mikä rikos

on kyseessä

kun eräs henkilö lähettää tekstarin jossa tämä henkilö kehoittaa minun tekemään itsemurhan sekä lähettää toisen viestin jossa uhataan henkeäni?

Koskaan en ole häntä loukannut millään tavalla vaan hän on hyökännyt minua kohtaan erittäin törkeästi.

13

1753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      kuulostaa aika vakavalta, pidä viestit tallessa puhelimessasi ja käy näyttämässä niitä vaikka poliisiasemalla.

    • se nyt

      vielä noiden tietojen perusteella niin vakavalta kuulosta..
      Ensimmäinen kohta, eli kehoittaminen tekemään itsemurhan ei ole mikään rikos.

      Jälkimmäinen, jossa uhataan henkeäsi saattaa olla laiton uhkaus.
      Sen tunnusmerkistö kuitenkin edellyttää, että sinulla pitää olla perusteltu syy pelätä uhkauksen toteutuvan. Ei välttämättä toteudu kaikissa uhkauksissa.

      Kuten sanottu, paras kun kysyt poliisilta.

      • kertoa

        Unohdit varmaan tahallaan kertoa, että pitää olla VAKAVASSA vaarassa!! Eli, uhata saa miten paljon ikinä haluaa, ellei uhatulle muodostu tuota vakavaa vaaraa.


      • olevansa todellisessa vaarassa
        kertoa kirjoitti:

        Unohdit varmaan tahallaan kertoa, että pitää olla VAKAVASSA vaarassa!! Eli, uhata saa miten paljon ikinä haluaa, ellei uhatulle muodostu tuota vakavaa vaaraa.

        se riittää sori vaan.moni voi seota jo uhkailuistakin j auhkaus on aina rikos oli se leikillä tai tosissaan tehty varsinkin jos uhkaus uusitaan kokoajan.yksi uhkaus ei hallaa vielä tee mutta jatkuva on jo kyseessä laiton uhkaus ja kotirauhan häiritseminen sillä häirintä tekstarit tulee ensivuodesta kotirauhan piiriin uuden lain myötä.


      • sinua edeltävä
        olevansa todellisessa vaarassa kirjoitti:

        se riittää sori vaan.moni voi seota jo uhkailuistakin j auhkaus on aina rikos oli se leikillä tai tosissaan tehty varsinkin jos uhkaus uusitaan kokoajan.yksi uhkaus ei hallaa vielä tee mutta jatkuva on jo kyseessä laiton uhkaus ja kotirauhan häiritseminen sillä häirintä tekstarit tulee ensivuodesta kotirauhan piiriin uuden lain myötä.

        on oikeassa.

        Suoraan lakitekstiä:
        "Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

        Kotirauhan häirintä on kokonaan toinen juttu, mutta taannehtivasti ei voida tuomita. Eli kun tekstarit tulevat kotirauhan piiriin ensi vuonna niin tämän vuoden tekstareista ei silloinkaan voida tuomita.


      • kuuluu jo uuden lain piiriin
        sinua edeltävä kirjoitti:

        on oikeassa.

        Suoraan lakitekstiä:
        "Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

        Kotirauhan häirintä on kokonaan toinen juttu, mutta taannehtivasti ei voida tuomita. Eli kun tekstarit tulevat kotirauhan piiriin ensi vuonna niin tämän vuoden tekstareista ei silloinkaan voida tuomita.

        eli unohda vanhat viestit ja odota jos saat uutta.


      • poliisi puuttui

        Kemin palstalla olleisiin uhkauksiin on poliisi puuttunut ottamalla henkilön kiinni. Siinä nyt olikin kyseessä ulkomaalaisten uhkailu ja sinä olet varmaan vain suomalainen.
        Mielestäni kännykän tekstiviestit ovat henkilökohtaisempia kuin keskestelupalstan viestit ja siten paljon uhkaavampia. Säilytä viestit ja käy näyttämässä poliisille.


      • Vakavassa vaarassa?
        kertoa kirjoitti:

        Unohdit varmaan tahallaan kertoa, että pitää olla VAKAVASSA vaarassa!! Eli, uhata saa miten paljon ikinä haluaa, ellei uhatulle muodostu tuota vakavaa vaaraa.

        Eipähän ole sen vakavampaa vaaraa kuin hengenlähtö.

        Lähtökohtaisesti jokainen tappouhkaus on vakava rikos.

        Poikkeustilanteessa voi ajatella että uhattu tajuaa pilailun. Mutta jos asianomistaja nostaa syytteen, sehän osoittaa että uhkaus otettiin vakavasti. Asianomistaja siis päättää, onko tappouhkaus vakava.


      • jatkuvassa pelossa
        poliisi puuttui kirjoitti:

        Kemin palstalla olleisiin uhkauksiin on poliisi puuttunut ottamalla henkilön kiinni. Siinä nyt olikin kyseessä ulkomaalaisten uhkailu ja sinä olet varmaan vain suomalainen.
        Mielestäni kännykän tekstiviestit ovat henkilökohtaisempia kuin keskestelupalstan viestit ja siten paljon uhkaavampia. Säilytä viestit ja käy näyttämässä poliisille.

        Olen kemistä ja asiani koskee taloyhtiössä erään mieshenkilön uhkaavaa käytöstä ja pelottelua hakkaamisestani. Yhden kerran hän on jo käynyt käsiini kiinni, valokuvannut rappukäytävässä minua ja muutama viikko sitten teuvannut edessäni nyrkit tanassa ja uhkannut lyödä niin, että minusta ei jää jäljelle mitään. Kyttää taloyhtiön portaikossa ja karjuu mennen tullen myös parille muulle asukkaalle. Soittaessani poliisille sain vastauksen, että uhkaamisesta ei voi rikosilmoitusta tehdä, vaan pitää odottaa, kunnes hakkaa. Olen suomalainen ja jo 66 v naishenkilö.Syy, miksi hän tätä tekee, on se , että laitan rappukäytävän ulko-oven kiinni ja hänen mielestään sen pitää olla auki kaiket päivät, mikä ei mielestäni ole asiallista, koska tämä on kerrostalokin ja monen muun asukkaan koti. Niin että tällä tavalla poliisi suhtautuu paikallisiin asukkaisiin, liekö pakolaiset erityisessä suojelussa.Isännöisijä sanoo, että valehtelen.


      • ....
        jatkuvassa pelossa kirjoitti:

        Olen kemistä ja asiani koskee taloyhtiössä erään mieshenkilön uhkaavaa käytöstä ja pelottelua hakkaamisestani. Yhden kerran hän on jo käynyt käsiini kiinni, valokuvannut rappukäytävässä minua ja muutama viikko sitten teuvannut edessäni nyrkit tanassa ja uhkannut lyödä niin, että minusta ei jää jäljelle mitään. Kyttää taloyhtiön portaikossa ja karjuu mennen tullen myös parille muulle asukkaalle. Soittaessani poliisille sain vastauksen, että uhkaamisesta ei voi rikosilmoitusta tehdä, vaan pitää odottaa, kunnes hakkaa. Olen suomalainen ja jo 66 v naishenkilö.Syy, miksi hän tätä tekee, on se , että laitan rappukäytävän ulko-oven kiinni ja hänen mielestään sen pitää olla auki kaiket päivät, mikä ei mielestäni ole asiallista, koska tämä on kerrostalokin ja monen muun asukkaan koti. Niin että tällä tavalla poliisi suhtautuu paikallisiin asukkaisiin, liekö pakolaiset erityisessä suojelussa.Isännöisijä sanoo, että valehtelen.

        kuuluukin ensisijaisesti. Jos teitä on monta, asia on selvä kuin pläkki. Häirintä on näkyvää. Olen kokenut näin, on vaikea saada oikeutta, jos asukas tekee kiusaa näin, että ei voida todistaa. Huomautuksen hän on saanut suusanallisesti, siitä hän suuttui.
        Älkäämme lietsoko toivottomuutta, poliisien on vaikea puuttua tämänkaltaisiin asioihin.


    • sekä uhkaus

      Jos uhkaa tulla tappamaan sinua niin kyseessä on ilmiselvästi laiton uhkaus.

      Muuten vain häirikkömielessä lähetetty tekstiviesti tai pommittaminen asiattomilla tekstareilla on kotirauhan rikkominen.

      • laki muuttunut

        Presidentti 29.1.2009 antanut vasta lakiesityksen. Nyt eduskunnassa käsittelyssä.


    • perse66

      ääääääääääääääaaaaaaaaaoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo999999999999999989889989898989899898898998579657957986785634875666666666666666666757475666666666666666ggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe