Pelottaa, että kuolen.

;((

Joo eli mulla on ollut kuukautiset 3kertaa, tää on siis kolmas kerta. Aiemmin ollut kai ihan normaalit, mutta nyt!! Todella runsaat ollut jo 2päivää ja heikottaa. Yöllä vuotoa ei tule lainkaan, en tiedä miksi. Mutta kun nousen sängystä ja menen vessaan! Sitten sitä tulee, ihan että näkee kun sitä putoaa vessanpönttöön. Ja aina kun pyyhin vessaäynnin jälkeen paperi on ihan veressä. Voinko kuolla?? Pelottaa ihan sairaasti. Enkä todellakaan missään nimessä uskalla kertoa kenellekkään tästä. Onko tämä ihan normaalia, kun on toka päivä? Vai kenties TODELLA vaarallista? PELOTTAAAAA !!!!

57

9451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaalia...

      on.sulla on runsaat kuukautiset.

      • noloko?

        öö kiva ku katoin sivulta jotkut sanoo et on vaikeeta kertoo äitille no mie asun isän luona miten kertoa isälle !!! siko on 15 ja sano mulle kun huomas et oli pölliny siltä suojia et " vähä nolo kantteisko sanoo iskälle "
        mut en viiti sanoo mitä teen ?!?!?!


      • tyttö99
        noloko? kirjoitti:

        öö kiva ku katoin sivulta jotkut sanoo et on vaikeeta kertoo äitille no mie asun isän luona miten kertoa isälle !!! siko on 15 ja sano mulle kun huomas et oli pölliny siltä suojia et " vähä nolo kantteisko sanoo iskälle "
        mut en viiti sanoo mitä teen ?!?!?!

        kerro vaan iskälle,koska se voi antaa sulle rahaa sä voit mennä ostaan tai pyydä siskoasi hakemaa n kaupasta.


      • rocknoodless
        noloko? kirjoitti:

        öö kiva ku katoin sivulta jotkut sanoo et on vaikeeta kertoo äitille no mie asun isän luona miten kertoa isälle !!! siko on 15 ja sano mulle kun huomas et oli pölliny siltä suojia et " vähä nolo kantteisko sanoo iskälle "
        mut en viiti sanoo mitä teen ?!?!?!

        menkat on ihan normaali asia ja iskäs varmaan ihmettelee jos ittelläs ei niitä oo,sano rohkeesti vaan kyllä se ymärtää vaikka se onki mies.


      • muumiliinisi
        noloko? kirjoitti:

        öö kiva ku katoin sivulta jotkut sanoo et on vaikeeta kertoo äitille no mie asun isän luona miten kertoa isälle !!! siko on 15 ja sano mulle kun huomas et oli pölliny siltä suojia et " vähä nolo kantteisko sanoo iskälle "
        mut en viiti sanoo mitä teen ?!?!?!

        Pyydä isältäsi rahaa lainaan, ja sano vaikka että ostat karkkia. ja ostat vaan niitä. Okei ei tainnu olla ihan paras idea. ku mull ei oo viell onneks alkanu. Enkä haluukkaan . on tuntunu kyllä parikertaaa sellasta kauheeta kipua emattimen luona jne. mut ei oo onneks vielä alkanu


      • gdfggfgd
        muumiliinisi kirjoitti:

        Pyydä isältäsi rahaa lainaan, ja sano vaikka että ostat karkkia. ja ostat vaan niitä. Okei ei tainnu olla ihan paras idea. ku mull ei oo viell onneks alkanu. Enkä haluukkaan . on tuntunu kyllä parikertaaa sellasta kauheeta kipua emattimen luona jne. mut ei oo onneks vielä alkanu

        Viesti on yli 2 vuotta vanha, joten toivon mukaan viestin kirjoittaja on jo päässyt asiassaan eteenpäin :D


      • Daaming
        gdfggfgd kirjoitti:

        Viesti on yli 2 vuotta vanha, joten toivon mukaan viestin kirjoittaja on jo päässyt asiassaan eteenpäin :D

        Lol,4 vuotta sillon ku kirjotit viestin älykääpiö!
        Mut nyt siitä on 7v


      • Luota
        Daaming kirjoitti:

        Lol,4 vuotta sillon ku kirjotit viestin älykääpiö!
        Mut nyt siitä on 7v

        Nyt 12 vuotta :D


      • Anonyymi
        Luota kirjoitti:

        Nyt 12 vuotta :D

        Nyt 15v lol


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt 15v lol

        Apua


    • ota iisisti

      Otahan tyttö nyt ihan rauhallisesti. Et sinä ole mihinkään kuolemassa. Kaikki kirjoittamasi asiat ovat täysin normaaleja.

      Ensinäkin tuo heikotus. No se voi johtua siitä runsaasta verenvuodosta. Se aiheuttaa heikotusta. Voi johtua ihan raudanpuutteesta, koska menetät rautaa koko ajan veren mukana. Kannattaa varmistella raudan saantia ennen kuukautisten alkamista ja niiden aikana syömällä esimerkiksi rautatabletteja tai lihaa ja täysjyväviljaa.
      Joillekin myös pelkkä veren näkeminen aiheuttaa heikotusta.

      Sitten tuohon yövuodon puutteeseen ja aamuiseen valumiseen. Sekin on ihan normaalia. Kuulut niihin tyttöihin ja naisiin, joilla kohtu/emätin on sen verran kallellaan, ettei veri pääse valumaan kunnolla yön aikana. Se siis kerääntyy kohdun ja emättimen "kuoppiin" ja kun nouset aamulla pystyyn, se pääsee vapaasti valumaan ja tuntuu, että verta tulee ihan hirveästi. Todellisuudessa sitä ei kovinkaan paljon tule. Se vain tuntuu siltä.

      Paperin verisyys kuuluu asiaan. Eihän veristä alapäätä voi pyykiä ilman, että veri tarttuu myös paperiin. Siinäkin yksi tippa verta näyttää paljon enemmältä, puhumattakaan sitten siitä, että pyyhkäiset paperilla kunnolla alapäätäsi.

      Ei siis mitään syytä olla huolissaan. Voi olla, että kuukautisesi vielä tuosta muuttuvat ja vuodon määrä vähenee tai sitten se pysyy vähän runsaampana. Elimistösi vasta totuttelee kuukautisiin, joten kaikenlaiset muutokset ovat mahdollisia.

      • ;))

        Ahh mikä helpotus! :)
        Kiitos paljon!
        Silti pelottaa pikkusen, mutta koitan selvitä :l


      • keskustelun aloittaja
        ;)) kirjoitti:

        Ahh mikä helpotus! :)
        Kiitos paljon!
        Silti pelottaa pikkusen, mutta koitan selvitä :l

        Nyt huomasin sellasen jutun, että kun kakkaa, niin siinä samalla kun työntää kakkaa ulos (kuulostaa nololta) niin verta valuu aina kun työntää? :OOOO Taas kauheat paineet, pelottaa ihan sairaasti.

        Vinkkejä miten kertoa kuukautisista äidille? :l Mä en todellakaan uskalla yhtäkkiä vaan töräyttää sille sitä, enkä lähettää tekstarii, se vast olis noloo ;S


      • ota iisisti
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Nyt huomasin sellasen jutun, että kun kakkaa, niin siinä samalla kun työntää kakkaa ulos (kuulostaa nololta) niin verta valuu aina kun työntää? :OOOO Taas kauheat paineet, pelottaa ihan sairaasti.

        Vinkkejä miten kertoa kuukautisista äidille? :l Mä en todellakaan uskalla yhtäkkiä vaan töräyttää sille sitä, enkä lähettää tekstarii, se vast olis noloo ;S

        Siinä samalla kun ponnistelet peräsuolesta kakkaa ulos, tulee ponnisteltua myös siinä määrin muutenkin, että verta voi valua emättimestä/kohdusta vauhdikkaammin. Normaalia sekin.

        Äidille voit kertoa kyllä ihan suoraankin. Hän tuskin siitä hirveää haloota nostaa. Viestin lähettäminen on toinen hyvä tapa, vaikka se sinusta tuntuukin nololta. Voit aina kirjoittaa vaikka ihan tavallisen kirjeenkin tai pienen lappusen. Kaupassa tai kotona voit vinkata, että tarvitsisit kuukautissuojia.

        Äidit tosin ovat aika taidokkaita huomaamaan, kun pyykkiin ilmestyy verisiä lakanoita tai pikkuhousuja ja vessasta katoaa siteitä. Osaavat kyllä nimittäin myös odottaa, että tyttärillään alkavat kuukautiset jossain vaiheessa, koska ovat hyvin tietoisia kuukautisten keskimääräisestä alkamisiästä.


      • diudiudiu
        ota iisisti kirjoitti:

        Siinä samalla kun ponnistelet peräsuolesta kakkaa ulos, tulee ponnisteltua myös siinä määrin muutenkin, että verta voi valua emättimestä/kohdusta vauhdikkaammin. Normaalia sekin.

        Äidille voit kertoa kyllä ihan suoraankin. Hän tuskin siitä hirveää haloota nostaa. Viestin lähettäminen on toinen hyvä tapa, vaikka se sinusta tuntuukin nololta. Voit aina kirjoittaa vaikka ihan tavallisen kirjeenkin tai pienen lappusen. Kaupassa tai kotona voit vinkata, että tarvitsisit kuukautissuojia.

        Äidit tosin ovat aika taidokkaita huomaamaan, kun pyykkiin ilmestyy verisiä lakanoita tai pikkuhousuja ja vessasta katoaa siteitä. Osaavat kyllä nimittäin myös odottaa, että tyttärillään alkavat kuukautiset jossain vaiheessa, koska ovat hyvin tietoisia kuukautisten keskimääräisestä alkamisiästä.

        Muistan, kun itselläni oli edessä äidille kertominen. En saannut sanaa suustani, mutta änkytin vain että: "Äiti, olis yks juttu.. Se on ihan normaali juttu joten älä huolestu.."

        Sit äiti siinä aikansa arvaili, kunnes se kysyi että "Alkoks sun menkat?". Siinä vaa sitte nyökkäsin. Noi helppoa se oli. :D Kerro nyt vain hyvä ihminen, niin ei tule kamalaa salailu-rumbaa.
        Äitisi on kyllä syntymästäsi asti tietänyt, että sulla alkaa joskus kuukautiset, se on vaan merkki siitä, että olet terve.

        Ja noi asiat, mitkä sua huolestuttaa, niin rauhoitu. Mulla on noi täysin samat asiat (paitsi ettei mua heikota kuukautisten aikana). Normaalia on, että älä turhaa huolestu. :)


      • Nimetön
        diudiudiu kirjoitti:

        Muistan, kun itselläni oli edessä äidille kertominen. En saannut sanaa suustani, mutta änkytin vain että: "Äiti, olis yks juttu.. Se on ihan normaali juttu joten älä huolestu.."

        Sit äiti siinä aikansa arvaili, kunnes se kysyi että "Alkoks sun menkat?". Siinä vaa sitte nyökkäsin. Noi helppoa se oli. :D Kerro nyt vain hyvä ihminen, niin ei tule kamalaa salailu-rumbaa.
        Äitisi on kyllä syntymästäsi asti tietänyt, että sulla alkaa joskus kuukautiset, se on vaan merkki siitä, että olet terve.

        Ja noi asiat, mitkä sua huolestuttaa, niin rauhoitu. Mulla on noi täysin samat asiat (paitsi ettei mua heikota kuukautisten aikana). Normaalia on, että älä turhaa huolestu. :)

        Siitä äidille kertomisesta on ihan taloudellista hyötyä. Yleensä vanhemmat maksavat teini-ikäisen tytön kuukautissuojat.

        Äiti on myös lähin apu, kun kuukautisissa on jotain kysyttävää. Yleensä äitinsä näkee useamman kerran päivässä.


      • keskustelun aloittaja
        Nimetön kirjoitti:

        Siitä äidille kertomisesta on ihan taloudellista hyötyä. Yleensä vanhemmat maksavat teini-ikäisen tytön kuukautissuojat.

        Äiti on myös lähin apu, kun kuukautisissa on jotain kysyttävää. Yleensä äitinsä näkee useamman kerran päivässä.

        Mulla on ehkä anemia.
        En oo varma, ainaki tuntuu siltä kun heikottaa melko paljon ja välillä oksettaa.
        Nälkäkään ei oikee ole.
        Ja tosta navan yläpuolelta sattuu kun kävelen ;o
        Joskus on vähän ahdistava hengittää, mutta ei paljoa. Nää on edelleen tosi runsaat ja vasta neljäs päivä.

        Enkä oo pystyny kertoo äidille. Mä en vaan pysty!! EN tiiä miks, ei vaan onnistu. Sit mä vaan itken aina ja mietin et pakko kertoo, mut ei pysty.


      • nykyään on sentään
        diudiudiu kirjoitti:

        Muistan, kun itselläni oli edessä äidille kertominen. En saannut sanaa suustani, mutta änkytin vain että: "Äiti, olis yks juttu.. Se on ihan normaali juttu joten älä huolestu.."

        Sit äiti siinä aikansa arvaili, kunnes se kysyi että "Alkoks sun menkat?". Siinä vaa sitte nyökkäsin. Noi helppoa se oli. :D Kerro nyt vain hyvä ihminen, niin ei tule kamalaa salailu-rumbaa.
        Äitisi on kyllä syntymästäsi asti tietänyt, että sulla alkaa joskus kuukautiset, se on vaan merkki siitä, että olet terve.

        Ja noi asiat, mitkä sua huolestuttaa, niin rauhoitu. Mulla on noi täysin samat asiat (paitsi ettei mua heikota kuukautisten aikana). Normaalia on, että älä turhaa huolestu. :)

        helppoa, kun on kännykät ja voi vaikka tekstarin lähettää, jos kovasti ahdistaa.

        Minä aikoinani menin itkien kysymään, että onko täällä missään sidettä. Yritin mennä salaa ja hiljaa, mutta äiti huusi kauhuissaan, että olenko satuttanut itseni (tulin juuri metsäreissulta) ja siinä sitten koko perhe ihmetteli, että mistä vuodankaan verta..


      • gyne
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Mulla on ehkä anemia.
        En oo varma, ainaki tuntuu siltä kun heikottaa melko paljon ja välillä oksettaa.
        Nälkäkään ei oikee ole.
        Ja tosta navan yläpuolelta sattuu kun kävelen ;o
        Joskus on vähän ahdistava hengittää, mutta ei paljoa. Nää on edelleen tosi runsaat ja vasta neljäs päivä.

        Enkä oo pystyny kertoo äidille. Mä en vaan pysty!! EN tiiä miks, ei vaan onnistu. Sit mä vaan itken aina ja mietin et pakko kertoo, mut ei pysty.

        Kuules nyt tyttö pieni, joskus nuorilla tytöillä on vuotojen alkaessa runsaat kuukautiset. Jopa niin runsaat että hemoglobiini tipahtaa, ja saatetaan tarvita jopa punasolutankkausta. Mutta nykyaikana kukaan ei siihen kuole, koska tehokkaita hoitokeinoja on tarjolla.

        Suurin osa tällaisista tilanteista johtuu ihan hormonaalisista syistä. N 10-15 %:lla taustalla on vuotoalttius, joka on perinnöllistä (yleensä von Willebrandin tauti). Usein äidilläkin on tällöin runsas kuukautisvuoto, eli häneltä todellakin saa hyviä neuvoja. Voisi kummasti selvitä asia jos kysyisit häneltä...

        Usko pois että joka äiti on joskus itse ollut IHAN samassa tilanteessa. En usko että kukaan nykyäiti on kovin järkyttynyt jos kerrot menkkojesi alkaneet.


      • Menkat just alkanut
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Nyt huomasin sellasen jutun, että kun kakkaa, niin siinä samalla kun työntää kakkaa ulos (kuulostaa nololta) niin verta valuu aina kun työntää? :OOOO Taas kauheat paineet, pelottaa ihan sairaasti.

        Vinkkejä miten kertoa kuukautisista äidille? :l Mä en todellakaan uskalla yhtäkkiä vaan töräyttää sille sitä, enkä lähettää tekstarii, se vast olis noloo ;S

        Mä oon myös huomannut saman asian . Ja sit jotenkin en uskalla kakata, ku mä en nimittäin pidä siitä ku tulee silleen vertaa sit : ( Mut tiiään ettei ole terveellistä pidättää . Ja sit sen tuntee, ku se veri valuu, ja se on niin pelottavaa : ( Tuntuu että tulee niin paljon sitä vertaa sit . Aika sama asia pissimisen kanssa. ( kuulostaa todella hienolta ) Ja kuukautiseni alkoi lauantaina, eli tämä on toinen päivä . Ja nämä ovat ihan ensimmäiset . Äidilleni olen kertonut että mulla on menkat .


      • happy24
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Nyt huomasin sellasen jutun, että kun kakkaa, niin siinä samalla kun työntää kakkaa ulos (kuulostaa nololta) niin verta valuu aina kun työntää? :OOOO Taas kauheat paineet, pelottaa ihan sairaasti.

        Vinkkejä miten kertoa kuukautisista äidille? :l Mä en todellakaan uskalla yhtäkkiä vaan töräyttää sille sitä, enkä lähettää tekstarii, se vast olis noloo ;S

        ei se loppupeleissä ole niin kamalaa, miltä tuntuu.
        Muistan kun itselläni alkoi kuukautiset 11 vuotianaa, olin isäni luona Lapissa ja äiti kaukana toisella puolella Suomea. Minä ihan itkin ja sanoin etten kehtaa äiskälle kertoa. Iskä mulle sano, että soitanko ite vai soittako se äiskälle. Niin minä sitte itkua tuhertaen soitin äiskälle. En ensin edes meinannu kehdata kertoa, äiskä kyseli että onko joku hätä. Sitte sain sanotuksi, ja äiti sano että sehän on aivan luonnollinen asia. Että turhaan pelkäsin. Luulisin että äiti ennemmin aatteli että onko se tehny jotaa, etten uskalla asioita kertoa sille.
        Joku tuossa mainitsikin että on taloudellista hyötyä, meijän äiskä ainaski osti mun siteet aluksi. Sitte tuli aika ostaa ite ne, aluks oli tosi noloa mut nykyää uskallan jo ostaa pelkkiä siteitäki kaupast ettei muuta tartte ostaa niitten kans. :D


      • raokpö
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Mulla on ehkä anemia.
        En oo varma, ainaki tuntuu siltä kun heikottaa melko paljon ja välillä oksettaa.
        Nälkäkään ei oikee ole.
        Ja tosta navan yläpuolelta sattuu kun kävelen ;o
        Joskus on vähän ahdistava hengittää, mutta ei paljoa. Nää on edelleen tosi runsaat ja vasta neljäs päivä.

        Enkä oo pystyny kertoo äidille. Mä en vaan pysty!! EN tiiä miks, ei vaan onnistu. Sit mä vaan itken aina ja mietin et pakko kertoo, mut ei pysty.

        kerrot nyt vaan! sun on pakko!
        itse lähetin äidilleni viestin sen ollessa töissä. "Mulla alko menkat, lainasin sulta siteen" näin helppoa se oli. eikä se ollut niin noloa kuin luulin. joten kerrot nyt, jotenkin vaan, kunhan kerrot


      • rocknoodless
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Nyt huomasin sellasen jutun, että kun kakkaa, niin siinä samalla kun työntää kakkaa ulos (kuulostaa nololta) niin verta valuu aina kun työntää? :OOOO Taas kauheat paineet, pelottaa ihan sairaasti.

        Vinkkejä miten kertoa kuukautisista äidille? :l Mä en todellakaan uskalla yhtäkkiä vaan töräyttää sille sitä, enkä lähettää tekstarii, se vast olis noloo ;S

        Älä pelkää äitilles kertomista! sun äitilläskin on ollut menkat ja se kyllä tajuaa ja se on nainen kans ja se auttaa paljo ku et oo niiden kanssa ihan yksi.menkat on normaali asia eikä siinä ole mitäänn noloa! ei se ole vain aikuisten juttu.


    • mie245

      Tuo on ihan normaalia, ei mullakaan tule välttämättä yöllä juuri vuotoa, muuta kun nousee niin vuotoa tulee tosi paljon.

      • Bilettäjä XD

        Enne ajattelin että voi vittu että en varrmaa ikinä pysty äidilleni kertoo sit ku alkaa, mut nyt ku alko nii kerroin heti ettei siitä sitten mitään paineita tulis. Annoin vaan tulla että joo mul alko just menkat :). Vähän siinä punastelin mutta äiti vaan alko kertoo että ku sillä oli ni se ei millään pystyny kertoo. Onneks sain sanottua.


      • minääää90

        Sama juttu koulussa (tai muutenkin mutta koulussa sitä penkkiä kulutetaan niin pitkä aika:D) istuessa, kun nousee ylös nin valuu ihan älyttömästi. Ihan normaalia, vaikkakin ällöä. Siksi vihaan siteitä yli kaiken, enkä semmoista enää ikinä pöksyihini pistä. :D Mutta aluksi varmaan kannattaa kärsiä valumisesta ja siteistä ja sitten kun tottuu menkkoihin ja saa äidille kerrottua, niin voi harkita muita vaihtoehtoja. (Tai itse koen runsailla ja normaaleillakin menkoilla jonkin muun suojan kuin siteen miellyttävämmäksi, just siksi kun ei tarvii tuntea sitä ällöä valumista) Mut pist äitille tekstari, se kuulosti musta parhaalta vaihtoehdolta! Ei tarvii punastella äitin nähden heti sillä hetkellä ja sitten myöhemmin onkin ihan rentoa jutustella kasvotusten! :)


      • girl;)
        minääää90 kirjoitti:

        Sama juttu koulussa (tai muutenkin mutta koulussa sitä penkkiä kulutetaan niin pitkä aika:D) istuessa, kun nousee ylös nin valuu ihan älyttömästi. Ihan normaalia, vaikkakin ällöä. Siksi vihaan siteitä yli kaiken, enkä semmoista enää ikinä pöksyihini pistä. :D Mutta aluksi varmaan kannattaa kärsiä valumisesta ja siteistä ja sitten kun tottuu menkkoihin ja saa äidille kerrottua, niin voi harkita muita vaihtoehtoja. (Tai itse koen runsailla ja normaaleillakin menkoilla jonkin muun suojan kuin siteen miellyttävämmäksi, just siksi kun ei tarvii tuntea sitä ällöä valumista) Mut pist äitille tekstari, se kuulosti musta parhaalta vaihtoehdolta! Ei tarvii punastella äitin nähden heti sillä hetkellä ja sitten myöhemmin onkin ihan rentoa jutustella kasvotusten! :)

        ku mul alko menkat mie en oikee uskaltanu kertoo mut sit vähän ajan pääst uskalsin. Sit ku käyn kaupas äiskän kaa nii voin vaa kysyy et voiko se ostaa mulle siteit :) se ehkä on ekana pelottavaa ja sit ku ajattelee et se kertoo iskälle mut ei kerrokkaa ja sit on kaikki hyvin :)


      • tyttö99
        girl;) kirjoitti:

        ku mul alko menkat mie en oikee uskaltanu kertoo mut sit vähän ajan pääst uskalsin. Sit ku käyn kaupas äiskän kaa nii voin vaa kysyy et voiko se ostaa mulle siteit :) se ehkä on ekana pelottavaa ja sit ku ajattelee et se kertoo iskälle mut ei kerrokkaa ja sit on kaikki hyvin :)

        mun oli pako sanoo iskälle koska äiti ja isä on eronnu j asun ihan pysyvästi iskällä.äitille en voi mennä koska hän on alkoholisti.eikä se ole noloo että isä tiätää.


    • johaah

      kerronpa nyt minun tarinani:D mulla alko menkat kaksi vuotta sitten, joskus seiskan talvella. (oon nyt ysillä) yks aamu vaa heräsin ja olin just lähössä kävelemään linkulle kun jotain lirahti housuihin. menin heti vessaan ja otin äitini siteen ja lähdin normisti kouluun. minusta oli tosi noloa. mutta heti kun olin päässy linkkaan niin laitoin äidilleni viestin että voisitko ostaa minulle siteitä. kun pääsin koulusta äitini oli ostanut ja minulle se oli helpotus. vuoto oli alussa tosi epämiellyttävää(nykyään olen jo tottunut niihin), koulussa ravasin koko ajan vessassa tarkistamassa ettei ole tullut yli tai läpi. en koskaan halunnut istua. silloin käytin vain liikuntahousuja, koska ajattelin että ne ovat mukavat, mutta nyt käytän normisti kaikkia vaatteita, eniten farkkuja ja sidekkin pysyy paljon paremmin paikoillaan. nyt kun menemme kauppaan äitini kysyy aina minulta tarvitsenkö "niitä naisten juttuja". :) kohta pitäisi minullakin alkaa menkat ja yritän päästä kauppaan että saisin ostettua tampooneja ja kokeilla niitä. se olisi varmasti paljo kivempi vaihtoehto. ei tuntuis just niitä lirahteluja. (vinkkinä kaikille joilla runsaat menkat: käykää joka ilta tai aamu juoksemassa väh.4km, niin vuoto on huomattavasti vähempi)

    • älä oo huolissas

      mulla alko menkat 12 vuotiaana :) nyt oon 13. Mä vaan soitin äitille ja sanoin ''äiti mul alko kuukautiset'' :) mut mul oli ennen toi sama juttu. Yöllä ei tule vuotoa , aamulla taas tuntuu et tulis hirveesti. Mut mulla on vuoto aina tosi runsasta ja se on vaan niin ärsyttävää! tykkään enemmän käyttää tamppooneja. Oon lainannu niitä siskolta kun en oo uskaltanu sanoo äitille et ostais mulle niitä , mut ku ne siskon on aika pienii verrattuna siihen paljon mul tulee vuotoo .. :/ mut huomenna pöllin äitin lompakost rahaa ja meen ostaa mulle tamppooneja :D kaveri tulee mukaa nii on helpompaa :)

    • sherlock -.-

      Että tääl on jotkut vaa nii yksinkertasii :O
      MIKSI te laitatte veriset lakanat,pikkarit, housut ym. PYYKKIKOPPAAN että äiti pesisi ne, jos kerran ette koko ajan halua äidin näkevän niitä? Tietysti se toimii jos haluaa vihjata, että menkat on alkanu eikä halua kertoo siitä kasvotusten, mutta musta ois kyllä hiukkasen noloo laittaa niitä pyykkiin, etenki ku ne näkyy aika mukavasti sieltä muulle perheelle O.o

      Oonks mä ainoo *aatanan Sherlock täällä,(14v.) ja pesen aina menkkojen aikaan veriset pikkarit ja housut ite? Meillä on melki aina pyykkikopat sillee spoivasti täynnä, että niistä saa koneellisen.

      Eri asia tietysti, jos ei saa pestä itse pyykkiä, mut se on kyl jo aika mällii touhua. o.o

      • ööö....

        No miten oot itte kertonu äiskälles ??


    • melissaa

      no mulla alko toiset menkat ja sattu ihan hirveesti mahaan kiemurtelin ja itkin ja kaadoin makaroonitkin hellalle ja kerroin isälle koska äiti oli töissä ja otin lääkkeen ettei satu ja mahakipu loppui ja mulla on niin että pidän alapäästä kiinni yöllä :D:D koska mua pelottaa et menee suojan läpi lakanaan ja se on ällöä ja mulla tulee pönttöön paljon mutta hei , kannattaa kunnolla työntää kun niin veri pääsee nopeammin ulos eikä jää muhimaan ja se sattuu jos pidät etkä anna veren tulla pois ! ja tänään olin vessassa , katsoin niin alapääni on ihan veressä :o mutta sitten muistin että pidin kiinni siitä ettei sitä verta tulisi niin paljoa ... tota alapään kiinni pitoa en kannata , pidättäminen ei ole hyvä asia ! (nola alapään kiinni pito xDD mut oli vaan pakko sanoo)

    • pelokass

      Ite en ole uskaltanu äitille kertoo ;ppp Itken aina ko ajattelenki asiaa :''(

    • 12w

      mite ootte kertonu mulla alko tnä ekat ja en viittis sanoo naamatusten ni varmaa lähetän textarin D: :)))

    • ...

      Käy vaikka kouluterkkarilla ja pyydä, että otetaan hemoglobiini. Obsidan-rauta, jota saa apteekista ilman reseptiä, on mahan kannalta hyvä, ei juuri koskaan yökötä vähääkään. Anemia kannattaa todellakin hoitaa, se vaikuttaa jaksamisen lisäksi terveydentilaan laajemminkin.

    • red light

      mulla alko viime vuoden heinäkuussa, olin 13. ravasin kokoajan vessassa ja olin juuri mummulla sillon niin mummun tietäen se on tosi suorasananen ja sellanen utelias, kysy että mikä sulla on, et kai oo kuralla (tarkotti ripulia) :D sanoin että en ole en. nyt, 6kk tauon jälkeen tuli taa ruskeeta vuotoo pikkareihin.

      tosi runsaat oli sillon ja on edelleen! en muista kauanko ne kesti .. mut tosiaan mullakin on sama jos meen kakalle ja alan kakkaan ( :D::D joo) niin sitä verta tulee ja koko pottu veressä. sama juttu pissaamisessa.
      se on ällöttävää ja kun sitä verentuloo ei saa lakkaan. nytkin vessapaperia mytyssä housuissa, piilotin yhdet pikkuhousut ja en tiiä mitä niille pitäis tehdä. pesenkö itse vai en. nää housut jotka nyt mulla on, on veressä vähän sieltä täältä. hohhoijjaaa

      • mr

        Et oo tosissasi..? Kai käytät siteitä? Ja mitä jos pesisit ne pikkarisi, tuskin sulla on varaa aina heittää pikkuhousut roskiin jos ne sotkeentuu.


      • mummeli...

        suosittelen siteitä. ne helpottaa ihan sikana! vessapaperi menee vain myttyyn ja enempi mahis sieltä paprusta lpi on tulla kuin siteistä. myös kuukupit ja tamponit on kuulemma hyvii, vaikken itse niitä käytäkään.


    • tyttö14

      Mulla alko kuukautiset 11 vuotiaana, eka olin iha järkyttyny, en siitä verestä vaa siitä et mitäs helvettii mä teen, ku paikka mis alko ei ollu mikää ihanteellinen. Skanssissa nimittäin oltiin, just lähtemäs pois ku kävin viel vessas, ja sit ku tulin kattoneeks pikkareihi ni ne oli iha veres! (pikkarit oli kaikenlisäks valkoset!! O.o) sit tungin vaan sinne housuihi paaaaaaaaaaaaljo papruu, tuntu ku ois ollu vaipat jalas. Sit koton kävin suihkus, pöllin äitilt siteit ja pesin veriset pikkarit (joo-o lavuaarissa :D) Sit jossain parin päivän pääst oli päässy sänkyy karkaa vähä verta, ja äiti jtn kävi siel mun huonees ja huomas sen ja kysy mult et onks sun kuukautiset alkanu? Sitmä olin iha nolon sellai et joo, ja sain heti äitilt sellase paketi niit siteit... :)
      Nykyää vuoto on ihanormii ja kaikki on ok. Tsemppii kertomisee ! :)

    • tyttö14

      Mulla alko kuukautiset 11 vuotiaana, eka olin iha järkyttyny, en siitä verestä vaa siitä et mitäs helvettii mä teen, ku paikka mis alko ei ollu mikää ihanteellinen. Skanssissa nimittäin oltiin, just lähtemäs pois ku kävin viel vessas, ja sit ku tulin kattoneeks pikkareihi ni ne oli iha veres! (pikkarit oli kaikenlisäks valkoset!! O.o) sit tungin vaan sinne housuihi paaaaaaaaaaaaljo papruu, tuntu ku ois ollu vaipat jalas. Sit koton kävin suihkus, pöllin äitilt siteit ja pesin veriset pikkarit (joo-o lavuaarissa :D) Sit jossain parin päivän pääst oli päässy sänkyy karkaa vähä verta, ja äiti jtn kävi siel mun huonees ja huomas sen ja kysy mult et onks sun kuukautiset alkanu? Sitmä olin iha nolon sellai et joo, ja sain heti äitilt sellase paketi niit siteit... :)
      Nykyää vuoto on ihanormii ja kaikki on ok. Tsemppii kertomisee ! :)

    • moimoi

      Jos ette haluu verta lakanoihi ni virittäkää kaks pyyhettä siihe sillai ovelasti, että ne on päistään kiinni petarin alla. EI kärsi petari eikä lakanat, korkeintaan pyyhe ja pikkarit, ja ne on aina helpompi pestä. :D oon nii einstein :D

      Ja kyl mää ainaki vaa suoraan töräytin äitille että hei, mulla on kuukautiset! Ei siinä sitte mitää :)

    • kerro

      ehdotan et kerrok mamilles.

    • Suosittteeeleen!!

      Oon 11v ja mul alkaa koht varmasti menkat, niii mua alus jännitti iha sairaasti et miten kerron äidille.. Nii päädyin siihE tulOksee, et jos mul alko tyylii yöl menkat nii aamul otan äitiltä yhes siteen varasiteen (kouluun) ja sit koulus lähetän tekstarin, et mul alko yöllä kuukautiset, ja lainasin sult siteen;).. Voitko ostaa niitä sitte tänää mulle ;))

    • Pelokas64 :(

      Muakin pelottaa kamalasti toi vessahädän (varsinkin kakkahädän) ja menkkojen yhdistelmä! :(( Varsinkin kun mul on nyt kolmennet menkat menossa, ja nää on aika runsaat, mut ei heikota onneks tms. Mut siis _tää kuulostaa nyt aika ****n tyhmältä_ mutta kun pieraisin ja ponnistin tietty vähän, ni sit tuntu ku ne lirahti -_-""" ni en nyt uskalla kakalla käydä..pissallakin hikisee uskallan käydä..sillee nopeesti. Mut mua pelottaa se veren vuotaminen ja sit jos pönttö on ihan punane ja...HYI! Onneks ei oo nyt just p*skahätä :D :(((( xd

      • dagf

        käytä tamponia ni ei lirahtele:)


      • täti ihminen

        On kyllä vanha viesti jo, mutta kuitenkin hyvät tytöt älkää pidätelkö!! Eikö ole kaikista helponinta ja vaivattominta kun se veri valuu suoraan sinne pönttöön?? Siinähän säästyy siteitä ja olo on muutenkin mukavampi!! Itse istuisin runsaimpana aikana mielummin pöntöllä kun tiedän, että pian sinne on taas tultava kuitenkin ainakin siteen vaihdon vuoksi jos ei hädän vuoksi niin siinähän sitä voisi istuskella valmiina! ;) Ja tuohon pidättämiseen liittyen niin miksi pidätellä kun kyllä se liikkeelle lähtenyt verikin ulos tulee ei sitä loputtomiin pidätellä ja sittenhän sitä vasta tuleekin eli eikö ole kivempi kun ne tulee pois hiljalleen? Ajatellaan nyt tilannetta, että pidättelet aikasi ja sittenkun se lorahtaakin niin siteelle tulee kerralla sellainen määrä, ettei se pysty niin nopeasti sitä imaisemaan sisäänsä niin sittenhän se olo vasta mukava onkin kun hetken tunnet sen märkyyden ja auta armias jos juuri silloin on pakko istua niin luultavasti sitä miettii, että miten tästä kehtaa ylös nousta, sillä luultavasti se veri on istuessa levinnyt laajemmalle kun se ei ole ehtinyt imeytyä siteeseen... Tai jos pidättelette niin käykää sitten siellä vessassa usein mitään pidättelemättä, ettei tuo ole mahdollista eli ei koko päivän veri määrä lorahda kerralla pöksyihin! Epäilen myös ettei kukaan pysty pidättelemällä estämään ettei vuotaisi niin paljon, eiköhän se keho päätä sen mitä vuodat ja sen sitten myös vuodat joko helpommalla tai vähemmän helpommalla, mutta pidätteleminen ei ainakaan tee menkkaista oloa yhtään helpommaksi.


    • menkkakammoinen

      Moikka kaikki! Mulla on ollu ny kuukautiset 9 päivää! Niitä ei oo tullu 3 kuukauteen ja nyt ne taas alko!On runsasta ja no ajattelen koko ajan että millon ne loppuuu... J a 7 vuotoaamuna ei ollu enää yhtään tullu mutta ku kävin suihkussa ni alko taas vuotaan!Ja nyt tänää ei tullu aamulla eikä päiväl mutta nyt illal alko taas vähän vuotaa...Mistä tämmönen johtuu??Siis että ei vuoda puoleen päivään mutta sitte yhtäkkiä alkaa vuotaa?Ja mun kamull on viel synddärit lauantaina eli kolmen päivän pääst ja niis uidaan ni entä jos mulla sillon vielä vuotaa tai alkaa vuotamaan? Ja jos kaikki alkaa ihmetteleen miks en ui ni en kyll viiti sanoo että mull on kuukautiset ni pitäskö sitte olla menemättä?

      • norm 13

        Menkkakammoinen: Mull on iha sama juttu. Paitsi vähä laajemmassa mittakaavassa. Mull ei ollu menkkoja jtn 14 kk. ollenkaan ja sitt ku alko ni kesti sen 8 pvää ja tollee samallei, ett välill ei tullu melkeen koko pvään ja sitt yhtäkkii runsaampana taas. Vuoto kokoajan semmosta niukkaa-normaalia.
        Mut hei, mä epäilen ittellä ainaskin tätä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00877
        Kantsii kattoo toi, ainaski mull helpotti, ku se on normaalii juttuu. :DD
        Toivottavasti autto! :)


      • nainen..
        norm 13 kirjoitti:

        Menkkakammoinen: Mull on iha sama juttu. Paitsi vähä laajemmassa mittakaavassa. Mull ei ollu menkkoja jtn 14 kk. ollenkaan ja sitt ku alko ni kesti sen 8 pvää ja tollee samallei, ett välill ei tullu melkeen koko pvään ja sitt yhtäkkii runsaampana taas. Vuoto kokoajan semmosta niukkaa-normaalia.
        Mut hei, mä epäilen ittellä ainaskin tätä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00877
        Kantsii kattoo toi, ainaski mull helpotti, ku se on normaalii juttuu. :DD
        Toivottavasti autto! :)

        huuh.. itsekkin muistan ekat menkat.. aamulla menin vessaan ja pikkarit ihan veressä. siinä sitten äitille selittelin että ny ne alko. ei se loppujen lopuksi ollut niin hankalaa. itsellä todella runsaat menkat, käytän siteitä mutta voisin kokeilla tampooneja. tsemppiä kaikille!:*


    • 12vPohjosesta

      Mulla alko menkkat kun olin 6lk en hävennyt yhtään ja soitin äitille että alko. Mulla on yhäkin runsaat menkat. Yöllä ei tule juuri yhtään mutta kun nousee joutuu vaihtamaan siteen xD
      Kouluun otan mukaan esim. Takin taskuun mutta kesällä piilotan jonnekkin mistä ei tipu tai näy. Normaaliahan se on mutta pilkkausta vois tulla...
      Nyt on ollu yli puoli vuotta ja aika epäsäännölliset. Kipuja ei ole muutakun 2 ekana päivänä. Tamppoonia en ole kokeillut vielä. Pelottaa hiukan vuodon runsaus...
      Mutta äiti auttaa ja normaalia se on vuodon määrästä riippuen.

      • 12vPohjosesta

        Siis 5lk


    • Anonyymi

      Siis mulla alko menkat 2022 heinäkuussa se oli sellasta valkovuotomaista mut ruskeeta ja siinä sitten soitin äitillee ja jotain änkytin siinä ja sit vaan olin sillee mun menkat alko ja hirvein osa oli kun se alko ohjeistaa itseselviä asioita. No sitä rusehtavaa valkovuotoo tuli joku 3 kk säännöllisesti kunnes 2022 joulukuussa oli ekat kunnon menkat ja siis ne keski v***u 15pv ja oli vähän tuskallista kun oli näytöstä ja kisoja sit 27.1.23 mul oli kiire kouluun mut menin viel vessaa ja voi herranjumala siel se oli veriset alkkarit No siinä sitten kiireessä vessapaperia alapäähän ja kouluun. Onneks mulla on koulun kaapissa siteitä niin sieltä sitten vaihdoin ja 3pv oli tosi runsaat sitten tänään ei tullut paljoakaan mitään ja aattelin et ehkä ne sitten loppu. No mutta oltiin välkällä ja tuli ihan hirvee pissa hätä No siitä sitten suoraan ulkoota vessaan VAALEANPUNAINEN takki päällä ja helv***i eikös side,pönttö ja vessapaperi ollut täynnä verta. Ja mul siis oli ollu koko päivän maha samalla lailla kipee kun mitä ois jos ois kakka tulossa. Meijän koulussa on 5minuutin ns vessa/siirtymä tauko ja eihän siihe 5minuutissa nyt kakkaa ehtinyt vääntää. Eli ei muuta kun tunnille hiveillä vatsakivuilla. Treeneissä pidän seka tamppoonia että sidettä kun tuntuu että tamponin naru vuotaa veret aika housuihin <3

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ite ihan sama ongelma mullakin

    • Anonyymi

      tietääkö kukaan miten sais runsaat menkat aamul lopetettua ettei menis lakanoille? Mulla on aamulla aina ihan helvetin runsaat, Ja sitö verta on yleensä mulla sängyssä, yöhousuilla ja pikkarit iha veressä kuin myös side. Ihan vitun epämukavaa että ku menkat kestää jonkin ajan kuitenki (on ollu vaa kerra aikasemmi ja sillo kesti 7-8pv) Nii vitun kiva siin vaihtaa lakanat 8krt.

      • Anonyymi

        ei toi kiroileminen vähennä vuotoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe