Levangin puuttuminen

Kaarle Messi

Joissakin veneissä ei ole lainkaan levankia. Näissä tapauksissa ainakin Vene- lehti jaksaa aina muistuttaa, että silloin tarvitaan kunnollinen kiki. En ymmärrä, mitä tuolla ajetaan takaa? Omassa veneessä käytän kikiä avotuulilla, ettei puomi pääsisi nousemaan ja sitä kautta iso twistaamaan. Mutta miten kikkaria voi käyttää luovilla levangin korvikkeena. Ainoa, mitä saan pähkäiltyä on se, että kevyen tuulen kryssillä pitää ison skuutti olla melko löysä, ettei takaliesma sulje liikaa. Sitten kikiä kiristämällä yritetään pitää puomia keskellä?

5

1568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapeikkokryssijä

      Sitä tarvitaan kovan tuulen luovilla. Isosta otetaan voimaa pois laskemalla puomia suojan puolelle. Samalla puomi pitäisi saada pysymään alhaalla ja purje litteänä.

      Jos puomia päästää skuutilla, se pääsee ylöspäin ja purjeeseen tulee lisää pussia ja voimaa. Sen takia kovalla tuulella puomia päästetään laskemalla levankia suojan puolelle.

      Jos ei ole levankia, voi yrittää pitää puomia kikillä alhaalla, mutta aika kovat vedot siihen kyllä tuleee.

      • LudoPas

        Juuri näin, ja sillä saadaan sn. twisti pois (takaliesman kiertymä). On myös huomattava että puomiin kohdistuu erityisesti kryssillä vahvat voimat, jotenka puomin pitää olla sekä kunnossa että riittävän vahva.

        Mielestäni matkaveneissä ei tarvita kikkataljaa koska sen antama etu on marginaalinen. Lehdillä on oltava viisas kanta, asiantunteva mielpide ja mitä tärkeintä - kirjoitettavaa lukijoilleen, siksi nuo nyanssit nousevat vahvasti esiin kun muuten veneiden erot ovat hyvin pieniä.

        Enemmän asiaa kuitenkin määrää omat tottumukset ja tavat.


    • Kikki parhaimmillaan määrää twistin. Tämä riippumatta tuulen suunasta. Ongelma yleensä on että jos twisti määrätään pelkästään kikkiä käyttäen, taipuu puomi niin että takaleisman kireys ei riitä.
      Minusta olet osittain ihan oikeassa kun ihmettelet, mutta...
      Jos puomi olisi riittävän jäykkä olisi kikin kireys = twisti, - riippumatta tuulen suunasta.
      Nykyaikaisessa rikissä joutuu käyttämään sekä levankia että kikkiä twistin hallitsemiseksi, - nimenomaan rakenteiden joustavuuden takia, eli ei kikki ole levangin korvike.
      Minun nykyisessä veneessäni puomin jäykkyys riittää jopa 18 m/s asti. Tämä tarkoittaa että laiska mies kun olen, määrään twisti kikkiä käyttäen ja skuuttin tehtävä on säätää purjeen kulma tuuleen, -eli levanki on keskellä.
      Kevyen tuulen vallitessa on toinen työkalu eli dirkki. Dirkkiä käyttäen säädän sopivaa twistiä (kevyt tuuli kaipaa yleensä enemmän twistiä). Edelleen levanki on keskellä (olen laiska).
      Sitten putosin kärryltäsi...
      Eihän kikkaria kevyessä tuulessa käytetä muuta kuin estämään puomin heilumista ylös ja alas mainingeissa. Kevyen tuulen ase takaleisman sulkemisen estämiseksi on dirkki. Dirkillä sopiva twisti. Levanki ylös lovarttiin ja sen jälkeen kikki kireelle estämään puomin pumpaamista. Skuutilla sitten telltailit taakse.
      Mitä minulle jää täysin epäselväksi on miten kikilläsi pidät puomin keskellä. Oletan että kirjoitit insertin vähän liian vauhdikkaasti ja tarkoitat skuutin !?

      • Kaarle Messi

        Kiitos hyvistä vastaukista, ovat ihan järkeen käyviä ja pääsin kärryille.

        Hieman slevennystä inserttiin:

        "Sitten putosin kärryltäsi...
        Eihän kikkaria kevyessä tuulessa käytetä muuta kuin estämään puomin heilumista ylös ja alas mainingeissa."

        Tarkoitin sitä, että lenssillä ja slöörillä puomi noustessaan ylös, esim. mainingissa, päästää ison kiertymään yläosastaan.

        "Kevyen tuulen ase takaleisman sulkemisen estämiseksi on dirkki."

        Tämä oli hyvä vinkki, kiitos.

        "Mitä minulle jää täysin epäselväksi on miten kikilläsi pidät puomin keskellä. Oletan että kirjoitit insertin vähän liian vauhdikkaasti ja tarkoitat skuutin !?"

        Tämä oli pähkäilyäni. Tarkoitin, että kevyen tuulen kryssillä jos skuutilla pidetään puomi keskellä, tulee iso samalla liian kireällä. Takaliesma sulkee ja liehut ovat kuolleet. Ainakin olen huomannut, että vendan jälkeen vene kiihtyy tosi laiskasti. Jos saisi skuutin niin löysälle, että liesma avaa ja saisi sitten kikillä pidettyä puomin keskellä? Enpä tiedä, toimisiko tuo. Jos ajatellaan levankia, sen saa kevyellä kryssillä vetää reilusti luun puolelle ja siten skuuttia saa löysätä kunnolla -> Puomi keskellä, mutta iso ei sulje. Luulisi ainakin auttavan kiihdytyksissä vendan jälkeen.

        Mä en sano, että ajatukseni on oikein, lähinnä pähkäilyä. Korjatkaa ja neuvokaa, käytännön kikkoja ym.


      • LudoPas
        Kaarle Messi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastaukista, ovat ihan järkeen käyviä ja pääsin kärryille.

        Hieman slevennystä inserttiin:

        "Sitten putosin kärryltäsi...
        Eihän kikkaria kevyessä tuulessa käytetä muuta kuin estämään puomin heilumista ylös ja alas mainingeissa."

        Tarkoitin sitä, että lenssillä ja slöörillä puomi noustessaan ylös, esim. mainingissa, päästää ison kiertymään yläosastaan.

        "Kevyen tuulen ase takaleisman sulkemisen estämiseksi on dirkki."

        Tämä oli hyvä vinkki, kiitos.

        "Mitä minulle jää täysin epäselväksi on miten kikilläsi pidät puomin keskellä. Oletan että kirjoitit insertin vähän liian vauhdikkaasti ja tarkoitat skuutin !?"

        Tämä oli pähkäilyäni. Tarkoitin, että kevyen tuulen kryssillä jos skuutilla pidetään puomi keskellä, tulee iso samalla liian kireällä. Takaliesma sulkee ja liehut ovat kuolleet. Ainakin olen huomannut, että vendan jälkeen vene kiihtyy tosi laiskasti. Jos saisi skuutin niin löysälle, että liesma avaa ja saisi sitten kikillä pidettyä puomin keskellä? Enpä tiedä, toimisiko tuo. Jos ajatellaan levankia, sen saa kevyellä kryssillä vetää reilusti luun puolelle ja siten skuuttia saa löysätä kunnolla -> Puomi keskellä, mutta iso ei sulje. Luulisi ainakin auttavan kiihdytyksissä vendan jälkeen.

        Mä en sano, että ajatukseni on oikein, lähinnä pähkäilyä. Korjatkaa ja neuvokaa, käytännön kikkoja ym.

        Ihan en nyt oikein näe tuota asiaa....

        Mutta sinulla lienee pitkäkölinen vene? Itselläni myös ja kun teen venbdan niein massan avulla vene kulkee tuulensilmän yli hlposti, mutta sitten joudun ajamaan kevyillä hieman alemmaksi ja sieltä sitten nousemaan kun vauhtia tulee lisää (noin 5-10* alemmas riippuen tilanteesta).

        Olisko tässä sama lääke?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3839
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3215
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2827
    4. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2510
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2460
    6. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2398
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2387
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2334
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2326
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2090
    Aihe