Katselin tuossa Nikon D700 speksejä ja silmiin osui tuo kuvan pixelimäärä. 12 megäbixeliä?
Mihin tuo oikeasti riittää eli ottaako tuosta pixelimäärästä esimerkiksi 100x80cm vedoksen. tai jopa isomman?
Monelle ammattikuvaajalle tai amatöörikuvaajalle tuo pixelimäärä on ihan riittävä (100k netti kuvia)
Mutta mites ammattilaiset jotka vaativat vähintään 100x80cm laadukkaita kuvia?
Photoshopissa suurentaminen lienee jo kaikkien mielestä laadullisesti negatiivista?
Nykyjärkkärit?
6
879
Vastaukset
- hommani on
tässä: Interpolointi = Jonkin suureen tunnettujen tai taulukoitujen arvojen välissä olevien arvojen laskeminen.
http://www.astro.utu.fi/zubi/math/interpol.htm
Lasketaan kuva materiaalin vaikka puolet lisää pisteitä. Tarkkuus on edelle isossa kuvakoossa hyvä, koska kuvaa ei katsota luupilla vaan muutaman metrin päästä. Tässä tehdään digitaalisesti suurennus optisen suurennuksen sijaan.- Photoshoppailija
Millä softalla tuo kertomasi interpolointi käytännössä suoritetaan. En muista tuohon termiin kuvankäsittelyohjelmissa törmänneeni...?
- tekee
Photoshoppailija kirjoitti:
Millä softalla tuo kertomasi interpolointi käytännössä suoritetaan. En muista tuohon termiin kuvankäsittelyohjelmissa törmänneeni...?
Resize tekee interpoloinnin, kun antaa pixeliluvuksi alkuperäistä suuremman. Ei mikään vaikea operaatio, koska kaikkein halvimmat kamerat sen jo muinoin teki.
- graafikko
Itse käytän paljon suurennuksia, uudet kamerat ovat vasta antaneet vähän enemmän liikkumavaraa, toivottavasti nykyinen suunta kaksinkertaistaa bixelimäärän, eli 30 megabixseliä ja siitä ylöspäin. Käsittelen kuvia ja suurennan niistä yksityiskohtia.
Kannattaa ottaa myös huomioon pikselin koko. Mikäli pikseleitä laitetaan liikaa se vaikuttaa huonontavasti kuvan laatuun. Toisin sanoen tekee siitä suttuisen.
Suuria kuvia varten on olemassa keskikoon järkkärit. Niissä kennon koko on huomattavasti suurempi.
Mikäli on ennestään keskikoon filmijärkkäri siihen on useimmiten saatavissa digiperä.
- Pekka-
Riittää 99,9% kaikista kuvaustarpeista.
Loppuja varten on sitten keskikoon kameroiden digiperät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592