Endometrioosi

apua

Voisiko joku kertoa, onko ollut samanlaisia oireita, mitkä viittaisivat endometrioosiin?
Minulla on ajoittaista paineen tunnetta pakaroissa ja peräaukon ympärillä, tuntuu kuin koko ajan pitäisi käydä vessassa, mutta mitään ei tulekkaan. Toiseksi jatkuva kipuilu vatsan alueella, yleensä oikealla puolella, mutta vaihtelee paikkaa ja kivun voimakkuutta ,joskus tuntuu myös selässä. Kuukautisvuodon mukana tulee hyytymiä ja ovat melko kivuliaat. Ajoittain on kovaa väsymystä.
Rassaa todella tämä olotila, koko ajan vain miettii kipua...

5

1160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisätietoja?

Unohdit mainita muutaman melko olennaisen asian kun puhutaan gynekologisista vaivoista ja endometrioosista.

Ikäsi? Oletko synnyttänyt (alateitse/sektiolla)? Onko sinulla tehty jotain vatsan alueen leikkausta (esim. umpilisäkkeen poistoa, laparoskopiaa) aiemmin? Oletko koskaan sairastanut mitään sisäsynnytintulehduusta, tai onko sinulla todettu klamydia? Onko sinulla jotain hormonaalista hoitoa (ehkäisyä tms) käytössä? Liittyykö kipuilu jotenkin kuukautiskiertoosi vai onko sitä muulloinkin kuin vuodon aikana? Liittyvätkö tuntemukset suolen toimintaan, helpottaako/pahentaako? Entä rakon toiminta? Onko ulosteen mukana koskaan verta? Onko hemoglobiiniarvoasi mitattu lähiaikoina, jos kerran vuodot ovat runsaat? Viimeisin papa? gyn tutkimus?

• apua

Olen 29-vuotias ja olen synnyttänyt 3 lasta normaalisti alateitse. Mitään leikkauksia ei ole ollut eikä aikaisempia muitakaan ongelmia gynekologisella alueella. Ehkäisynä käytän e-pillereitä. Kipuilua on muulloinkin,
        kun vuodon aikana. Pääasiallisesti ulostamisen jälkeen paine tuntuu vielä pahampana. Rakko toimii muuten normaalisti, mutta tuntuu, että virtsatessakin joutuu enemmän käyttämään lantiopohjan lihaksia, että saa kaiken tulemaan. Ulosteen mukana on sillon tällöin verta, viimeksi n. viikko sitten parin päivän ajan. Hempparia ei ole otettu aikoihin, eli en tiedä paljonko se on. Viimeisin papa ja gynekologinen tutkimus on tehty reilu vuosi sitten, silloin kaikki ok. Ihmetyttää vaan se, että miten paljon kipualue voi vaihdella vatsan alueella, sivuilla ja selässä. Joku päivä on parempi, jonain toisena päivänä kaikki energia menee olotilan kestämiseen. Särkylääkkeitä olen syönyt kuukautisten aikaan, muutoin hieman vierastan niiden popsimista. Tuntuu, että kivun ajatteleminen ja siitä stressaaminen entisestään pahentaa oireita.

• toinenkin nainen
        apua kirjoitti:

Olen 29-vuotias ja olen synnyttänyt 3 lasta normaalisti alateitse. Mitään leikkauksia ei ole ollut eikä aikaisempia muitakaan ongelmia gynekologisella alueella. Ehkäisynä käytän e-pillereitä. Kipuilua on muulloinkin,
        kun vuodon aikana. Pääasiallisesti ulostamisen jälkeen paine tuntuu vielä pahampana. Rakko toimii muuten normaalisti, mutta tuntuu, että virtsatessakin joutuu enemmän käyttämään lantiopohjan lihaksia, että saa kaiken tulemaan. Ulosteen mukana on sillon tällöin verta, viimeksi n. viikko sitten parin päivän ajan. Hempparia ei ole otettu aikoihin, eli en tiedä paljonko se on. Viimeisin papa ja gynekologinen tutkimus on tehty reilu vuosi sitten, silloin kaikki ok. Ihmetyttää vaan se, että miten paljon kipualue voi vaihdella vatsan alueella, sivuilla ja selässä. Joku päivä on parempi, jonain toisena päivänä kaikki energia menee olotilan kestämiseen. Särkylääkkeitä olen syönyt kuukautisten aikaan, muutoin hieman vierastan niiden popsimista. Tuntuu, että kivun ajatteleminen ja siitä stressaaminen entisestään pahentaa oireita.

Endometrioosi oireilee yleensä vuodon aikana ja oireet voivat alkaa muutama päivä ennen varsinaista kuukautisvuotoa. Endometrioosi ei aiheuta runsaita vuotoja, mutta voi aiheuttaa esim. ulostamis- tai virtsaamiskipuja kuukautisten aikana. Myös tärinä- ja yhdyntäkipu on tyyppioire. E-pillerit yleensä rauhoittavat kipua ja vähentävät kuukautisvuodon määrää. Käykin mielessä onko runsaan vuodon taustalla joku muu syy; kohdun limakalvon polyyppi tai limakalvonalainen myoma? Molemmat näkyvät varsin hyvin ultraäänessä (etenkin vesitehosteisesti tehdyssä). Myös adenomyoosi (kohdun limakalvon kasvaminen kohdun lihaskerroksen sisälle) voisi aiheuttaa kuvaamiasi oireita (runsaat vuodot, kipuilu, painon tunne). Se on sitä tavallisempaa mitä useampi täysiaikainen raskaus on taustalla. Sen lääkehoidoista tehokkain on keltarauhashormonikierukka, joka muutenkin vaikuttaa runsaita vuotoja ja niihin liittyviä kipuja vähentävästi.

Erilaiset tulehdukset voivat myös aiheuttaa sekä vuotohäiriöitä että kipuiluja etenkin alle 40-vuotiailla naisilla.

Käy myös mielessä voisiko taustalla olla jonkinlaista laskeumaa. Nekin yleistyvät (alatie)synnytysten lukumäärän lisääntyessä, vaikkakin vaikea-asteiset ovat muuten ikäiselläsi harvinaisia (muttei mahdoton). Rakon tyhjenemättömyys ja painon tunteen liittyminen ulostamiseen voisivat viitata siihen. Myös selkään säteilevä kipu voivat liittyä tähän.

Ummetus pahentaa varsinkin emättimen takaosan laskeumaa ulosteen pakkautuessa peräsuoleen, jolloin seurauksena voi olla myös peräaukon haavauma tai pukamia ja kirkkaan veren esiintyminen ulostamisen yhteydessä. Jos ulosteet ovat kovia tai ummetusta esiintyy, kannattaisi hoitaa tuo itse ensin pois ja katsoa miten oireiden käy. Apteekista saa veteen sekoitettavia jauheita jotka tehokkaasti pehmentävät ulostetta mutteivät aiheuta tottumusta suolelle; esim. Colonsoft, Pegyrion tai vastaava.

Suolen vaivat voivat myös säteillä kuvaamillesi alueille, mutta esim. divertikuloosi (paksusuolen umpipussitauti) on aika harvinainen alle 3-kymppisellä. Tavallisimpia ovat ärtynyt paksusuoli sekä erilaiset haavaiset suolistotulehdukset, jjoiden tyyppioireena kipujen lisäksi on usein veriripuli.

• Endoa 15 vuotta sairastanut

Tuli mieleeni kohdunlaskeuma..? käypä gynellä. Enometrioosi on kivulias mutta sairaus, joka ei voi muuttua pahanlaatuiseksi. Lapset tehty ja hormonihoidoilla/särkylääkkeillä voi lievittää tehokkaasti kipuja. Mielestäni vaivasi ei kuulosta kuitenkaan endolta.

• kitiäinen

Mielestäsi tuo sinun kuvauksesi sopii endometrioosiin. Käy gynellä. Hän kyllä tuntee jos endometrioosin kasvu on pitkällä. Toivottavasti et ole kovin nuori. Jos olet jo lapsesi tehnyt niin ei ole väliä miten sisuskaluillasi räpläävät jä säheltävät. Nuorellekin naiselle varmasti löytyy käypä hoito.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe