Kalenteri

Katicat2

Otetaanpas taas uudet kalenterit käyttöön. Seinälle laitan Ajaston kalenterin, jossa on tasku muistilapuille tms. Siinä on koko kuukausi kerralla esillä. Toinen kalenteri on viikkokalenteri. Sen lähettää Turun Sanomat kestotilaajilleen.Kalenterin alussa on erilaisia etukuponkeja. On elokuviin, hiihtoputkeen pääsee 50%:n alennuksella, autonpesu 25%:n alennuksella, 10 litraa kukkamultaa 1,95 eurolla, pihvit kahdelle yhden hinnalla ym ym.
Viikkokalenterista näkee kaikki muistamisen arvoiset asiansa, kun uuden viikon aukaisee esille.
Vanhat viikkokalenterit on tullut säästettyä aina vuodesta 1986 lähtien. Joskus niitä on hauska selailla. Kyllä erilaiset menot ovat rutkasti vähentyneet tässä kahdenkymmenen vuoden aikana.

Hyödyllinen on myös tuo kännykän kalenteri, josta voi aina tarkistaa "mikä päivä tänään on."

10

753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika*

Minullakin on "kaksinkertainen kirjanpito" ajankäytössä. Kännykässäni ei ole kalenteria, mutta tietokoneen Worksia olen käyttänyt muutaman vuoden. Silti merkitsen samat asiat viikkomuistioon - se on tapa, josta vanha koira ei opi luopumaan!

Olen joskus miettinyt, onko tietokoneen tai kännykän kaikesta muistutteleva kalenteri tuhoisa muistin kannalta. Ei tarvitse kohta enää mitään muistaa itse, kun kaikki toimii automaattisesti!

Silloin aikana ennen kännykkää osasin kaikkien puhelinumerot ulkoa. Kun töissä joutui aina tekemään soittokierroksen poliiseille, niin osasin kymmenien kuntien poliisien numerot ulkoa! Nyt on hätää kärsimässä, jos ei ole oma kännykkä mukana ja täytyisi jollekin tutulle soittaa. Hyvä, jos oman numeronsa muistaa.

Iskeeko meihin dementia sen takia, että kaikesta muistamisesta huolehtii jonkinlainen vekotin? Pir, naps ja poks! Eläkeläisen aivot on kohta työttöminä!

• Oi, mikä vapauttava tunne,kun ei tarvitse enää työelämän minuutintarkkaa aikataulua. Silloin oli tarpeen melkeinpä bisnesmiesten time-manager. Kylläpä sitä tunsikin itsensä tärkeäksi, kun niitä merkintöjä oli tiuhaan joka työpäivälle. Silloin muistamattomuudesta olisi kärsinyt moni viaton, nyt se kalahtaa enemmänkin vain omaan nilkkaan.

Vapaaherrattarena varsinkin pitkien pyhien aikaan menevät viikonpäivätkin herttaisesti sekaisin, mutta vliäkös hällä.
        Tunnustan olevani kännykkäfriikki, ja sen kalenteriakin käytän tehokkaasti. Näen toistuvasti painajaisia, että kadotan kapulan tai siitä on virta loppunut enkä muista pin-koodia. En minäkään muista nykyisin ulkoa kuin oman ja ukkoni numeron.
        Jääkaapin ovessa minulla on magneeteilla kiinni lehden mainoskalenteri, johon merkitsen vielä tärkeimmät muistettavat,kuten hammaslääkärin ja sovittujen tapaamisten ajat. Siitä näen myös nimipäivät, jotta voin tekstailla onnitteluja ja lähetellä kortteja. Jääkaapin ovessa on muistilappujakin, sehän on kodin sydän ja elämänehto. Juuri ja juuri muistan kaikkien kahdeksan lapsenlapsen syntymäpäivät ja aika ajoin niitä kertailen.Joulun alla on joskus lohdullista huomata, miten lukuisat sisarukseni kyselevät lasteni osoitteita ja lapseni sisarusteni osoitteita joulukortteihin, kun ovat unohtaneet, mihin ne ovat tallettaneet. Sitä, mikä on todella tärkeää, ei yleensä unohda.

• Jatta
        Ramoona1 kirjoitti:

Oi, mikä vapauttava tunne,kun ei tarvitse enää työelämän minuutintarkkaa aikataulua. Silloin oli tarpeen melkeinpä bisnesmiesten time-manager. Kylläpä sitä tunsikin itsensä tärkeäksi, kun niitä merkintöjä oli tiuhaan joka työpäivälle. Silloin muistamattomuudesta olisi kärsinyt moni viaton, nyt se kalahtaa enemmänkin vain omaan nilkkaan.

Vapaaherrattarena varsinkin pitkien pyhien aikaan menevät viikonpäivätkin herttaisesti sekaisin, mutta vliäkös hällä.
        Tunnustan olevani kännykkäfriikki, ja sen kalenteriakin käytän tehokkaasti. Näen toistuvasti painajaisia, että kadotan kapulan tai siitä on virta loppunut enkä muista pin-koodia. En minäkään muista nykyisin ulkoa kuin oman ja ukkoni numeron.
        Jääkaapin ovessa minulla on magneeteilla kiinni lehden mainoskalenteri, johon merkitsen vielä tärkeimmät muistettavat,kuten hammaslääkärin ja sovittujen tapaamisten ajat. Siitä näen myös nimipäivät, jotta voin tekstailla onnitteluja ja lähetellä kortteja. Jääkaapin ovessa on muistilappujakin, sehän on kodin sydän ja elämänehto. Juuri ja juuri muistan kaikkien kahdeksan lapsenlapsen syntymäpäivät ja aika ajoin niitä kertailen.Joulun alla on joskus lohdullista huomata, miten lukuisat sisarukseni kyselevät lasteni osoitteita ja lapseni sisarusteni osoitteita joulukortteihin, kun ovat unohtaneet, mihin ne ovat tallettaneet. Sitä, mikä on todella tärkeää, ei yleensä unohda.

puhelinnumerot olikin helppo muistaa, mutta eihän näitä kännykkänumeroita ulkoa voisi opetellakaan, on ne sen verran pitkiä.

Minulla on seinäkalenteri, johon merkitsen menemiset ja tulemiset. Myös tärkeitten ihmisten syntymäpäivät laitan, lunttaan ne aina vanhasta allakasta. Nimipäivät alleviivaan paksusti. Kaikki on sieltä luettavissa hyvissä ajoin, ettei pääse unohtumaan.

Nytkin huomaan, että tammikuullekin on jo vaikka kuinka monelle päivälle jotakin.
        Muistin varaan en voi mitään jättää.

Jääkaapin ovessa on monella leikeltyjä lappuja magneetilla kiinnitettyjä. Se on yksi hyvä tapa myös.
        Omat tapansa ja keinonsa jokaisella.

• Katicat2
        Jatta kirjoitti:

puhelinnumerot olikin helppo muistaa, mutta eihän näitä kännykkänumeroita ulkoa voisi opetellakaan, on ne sen verran pitkiä.

Minulla on seinäkalenteri, johon merkitsen menemiset ja tulemiset. Myös tärkeitten ihmisten syntymäpäivät laitan, lunttaan ne aina vanhasta allakasta. Nimipäivät alleviivaan paksusti. Kaikki on sieltä luettavissa hyvissä ajoin, ettei pääse unohtumaan.

Nytkin huomaan, että tammikuullekin on jo vaikka kuinka monelle päivälle jotakin.
        Muistin varaan en voi mitään jättää.

Jääkaapin ovessa on monella leikeltyjä lappuja magneetilla kiinnitettyjä. Se on yksi hyvä tapa myös.
        Omat tapansa ja keinonsa jokaisella.

Ennen oli almanakka hyvin tärkeä. Se riippui jokaisessa keittiössä naulasta. Sen kulmat kipristyivät hiirenkorville käytöstä.
        Nyt netistä löytyy vanhat almanakat vuosikymmenien takaa. Olen käynyt katsomassa sieltä minä viikonpäivänä olen syntynyt.

• Muisti ei viitsi, kun tietää, että apu on lähellä allakassa.

Minulla ei pysy mielessä puhelinnumerot.
        Entiset lankapuhelimien numerot muistan, ne joihin soitettiin jo kauan ennen kännykkää.
        Mutta kännykän numeroita en muista, en edes oman kännyni.
        Miksi muistaisin, siinähän se on aparaatissa.

Toinen, mikä on taantunut, on päässälaskutaito. Taskulaskin tuhosi koko kyvyn. Nyt eppäilen jokaista laskutoimitustani ja tarkistan varmuuden vuoksi yksinkertaisimmatkin ynnälaskut.

Siksi nämä palstat ovat tärkeitä meille, jotka annamme aivojemme levätä rasittavien työvuosien jälkeen. Vielä ei masiina kirjoita itsekseen, kyllä sille pitää kirjaimet antaa.
        Vassakuu.

• Katicat2
        Makriina kirjoitti:

Muisti ei viitsi, kun tietää, että apu on lähellä allakassa.

Minulla ei pysy mielessä puhelinnumerot.
        Entiset lankapuhelimien numerot muistan, ne joihin soitettiin jo kauan ennen kännykkää.
        Mutta kännykän numeroita en muista, en edes oman kännyni.
        Miksi muistaisin, siinähän se on aparaatissa.

Toinen, mikä on taantunut, on päässälaskutaito. Taskulaskin tuhosi koko kyvyn. Nyt eppäilen jokaista laskutoimitustani ja tarkistan varmuuden vuoksi yksinkertaisimmatkin ynnälaskut.

Siksi nämä palstat ovat tärkeitä meille, jotka annamme aivojemme levätä rasittavien työvuosien jälkeen. Vielä ei masiina kirjoita itsekseen, kyllä sille pitää kirjaimet antaa.
        Vassakuu.

Tuo uusi tekniikka sinällään antaa kyllä aivoille työtä. Ehkä se sitten tasapainottaa. Taitaa se dementia tulla muista syistä. Mutta mistä se uusavuttomuus syntyy. Onko se sitten yhteiskunnan vika, kun hoitaa semmoisia asioita eteen valmiiksi, jotka me tämänikäiset hoidimme itse. Ja niiden taitojen avulla edelleen pärjäämme.

• Katicat2 kirjoitti:

Tuo uusi tekniikka sinällään antaa kyllä aivoille työtä. Ehkä se sitten tasapainottaa. Taitaa se dementia tulla muista syistä. Mutta mistä se uusavuttomuus syntyy. Onko se sitten yhteiskunnan vika, kun hoitaa semmoisia asioita eteen valmiiksi, jotka me tämänikäiset hoidimme itse. Ja niiden taitojen avulla edelleen pärjäämme.

Työssä opin, että kalentereita saa olla vain yksi, olipa se sitten paperinen, tai elktroninen.

Toinen voi olla varmuuskopio, jos pääallakka sattuu häviämään.

Töissä oli paljon helpompaa, kun ei tarvinnut olla kahdessa paikassa samaan aikaan.

Nyt se ei ole enää niin tärkeää, mutta edelleenkään en lupaa mitään aikataulua, jos allakka ei ole mukana.

• Innostuin ostamaan vanhan ajan Yliopiston almanakan, kun se osui marketin kassalla silmiini. Ajattelin ruveta merkitsemään siihen säätietoja, kuten maanviljelijä-ukkini ennen . Katsoin, että almanakka tulee arabian kielen sanoista al manakh, joka tarkoittaa kamelien levähdyspaikkaa, missä jaettiin esim. säätietoa.

Tuo allakka sisältää paljon mielenkiintoista tietoa ja tilastoja. Nimet kiinnostavat minua, ja siinä on v. 2010 kalenteriin tulevia nimipäiviä. Esim. Fanni 2.3., Jade 9.7., Jatta 15.8., Kaisla 28.11., Lumi 2.2., Minea 11.4., Luukas 18.10., Vertti 9.9.

• Ostan vuosittain Yliopiston almanakan, syykin on olemassa. Seuraan taivaan kannen tapahtumia. Juuri eilen selvisi mikä kirkas tähti se tuikkii kasvavan kuun alasakarasta taka vasempaan, sehän oli Venus. Ajan kuluksi vertailen Ursan taivaalla tapahtuu tähti taivasta, haen lisä tietoa juuri Yliopiston almanakasta sivuilta 42-43. Harrastus se on tämäkin.

Menemiset ja muut muistettavat asiat kirjaan käsilaukku allakkaan, joka riittää minulle. Lisätietoa löytyy netistä.
        Tarpeen mukaan sitä jokainen kirjaa menonsa joko sähköiseen muistioon tai tavalliseen almanakkaan.

• säitä ennusti
        reetta5 kirjoitti:

Ostan vuosittain Yliopiston almanakan, syykin on olemassa. Seuraan taivaan kannen tapahtumia. Juuri eilen selvisi mikä kirkas tähti se tuikkii kasvavan kuun alasakarasta taka vasempaan, sehän oli Venus. Ajan kuluksi vertailen Ursan taivaalla tapahtuu tähti taivasta, haen lisä tietoa juuri Yliopiston almanakasta sivuilta 42-43. Harrastus se on tämäkin.

Menemiset ja muut muistettavat asiat kirjaan käsilaukku allakkaan, joka riittää minulle. Lisätietoa löytyy netistä.
        Tarpeen mukaan sitä jokainen kirjaa menonsa joko sähköiseen muistioon tai tavalliseen almanakkaan.

taivaanmrkit planeettojen asennot oli tärkeässä asemassa pientilan työn suunnittelussa, yliopiston almanakan sivut kului jokapäiväisessä tutkimisessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. rakastan jotakin

en uskalla sanoa sitä täällä ääneen
      Ikävä
      11
      3748
    2. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      43
      3608
    3. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      154
      3398
    4. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      103
      2695
    5. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      76
      2651
    6. Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka

voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t
      6
      1808
    7. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      44
      1455
    8. Päivi Räsänen sai kutsun kongressiin todistajaksi.

Pystyykö Päivi pysymään totuudessa ja kertomaan kongressille, että raamattu ei ole lakikirja jota pitäisi noudattaa poli
      Maailman menoa
      403
      1188
    9. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?

Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos
      Tv-sarjat
      59
      1165
    10. Uusnatsien ilkivalta Joensuussa jatkuu.

Saavat mellastaa persujen suojissa miten haluavat. Särkevät ja tuhoavat toisten omaisuutta, tähän on johtanut persujen m
      Joensuu
      12
      1068
    Aihe