kuntokartoittajan

vastuu

Mikä on todellisuudessa kuntokartoitajan vastuu, joka on tehnyt raportin "rakenteita avaten" eli on porannut reikiä alajuoksuun ja mitannut sieltä kosteuden.

14

1229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajoittuu

      siihen poratun reijän kohdalta tehdyn mittauksen oikeaan arvoon mittaushetkellä. Siitä puoli metriä sivussa arvot voi olla mitä tahansa. Samoin mittasarvo on voimassa vain viikon verran, sen jälkeen vastuu on katsojan silmässä.

      Homeesta ja lahosta ko menetelmä ei kerro mitään.

      • kansi

        Kuntokartoittaja on kuin suomalainen politiikko,
        puhuu ja lupaa paljon, vastuuta ei mistään.
        Eli ei vastaa kuin mittarinnäyttämästä
        lukuhetkellä.


      • tuloksista jne

        kaippa se kuntotarkastaja tekee kirjallisen päätelmän ja korjausehdotuksen avauksen perusteella.
        Vastuu riippuu siitä mitä hän lausunnossaan toteaa.


    • on tämä

      jos puisesta alajuoksusta mitataan poraamalla siihen reikä niin vastuu on kartoittajalla koska mittaustapa on VÄÄRÄ! Ei puusta mitata poraamalla tai jos mitataan niin mittaus reikä pitää tuulettaa jotta se saavuttaa puun normaalin käyttölämpötilan. Sitten seuraavana päivänä asentaa mitta-anturi ja lukea muutaman päivän päästä. Poraamalla puuhun reikä reikä kuumenee erittäin paljon ja näin ollen mittausta ei voi suorittaa heti. Puusta voidan mitata painokosteus(%) ja se tapahtuu esim piikkimittarilla joka on PALJON parempi, varmempi ja helpompi tapa mitata puunkosteus.

      Joten jos on näin toimittu voidaan vastuu vierittää täysin kartoittajan niskaan.

      T: kaksoispätevöitynyt kartoittaja
      alalla 12 vuotta

    • vastuita

      Suomessa on voimassa laki jossa määritellään vahingonkorvausvastuu. Kuntokartoittaja vastaa lain perusteella mahdollisista vaurioista joita on syntynyt seurauksena virheellisestä mittauksesta tai tulkinnasta. Tämä tarkoittaa sitä että kartoittaja ei tietenkään vastaa mahdollisesti rakenteessa olevasta kosteusvauriosta vaan oman virheensä aiheuttamasta lisävauriosta.

      • ihmettelijääää1

        Miksiköhän täällä kirjoittavien henkilöiden mukaan kuntokartoittajien pitäisi kaikki suomen kosteusvauriot maksaa ja korjata, eiväthän kartoittajat ole näitä aiheuttaneet.

        Lähtökohtaisesti laissa ja oikeuskäytännössä määritellään että vahingon aiheuttaja on vahingonkorvausvastuussa, huomattavaa on myös että vahingonkorvausvastuu ei tällöinkään yksiselitteisesti tarkoita sitä että aiheuttaja joutuisi korvaamaan vahingon vaan jos aiheuttaja on toiminut kaikkea huolellisuutta noudattaen ei hän yleisesti ole korvausvelvollinen.

        Varratkaa vaikka siihen että ajat autolla lepikkoon koska rattijuoppo kiilaa sinut ja jalkasi murtuu, lääkäriasemalla ei kuitenkaan huomata murtumaa. Lääkärin huolimattomuusta aiheutuu uusinta käynti lääkärillä, lääkäri on periaatteessa vahingonkorvausvelvollinen vain uuden lääkärissä käynnin aiheuttamista lisäkustannuksista (matkakulut) ja mahdollisesta lisääntyneestä kivusta jä särystä. Lääkäri ei tietystikään joudu korvaamaan jalan kipsausta eikä kolarin muita kuluja koska nämä ovat syntyneet jo ennen lääkärin virhettä.


      • vertauksesi on huono
        ihmettelijääää1 kirjoitti:

        Miksiköhän täällä kirjoittavien henkilöiden mukaan kuntokartoittajien pitäisi kaikki suomen kosteusvauriot maksaa ja korjata, eiväthän kartoittajat ole näitä aiheuttaneet.

        Lähtökohtaisesti laissa ja oikeuskäytännössä määritellään että vahingon aiheuttaja on vahingonkorvausvastuussa, huomattavaa on myös että vahingonkorvausvastuu ei tällöinkään yksiselitteisesti tarkoita sitä että aiheuttaja joutuisi korvaamaan vahingon vaan jos aiheuttaja on toiminut kaikkea huolellisuutta noudattaen ei hän yleisesti ole korvausvelvollinen.

        Varratkaa vaikka siihen että ajat autolla lepikkoon koska rattijuoppo kiilaa sinut ja jalkasi murtuu, lääkäriasemalla ei kuitenkaan huomata murtumaa. Lääkärin huolimattomuusta aiheutuu uusinta käynti lääkärillä, lääkäri on periaatteessa vahingonkorvausvelvollinen vain uuden lääkärissä käynnin aiheuttamista lisäkustannuksista (matkakulut) ja mahdollisesta lisääntyneestä kivusta jä särystä. Lääkäri ei tietystikään joudu korvaamaan jalan kipsausta eikä kolarin muita kuluja koska nämä ovat syntyneet jo ennen lääkärin virhettä.

        Vertauksesi on erittäin huono. Entä jos lääkärin hoitovirheen vuoksi potilas vaikkapa kuolee sairauteen, joka olisi muuten voitu parantaa? Samoin asunnon ostaja ja myyjä antavat kuntotarkastajan käsiin taloudellisen tulevaisuutensa. Huonosti tehty työ ja/tai väärät tulkinnat johtavat vahingonkorvausvastuuseen niiltä osin kuin virheen selvittämisestä aiheutuu kustannuksia.


      • siispä siis ja niin
        vertauksesi on huono kirjoitti:

        Vertauksesi on erittäin huono. Entä jos lääkärin hoitovirheen vuoksi potilas vaikkapa kuolee sairauteen, joka olisi muuten voitu parantaa? Samoin asunnon ostaja ja myyjä antavat kuntotarkastajan käsiin taloudellisen tulevaisuutensa. Huonosti tehty työ ja/tai väärät tulkinnat johtavat vahingonkorvausvastuuseen niiltä osin kuin virheen selvittämisestä aiheutuu kustannuksia.

        nimenomaan näinhän se ei ole.

        Jos lääkäri jättää hoitovirheenä amputoimatta sormen ja tämän takia joudutaan amputoimaan neljä muuta sormea vastaa lääkäri vain niistä neljästä sormesta ei siis siitä sormesta joka joka tapauksessa olisi pitänyt amputoida.

        Eli vastuu on vain siitä osasta mitä kartoittajan (tai lääkärin) virhe on aiheuttanut lisävahinkoa.

        Siis jos rakennus on ollut korjauskelvoton jo tarkastushetkellä niin eihän kuntokartoittaja ole vastuussa tästä vaan myyjä joka on saanut taloudellista hyötyä arvottoman rakennuksen myynnistä.

        Tästä on siis kyse vahingonkorvausvastuusta.

        Ymmärrä nyt että jos asunnon arvo on 0,- euroa ja ostaja maksaa siitä 500000,- euroa niin eihän nyt kai sentään kuntokartoittajan pidä korvata ostajalle 500000,-euroa vaan myyjän joka on hyötynyt sen saman 500000,- euroa myytyään 0 euron arvoisen omaisuuden.

        Tietysti jos kartoittaja ei ole havainnut esim. kosteusvauriota joka olisi pitänyt havaita ja tämä vaurio leviää siten että siitä aiheutuu lisäkustannuksia niin kartoittaja vastaa korkeintaan lisäkustannuksista.

        Näin myös vahingonkorvauslaki ja oikeuskäytäntö on kaikkien meidän onneksi linjannut täällä suomessa ja kaikissa muissakin oikeusvaltioissa.


    • PYYTÄÄ

      Haluttiinko tietää hetkellinen alajuoksun kosteuspitoisuus vai se, onko alajuoksussa ja seinän rakenteissa homekasvua.

      Tutkimuksella saa sellaisia vastauksia, kuin mihin tutkimus on tarkoitettu. Vain asianmukaisella mikrobitutkimuksella voi saada vastauksen, onko rakenteissa homekasvua. Home-epäilyyn ei kosteusmittauksella vastausta saa !!!

      • tilaajalla

        ja sen tutkijan vastuu on lähinnä sen porareijän arvoinen eli jotain 10 euron luokkaa.


      • niinnniiiiin
        tilaajalla kirjoitti:

        ja sen tutkijan vastuu on lähinnä sen porareijän arvoinen eli jotain 10 euron luokkaa.

        Ja 10 euroa tietysti...ja eiköhän edelleen eletä markkinataloudessa jossa markkinat määrittelevät hinnat, käy vaikka katsomassa alan firmojen hintoja ja jos et ole tyytyväinen niin äänestä ensi vaaleissa kommunisteja niin päästään kokemaan pohjoiskorean tai neuvostoliiton tavalla kommunismin ihanuus "edullisine" hintoineen.


      • reijän
        niinnniiiiin kirjoitti:

        Ja 10 euroa tietysti...ja eiköhän edelleen eletä markkinataloudessa jossa markkinat määrittelevät hinnat, käy vaikka katsomassa alan firmojen hintoja ja jos et ole tyytyväinen niin äänestä ensi vaaleissa kommunisteja niin päästään kokemaan pohjoiskorean tai neuvostoliiton tavalla kommunismin ihanuus "edullisine" hintoineen.

        poraushinta ja se kattaa terän kulumisen ja hankinnan ja porausajan työkustannukset. Useimmiten porakoneen kuluttamat sähköt maksaa tilaaja.

        Kokonaistyöaika matkoineen mitataan tunneissa ja veloitus on aivan eriasia.


      • ehkä...

        Jos puurakenteissa todetaan liiallista kosteutta, eikä ole kyse vesivahingon seuraamuksesta, niin tottahan siitä seuraa pitkällä aikavälillä home ja lahovaurio. Homevaurio voi tulla lämpimässä tilassa jo muutamissa päivissä tai viikoissa. Varsinaiseen lahovaurioon kuluu pitempi aika.


      • reijän kirjoitti:

        poraushinta ja se kattaa terän kulumisen ja hankinnan ja porausajan työkustannukset. Useimmiten porakoneen kuluttamat sähköt maksaa tilaaja.

        Kokonaistyöaika matkoineen mitataan tunneissa ja veloitus on aivan eriasia.

        Kirjoiteta reiän, eikä "reijän"?

        Asiantuntemusta parhaillaan kun ei osaa kirjoittaa edes suomenkieltä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe