Undulaattien hankinta ja hoito

-katja-

Minulla on jo muutaman vuoden ajan ollut ajatuksena hankkia lintuja ja nyt päädyin siihen, että olisi kiva hankkia undulaattipari.

Onko viisaampaa hankkia kaksi tyttöä, kaksi poikaa vai tyttö ja poika?
Olen myös miettinyt sitä, että voisikohan häkin rakentaa itse, kun kauppojen häkit tuntuvat maksavan ihan älyttömästi?
Kun undulaatithan tarvitsevan kylpyastian, niin mitä jos sen tekee itse, vaikkapa isosta voipurkista tai rahkapurkista? Pitääkö sen olla niin iso, että molemmat undulaatit mahtuvat sinne samaan aikaan?
Entäs sitten häkin koko, kannattaako sen olla isompi korkeus- kuin pituussuunnassa, vai toisinpäin?
Ja tämäkin on jäänyt vähän hämäräksi, vaikka kuinka olen lueskellut, että mitä niille unduille nyt oikein saa antaa ruuaksi? Ja mitä ei missään nimessä saa?
Pitääkö lintujen häkin sijaita sellaisessa paikassa, missä on ihmisiä, vai saako se olla vaikka makkarissa, jos niiden kanssa viettää aikaa siellä?
Entä jos on kissa lemmikkinä, kannattaako undulaatit unohtaa kokonaan, vai olisiko toivoa että kissa ja undut sopeutuvat samaan asuntoon?

Kiitos vastanneille jo näin etukäteen!

2

1481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keltanaamio ja Ino

      Mieluummin naaras-koiras-pariskunta, niin pääset seuraamaan niiden rakkauselämää.

      Vaakasuora häkki on parempi ja hanki myös varmuuden vuoksi liian suuri kuin pieni. Jos on kekseliäs, voi häkin rakentaa itsekin. Undut lentävät enemmän vaakasuorassa.

      Vain harvat undulaatit kylpevät, koska ovat kotoisin kuivilta alueilta Australiasta. Joten koko kylpyastiaa ei välttämättä tarvitse. Sitä vastoin voit pirskottaa vettä niiden päälle esim. viherkasvien sumuttimella välillä.

      Undut ovat siemensyöjiä ja niille on omaa seosta saatavilla. Voit lisätä siihen esim. "hedelmäsiemenseosta." Totutus jo nuoresta iästä alkaen viherravintoon ja hedelmiin, koska ne voivat niitä myöhemmin vieroksua.

      Sijoita häkki mieluummin olohuoneeseen, koska undut ovat vilkkaita, höyheniä ja siemenen kuoria saa olla parin päivän välein siivoamassa.

      Jos on kissa, täytyy huolehtia siitä, ettei se ole samassa huoneessa silloin kun undut ovat vapaina.

      Myrkylliset ruoat selviävät hoito-oppaista. Undut tietävät itse, mikä on syötäväksi kelpaamatonta.

      Paljon vapaanaoloa eli lennättämistä on oltava joka päivä.

      • vastauksia

        Häkin voi tehdä itse, mutta etsi tarpeeksi tietoa asiasta, ettet tee häkkiä materiaaleista, jotka ovat linnuille myrkyllisiä. Henk. kohtaisesti sijoittaisin mieluummin valmishäkkiin.. sellaisen pesu ja puhtaanapito kun on usein helpompaa.

        Mietithän myös, että jollei sinulla ole varaa alkuhankintoihin, niin onko sinulla varaa ylläpitoon tai esim. eläinlääkärikäynteihin, jotka saattavat olla kerralla suuriakin? Surullisinta on lukea sairaasta undulaatista jonka omistaja sanoo, ettei sitä ole vara viedä lääkäriin.

        Kylpyammetta toki kannattaa unduille tarjota, jotkut niistä tykkäävät polskia paljonkin. Mutta tähän voi alkuun riittää hyvin ihan tavallinen lautanen. Kevyen muovirasiat saattavat kipata helposti undun istuessa reunalle. Astiaan kun ei kuitenkaan pistetä vettä kovin paljoa.

        Siementen lisäksi on hyvä harkita pellettiruokaa. Mutta tiedustele, mitä linnut ovat tottuneet syömään.

        Häkkiä ei suositella laitettavaksi samaan huoneeseen, missä nukut. Linnut kun ovat tosi allergisoivia. Ja makuuhuoneet on usein asunnon pienimpiä huoneita, joten kannattaa ottaa lintujen vapaanalentotila huomioon häkin sijoituksessa. Tietenkin myös turvallisuus tähän harkintaan mukaan.

        Kissatalouksiin undulaatti on riskialtis ja vaatii omistajiltaan 100% huolellisuutta. Kissa ei tarvitse kuin yhden oven auki unohduksen tai huoneestaan eksyneen linnun räpiköinnin, kun pian on rakas lemmikki metsästetty.

        Undut eivät tiedä mitä saavat syödä ja mitä eivät. Siis myrkyllisiä kasveja ei saa olla samassa huoneessa!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      436
      3195
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2662
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      394
      2616
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2096
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1917
    6. 173
      1325
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1143
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1000
    Aihe