Tervehdys kaikille olen nyt tullut tilanteeseen etten osaa itse apua hakea,siksi kysyn teiltä mitä minä teen.
Asun jyväskylässä ja juomisen kanssa ihan hukassa,alkaa olla jo ikävät ajatukst mielessä.
Joulu meni hyvin olin selvänä varmaaan lasten takia ja hyvä niin.
Nyt on viinan tuskat niin kamalat et repeän kohta palasiksi,tätä tuurijuoppoutta on minulla kin tilaisuus tulee.
Alku syksy meni hyvin tein yöitä paljon ja en edes ajatellut viinaa,mutta salakavalaa se hiipii elämääni.
Kukaan ei jaksa minua en minä tai kukaan muukaan,minne minä menen et saisin apua itselleneni ja perhe rauhan itseleen.
Onko mitään paikkaa jossa voisi puhua ja puhua tätä ulos,AA kerhoja vierastan.
Jos joku on saanut apua kertokaa mistä,en haluaisi menettää kaikkea.
Mistä minä saan apua
47
3068
Vastaukset
- ihan ihan lopusssa
Olen n40v nainen jaksan pitää vielä ulkonäöstäni ja kodistani huolta,työt olen aina hoitanut viina ei ole vielä niihin vaikuttanut.
Piilottelen pulloja ja juon salassa nykyään melkein väkeviä,olen todella huonossa kunnossa kenkisestikin.
Elämäni pyörii liiana usein viinan ja milloin sitä voin juoda ympärillä ja nyt on tullut itsetuhoiset ajatukset kuvioon mukaan.
Välillä on kausia etten ota kuukauteen yhtään mitään ja ei edes tee mieli.
Toivon että joku lukisi ja kertoisi mihin minun kannattaisi ottaa yhteyttä. Kiitos.- promille
Yhden askeleen jo olet ottanut aivan itse,huomaat että sinulla on ongelma.
Miksi vierastat AA-kerhoa? aivan varmasti kannattaa käydä edes katsomassa ja tutustumassa.
Oman paikkakuntasi teveyskeskus,mielenterveystoimisto jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia,jos et itse pysty ottamaan yhteyttä joku sinun ystävä/läheinen henkilö joka voisi auttaa.
Muista sinä itse otat sen ensimmäisen askeleen, ja varmasti saat apua. Ps. lue netistä tähän liittyvää asiaa. Voimia sinulle ja kohti raittiinpaa uutta vuotta
- http://www.paihdesaatio.fi/
Hei,
Soita aamulla klo 9.00 Pointtiin, saat ajan. Tai mene suoraan paikanpäälle.
http://www.paihdesaatio.fi/
Onnea matkaan!
T. Äiti 40 v. - nyt raittiina - jättänyt
aa:n syrjään ja ajatellut asian selviävän ilman tuota hankalan tuntuista(etukäteisluulo) paikkaa.
lopulta oli nöyrryttävä, erään laulajan sanoin: valitsin elämän. muutama vuos siitä on jo.
ehkä sinun on vielä kärsittävä ennen kuin halu muutokseen on riittävä ja oma pohja on löytynyt ? - apua saa
Minnesota-hoitohan olisi ehdottomasti sinulle sopiva paikka, mutta...
minnesota-mallinen hoito perustuu myös 12 askeleen ohjelmaan, kuten AA:nkin.
Toisaalta, niin kauan kun sinä itse haluat asettaa ehdot raitistumisellesi, niin kauan joudut vielä juomaan lisää.
Sitten kun olet valmis "mihin tahansa", alat olemaan valmis lopettamaan juomisen.
Nyt sinun täytyy vaan varoa, ettet ala syömään mitään lääkitystä (ellet jo napostele benzoja), sillä juomista et kuitenkaan pysty lopettamaan, ja yhdessä benzojen kanssa juominen on tuhon alkua. - apuun, ei vuoden päästä.
Ymmärrän miten lopussa olet. Sinun on hakeuduttava kaiketi Päihdepalvelusäätiön kautta, eli katkaisun kautta pitempiaikaiseen hoitoon. Laitoksia on useita Suomessa ja ottamalla selvää niistä ja niitten avulla saaduista tuloksista, voit päätellä mikä olisi sinulle sopivin. Eroja on.
Jos sinulla on varaa maksaa hoitosi itse omasta pussistasi, tarvitsee sinun ottaa yhteys vain ko laitokseen ja sopia jatko.
Jos joudut tai päätät hakeutua katkaisun kautta mutta sieltä ei suositella jatkopaikkaa, vaadi kirjallinen peustelu miksi et sitä saa. Se kannattaa koska aina voi valittaa ja saada näin taloudellista tukea. Hoito on pirun kallista.
Tämä yhteiskunta ei ymmärrä naisten alkoholiongelmaa ja sitä hätää mikä siinä piilee takana. Äidillä on myös hätä lapsista ja perheestä, ei yksin omasta itsestä. Tuossa vaiheessa kun vielä voi pelastaa paljon, pitäisi apua antaa, eikä koettaa keksiä kaikenlaisia vippaskonstiapuja jotka eivät auta mitään, siirtävät ongelmaa.
Tukea saattaa tarvita koko perhe ja tässä vaiheessa autettuna hyöty on tulevaisuudessa moninkertainen.
Anteeksi kun paasasin, mutta olen omakohtaisesti kokenut tuon tilanteen jossa jo itsetuhoisena meinasi mennä henki. Luulin olleeni sairaalassa vuorokauden ja olinkin ollut neljä (lasku ei erehtynyt).
Ongelmaisia ohjataan hoitoon eri paikkakunnalta helpommin kuin toisilta, Sen tulin huomaamaan. Kalliisiin hoitoihin pääsee myös ne, jotka eivät sinne kuuluisi, motivaatio ei ole kohdallaan ja sossu maksaa myös omavastuun joten kuntoutetaan ilmaiseksi uuteen juoppoputkeen.
Mistä erotetaan toisistaan nämä? Siinä olisi viisaille miettimistä. Mielestäni aidosti alkoholismista (tai miksi sitä kukin nimittääkin) parantumaan haluavaa, perheellistä ihmistä on tuettava taloudellisesti ja henkisesti. Hoidon ei tarvitsisi olla ilmaista (kenellekään), vaan tuloihin soviteltua ja henkisen puolen tarpeeksi intensiivistä ja juuri tälle henkilölle räätälöitävää kokonaisvaltaista hoitoa johon sitten voisi suunnitella niitä jatkoja.
Jatkoja ovat nimenomaan AA:kerhot, A-killat, Avot-koulutukset ja kaikki muutkin jossa käyt silloin tällöin kotoa käsin kun olet jo tarpeeksi vahva selvitäksesi itsnäisesti.
Lääkehoitoon kannattaa suhtautua varovasti ja terveellä järjellä. Ne voivat auttaa alkuun mutta nekin on jonain päivänä jätettävä ja onko silloin edessä uusi ongelma? Lääkärit määräävät niitä enemmän kuin ehdit syömään. Esim. masennuslääkkeet tehoavat kunnolla vasta useiden viikkojen käytön jälkeen (sivuvaikutuksineen).
Aivojen kemia on jo juomisesta sekaisin joten pään selväksi saaminen olisi ensiarvoisen tärkeää, eikä sen sekoittaminen toisella aineella.
Masennus ja ahdistus häviävät itsestään.
Tilalle tulee terve elämä sinulle ja ennenkaikkea lapsillesi. He saavat takaisin raittiin ja jaksavan äidin.
Sinun täytyisi olla nyt hyvin päättäväinen ja sitkeä. Jos tunnet tarvetta keskustella lisää, laita sähköpostisi, kerron lisää. - sAAmari
Kirjoittaja sanoo selvästi, ettei ole kiinnostunut AA:sta mutta yli puolet vastaajista tyrkyttää sitä hänelle. Kunnioittakaa ihmisen omaa toivomusta!
En tunne Jyväskylän palveluja, mutta A-klinikka sieltä varmasti löytyy. Hakeudu sosiaaliterapeutin juttusille ja mahdolliseen A-klinikan ryhmään. Siitä se lähtee. Älä turvaudu lääkkeisiin. Antabuskaan ei vie juomishimoa joten sen syöminen on turhaa ja rasittaa maksaa. Mt-puolelle on vaikea päästä ennen kuin päihdeongelma on hoidossa. Voi olla, että sinulle tarjotaan mielialalääkkeitä (yleensä SSRI-lääkkeitä, jotka ovat ihan eri asia kuin rauhoittavat eli bentsot ja nukahtamislääkkeet). Voi olla, että mielialalääkkeiden tarve poistuu, kun alkoholiongelma poistuu, mutta jos masennus jatkuu niin SSRI-lääkkeiden käyttö ei ole huono vaihtoehto.
Katso onko Naistenkartanolla Jyväskylässä toimintaa (luentoja, vertaistukiryhmiä naisille).- kirjoittaa
ihan sanatarkasti
"Onko mitään paikkaa jossa voisi puhua ja puhua tätä ulos,AA kerhoja vierastan."
kukapa raitistumistaan pohtiva ei vierastaisi aa:ta.
siinä kun juoppo yrittää ensin kaikilla vippaskonsteilla, rauhoittavat kolmiolääkkeet mukaan lukien, hoitaa ongelmaansa.
eihän se lääkkeillä onnistu vaan pahenee.
totuus asiasta on hyvä kirjoittaa, teki aloittaja sillä sitten mitä tahansa. ainakin se jää päähän.
en ymmärrä mitä haittaakaan siitä vois olla ?
no kysyjä tietysti ahdistuu entistä enemmän kun
" yhteiskunta tai kukaan kun ei auta, kuten haluaisin".
pyytää siis mahdotonta ja se on hyvä tajuta mahdollisimman varhain.
aloittajalle:
et ole yksin ongelmasi kanssa. heitä on ollut, heitä on ja heitä tulee olemaan.
pieni osa heistä/meistä saa ongelmansa hoideltua siedettävään kuntoon ja elämän jatkumaan, suurin osa ei, koska vaatii muilta mahdottomia.
itse täytyy nöyrtyä tosiasian edessä, sen asian edessä, että on täysin voimaton alkoholin edessä.
siitä se toipuminen voisi lähteä, siis jos olet juonut tarpeeksi.
oletko juonut tarpeeksi vai vieläkö täytyy juoda ?
mitä itse luulet ? - eriävän mielipiteen.
kirjoittaa kirjoitti:
ihan sanatarkasti
"Onko mitään paikkaa jossa voisi puhua ja puhua tätä ulos,AA kerhoja vierastan."
siinä kun juoppo yrittää ensin kaikilla vippaskonsteilla, rauhoittavat kolmiolääkkeet mukaan lukien, hoitaa ongelmaansa.
totuus asiasta on hyvä kirjoittaa, teki aloittaja sillä sitten mitä tahansa. ainakin se jää päähän.
aloittajalle:
pieni osa heistä/meistä saa ongelmansa hoideltua siedettävään kuntoon ja elämän jatkumaan, suurin osa ei, koska vaatii muilta mahdottomia.
itse täytyy nöyrtyä tosiasian edessä, sen asian edessä, että on täysin voimaton alkoholin edessä.
mitä itse luulet ?Kun haluaa päästä toipumisen alkuun, ei siinä auta se, että tiedostaa muittenkin alkoholistien olemassaolon. Oma ongelma on kaikista päällimmäinen.
Kyllähän sinut nätisti sinne AA:han viedään kuuntelemaan muitten juttuja ja itse jos uskallat suusi avata voit muutaman sanan heittää. Tämä ei alkuun riitä, vaan sinun on saatava pohtia ongelmaasi enemmän, saatava puhua enemmän ja sinulla on oltava tunne, että sinusta välitetään ja sinua tuetaan. Tämä ei olemahdollista AA:n konsteilla, ne käyvät kyllä jatkohoidoksi jos tuntee kiinnostusta.
On myös mietittävä syitä alkon käyttöön ja tuettava perhettä, järjestettävä perhe-, paritapaamisia. Mietittävä keinoja ulospääsyyn.
Ei ole mahdotonta pyytää yhteiskuntaa apuun. Sehän tarkoittaa juuri aiemmin mainitsemiani keinoja taloudellisesta tuesta ja kunnon ohjatusta (laitos)hoidosta, joita on monenlaisia.
Kyllä minusta silloin on juonut tarpeeksi kun on ihan, ihan poikki. Silloin on jo nöyrtynyt tarpeeksi tosiasioitten edessä. Kuten itse sanoit, pieni osa saa ongelmansa hoidettua, mistähän mahtaa johtua?
Siellä AA:ssa taitaa olla juomatonta viinaa vielä roppakaupalla, uskallan sanoa kun olen ollut kuuntelemassa.
Tuollaiset loppukommentit: "Oletko juonut tarpeeksi vai vieläkö..." kuuluvat juuri sinne! - Myrkkysumakki
Alkoholisoitunut nainen on monelle ja monessa paikkaa vielä outolintu - jos siis ei ole ihan suhinalempi ja puistonpenkkitasolla vielä.
Ymmärrän epäluulojasi ja vierastamisisasi, kannattaakin ajatella itse ja tehdä valintansa itse.
Olen vähemmistössä siinä, että minä uskon alkoholismista toipumiseen ilman myllyjä ja muita kerhoja. Minulla ei ole tosin uskoni tueksi muuta kuin oma kokemukseni. En siis omaa mitään jumalansanaa tai totuutta aiheesta.
Kuvauksesi itsestäsi kuulosti minulta itseltäni muutama vuosi taaksepäin. En ollut juonut työtäni, ulkonäköäni, terveyttäni tai rahojani. Perhekin oli kutakuinkin vielä kärsivällinen käytökseni kanssa.
Mutta minä saavutin OMAN pohjani. Minä häpesin niin kovin, eikä minulla ollut itsekunnioitusta enää. Minusta siinä oli syytä sulkea se pullonkorkki.
Kävin AA:ssa ja sain siitä sen avun, että tajusin olevani ihan tavallinen ihminen - meitä alkkiksia on kaikenlaisia, perheellisiä naisiakin viroissaan. Vastaanotto oli lämmin ja kuulin monta koskettavaa tarinaa.
Itselleni AA:sta ei ollut pidemmän päälle hyötyä, sillä halusin EROON alkoholista - en halunnut puhua alkoholista tai juomisesta tai juomattomuudesta loppuelämääni. Minun mielestäni niissä ryhmissä, joissa kävin, ihmisten elämä pyöri edelleen tiukasti alkoholin ympärillä - nyt vain kuivin suin.
Mietin miksi join. Mitä siitä hain? Ja sainko sitä mitä siitä hain?
Vastaus oli, että hain rauhaa syyttävältä ääneltä sisälläni, siltä joka aina moitti ja jolle ei mikään kelvannut. Toisin sanoen itseltäni.
Vapaus koitti, kun tajusin, että ei itseään pääse juomalla tai juoksemalla karkuun. Pitää vain kohdata itsensä ja hyväksyä.
Olen nyt ollut kohta 3 vuotta raittiina, eli minun ei tee enää ollenkaan mieli alkoholia ja humalaa (tai tupakkaa).En käyttänyt raitistumiseen lääkkeitä, AA.ta tai terapiaa, myllyhuodoista tai katkoista puhumattakaan.
Minä vain lopetin. Sanoin itselleni, etten TARVITSE humalaa. Se on turhake, jolla yritin sietää silloista elämääni. Muutin sen sijaan elämäni - vaikka ulospäin ei mikään muu muuttunutkaan kuin asenteeni elämään ja raittiuteni. - sAAmari
kirjoittaa kirjoitti:
ihan sanatarkasti
aloittajalle:
mitä itse luulet ?silloin, kun kirjoittaja on sen nimenomaan kieltänyt (muodossa tai toisessa) herättää vain vastustusta AA:ta ja AA:laisia kohtaan. Itsenikin piti ensin kokeilla muita konsteja, ei se valmius ryhmään menemiseen synny siinä silmänräpäyksessä kun oivaltaa, että juominen on ongelma. Jos pyydetään nimenomaan muita konsteja niin linjoilla ollessani haluan niitä tarjota kykyni mukaan - muistuttaen siitä, että lääkkeet eivät ole suositeltava vaihtoehto.
- ihan poikki
Myrkkysumakki kirjoitti:
Alkoholisoitunut nainen on monelle ja monessa paikkaa vielä outolintu - jos siis ei ole ihan suhinalempi ja puistonpenkkitasolla vielä.
Ymmärrän epäluulojasi ja vierastamisisasi, kannattaakin ajatella itse ja tehdä valintansa itse.
Olen vähemmistössä siinä, että minä uskon alkoholismista toipumiseen ilman myllyjä ja muita kerhoja. Minulla ei ole tosin uskoni tueksi muuta kuin oma kokemukseni. En siis omaa mitään jumalansanaa tai totuutta aiheesta.
Kuvauksesi itsestäsi kuulosti minulta itseltäni muutama vuosi taaksepäin. En ollut juonut työtäni, ulkonäköäni, terveyttäni tai rahojani. Perhekin oli kutakuinkin vielä kärsivällinen käytökseni kanssa.
Mutta minä saavutin OMAN pohjani. Minä häpesin niin kovin, eikä minulla ollut itsekunnioitusta enää. Minusta siinä oli syytä sulkea se pullonkorkki.
Kävin AA:ssa ja sain siitä sen avun, että tajusin olevani ihan tavallinen ihminen - meitä alkkiksia on kaikenlaisia, perheellisiä naisiakin viroissaan. Vastaanotto oli lämmin ja kuulin monta koskettavaa tarinaa.
Itselleni AA:sta ei ollut pidemmän päälle hyötyä, sillä halusin EROON alkoholista - en halunnut puhua alkoholista tai juomisesta tai juomattomuudesta loppuelämääni. Minun mielestäni niissä ryhmissä, joissa kävin, ihmisten elämä pyöri edelleen tiukasti alkoholin ympärillä - nyt vain kuivin suin.
Vastaus oli, että hain rauhaa syyttävältä ääneltä sisälläni, siltä joka aina moitti ja jolle ei mikään kelvannut. Toisin sanoen itseltäni.
Vapaus koitti, kun tajusin, että ei itseään pääse juomalla tai juoksemalla karkuun. Pitää vain kohdata itsensä ja hyväksyä.
Olen nyt ollut kohta 3 vuotta raittiina, eli minun ei tee enää ollenkaan mieli alkoholia ja humalaa (tai tupakkaa).En käyttänyt raitistumiseen lääkkeitä, AA.ta tai terapiaa, myllyhuodoista tai katkoista puhumattakaan.
Minä vain lopetin. Sanoin itselleni, etten TARVITSE humalaa. Se on turhake, jolla yritin sietää silloista elämääni. Muutin sen sijaan elämäni - vaikka ulospäin ei mikään muu muuttunutkaan kuin asenteeni elämään ja raittiuteni.Osasit todella hienosti kirjoittaa ja luin rivien välistä melkein oman elänkertani.
Minua todella harmittaa se jos täältäkin koettaa apua ja neuvoja hakea se menee aina siihen et AA kerholaiset rupeavat toisten kanssa,väittelemään.
Ei siinä aloittajaa paljon kunnioiteta,en totta tosiaan ole mokomasta toiminnasta kiinostunut.
Mitä olen kuulluton erittäin vaarallista harjoittaa ns kuivajuomista,mitä AA kerhoissa kuulema harrastetaan.
Haluan muilla keinoilla selvitä en sillä et käyn joka ilta puhumassa vanhojen juoppojen kanssa,viinasta.EI KIITOS.
Sinä myrkkysumakki annoit paljon ajateltavaa,ja aion lukea kirjoituksesi vielä monta kertaa ihan ajan kanssa.
En sitä sano etten olisi valmis hakemaan apua esim Päihdepalvelusäätiöltä,jos saisi esim kerran viikossa käydä juttelemassa.
Hyvää uutavuotta sinulle ja vielä kerran kiitos. - Myrkkysumakki
ihan poikki kirjoitti:
Osasit todella hienosti kirjoittaa ja luin rivien välistä melkein oman elänkertani.
Minua todella harmittaa se jos täältäkin koettaa apua ja neuvoja hakea se menee aina siihen et AA kerholaiset rupeavat toisten kanssa,väittelemään.
Ei siinä aloittajaa paljon kunnioiteta,en totta tosiaan ole mokomasta toiminnasta kiinostunut.
Mitä olen kuulluton erittäin vaarallista harjoittaa ns kuivajuomista,mitä AA kerhoissa kuulema harrastetaan.
Haluan muilla keinoilla selvitä en sillä et käyn joka ilta puhumassa vanhojen juoppojen kanssa,viinasta.EI KIITOS.
Sinä myrkkysumakki annoit paljon ajateltavaa,ja aion lukea kirjoituksesi vielä monta kertaa ihan ajan kanssa.
En sitä sano etten olisi valmis hakemaan apua esim Päihdepalvelusäätiöltä,jos saisi esim kerran viikossa käydä juttelemassa.
Hyvää uutavuotta sinulle ja vielä kerran kiitos.Jos olet lukevaa sorttia, näistä voi olla iloa:
Eckhart Tolle: "Läsnäolon voima"
ja
Anthony Mello: "Havahtuminen" - Buunuel
Myrkkysumakki kirjoitti:
Minä vain lopetin. Sanoin itselleni, etten TARVITSE humalaa. Se on turhake, jolla yritin sietää silloista elämääni. Muutin sen sijaan elämäni - vaikka ulospäin ei mikään muu muuttunutkaan kuin asenteeni elämään ja raittiuteni....Varmasti voi lopettaa tuolla tavoin, mutta mielestäni ei pitäisi antaa väärää toivoa, jos toinen, vaikka sattuisikin olemaan ihan oikeasti alkoholisti ja näin ollen ongelma on yleensä syväalaisempi kuin, että "jätä viina pois ja voit hyvin." Turhat seläntaputtelut eivät auta ketään. Voisinkin kysyä, tarvitseeko terveen ihmisen juoda alkoholia... Päläpälä.
- Myrkkysumakki
Buunuel kirjoitti:
...Varmasti voi lopettaa tuolla tavoin, mutta mielestäni ei pitäisi antaa väärää toivoa, jos toinen, vaikka sattuisikin olemaan ihan oikeasti alkoholisti ja näin ollen ongelma on yleensä syväalaisempi kuin, että "jätä viina pois ja voit hyvin." Turhat seläntaputtelut eivät auta ketään. Voisinkin kysyä, tarvitseeko terveen ihmisen juoda alkoholia... Päläpälä.
Tähän olen tottunut kyllä, että hihasta vedetään ässä: "Et ole koskaan ollutkaan alkoholisti! Tai ainakaan OIKEA alkoholisti!"
Kysyinkin tuossa taannoin sekä mieheltä että tyttäreltä, että olinko vai enkö, kun alkaa itseäänkin epäilyttää.
Olin kuulemma. Kävin ihan vuoden verran tyttärenikin kanssa terapiassa, jotta hän toipui juomisestani.
Mutta se on totta, että pissakakka jutuista kiinnostunut alkoholisti en ole koskaan ollut, jos raja siinä kulkee :) - näääs
sAAmari kirjoitti:
silloin, kun kirjoittaja on sen nimenomaan kieltänyt (muodossa tai toisessa) herättää vain vastustusta AA:ta ja AA:laisia kohtaan. Itsenikin piti ensin kokeilla muita konsteja, ei se valmius ryhmään menemiseen synny siinä silmänräpäyksessä kun oivaltaa, että juominen on ongelma. Jos pyydetään nimenomaan muita konsteja niin linjoilla ollessani haluan niitä tarjota kykyni mukaan - muistuttaen siitä, että lääkkeet eivät ole suositeltava vaihtoehto.
jos ei xx-hoito kiinnosta niin sitten ryyppää, kunnes henki lähtee tai alkaa kiinostamaan.
tieto xx-hoidosta ei viivästytä holistisen elämän muutosta, tieto voi olla ja tuntuu usein olevan juopon mielestä aivan ihana tekosyy ryypätä lisää.
sama se mikä tekosyy, juoda pitää.
se on hänen ongelmansa, josta on kuitenkin kiva, oikein kiva syyttää muita.
itsessäänhän ei vieläkään ole mitään vikaa.
mutta se, että jo juomisen lopettaneet syyttää toisia raitistuneita "väärin raitistamisesta" on sitten oma juttunsa.
mahtunee kai mielipiteitä.
niin harva pystyy oikeasti raitistumaan, että muutama kuollut siihen lisää ei näy missään tilastossa poikkeuksena.
voihan joku tulla autetuksi hyssyttelyllä ja ymmärtämällä ?
en kyllä itse usko siihen, tällä kokemuksella.
kuollut siinä itse oli kuitenkin vastuussa.
muut siinä ympärillä jakoivat tai panttasivat tietojaan, varmaan hyvää tarkoittaen. kuin lasta kasvattaen.
juopon tietämättömyys ja väärät kuvitelmat voi kyllä hoitoa ihan oikeasti viivästyttää.
esteenä eniten tietysti se, että on juomatonta viinaa ja ylpeyttä sekä puuttuva oma halu muutokseen.
viina vie eikä siinä kaikilla ole mitään jarruja missään vaiheessa.
olisko pukki aikanaan jättänyt tuomatta jarrusukat ?
- Suotuulia
Kun kerran minäkin toivuin. Olin jo menettänyt toivoni, taistelin liian kauan yksin tuulimyllyjä vastaan. Vasta kun tartuin puhelimeen ja soitin a-klinikalle, jossa aloin säännöllisen terapia, sekä aa:n "Pirjolle", joka sanoi: sydämellisesti tervetuloa mukaan naisten omaan aa-ryhmään, aloin toipumaan. Siitä on jo kolmatta vuotta, mutta en ole retkahtanut kertaakaan, enkä aio juoda tänään.
Yksin minä en toipunut, kokeilin kaikki mitä kokeiltavissa oli: jokainen yritys päättyi vähintään kolmen kuukauden kuluttua retkahtamiseen ja juominen palautui ennalleen.
Siis: tytöt, älkää yrittäkö taistella yksin tätä viinanpirua vastaan: On turha pelätä leimautumista, että sinut nähdään aa-istunnossa tai a-klinikalla, sillä on paljon isompi häpeä kun sinut nähdään humalassa. Kaikki tietää että tyttö pämppää, paitsi tyttö itse kuvittelee, että pämppää salaa... näinhän se menee meillä "tytöillä". Toipumista ja raittiutta. - calmato
Ihan huvittaa kun lukee tämän ketjun viestit. Sinulle tarjotaan monenlaisia avunsaantipaikkoja, kun kerran itse kirjoitat että et jaksa enää etkä selviä yksin.
Sitten kun joku ilman ulkopuolista apua viinasta eroon päässyt kertoo onnistuneensa, alat uskoa että sinä sittenkin selviät yksin.
Selviä hyvä ihminen. Vaikka mikä oikeastaan on muuttunut? Ensin koet että et selviä yksin, nyt uskot että selviät yksin.
Kuinka monta kertaa aikaisemmin olet jo yrittänyt selvitä yksin?
Kuinka monta kertaa olet selvinnyt yksin?
Mikä on muuttunut parissa päivässä niin, että nyt selviätkin yksin?
Kyllä tämä alkoholismi on kaikkein perkeleellisin tuntemani sairaus. Katkeraan loppuun asti se ihmistä pyörittää ja pettää uskomaan että...- Myrkkysumakki
Suurin osa raitistuneista, jopa 80 %, on omatoimisesti raitistuneita.
Eri hoitomenetelmien tulokset ovat häkellyttävän huonoja siihen verrattuna. Vain noin 7 % hoitoon osallistuneista raitistuu.
En sitten tiedä kumpi on uhkarohkeampaa - uskoa omiin kykyihinsä vai johonkin kerhoon. - yksin selviää
Myrkkysumakki kirjoitti:
Eri hoitomenetelmien tulokset ovat häkellyttävän huonoja siihen verrattuna. Vain noin 7 % hoitoon osallistuneista raitistuu.
En sitten tiedä kumpi on uhkarohkeampaa - uskoa omiin kykyihinsä vai johonkin kerhoon.niin tuskin kenelläkään on mitään sitä vastaan.
tietysti ihmetyttää miksi pitää sitten täällä kysellä yhtään mitään asiasta, kun kerran yksin selviää ?
ja mitä se yksin selviäminen sitte käytännössä on ?
viikkoja, kuukausia kärvistelyä ennen kuin ilmaantuu pakottava syy "ottaa pari saunakaljaa"?
itse en selviytynyt itse. eikä se yrityksen puutteeseen kaatunut. oli vaan mahdotonta.
yksin kai jokainen kokeilee ensin selvitä ja moneen, moneen kertaan. sitte kuolee tai uskoo.
mulle se on ihan sama, kunhan alkoholistilla on tieto mistä saa apua.
loppu vastuu jää juopolle. - Uutta vuotta !
yksin selviää kirjoitti:
niin tuskin kenelläkään on mitään sitä vastaan.
tietysti ihmetyttää miksi pitää sitten täällä kysellä yhtään mitään asiasta, kun kerran yksin selviää ?
ja mitä se yksin selviäminen sitte käytännössä on ?
viikkoja, kuukausia kärvistelyä ennen kuin ilmaantuu pakottava syy "ottaa pari saunakaljaa"?
itse en selviytynyt itse. eikä se yrityksen puutteeseen kaatunut. oli vaan mahdotonta.
yksin kai jokainen kokeilee ensin selvitä ja moneen, moneen kertaan. sitte kuolee tai uskoo.
mulle se on ihan sama, kunhan alkoholistilla on tieto mistä saa apua.
loppu vastuu jää juopolle.Näin se menee, olen samaa mieltä. Kyllä sitä apua tarvitaan ainakin alkuun. Sitten kun on selvinnyt pahimmasta, voi ottaa niitä itsnäisiäkin askelia.
Mitä häpeämistä avun tarpeessa sitten on. Parempi on pyytää ja hakea apua kuin yrittää kotona hampaat irvessä. Pakkaa on sekoitettava ja jaettava kortteja uudelleen koska entinen malli vie aina uuteen putkeen.
Minä tarvitsin tiivistä apua ensimmäiset viikot. Jatkosta selvisin miten selvisin, mutta raittiina olen pysynyt. En olisi tässä ellei myllerrystä olisi tullut. Mitään en menettänyt, olen saanut itsetuntoa ja parempaa sisältöä elämälleni, myös läheisilleni.
Kaikki tämä on mahdollista myös sinulle, aloittaja, etsi ja ota kaikki apu vastaan. Valitse sitten mikä sinulle parhaiten sopii. On niitä erilaisia olemassa.
Jokaisella kai tämä tie on yksilöllinen koska jokaisen ihmisen pohja on eri tasolla ja elämäntilanne erilainen.
Edelleenkin peräänkuulutan sitkeyttä ja peräänantamattomuutta. Tee hyvä päätös ja pysy siinä hinnalla millä hyvänsä. Nyt on sopiva päivä siihen ! - lopussa kiitos seisoo.
Myrkkysumakki kirjoitti:
En sitten tiedä kumpi on uhkarohkeampaa - uskoa omiin kykyihinsä vai johonkin kerhoon.No kukapa toista voisi raitistaa. Itse on toimeen tartuttava jokatapauksessa ja siitä se alkaa. Mennäkö yksin vai yhdessä, siinä pähkinää purtavaksi sama kumpaan kallistuu.
- calmato
Myrkkysumakki kirjoitti:
En sitten tiedä kumpi on uhkarohkeampaa - uskoa omiin kykyihinsä vai johonkin kerhoon.Ei minulla ole tietenkään mitään sitä vastaan, että keskustelun aloittaja selviää yksin. Minkä ihmeen takia hän sitten palstalla asiaa kyselee?
Miksi hän kirjoittaa
"Nyt on viinan tuskat niin kamalat et repeän kohta palasiksi,tätä tuurijuoppoutta on minulla kin tilaisuus tulee."
Ei tämä nyt tasapainoiselta, terveeltä ja iloiselta yksin selviämiseltä kuulosta.
On joko aloittanut juoppotuurin tai sitten ei ole aloittanut.
Asiahan ei kuulu kenellekään muulle kuin hänelle itselleen, miksi hän silti levittää ongelmansa koko kansan luettavaksi, jos ei mitään ongelmaa edes ole olemassa vaan täti hoitelee itsensä takaisin kohtuukäyttäjäksi, oikein sivistyneeksi sellaiseksi :-D - ihan ihan lopussa
calmato kirjoitti:
Ei minulla ole tietenkään mitään sitä vastaan, että keskustelun aloittaja selviää yksin. Minkä ihmeen takia hän sitten palstalla asiaa kyselee?
Miksi hän kirjoittaa
"Nyt on viinan tuskat niin kamalat et repeän kohta palasiksi,tätä tuurijuoppoutta on minulla kin tilaisuus tulee."
Ei tämä nyt tasapainoiselta, terveeltä ja iloiselta yksin selviämiseltä kuulosta.
Asiahan ei kuulu kenellekään muulle kuin hänelle itselleen, miksi hän silti levittää ongelmansa koko kansan luettavaksi, jos ei mitään ongelmaa edes ole olemassa vaan täti hoitelee itsensä takaisin kohtuukäyttäjäksi, oikein sivistyneeksi sellaiseksi :-DToivon että luet,koska loukkasti minua syvästi.
En kirjoittanut tälle palsatlle sen takia että levittelisin elämääni julkisesti.
Kysyin neuvoja mistä apua voisin hakea,koska itse siihen en pysty.
Aa kerhosta ilmaisin mielipiteeni ja se ei miksikään tule muutumaan,koska olen siellä joskus käynyt.
Voisin tässä hyvinkin tarkasti kertoa minkä käsityksen siitä sain,ja mitä myöhemmin näin.
Mutta en sitä tee koska saan taas ihmiset niskoilleni.
Olen kiitollinen siitä että sain vinkkejä paikasta mistä apua sain,ja tänään sinne otin yhteyttä.
Jokaisella on se oma selviytymis tarinansa ja keinonsa selviytyä,sinulla ei ole mitään oikeutta minua arvostella.
Jos halusit loukata minua ja väheksyä ongelmaani siinä onnistuit täydellisesti,toivottavasti vuoden viimeisestä päivästä tuli sinulle hyvä.
Ja jos kuvittelet että kirjoittelin tänne krapulassa tai humalassa erehdyt todella pahasti.
Mutta niinhän se metsä vastaa kun sinne huudetaan vai mitä. - Myrkkysumakki
ihan ihan lopussa kirjoitti:
Toivon että luet,koska loukkasti minua syvästi.
En kirjoittanut tälle palsatlle sen takia että levittelisin elämääni julkisesti.
Aa kerhosta ilmaisin mielipiteeni ja se ei miksikään tule muutumaan,koska olen siellä joskus käynyt.
Voisin tässä hyvinkin tarkasti kertoa minkä käsityksen siitä sain,ja mitä myöhemmin näin.
Olen kiitollinen siitä että sain vinkkejä paikasta mistä apua sain,ja tänään sinne otin yhteyttä.
Jokaisella on se oma selviytymis tarinansa ja keinonsa selviytyä,sinulla ei ole mitään oikeutta minua arvostella.
Jos halusit loukata minua ja väheksyä ongelmaani siinä onnistuit täydellisesti,toivottavasti vuoden viimeisestä päivästä tuli sinulle hyvä.
Ja jos kuvittelet että kirjoittelin tänne krapulassa tai humalassa erehdyt todella pahasti.
Mutta niinhän se metsä vastaa kun sinne huudetaan vai mitä.Kun joku pyrkii loukkaamaan sinua siitä, että haluat ajatella itse etkä vain seurailla laumaa, ajattele, että heillä ei ole kykyjä muuhun.
Koska heillä ei ole kykyjä itsellään, voidakseen paremmin he repivät muita samalle tasolle kuin missä kokevat olevansa: surkeiksi pieniksi voimattomiksi ressukoiksi, joiden ainoa hupi on sääliä itseään ja omaa kohtaloaan.
Sinä pystyt muuttamaan itsesi ja elämäsi - toisten tuella toki, mutta sinä teet sen itse.
*halaus* - ihan ihan lopussa
Myrkkysumakki kirjoitti:
Kun joku pyrkii loukkaamaan sinua siitä, että haluat ajatella itse etkä vain seurailla laumaa, ajattele, että heillä ei ole kykyjä muuhun.
Koska heillä ei ole kykyjä itsellään, voidakseen paremmin he repivät muita samalle tasolle kuin missä kokevat olevansa: surkeiksi pieniksi voimattomiksi ressukoiksi, joiden ainoa hupi on sääliä itseään ja omaa kohtaloaan.
Sinä pystyt muuttamaan itsesi ja elämäsi - toisten tuella toki, mutta sinä teet sen itse.
*halaus*Näinhän se taitaa olla lyötyä on helppo lyödä,minä viimeksi kaipaisin hänen kaltaistensa vittuilua.
Mutta minkäs teet seuraavaksi alkaa varmaan keljuilemaan joko on pullo korkattu.
Olisi pitänyt olla tänä kone tänään jättää avamatta,niin pahaa teki.
Sinulle halaus. - sivustaseurannut..
Näinhän se taitaa olla lyötyä on helppo lyödä,minä viimeksi kaipaisin hänen kaltaistensa vittuilua.
Mutta minkäs teet seuraavaksi alkaa varmaan keljuilemaan joko on pullo korkattu.
Olisi pitänyt olla tänä kone tänään jättää avamatta,niin pahaa teki.
Sinulle halaus.ketjusta luettuaan kieltämättä tulee mieleen ettet täysin selväpäisenä ole viestejäsi kirjoittanut, senverran sekavilta ne tuntuvat. Ellei sitten ole tarkoituksellista riidanhaastamista sinulta.
- ihan ihan lopussa
sivustaseurannut.. kirjoitti:
ketjusta luettuaan kieltämättä tulee mieleen ettet täysin selväpäisenä ole viestejäsi kirjoittanut, senverran sekavilta ne tuntuvat. Ellei sitten ole tarkoituksellista riidanhaastamista sinulta.
Kirjoitin nämä viestit todella tilanteessa jossa olin epätoivoinen.
Mutta mitä minä sinulle selittämään ja jos elämäni näin tylsää on että koneella istun,se on sitten voi voi.
Pitää kai teidän iloksenne ruveta juomaan,kai jostain vielä jemma pullo löytyy.
Ratkiriemukasta uuttavuotta kaikille. - Myrkkysumakki
sivustaseurannut.. kirjoitti:
ketjusta luettuaan kieltämättä tulee mieleen ettet täysin selväpäisenä ole viestejäsi kirjoittanut, senverran sekavilta ne tuntuvat. Ellei sitten ole tarkoituksellista riidanhaastamista sinulta.
Myönnän, että uteliaisuuteni heräsi: Miksi kirjoitit tuon viestin?
Valaaksesi lisäuskoa raitistumisen mahdollisuuteen ihmiselle, joka on hädässä?
Purkaaksesi pahaaoloasi johonkin syyttömään, koska et uskalla purkaa sitä siihen, joka sen on aiheuttanut?
Kokeaksesi ylemmyydentunnetta ja hetkellistä voitonriemua onnistuneesta loukkauksesta?
Olisi kiva kuulla. - ihan ihan lopussa
Myrkkysumakki kirjoitti:
Myönnän, että uteliaisuuteni heräsi: Miksi kirjoitit tuon viestin?
Valaaksesi lisäuskoa raitistumisen mahdollisuuteen ihmiselle, joka on hädässä?
Purkaaksesi pahaaoloasi johonkin syyttömään, koska et uskalla purkaa sitä siihen, joka sen on aiheuttanut?
Kokeaksesi ylemmyydentunnetta ja hetkellistä voitonriemua onnistuneesta loukkauksesta?
Olisi kiva kuulla.Sinä tuntematon ystäväni en osaa kirjoittaa kovin kirjakielellä ja kun ensimmäistä kertaa kirjoitin olin todella epätoivoinen.
Kuinka moni siinä osaa hirvittävän fiksusti ja kirjaopillisesti kirjoittaa,ei varmaan kovin moni.
Minun elämääni on mahtunut ihmisiä jotka saavat jotain nautintoa,minun loukkamisestani.
Minä en ole ylpeä kaikista teoistani ja vähiten alkoholi ongelmastani,osa minusta vaan voi todella huonosti.
Soitin aamulla päihdepalvelusäätiöön ja menen ensi ma sinne juttelemaan,uskon että vielä selviän.
Sanon suoraan että kadun kun tänne kirjoitin,en ikinä enää avaa tätä keskustelupalstaa.
Voi hyvin. - calmato
Mutta niinhän se metsä vastaa kun sinne huudetaan vai mitä.Kukaan muu kuin sinä itse ei ole vastuussa niistä tunteista, joita jonkun toisen ihmisen mielipiteen lukeminen sinussa aiheuttaa. Emme tunne toisiamme, eikä minulla ole pienintäkään halua pahoittaa sinun mieltäsi. Kirjoitin vain miltä asia minun mielestäni näyttää.
Olen läheltä seurannut yhden naispuolisen sukulaiseni juomahistorian kaikkine mahdollisine kiemuroineen. Hänkin on ollut tosi kova loukkaantumaan aina kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta.
Eikö ole merkillistä, että minä aiheutin sen, että hän noustessaan junaan joutui ensi töikseen menemään ravintolavaunuun juomaan itsensä humalaan? Tämän aiheutin huolimatta siitä, että minä en ollut mukana junassa! Minulla oli hänenkin tunteisiinsa ja tekemisiinsä valtava vaikutus, vaikka jäin vaan asemalle vilkuttamaan, kun ensin olin tuonut hänet autollani rautatieasemalle.
Naisparka pahoitti mielensä, kun ei saanut olla meillä toista viikkoa enää täysihoidossa. Olin huono emäntä. En ymmärtänyt että kuka tahansa voi toisinaan pissata sänkyyn tai oksentaa saadessaan kovan yskänpuuskan. Hänen mielestään oksentaminen näät johtui yskimisestä eikä alkoholista.
Naisparka oli tosi loukkaantunut, kun joutui nukkumaan märällä patjalla, kun en minä suostunut vaihtamaan sänkyä hänen kanssaan. - sivustaseu....
Sinä tuntematon ystäväni en osaa kirjoittaa kovin kirjakielellä ja kun ensimmäistä kertaa kirjoitin olin todella epätoivoinen.
Kuinka moni siinä osaa hirvittävän fiksusti ja kirjaopillisesti kirjoittaa,ei varmaan kovin moni.
Minun elämääni on mahtunut ihmisiä jotka saavat jotain nautintoa,minun loukkamisestani.
Minä en ole ylpeä kaikista teoistani ja vähiten alkoholi ongelmastani,osa minusta vaan voi todella huonosti.
Soitin aamulla päihdepalvelusäätiöön ja menen ensi ma sinne juttelemaan,uskon että vielä selviän.
Sanon suoraan että kadun kun tänne kirjoitin,en ikinä enää avaa tätä keskustelupalstaa.
Voi hyvin.palstalla kukaan mitään pahaa ole halunnut. Sinulle on yritetty tarjota apua, mutta apu on ollut sellaista mitä sinä et ole katsonut tarvitsevasi, näin olen ymmärtänyt ketjua luettuani. Turha siitä on käydä kinastelemaan ja kenenkäään mieltään pahoittamaan.
Mene sinä maanantaina hakemaan apua itsellesi paikasta jonka uskot itseäsi auttavan ja yritä nyt saada mielesi rauhoittumaan.
Jos kaikesta huolimatta nyt juomaan alat niin turha sinun on siitä palstalaisia syytellä, kyllä ne syyt sinun pitää jostain muualta etsiä. Rauhallista vuoden vaihdetta sinulle. - Myrkkysumakki
calmato kirjoitti:
Kukaan muu kuin sinä itse ei ole vastuussa niistä tunteista, joita jonkun toisen ihmisen mielipiteen lukeminen sinussa aiheuttaa. Emme tunne toisiamme, eikä minulla ole pienintäkään halua pahoittaa sinun mieltäsi. Kirjoitin vain miltä asia minun mielestäni näyttää.
Olen läheltä seurannut yhden naispuolisen sukulaiseni juomahistorian kaikkine mahdollisine kiemuroineen. Hänkin on ollut tosi kova loukkaantumaan aina kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta.
Eikö ole merkillistä, että minä aiheutin sen, että hän noustessaan junaan joutui ensi töikseen menemään ravintolavaunuun juomaan itsensä humalaan? Tämän aiheutin huolimatta siitä, että minä en ollut mukana junassa! Minulla oli hänenkin tunteisiinsa ja tekemisiinsä valtava vaikutus, vaikka jäin vaan asemalle vilkuttamaan, kun ensin olin tuonut hänet autollani rautatieasemalle.
Naisparka pahoitti mielensä, kun ei saanut olla meillä toista viikkoa enää täysihoidossa. Olin huono emäntä. En ymmärtänyt että kuka tahansa voi toisinaan pissata sänkyyn tai oksentaa saadessaan kovan yskänpuuskan. Hänen mielestään oksentaminen näät johtui yskimisestä eikä alkoholista.
Naisparka oli tosi loukkaantunut, kun joutui nukkumaan märällä patjalla, kun en minä suostunut vaihtamaan sänkyä hänen kanssaan.Nyt korkea aika lopettaa toisen kiusaaminen, mitä luulet?
Sinun sukulaisnaisesi pissaamiset (taas pissakakkajuttuja, eikö teillä oikeasti ole vessahommat hallussa? ) eivät kyllä liity tähän kuin sinun päässäsi.
Annas olla nyt. - voipytty
Mutta niinhän se metsä vastaa kun sinne huudetaan vai mitä.kommentoin jäsenenä silti tuota AA:ta koskevaa kohtaa: Nykyisin AA:n kokoukset eivät ole kerhoja. Paremminkin ne ovat vertaistukiryhmiä sieltä yhteiseen ongelmaan apua hakeville ihmisille. Olen vuosien kuluessa nähnyt siellä raitistuvan tai ratkenneen alkoholisteja, joilla on minua huonommat tai paremmat lähtökohdat. Raitistuneille yhteistä on, että ovat löytäneet oman pohjansa.
Toivon, että a.p. on sen nyt löytänyt ja saa pysyvän avun mainitsemastaan paikasta.
Pyhimyksiä aa:sta ei löydy hakemallakaan.
Raitista vuodenvaihdetta ja uuttakin päivä kerrallaan. - calmato
Myrkkysumakki kirjoitti:
Nyt korkea aika lopettaa toisen kiusaaminen, mitä luulet?
Sinun sukulaisnaisesi pissaamiset (taas pissakakkajuttuja, eikö teillä oikeasti ole vessahommat hallussa? ) eivät kyllä liity tähän kuin sinun päässäsi.
Annas olla nyt.Aikuinen ihminen on itse vastuussa omista tunteistaan. Muut ihmiset eivät aiheuta niitä.
Buster Keatonin leffoja katsoin tässä juuri. Osa meistä nauroi, osaa ne ei mitenkään huvittanut. Onko Buster Keaton vastuussa sekä siitä että jotkut nauravat että siitä, että joidenkin mielestä leffat oli aika tylsiä, eikä edes hymyilyttänyt kertaakaan?
Mistähän kaikesta sinä ja minä ollaankaan vastuussa tässä maailmassa. Kyllä me ollaan isoja tekijöitä, pyöritetään koko maailmaa ja muiden tunteita mielin määrän. Vai onko asia sittenkään sillä tavalla?
Minä en tahallani kiusaa sen enempää ihmisiä kuin eläimiäkään. En nyt aio ollenkaan suostua tuon onnettoman ihmisen syyteltäväksi. En aiheuta hänen tunne-elämänsä aaltoilua sen enempää kuin kengänpohjiensa kulumistakaan. - Myrkkysumakki
calmato kirjoitti:
Aikuinen ihminen on itse vastuussa omista tunteistaan. Muut ihmiset eivät aiheuta niitä.
Buster Keatonin leffoja katsoin tässä juuri. Osa meistä nauroi, osaa ne ei mitenkään huvittanut. Onko Buster Keaton vastuussa sekä siitä että jotkut nauravat että siitä, että joidenkin mielestä leffat oli aika tylsiä, eikä edes hymyilyttänyt kertaakaan?
Mistähän kaikesta sinä ja minä ollaankaan vastuussa tässä maailmassa. Kyllä me ollaan isoja tekijöitä, pyöritetään koko maailmaa ja muiden tunteita mielin määrän. Vai onko asia sittenkään sillä tavalla?
Minä en tahallani kiusaa sen enempää ihmisiä kuin eläimiäkään. En nyt aio ollenkaan suostua tuon onnettoman ihmisen syyteltäväksi. En aiheuta hänen tunne-elämänsä aaltoilua sen enempää kuin kengänpohjiensa kulumistakaan.Et tahallasi kiusaa?
Ok, sitten on varmaan korkea aika sinun opetella tietämään, millaiset sanomiset satuttavat toista ihmistä. Tämä on sinun kirjoittamasi:
"Ei tämä nyt tasapainoiselta, terveeltä ja iloiselta yksin selviämiseltä kuulosta.
Asiahan ei kuulu kenellekään muulle kuin hänelle itselleen, miksi hän silti levittää ongelmansa koko kansan luettavaksi, jos ei mitään ongelmaa edes ole olemassa vaan täti hoitelee itsensä takaisin kohtuukäyttäjäksi, oikein sivistyneeksi sellaiseksi :-D"
Pitäisköhän sinun ns. "work on your people skills"? - http://www.paihdesaatio.fi/
Sinä tuntematon ystäväni en osaa kirjoittaa kovin kirjakielellä ja kun ensimmäistä kertaa kirjoitin olin todella epätoivoinen.
Voi hyvin.Hei taas,
Hyvä kun soitit ja sait ajan. Minä olen käynyt päihdepalvelusäätiöllä pari vuotta säännöllisesti. Olen aina välillä juonut jälleen tosi rankasti, mutta nyt olen ollut jonkin aikaa raittiina. Käyn terapiassa ja olen käynyt myllyhoidonkin Päihdepalvelusäätiöltä saamallani lähetteellä, kunnan kustantamana! AA:ssa kävin aikani, mutta en käy enää. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, se on upea juttu, jonka avulla miljoonat ovat raitistuneet ja pysyneet raittiina.
Onnea matkaan! Kokemukseni on, että koko ajatusmaailman pitää muuttua alkoholismin ja sanoisinko koko elämän suhteen. Se ei käy hetkessä, vaikka tekninen viinanjuonti loppuisikin. On hienoa huomata pienetkin edistysaskeleet. Esim. siinä onko alkoholi mielessä tietyissä tilanteissa tai AINA, niin kuin monta vuotta oli.
Onnellista uutta vuotta sinulle! - Virdahepo
calmato kirjoitti:
Ei minulla ole tietenkään mitään sitä vastaan, että keskustelun aloittaja selviää yksin. Minkä ihmeen takia hän sitten palstalla asiaa kyselee?
Miksi hän kirjoittaa
Asiahan ei kuulu kenellekään muulle kuin hänelle itselleen, miksi hän silti levittää ongelmansa koko kansan luettavaksi, jos ei mitään ongelmaa edes ole olemassa vaan täti hoitelee itsensä takaisin kohtuukäyttäjäksi, oikein sivistyneeksi sellaiseksi :-DMiten hirveän tyhmä sinä olet! Häpeä, häpeä, HÄPEÄ !!! Osaatko edes sitä? Tuommoinen tyyppi ei kauan selvänä kestä, oletan. Tuollako tyylillä sinä raittiina keplottelet. voi sua ressun ressun raukkista ja yäk.
- tillintalliaiset
Myrkkysumakki kirjoitti:
Et tahallasi kiusaa?
Ok, sitten on varmaan korkea aika sinun opetella tietämään, millaiset sanomiset satuttavat toista ihmistä. Tämä on sinun kirjoittamasi:
"Ei tämä nyt tasapainoiselta, terveeltä ja iloiselta yksin selviämiseltä kuulosta.
Asiahan ei kuulu kenellekään muulle kuin hänelle itselleen, miksi hän silti levittää ongelmansa koko kansan luettavaksi, jos ei mitään ongelmaa edes ole olemassa vaan täti hoitelee itsensä takaisin kohtuukäyttäjäksi, oikein sivistyneeksi sellaiseksi :-D"
Pitäisköhän sinun ns. "work on your people skills"?calmato lienee asiallisin ja rehellisen neuvoja näillä sivuilla.
jos hän toteaa päivänselvät asiat( siis selvät kaikille muille paitsi aloittajalle ja toiselle samanlaiselle) niin siitä pitää vetää nenää kippuraan.
senkun vetää.
ei aloittajan monitahoinen pään vaiva sillä poistu mutta hoitoon hakeutumista saattaa nopeuttaa.
siperia opettanee sen, mitä muuten ei ole halua/kykyä oppia.
- Härdeli
Kuten olet huomannut, niin kyllä se on näinin tai kuitenkin sitten niin, että miten vai kuinka ja mikä on oikeia tapa. Älä kuitenkaan raitistu väärällä tavalla kun se voi johtaa juomiseen.
- muuta oikeasti
mites tulee mieleen neljävuotias uhmaikäinen.
pissat on housussa, kun joku muu on sinne kussu. paha olokin on ja se on kaikien muiden vika, ei oma. joku muu on ryypänny sun suulla. siitä asiastahan sinä et mitään tiedä ja kiistät kaiken.
alkoholiongelma on tai ei oo, miten milloinki. riippuu tuleeko valehdeltua normaalisti vaiko suunnilleen totta puhuttua.
sinä olet alkoholisti ja paikat, mistä voit hakee siihen apua on selvästi kerrotuu ja googlaamalla saat niitä lisää.
paikat on tosin sulle jo ennenkin selitetty, olethan kokeillut hoitoa "vähän sinnepäin".
ainoa vika niissa on, että sinä haluaisit joskus välillä "puolisäälikoomassa" hoitaa alkoholismiasi mutta et halua lopettaa juomista etkä pillereitä.
sinulla on lääkeongelma ja alkoholiongelma eli olet sekakäyttäjä. mutta salailu jatkuu, luulet ettei kukaan asiaa huomaa kun olet mitä olet.
kyllä huomaa. olet hyvin lähellä omaa pohjaasi, henkinen puoli on enää rippeiden varassa. sen huomaa tuosta sekoilusta ja syyn vierittämisestä aina muille.
hyvästi ja kepeät mullat. tai sitte alat ottamaan ongelmasi vakavasti.
sama mulle kunhan ei tavata ollessasi tuossa kaljakiertuekunnossa.
samaa paskavalhetta en jaksa kuunnella tai haistaa.
lopeta valitus ja muitten syyttely omista virheistäsi. tee valintasi.- Myrkkysumakki
Täytyy sanoa, että tämä palsta on oikea inhimillisyyden viemäri.
Sikäli siis nämä toistuvat kakka-keyjut sopivat tänne oikein mainiosti. - Eerikäinen
Onko paha olo.
Hae apua. - Rouva Huu
Eerikäinen kirjoitti:
Onko paha olo.
Hae apua.Ei ole paha olo mutta on se joskus tullut ja hyvinkin herkästi. Kun nääs juomisen takia on ollut vähän niinkuin hermoheikko ja ottaa nokkiinsa jo pelkästä savun hajusta. Olen joutunut kyselemään milloin keltäkin, olenko nyt loukkaantunut liian herkästi ja otinko tuon liian vakavasti.
Et sellaista se sitten on. Tulee allergiseksi vähän kaikelle.
Lähelläni on onneksi tosi lujahermoinen henkilö (ei ole koskaan ollut alkoholiongelmainen), jonka suhtautumisista erinäisiin asioihin olen yrittänyt otta oppia. Mulla on käynyt tuuri.
Veikkaan, että niilläkin ns, yksinraitistujilla on joku tällainen olemassa. Olenko ihan väärässä?
Itseni mukaan lukien, olen se herkkähermoinen äkäpussi jollaisia alkoholistit monesti ovat ja siksi koetetaan turruttaa paha olo juomalla.
Pitäisi olla kahva jossain kohtaa kehossa josta se vahvempi voisi tarpeen tullen ravistaa kun ei itse osaa tai kykene.
Joo, paha puoli on siinä kun kirjoittelee kaiken kansan nähtäville, että saa varautua jos jonkinlaiseen kommenttiin. Yksin kun puhelee, tulee harvoin riitaa. Kummallist on vain, että mieli silti kulkee matalana ja ajatukset pullon sisäpuolella.
Totuus on se, että sellaisa juttuja tulee vastaan harva se päivä joista voisi mielensä pahoittaa. Kuitenkin uskallan sanoa itse juuri samaa kokeneena naisena kuin ketjun aloittajakin, kun raitistut niin myös vahvistut. Henkisesti ja kaikin puolin.
Voimia aloittajalle ja Iloista Raitista Uutta vuotta kaikille palstalaisille !
- Anonyymi
Oletko ennakkoluuloinen? Miksi AA vierastat, mene heti jos apua etsit, itse menin mihin vaan kun kerrottiin mistä apaua voi saada, mutta olin "sika" pohjalla kaiken menettäneenä.
www.alkoholiongelma.com - Anonyymi
Mohonar voi soittaa
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185443MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1182828- 142688
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6022074Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1281827Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701372Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421345Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31138Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4001084Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641077