mahalaukun pienennysleikkaus

kiinnostunu

Olisin kiinnostunu mahalaukun pienennysleikkauksesta. Onko minkälainen operaatio? Pitääkö itse maksaa koko leikkaus kun julkisella puolella leikataan vai onko se vuorokausihoitomaksun hintanen? Kauanko on kipua leikkauksen jälkeen?

28

8826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khj

      Mut leikattiin viime vuoden lopussa, tähystysleikkauksena. Mahaan tuli viisi pientä reikää ja yksi vähän isompi, noin 5 senttiä.
      Viikon olin sairaalassa, kipuja oli jonkin verran, sehän on selvä juttu, kyseessä on kuitenkin melko iso leikkaus. Mutta kipulääkettä tuotiin tarpeeksi, ei valittamista.
      Leikkauksen hinta oli 150 euroa julkisella puolella, yksityisellä on 10 000 euroa.
      Pientä kipuilua tuntui ehkä kolmisen viikkoa, mutta suurin haaste on ollut syömisen opettelu.
      Ja painoa on pudonnut kahdessa kuukaudessa 25 kiloa.

    • omppu84

      mulla ei iha tarkkaa tietoa oo tuosta hinnasta,mut sen verran tiedän (koska oon itte menos siihe)etä sun täytyy esi keskustella sisätautien lääkärin,kirurkin,ja ravitsemus terapeutin kanssa.jonot on noin puoli vuotta.ja se tehdään tähystys leikkauksena(mahalaukun halkaisu ja pienennys 1,5desii)sairasloma 2 viikkoa

      • laikkaukseen menevillä?

        Oon itekki harkinnu ks leikkausta jo pitkään. Kaikki keinot on koetettu, huonolla menestyksellä. Välillä on lähtenyt 10kg, mutta sitten ovat kilot tulleet tuplana aina takaisin. Mitä teillä on BMI? Itsellä tällä hetkellä 35, ja pelkäänkin, etteivät minua leikkaukseen huoli. On sekin väärin jos pitää odottaa, un kilot tulevat ja terveys kärsii. Suvussa verenpainetautia ja diabetesta. Onko tietoa, onko raskaus leikkauksen jälkeen mahdollinen/turvallinen?

        KIITOS!


      • yleensä
        laikkaukseen menevillä? kirjoitti:

        Oon itekki harkinnu ks leikkausta jo pitkään. Kaikki keinot on koetettu, huonolla menestyksellä. Välillä on lähtenyt 10kg, mutta sitten ovat kilot tulleet tuplana aina takaisin. Mitä teillä on BMI? Itsellä tällä hetkellä 35, ja pelkäänkin, etteivät minua leikkaukseen huoli. On sekin väärin jos pitää odottaa, un kilot tulevat ja terveys kärsii. Suvussa verenpainetautia ja diabetesta. Onko tietoa, onko raskaus leikkauksen jälkeen mahdollinen/turvallinen?

        KIITOS!

        pitää olla väh. 40, jotta leikkaukseen pääsee. 35 riittää, jos on jokin liikalihavuudesta johtuva oheissairaus.
        Itseäni kismittää tuo rajoitus myös, koska oma BMI on on juurikin myös 35. Suvusta n. 70% sairastaa diabetesta, lähisuvusta kaikki veljeä ja isääni lukuunottamatta - minun pitää ilmeisesti odotella diabeteksen puhkeamista tai lihottaa itseäni entisestään, jotta raja ylittyy...
        Kaiken maailman testeissä olen ravannut, mutta jatkuvasti nousevalle painolle ei mitään olla löydetty syyksi. Vaikea masennus (joka osittain johtuu painosta) ei sekään helpota mitään dieettejä.


      • UsedToBeFat
        yleensä kirjoitti:

        pitää olla väh. 40, jotta leikkaukseen pääsee. 35 riittää, jos on jokin liikalihavuudesta johtuva oheissairaus.
        Itseäni kismittää tuo rajoitus myös, koska oma BMI on on juurikin myös 35. Suvusta n. 70% sairastaa diabetesta, lähisuvusta kaikki veljeä ja isääni lukuunottamatta - minun pitää ilmeisesti odotella diabeteksen puhkeamista tai lihottaa itseäni entisestään, jotta raja ylittyy...
        Kaiken maailman testeissä olen ravannut, mutta jatkuvasti nousevalle painolle ei mitään olla löydetty syyksi. Vaikea masennus (joka osittain johtuu painosta) ei sekään helpota mitään dieettejä.

        Minua ärsyttää julmetusti tämä keskustelu! Ruvetkaa liikkumaan ja syökää vähemmän! Se se ainut terveellinen ja turvallinen keino on! Itse olin teininä reilusti ylipainoinen: muutin elintottumukseni - ei sipsejä, munkkeja, limsoja enää! Nykyään olen hoikka ja syön pe-su ainoastaan herkkuja niin paljon, että sielu sietää, ja paino pysyy silti kurissa!

        On naurettavaa kauhistella BMI rajoja, jotka estävät pääsynne leikkaukseen! Itse olette itsenne lihaviksi syöneet, joten itseänne voitte ainoastaan syyttää!!! Minä ymmärsin tämän faktan ja tein muutoksen! olen siis elävä esimerkki siitä, että laihtua voi, jos haluaa! Kaiken lisäksi, leikkaus ei teidän tilanteessanne auttaisi, ehkä pariksi vuodeksi, koska tod.näk. söisitte itsenne lihaviksi jälleen, kun vatsalaukku taas alkaisi venymään!

        Ainut vaihtoehto ELÄMÄNTAPAMUUTOS!!!
        VÄHEMMÄN SIPSEJÄ, ENEMMÄN LIIKUNTAA!


      • En syö sipsejä, luus
        UsedToBeFat kirjoitti:

        Minua ärsyttää julmetusti tämä keskustelu! Ruvetkaa liikkumaan ja syökää vähemmän! Se se ainut terveellinen ja turvallinen keino on! Itse olin teininä reilusti ylipainoinen: muutin elintottumukseni - ei sipsejä, munkkeja, limsoja enää! Nykyään olen hoikka ja syön pe-su ainoastaan herkkuja niin paljon, että sielu sietää, ja paino pysyy silti kurissa!

        On naurettavaa kauhistella BMI rajoja, jotka estävät pääsynne leikkaukseen! Itse olette itsenne lihaviksi syöneet, joten itseänne voitte ainoastaan syyttää!!! Minä ymmärsin tämän faktan ja tein muutoksen! olen siis elävä esimerkki siitä, että laihtua voi, jos haluaa! Kaiken lisäksi, leikkaus ei teidän tilanteessanne auttaisi, ehkä pariksi vuodeksi, koska tod.näk. söisitte itsenne lihaviksi jälleen, kun vatsalaukku taas alkaisi venymään!

        Ainut vaihtoehto ELÄMÄNTAPAMUUTOS!!!
        VÄHEMMÄN SIPSEJÄ, ENEMMÄN LIIKUNTAA!

        Joku ongelma sullakin on, kun luet näitä, vaikka otsikossa selvästi mainitaan, että ärsyttävää tekstiä tulet lukemaan.


    • VHH

      Laihdutusleikkauksen jälkeen JOUTUU noudattamaan VHH ruokavaliota, jolla on parannettu II-tyypin diabetesta jo yli 200 vuotta.

      Eli jos ylensyönti johtuu ja johtuukin psyykkeestä, niin siihen EI auta leikaus vaan terapia ja ruokavalion korjaus.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/diabetes.htm

      Ja lisäksi leikkauksessa on kaikenlaista riskiä. Voi jopa kuolla.

    • Miksi?

      Kun vika on päässä, niin leikataan vatsa?

      Miksi?

    • niintainäin

      Miksi aina inhottavasti vastataan näihin lihavuusongelmiin? Ette ainakaan helpota laihtumista. Onhan niitä muitakin sairauksia jotka ovat itseaiheutettuja mm. keuhkosyöpä, entäs onnettomuudet jotka tehdään humalapäissä? Joillekin lihavuus on todella ongelma kuten esim. joillekin masennus, hoidetaanhan sitäkin. Tosiasia on että vähentämällä syömistä laihtuu., kaikilta se vaan ei onnistu ja tarvitaan toisia ratkaisuja. Olisiko esim.masennukseen lääkkeenä että naura vaan kyllä se iloksi muuttuu?

    • näin on

      Pää ei parane vatsaa leikkaamalla.

      Syöt johonkin ahdistukseen, niin se ei parane.

      Tulee jokin muu addiktio ylensyönnin tilalle.

      • entinen addikti

        Silloinhan sinä olet onnistunut parhaiten, kun alkaa tulla epäasiallisia kommentteja. Silloin saat jopa tampiot edes jollekin ajattelun alku-asteelle. Taputa aina innokkaasti karvaisia käsiäsi, kun saat epäasiallisen kommentin!


    • lady madonna

      Siksi joka keskustelussa on näitä inhottavia vastauksia koska joidenkin ihmisten on ihan pakko päästä pätemään jossakin. Jos ei se muualla onnistu niin ainahan voi netissä lyödä läskiä, nimettömänä.
      Nämä kaikkitietävät neuvojat ovat niitä kaikein surkeimpia luusereita. Hajupyllyisiä finnisiä nörttejä jotka todistelevat täällä että vain lihavuus on suurin virhe ihmisessä. He ovat parempia ihmisiä koska eivät ole lihavia. Ei se haittaa että he ovat rumia eikä heillä ole sosiaalista elämää, hehän eivät ole tyhmiä läskejä jotka eivät ymmärrä syödä vähemmän ja liikkua enemmän.
      Onneksi netin ulkopuolella on todellinen elämä!

    • faktaa ei fiktiota

      Lihavuusleikkaukset ovat yleistymässä. Vuonna 2011 Suomessa tehtiin lähes 1000 lihavuusleikkausta. Ruotsissa 10 000. Kuitenkaan leikkautulokset eivät ole olleet niin lupaavia, kuin odotettiin. Esim. lihavuusleikkaukset eivät ole tuoneet säästöjä terveydenhuollon menoihin.

      Jama Surgery-lehti

      • Ihan oma kirjoitus

        Eiköhän jokainen tänne kirjoittava tai näitä lukeva halua apua omaan tilanteeseensa eikä säästöjä terveydenhuoltomenoihin. Fakta tämäkin.


    • matikkaa

      Miten oma tilanne paranee, jos terveydenhoitokulut eivät pienene?

      • Tässä matikkaa

        Eiköhän ne kuitenkin parane. Yleensä reilusti ylipainoisella on diabetes joka paranee laakista leikkauksessa. Lääkitys voidaan lopettaa jolloin säästöä syntyy Kelalle reilusti. Lisäksi seurannaissairaudet paranee tai jää tulematta jolloin tulevat saraanhoitokulut jäävät tulematta. Työelämässä oleva ihminen pystyy jatkamaan työssä vanhuuseläkkeelle saakka hankkien verotuloja yhteiskunnalle, säästetään sairauseläkkeen kulut ja toisen henkilön palkkauskulut sairastuneen tilalle.


    • matikkaa

      Mutta jos leikkaukset eivät ole tuoneet säästöjä, niin jokin menee pieleen ja potilas ei leikkauksesta huolimatta ole terveenä työelämässä tuottamassa verotuloja.

    • Vexi Pannar

      olen jo eläkkeeellä enkä maksa veroja minimi eläkkeestäni,läskit pois yhteiskunnan tai oman pussin voimalla mutta onko loppuelämä kituutusta kaikista ruoista ja juomista?Pelkkää pilttiä loppuelämä tms.ei kiitos mielummin henki pois.

    • tietoo tarjolla
    • paksukainen3

      Vaikka keskustelu onkii jo vanha.. No itselläni oli toosi kaoottinen tilanne BMI 50 eli oli laihduttava yli 70kg.. tarjottiin leikkausta sun muuta härpäkettä.. Mutta kyllä se laihduttaminen pitää itsestään lähteä vaikka se aikaa viekin... ihan hölmöjä nuo leikkaukset, ja siinäkin riskinsä ja eikä takaa että paino pysyy alhaalla koska joudut loppuelämäsi syömään oikein ja sehän lähtee itsestä korvien välistä.. Ruvetkaa totaaliseen ruokaremppaan ja LIIKKUKAA hyvät ihmiset !!!!!!!! niim. ent 170cm 187kg... :( Nykyään 72 kg ja ihan ilman leikkausta !!!

      • Anonyymi

        Kirjoituksestasi heräsi kysymys? Kun noin paljon pudottaa painoa, niin miten viruneen vatsanahan olet saanut pienemmäksi?
        Minulla kyseinen leikkaus on vasta keskustelun tasolla, eikä noin paljon tarvitsisi painon pudota, mutta vatsanahkaa jäisi silti roikkumaan.
        Sen jälkeen haasteena on ikävät poimut, jotka saattaavat hautua, sekä tulehtua.
        Onko sellainen yleistä ohitusleikkauksen jälkeen, että liian isoa vatsanahkaa kiristettäisiin?


    • GBP

      Mulla leikattiin tuo korvienväli vissiin mahan kautta. Ei komplikaatioita. Laihtuminen sujuu.

    • minäpävain

      Pääsin mahalaukun kavennusleikkaukseen 34,6 BMI:llä. Takana epälukuinen määrä jojo-laihtumisia ja lihomisia. Taustalla raskas perimä 2.tyyin diabetekseen ja sydänsairauksiin. Mutta toimenpide tehtiin yksityisellä sektorilla. Julkiselle puolelle ei kannattanut edes yrittää niillä lukemilla ja suht.hyvällä terveydellä. Ratkaiseva tekijä oli varmaankin vahva motivaatio elämänmuutokseen ja terveyden ja elämänlaadun parempien edellytysten luomisen halu.
      Kalliiksi tuli, n.9000 euroa, mutta jo nyt tuntuu, että kannatti. Leikkausksesta on reilut kaksi viikkoa.
      Edeltävän niukkaenergisen dieetin jatkona on ollut ihan helppo alkaa opetella syömään pikkuruisia ruoka-annoksia monta kertaa päivässä.
      En tiedä, voiko leikkausta suositella suoralta kädeltä kenellekään. Mielestäni siihen tarvitaan korkea motivaatio elämäntapamuutokseen. Ilman sitä voi tulos pitkällä tähtäimellä olla -0. Omalla kohdallani olen tosi toiveikas ja innoissani.

    • Herra133

      Kavennusleikkaus )9/2015 , terveyskeskusessa lekuri alkoi sen normaalin itsekuri pulla saarnan jonka jälkeen yksityiseltä lähete ja leikkaus julkisella puolella. max paino 133 nyt vuosi leikkauksesta ja paino 74 pituutta 172. vitamiinit ja kaikki ok , kavennus oli paras homma ensin suunniteltiin ohitusleikkausta ja pätevä kirurgi ehdotti tuota.
      Yksi yö sairaalassa kipuun söin 1 tai 2 buranaa. Nopea toipuminen, ei dumping oireita ehdottomasti kannataa pyytä kavennus ei ohitusta, "virtauskaavio" pysyy samana.

      • Eroa_leikkauksissa

        Ohitusleikkaus vaikuttaa myös fysiologiaan, jolloin esimerkiksi diabetes paranee heti vaikka paino ei olisi vielä laskenut. Kavennus (ja sitä vastaava pantaleikkaus) vaikuttaa vain siihen että vatsaan ei mahdu enää ruokaa niin paljon ja paino laskee sen vuoksi kun oppii syömään vähemmän. "Sitkeä ahmija" pystyy venyttämään vatsan ennalleen ja paino alkaa nousta uudelleen. Kavennus vaatii siis tiukkaa ruokavalion noudattamista leikkauksen jälkeen jotta paino ei nousisi takaisin. Myös ohitusleikkauksella paino putoaa vain määrätyn kilomäärän ja laihtuminen pysähtyy johonkin lukemaan. Jotkut ohitusleikkauksessakin käyneet ovat "pystyneet" lihoamaan takaisin.


    • Anonyymi

      Hei kaikille,
      Löysin tämän keskustelu foorumin, kun etsin tietoja leikkauksesta ja päätin kirjoittaa tämän minun siskon leikkauksesta kun minulla on epäilys, että tämä leikkaus on syypää hänen menetykseen vaikka lääkäreiltä kun kysyin he sanoivat että ei ole mahdollista.
      Minun sisko teki tuon noin 7 kk sitten.
      Hän ei juo alkoholia tai tupakoi. Hänen kuntonsa oli hyvä vaikka oli ylipainoinen.

      Hänellä oli noin 1 kk sitten maha kipeä ja meni lääkäriin ja pitkien tutkimuksien jälkeen ja 3 viikon oleskelun jälkeen meilahden sairaalassa niin todettiin maha alueen syöpä ja oli agressiivinen ja lääkärit ei voinut tehdä mitään. Sen jälkeen hänet siirrettiin terhokotiin ja ehti olla siellä yhden yön ja aamulla tuli soitto että oli menehtynyt.

      Kysymys jos hänellä olisi ollut se aikaisemmin niin miksi ei tutkittu kunnolla ennen leikkausta ja moneen muuhunkin kysymykseen josta en osaa vastata enkä löydä asiasta tietoja tuosta leikkauksesta.

      Harkitkaa kunnolla ennen kuin ryhdytte mihinkään leikkaukseen, koska olette kaikki kauniita. Jos haluatte pudottaa painoa miettikää lenkkeilyn vaihtoehtoa vaikka se voisi olla vaikeata. Jos voisin saada aika takaisin niin tahtoisin siskon takaisin lihavana, mutta elossa.

      • Anonyymi

        Todennäköisesti siskosi olisi kuollut syöpään samassa ajassa mutta lihavana. Eihän tuo leikkaus aiheuta mitään syöpää, se on tullut jostain muusta syystä.

        Kehoitat kovin lenkkeilemään laihdutuksen vuoksi. Ei onnistu kaikilla. Minullakin on geeniperimästä johtuva nivelrikko ja juoksu on kielletty jo vuosikymmeniä sitten. Eikä lenkkeily laihduta kuin nimeksi, suurempi teho laihdutukseen tulee ruokailua korjaamalla ja ennen kaikkea annoskokoa pienentäen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe