl sanoo sille tänään et se on päätautinen hevonen ku se alottaa sen ku tulee koulusta.KAveri tulee koulusta ja on saanut kuulla siitä ehkä vaikka kuinka monta kerta ja äitee sanoo ekana "oot ku päätautinen hevonen"...jesh, kun kohotti lisää itsetuntoa!!
No...en keksi kyllä parempaakaan neuvoa, että anna takaisin se heittämäni kivi. - Liisa
13-v..poi kirjoitti:
no ota näistä selvää.
aion kyl sanoo sille tänään et se on päätautinen hevonen ku se alottaa sen ku tulee koulusta.Sanoitko? Tehosiko? ;-)
Hyvää viikonloppua! - ei tehonnu
Liisa kirjoitti:
Sanoitko? Tehosiko? ;-)
Hyvää viikonloppua!...suuttu vähäsen..ja jatkaa yhä samaan malliin.
mutta siinähän sitte kirnuaa...ei kuulemma kuitenkaan koulussa tee sitä...ja se on ehkä vähän helpottanut ku nyt on tu´llut uusi villitys ranteen heiluttaminen niin että sormet lyövät toisiinsa....vaikee selittää mutta se on myöskin ärsyttävän kuulosta kuin myös näköistä....ja sitte on tullut myös erinlaisia näyttely kohtauksia...näytellään"urpoa" tai mitä millonkin...puhutaan erilaisilla äänillä ja leikitään tyhmää....no jos tämä murrosikä menee näillä oireilla ohi niin kiitän ja kumarran.
- sisko
Tulee mieleen onko alkanut polttamaan tupakkaa, kun on jatkuvati räkää kurkussa????
Alä kuitenkaan pahasti sano siitä ei hyvää seuraa - ovat kyseessä
Siis hohoijaa...onhan MEILLA KAIKILLA omat "hermohairiomme" ikaan ja sukupuoleen katsomatta. Se poika rakii aikansa ja lopettaa sitten...tai kehittaa uuden pakkomielteen. Mutta entas sitten? Oletkos itse TAYDELLINEN?
P.S. Osaan kylla suomea. Nappaimiston vuoksi skandit puuttuvat. - Anonyymi
Tapa vetää räkää tai ilmaa sisään nenän kautta äänekkäästi, ilman että nenä on varsinaisesti tukossa tai täynnä limaa, on melko yleinen ilmiö. Kyse voi olla refleksistä, tottumuksesta tai hermostollisesti opitusta tavasta. Tässä joitakin mahdollisia syitä:
1. Tottumus tai käyttäytymismalli
Monet ihmiset oppivat lapsena vetämään räkää sisään nenän kautta flunssan aikana, ja tapa voi jäädä päälle, vaikka sille ei enää olisi fyysistä tarvetta. Siitä voi tulla automaattinen reaktio hiljaisuuteen, jännitykseen, keskittymiseen tai esimerkiksi tunteiden peittämiseen.
2. Aistimuksen korjaaminen tai säätely
Jotkut ihmiset kokevat nenän alueella outoa tunnetta, joka ei ole varsinainen tukkoisuus mutta silti epämukavaa. Sisäänvetoliike voi helpottaa tätä tunnetta hetkellisesti. Tätä voi verrata siihen, miten jotkut naksauttavat niveliä saadakseen "helpotuksen" tunteen.
3. Tarkkaavaisuuden tai stressin säätely
Nenäliike voi toimia alitajuisena tapana säädellä hermoston tilaa: keskittymisen, ärtymyksen, jännityksen tai väsymyksen yhteydessä. Se voi muistuttaa pientä kehon stimulaatiota (samalla tavalla kuin kynän naputtaminen tai jalan vispaaminen).
4. Tic-häiriö tai pakonomainen toiminto
Jos kyseessä on hyvin toistuva ja tahdosta riippumaton tapa, se voi olla lievä tic tai liittyä pakko-oireisiin (OCD). Tämä pätee etenkin, jos siihen liittyy tunne, että jotain täytyy tehdä, vaikka järki sanoisi, ettei ole tarvetta.
5. Nenän rakenteelliset asiat
Jos nenän limakalvot ovat kroonisesti ärtyneet, kuivat tai herkästi reagoivat ilmanvaihtoon, ilman lämpötilaan tai epäpuhtauksiin, keho voi reagoida refleksinomaisesti sisäänvetoliikkeellä, vaikka limaa ei varsinaisesti olisi.
---
Jos tapa aiheuttaa vaivaa tai tuntuu häiritsevältä sosiaalisesti tai muuten, sen tarkkailu ja kirjaaminen voi auttaa ymmärtämään, missä tilanteissa se esiintyy. Mikäli siihen liittyy muita oireita kuten pakonomaista toistoa, kurkkukipua tai nenän ärtymystä, siitä kannattaa mainita lääkärille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760