Siperianhusky

totteleminen

Miten teillä siperianhuskyn omistajilla onnistuu koiran vapaana pitäminen? Nyt en tarkoita että pihalla vapaana olemista vaan että jos koiran päästää jossain paikassa irti hetkeksi niin tuleeko koira takaisin kun sitä pyytää?

Itse kyselen muiden kokemuksia, sillä haluaisin osallistua tulevan hauvani kanssa myös agilityyn. Ja parhaitenhan se onnistuu jos koiran ei tarvitse olla koko ajan hihnassa.

28

4016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koira-ihminen

      Siperianhuskyn "riistavietti" vie usein saaliin jäljille, joten se ei ole pihassa yms. irti pysyvää sorttia. Tapauksia on, jossa siperianhusky pysyy ihmisen lähettyvillä jatkuvasti, mutta siperianhuskyn irtipitäminen ei ole sen turvallisuudelle eduksi. :)

      • koira-ihminen

        Ja Agilitysta puheen ollen: Koska siperianhusky ei ole palvelus-, paimen- tai seurakoira, se ei useinkaan omaa näille koirille tyypillistä voimakasta miellyttämishalua, eikä pysyttele, kuten useimmat niistä, isäntänsä välittömässä läheisyydessä. Monien siperianhuskyjen kanssa voi toki harrastaa agilityä, johon sen luontainen nopeus ja ketteryys sopivat, mutta jos asettaa tavoitteensa korkealle ja haaveilee näyttävästä kilpailu-urasta, kannattaa valita jokin sopivampi rotu. :)


      • a.p viestinläh.
        koira-ihminen kirjoitti:

        Ja Agilitysta puheen ollen: Koska siperianhusky ei ole palvelus-, paimen- tai seurakoira, se ei useinkaan omaa näille koirille tyypillistä voimakasta miellyttämishalua, eikä pysyttele, kuten useimmat niistä, isäntänsä välittömässä läheisyydessä. Monien siperianhuskyjen kanssa voi toki harrastaa agilityä, johon sen luontainen nopeus ja ketteryys sopivat, mutta jos asettaa tavoitteensa korkealle ja haaveilee näyttävästä kilpailu-urasta, kannattaa valita jokin sopivampi rotu. :)

        Tiedän kyllä että siperianhuskyt on rekikoiria eikä mitään seurakoiria. Mietin tässä vaan, että agility voisi olla yksi hyvä liikunnan muoto jos koira siitä tykkää :) Odotukset ei ole kovin korkealla :D Kuhan aattelin että onnistuuko tälläinen, jos ei onnistu niin sitten keksitään muuta :)


      • Siperianhuskyjen äiti
        koira-ihminen kirjoitti:

        Ja Agilitysta puheen ollen: Koska siperianhusky ei ole palvelus-, paimen- tai seurakoira, se ei useinkaan omaa näille koirille tyypillistä voimakasta miellyttämishalua, eikä pysyttele, kuten useimmat niistä, isäntänsä välittömässä läheisyydessä. Monien siperianhuskyjen kanssa voi toki harrastaa agilityä, johon sen luontainen nopeus ja ketteryys sopivat, mutta jos asettaa tavoitteensa korkealle ja haaveilee näyttävästä kilpailu-urasta, kannattaa valita jokin sopivampi rotu. :)

        Onko sinulla siperianhuskya lemmikkinä? Minulla on kaksi, eikä kummallakaan ole minkään laista riistaviettiä. Olen saanut molemmat koirani kulkemaan hihnassakin turhia vetämättä, jotta lapsetkin voisivat taluttaa niitä.

        Asun maalla, ja vaikka koirani pääsevätkin monen laisiin vetopuuhiin, harrastan molempien kanssa kyös Tokoa. En mitenkään virallisesti, mutta kyllä minun koirani minua tottelevat, joten agility olisi huskylle hyvä harrastusmuoto vetotehtävien lisäksi. Katsokaa vaikka youtubesta, kuinka hyvin siperianhuskyt kiitävät pitkin agility-rataa.

        Kuules, koira-ihminen: Jos et jotain rotua tunne, niin älä rupea siitä valehtelemaan...

        T: Siperianhuskyjen äiti


      • koira-ihminen
        Siperianhuskyjen äiti kirjoitti:

        Onko sinulla siperianhuskya lemmikkinä? Minulla on kaksi, eikä kummallakaan ole minkään laista riistaviettiä. Olen saanut molemmat koirani kulkemaan hihnassakin turhia vetämättä, jotta lapsetkin voisivat taluttaa niitä.

        Asun maalla, ja vaikka koirani pääsevätkin monen laisiin vetopuuhiin, harrastan molempien kanssa kyös Tokoa. En mitenkään virallisesti, mutta kyllä minun koirani minua tottelevat, joten agility olisi huskylle hyvä harrastusmuoto vetotehtävien lisäksi. Katsokaa vaikka youtubesta, kuinka hyvin siperianhuskyt kiitävät pitkin agility-rataa.

        Kuules, koira-ihminen: Jos et jotain rotua tunne, niin älä rupea siitä valehtelemaan...

        T: Siperianhuskyjen äiti

        itselläni on 7 huskyä niin eiköhän ne oo tullu tutuks jo tässä kuudenvuoden aikana!

        Jos itse edes harrastat koiria niin ja kyllä sinun se pitäis tietää että kaikilla koirilla on riistavietti! (lueppas eka viestini kunnolla ja huolellisesti läpi niin ymmärrät) esim. siinä sanotaan irtipitämisestä eikä narussa!

        Ja se agility. Koska siperianhusky ei ole palvelus-, paimen- tai seurakoira, se ei useinkaan omaa näille koirille tyypillistä voimakasta miellyttämishalua, eikä pysyttele, kuten useimmat niistä, isäntänsä välittömässä läheisyydessä. Monien siperianhuskyjen kanssa voi toki harrastaa agilityä, johon sen luontainen nopeus ja ketteryys sopivat, mutta jos asettaa tavoitteensa korkealle ja haaveilee näyttävästä kilpailu-urasta, kannattaa valita jokin sopivampi rotu. :) (SIIS LUE VIESTIT KUNNOLLA LÄPI JA KATO MISTÄ NIISSÄ PUHUTAAN)


      • koira-ihminen
        a.p viestinläh. kirjoitti:

        Tiedän kyllä että siperianhuskyt on rekikoiria eikä mitään seurakoiria. Mietin tässä vaan, että agility voisi olla yksi hyvä liikunnan muoto jos koira siitä tykkää :) Odotukset ei ole kovin korkealla :D Kuhan aattelin että onnistuuko tälläinen, jos ei onnistu niin sitten keksitään muuta :)

        ja kyllä agilityä voi harrastaa tietenki vaikka kotipihalla siitä husky kyllä tykkää :) mutta ei nyt ihan kisoissa kannata käydä :)


      • Siperianhuskyjen äiti
        koira-ihminen kirjoitti:

        itselläni on 7 huskyä niin eiköhän ne oo tullu tutuks jo tässä kuudenvuoden aikana!

        Jos itse edes harrastat koiria niin ja kyllä sinun se pitäis tietää että kaikilla koirilla on riistavietti! (lueppas eka viestini kunnolla ja huolellisesti läpi niin ymmärrät) esim. siinä sanotaan irtipitämisestä eikä narussa!

        Ja se agility. Koska siperianhusky ei ole palvelus-, paimen- tai seurakoira, se ei useinkaan omaa näille koirille tyypillistä voimakasta miellyttämishalua, eikä pysyttele, kuten useimmat niistä, isäntänsä välittömässä läheisyydessä. Monien siperianhuskyjen kanssa voi toki harrastaa agilityä, johon sen luontainen nopeus ja ketteryys sopivat, mutta jos asettaa tavoitteensa korkealle ja haaveilee näyttävästä kilpailu-urasta, kannattaa valita jokin sopivampi rotu. :) (SIIS LUE VIESTIT KUNNOLLA LÄPI JA KATO MISTÄ NIISSÄ PUHUTAAN)

        Mun ei tartte lukee mitään sun viestejä tai rotumääritelmiä siperianhuskyistä, koska ittelläni on ollu semmosia kaks pennusta asti, nyt ne on 6-vuotiaita.

        Mun koirilla ei oo lainkaan riistaviettiä, mut ne on palvelualttiita, koska osaa jopa noutaa keppiä vedestä ja on hyviä toko-koiria!

        Mää pärjään kyllä omin neuvoin ja tunnen omat koirani paremmin kuin sää.

        Ja vielä! Mun huskyt on rekisteröityjä, aivan puhtaita.

        T: Siperianhuskyjen äiti


      • akitan omistaja
        Siperianhuskyjen äiti kirjoitti:

        Mun ei tartte lukee mitään sun viestejä tai rotumääritelmiä siperianhuskyistä, koska ittelläni on ollu semmosia kaks pennusta asti, nyt ne on 6-vuotiaita.

        Mun koirilla ei oo lainkaan riistaviettiä, mut ne on palvelualttiita, koska osaa jopa noutaa keppiä vedestä ja on hyviä toko-koiria!

        Mää pärjään kyllä omin neuvoin ja tunnen omat koirani paremmin kuin sää.

        Ja vielä! Mun huskyt on rekisteröityjä, aivan puhtaita.

        T: Siperianhuskyjen äiti

        sori nyt vaan ''Siperianhuskyjen äiti'' mutta kaikilla koirilla on riistavietti! :) itsellä on kaksi akitaa ja jahtaa hiiriä, oravia, jäniksiä yms. =) todellakin uskon että sunki koiras jahtaa ainakin hiiriä kun kohdalle sattuu! :) eli riistavietti on sellainen!


      • Siperianhuskyjen äiti
        akitan omistaja kirjoitti:

        sori nyt vaan ''Siperianhuskyjen äiti'' mutta kaikilla koirilla on riistavietti! :) itsellä on kaksi akitaa ja jahtaa hiiriä, oravia, jäniksiä yms. =) todellakin uskon että sunki koiras jahtaa ainakin hiiriä kun kohdalle sattuu! :) eli riistavietti on sellainen!

        Ehkä hiirtä nokan eestä, mut ei rusakkoo 20 metrin päästä... Sinä minun koirieni riistavietin raja menee.

        T: Siperianhuskyjen äiti


      • teidän rotu on jaettu jo
        Siperianhuskyjen äiti kirjoitti:

        Ehkä hiirtä nokan eestä, mut ei rusakkoo 20 metrin päästä... Sinä minun koirieni riistavietin raja menee.

        T: Siperianhuskyjen äiti

        kahteen osaan aikoja sitten.
        Näyttely ja käyttö?
        Toinen ei ole rekikoirarotu enää.

        Historiaa:

        Rekikoirat ( huskyt ja mm. toiselta puolelta salmea serkut, malamuutit) joutuivat etsimään kesäaikaan ruokansa omin avuin, kun lunta ei ollut ja niille ei ollut käyttöä. Ne päästettiin irti keväällä yleensä ja otettiin kiinni syksyllä.
        Rekikoira, joka ei saanut itse saalista poistui geenipankista tavallaan, kun kuoli nälkään.

        Nyt kun kaupunkilaiset on asiantuntijoita, niin on tullut uusia kauneusgeenejä, niin asiasta ei voi kiistellä oikeastaan.

        Onko tosi, ettei huskyllä ole riistaviettiä?
        Onko ne teidän koirat tosiaan huskyjä?
        Epäilen ettei ole.


      • koira-ihminen
        Siperianhuskyjen äiti kirjoitti:

        Mun ei tartte lukee mitään sun viestejä tai rotumääritelmiä siperianhuskyistä, koska ittelläni on ollu semmosia kaks pennusta asti, nyt ne on 6-vuotiaita.

        Mun koirilla ei oo lainkaan riistaviettiä, mut ne on palvelualttiita, koska osaa jopa noutaa keppiä vedestä ja on hyviä toko-koiria!

        Mää pärjään kyllä omin neuvoin ja tunnen omat koirani paremmin kuin sää.

        Ja vielä! Mun huskyt on rekisteröityjä, aivan puhtaita.

        T: Siperianhuskyjen äiti

        mä oon tuntenu mun huskyt jo 6 vuotta ja kaikki on puhtaita. Tunnet paremmin koiras ku mä niinkö??? Mä harrastan koirieni kanssa rekiajelua myös käytän tokossa yms.

        Virallisiin agility juttuun husky ei ole sopiva koira (voi sitä tietenki harrastaa huskyn kanssa ihan kotioloissa/kavereitten kannsa).

        Kyllä meidänki koirat osaa noutaa kepin vedestä yms. Myös meidän huskyt on ihan kunnolla koulutettu ja kaikilla on tutkat ja voivat olla ihan vapaana (''korvessa'') metsässä juosten eli ÄLÄ TULE SIIHEN PÄTEMÄÄN KUN ET TIIÄ MUSTA JA MUN KOIRISTA YHTÄÄN MITÄÄN, MITEN NE ON KOULUTETTU YMS.


      • yksilöitä
        koira-ihminen kirjoitti:

        mä oon tuntenu mun huskyt jo 6 vuotta ja kaikki on puhtaita. Tunnet paremmin koiras ku mä niinkö??? Mä harrastan koirieni kanssa rekiajelua myös käytän tokossa yms.

        Virallisiin agility juttuun husky ei ole sopiva koira (voi sitä tietenki harrastaa huskyn kanssa ihan kotioloissa/kavereitten kannsa).

        Kyllä meidänki koirat osaa noutaa kepin vedestä yms. Myös meidän huskyt on ihan kunnolla koulutettu ja kaikilla on tutkat ja voivat olla ihan vapaana (''korvessa'') metsässä juosten eli ÄLÄ TULE SIIHEN PÄTEMÄÄN KUN ET TIIÄ MUSTA JA MUN KOIRISTA YHTÄÄN MITÄÄN, MITEN NE ON KOULUTETTU YMS.

        Kaikilta koirilta löytyy rotuominaisuuksia, mutta on asia erikseen millaiseksi koiran luonne muotoutuu.

        Minulla on 2 samojedia, toisella vahva synnynnäinen riistavietti (jäljestää, jahtaa yms.) ja toisella niin heikko riistavietti ettei edes kirsunsa edestä hiirtä pyydystänyt. Tosin, toisen koiran mukana tämä heikomman riistavietin omaavakin on oppinut jäljestämään. Haavakkojakin ovat molemmat etsineet hyvällä menestyksellä.

        Kyllä sillä ympäristöllä ja kasvatuksellakin on suuri merkitys, ei pelkästään luonnollisilla vaistoilla ja rotuominaisuuksilla.


      • vaikuttaa myös erittäin
        yksilöitä kirjoitti:

        Kaikilta koirilta löytyy rotuominaisuuksia, mutta on asia erikseen millaiseksi koiran luonne muotoutuu.

        Minulla on 2 samojedia, toisella vahva synnynnäinen riistavietti (jäljestää, jahtaa yms.) ja toisella niin heikko riistavietti ettei edes kirsunsa edestä hiirtä pyydystänyt. Tosin, toisen koiran mukana tämä heikomman riistavietin omaavakin on oppinut jäljestämään. Haavakkojakin ovat molemmat etsineet hyvällä menestyksellä.

        Kyllä sillä ympäristöllä ja kasvatuksellakin on suuri merkitys, ei pelkästään luonnollisilla vaistoilla ja rotuominaisuuksilla.

        paljon.

        Meillä molemmat lähtee tottakai jäniksen perään, kun näkevät sen, mutta toinen haistaa jäniksen jo kilometrin päästä ja se alkaa kiinnostamaan. Muu ei kiinnosta enää. Minusta tuntuu, että tuolla toisella on paljon huonompi hajuaisti ja se ero tulee siitä.
        Samaa rotua ovat ja vetokoiria.


      • ......
        koira-ihminen kirjoitti:

        itselläni on 7 huskyä niin eiköhän ne oo tullu tutuks jo tässä kuudenvuoden aikana!

        Jos itse edes harrastat koiria niin ja kyllä sinun se pitäis tietää että kaikilla koirilla on riistavietti! (lueppas eka viestini kunnolla ja huolellisesti läpi niin ymmärrät) esim. siinä sanotaan irtipitämisestä eikä narussa!

        Ja se agility. Koska siperianhusky ei ole palvelus-, paimen- tai seurakoira, se ei useinkaan omaa näille koirille tyypillistä voimakasta miellyttämishalua, eikä pysyttele, kuten useimmat niistä, isäntänsä välittömässä läheisyydessä. Monien siperianhuskyjen kanssa voi toki harrastaa agilityä, johon sen luontainen nopeus ja ketteryys sopivat, mutta jos asettaa tavoitteensa korkealle ja haaveilee näyttävästä kilpailu-urasta, kannattaa valita jokin sopivampi rotu. :) (SIIS LUE VIESTIT KUNNOLLA LÄPI JA KATO MISTÄ NIISSÄ PUHUTAAN)

        VOI OLLA vaikeasti koulutettava ja riistavietti SUURI !! ja mikä husky emo olitkaan niin onkoha sulla koiria ??? Ja teille kaikille tiedoksi että koirat on YKSILÖLLISIÄ ja jos yksi siperianhusky tottelee hyvin, ei se tarkoita että kaikki tulee !! Kyllä minusta tuo koira-ihmisen tieto on täyttä totta ... T. Outi


      • alannara
        Siperianhuskyjen äiti kirjoitti:

        Mun ei tartte lukee mitään sun viestejä tai rotumääritelmiä siperianhuskyistä, koska ittelläni on ollu semmosia kaks pennusta asti, nyt ne on 6-vuotiaita.

        Mun koirilla ei oo lainkaan riistaviettiä, mut ne on palvelualttiita, koska osaa jopa noutaa keppiä vedestä ja on hyviä toko-koiria!

        Mää pärjään kyllä omin neuvoin ja tunnen omat koirani paremmin kuin sää.

        Ja vielä! Mun huskyt on rekisteröityjä, aivan puhtaita.

        T: Siperianhuskyjen äiti

        hyvä huskyjen äiti...

        suomalainen siperianhusky seura, rotujärjestöt, valjakkoharrastajat ja rotumääritelmä kuvaavat siperianhuskyt yleisesti riistaviettisiksi koiriksi.

        alla oleva teksti minkä koira-ihminen kirjoitti on suora lainaus shs:n sivuilta ja "sinisestä kirjasta" joka on rotujärjestön opas millainen siperianhusky on.

        Monien siperianhuskyjen kanssa voi toki harrastaa agilityä, johon sen luontainen nopeus ja ketteryys sopivat, mutta jos asettaa tavoitteensa korkealle ja haaveilee näyttävästä kilpailu-urasta, kannattaa valita jokin sopivampi rotu. :)

        vuosien kokemuksella sanoisin sinua onnistaneen hankkimaan poikkeukselliset koirat, jotka sopivat onneksesi sinulle erittäin hyvin. sanoisin kumminkin että kuvauksesi ei vastaa kuin pientä osaa rodusta, ei sitä yleistä kuvaa millainen koira siperialainen on. tunnen kyllä huskeja jotka pysyvät irti ja eivät omaa kunnollista riistaviettiä (itsellä yksi) mutta ne ovat rodussa harvinaisempia.

        koira joka noutaa keppiä, palloa tms jotain muuta esinettä joka sille heitetää omaa riistavietin, koska juuri se vietti saa koiran säntäämään kyseisen esineen perään. joillain vietti on voimakkaampi ja silloin lähdetään elävien olentojen perään, toisille siihen riittää vain se keppi...samaan riistaviettiin perustuu paimenkoirien käytös lampaita/lehmiä ajettaessa, mutta koirat on jalostettu etteivät ne käy paimennettavaansa oikeasti kiinni kuten sudet joille ajaminen merkitsee saalistusta ja ruokaa. kaikki koirat jotka ajavat toisiaan takaa, ihmistä takaa (omistajansa kanssa leikkien mieluiten) palloa, keppiä tai metsästyskoira hirveä tms toteuttavat riistaviettiä omalle rodulleen "jalostetulla" tavallaan. se miten voimakas vietti kenelläkin on, riippuu rodusta ja rotujen sisällä erityisesti kyseisestä yksilöstä, kaikki koirathan ovat lopulta kumminkin yksilöllisiä.

        www.siperianhusky.fi kaikille ketä kiinnostaa niin kannattaa käydä lukemassa niin saa tarkempaa tietoa tästä mahtavasta rodusta...


      • the huskie~
        koira-ihminen kirjoitti:

        mä oon tuntenu mun huskyt jo 6 vuotta ja kaikki on puhtaita. Tunnet paremmin koiras ku mä niinkö??? Mä harrastan koirieni kanssa rekiajelua myös käytän tokossa yms.

        Virallisiin agility juttuun husky ei ole sopiva koira (voi sitä tietenki harrastaa huskyn kanssa ihan kotioloissa/kavereitten kannsa).

        Kyllä meidänki koirat osaa noutaa kepin vedestä yms. Myös meidän huskyt on ihan kunnolla koulutettu ja kaikilla on tutkat ja voivat olla ihan vapaana (''korvessa'') metsässä juosten eli ÄLÄ TULE SIIHEN PÄTEMÄÄN KUN ET TIIÄ MUSTA JA MUN KOIRISTA YHTÄÄN MITÄÄN, MITEN NE ON KOULUTETTU YMS.

        Moikka, nyt laitan minäkin oman mielipiteeni tai sanottavani kehiin. Oli siperianhusky mitä linjaa hyvänsä, niin ei se linja tottavie ratkaise sitä riistaviettiä saatika tottelevaisuutta. Tiedän lukuisia showline koiria jotka eivät tottele, ja ovat riistaviettisiä. käyttiksiä tiedän jotka tottelee ja ei ymmärrä juuri ollenkaan riistan perään.

        Omistan itse kaksi käyttistä ja ovat kuin yö ja päivä. Toinen juoksee hiiren, päästäisen, kissan, linnun , minkä vaan perään.

        Toinen taas tottelee eikä lähde karkuteille.


      • risahusky
        koira-ihminen kirjoitti:

        ja kyllä agilityä voi harrastaa tietenki vaikka kotipihalla siitä husky kyllä tykkää :) mutta ei nyt ihan kisoissa kannata käydä :)

        Sanotaan että siperianhusky ei sovi seurakoiraksi, mutta kuinka monelle siperianhusky todella on muuta kuin seurakoira? Se ei ole elinkeino tai työkoira kovinkaan monelle, seurakoiraan lasketaan myös harrastuskoirat. Muistakaa tämä!

        Siperianhuskyjen luonteessa on todella paljon tyyppivaihtelua, toiset pysyvät muita paremmin irti, ja ovat helpommin hallittavissa. Oma siperianhuskyni on pysynyt pennusta asti irti, eikä koskaan ole karannut riistan perään siten että ei käskyyn vastaisi. Koira on nyt siis jo useamman vuoden ikäinen täysin puhdas käyttölinjanhusky joka mm. menee valjakossa REKÄ2. Husky harrastaa myös agilitya mutta ei vakavamielisesti, osaa myös TOKO avo-liikkeet puhtaasti. Siperianhusky on mitä mainioin SEURAKOIRA että TYÖKOIRA, kun osaa antaa sille sen mitä se vaatii ja ymmärtää rodun taustan ja siitä riippuvaisen käytöksen. Siperianhusky, kuten kaikki muutkin koirat ovat myös arvaamattomia ja täysin vaiston varassa toimivia, se täytyy muistaa aina!!


    • huskythuskyt

      Siperianhuskyhän sopii agilityyn siinä mielessä, että se rakastaa vauhtia, ja nopeudensa sekä ketteryydensä avusta sopii siihen mainiosti. Mutta kuten aikaisemminkin näissä keskusteluissa on puhuttu ettei husky ole seurakoira, sitä se ei ole. Itse olen harrastanut viisi vuotta vapaa muotoisesti siperianhuskyjeni kanssa agilityä, ja suurimmaksi ongelmaksi on tullut tämä karkailu. Olen ensiksi kuitenki aloittanut TOKOn alkeiskurssilla ja sen myötä tiedän että se kannattaa. Kunnon kontakti koiraan täytyy olla, ennenkuin radalle kannattaa lähteä. Siperialaisten kanssa täytyy kuitekin olla kekseliäs, sillä husky kyllästyy helposti samoihin kuvioihin. En tosin tarkoita että kaikki huskyt välttämättä karkailee, mutta yleensä se on suurin ongelma siperianhusky agilityssä. Meillä nuo koirat pysyvät suht. hyvin irti pihassa ja metsässä kun olemme lenkillä. Mutta on tietenkin paljon myös huskyjä jotka tekevät niitä omia karkailu retkiään. Mutta jos agility kiinnostaa, niin kannattaa kysellä kursseista, kennelliitolta ja lähimmältä kennelpiiriltäsi :) Eikun rohkeasti kokeilemaan!

      • sk

        Siperianhuskyni kilpailee agilityn kakkosluokassa. Samalta kasvattajalta oleva serkkutyttö kilpailee kolmosissa eli agilityn korkeimmassa luokassa. Kyseessä siis puhdasrotuiset, käyttölinjaiset siperialaiset.

        Meillä huskyt pidetään irti laumana. Irtipitäminen ei tarkoita sitä, että ne saa mennä minne lystää, vaan ne ovat ohjaajansa hallinnassa, vaikka eivät olekaan aitojen sisäpuolella tai kytkettynä hihnaan. Riistaviestin voimakkuudessa on suku- ja yksilökohtaisia eroja. Hallinta ja ennakointi on tässäkin avainsanat.

        Oman kokemukseni perusteella en voi ymmärtää tämän ketjun väitteitä, että siperianhuskya ei voi pitää irti tai että sen kanssa ei voi harrastaa agilitya "virallisesti" koska koira karkailee radalta. Näissä kaikissa asioissa kannattaa katsoa peiliin ja kysyä hiljaa itseltään miksi tällaisia ongelmia on.


    • ERJASTI

      miten,KUINKA,aaa-puva ei voi itse ottaa asioista selvää,,miksi ja miksi no siksi kun ollaan laiskoja joka suhteessa,,,

      • Sini. H

        Hakuaisinpa vielä vastata tuohon kysymykseen siperialaisista ja agilitystä. Rotuhan on jakautunut kolmeen linjaan, ja kaikissa omat piirteensä. Se ei myöskään tarkoita, että siperialaisesi on puhdas, jos sillä on paperit. Rotuunottoja, kun on siperianhusky rotuun tehty. Monia epäilyjä sekarotuisuudesta on myöskin ollut joidenkin siperialaisten tiimoilta. Eli aidon siperianpystykorvan tunnistaa rotutyypistä, ei papereista. Eli siis siperialaisen kanssa on mahdollista harrastaa myös agilityä, riippuen koirasi persoonasta. Jotkut ovat helppoja karkailemaan, jotkut taas pysyvät hyvin irti. Esim. meillä ensimmäinen husky karkaili heti tilaisuuden tullen, ja nykyiset pysyvät suht hyvin irti. Koirat ovat samaa linjaa/ samasta kennelistä.

        Kannattaa siis tutustua tarkasti siperianhuskyn rotumääritelmään, kaikkiin linjoihin, ja alkaa pennusta asti kouluttaa koiraa tähän irti oloon, ja mahdolliseen kevyeeseen agility puuhaan. Varmasti siperialainen agilitystä pitää, onhan se vauhdikkaalle koiralle mukava laji!


      • kolmas linja
        Sini. H kirjoitti:

        Hakuaisinpa vielä vastata tuohon kysymykseen siperialaisista ja agilitystä. Rotuhan on jakautunut kolmeen linjaan, ja kaikissa omat piirteensä. Se ei myöskään tarkoita, että siperialaisesi on puhdas, jos sillä on paperit. Rotuunottoja, kun on siperianhusky rotuun tehty. Monia epäilyjä sekarotuisuudesta on myöskin ollut joidenkin siperialaisten tiimoilta. Eli aidon siperianpystykorvan tunnistaa rotutyypistä, ei papereista. Eli siis siperialaisen kanssa on mahdollista harrastaa myös agilityä, riippuen koirasi persoonasta. Jotkut ovat helppoja karkailemaan, jotkut taas pysyvät hyvin irti. Esim. meillä ensimmäinen husky karkaili heti tilaisuuden tullen, ja nykyiset pysyvät suht hyvin irti. Koirat ovat samaa linjaa/ samasta kennelistä.

        Kannattaa siis tutustua tarkasti siperianhuskyn rotumääritelmään, kaikkiin linjoihin, ja alkaa pennusta asti kouluttaa koiraa tähän irti oloon, ja mahdolliseen kevyeeseen agility puuhaan. Varmasti siperialainen agilitystä pitää, onhan se vauhdikkaalle koiralle mukava laji!

        perustuu näyttelylinjaan, vähän rotevampi ja malamuuttimaisempi vain.


      • GAY23
        kolmas linja kirjoitti:

        perustuu näyttelylinjaan, vähän rotevampi ja malamuuttimaisempi vain.

        IDIOOTIT!
        KAIKKI HUSKT ON YKSILÖLLISIÄ!


    • Jack ja Nita

      Agilityä voi harrastaa huskyn kanssa! Minulla on husky ja voi pitää vapaana:) Sen kanssa Harrastettiin kolmevuot agii =) Sit vuosi tokoo :) =) Se Olii NII kivaa!! =) : ) XD Sit taas vuos uimist se olii Kivaaa;) Sit Mun husky jack alko pelkää vet sit uimis harrastus lopetettii =( :( No nyt harrastetaa Mun kahe husky kaa ku sai toise ni rekiajeluu ( valjakko ajelua ) Mun uuden huskyn nimi on Max :) =) Ja mä harrastan uimis Maxsinkaa :) =) ja tokoo agii jackkin kaa . JEE SE O NII KIVAA !!!!!!!! =) :) ;) JEE ! VUHUU =) KIVVAA HARRASTUKSII NE!!! =) :) ;):::::::::::::::::::::::::::::::))))))))))))))))))))))) ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;))))))))))))))) =======================)))))))))))))))))))) JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE...............................

    • Husky_jäärä

      Siperianhuskyt ovat kaikki yksilöllisiä ja jokaiselta niistä löytyy pohjalta myös jonkinlainen riistavietti. Tämäkin on asia, josta voi koiran opettaa "pois".

      Tunnen erään huskyn joka kilpailee voittajaluokassa agilityssa, ja toimii kuin unelma! Tämä kaikki on täysin omistajan ja koiran yhteistä koulutuksen aikaansaannosta, tarpeeksi hyvin ja omistajaansa luottava/totteleva huskykin pysyy lähellä vaikkei olisi rihman kiertämää.
      On paskapuhetta sanoa että husky on täysin riistavietin vietävänä ja se ei kuulu agi/toko kentille. Tälläisten asioiden sanojalla on ensinnäkin asenne ja koulutusmetodit päin persettä. Kun yhdistää koiralle rodunomaisesti sen tarpeita yksilöllisesti, on tuloksena juuri sellainen koira ja käytös kuin haluaa. Toki tälläisen asian opettaminen täytyy olla johdonmukaisempaa sekä haasteellisempaa rodulle, joka ei välttämättä ole luonnostaan niin miellyttämisenhaluinen tai seurallinen. Viitaten juuri siperianhuskyyn. Jos haluaa nimenomaan helposti koulutettavan agikoiran, voi harkita jotain muuta rotua. AAMEN

      nimim. 15v kokemuksella :)

    • Huskyli

      Siperianhuskylauman omistavana, koirissa on eroja. On olemassa koiria jotka eivät pysy irti, ja on olemassa koiria jotka eivät lähde mihinkään. On täysin pötypuhetta leimata siperianhusky suoriltaan koiraksi joka ei pysy irti mukana. Eri sukulinjojen välillä on suuria eroja.
      Siperianpystykorva ei ole mikään virallinen rotunimi siperianhuskylle. Virallisia linjoja on kaksi - nk. näyttelylinja sekä käyttölinja.

    • roskapostirobotti xD

      Jaahas - minunpa mielestäni Siperian Huskyt nimenomaan ovat MYÖS seurakoiria - ihmisiä varauksettomasti rakastavan luonteensa johdosta.
      Jos S.Huskyt eivät soveltuisi seurakoiriksi, niin tuskin teillä yhdelläkään olisi Huskya. Aktiviteetteja sekä virikkeitä Huskyt tarvitsevat toki enemmän mitä useimmat muut rodut, mutta harva rotu muutenkaan on vallan 'sohvaperuna'. Itselläni 'huskykokemusta' 80-luvun puolesta välistä ja miltei kaikki ovat olleet kotikoiria, joskin ovat myös vailjaissa saaneet vetää rekeä talvisin.

      Vihaiseksi vahtikoiraksi yleensä (joo,joo,poikkeuksia varmaankin myös siinä suhteessa löytyy) Siperian Husky ei sovellu - Vahdiksi kyllä siinä tapauksessa jos 'vahtiominaisuudeksi' riittää 'varkaan',tms iloisesti & ystävällisesti rapsutuksia & huomiota odottavan Huskyn äänekkäät pärpätykset ja muut ilahtuneet ääntelyt sekä eleet :DDD

      Riistavietistä sen verran, että ainakin minun kaikki Huskyt ovat 'omien' eläiten antaneet olla (poikkeuksena 1 marsu,R.I.P, niin ja kaverinkaverin chinchilla) mutta kaikki kodin ulkopuoliset rotat/marsut/kissat ym ym ovat olleet vain 'moving target' . On siinä mennyt naapurin tarhafasaanista alkaen jolloin naapurit ihmetteli että "ohhoh,kuinka 'kettu' oli uskaltautunut tekemään tarhan aitaan reiän,että pääsi syömään fasaanin" ja samana päivänä seinänaapuri tuli kertomaan, että 'siellä se Bianca juoksee fasaani suussa'...Eli 'kettu' luultavasti oli meidän mustavalkoinen Jääkenttien Bianca, josta aika on jättänyt 21.2.2002, (eli esikoiseni 10v.syntymäpäivänä,siitä muistan päivämäärän) ja Bianca olin minun 'uberHusky' - ei ensimmäinen (=Bambi) eikä myöskään viimeinen/sin (=Choko) ja esim Haraldia pystyi hyvin pitämään vapaana, mutta se olikin ainoa jos nyt en aivan väärin muista.

      Mukavaa (Husky)syksyä teille kaikille

    • Siis jokaisessa rodussahan on rodunsisällä eroja vietikkyydessä.

      riistaviettisyys vaikka huskeissa onkin suotava ominaisuus, ei se tarkoita etteikö rodussa esiintyisi paljon yksilöitä joilla riistavietti ei ole korostunut.

      Esiintyy niitä kivesvikaisiakin vaikka rotumääritelmässä kerrotaan että huskyllä ON kaksi laskeutunutta kivestä ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe