Varokaa hyvät vanhemmat vaatevarkauksia päiväkodissa.
Kumma sattuma aina, kun muksulla on uusiavaatteita päiväkodissa, niin nämä vaihtuvat "vahingossa" vanhoihin. Onko ihmiset näin vähissä rahoissa?, että täytyy varastaa.
Varokaa
26
2358
Vastaukset
- --------
Meilläkin on monesti vaihtunut uudet vaatteet vanhoihin. Varsinkin kengät ovat suosikki kohteita.
- joskus näin tapahtuu
Työskentelen pk:ssa ja meillä hävisi erään lapsen uudet kuravaatteet ja toiselta hävisi hyvä ulkohaalari, tämän lisäksi paitaa, housua jne.
Yllätimme kerran erään äidin tutkimasta toisten lasten lokeroita mutta syyttää emme voineet. Tämän jälkeen tämä äiti oli meidän erikoistarkkailussa siten ettei hän huomannut. Jollakin oli aina asiaa eteiseen kun ko. äiti oli lähistöllä.
- meillä on
rehellisiä perheitä asiakkaina. Ei ole yksikään perhe valittanut, että olisi vaatteita varastettu. Joskus vaihdoksia tapahtuu, mutta vaatteet vaihtavat takaisin oikeille omistajille, kun vaihdos huomataan.
- juriset
Meidän taapero on ollut monessa eri päikyssä.
Olemme huomanneet, niin monenlaisia käytäntöjä vaate ongelmissa. Toiset päikyt välittää ja toiset ei. - äiti 5:lle & l.hoitaja
juriset kirjoitti:
Meidän taapero on ollut monessa eri päikyssä.
Olemme huomanneet, niin monenlaisia käytäntöjä vaate ongelmissa. Toiset päikyt välittää ja toiset ei.Kannattaa nimikoida kunnolla ne lastensa vaatteet, silloin niitä ei taatusti kukaan "vaihda".
Itse nimikoin esim kengät kirjoittamalla nimikointitussilla lapseni nimen kenkien ulkopuolelle ja esim. paitaan suoraan kankaaseen niskan kohdalle.
Rukkasiinkin kirjoitan ulkopuolelle heijastinnauhaan hänen nimensä.
Kertaakaan ei ole lapsieni vaatteita kadonnut päiväkodissa oloaikana.
Vanhemmat ovat melkoisen laiskoja merkitsemään lastensa vaatteet ja se hankaloittaa hoitajien työtä melkoisen paljon, 20 lapsen ryhmässä uloslähteissä ja päikkäreiden jälkeen mietitään sitten mikä vaatekappale kuuluu kenellekkin ja nimikoimattomien "löytövaatteiden" kori pursuu vaatteita.... - Isukki,.
äiti 5:lle & l.hoitaja kirjoitti:
Kannattaa nimikoida kunnolla ne lastensa vaatteet, silloin niitä ei taatusti kukaan "vaihda".
Itse nimikoin esim kengät kirjoittamalla nimikointitussilla lapseni nimen kenkien ulkopuolelle ja esim. paitaan suoraan kankaaseen niskan kohdalle.
Vanhemmat ovat melkoisen laiskoja merkitsemään lastensa vaatteet ja se hankaloittaa hoitajien työtä melkoisen paljon, 20 lapsen ryhmässä uloslähteissä ja päikkäreiden jälkeen mietitään sitten mikä vaatekappale kuuluu kenellekkin ja nimikoimattomien "löytövaatteiden" kori pursuu vaatteita....Ei se paljon auta, vaikka kuinka nimilappua laittaa ja nimiä kirjoittelee.
- Täydellisyys..
Kannattaa nimikoida kunnolla ne lastensa vaatteet, silloin niitä ei taatusti kukaan "vaihda".
Vanhemmat ovat melkoisen laiskoja merkitsemään lastensa vaatteet ja se hankaloittaa hoitajien työtä melkoisen paljon, 20 lapsen ryhmässä uloslähteissä ja päikkäreiden jälkeen mietitään sitten mikä vaatekappale kuuluu kenellekkin ja nimikoimattomien "löytövaatteiden" kori pursuu vaatteita....Eikö kukaan voi ikinä tunnustaa virheitään.
- ja tahallisuuksia
Meille on vahingossa kulkeutunut toisten vaatteita. Palautettu on. Myös meidän tamineita on ollut kateissa kuukauden päivät. Palautettu on.
Uudet hanskat on kadonneet parriin kertaan (nimetyt). Ostin uudet. Enhän halua, että lapseni sormet palelevat. Kustannukset hyvissä hanskoissakin ovat 10 euron luokkaa. En kuitenkaan valita. Parhaansa tekevät kaikki osapuolet. Minä itse, hoitajat ja joku jonka lapsen sormia palelee. Harmittamisen jälkeen ajattelen sen arkipäivän hyväntekeväisyydeksi :-) ( kunhan on satunnaista)- täynnä niin
vahinkoja sattuu, ja kun lapset yrittävät pukea issekseen...vahinkoja sattuu.
- ärsyttää!
täynnä niin kirjoitti:
vahinkoja sattuu, ja kun lapset yrittävät pukea issekseen...vahinkoja sattuu.
Minua ottaa päähän kun tarhatädit ovat huolimattomia. Minä laitan aina lapseni hanskat ja lakin toppapuvun sisään tuodessani lapseni päiväkotiin että ne löytyvät helpommin. Tässä muutama päivä sitten hakiessani lapseni oli pipo sekä kypärälakki hävinneet. Eivät olleet kovin uusia mutta harmittaa kun kyseessä oli lapsen ainoat korvia paremmin suojaavat lakit. Tarhatädit laittavat välillä vaatteita vääriin lokeroihin vaikka vaatteissa on omistajansa nimi. Nyt on sitten uuden pipon osto edessä kun päiväkodissa ei kohautella ku hartioita jos jotain katoaa. Vituttaa maksaa joka kuukausi 150 euroa tarhamaksuja ja sitten ilmenee tällaista. Ja lapseni lokero ei ikinä ole turvoksiin asti. Lokerossa on aina vain ulkovaatteet, unilelu ja naulakossa reppu jossa on vaihtovaatteet ja ne otan viikonlopuksi aina kotia mukaani.
Tässä vielä syitä miksi minua tekisi mieli vaihtaa päiväkotia kokonaan:
1. Lapseni kaatui odottaessa ulospääsyä, löi etuhampaan tuolin kulmaan ja hammas painui osittain ikenen sisään.Lähin Tarhatäti oli kuulemma selin lapseeni.
2. Mennessäni hakemaan lastani päiväkodin pihasta näin portilta että lapseni itkee, lapseni on siis 2.5vuotias. Katsoin hetken meneekö kukaan lapseni luo lohduttamaan. Hoitajat vaan rupattelivat omiaan selin lapseeni. Menin itse lohduttamaan lastani ja sitten vasta joku tädeistä kääntyi ja totesi "Ai se itkee, emme nähneet mitä oikein tapahtui."
3.Tuo ylempi pipo juttu
4.Lapseni tarvii vielä vaippoja niin kun ne laitetaan ovat ne huonosti että monesti kotia tullessamme on pursunnut kakat yli ja pissaa on vaipassa kilo ja pylly toisella ihan punainen.
Olen sitä mieltä että päiväkoteihin pitäisi investoida lukolliset kaapit jotka aukee esim. yleisavaimella joka olisi kaikilla tarhatädeillä! Minä aion tulevaisuudessa opiskella tarhatädiksi ja aion olla hommassa hyvä!!!!
terveisin: kahden pikkulapsen äiti vm. 86 - äiti 5:lle & l.hoitaja
ärsyttää! kirjoitti:
Minua ottaa päähän kun tarhatädit ovat huolimattomia. Minä laitan aina lapseni hanskat ja lakin toppapuvun sisään tuodessani lapseni päiväkotiin että ne löytyvät helpommin. Tässä muutama päivä sitten hakiessani lapseni oli pipo sekä kypärälakki hävinneet. Eivät olleet kovin uusia mutta harmittaa kun kyseessä oli lapsen ainoat korvia paremmin suojaavat lakit. Tarhatädit laittavat välillä vaatteita vääriin lokeroihin vaikka vaatteissa on omistajansa nimi. Nyt on sitten uuden pipon osto edessä kun päiväkodissa ei kohautella ku hartioita jos jotain katoaa. Vituttaa maksaa joka kuukausi 150 euroa tarhamaksuja ja sitten ilmenee tällaista. Ja lapseni lokero ei ikinä ole turvoksiin asti. Lokerossa on aina vain ulkovaatteet, unilelu ja naulakossa reppu jossa on vaihtovaatteet ja ne otan viikonlopuksi aina kotia mukaani.
1. Lapseni kaatui odottaessa ulospääsyä, löi etuhampaan tuolin kulmaan ja hammas painui osittain ikenen sisään.Lähin Tarhatäti oli kuulemma selin lapseeni.
2. Mennessäni hakemaan lastani päiväkodin pihasta näin portilta että lapseni itkee, lapseni on siis 2.5vuotias. Katsoin hetken meneekö kukaan lapseni luo lohduttamaan. Hoitajat vaan rupattelivat omiaan selin lapseeni. Menin itse lohduttamaan lastani ja sitten vasta joku tädeistä kääntyi ja totesi "Ai se itkee, emme nähneet mitä oikein tapahtui."
3.Tuo ylempi pipo juttu
4.Lapseni tarvii vielä vaippoja niin kun ne laitetaan ovat ne huonosti että monesti kotia tullessamme on pursunnut kakat yli ja pissaa on vaipassa kilo ja pylly toisella ihan punainen.
Olen sitä mieltä että päiväkoteihin pitäisi investoida lukolliset kaapit jotka aukee esim. yleisavaimella joka olisi kaikilla tarhatädeillä! Minä aion tulevaisuudessa opiskella tarhatädiksi ja aion olla hommassa hyvä!!!!
terveisin: kahden pikkulapsen äiti vm. 86Hyvä, että opiskelet alalle, heräätpä sitten valmistuttuasi todellisuuteen siitä mikä on päivähoidon tilanne nyky Suomessa.... ylipaikoille buukattuja lapsia, henkilökuntapulaa, ylisuuret ryhmäkoot ja henkilökunnan uupuminen työtaakan alla!
- Äibbä.
Hyvä, että opiskelet alalle, heräätpä sitten valmistuttuasi todellisuuteen siitä mikä on päivähoidon tilanne nyky Suomessa.... ylipaikoille buukattuja lapsia, henkilökuntapulaa, ylisuuret ryhmäkoot ja henkilökunnan uupuminen työtaakan alla!
Kyllä se on monesti nähty, kun suu vaadossa juorutaan ja muksut on omin päin.
- tinttu
ärsyttää! kirjoitti:
3.Tuo ylempi pipo juttu
terveisin: kahden pikkulapsen äiti vm. 86Tämä uusavuttomuus on jotenkin levinnyt näille työpaikoille. Se on varmaan koulutuksesta kiinni, tai ovatko tämänpäivän hoitajat näin saamattomia ja laiskoja.
- Tytti,
Hyvä, että opiskelet alalle, heräätpä sitten valmistuttuasi todellisuuteen siitä mikä on päivähoidon tilanne nyky Suomessa.... ylipaikoille buukattuja lapsia, henkilökuntapulaa, ylisuuret ryhmäkoot ja henkilökunnan uupuminen työtaakan alla!
Nyt kannattaisi hakeutua kunnan ja valtio hommiin.
Ei riskiä, että sanotaan irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä. - ärsyttää
ärsyttää! kirjoitti:
3.Tuo ylempi pipo juttu
terveisin: kahden pikkulapsen äiti vm. 86tuo sana tarhatäti. Jos itse opiskelet alalle, niin opit ehkä oikeat nimikkeetkin.
Mutta tuohon listaasi sen verran, että kait teillä kotonakin joskus lapsi on site, että vanhmmat ovat selin häneen. Saati sitten päiväkodissa, jossa on paljon lapsia ja vain max 4 aikuista (yleensä) ryhmässä. Mielestäni on ihan ymmärrettävää, että kaikkia lapsia ei voi ihan koko aikaa pitää silmissään, jos siis ei istuteta lapia rivissä.
Kakkoja ja pissoja vaipoista ei välttämättä huomaa ulkoillessa, jos lapsi on leikkimässä eikä tule sanomaan, että on kakka housussa. Pissovaippoja nyt ei lähdetä ulkoilusta kuivaan vaihtamaan, jos ei ole vaatteet märät, eikä nyt yleensä ole, kun vaippa vaihdettu ennen uloslähtöä. - Maksaja...
ärsyttää kirjoitti:
tuo sana tarhatäti. Jos itse opiskelet alalle, niin opit ehkä oikeat nimikkeetkin.
Mutta tuohon listaasi sen verran, että kait teillä kotonakin joskus lapsi on site, että vanhmmat ovat selin häneen. Saati sitten päiväkodissa, jossa on paljon lapsia ja vain max 4 aikuista (yleensä) ryhmässä. Mielestäni on ihan ymmärrettävää, että kaikkia lapsia ei voi ihan koko aikaa pitää silmissään, jos siis ei istuteta lapia rivissä.
Kakkoja ja pissoja vaipoista ei välttämättä huomaa ulkoillessa, jos lapsi on leikkimässä eikä tule sanomaan, että on kakka housussa. Pissovaippoja nyt ei lähdetä ulkoilusta kuivaan vaihtamaan, jos ei ole vaatteet märät, eikä nyt yleensä ole, kun vaippa vaihdettu ennen uloslähtöä.Nyt sinulla on sitten näytön paikka ja todistaa nämä puheet perättömäksi.
Ps. Taas oli uudet popot hävinneet. - moitteisiinkin vähän
ärsyttää! kirjoitti:
3.Tuo ylempi pipo juttu
terveisin: kahden pikkulapsen äiti vm. 86"1. Lapseni kaatui odottaessa ulospääsyä, löi etuhampaan tuolin kulmaan ja hammas painui osittain ikenen sisään.Lähin Tarhatäti oli kuulemma selin lapseeni."
Vahinkoja sattuu, ja kun ryhmässä on 12 alle 3-vuotiasta lasta ja kolme aikuista, on sanomattakin selvää, että aina joskus sitä on johonkin lapseen selin. Mahdollista on myös, ettei tuossa tilanteessa ole ollut paikallakaan kuin kaksi aikuista. Esim. iltapäivällä uloslähtötilanteessa ei yleensä kolmas ole enää töissä.
"2. Mennessäni hakemaan lastani päiväkodin pihasta näin portilta että lapseni itkee, lapseni on siis 2.5vuotias. Katsoin hetken meneekö kukaan lapseni luo lohduttamaan. Hoitajat vaan rupattelivat omiaan selin lapseeni. Menin itse lohduttamaan lastani ja sitten vasta joku tädeistä kääntyi ja totesi "Ai se itkee, emme nähneet mitä oikein tapahtui.""
Tämä on tietysti ikävää, mutta oikeasti ei aina voikaan huomata, jos joku lapsi itkee. Sekin johtuu siitä, että lapsia vaan nyt on niin paljon aikuisiin nähden. Ja pihallakin on väkisinkin johonkin päin selin, ellei sitten todellakin ruveta lapsia rivissä istuttamaan päivät pitkät. Siitä taitaisit tykätä vielä vähemmän, eikö?
Jos tällainen on tapahtunut kerran, ei kyse ole heti vielä huolimattomuudesta. Toki jos lapsi itkee harva se päivä yksinään, eikä kukaan huomaa, onkin jo vakavan huomautuksen paikka.
"4.Lapseni tarvii vielä vaippoja niin kun ne laitetaan ovat ne huonosti että monesti kotia tullessamme on pursunnut kakat yli ja pissaa on vaipassa kilo ja pylly toisella ihan punainen."
Oletko sanonut hoitajille, että lapsellasi on usein kakka housussa kotiin tullessanne? Ulkona ei nimittäin oikeasti välttämättä lainkaan huomaa, että lapselle on tullut kakka, jos lapsi ei itse asiasta sano. Kaikkien vaatekerroksien läpi ei sitä tosiaan helposti haista.
Meillä ainakin pyritään vähän nuuhkimaan pihalla niitä lapsia, joiden tiedämme usein tekevän kakan ip-ulkoilun aikana. Toisaalta viime syksynä meillä oli sellainen tilanne monesti, että vähän jälkeen neljä saattoi jopa 15 lasta tehdä kakat housuun! Sanomattakin lienee selvää, ettei silloin kyllä ehtinyt pestä kuin murto-osan ennenkuin vanhemmat alkoivat tullakin hakemaan. Moni iltapäivä kuluikin niin, että toinen pienten päädyn työvuorossa olevista aikuisista oli koko ajan sisällä kakkapyykillä. Se toinen vain ulkona.
Toivon, että kykenet jotenkin korjaamaan nämä epäkohdat kunhan "tarhantädiksi" valmistut. Toivon hartaasti, ettei realiteetit lyö sinua märällä rätillä naamaan, tai ehkä sinä oletkin yli-ihminen, joka ei milloinkaan ole selin yhteenkään lapseen tai joka osaa revetä moneen paikkaan yhtä aikaa. Me muut olemme valitettavasti ihan vain tavallisia ihmisiä. - tarvitse
Maksaja... kirjoitti:
Nyt sinulla on sitten näytön paikka ja todistaa nämä puheet perättömäksi.
Ps. Taas oli uudet popot hävinneet.mitään todistella. Meillä ei onneksi ole tällaista ongelmaa päiväkodissa. On inhimillistä, että joskus jotain katoaa, mutta ei meillä viikottain häviä lasten vaatteita ja jos joku vaate menee väärään kotiin, niin se palaa seuraavana päivänä oikealle omistajalle. Eikä vanhemmat näistä katoamista ja vaihdoksista syytä henkilökuntaa eikä ota asioita puheeksi syyttäen.
- liittyen....
Äibbä. kirjoitti:
Kyllä se on monesti nähty, kun suu vaadossa juorutaan ja muksut on omin päin.
Ehkäpä keskustelevat jonkun lapsen kadonneesta kypärämyssystä ym.......ajattelitko kenties sitä ?!!
Tai vaikkapa turvallisuuteen liittyvistä asioista,kuten esim.että liukumäestä ei nyt voikaan antaa lasten laskea, koska mäki on liian jäinen.
ym. ym.
Kaikki mikä näyttää juoruilulta EI ole aina sitä ! - näin juuri
liittyen.... kirjoitti:
Ehkäpä keskustelevat jonkun lapsen kadonneesta kypärämyssystä ym.......ajattelitko kenties sitä ?!!
Tai vaikkapa turvallisuuteen liittyvistä asioista,kuten esim.että liukumäestä ei nyt voikaan antaa lasten laskea, koska mäki on liian jäinen.
ym. ym.
Kaikki mikä näyttää juoruilulta EI ole aina sitä !ja meillä ainakin iltapäivällä välivuoron lähtiessä pidämme pienen raportin ketä vielä paikalla ja oliko kenestäkin jotain erikoisempaa kerrottavaa. Tällöin on pakko seisoa vierekkäin ja jutella työkaverin kanssa. Voi näyttää juoruilulta, mutta on tärkeä juttu tehtäväksi, että iltavuoro tietää ketä on haettu ja ketä ei ja missä kukin lapsi on leikkimässä.
- ,,,,,,,,
näin juuri kirjoitti:
ja meillä ainakin iltapäivällä välivuoron lähtiessä pidämme pienen raportin ketä vielä paikalla ja oliko kenestäkin jotain erikoisempaa kerrottavaa. Tällöin on pakko seisoa vierekkäin ja jutella työkaverin kanssa. Voi näyttää juoruilulta, mutta on tärkeä juttu tehtäväksi, että iltavuoro tietää ketä on haettu ja ketä ei ja missä kukin lapsi on leikkimässä.
Kovasti on tiuhaan näitä vuoronvaihtoja.
- itsekin...
Meidän muksu on onneksi muutaman päivän pph:ssa ja jos täti sairastuu, joutuu päiväkodin puolelle, jota onneksi ollut harvoin. Siellä hävisi vaatteita. Hoitajat eivät osaa myöskään lukea, vaikka on kaikki vaatteet merkattu. No, mä tein sitten niin, etten enää uskalla hoitoon ihan parhaimpia laittaa ja varavaatteina esim. on huonompia. Sitten kun ollaan kotona ja lomilla pidetään niitä parempia. Jos on päiväkodissa sinne ei ainakaan kannata mitään merkkivaatteita laitella, se on vain fakta että ne saattaa vaihtua ja joku ottaa vaikkaa sun lapsen vaatteet tai repun.
- mielipuolta
Jotenkin niin tuttua. Aina parhaat vaatteet hukassa.
- 4.'H
Työmme puolesta joudumme paljon muuttamaan ja monen päiväkodin palveluja joutuneet käyttämään.
Sen olemme huomanneet, että vuokralähiössä jos on päiväkoti, niin siellä varastetaan tosi paljon toisten vaatteita.- kolmen äiti
Meille vanhemmille nalkutetaan kyllä vaatteiden merkkaamisesta ym, mutta sitten eivät ehdi niitä itse merkkailemaan. Esimerkkinä vaikkapa tuo loistava keksintö; nimetyt pyykkipojat, joilla on helppo merkata kengät tai muut kohteet, joihin ei nimiä saa helposti. Lähes poikkeuksetta ne on ulkoilun jälkeen merkkaamatta. Ei kuulemma ole aikaa katsoa niitä. Meillä osaa lapsi sen tehdä ihan itsekin, mutta ei saa, kun ei lapsiin voi luottaa. Ihan hyvin voisi, kyllä se on meillä poika, joka tietää missä kohdassa kenkiä löytyy nimi, itse olen hänet opettanut tarkkuuteen.
Muutoinkin ihmetyttää vaatepolitiikka. Eivät osaa esimerkiksi vaatteita katsoa siitä hoitokassista, varsinkin vvälivaatteiden kanssa tuntuu olevan hankaluuksia. Aivan liian usein on käynyt niin, että lastenhoitaja huomauttaa, että on kylmä ollut lapsella, kun ei ole vaatteita. Välipuvut kuitenkin ollut ihan siinä lapsen naulakossa. On käynyt niinkin, että on kaivettu kassista ohut neulepaita (varapusero), ja viereen on jäänyt villapuku.
Sama homma kuravaatteiden kanssa. Herkästi huomautellaan, miten niitä ei ole ollut, vaikka ovatkin olleet, roikkuneet ihan siinä tangolla, johon ne on neuvottu jättämään, ja merkitty sekä tussilla, että pyykkipojalla.
Sitten minua kummastuttaa kasvatusalan työntekijänä vielä yksi asia. Lapsen vaatteita ei saa nimetä vain sukunimellä (vaikka teen itse niin edelleen joissakin tapauksissa). Meillä kun esimerkiksi kurakamppeet ja monet muutkin siirtyvät lapselta toiselle, niin on helppo merkitä vain pelkällä sukunimellä. Samoin vaatteita käytetään myöskin ristiinkin välillä, kun menevät samat lapaset ja hanskat. Kun toisaalta ei saisi olla niinkään, että on useita nimiä vaatteissa (vaikkakin ylivedettynä tarpeeton). Ihan varmasti ne henkilöt oppivat ja tietävät myöskin sukunimen, eikä meidänkään sukunimeä ole takuulla monella lapsella samassa pk:ssa. Eikä sukunimen opettelu ole millään lailla ylivoimaista, itsekin olen ollut myös päiväkodeissa töissä, ja tiedän sen olevan täysin mahdollista.
Lapset ovat samassa tarhassa, mutta vierekkäisissä ryhmissä. Minun mielestäni on päiväkodilta kohtuutonta odottaa sekin, että molempiin ryhmiin toimitetaan rasvat ym lastemme tarvitsemat tuotteet. Niitä ei kuitenkaan tarvitse päivittäin, joten sen kymmenen metrin matkan voisivat hyvinkin noutaa purkin (toinen tarvitsee siis harvoin). Mutta ei. Olen sitoutunut sopimuksessa tuomaan päiväkotiin lasten tarvitsemat hoitotarvikkeet, mutta en kyllä ole sitoutunut siihen, että hankin kaikkea kahdet (tai kolmet, koska kotonakin tarvitaan niitä). Maksavat muutoinkin aika kiitettävästi, joten en kaipaa enää kolminkertaisia kustannuksia. Kuitenkin tietävät, missä lastemme hoitotarvikkeet ovat, ne ovat siinä ryhmässä, missä niitä tarvitsee useammin.
Nyt onneksi on meillä tiedossa päiväkodin vaihto, ja olen toiveikas, että turha säätäminen loppuisi. Missään muualla en ole törmännyt samanlaiseen, ja kyllä ko. päiväkodin ilmapiiristäkin huomaa, että jotain on pahasti vialla. Siellä ei edes yritetä hoitaa asioita hyvin, ja asiasta muistuttaminen ei auta. Esimerkiksi lapsemme on saanut jatkuvasti sopimattomia ruokia, ja allergikkona vielä kärsiikin siitä. Keittiöltä ruoat tulevat oikein ja nimettynä, mutta kaikki missä ei ole erikseen nimeä menevät sekaisin, esimerkiksi maito tulee tölkeissä, niin liian usein saa väärästä tölkistä. Samoin kaikki "ylimääräinen". Olen itse vienyt sopivaa tarjottavaa esimerkiksi toisten lasten synttäreitä varten, mutta niitä ei käytetä. Virheet ovat alkeellisia, esimerkiksi lakua antavat jatkuvasti.
En ole koskaan törmännyt varsinaiseen varasteluun, joskus on kengät tai paita vaihtuneet, ja asia on korjattu joko pk:ssa seuraavana päivänä, tai sitten ihan suoraan vanhempien kanssa. No, villasukkia katoaa, samoin lapasia, mutta niiden perään en jaksa laskea, mummo tekee uusia liukuhihnalta, joten yhdet hukkuneet ei aiheuta hankaluuksia... - ,,,,,,,
kolmen äiti kirjoitti:
Meille vanhemmille nalkutetaan kyllä vaatteiden merkkaamisesta ym, mutta sitten eivät ehdi niitä itse merkkailemaan. Esimerkkinä vaikkapa tuo loistava keksintö; nimetyt pyykkipojat, joilla on helppo merkata kengät tai muut kohteet, joihin ei nimiä saa helposti. Lähes poikkeuksetta ne on ulkoilun jälkeen merkkaamatta. Ei kuulemma ole aikaa katsoa niitä. Meillä osaa lapsi sen tehdä ihan itsekin, mutta ei saa, kun ei lapsiin voi luottaa. Ihan hyvin voisi, kyllä se on meillä poika, joka tietää missä kohdassa kenkiä löytyy nimi, itse olen hänet opettanut tarkkuuteen.
Muutoinkin ihmetyttää vaatepolitiikka. Eivät osaa esimerkiksi vaatteita katsoa siitä hoitokassista, varsinkin vvälivaatteiden kanssa tuntuu olevan hankaluuksia. Aivan liian usein on käynyt niin, että lastenhoitaja huomauttaa, että on kylmä ollut lapsella, kun ei ole vaatteita. Välipuvut kuitenkin ollut ihan siinä lapsen naulakossa. On käynyt niinkin, että on kaivettu kassista ohut neulepaita (varapusero), ja viereen on jäänyt villapuku.
Sama homma kuravaatteiden kanssa. Herkästi huomautellaan, miten niitä ei ole ollut, vaikka ovatkin olleet, roikkuneet ihan siinä tangolla, johon ne on neuvottu jättämään, ja merkitty sekä tussilla, että pyykkipojalla.
Sitten minua kummastuttaa kasvatusalan työntekijänä vielä yksi asia. Lapsen vaatteita ei saa nimetä vain sukunimellä (vaikka teen itse niin edelleen joissakin tapauksissa). Meillä kun esimerkiksi kurakamppeet ja monet muutkin siirtyvät lapselta toiselle, niin on helppo merkitä vain pelkällä sukunimellä. Samoin vaatteita käytetään myöskin ristiinkin välillä, kun menevät samat lapaset ja hanskat. Kun toisaalta ei saisi olla niinkään, että on useita nimiä vaatteissa (vaikkakin ylivedettynä tarpeeton). Ihan varmasti ne henkilöt oppivat ja tietävät myöskin sukunimen, eikä meidänkään sukunimeä ole takuulla monella lapsella samassa pk:ssa. Eikä sukunimen opettelu ole millään lailla ylivoimaista, itsekin olen ollut myös päiväkodeissa töissä, ja tiedän sen olevan täysin mahdollista.
Lapset ovat samassa tarhassa, mutta vierekkäisissä ryhmissä. Minun mielestäni on päiväkodilta kohtuutonta odottaa sekin, että molempiin ryhmiin toimitetaan rasvat ym lastemme tarvitsemat tuotteet. Niitä ei kuitenkaan tarvitse päivittäin, joten sen kymmenen metrin matkan voisivat hyvinkin noutaa purkin (toinen tarvitsee siis harvoin). Mutta ei. Olen sitoutunut sopimuksessa tuomaan päiväkotiin lasten tarvitsemat hoitotarvikkeet, mutta en kyllä ole sitoutunut siihen, että hankin kaikkea kahdet (tai kolmet, koska kotonakin tarvitaan niitä). Maksavat muutoinkin aika kiitettävästi, joten en kaipaa enää kolminkertaisia kustannuksia. Kuitenkin tietävät, missä lastemme hoitotarvikkeet ovat, ne ovat siinä ryhmässä, missä niitä tarvitsee useammin.
Nyt onneksi on meillä tiedossa päiväkodin vaihto, ja olen toiveikas, että turha säätäminen loppuisi. Missään muualla en ole törmännyt samanlaiseen, ja kyllä ko. päiväkodin ilmapiiristäkin huomaa, että jotain on pahasti vialla. Siellä ei edes yritetä hoitaa asioita hyvin, ja asiasta muistuttaminen ei auta. Esimerkiksi lapsemme on saanut jatkuvasti sopimattomia ruokia, ja allergikkona vielä kärsiikin siitä. Keittiöltä ruoat tulevat oikein ja nimettynä, mutta kaikki missä ei ole erikseen nimeä menevät sekaisin, esimerkiksi maito tulee tölkeissä, niin liian usein saa väärästä tölkistä. Samoin kaikki "ylimääräinen". Olen itse vienyt sopivaa tarjottavaa esimerkiksi toisten lasten synttäreitä varten, mutta niitä ei käytetä. Virheet ovat alkeellisia, esimerkiksi lakua antavat jatkuvasti.
En ole koskaan törmännyt varsinaiseen varasteluun, joskus on kengät tai paita vaihtuneet, ja asia on korjattu joko pk:ssa seuraavana päivänä, tai sitten ihan suoraan vanhempien kanssa. No, villasukkia katoaa, samoin lapasia, mutta niiden perään en jaksa laskea, mummo tekee uusia liukuhihnalta, joten yhdet hukkuneet ei aiheuta hankaluuksia...Asiallinen kirjoitus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063250Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus961488- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.52855