Kestääkö valkokulta?

Mary-

Eli onko miten hyvin pysynyt naarmuuntumatta tai tummumatta käytössä ?

40

23662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anskuhhh

      hyvin on pysynyt, ei naarmuja eikä tummunut käytössä.

    • ja edelleenkin on tallessa rasiassa

      Kihlasormus kesti kauemmin, ja on edelleenkin hyvässä kunnossa rasiassa.

    • Miehellä

      Ollaan oltu kaksi vuotta aviossa. Mies halusi valkokultaisen sormuksen ja minä keltakultaa.

      Minun keltakultainen sormus on ihan ok. Miehen sormus taas näyttää aivan rautasormukselta, on tummunut ja naarmuinen. Hän on kyllä käyttänyt sitä kaikkialla, myös töissä, ei olisi ehkä pitänyt...

      • asdasds

        oot pihistelly ja ostanu miehelles hopea sormuksen ^___^


      • kiva juttu
        asdasds kirjoitti:

        oot pihistelly ja ostanu miehelles hopea sormuksen ^___^

        Mulla ihana miniä on kullalle allerginen,saan itse pitää perintö kullat.Hän hopeasta tykkää olen kaikki hopeakorut hänelle antanut.Vihkisormuskin maksoi 14e ja on oikein 'timankilla'ja hyvin asiansa hopearinkulat toimittaa.


      • kultaseppä artesaani

        Ihan vaan tiedoksi kaikille kirjoittaneille että mihintahansa jalometalliin vaikuttavat seuraavat asiat; pitoisuus, korua pitävän ihmisen ph,(joillain tummuu enempi ku on erilainen ph ja erilailla hikoilee. Ja myöskin ammatti esim raksamies verrattuna lääkäriin raksahommat on emeään fyysisiä... Se melkein kannatttais kysyä suoraa korua myyvältä mitä suosittelee... Ja suosittelen KULTASEPPÄÄ.. ne tietäää :D


    • hyvin

      1979 olen sormuksen sormeeni laittanut ja on ihan hyvässä kunnossa. Niin myös vaimollani molemmat sormukset.

      • arsili

        Vuodesta 1983 olen päivittäin käyttänyt jatkuvasti, vain yöksi otan pois kuten muutkin korut. Hyvin on sormus kestänyt muuttumattomana ja timantitkin kimaltavat komeasti kunhan silloin tällöin kunnolla puhdistan.


    • kestä

      jos tekee töitä käsillään. oma valkokultasormus näyttää tinasormukselle kun on naarmuuntunut ja rodiointi kulunut pois vaikka ei ole kun puoli vuotta ollut käytössä.

    • Kestäähän se palladium/valkokultaseos, jota ei tarvitse edes pinnoittaa enää.
      Rodionnillahan usein peitetään huonoa laatua, pinnan alta voi yllättää jopa nikkeli joka ei ole kovin hyväksi sormelle...
      Laatu maksaa, mutta kestää!

      • valkoistakultaako

        Kohta vuoden ollut sormessa,yötäpäivää valkokulta kihlasormus, mutta on haalistunut, siis ei kirkas enää ja myöskin semmosta pientä naarmua näkyy olevan! :(

        niin ja maksoi 300e, tiedä sitten,saako tolla hinnalla kunnon laatua??


    • 30-vuotta vanha sormus

      Mulla tasan 30-vuotta vanha vihkisormus. Keltakultainen pohja, keskellä kiertää valkokultainen "vyö", jossa kuviointia ja upotettu timantti. Joka päivä kädessä yötä päivää. Aivan kuin uusi.

    • Kullanhuuhtoinen

      ei kestä rinnallasi sen kauemmin kuin tummemmatkaan kullat. Samalla lailla niiden naamat naarmuuntuu jos mottaiset. Käytössähän ne eivät muuten kulu. Vanhenevat tosin. Eli kun arki tulee vastaan heillä on taipumus siirtyä uuden kullan luo. Nyt puhun uroskullista. Heillä joillakin on varalta salakulta (tai ilmestyy kesken kaiken) joka on oikein hyvin kullitettu että pysyisi salana. Mutta...Niin ai joo, anteeksi. Puhuitko siis koruista vai sormuksista? Vai mistä? Minä olen mieskulta. Yksisormuksinen.

      • tohtiva

        ..tottakai,MIES, ne päivän lääkkeesi,jospa näyttäisi hiukan selvemmältä!!

        Huh,huh,meitä on niin moneksi,älä nyt enää vaan sitä "kultaasi" syyttä suotta lyö!

        Katkeruus paistaa TODELLA suuresti rivien välistä, no en sääli, päinvastoin, Hanki elämä!


      • Kullanhuuhtoinen
        tohtiva kirjoitti:

        ..tottakai,MIES, ne päivän lääkkeesi,jospa näyttäisi hiukan selvemmältä!!

        Huh,huh,meitä on niin moneksi,älä nyt enää vaan sitä "kultaasi" syyttä suotta lyö!

        Katkeruus paistaa TODELLA suuresti rivien välistä, no en sääli, päinvastoin, Hanki elämä!

        kuin tahattomasti lurahtama kusilätäkkösi asfaltin pinnassa. Mutta vahinkoja sattuu tyhmillekin.


      • .. ja lopulta päälle multaa.
        Kullanhuuhtoinen kirjoitti:

        kuin tahattomasti lurahtama kusilätäkkösi asfaltin pinnassa. Mutta vahinkoja sattuu tyhmillekin.

        Aarteitamme emme taivaisiin asti vie, loppuu hautuumaalle niiden tie. Rakkaidemme luokse taivallamme, tuskalla, ilolla kärsimyksellä ja vaivallamme.


    • näin on

      Valkokultasormuksia saa ainakin 14 ja 12 karaatilla. 12 karaatinen on hieman kovempaa, joten se ei naarmuunnu niin helposti kun 14 karaatinen.

      • risse-70

        käydä kultaseppäliikkeessä vertailemassa,valkokultaa ja hopea..eroa et löydä muusta kuin hintalapusta.Ja valkokultaa saa olla aina putsaamassa liikkeessä:(
        Meillä oli aluksi tarkoitus ottaa valkokultainen vihkisormukset,mutta päädyimme tavalliseen kultaa,ne ovat ainakin kestäviä,hyvänlaatuisia ja näyttäviä vuosienkin käytön jälkeen:)


    • Jurpo6

      Kaikenlainen kulta on pehmeää ja joutuu kulutukselle alttiiksi, naarmuuntuu ja vääntyy jos on ohut, esim muuttolaatikoita nostellessa.

      Toimistotyössä kuluu vähiten ja esim. maansiirtourajoitsijalla ja puutarhaharrstaja naisella eniten. Kuluminen kertoo eletystä elämästä, vrt. katsi itseäsi 5 v. välein, kulutko;)

      Keltakulta on helpompi kiilloittaa milloin vain lähes täysin uudenveroiseksi.
      Koska teen tätä viikottain asiakkaille tiedän.

      Valkokullan kanssa ei asia ole niin yksinkertainen. Valkokultaa tehdäänpääsääntöisesti kahtena versiona 14 k (585 osaa tuhannesta onkultaa) ja 18 k (750)joka on aavistuksen pehmeämpää.
      Molempia seostetaan joko nikkelillä (saadaan parempi väri, parempi kiiloittuvuus, helpompi valaa) tai palladiumilla jolloin turvallisempi nikkeliallergisille mutta huonompi väri ja kiilto, JA TÄMÄ seos yleensä aina rodinoidaan eli päällystetään erikseen galvaanisesti että saadaan parempi väri ja kiilto.
      Mutta,mutta... tuo käsittely kestää pinnassa vain tietyn ajan koska on vain 1-2 mikronin paksuinen kerros, kulutuksesta riippuen tulee ensin harmaita laikkuja (päällysteen kulumakohdat)ja myöhemmin koko sormus on enemmän teräkseen vivahtava kuin aiempi väri.
      Nikkelillä seostettu on helppo kiilloittaa kuten keltakulta, mutta siihenkin tulee hiukan nuhruinen tuntu ajan myötä, syytä en tiedä.

      Platina on hyvä korumateriaali, äärimmäisen kestävä, vaikeatekoinen, harvinainen ja arvokas.
      Jos sulho on kuitenkin juuri myynyt kuitenkin yhden sijoitusasunnoistaan...ja varma haluamstaan lastensa äidistä...se 2-5 th e ei liene suurin kustannuserä.

      Hopea on kihlaan / vihkisormukseen liian pehmeää.

      Kaksivärisistä sormuksista pidän itse (Miehenä) ja sellaiset valitsisin uudelle Morsiolle jos entisestä pääsisin jotenkin eroon.

      Toteutamme alan vaativia projekteja itse, tosin aika työllistettynä tällä hetkellä, ja tämä kirjoitus ei ole mainos vaan selventää perusjuttuja.
      Ps. Nikkelin määrä sillä seostetuissa sormuksissa alittaa direktiivit...ELI siitä et voi saada Nikkeliallergiaa, mutta jos olet valmiiksi voimakkaasti allerginen (nikkeli) voit saada siitä oireita ..=ei sovellu sinulle.
      SAMA pätee hopeaan, sitä esiintyy koruissa nikkelipitoisena sekä ilman nikkeliä. Ja silloin alittaa direktiivivaatimuksen, toivottavsti ;)

      Tarvittaessa ota yhteyttä , annan sähköpostiosoitteen eri pyynnöstä.

      Juha K.

      • kultalainen

        todella jurpo olet kun vertaat ihmista ja sormusta toisiinsa, haloooooooo! :((


      • ;)))))))

        Kiva asiallinen kirjoitus,kiitti.
        Kysäisisin,siis sain äitini peruja isot valkokultaiset/timatti korvisnapit,en voi pitää kuten en hopeaakaan,menee reijät verille ja on kipeät jo parintunnin käytön jälkeen.Pitäisikö ne tapit käsitellä jotenkin.


      • Nimetön
        ;))))))) kirjoitti:

        Kiva asiallinen kirjoitus,kiitti.
        Kysäisisin,siis sain äitini peruja isot valkokultaiset/timatti korvisnapit,en voi pitää kuten en hopeaakaan,menee reijät verille ja on kipeät jo parintunnin käytön jälkeen.Pitäisikö ne tapit käsitellä jotenkin.

        Kiitos kiitoksesta !

        Tuokaan ei ole ihan yksinkertainen juttu. Miettii...####

        Mutta rodinointia voisi kokeilla tuossakin tapauksessa. Korun pinta on kyllä ensin saatava todella puhtaaksi, jotta rodinointi tarttuisi varmasti joka kohtaan. Hinta n. 25 e, pitisi tarkistaa hinnastosta. plus pk. ja toimitusaika n. 10 pv.
        Timanttikoruissa tuo käsittely usein tuo kivet paremmin esille kun vk:n väri paranee.

        Keltakultaus on myös yksi vaihtoehto, mutta väri muuttuu.
        On todennäköistä että korvasi ovat herkistyneet nikkelille enemmän kuin muu keho, voi olla että voisit pitää kyseisiä koruja modifoituna kaulakoruksi.
        Sinulle ei kuitenkaan voi missään tapauksessa suositella nikkelillä seostettua valkokultaa.
        Ostettaessa on sinun myös pyydettävä/vaadittava kirjallinen todistus materiaalin
        nikkelittömyydestä.
        Kaikista tuotteista sitä ei kyllä voi kirjoittaa koska myyjäkään ei ole siitä varma.

        Korvausvelvollisuutta varten on kuitenkin suostuttava ostamaan vain sellainen tuote josta todistuksen saat.

        On eräs toinen käsitttely myös jolla pyrittäisiin saamaan nikkelijäämät pois korun pintakerroksesta.
        Mutta sen tehosta en osaa vielä sanoa mitään.

        Noista korvakoruista voi viimekädessä myydä aineen pois, ja käyttää timantit johonkin uuteen koruun, tällöin nikkeliongelma poistuisi, hintaa kyllä väkisin tulee koska työtunti on näillä leveysasteilla kuitenkin kasa euroja.
        Tietenkin on vain kysymys arvostuksista.
        Entisöitin 60-luvun nojatuolin, 800 e. Olen silti hyvin tyytyväinen, ja raha meni kyllä oikeaan osoitteeseen, ei mihinkään kansallisen konsernin johtoportaan optioihin. :)

        Kunnioittavasti teidän

        Juha


      • rannekoruunsa tyytyväinen

        hei,minulla tosi kaunis valko/keltakulta rannekoru joka kestänyt hyvin ja olen ollut
        tyytyväinen koruun maksoi ostettaessa 600 euroa.?
        Suurempi ihmettelyn aiheeni kuitenkin nämä asiohin olkoon mikä tahansa vastaavat seksistiset huomion kipeät huuhaa miehet/naiset


      • allerginen kullalle

        Itse en kestä keltakultaa tai valkokultaa. Kun vihkisormuksen aika tuli niin piti miettiä mitä valita. No platina oli liian kallis...

        Meillä nyt titaanisormukset. Ovat kestäneet ja eivät aiheuta allergiaa. Pieniä naarmuja voi tulla kovuuden vuoksi joten ei ole sormessa rakennus- tai metallitöissä. Kun sormuksessa on kokoa voi muutaman vuoden välein kiillottaa huopalaikalla.

        Tämän kirjoitin sinulle, koska se vaihtoehto jää usein koruliikkeissä kertomatta. No onneks meillä toinen terveydenhoito- ja toinen metallialalla joten titaani oli meille tuttu vaihtoehto.


      • Nimetön
        allerginen kullalle kirjoitti:

        Itse en kestä keltakultaa tai valkokultaa. Kun vihkisormuksen aika tuli niin piti miettiä mitä valita. No platina oli liian kallis...

        Meillä nyt titaanisormukset. Ovat kestäneet ja eivät aiheuta allergiaa. Pieniä naarmuja voi tulla kovuuden vuoksi joten ei ole sormessa rakennus- tai metallitöissä. Kun sormuksessa on kokoa voi muutaman vuoden välein kiillottaa huopalaikalla.

        Tämän kirjoitin sinulle, koska se vaihtoehto jää usein koruliikkeissä kertomatta. No onneks meillä toinen terveydenhoito- ja toinen metallialalla joten titaani oli meille tuttu vaihtoehto.

        Kiitos Kokemuksista !

        Millä tavoin kulta allergia ilmenee?

        Olen kuullut joitakin kertoja, mutta en koskaan ole nähnyt akuuttia reaktiota tuolle metallille.
        Muutamien asiakkaiden kultakorujen kohdalla on voinut olla kultaan sekoitettavan hopean nikkelipitoisuus. Kultaan sekoitetaan myös muita metalleja esim. kuparia, mutta se ei tietääkseni ole allergisoiva, ihoa värjäävä kylläkin kun liukenee esim. pronssimetalleissa.
        Ongelmasta on välillä selvitty ns. kemiallisella kiilloituksella jossa pintaan seostuu n. mikronin paksuudelta 24 karaatin kerros. Tällöin poistuu kaikki muu aines ja seosmetallit pintakerroksesta, ja myös pinttynyt lika joka ei lähde millään muulla puhdistuksella.

        Titaania lienee montaa kovuusastetta, mutta sormukset joita olen vähänlaisesti myynyt ovat olleet aika pehmeitä. Titaania on myös vähän eri sävyjä, itse en erikoisesti pidä kuin vaaleammasta titaanista. Laikalla on kyllä helppoa kiilloittaa.

        Usein kulta on jonkinlainen perusperiaate asiakkailla, ei niinkään aina kauppiailla.
        Jos itse olisin nyt menossa naimisiin miettisin tarkkaan nuorikkoni kanssa tuon sitoutumisen symbolin hintaluokan, ja hankkisin parhaiten varoihin sopivan sormuksen. Senverran tinkisin sormuksen hinnasta että voisin käyttää 300-900 euroa parisuhdekoulutukseen, kurssi tai ohjausmaksuina.

        Olemme nykyisin kovin korkealle koulutettuja mutta parisuhteessa eteen tulevat jutut ovatkin ihan uutta, ja niihin olisi hyvä tietoa saada, mahdollisten lasten takia.

        Ystävällisin tervesin Juha


      • töttöntöö
        kultalainen kirjoitti:

        todella jurpo olet kun vertaat ihmista ja sormusta toisiinsa, haloooooooo! :((

        Musta vertaus on hyvä.Vuodet tekevät jälkensä niin ihmisiin, koruihin ym ym


      • kultasepän työnä

        Itselläni on hopeiset kihla- ja vihkisormukset, kumpikin teetetty tutulla kultasepällä ja hyvin ovat käytössä kestäneet! Joten itse en ole pitänyt hopeaa liian pehmeänä materiaalina kihla- ja vihkisormuksiksi. Ehkä se onkin se, että on liian halpa?! Ei saa tuottoa, jos myy hopeaa?


    • sormus...

      kestää. 13 grammainen eli täyttä tavaraa eikä mikään ontto köyhän miehen rinkula joka vääntyy samantien.Hintaa toki löytyy 380 einaria mutta raha ei ole este näin laman aikana.

      • kröhömm

        Ostiat siis noin halpoja sormuksia, no ihme on että ne kestää!!


      • morsian 2009
        kröhömm kirjoitti:

        Ostiat siis noin halpoja sormuksia, no ihme on että ne kestää!!

        Mulla on ollut nyt 4v 5.timantin valkokulta sormus ja ajattelin vasta ensi kesänä käydä uudelleen pinnoittamassa. Hyvin on säilynyt vaikka on päivittäin käytössä. Ei ole vihkisormus vaan "muuten vain sormus", hintaa toki oli sen 1500 ja rapiat, en tiedä vaikuttaako tuo kestävyyteen. Itselleni tulee valkokultainen vihkisormus keltakultaisen sileän, leveän kihlan vierelle kesällä. Saahan ne uudelleenkin pinnoitettua. Minusta kivempi ja vähän erikoisemman näköinen kaksivärisenä yhdistelmänä.


      • jhfjf
        morsian 2009 kirjoitti:

        Mulla on ollut nyt 4v 5.timantin valkokulta sormus ja ajattelin vasta ensi kesänä käydä uudelleen pinnoittamassa. Hyvin on säilynyt vaikka on päivittäin käytössä. Ei ole vihkisormus vaan "muuten vain sormus", hintaa toki oli sen 1500 ja rapiat, en tiedä vaikuttaako tuo kestävyyteen. Itselleni tulee valkokultainen vihkisormus keltakultaisen sileän, leveän kihlan vierelle kesällä. Saahan ne uudelleenkin pinnoitettua. Minusta kivempi ja vähän erikoisemman näköinen kaksivärisenä yhdistelmänä.

        Massatuotantosormuksia rodinoidaan sen takia kun se on helpompaa kuin itse valkokullan kiillotus. Rodinointi lähtee helposti pois ja sitten maksat osamaksua rodinoiden sitä uudestaan ja uudestaan.

        Hinta on aina suhteessa laatuun, mutta teettämällä saa välikäsille maksun pois ja tietää mitä saa.


    • Pettynyt

      Sormus kyllä kesti, oli ihan hyvä vielä 30 vuoden jälkeen jolloin puoliso ei enää kestänyt!
      Elikkä siitä valkokultaa ostamaan

      • Ite sain rippilahjaksi valkokultaristin ja valkokultasormuksen..risti on tallella ja laatikossa ja eikä ole ees hapettunut, mut sormus pöllittiin..


    • Töttöntöö

      Valkokultainen vihkisormus kesti hyvin 13 vuotta ja olis kestänyt kauemminkin, mutta avioliitto ei :)

    • kauemmin....

      Joka kerta on valkokultainen sormus kestänyt kauemmin kuin avioliitto.
      Muutoma rinkula kolikehtaa laatikossa. Saiskohan niistä tehtyä vaikka uistimia.

    • Radiointi= kiilto12

      Valkokulta on oikeasti matta pintaista. Radinoinnilla siihen saadaan kiiltävä pinta.

      • ammatilta kultaseppä

        Juu ja Rodinointi kuluu ja lohkeaa helposti pois pinnasta. Suosittelen tilalle hopeaa jos haluaa vaaleamman värin tai sitten platina sormus.

        Mattapintaisuus johtuu siitä että pinta ei ole kiilloitettu kunnolla tai sitä on hinkattu jossain hiekkakasassa piloille. Väriltään valkokulta on hieman harmaamman sävyistä kuin vaikka hopea.


    • Mariaana

      Palladium? Mä suosittelen valkokullan tilalle palladiumia, jos ei ole platinaan varaa. Mulla ollut nyt kihla 3 vuotta ja ihan kuin uusi. Mattahinnalla otin 1 timantti, vihki sama mut 11 timanttia. Ei mun mielestä naarmuunnu ja kulu kuten valkokultaseokset. Ja pitoisuus siis 950. Halvempaa kuin kulta. :)

    • Timantteja

      Valkokulta on hyvinkin kestävä sormus materiaali, myös palladium ja platina ovat hyviä. Kotimaassa tosin hinnat pilvissä. Jos etsii oikeasti laadukasta sormusta kannattaa suosiolla tutkia ulkomaiden valikoimaa.

      Tässä perusasioita
      http://www.opastaja.com/sormus-ulkomaisesta-verkkokaupasta/

    • kkkkkkkkkkkkk

      Täyttä huijausta siis koko homma! Ostin valkokultaisen sormuksen, jos se ei sitä ole ja vielä nikkeliäkin on niin myyjähän on pelkkä huijari. Miten on luvallista myydä valkokultasormusta ja sanoa vielä että sopii kyllä nikkeliallergikolle, jos ei niin kerran ole!!! Vittu saatanan taas mitä paskaa, menkää kultasepät vittuun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe