23.11.2008 oli jonkin sortin talvimyrsky eteläsuomessa ja lentoja peruuntui. Omalla kohdalla olin ostanut porukan jatkolentojen Hesasta liput omasta kukkarosta. Lento peruuntui ja kun Helsinki-Vantaa oli yhtä härdelliä edes bussilippuja ei sieltä saatu ja nekin piti tietysti ostaa itse.
Samoihin aikoihin oli lisäksi Thaimaan sinänsä olellisesti rankemmat viivästykset jotka epäilemättä juttusumaa lisäävät Finskillä ja muilla.
Kysymys oikeastaan kuluu mikä on muilla tilanne, onko viivästys- ja peruutustapausten korvauksia vielä kuulunut? Erityisesti asiassa sieppaa se että Finskiin ei tunnu saavan muuten yhteyttä kuin MAKSULLISEN puhelinpalvelun kautta; Customer Care. (nimessä alkaa olemaan parodian makua...) Samoin sähköposteihin ei vaivauduta vastaamaan. Mutta mitens muilla samoihin aikoihin finskin kanssa vääntäneiden tilanne, onko edistystä tapahtunut?
Finnairin korvaukset myöhässä
9
2708
Vastaukset
- xdfthdh
sää syynä eli ei korvauksia, ellei sitten matkavakuutuksesta.
- ettei..
Pidän päivänselvänä asiana että toimittamattomasta palvelusta eli toteumattomasta lentomatkasta lippujen hinnat palautetaan, samoin seurannaiskulujen osuus.
Lisäksi kohdekenttä oli koko päivän normaalisti auki, samoin pääasiassa Helsinki-Vantaa. Päätös jättää niukkamatkustajainen lento suorittamatta perustui taloudellisiin näkökohtiin ja keskittyä suurempiin reitteihin. Sää on hyvä tekosyy mutta se ei ole koko totuus. - ei peruta
ettei.. kirjoitti:
Pidän päivänselvänä asiana että toimittamattomasta palvelusta eli toteumattomasta lentomatkasta lippujen hinnat palautetaan, samoin seurannaiskulujen osuus.
Lisäksi kohdekenttä oli koko päivän normaalisti auki, samoin pääasiassa Helsinki-Vantaa. Päätös jättää niukkamatkustajainen lento suorittamatta perustui taloudellisiin näkökohtiin ja keskittyä suurempiin reitteihin. Sää on hyvä tekosyy mutta se ei ole koko totuus.Finnair ei peru lentojaan sen vuoksi, että lennolla olisi vähän matkustajia. Tämä on kaupunkilegendaa.
Jos liikenne on ollut sekaisin sään ja sen aiheuttamien myöhästymisten vuoksi, niin tällöin lentoyhtiöt peruuttavat lentoja, joille ei ole konetta tarjolla tai henkilökuntaa, sillä konehan voi olla esimerkiksi jumissa maakuntakentällä tai Euroopan kentällä, samoin henkilökunta. Lisäksi joudutaan perumaan lentoja, jotta päivän aikana saadaan myöhästymisiä kirittyä kiinni, jolloin yhden edestakaisen kotimaan lennon peruuttaminen saattaa tuottaa 2-4 tuntia kirittyä aikataulua kiinni. Näin saadaan päivän mittaan aikatauluja kiinni, eikä olla ihan koko ajan yhtä myöhässä, koska ne heijastuvat herkästi vielä seuraavan aamun maakuntalentohin. Jos iltalento on saapunut tunteja myöhässä sinne, niin aamun ensimmäiset lennot Helsinkiin lähtisivät myöhässä miehistön lepoaikojen vuoksi myöhässä.
Toki näissä tapauksissa pyritään valikoimaan ne perutut lennot esimerkiksi sen mukaan onko ko. lentojen matkustajat siirrettävissä seuraavalle lennolle, eli onko kohteeseen useita lentoja päivässä tai jos on vain vähän matkustajia lennoilla, niin onhan se selvää, että silloin on helpompaa sijoittaa matkustajat muille lennoille, kuin täyden lennon matkustajat. Mutta taloudelliset näkökohdat eivät tällöin ole syynä vaan käytännöllisyys.
Sama se on mannertenvälisten lentojen suhteen jos on pakko perua yksi lento, niin silloin mietitään matkustajamääria ja uudelleen reititysmahdollisuuksia, helpointahan on reitittää matkustajat uudelleen kohteeseen, johon on Euroopasta runsaasti tarjontaa.
Eli pelkän taloudellisen syyn vuoksi ei Finnair lentojaan peruuta, paitsi jos kyseessä on koko reitin peruutus, eli esimerkiksi Cantonin reitti syksyllä. Mutta varaustilanteen perusteella ei siis peruta yksittäistä lentoa, koska paluulento saattaa olla täynnä, vaikka menolento olisikin lähes tyhjä.
Huom en ole yhdenkään lentoyhtiön palveluksessa, mutta satun vain tietämään näistä asioista jonkin verran työkenneltyäni vuosia sitten lentokentällä.
- Kissus
...joka perustuu omakohtaiseen kokemukseen: Ei korvausta.
Finnair on aika haka pesemään kätensä em. asioissa vedoten juuri vaikkapa säätilaan tms. jonka varjolla kieltäytyvät korvaamasta mitään.- Anonyymi
Korvaus lennon myöhästymisestä - http://hespac.com/compensairfi.htm Nopeasti saimme korvauksen myöhästyneestä lennosta. Hyvä palvelu.
- olisi pitänyt järjestää
Siis jos lentosi peruttiin sään vuoksi, niin joka tapauksessa lentoyhtiön olisi pitänyt järjestää korvaava kyyti. Tällöin mitään palautusta ei tule, koska korvaava kyyditys on järjestetty. Jos taas olette itse päättäneet hommata oman kyydin, ettekä ole jääneet odottamaan tulopalvelun järjestämää kyyditystä, niin tällöin tilanne on toinen. Ehkä ette saa mitään takaisin.
Jos tulopalvelu olisi teille ilmoittanut, että hommatkaa oma kyyti ja hakekaa korvausta myöhemmin, tulisi siitä olla jonkinlainen todistus, koska muutenhan ei pysty todistamaan ettei lentoyhtiö ollut järjestämässä kyyditystä. Tällöin olisitte oikeutettuja saamaan myös bussilippurahat takaisin.
Mutta hankala kommentoida tarkemmin, kun ei tiedä kaikkia yksityiskohtia. Pääsääntönä on, että lentoyhtiö järjestää korvaavan kyydin, eikä silloin siitä saa mitään korvausta/palautusta.
Ihan mielenkiinnosta kerrohan miten asian kävi.- seen that
Lentoyhtiöt järkkää useimmiten korvaavan kyydin peruuntuneen vuoron tilalle tai lennättää seuraavalla mahdollisella vuorolla (ja tarvittaessa jopa yövyttää) Kai ne "omatoimiset" järkkäilijät katsoo case by case. Välilliset kulut menee omaan piikkiin. Varaudu odottamaan asiasi käsittelyä.
- Aloittaja
Eipä olisi voinut paljoa pienempi enää korvaus olla.
Ei mitään:
-itse maksetusta bussilipusta Hki-Tku
-taksista Tku bussiasema -> lentokenttä jossa oma auto odotti
- noin 46% toteutumatta jääneen lentolipun hinnasta.
-case otti melkein kolme kuukautta, siis päätös. Rahoja ei ole vielä tilillä mutta mitäs noista pennosista.
Kuten tuossa joku sanoikin, mestareita ovat pesemään kätensä...
- Rouva M
kokemuksia ainoastaan matkatavaroiden rikkoontumisesta ja sähköpostiin vastattiin pian ja ystävällisesti..korvausta kyllä joutui odottamaan kaksi kuukautta ennenkun summa oli tilillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä491857Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651658Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701388Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2111252Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321147- 1281145
- 781096
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141067Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057