Levangin puuttuminen

Kaarle Messi

Joissakin veneissä ei ole lainkaan levankia. Näissä tapauksissa ainakin Vene- lehti jaksaa aina muistuttaa, että silloin tarvitaan kunnollinen kiki. En ymmärrä, mitä tuolla ajetaan takaa? Omassa veneessä käytän kikiä avotuulilla, ettei puomi pääsisi nousemaan ja sitä kautta iso twistaamaan. Mutta miten kikkaria voi käyttää luovilla levangin korvikkeena. Ainoa, mitä saan pähkäiltyä on se, että kevyen tuulen kryssillä pitää ison skuutti olla melko löysä, ettei takaliesma sulje liikaa. Sitten kikiä kiristämällä yritetään pitää puomia keskellä?

5

1489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapeikkokryssijä

Sitä tarvitaan kovan tuulen luovilla. Isosta otetaan voimaa pois laskemalla puomia suojan puolelle. Samalla puomi pitäisi saada pysymään alhaalla ja purje litteänä.

Jos puomia päästää skuutilla, se pääsee ylöspäin ja purjeeseen tulee lisää pussia ja voimaa. Sen takia kovalla tuulella puomia päästetään laskemalla levankia suojan puolelle.

Jos ei ole levankia, voi yrittää pitää puomia kikillä alhaalla, mutta aika kovat vedot siihen kyllä tuleee.

• LudoPas

Juuri näin, ja sillä saadaan sn. twisti pois (takaliesman kiertymä). On myös huomattava että puomiin kohdistuu erityisesti kryssillä vahvat voimat, jotenka puomin pitää olla sekä kunnossa että riittävän vahva.

Mielestäni matkaveneissä ei tarvita kikkataljaa koska sen antama etu on marginaalinen. Lehdillä on oltava viisas kanta, asiantunteva mielpide ja mitä tärkeintä - kirjoitettavaa lukijoilleen, siksi nuo nyanssit nousevat vahvasti esiin kun muuten veneiden erot ovat hyvin pieniä.

Enemmän asiaa kuitenkin määrää omat tottumukset ja tavat.

• Kikki parhaimmillaan määrää twistin. Tämä riippumatta tuulen suunasta. Ongelma yleensä on että jos twisti määrätään pelkästään kikkiä käyttäen, taipuu puomi niin että takaleisman kireys ei riitä.
      Minusta olet osittain ihan oikeassa kun ihmettelet, mutta...
      Jos puomi olisi riittävän jäykkä olisi kikin kireys = twisti, - riippumatta tuulen suunasta.
      Nykyaikaisessa rikissä joutuu käyttämään sekä levankia että kikkiä twistin hallitsemiseksi, - nimenomaan rakenteiden joustavuuden takia, eli ei kikki ole levangin korvike.
      Minun nykyisessä veneessäni puomin jäykkyys riittää jopa 18 m/s asti. Tämä tarkoittaa että laiska mies kun olen, määrään twisti kikkiä käyttäen ja skuuttin tehtävä on säätää purjeen kulma tuuleen, -eli levanki on keskellä.
      Kevyen tuulen vallitessa on toinen työkalu eli dirkki. Dirkkiä käyttäen säädän sopivaa twistiä (kevyt tuuli kaipaa yleensä enemmän twistiä). Edelleen levanki on keskellä (olen laiska).
      Sitten putosin kärryltäsi...
      Eihän kikkaria kevyessä tuulessa käytetä muuta kuin estämään puomin heilumista ylös ja alas mainingeissa. Kevyen tuulen ase takaleisman sulkemisen estämiseksi on dirkki. Dirkillä sopiva twisti. Levanki ylös lovarttiin ja sen jälkeen kikki kireelle estämään puomin pumpaamista. Skuutilla sitten telltailit taakse.
      Mitä minulle jää täysin epäselväksi on miten kikilläsi pidät puomin keskellä. Oletan että kirjoitit insertin vähän liian vauhdikkaasti ja tarkoitat skuutin !?

• Kaarle Messi

Kiitos hyvistä vastaukista, ovat ihan järkeen käyviä ja pääsin kärryille.

Hieman slevennystä inserttiin:

"Sitten putosin kärryltäsi...
        Eihän kikkaria kevyessä tuulessa käytetä muuta kuin estämään puomin heilumista ylös ja alas mainingeissa."

Tarkoitin sitä, että lenssillä ja slöörillä puomi noustessaan ylös, esim. mainingissa, päästää ison kiertymään yläosastaan.

"Kevyen tuulen ase takaleisman sulkemisen estämiseksi on dirkki."

Tämä oli hyvä vinkki, kiitos.

"Mitä minulle jää täysin epäselväksi on miten kikilläsi pidät puomin keskellä. Oletan että kirjoitit insertin vähän liian vauhdikkaasti ja tarkoitat skuutin !?"

Tämä oli pähkäilyäni. Tarkoitin, että kevyen tuulen kryssillä jos skuutilla pidetään puomi keskellä, tulee iso samalla liian kireällä. Takaliesma sulkee ja liehut ovat kuolleet. Ainakin olen huomannut, että vendan jälkeen vene kiihtyy tosi laiskasti. Jos saisi skuutin niin löysälle, että liesma avaa ja saisi sitten kikillä pidettyä puomin keskellä? Enpä tiedä, toimisiko tuo. Jos ajatellaan levankia, sen saa kevyellä kryssillä vetää reilusti luun puolelle ja siten skuuttia saa löysätä kunnolla -> Puomi keskellä, mutta iso ei sulje. Luulisi ainakin auttavan kiihdytyksissä vendan jälkeen.

Mä en sano, että ajatukseni on oikein, lähinnä pähkäilyä. Korjatkaa ja neuvokaa, käytännön kikkoja ym.

• LudoPas
        Kaarle Messi kirjoitti:

Kiitos hyvistä vastaukista, ovat ihan järkeen käyviä ja pääsin kärryille.

Hieman slevennystä inserttiin:

"Sitten putosin kärryltäsi...
        Eihän kikkaria kevyessä tuulessa käytetä muuta kuin estämään puomin heilumista ylös ja alas mainingeissa."

Tarkoitin sitä, että lenssillä ja slöörillä puomi noustessaan ylös, esim. mainingissa, päästää ison kiertymään yläosastaan.

"Kevyen tuulen ase takaleisman sulkemisen estämiseksi on dirkki."

Tämä oli hyvä vinkki, kiitos.

"Mitä minulle jää täysin epäselväksi on miten kikilläsi pidät puomin keskellä. Oletan että kirjoitit insertin vähän liian vauhdikkaasti ja tarkoitat skuutin !?"

Tämä oli pähkäilyäni. Tarkoitin, että kevyen tuulen kryssillä jos skuutilla pidetään puomi keskellä, tulee iso samalla liian kireällä. Takaliesma sulkee ja liehut ovat kuolleet. Ainakin olen huomannut, että vendan jälkeen vene kiihtyy tosi laiskasti. Jos saisi skuutin niin löysälle, että liesma avaa ja saisi sitten kikillä pidettyä puomin keskellä? Enpä tiedä, toimisiko tuo. Jos ajatellaan levankia, sen saa kevyellä kryssillä vetää reilusti luun puolelle ja siten skuuttia saa löysätä kunnolla -> Puomi keskellä, mutta iso ei sulje. Luulisi ainakin auttavan kiihdytyksissä vendan jälkeen.

Mä en sano, että ajatukseni on oikein, lähinnä pähkäilyä. Korjatkaa ja neuvokaa, käytännön kikkoja ym.

Ihan en nyt oikein näe tuota asiaa....

Mutta sinulla lienee pitkäkölinen vene? Itselläni myös ja kun teen venbdan niein massan avulla vene kulkee tuulensilmän yli hlposti, mutta sitten joudun ajamaan kevyillä hieman alemmaksi ja sieltä sitten nousemaan kun vauhtia tulee lisää (noin 5-10* alemmas riippuen tilanteesta).

Olisko tässä sama lääke?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7499
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4512
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      57
      3522
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      511
      3298
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2174
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1823
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1820
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe