AMD Athlon XP 1800+ kellotus biosista.

ehk tyhmä kysymys:D

Joo oon täs muutaman päivän viritelly Fujitsu-Siemens Scaleo 600 tietokonetta jossa ainoat vakio-osien korvanneet komponentit ovat uusi näyttis ja ram muistit, mitä noista ikävistä koneenraadoista sain irti. Näyttiksenä toimii Nvidia GeForce 5500 ja rammia on ddr1 vajaa giga (900bm).

Nyt olisin hakemassa prosessorille joka on AMD Athlon XP 1800 vähän lisää potkua eli kellotus olisi kyseessä. Foorumeita selatessani en paljon tietoa kasaan saanut mutta jotain kuitenkin, vakio lämpö tälle prossulle on 50-60 ja luin että se nouseee kellotetaessa ilman tehotuulettimia sinne 90 asteeseen ilman mitään häiriöä elikkä nyt virallinen kysymys.
Miten kellotan tätä prosessoria ja kuinka paljon. Antakaa lukuja, kuvalinkkejä ja yms...

koneen tiedot simppelisti

Fujitsu-Siemens Scaleo 600
AMD Athlon XP 1800 *kellotetaan*
ram DDR 900mb
GeForce 5500

ei tästä mitään huippukonetta saa tiedän sen mutta räpellän vain. kiitos

2

1912

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ­­­­­

1. Koneen käynnistyessä paina F2 (tai joissain koneissa delete) jatkuvasti päästäksesi BIOS-asetuksiin

2. Valitse BIOS-valikosta kohta frequency & voltage control

3. Nosta FSB-väylänopeus kertoimen mukaan siihen nopeuteen mihin sen haluat (prosessorin kerroin lukee ylhäällä oikeassa kulmassa)

Esim jos prosessorin kerroin on 8 ja haluat kellottaa 1.6ghz->2ghz: Nostat FSB'n 200'sta 250

4. Asetettuasi FSB'n haluamaasi nopeuteen paina F10 tallentaaksesi BIOS-asetukset ja käynnistä Windows.

5. Tavallisella ilmajäähdytyksellä ei todellakaan kannata ylikellottaa yli 1ghz kerralla

6. 90 celsius-astetta ei todellakaan ole normaali suorittimen operointilämpötila, noilla lämmöillä prossu kestää ehkä muutaman kuukauden ennen rikki menemistä.

Optimoitu hyvin jäähdytetty prosessori toimii n. 30-35c idle (ilman toimintaa), 40-55c toiminnassa ja pelikäytössä.

7. Jos BIOS-asetuksissasi ei voi vaihtaa FSB-väylänopeutta, et voi säätää kellotaajuutta pysyvästi mitenkään. Tämä on tavallista tehtaalta tulleille perus/toimistokäyttöön tehdyillä koneilla

• ?????????????

Eikös tuossa tapauksessa normaali kellotaajuus ole 166. Jos kaveri vetäsee suoraan 250 niin käy kuin minulle eilen, eipä lähtenyt kone käyntiin. Äsken kokeilin omalla koneella kellotusta, normaali kellotaajuus oli 133 megaa ja kone toimi 1.46 gigasena, nostin kellotaajuutta 166 megaan niin nyt kone toimii 1.83 gigasena. Eihän noilla pienillä nostoilla ole mitään merkitystä. Prossu täällä on AMD Athlon (tm)xp

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2834
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2395
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2043
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe