Primera p11 ajovalot

nissani

Minulla primerassa mielestäni outo vika.
Ajovalot syttyvät automaattisesti kun virrat kääntää päälle, mutta kun viiksestä kääntää valot päälle, niin apukusken puoleinen ajovalo sammuu, vain parkki jää palamaan.
Muuten ei haittaisi, mutta viiksen 0-asennossa ei pitkät valot toimi ollenkaan.
Mistähän voisi vikaa ruveta etsimään?

9

4023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikatre

      Jos päivänvalo rele hajoaa,niin valot toimii juurikin toisinpäin kuin sinulla.Eli 0-asennossa toinen valo ei pala ja kun käännät valot päälle niin se syttyy.Melkein veikkaisin valokatkaisijaa/vilkkuviikseä.Jos olet pirkanmaalta niin minulla on sopiva osa autoosi niin voit ennen ostoa testata onko vika siinä valokatkaisijassa.

      • nissani

        Tämä auto ollut minulla vasta vähän aikaa, joten en ole tuota vikaa vielä huomannut. Onhan tuo aika outo vika, kun yleensä tuo automatiikka menee rikki. Voi olla hyvinkin että tuossa viiksessä on se vika. Voiko olla että on kaksi eri relettä päivävaloille ja normivaloille, jos siinä toisessa releessä olisi vika? Täytyy vielä katsoa jos sen saisi toimimaan räpläämällä sitä katkaisijaa. Sulakkeita olen katsellut, mutta ei oikein niissäkään voi olla vika, kun kerran 0-asennossa palaa kummatkin valot.


      • ohä
        nissani kirjoitti:

        Tämä auto ollut minulla vasta vähän aikaa, joten en ole tuota vikaa vielä huomannut. Onhan tuo aika outo vika, kun yleensä tuo automatiikka menee rikki. Voi olla hyvinkin että tuossa viiksessä on se vika. Voiko olla että on kaksi eri relettä päivävaloille ja normivaloille, jos siinä toisessa releessä olisi vika? Täytyy vielä katsoa jos sen saisi toimimaan räpläämällä sitä katkaisijaa. Sulakkeita olen katsellut, mutta ei oikein niissäkään voi olla vika, kun kerran 0-asennossa palaa kummatkin valot.

        Kyllä se vika on releessä, sitä käyttää laturilta tuleva virta. Uusi rele noin 300 @


    • Toimii taas

      Tässä tapauksessa 2- (eli yö-)asento ei toimi normaalisti. Vika on mahdollisesti viiksen kontaktipinnoilla koska siellä on sähkökaavion mukaan molemmille ajovaloille omat kärjet.
      Tarkasta saako viiksi virtaa.
      Värikoodit viiksen liittimen tulovirtajohdoille:
      Oikea ajovalo: puna/valko (poikkiraidoitettu)
      Vasen ajovalo: punainen

      Oikean ajovalon plus ja miinus kulkevat 2-asennossa ohjausyksikön kautta, joten siellä on liitin löysällä tai huono juotos mikäli viikseltä tulee sähkö vihreälle johdolle. Pura viiksi tai tarkasta ohjausyksikön liitokset riippuen siitä mihin virta pysähtyy..
      Paikanna ohjausyksikkö kuuntelemalla releen naksahdusta kun vaihdat 0 ja 1 asentoa viiksestä. Ohjausyksikkö on todennäköisesti jossain päin etujalkatilaa.

      Off (0-)asennossa pitkät eivät toimi koska se on "päiväasento" ja lyhyiden valoteho on normaalia pienempi, joka lisää polttimoiden elinikää. Pitkien väläytys vetämällä viikseä ohjauspyörään päin pitäisi kuitenkin toimia.

      Off-asennossa ajovalojen virta ei kulje ollenkaan viiksen kautta vaan päivänvaloreleen joka on auton valojen ohjausyksikön yhteydessä.

    • zädämm

      Jaha, joutuuko tässä pian itsekin alkaa valoja roplaileen kun huomasin tuossa aamulla tallissa starttaillessa että käyntiinlähdettyä vain kuskinpuolen ajovalo paloi, ehdin jo kuvitella mielessä polttimonvaihto-skenaariota mutta sitten syttyi se toinenkin viiveellä ilman että koskin mihinkään??

    • Willyboy

      Primeran P11 kaikki valot kateissa= Etu-,taka- ja mittarivalot, välillä palaa toinen kaukovalo.
      Mistä haen vikaa?

    • MaJ

      Primeran P11 apukuskinpuoleinen valo toimii normaalisti(parkki, ajovalo ja pitkät). Kuskin puolella toimii vaan pitkät.. mistähän lähtisin etsimään vikaa?

    • Puolukka007

      Minulla Primera P11 -99 (joku sport malli) ja ongelmana että kuskin puoleinen lyhyt (xenon) ei aina toimi ja valoja rämpyttämällä alkaa joskus toimii ja sit apukuskin puoleinen välkkyy jo häiritsevän paljon. Mistä lähtisi purkamaan tätä ongelmaa?

      • hallogeen

        Kuka siihen laittanu tarvike xenon lumput?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7909
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4502
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2198
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1775
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1679
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe