Lapselle pankkitili

???

Yhteishuoltajilta haluaisin kysyä tällaista:

Onko missään pankissa mahdollista avata alaikäiselle lapselle tiliä niin että siihen ei tule toiselle huoltajalle käyttöoikeutta? Ja niin että tilinavaamiseen ei tarvita ollenkaan toisen huoltajan lupaa tai allekirjoitusta?

Tästä on nyt tullut etän kanssa ongelma. Isä putsasi lapsen tilin. Rahat eivät tosiaankaan olleet isän tilille tallettamia.

13

2041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainaki

sovittiin pankin kans ett saa nähdä tilitiedot muttei nostaa. pankissa älyttiin just toi,vaikkei lapsen isä sellasta teekkään.
      kysy pankista

• hanzq

Itse olen avannut lapselle pitkäaikaisen säästötilin ilman isän suostumusta osuuspankissa. Ei kysytty mitään pankin puolelta.

Sampo pankissa isovanhempien vaatimuksesta avattu käyttötili, ei siihenkään isän lupia kyselty, eikä kysytty annetaanko isälle käyttöoikeus.

• on automaattisesti

käyttö-oikeus lapsensa tileihin, joten niihin kannattaa laittaa estot pikaisesti.
        Itsekin yllätyin aikoinaan kun olin virallisesti yksinhuoltaja ja silti lasten tileihin oli etä-isällä oikeus! Onneksi se tuli pankissa puheeksi ja osasin sen erikseen kieltää.

• Entinen yh

yritin avata lapsille tilit mutta vaadittiin sekä isän lupa että isällä olisi ollut käyttöoikeus tiliin.
        Lopulta avasin tilit vasta, kun sain yksinhuoltajuuden. Silloin ei isällä mitään oikeuksia tileihin. Jos jollekulle näin pankissa sanottu, kehottaisin menemään selvittämään asian.

• aivan varma

ettei etä pääse rahoihin niin pidä tili omissa nimissäsi.

• ...meillä

Siinä on vaan se ongelma, että jos haluaa säästää lapselle suurempia summia, tili on oltava lapsen nimissä, tai muuten joutuu maksamaan lahjaveroa, jos/kun tilillä olevat varat siirretään lapsen nimiin esim. 18 vuotiaana. Jos tili alusta asti lapsen nimissä, lahjaveroa ei tarvitse maksaa, jos säästöt on tehty pitkällä aikavälillä. (En kyllä nyt muista summaa, jonka omalle lapselle saa vuodessa lahjoittaa ilman lahjaveroa.)

Mä sain ainakin osuuspankissa avata lapselle tilin, jonne ei ole minun ja lapsen lisäksi kenellään käyttöoikeutta. Kysyin vielä asiaa erikseen, että eihän lapsen isä pysty varoja sieltä nostamaan, vaikka meillä yhteishuoltajuus onkin. Tilin olen tarkoittanut lapsen käyttöön, olen siirtänyt sinne silloin tällöin pienehköjä summia rahaa sekä lapsen saamia lahjarahoja. Eli ei mitään miljooonia, mutta ketuttas silti TODELLA paljon, jos iskä kävis putsaamas tilin sileäksi omiin tarpeisiina (en kyllä ihan heti uskois hänestä sellaista, mutta mistäpä noista tietää... Ü) Lapsen isä ei edes tiedä koko tilin olemassaolosta...

• edunvalvoja
        ...meillä kirjoitti:

Siinä on vaan se ongelma, että jos haluaa säästää lapselle suurempia summia, tili on oltava lapsen nimissä, tai muuten joutuu maksamaan lahjaveroa, jos/kun tilillä olevat varat siirretään lapsen nimiin esim. 18 vuotiaana. Jos tili alusta asti lapsen nimissä, lahjaveroa ei tarvitse maksaa, jos säästöt on tehty pitkällä aikavälillä. (En kyllä nyt muista summaa, jonka omalle lapselle saa vuodessa lahjoittaa ilman lahjaveroa.)

Mä sain ainakin osuuspankissa avata lapselle tilin, jonne ei ole minun ja lapsen lisäksi kenellään käyttöoikeutta. Kysyin vielä asiaa erikseen, että eihän lapsen isä pysty varoja sieltä nostamaan, vaikka meillä yhteishuoltajuus onkin. Tilin olen tarkoittanut lapsen käyttöön, olen siirtänyt sinne silloin tällöin pienehköjä summia rahaa sekä lapsen saamia lahjarahoja. Eli ei mitään miljooonia, mutta ketuttas silti TODELLA paljon, jos iskä kävis putsaamas tilin sileäksi omiin tarpeisiina (en kyllä ihan heti uskois hänestä sellaista, mutta mistäpä noista tietää... Ü) Lapsen isä ei edes tiedä koko tilin olemassaolosta...

Huoltaja on automaattisesti myös edunvalvoja ellei muuta ole sovittu. Näin ollen pankki ei pystyisi mitenkään estämään jos huoltaja päättäisi selvittää tilin ja tyhjentämään sen. Tuo summa on muuten niin suuri että harvempi niin paljoa pystyy lapselleen säästämään. Eikä sellaista suurta summaa kannatakaan 18-vuotiaalle pätkäyttää kerralla!
        Edelleen olen sitä mieltä että jos on jo etä kerran käynyt tilin tyhjentämässä, kannattaa pitää tili omissa nimissään niin voi olla aivan varma että sitä ei kukaan tyhjennä!

• osuuspankissa
        ...meillä kirjoitti:

voi aukaista tilin lapsen nimelle niin, ettei vaadita molempien vanhempien paikalla oloa. Ainakaan Nordeassa tällainen ei onnistu.

Onneksi etä aikoinaan suostui antamaan minulle yksinhuoltajuuden, joten asioiden hoitaminen on ollut helppoa. Kyllä meilläkin olisi varmaan lasten tilit tyhjennetty jo moneen kertaan, jos etällä olisi ollut käyttöoikeus.

• tilin osuuspankkiin

aikoinaan ja silloin oltiin naimisissa, mutta eron tultua tiliä muutettiin, niin että vain minä tai lapseni voi sieltä nostaa rahaa. Isä ei kyllä putsaisi, mutta silti hyvä että vain meillä oikeus.
      Mutta sitten otin omin päin pohjolaan säästövakuutuksen lapselle, onnistui ilman isän suostumuksia ja säästelin sinne rahaa. Tuli tiukka kesä ja halusin nostaa sieltä vähän, niin sepä ei onnistunutkaan! Tarvittiin yhteishuoltaja isän kirjallinen suostumus nostoon, vaikka isä ei tiennyt koko säästövakuutuksen olemassaolosta, eikä sinne mitään koskaan laittanutkaan.

• tiedustellut

vakuutusyhtiön sijoitussalkun mahdollisuutta ja onko etävanhemmalla siihen mahdollisuus päästä käsiksi?

• äityli...

Pyysin lasten isää allekirjoittamaan paperin, jossa hän luopuu oikeudesta käyttää lasten tiliä.
      Minun kohdalla pankissa ollaan tarkkoja vain silloin, jos olen nostamassa rahoja tilitä.
      Yksihuoltajilla pitäisi olla oikeudet yksin lasten tileihin. Eihän silloin isällä ole mitään oikeuksia lapsiin liittyvissä asioissa.

• avattiin

Yhdessä käytiin avaamassa tili johon lapsella on täysi-ikäisenä käyttöoikeus. Alaikäsenä tarvitaan molempien vanhempien suostumus jotta tililtä voi nostaa rahaa.

• samaa asiaa

olisin halunnut avata alaikäisille lapsilleni pankkitilit, 3kpl.
      koska kuitenkin on selvinnyt, että tilejä ei ole mahdollista suojata exältä, on noussut seinä eteen.
      äityli joka elintasonsa säilyttääkseen on sujuvasti mm.lainaillut työnantajan rahoja, ei voi odottaa omaavan sen vertaa omaatuntoa ja moraalista selkärankaa, ettei myöskin putsaisi lasten tilejä, jos se olisi mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe