Villakoiran ruoka

Kohta villiksen omistaja

Mitä ruokaa syötätte omalle villakoirallenne? Minkä merkkisiä kuivaruokia, turvotatteko vai annatteko vain kuivina papuina (vettä tarjotta, tottakai)? Syötättekö koirallenne ns. koirien pataa/puuroa? Mitä tällaiseen kotitekoiseen puuroon tulee, ohjeita?

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen :)

21

11439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkoitettua

roturuokaa.Itse jos teet muista antaa vitamiinia.Villakoirat on usein sitten todella nirsoja ettet ihmettele jos mikään ei kelpaa.Googleta esim yrjölän puuro,myös riisiä,perunamuusia,pastaa sekaan nautaa,kanaa,ei maustettua.Kysy mitä kasvattaja antanut.

• villakoiralle

on annettu ruokakaupasta saatavia koirankuivamuonia. Friskiesiä olemme syöttäneet, ja muutaman viimeisen kuukauden syötimme Frolicia. Sen lisäksi vähä mausteista ihmisten ruokaa, ei perunaa, sen meidän koira ainakin oksensi.

• puudelit syö

Meillä syödään Nutro Choicea (nappulaa siis) ja on kokeiltu vaikka mitä muitakin. Tällä hetkellä nuoremmalla kokeilussa Brit. Vanhempi syö nappulat turvottamatta ja on nirso: ennen nuoremman tuloa söi todella huonosti, nykyään paljon paremmin. Nuoremmasta taas ei varmaan saisi nirsoa tekemälläkään. Ainoa asia mistä se tähän päivään mennessä on nirsoillut, on se, että nappuloihin täytyy AINA laittaa vettä. Omasta kupistahan ei kuivia papanoita syödä. ;) (Mutta toisen kupista kyllä!)
        Myös NEU:ta olen silloin tällöin antanut, mutta sitä on niin vaikea saada (jos ei halua isoja satseja, joille meillä ei ole tilaa).
        Myös raakaa jauhelihaa silloin tällöin tai ihmisten ruokaa. Kala on meidän vanhemman herkkua. (Edelliseen viestiin viitaten, kyllä perunaa voi antaa, mutta se on käsittääkseni koiralle ravintoarvoltaan täys nolla.) Meillä ei edes mitenkään erityisesti mietitä, että onko liian mausteista koirille. Tietysti jos ihan selkeästi itsekin huomaa, että maustetta on paljon, niin sitten ei. Muista myös, että sipulia ei koiralle saa antaa! Aiheuttaa ripualia. (Valkosipuli on sitten asia erikseen, se on jopa suositeltavaa!)

Mutta tosiaan, kasvattaja kyllä antaa (tai ainakin pitäisi...) kunnolliset ruokintaohjeet. :)

• Kohta villiksen omistaja
        puudelit syö kirjoitti:

Meillä syödään Nutro Choicea (nappulaa siis) ja on kokeiltu vaikka mitä muitakin. Tällä hetkellä nuoremmalla kokeilussa Brit. Vanhempi syö nappulat turvottamatta ja on nirso: ennen nuoremman tuloa söi todella huonosti, nykyään paljon paremmin. Nuoremmasta taas ei varmaan saisi nirsoa tekemälläkään. Ainoa asia mistä se tähän päivään mennessä on nirsoillut, on se, että nappuloihin täytyy AINA laittaa vettä. Omasta kupistahan ei kuivia papanoita syödä. ;) (Mutta toisen kupista kyllä!)
        Myös NEU:ta olen silloin tällöin antanut, mutta sitä on niin vaikea saada (jos ei halua isoja satseja, joille meillä ei ole tilaa).
        Myös raakaa jauhelihaa silloin tällöin tai ihmisten ruokaa. Kala on meidän vanhemman herkkua. (Edelliseen viestiin viitaten, kyllä perunaa voi antaa, mutta se on käsittääkseni koiralle ravintoarvoltaan täys nolla.) Meillä ei edes mitenkään erityisesti mietitä, että onko liian mausteista koirille. Tietysti jos ihan selkeästi itsekin huomaa, että maustetta on paljon, niin sitten ei. Muista myös, että sipulia ei koiralle saa antaa! Aiheuttaa ripualia. (Valkosipuli on sitten asia erikseen, se on jopa suositeltavaa!)

Mutta tosiaan, kasvattaja kyllä antaa (tai ainakin pitäisi...) kunnolliset ruokintaohjeet. :)

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä/ohjeista! Kävin ostamassa Nutro Choisen penturuokaa itsekin, kokeillaan minkälaista se on :) ja eräänlaista pataakin sain jo tehtyä..

• ^villiksen omistaja^

Ajattelin tuosta Frolic-ruoasta hieman kertoa HUOM!(oman mielipiteeni). Meillä on myös Frolicia annettu koiralle, mutta olen käsittänyt tuotteen vain makupalaksi.

Tunnetusti villakoirilla on hyvin herkkä maha. Joten Frolic rinkuloita olen antanut vain herkkupaloina, koska ne turvottavat koiran mahaa runsaasti annettuna.

En sitten tiedä kuinka paljon kunkin koira saa kyseistä "ruokaa" jos ollenkaan, mutta minä en välttämättä suosittelisi antamaan tavallisen ruoan "korvikkeena". Päiväruoan lisäksi se on ihan hyvä pienissä määrin vaikka rinkulat ovatkin suht "terveellisiä" koostumukseltaan (tai niin ainakin väitetään), mutta jokainenhan voi miettiä mikä on omalle koiralle terveellistä ja mikä ei. Siinäkin tulee esiin taas henkilökohtainen asia.

Voihan se olla, että ei kaikille tule mitää vatsan väänteitä runsaasti Frolicia annettuna, mutta se on tietenkin ihan koirakohtaista. :)

Sitten vielä tuosta mausteista. En itse antaisi ainakaan meidän villakoiralle erityisen mausteista tai suolaista ruokaa (pienissä ja ns. sopivissa määrin valmisruoassa valmiiksi annosteltuina).

Sen olen aikaisemmin huomannut jos syöttää liikaa (hyvin vaikeaa antaa pävittäin koiralle oikea määrä kaikkea mitä se tarvitsee esim. vitamiinit), joutuu koira käymää seuraavana yönä juomakupilla monta kertaa ja siitä seuraa yöllinen pissahätä. Eikä erityisemmin maustettu ruoka ole välttämättä yhtä hyvää koirista kuin meistä ihmisistä, vaikka jonkun koira syö samaa ruokaa kuin ihmiset. Se on taas jokaisen oma valinta mitä koiralle syöttää ja miten sen maha kestää.

En tosiaankaan väitä, etteikö kotiruoka ole terveellistä, mutta se mitä ja miten paljon sen pitää sisällää kaikkea onkin toinen juttu (rasvat, hiilihydraatit, proteiinit yms.).

• ^villiksen omistaja^
        ^villiksen omistaja^ kirjoitti:

Ajattelin tuosta Frolic-ruoasta hieman kertoa HUOM!(oman mielipiteeni). Meillä on myös Frolicia annettu koiralle, mutta olen käsittänyt tuotteen vain makupalaksi.

Tunnetusti villakoirilla on hyvin herkkä maha. Joten Frolic rinkuloita olen antanut vain herkkupaloina, koska ne turvottavat koiran mahaa runsaasti annettuna.

En sitten tiedä kuinka paljon kunkin koira saa kyseistä "ruokaa" jos ollenkaan, mutta minä en välttämättä suosittelisi antamaan tavallisen ruoan "korvikkeena". Päiväruoan lisäksi se on ihan hyvä pienissä määrin vaikka rinkulat ovatkin suht "terveellisiä" koostumukseltaan (tai niin ainakin väitetään), mutta jokainenhan voi miettiä mikä on omalle koiralle terveellistä ja mikä ei. Siinäkin tulee esiin taas henkilökohtainen asia.

Voihan se olla, että ei kaikille tule mitää vatsan väänteitä runsaasti Frolicia annettuna, mutta se on tietenkin ihan koirakohtaista. :)

Sitten vielä tuosta mausteista. En itse antaisi ainakaan meidän villakoiralle erityisen mausteista tai suolaista ruokaa (pienissä ja ns. sopivissa määrin valmisruoassa valmiiksi annosteltuina).

Sen olen aikaisemmin huomannut jos syöttää liikaa (hyvin vaikeaa antaa pävittäin koiralle oikea määrä kaikkea mitä se tarvitsee esim. vitamiinit), joutuu koira käymää seuraavana yönä juomakupilla monta kertaa ja siitä seuraa yöllinen pissahätä. Eikä erityisemmin maustettu ruoka ole välttämättä yhtä hyvää koirista kuin meistä ihmisistä, vaikka jonkun koira syö samaa ruokaa kuin ihmiset. Se on taas jokaisen oma valinta mitä koiralle syöttää ja miten sen maha kestää.

En tosiaankaan väitä, etteikö kotiruoka ole terveellistä, mutta se mitä ja miten paljon sen pitää sisällää kaikkea onkin toinen juttu (rasvat, hiilihydraatit, proteiinit yms.).

Anteeksi, Frolic ei ole pelkästään makupalana tai koiralle annettava herkku! Sitä syötetään koirille ihan ruoaksi, mutta pointtina oli/on ettei kannata jos koiralla on taipumusta herkkämahaisuuteen ruokavalionsa suhteen.

• koiran
        ^villiksen omistaja^ kirjoitti:

Anteeksi, Frolic ei ole pelkästään makupalana tai koiralle annettava herkku! Sitä syötetään koirille ihan ruoaksi, mutta pointtina oli/on ettei kannata jos koiralla on taipumusta herkkämahaisuuteen ruokavalionsa suhteen.

vatsaa.Meillä frolic vain herkku.Pennun ruokaan kannattaa kiinnittää huomiota.Nappuloiden on oltava myös hyvin pieniä.Kokeilemalla selviää.Itse en kasvavalle syöttäis kuin penturuokaa.

• syötämme

biomill adult mini ruokaa.Hyvin on kelvannut verrattuna edellisiin ruokiin.Tuo ruoka on vielä paljon riittoisampaakin.Jos meinaa alkaa nirsoilemaan teidän koira niin älä anna päivään pariin ollenkaan ruokaa.Meillä ei ainakaan ole koiria koskaan syötetty kuin hotelli Hiltonissa.Nirsoja koiria ei ole vaan niistä tehdään niitä.Jopa kasvattajat syyllistyvät moiseen.

• nuori uros

piti usein paastopäiviä ja yhä saattaa ruoka jäädä syömättä tai syödään vain osa.Annan royal caninin pikkukoirien ruokaa ja itsetehtyjä.Nutro ei kelvannut eikä moni muukaan.

• en kyllä
        nuori uros kirjoitti:

piti usein paastopäiviä ja yhä saattaa ruoka jäädä syömättä tai syödään vain osa.Annan royal caninin pikkukoirien ruokaa ja itsetehtyjä.Nutro ei kelvannut eikä moni muukaan.

kokeilisi,älä anna pariin päivään ruokaa.Ei se mitään hyödytä.Koira syö jos syö.Meillä annetaan ruoka illalla mutta usein koira syö sen vasta yöllä.Itse teen,jauhelihaa ,riisiä ,öljyä teelusikka,keitettyä porkkanaa.Joskus makaronilaatikkoa,kanaa,perunaa muhennoksena,ohrapuuroa,tonnikalaa,kananmunaa.

• villakoiran ruoka

Frolikkia syötän ihananille kultaisille villakoirilleni. Sitten he saa Paisti jauhelihaa rae juustoa. Proilerin rintafilettä syö ainoastaan pienikisi suu paloiksi leikattuna ja laitettuna hänen suun eteen yksitellen kädellä.
      Ja sit paista pannulla ei mitään suolaa eikä mausteita proilerin paisti jauhelihaa siitä pitävät kultaseni. Viiliä he lipittävät hiukan purkista. Possunkorvia heillä on aina saatavilla ja Pedigreen hammastikkuja. Välillä ostan karjalan paistilihoja, paistan pannulla hiljalleen. Ei Suolaa ei mausteita koiralle saa antaa. Niitä ne syövät vaihtelen koska kyllästyvät samaan liha laatuu muutaman päivän jälkeen. Sit sllainen kuivamuona kuin Franks Pro Gold vihreä pussi. Siitä koirani pitävät erityisesti, on kana riisi pipanoita. Niitä annan iltaisin kuivana et hapaat puhdistuisivat ja haluavat näköjään iltaisin syödä pipanoita.
      Kokemuksen jälkeen nyt vasta olen löytännyt ihanimman rodun eli villakoirat. Tosi viisaita ja siistejä koiria ei lähde karvaa eikä limaa....

• PikkuCloud

Meidän (kookas) toyvillakoira Tessa (4kg) ei suostu syömään ei sitten mitään. On nirso, myönnän, mutta ei ole minun aiheuttama. Asun vielä perheen luona ja äiti pitää koiran ruokaa kupissa yöt ja päivät.
      Syötetään Cesaria ja Royal Canin Poodle- nappulaa; aamulla puolipurkkia Cesaria ja sitten kun tuun koulusta neljän aikaan, laitan n. 50 g Royal Caninia. NO kun ruoka ei välttämättä ole syötynä silloin kun tuun koulusta, että empä sitten laitakaan nappulaa kuppiin. Ja oon sanonu äitille että "tänään ei ruokaa Tessalle, sillä on paastopäivä", niin se vaan laittaa koiralle ruokaa entistä enemmän ja se vaan mätänee kupissa. Onko muuten totta että pikkukoirilla menee maha sekaisin jos vaihtelet ruokia/ruokien makuja?? En usko!
      Auttakaahan minua! Hirveä katsella kun koira ei syö yhtään mitään mitä sille laitetaan.

• 5+5

Meillä ei onneksi ole ollut ongelmaa syömisen kanssa, kun kyseessä on isovilla ja ruokahalua löytyy :)

Tosta mahan sekaisin menemisestä, koiralla kuin koiralla - koosta huolimatta - voi mennä maha sekaisin jos ihan yllättäen vaihtaa tutun ruuan toiseen, erityisesti sellaiseen mitä ei ole aiemmin syönyt - myös mahdolliset allergiat pitää ottaa huomioon. Tämä on tietysti ihan yksilökohtaista, joillain koirilla on pennusta asti "rautamaha" ja joitakin pitää totuttaa uuteen ruokaan hitaasti. Jos koiralla on jokin pysyvä ruokavalio, vaikkapa nyt jotkut tietyt nappulat, siihen voi mielestäni aika turvallisesti sekoitella vaikkapa raejuustoa ja erilaisia "lisiä" eri viikonpäivinä; maanantaina vähän tonnikalaa, tiistaina vähän raakaa kananmunaa... :)

Ja sitten tuosta syömättömyydestä. Mä veikkaan että nirsoilu voi johtua siitä, että koira tietää että saa parempaa ruokaa kun se jättää nappulat syömättä. Itse ainakin oletan, että meidän rekku valkkaisi nappuloiden sijaan tuon purkkiruuan, ja niin tekisi varmaan aika moni muukin hännänheiluttaja. En tiedä tosta sun äidistä, että mitenkä mahdolliset kokeilut toimii, mutta voitte kokeilla sitä, että koiralle annetaan ruoka vain tiettyyn aikaan päivästä. Meillä koira saa aamulla ensimmäisen lenkin jälkeen ruuan, ja iltapala tulee viimeisen lenkin jälkeen. Ruoka-aikojen välissä koiralle ehtii tulla hiukan nälkä, joten vähemmän mieluisa ruoka maistuu. Voitte myös kokeilla ruuan vaihtamista esim. NEU:hun, meillä se on maistunut erityisen hyvin ja erään kaverini hyvin nirso koira kelpuutti NEU:n vaikka ei nappuloihinsa edes koskenut.

• PikkuCloud
        5+5 kirjoitti:

Meillä ei onneksi ole ollut ongelmaa syömisen kanssa, kun kyseessä on isovilla ja ruokahalua löytyy :)

Tosta mahan sekaisin menemisestä, koiralla kuin koiralla - koosta huolimatta - voi mennä maha sekaisin jos ihan yllättäen vaihtaa tutun ruuan toiseen, erityisesti sellaiseen mitä ei ole aiemmin syönyt - myös mahdolliset allergiat pitää ottaa huomioon. Tämä on tietysti ihan yksilökohtaista, joillain koirilla on pennusta asti "rautamaha" ja joitakin pitää totuttaa uuteen ruokaan hitaasti. Jos koiralla on jokin pysyvä ruokavalio, vaikkapa nyt jotkut tietyt nappulat, siihen voi mielestäni aika turvallisesti sekoitella vaikkapa raejuustoa ja erilaisia "lisiä" eri viikonpäivinä; maanantaina vähän tonnikalaa, tiistaina vähän raakaa kananmunaa... :)

Ja sitten tuosta syömättömyydestä. Mä veikkaan että nirsoilu voi johtua siitä, että koira tietää että saa parempaa ruokaa kun se jättää nappulat syömättä. Itse ainakin oletan, että meidän rekku valkkaisi nappuloiden sijaan tuon purkkiruuan, ja niin tekisi varmaan aika moni muukin hännänheiluttaja. En tiedä tosta sun äidistä, että mitenkä mahdolliset kokeilut toimii, mutta voitte kokeilla sitä, että koiralle annetaan ruoka vain tiettyyn aikaan päivästä. Meillä koira saa aamulla ensimmäisen lenkin jälkeen ruuan, ja iltapala tulee viimeisen lenkin jälkeen. Ruoka-aikojen välissä koiralle ehtii tulla hiukan nälkä, joten vähemmän mieluisa ruoka maistuu. Voitte myös kokeilla ruuan vaihtamista esim. NEU:hun, meillä se on maistunut erityisen hyvin ja erään kaverini hyvin nirso koira kelpuutti NEU:n vaikka ei nappuloihinsa edes koskenut.

Joo, kaikkea kokeillaan. Luuletteko että tulee vatsakipuja Cesar ruoan eri mauista... siis jos niitä vaihtelee keskenään? Tuntuu syövän paremmin senior ruokii, onhan Tessa jo seitsemän vuotta.
        Kismittää kun äiti ei suostu edes kokeilemaan eri ruokia ja vielä kun minä kävin huvikseni ostamassa Cesar ruokaa ensimmäisen kerran (syötimme ennen pedigreen koiranmakkaraa; EI KELVANNUT) se vastusti sitä, ja kun pari päivää sitten ostin Royal Caninin sitä puudeli ruokaa, äiti sanoi "Meidän Tessa syö VAIN Cesar ruokaa". Hankalaa elää tommosen kanssa... -.-
        Kiitos paljon vinkeistä. =)

• Anonyymi

Turvota ab-piimässä aina puudelin nappulat. Pysyy vatsa kunnossa. Ja kakka ei ole kovalla eikä löysällä....
        Koirani tykkäsi ensin ab jogurtista jota tarjosin pelkästään. Sen jälkeen sekoitin nappulat siihen ja hyvin on kelvannut. Annan tämän ruuan aina aamuisin

• Anonyymi
        PikkuCloud kirjoitti:

Joo, kaikkea kokeillaan. Luuletteko että tulee vatsakipuja Cesar ruoan eri mauista... siis jos niitä vaihtelee keskenään? Tuntuu syövän paremmin senior ruokii, onhan Tessa jo seitsemän vuotta.
        Kismittää kun äiti ei suostu edes kokeilemaan eri ruokia ja vielä kun minä kävin huvikseni ostamassa Cesar ruokaa ensimmäisen kerran (syötimme ennen pedigreen koiranmakkaraa; EI KELVANNUT) se vastusti sitä, ja kun pari päivää sitten ostin Royal Caninin sitä puudeli ruokaa, äiti sanoi "Meidän Tessa syö VAIN Cesar ruokaa". Hankalaa elää tommosen kanssa... -.-
        Kiitos paljon vinkeistä. =)

Caesarin ruuasta on kaikki koiramme(villakoira) saaneet ripulin.....siksi en suosita herkkä vatsaiselle koiralle.

• Sulon kasvattaja

Meidän koira on kanssa nirso syömään yleensä mitään (kääpiövillakoira). Mutta kalapohjaiset ruoat ovat kovasana. Stokkalla on myynnissä purkkiruokana lohta mikä menee kuin kuumille kiville. Kotiruokaa tykkää syödä - suurta herkkua on kananmuna sekä juusto.

• Villakoiran ruokinta

Frolic on meilläkin vain herkkupalana käytetty. En käyttäisi nappulana mm. koska siinä ei ole proteeinia paljoa eli vain17% vs.esim.Acanan tai Royal Caninin 29-30%:iin. Vitamiinitkaan ei luultavimmin ole yhtä hyvin tasapainossa. Lisäksi siinä on väriaineita ym. lisäaineita.

Huom! Perunaa Ei kannata antaa koiralle koska se on haitallisten aineiden listalla.
      Edellisellä koiralla oli vatsa ressukalla usein löysänä ja varmaan johtui perunasta, jota silloin tietämättömänä välillä annettiin.

Uunisssa paistettua KALAA (esim. lohta) yms. voi laittaa ihan itse ja antaa koiralle. Kalasta pitää tarkistaa ettei ole ruotoja tietty. Ei tarvitse vältt.ostaa Stoccan herkusta :) Tulee halvemmaksi itse tehtynä.

• Kotiruoan korvike

Jollei ole kotiruokaa, niin Kotoisa -ruoat on hyviä! Saa kylmiöstä esim. Prismasta. Ei lisäaineita ja maistuu hyvin meidän pikku puudelille, kanapata tai liha-vihannes-sekoitus.

• Kotiruoan korvike
        Kotiruoan korvike kirjoitti:

Jollei ole kotiruokaa, niin Kotoisa -ruoat on hyviä! Saa kylmiöstä esim. Prismasta. Ei lisäaineita ja maistuu hyvin meidän pikku puudelille, kanapata tai liha-vihannes-sekoitus.

Tai siis kana tai naudanliha-vihannes :)

• Anonyymi

Ab-jogurttiin turvotetut nappula(villakoirille tarkoitetut pentu) ja sit keitän riisiä ja kanan jauhelihaa. Niiden joukkoon myös turvotetut nappulat kanan keitinvedessä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      84
      2562
    2. Riikka Purra: Olemme epäonnistuneet

PS-ehdokkaan taustalta paljastuu rikollis­järjestön jäsenyys ja raiskaus­tuomio Perussuomalaiset poisti Marko Kääriäise
      Maailman menoa
      159
      1753
    3. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      441
      1752
    4. Seksuaalinen häirintä takseissa järkyttää - Katsoitko ohjeet tuleville taksikuskeille tv:stä?

Seksuaaliset teot takseissa Suomessa olivat harvinaisia ennen taksialan vapauttamista vuonna 2018. Sen jälkeen Helsingin
      Maailman menoa
      104
      1415
    5. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      87
      1366
    6. Se oli siinä Ähtärin sairaala

Aamulla uutisissa yhdellä äänellä hävisi Ähtäri,taas kepu petti https://areena.yle.fi/podcastit/1-73786019
      Ähtäri
      44
      1347
    7. RYÖSTÖ KESKELLÄ PÄIVÄÄ

Oliko ryöstäjä paikallisia vai muualta tulleita ?
      Pyhäjärvi
      70
      1267
    8. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      50
      1266
    9. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      68
      1039
    10. Keskolle uusi K-ruokakauppa Taivalkosken keskustaan

"Keskon tavoitteena on uuden kauppapaikan rakentaminen Taivalkosken keskustaan. Taivalkosken kunnan ja Keskon väliset ne
      Taivalkoski
      57
      1039
    Aihe