Lapinkoiran turkki.

Saija44

Kyselisin sellaista,kun nyt vähän yli vuoden ikäisen suomenlapinkoiran turkkiin on alkanut kummasti tulla takkuja.Ei se mitään ne saa hoidettua,mutta kun harjaa niin koira on kuin sähköistetty ja ritinä kuuluu kun harjaa.MItkä shampoot olleet parhaita ja hoitoaineet jotta toi sähköisyys lähtisi pois??Kiitos!

12

8207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juk

      koira on luontokappale ja ihmisen parasystävä.
      olesiis koiralekin ystävä,ÄLÄKÄ pese senturkkia sampoilla.turkki on sen luonolinen suoja kylmää ja
      lämpöävastaan.jospeset pesevain pelkällä vedellä.
      harjaasaatkäytää senkunehdit.sampoopesu vie tuekista
      luonolisen suojarasvan ja turkkisähköistyy.ps voisit vaihtaa ruokavaljoa.

      • Neitokainen

        Itse en muistanut tuota ruokavaliota ollenkaan, mutta sehän vaikuttaa myös paljon turkin laatuun. Ja onhan koiratkin erilaisia ihan siinä missä ihmisetkin. Turkit ovat hyvinki erilaisia, riippuen monista tekijöistä. Minä syötän koirilleni eagle packia, ja sen lisäksi vielä kotiruokaa. Onhan se kalliimpaa kun markettiruoka, mutta se iso säkki, joka maksaa n. 50 euroa riittää n. puoleksi vuodeksi yhdelle koiralle. Ja tässähän siis on huomioitu vielä se että ruokaan lisätään myös kotiruokaa. Ja yksi minkä huomasin parantavan turkinlaatua oli kala.


    • Janitus

      Suihkauta suihkupullolla aavistus vettä turkkiin häviää sähköisyys, tai jotakin hoitoainetta voi käyttää myös. Harja pitää olla kova, että voit vedellä myötä ja vastakarvaan. Koiran ihon pitää saada ilmaa myös ja harjaaminen vilkastuttaa verenkiertoa. Harjaan molemmat koirani kerran päivässä kevyesti läpi. Kannattaa harjailla, ei tule takkuja (niitä tulee karvanlähdön aikana) ja vastaan tulijat kehuu koirieni turkkia. Joskus näkee takkukarva ja likakarva lappalaisia, turkin hoito on laiminlyöty. Lappalaiskoiran yksi kaunistus on juuri kaunis ja hyvin hoidettu puhtoinen turkki ja kaunis naama. Vähemmällä pääset kun harjaat usein kuin harvoin. Jotakin öljyä voit lorauttaa ruokakuppiin myös. Pesuja suorita silloin kun koira on likainen. Jos on vähän likainen, vesipesu riittää, kunnolla likaiseen turkkiin laimennettua shamppoota ja hyvä huuhtelu päälle. Näillä maatiaisneuvoilla jo pääset alkuun. HYVÄÄ TULEVAA UUTTA VUOTTA 2009 SINULLE!

      • Saija44

        täytyy harjailla vaikka kasvattaja sanoi jottei alusvilloja saa pois harjata sillä ei kestä pakkasta ja olen lähdössä parin viikon päästä lappiin käsivarteen 2 viikoksi ulkoilemaan.


      • Janitus
        Saija44 kirjoitti:

        täytyy harjailla vaikka kasvattaja sanoi jottei alusvilloja saa pois harjata sillä ei kestä pakkasta ja olen lähdössä parin viikon päästä lappiin käsivarteen 2 viikoksi ulkoilemaan.

        Taitaa pudotella lappalaisesi pentukarvaa pois. Jos olet menossa Lappiin matkoille siisti pahimmat takut pois. Jätä aluskarvaa, että tarkenee koirasi. Aluskarva se koiralla on mikä lämmittää. Kun tulet matkoilta pois ala sitten vasta kunnon pöyhinnät. Kasvattajasi on oikeassa, koiralla pitää olla pohjavilla että tarkenee. Takkujen selvitykseen löytyy aineita eläintarvikeliikkeistä myös.


      • -H-
        Saija44 kirjoitti:

        täytyy harjailla vaikka kasvattaja sanoi jottei alusvilloja saa pois harjata sillä ei kestä pakkasta ja olen lähdössä parin viikon päästä lappiin käsivarteen 2 viikoksi ulkoilemaan.

        Kannattaa harjailla erityisesti niitä ongelmakohtia joihin useimmin tulee takkuja: korvantauksia, kainaloita, peppu- ja häntäkarvoja.

        Kyse voi teillä nyt hyvinkin olla siitä, että pentukarva lähtee pois. Karvanlähtöaikaan takkuja tulee helpommin, ja silloin yleisesti ottaen pitääkin harjailla useammin (esim. päivittäin). Muulloin kuin karvanlähtöaikoina ei kyllä hirveän usein tartte harjailla (esim. kerta viikkoon meillä riittää), mutta nuo ongelmakohdat kannattaa säännöllisesti tarkistaa ja aina poistaa risut, takiaiset yms. joita aina tulee.

        Nyt ennen reissua ja sen aikana kannattaa hoitaa erityisesti noita helposti takkuuntuvia kohtia, eikä kovasti harjata pois kaikkea pohjavillaa joka paikasta turkista. Mutta jos koirasta lähtee karvatukkoja, ei niitä oikein takaisinkaan saa laitettua, vaan kannattaa harjata selvästi irtonaiset tupot pois etteivät ne huopaannu turkkiin.

        Shampoopesusta: se ei ole lainkaan tarpeen ellei koira ole tosi likainen (siis kieriskellyt jossain haisevassa tms., joka häiritsee omistajaa). Mahanalus- ja tassukurat voi tietysti erityisesti märkänä aikana suihkuttaa pois, jottei koti likaannu. Tähänkin riittää kyllä pelkkä vesi. Shampoopesut nimenomaan lisäävät sähköisyyttä. Hoitoshampoot saattavat olla asia erikseen, mutta lapinkoiran turkin normaaliin kunnossapitoon niitä ei pitäisi tarvita säännöllisesti - harjaus on tärkeämpää kuin shampoopesut.


    • Neitokainen

      Minulla on kaksi lapinkoiraa, enkä kovin paljon pese niitä, ja kun ne kesällä pestään, käytetään mäntysuopaan. Mutta tässä sitten pitääkin tietysti huomioida että nämä koirat ovat ulkona suurimman osan ajasta. Kasvattaja neuvoi aikoinaan ettei niitä kannata kovin paljon pestä, eikä varsinkaan millään koirashampoilla, ettei turkin "öljy" irtoa.

    • Minulta

      Koiratarvikekaupoista saa sellaista mustaa teflonpäällystettyä anti-staattista kampaa. 10e tai alle. Se on hyvä.

    • Koiraisäntä

      Mitä mieltä olette lapinkoiran turkin ajamisesta kesän ajaksi?
      Sehän kasvaa kuitenkin takaisin.

      • karvainen koira

        Olen jokusen ajeltun lapinkoiran nähnyt ja aika hirveiltä näyttivät.
        Mun koirani ei joka karvanlähtöaikaan edes tiputtele pitkiä päällyskarvoja pois vaan vain sen pohjavillan. Siksikään en menisi turkkia ajamaan.
        Koirani on nyt 3,5 vuotias ja ensimmäistä kertaa sillä nyt justiinsa lähtee runsaammin sitä karkeaa päällyskarvaa, aiemmin on sitä tiputellut vain vähän. Tämä onkin paljon ulkona ja siksi ei tiputtele sitä niin runsaasti. Ja syö raakaruokaa, joka myös vaikuttaa karvan laatuun ja vaihtuvuuteen.
        Ja, kuten joku jo tässä ketjussa sanoi, niin koiran turkki suojaa myös ihoa auringonpaahteelta. Karvat ajeltuna voi käydä niinkin, että iho paistaa läpi ja palaa auringossa..


      • sippe
        karvainen koira kirjoitti:

        Olen jokusen ajeltun lapinkoiran nähnyt ja aika hirveiltä näyttivät.
        Mun koirani ei joka karvanlähtöaikaan edes tiputtele pitkiä päällyskarvoja pois vaan vain sen pohjavillan. Siksikään en menisi turkkia ajamaan.
        Koirani on nyt 3,5 vuotias ja ensimmäistä kertaa sillä nyt justiinsa lähtee runsaammin sitä karkeaa päällyskarvaa, aiemmin on sitä tiputellut vain vähän. Tämä onkin paljon ulkona ja siksi ei tiputtele sitä niin runsaasti. Ja syö raakaruokaa, joka myös vaikuttaa karvan laatuun ja vaihtuvuuteen.
        Ja, kuten joku jo tässä ketjussa sanoi, niin koiran turkki suojaa myös ihoa auringonpaahteelta. Karvat ajeltuna voi käydä niinkin, että iho paistaa läpi ja palaa auringossa..

        Ittelläni on 8.5 vuotias lapinkoira. Nyt on toinen kesä kun sen karvat ajelin. Sain naapurilta lainaksi trimmerin molempina kesinä ja siinä oli huono terä millä karva jäi aika pitkäksi...eihän se kovin kaunis ollut kun karva jäi ajelun jälkeen ihan harmaaksi... mutta itseni mielestä kannattaa ajaa karva koska niin koiran on helpompi olla! Harvoin lenkilläkin kesällä käyn kun ei se jaksa kävellä kuumuuden vuoksi vaikka olisi vain vähän alle 20 astetta...

        Mutta siistiä jälkeä mielestäni tuli vaikka itse sanonkin! Olen niin tarkka että varmasti tulee tasaista ja siistiä jälkeä! Kyllähän siinä taisi toista tuntia mennä mutta kyllä kannattaa! Itse en ainakaan pysty kattomaan kun oma koira kärsii tuon kuumuuden vuoksi!


      • sippe kirjoitti:

        Ittelläni on 8.5 vuotias lapinkoira. Nyt on toinen kesä kun sen karvat ajelin. Sain naapurilta lainaksi trimmerin molempina kesinä ja siinä oli huono terä millä karva jäi aika pitkäksi...eihän se kovin kaunis ollut kun karva jäi ajelun jälkeen ihan harmaaksi... mutta itseni mielestä kannattaa ajaa karva koska niin koiran on helpompi olla! Harvoin lenkilläkin kesällä käyn kun ei se jaksa kävellä kuumuuden vuoksi vaikka olisi vain vähän alle 20 astetta...

        Mutta siistiä jälkeä mielestäni tuli vaikka itse sanonkin! Olen niin tarkka että varmasti tulee tasaista ja siistiä jälkeä! Kyllähän siinä taisi toista tuntia mennä mutta kyllä kannattaa! Itse en ainakaan pysty kattomaan kun oma koira kärsii tuon kuumuuden vuoksi!

        Saa sen turkin ohkaisemmaksi kun viitsii heiluttaa harjaa, kampaa ja furminaattoria, jos vain käsistä löytyy näppäryyttä ja iteltä pitkäjänteisyyttä.. Itellä tosin on trimmausveitsi vielä apuna; tuloksena on luonnollinen, liehuva turkki, jossa päällikarva suojaa alle jäänyttä vähäistä hienompaa aluskarvaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe