Liikkumisesta São Miguelilla

São Miguelin saari on noin 65 km pitkä ja keskimäärin 15-16 km leveä. Saaren tieverkosto on hyvässä kunnossa. Teitä parannetaan joka vuosi. Parannustöiden ajoituksessa ei oteta huomioon matkailukautta. Niinpä tietöitä saattaa olla meneillään parhaampana turistikautenakin.

Saarellamme on suhteellisen kattava paikallisbussiliikenne, joka aikataulutuksen suhteen palvelee matkailijaa ainakin jossakin määrin.

Ponta Delgadassa ja São Miguelilla ylipäätäänkin on runsaasti takseja, joista osa tekee myös retkiajoja. Taksit ovat suomalaisen mittapuun mukaan edullisia ja palvelualttiita. Taksinkuljettaja toimii vähintään jonkinasteisena matkaoppaana; hän tuntee kaikki matkailuähtävyydet, tien jokaisen mutkan ja ruokapaikat. Taksin veloitus retkeilykäytössä on tällä hetkellä noin 16 e/t plus vapaaehtoinen noin 10 prosentin tippi.

Suomalainen matkanjärjestäjä tekee retken jokaiseen São Miguelin luonnonnähtävyyteen ja muihin kohteisiin. Lisäksi Ponta Delgadassa on iso määrä paikallisia yrittäjiä, joilla on omaa erilaista, edullista ja mielenkiintoista retkituotantoa.

Matkailijan liikkumistavan valintaan vaikuttavat monet tekijät ja kaikkia kunnia niille.

Se mitä haluan tällä viestillä sanoa on, että auton vuokraus ei ole mitenkään välttämätön, jotta voisi tutustua São Miguelin saareen. Minä olen valinnut saaren asuinpaikakseni ilman, että olisin vuokrannut autoa, silloin kuin ensin kertaa São Miguelilla kävin. Ponta Delgadan keskustan tuntumassa asuvana en tarvitse autoa mihinkään. Niitä rahoja, jotka sijoittaisin auton ostoon ja käyttökustannuksiin, en tällä tietämällä tule koskaan käyttämään taksin ja julkisen liikenteen kustannuksiin.

Minun mielestä mikää ei ole vaivattomampaa kuin istua asiantuntevan kuljettajan kyytiin ja nauttia matkasta ilman mitään murheita ajamisesta tai navigoinnista. Minun taksini vie minut ihan sinne minne haluan ja pysähtyy siellä, missä pyydän hänet pysähtymään. Sitä paitsi kuljettajani tuntee saaren yhä jota kuinkin kaikissa tapauksissa paremmin kuin minä.

Kerron aiheesta yksityiskohtaisemmin kotisivuillani.

11

2074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deck22

      Tulemme ensi elokuussa Ponte Delgadaan. Miten vaellus- ja patikkapoluille pääsee parhaiten ympäri saarta, pitääkö olla oma auto vai onko bussit/taksit parempi vaihtoehto?

      • Kulkutavan valinta on kiinni matkailijan tarpeista ja tottumuksista. Ainakin osalle vaellusreiteistä pääsee bussilla. On myös mahdollista käyttää bussin ja taksin yhdistelmää tai pelkästään taksia, joka vie matkailijan minne vain.

        Kotimaassaankin aina autoileva matkailija pääsee lomallaankin useimmiten parhaiten joka paikkaan autolla. Joukkoliikennettä ja taksia käyttävä matkailija sen sijaan selviää myös lomamatkallaan ilman henkilökohtaisen auton käyttöä,.

        São Miguelin suosituimmat vaellusreitit ovat Sete Cidadeksen, Furnaksen ja Lagoa de Fogon seuduilla. Vaellusreittejä on niiden lisäksi Povoaçãossa ja Nordestessä. Furnas on tosin osa Povoaçãota, mutta sitä käsitellään erikseen sen matakailullisen painoarvonsa vuoksi.

        Sete Cidadekseen, Furnakseen ja Povoaçãohin kulkee Ponta Delgadasta busseja. Ainakin osalle Lagoa de Fogon velluspolkuja pääsee bussilla ajamalla Vila Franca de Campoon ja aloittamalla vaellus sieltä. Nordesteenkin pääsee bussilla, mutta matka on mutkainen ja ajallisesti suhteellisen pitkä.

        Helpointa bussilla kulkeminen on Furnakseen ja Sete Cidadekseen, tosin liikkumavaraa aikataulujen suhteen on niukasti tai ei ollenkaan.

        Sekä Furnaksessa että Sete Cidadeksessä on takseja, vaikkakin rajoitetusti. Taksimatka Ponta Delgadasta Sete Cidadekseen kestää pari-kolmekymmentä minuuttia, Furnakseen ajaa tunnin verran.

        Matkailija selviää parhaiten ilman autonvuokrausta valitsemalla vaelluspaikoikseen Furnaksen ja Sete Cidadeksen ja käyttämällä näissä kohteissa mahdollisiin paikallisiin liikkumistarpeisiin jalkojen lisäksi taksia.

        On myös mahdollista tehdä esim. päivän retki sekä Furnakseen että Sete Cidadekseen Ponta Delgadasta taksilla ja käyttää osa ajasta vaeltamiseen tai mennä näihin kohteisiin taksilla Ponta Delgadasta (koska bussit lähtevät varsin aikaisin) ja tulla pois bussilla. Kummassakin kohteessa on vaellusreittejä, jotka alkavat ja loppuvat samaan paikkaan, mikä helpottaa logistisia järjestelyjä.

        Kotisivuillani on bussiaikataulut, pari taksisuositusta ja kuvaukset suomeksi noin tusinasta vaellusreitistä.

        Vaellusreittivalinnoista on tällä palstalla keskusteltu aikaisemminkin ja nämä keskustelut löytyvät palstan yläosassa olevalla hakutoiminnolla (Hae). Käyttämällä laajennetua hakutoimintoa voi sulkea pois epäolennaisia hakutuloksia. Asiantuntevia vinkkejä on antanut mm. nimimerkki cão de fila.


      • Sunflower Books ,UK, http://www.sunflowerbooks.co.uk/, on julkaissut kirjasen Azores, Car Tours and Walks, 5th Edition. Kirjasen kirjoittaja on Andrea Stieglitz. Kirja maksaa täällä Ponta Delgadassa 15,50 e. Vaellusreiteistä on myös ollut saatavana kuvauksia per reitti ja matkailutoimistosta, http://www.visitportugal.com/NR/exeres/3B771CAB-0AF2-43 6F-8796-36E5FBF824DB,frameless.htm, rantakadulla saa ilmaiseksi yleisesitettä vaellusreiteistä.

        Kattavat kuvaukset kaikista Azorien virallisista vaellusreiteistä löytyvät myös osoitteesta
        http://www.trails-azores.com/


      • azorilainen autokoulu

        Mielestäni paras vaihtoehto on ehdottomasti vuokrata auto. Sao Miguelilla ajaminen on helppoa ja omalla kyydillä pääse aikatauluista riippumatta nopeiten perille. Ajeltuani pariin otteeseen saarella on busseja tullut vastaan harvakseen matkan varrella, joten kulkevat suhteellisen harvassa? Omalla autolla liikkuminen tuo vapautta vaihtaa suunnitelmia säiden salliessa ja moni mielenkiintoinen paikka jää katsastamatta tarkemmin kun se vilahtaa ohi bussin ikkunasta ...


      • azorilainen autokoulu kirjoitti:

        Mielestäni paras vaihtoehto on ehdottomasti vuokrata auto. Sao Miguelilla ajaminen on helppoa ja omalla kyydillä pääse aikatauluista riippumatta nopeiten perille. Ajeltuani pariin otteeseen saarella on busseja tullut vastaan harvakseen matkan varrella, joten kulkevat suhteellisen harvassa? Omalla autolla liikkuminen tuo vapautta vaihtaa suunnitelmia säiden salliessa ja moni mielenkiintoinen paikka jää katsastamatta tarkemmin kun se vilahtaa ohi bussin ikkunasta ...

        Kotimaassaan autoilevalla on taipumus autoilla myös lomalla.

        Olen halunnut aloituksellani kertoa, että auton vuokraus São Miguelilla ei suinkaan ole pakko, jotta saareen voisi tutustua.

        Monilla matkailupalstoilla näkee keskustelijoiden kertovan, että he haluavat kohteessaan nähdä "kaiken". Mikähän on se "kaikki"? Matkailija ei mielestäni voi koskaan nähdä kaikkea eikä kaikki, mitä näkee, ole mitenkään erikoisesti kiinnostavaakaan, ei edes täällä Azoreilla. Asun Sao Miguelilla enkä koskaan pyri näkemään kaikkea.

        Minusta tuntuu, että koko tähänastinen elämänikin on vilahtanut ohitseni - niin nopeasti se on kulunut - joten jos minulta joku paikka tänä päivänä jää näkemättä, niin sillä tuskin on merkitystä, kun olen tähänkin saakka pärjännyt sitä näkemättä.

        Keskiverto suomalainen matkailija vierastaa taksin käyttöä, koska se on Suomessa varsin arvokasta. Täällä matkailija saa kokeneen, seudun tuntevan ja luotettavan kuljettajan ja hyvökuntoisen auton (yleensä mersu) käyttöönsä 16 eurolla per tunti. Kaikille niille, jotka haluavat tutustua São Miguelin vaivattomasti eivätkä pane pahakseen kustannusta, tämä liikkumistapa on mielestäni varsin sopiva. Taksi tuntee myös sopivat ruokapaikat maalla ja osaa ajoittaa matkan niin, että pysähdys sattuu sopivasti lounasaikaan.

        Edellä olen kertonut busseista ja niiden aikatauluista, jotka löytyvät kotisivuiltani. Bussissa matkustaminen antaaa mahdollisuuden tehdä havaintoja tavallisista azorilaisista, nuorista ja vanhoista. Olen myös kertonut, että retkiä voi tehdä omin päin taksia ja bussia yhdistellen.

        Matkanjärjestäjän valmisretket ovat monelle se vaivattomin tapa tutustua São Miguelin saareen. Niillä on hintansa, mutta hintaan sisältyy asiantunteva opastus ja kokopäiväretkillä lounas.


      • Maria_L
        masseur kirjoitti:

        Kotimaassaan autoilevalla on taipumus autoilla myös lomalla.

        Olen halunnut aloituksellani kertoa, että auton vuokraus São Miguelilla ei suinkaan ole pakko, jotta saareen voisi tutustua.

        Monilla matkailupalstoilla näkee keskustelijoiden kertovan, että he haluavat kohteessaan nähdä "kaiken". Mikähän on se "kaikki"? Matkailija ei mielestäni voi koskaan nähdä kaikkea eikä kaikki, mitä näkee, ole mitenkään erikoisesti kiinnostavaakaan, ei edes täällä Azoreilla. Asun Sao Miguelilla enkä koskaan pyri näkemään kaikkea.

        Minusta tuntuu, että koko tähänastinen elämänikin on vilahtanut ohitseni - niin nopeasti se on kulunut - joten jos minulta joku paikka tänä päivänä jää näkemättä, niin sillä tuskin on merkitystä, kun olen tähänkin saakka pärjännyt sitä näkemättä.

        Keskiverto suomalainen matkailija vierastaa taksin käyttöä, koska se on Suomessa varsin arvokasta. Täällä matkailija saa kokeneen, seudun tuntevan ja luotettavan kuljettajan ja hyvökuntoisen auton (yleensä mersu) käyttöönsä 16 eurolla per tunti. Kaikille niille, jotka haluavat tutustua São Miguelin vaivattomasti eivätkä pane pahakseen kustannusta, tämä liikkumistapa on mielestäni varsin sopiva. Taksi tuntee myös sopivat ruokapaikat maalla ja osaa ajoittaa matkan niin, että pysähdys sattuu sopivasti lounasaikaan.

        Edellä olen kertonut busseista ja niiden aikatauluista, jotka löytyvät kotisivuiltani. Bussissa matkustaminen antaaa mahdollisuuden tehdä havaintoja tavallisista azorilaisista, nuorista ja vanhoista. Olen myös kertonut, että retkiä voi tehdä omin päin taksia ja bussia yhdistellen.

        Matkanjärjestäjän valmisretket ovat monelle se vaivattomin tapa tutustua São Miguelin saareen. Niillä on hintansa, mutta hintaan sisältyy asiantunteva opastus ja kokopäiväretkillä lounas.

        Tapaamme taas ;)

        Kuten te minäkään en ole nähnyt kaikkea vaikka olen käynyt Lissabonissa, Portugalissa, Azoreilla useita kertoja. Kaikkea ei voi nähdä, eikä kaikkea pidä nähdäkään. Autoillessa menettää jotain ja autoillessa myös saa jotain. Bussilla liikkuminen on minulle yleensä seikkailu. Vaikka bussimatka Afrikassa, jota en luonnollisesti suosittele, enkä edes kerro siitä kaikille, sillä joku voisi luulla että se on helppoa ja hauskaa. Hauskaa se voikin olla, mutta ei helppoa.

        Azorit ovat helppo paikka autoilevalle, sillä esim. Manner-Portugalissa ei kaikille voi suositella autoilua. Itse autoilen Algarvessa, mutta en missään tapauksessa tekisi sitä Lissabonissa. Tai jos tekisin, se olisi minulle extreme-matka.

        Azoreilla näkee eniten itse autoillen. Luonnollisesti se tarkoittaa sitä että pitää aktiivisesti etsiä informaatiota kohteesta että tietää minne menee. Turistibussi-vaihtoehto sopii niille joille riittää pari turistikohdetta täydellä palvelulla. Paikallisbussireissu voisi olla jotain tältä väliltä, mutta esim. vaelluksella tarvitaan kohtuullisen paljon varusteita mukaan ja Azorien ilman-alassa hyvä olla mukana myös vaihtovaatekertaa, sillä rannikolla on lämmin ja vuorilla viileää, jopa kylmää ja usein myös sadekuuro voi yllättää. Eli bussireissulle kohtuu paljon mukana kuljetettavaa tavaraa?


    • Tulossa sinne

      Hei masseur,

      Olen tulossa Azoreille huhti-toukokuussa ja etsin tietoa saarista. Sinun kotisivuiltasi tuntuisi löytyvän paljon, mutta en löydä niitä. Voisitko laittaa osoitteen? Kiitos.

      • Näpäytä alleviivattua nimimerkkiäni 'Masseur' tai nimimerkkini oikealla puolella olevaa ikonia, niin eteesi aukeaa Galleria-sivuni. Sen yläosassa on tervehdykseni 'Aurinkoiset terveiset Azoreilta'. Tervehdystä näpäyttämällä aukeavat kotisivuni.


    • mieluiten mersu mutta muutk...

      Jos et sinä halua autoilla, niin miksi ei muutkaan saisi? Ei minulla ainakaan ole aikaa odotella jotain ehkä joskus tulevaa bussia. Mutta sen verran on kokemusta, että kuski pysähtyi kesken ajon ja meni heittämään läppää ja vetämään norttia joidenkin tienposkessa istuvien kavereidensa kanssa. Lisäksi bussissa haisi lievästi sanoen navetalta.

      Joten vuokra-auto on turistille oikea valinta. Vaikka saari on suht pieni, kestävät matkat kauan, sillä mitään isohkoja valtateitä ja varsinkaan tunneleita ei ole, kuten esim. madeiralla. Eikä pidemmän päälle minkään taksinkuskinkaan hölötystä jaksa kuunnella.

      • Olen pyrkinyt tällä palstalla (ja kotisivuillani) asiallisesti kertomaan liikkumisvaihtoehdoista Azoreilla ja selvittämään vaihtoehdot auton vuokraukselle, niin että jokainen voisi valita mieleisensä liikkumistavan ja tavan tutustua São Miguelin saareen.

        Olen myös joissakin aikaisemmissa yhteyksissä kirjoittanut, että en suosita auotoilijalle bussin käytön opettelemista Azoreilla.

        Vannoutunut autoilija uskoo, että muita liikkumistapoja ei ole meni hän minne hyvänsä eikä hänen päätään voi kääntää.

        Meillä on täällä autoja aivan riittävästi, sillä azorilaiset ovat juuri niitä vannoutuneita autoilijoita. Saarillamme on vajaa 240 000 asukasta ja noin 106 000 autoa, joista noin 70 prosenttia lienee São Miguelilla.

        Jokaisella lomalaisella ei ole niin kiire kuin edellisen viestin kirjoittajalla. Meillä harvemmin täällä kukaan hengittää niskaan. Niinpä meillä on vielä aikaa toiselle ihmiselle. Jos tämä ei matkailijaa miellytä, niin ikävä juttu. Silloin on parasta lomailla kohteissa, joissa vauhti on kovempi ja kiire niinkuin arkena Suomessakin. Azorit eivät ole oikea paikka menomestaa hakevalle.

        Bussikantamme on osittain uutta, osittain vanhempaa, mutta uudistuu koko ajan. Viestin kirjoittaja ei todennäköisesti käytä bussia Suomessakaan. Noin 30 vuotta HKL:n busseissa istuneena voin sanoa, että paljon mieluummin nouseen bussiin täällä Azoreilla kuin ruuhka-Helsingissä. Kulku ja palvelu on täällä leppoisaa eivätkä satunnaiset hajuhaitatkaan ole mitenkään Helsingin liikenteen busseja pahempia. Sitä paitsi täällä ei tule kukaan örisevä humalainen häiritsemään matkustajan rauhaa.


      • São Miguelin saari on noin 65 km pitkä ja keskimäärin 16 km leveä. Suurin osa saaren väestöstä asuu rannikolla Harvimmin asuttu kunta on saaremme koilliskolkassa sijaitseva Nordeste, jossa asukkaita on noin 5000. Saaren neljä kasvukeskusta ovat Ponta Delgadan kaupunkikeskus, Ribeira Grande, Lagoa ja Vila Franca do Campo. Näistä Vila Franca do Campo on etäimpänä (noin 45 min) Ponta Delgadasta. Rakenteilla oleva uusi tie Lagoasta lyhentää ajomatkaa 15 minuutilla. Ajomatka Ribeira Grandeen on noin 20 min, Lagoaan noin 10 min (molempiin menee Ponta Delgadasta moottoritie).

        Luonnonnähtyyksistään tunnettuun Furnakseen kylään Povoaçãossa ajomatka Ponta Delgadasta on noin tunti, Sete Cidadeksen kraatterijärville noin puoli tunita, Lagoa do Fogon kraatterijärvelle Serra de Água de Paun vuorella noin 40 minuuttia.

        Nähtävyyksiä on myös teiden varsilla. Niinpä isoimman tien valitseminen matkailijalle ei saareen tutustumisen kannalta suinkaan ole paras vaihtoehto.

        Alueilla, joissa on väestökeskittymiä, ei ole tarvetta tunneleihin. Sitä paitsi São Miguelin väestöpohja on varsin pieni (noin 138 000) ja tunnelit ovat erittäin kalliita. Azorit eivät ole Madeira. Sellaista yhtälöä ei löydy, joka tukisi tunnelien rakentamista São Miguelille ainakaan missään suuressa mittakaavassa, muista vähäväkisimmistä saarista puhumattakaan. Ne, jotka ovat ajaneet Furnaksesta Ribeira Quenten kalasatajakylään, ovat kulkeneet lyhyen kaksiosaisen (keskellä pieni katko) tunnelin läpi.

        Hankalin on kulku Ponta Delgadasta Nordesteen. Suunnitelmissa on parantaa yhteyksiä Ribeira Granden ja Nordesten välillä ja sitä kautta lyhentää ajomatkaa Ponta Delgadaan. Suoran yhteyden rakentaminen Ponta Delgadaan ei ole taloudellisesti perusteltua.

        Jotta ei muille lukijoille jäisi azorilaisesta bussinkuljettajasta väärää kuvaa, he ovat taitavia tehtävässään usein ahtailla teillä ja vievät niin asukkaan kuin matkailijankin turvallisesti määräpaikkaansa.

        Valmismatkan ostaneella matkailijalla on aikaa saaren tutustumiseen kuusi kokonaista päivää, mikä on täysin riittävä teki tutustumisen millä tavalla hyvänsä. Päänähtävyydet on kierretty kahdessa päivässä ilman kiirettä.

        Taksinkuljettajan puheliaisuuteen suhtautuminen on makuasia. Yleisesti ottaen azorilaiset tuskin on sen puheliaampia kuin suomalaisetkaan. Taksimme ovat järjestään mersuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe