sähköpanta/koulutuspanta

laiton vai laillinen?

Eikö sähköpanta ole suomessa laiton?
Huuto.netissä joku myy koulutuspantaa joka antaa sähköiskun koiralle kun painaa kaukosäätimestä.

101

17615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • sanoisisin

        Laillisuuden rajamailla luulen, ja lieneeköhän varastettua kamaa kaiken päälle. Myyjällä näytti olevan melkoinen mälli kamaa myynnissä siellä. Sekalaista, kännykän kuorista, napakorujen kautta pleikkareihin. Voi olla toki joku konkurssipesän realisointikin...


      • kyseisen tuotteen kaupattav...

        ja oikein sillä sähköpanta kielletty koko eu:n alueella.eli joku ilmoittanut ja varmaan tutkivat myös myyjän muutkin kohteet meinaan poliisi.


      • !!!
        kyseisen tuotteen kaupattav... kirjoitti:

        ja oikein sillä sähköpanta kielletty koko eu:n alueella.eli joku ilmoittanut ja varmaan tutkivat myös myyjän muutkin kohteet meinaan poliisi.

        Juuri tänään ostin kyseisen vehkeen ihan laillisesti Vironreissullani tavallisesta lemmikkieläinkaupasta Tallinnasta. Suomessa sen käyttö on laitonta, mutta katson itse ymmärtäväni käyttää sitä niin, että koiralleni siitä vahinkoa ei ole. Mitä yksi tälli merkkaa, jos se siten saa pitää henkensä?


      • joku vain
        !!! kirjoitti:

        Juuri tänään ostin kyseisen vehkeen ihan laillisesti Vironreissullani tavallisesta lemmikkieläinkaupasta Tallinnasta. Suomessa sen käyttö on laitonta, mutta katson itse ymmärtäväni käyttää sitä niin, että koiralleni siitä vahinkoa ei ole. Mitä yksi tälli merkkaa, jos se siten saa pitää henkensä?

        No, onpa siinä todellinen koiran paraskaveri!!
        Ihminen sähköiskujen antajana.. Harmi, ettei koira pysty valitsemaan omaa laumaansa.

        Yhden tällin takiako ostit koko pannan? HAH! en usko. Kokeile sitä pantaa itselläsi ja reilusti.

        Toivon että tuo viestisi on provo...


      • jenkeistäkin,mutta koira vo...
        !!! kirjoitti:

        Juuri tänään ostin kyseisen vehkeen ihan laillisesti Vironreissullani tavallisesta lemmikkieläinkaupasta Tallinnasta. Suomessa sen käyttö on laitonta, mutta katson itse ymmärtäväni käyttää sitä niin, että koiralleni siitä vahinkoa ei ole. Mitä yksi tälli merkkaa, jos se siten saa pitää henkensä?

        antaa eläimenpitokielto jos joku näkee ja ilmoittaa poliisille.Eräs tuttu ei uskonut ja sillä oli kyseessä vain piikki panta se jossa piikit sisäpuolella.Löutui pikkien arpia koiran kaulasta ja sinne meni koira samantien eli menetti koiransa.Myös ne ihmiset jotka saa tuomion eläinrääkkäyksestä rekisteröidään ja sen tiedon saa kaikki suomenkennelliiton kasvattajat halutessaan.


      • !!!
        joku vain kirjoitti:

        No, onpa siinä todellinen koiran paraskaveri!!
        Ihminen sähköiskujen antajana.. Harmi, ettei koira pysty valitsemaan omaa laumaansa.

        Yhden tällin takiako ostit koko pannan? HAH! en usko. Kokeile sitä pantaa itselläsi ja reilusti.

        Toivon että tuo viestisi on provo...

        "No, onpa siinä todellinen koiran paraskaveri!!
        Ihminen sähköiskujen antajana.. Harmi, ettei koira pysty valitsemaan omaa laumaansa."

        Olen samaa mieltä... Koira ei pysty valitsemaan laumaansa ja tämäkin kaveri joutui alkuun hullulle pieksijälle, joka kohteli sitä kaltoin ja sai sen pilattua. Minä koitan rakentaa toimivaa koiraa siitä raadosta, joka jäljellä on.

        "Yhden tällin takiako ostit koko pannan? HAH! en usko. Kokeile sitä pantaa itselläsi ja reilusti."

        No jos yksi ei riitä, niin sitten kaksi tai kolme. Idea on kuitenkin se, että pystyn kaukaa kieltämään koiraa ei-toivotusta tekemisestä, jonka haluan karsia. En myöskään halua koiran ajattelevan, että minä olen rangaistuksen takana ja näin suhteeni koiraan ei kärsi. Kauko-ohjattava sitruunapanta on Suomessa laillinen, mutta mielelläni en sitä käyttäisi. Haluan rangaista koiraa kerran ja niin, että haju ei jää tuntikausiksi kuonon ympärille leijumaan. Tälli tulee ja menee, sitruunanlemu jää ja pysyy... Niin ja olen kokeillut pantaa itseeni. Siinä on säätömahdollisuus ja pienin tälli on tuskin huomattava.

        "Toivon että tuo viestisi on provo..."

        Ei ollut!


      • !!!!
        jenkeistäkin,mutta koira vo... kirjoitti:

        antaa eläimenpitokielto jos joku näkee ja ilmoittaa poliisille.Eräs tuttu ei uskonut ja sillä oli kyseessä vain piikki panta se jossa piikit sisäpuolella.Löutui pikkien arpia koiran kaulasta ja sinne meni koira samantien eli menetti koiransa.Myös ne ihmiset jotka saa tuomion eläinrääkkäyksestä rekisteröidään ja sen tiedon saa kaikki suomenkennelliiton kasvattajat halutessaan.

        Ihan turhaan pelottelet. En aio käyttää pantaa ihmisten ilmoilla, joten ei ole vaaraa, että ongelmia tulisi!


      • tuo panta
        !!! kirjoitti:

        "No, onpa siinä todellinen koiran paraskaveri!!
        Ihminen sähköiskujen antajana.. Harmi, ettei koira pysty valitsemaan omaa laumaansa."

        Olen samaa mieltä... Koira ei pysty valitsemaan laumaansa ja tämäkin kaveri joutui alkuun hullulle pieksijälle, joka kohteli sitä kaltoin ja sai sen pilattua. Minä koitan rakentaa toimivaa koiraa siitä raadosta, joka jäljellä on.

        "Yhden tällin takiako ostit koko pannan? HAH! en usko. Kokeile sitä pantaa itselläsi ja reilusti."

        No jos yksi ei riitä, niin sitten kaksi tai kolme. Idea on kuitenkin se, että pystyn kaukaa kieltämään koiraa ei-toivotusta tekemisestä, jonka haluan karsia. En myöskään halua koiran ajattelevan, että minä olen rangaistuksen takana ja näin suhteeni koiraan ei kärsi. Kauko-ohjattava sitruunapanta on Suomessa laillinen, mutta mielelläni en sitä käyttäisi. Haluan rangaista koiraa kerran ja niin, että haju ei jää tuntikausiksi kuonon ympärille leijumaan. Tälli tulee ja menee, sitruunanlemu jää ja pysyy... Niin ja olen kokeillut pantaa itseeni. Siinä on säätömahdollisuus ja pienin tälli on tuskin huomattava.

        "Toivon että tuo viestisi on provo..."

        Ei ollut!

        on LAITON?
        Etkö sä ymmärrä et koira kärsii siitä?
        Säkin kohtelet koiraasi kaltoin!


      • !!!!!
        tuo panta kirjoitti:

        on LAITON?
        Etkö sä ymmärrä et koira kärsii siitä?
        Säkin kohtelet koiraasi kaltoin!

        " miksiköhän tuo panta on LAITON?"

        En tiedä, kun haukkusähköpanta kerran on ihan laillinen.

        "Etkö sä ymmärrä et koira kärsii siitä?"

        Mutta sen laillisen haukkuversion sähköstä se sitten ei kärsi vai, kun kerran se on ihan laillinen! Pannan laittomuusko tekee siitä sähköiskusta jotenkin pahemman. Miten minun antamani sähköisku eroaa haukkuversion sähköiskusta, josta koira siis lain mukaan ei kärsi?

        "Säkin kohtelet koiraasi kaltoin!"

        En kohtele. Kauko-ohjattava impulssipanta mahdollistaa koiran rankaisemisen niin, että se ei tiedä minun olevan syyllinen sähkäriin. Rangaistus tulee tottelemattomuudesta ja näin saan tottelevaisen koiran ja koira saa elää jatkossa täysivaltaisena perheenjäsenenä, eikä sitä tarvitse lopettaa!


      • pantaa sen takia,
        !!!! kirjoitti:

        Ihan turhaan pelottelet. En aio käyttää pantaa ihmisten ilmoilla, joten ei ole vaaraa, että ongelmia tulisi!

        että koira saa pitää henkensä. Ja että et käytä pantaa ihmisten ilmoilla.
        Eihän koira saa tappokäskyä ellei se pure ihmistä, yleensä lasta.
        Eli himassako pidät pantaa? Ja rankaset mistä? Sohvalle hyppäämisestä? Jos hyppää lähtee henki?


      • ...
        pantaa sen takia, kirjoitti:

        että koira saa pitää henkensä. Ja että et käytä pantaa ihmisten ilmoilla.
        Eihän koira saa tappokäskyä ellei se pure ihmistä, yleensä lasta.
        Eli himassako pidät pantaa? Ja rankaset mistä? Sohvalle hyppäämisestä? Jos hyppää lähtee henki?

        siksi ettei jäisi riistaa jahdatessaan auton alle


      • taas...
        kyseisen tuotteen kaupattav... kirjoitti:

        ja oikein sillä sähköpanta kielletty koko eu:n alueella.eli joku ilmoittanut ja varmaan tutkivat myös myyjän muutkin kohteet meinaan poliisi.

        Siellä näyttää taas olevan myynnissä.


      • !!!!!
        pantaa sen takia, kirjoitti:

        että koira saa pitää henkensä. Ja että et käytä pantaa ihmisten ilmoilla.
        Eihän koira saa tappokäskyä ellei se pure ihmistä, yleensä lasta.
        Eli himassako pidät pantaa? Ja rankaset mistä? Sohvalle hyppäämisestä? Jos hyppää lähtee henki?

        Jopas nyt teet olettamuksia! Etkö todellakaan keksi muita käytöksellisiä syitä lopettaa koira, kun ihmisen pureminen? Ja voinhan minä harjoittaa sitä puremistakin. vaikkapa luotettavassa seurassa, jotka ymmärtävät asian todellisen laidan.


      • ..juha..
        !!!!! kirjoitti:

        " miksiköhän tuo panta on LAITON?"

        En tiedä, kun haukkusähköpanta kerran on ihan laillinen.

        "Etkö sä ymmärrä et koira kärsii siitä?"

        Mutta sen laillisen haukkuversion sähköstä se sitten ei kärsi vai, kun kerran se on ihan laillinen! Pannan laittomuusko tekee siitä sähköiskusta jotenkin pahemman. Miten minun antamani sähköisku eroaa haukkuversion sähköiskusta, josta koira siis lain mukaan ei kärsi?

        "Säkin kohtelet koiraasi kaltoin!"

        En kohtele. Kauko-ohjattava impulssipanta mahdollistaa koiran rankaisemisen niin, että se ei tiedä minun olevan syyllinen sähkäriin. Rangaistus tulee tottelemattomuudesta ja näin saan tottelevaisen koiran ja koira saa elää jatkossa täysivaltaisena perheenjäsenenä, eikä sitä tarvitse lopettaa!

        ..MOIPS..

        Taas kerran "osaaja"

        Kauko-ohjattava impulssipanta mahdollistaa koiran rankaisemisen niin, että se ei tiedä minun olevan syyllinen sähkäriin. Rangaistus tulee tottelemattomuudesta

        Saatanan tunari.

        Luulisin, että sinä haluat koirasi tottelevan sinua ja täten "pelkäävän" että kun EI tottele niin saa säkäri.. Eikö?

        Noilla "perustiedolla", joita osoitit, niin en rupeisi sinuna käyttämään tuollaista pantaa. Kun et osaa kuitenkaan.

        Pelkän riista-ajon kitkemiseksi.. Opettele kouluttamaan koirasi. Osata vaikka kirja, jossa siitä kerrotaan.


      • huutomerkki!
        ..juha.. kirjoitti:

        ..MOIPS..

        Taas kerran "osaaja"

        Kauko-ohjattava impulssipanta mahdollistaa koiran rankaisemisen niin, että se ei tiedä minun olevan syyllinen sähkäriin. Rangaistus tulee tottelemattomuudesta

        Saatanan tunari.

        Luulisin, että sinä haluat koirasi tottelevan sinua ja täten "pelkäävän" että kun EI tottele niin saa säkäri.. Eikö?

        Noilla "perustiedolla", joita osoitit, niin en rupeisi sinuna käyttämään tuollaista pantaa. Kun et osaa kuitenkaan.

        Pelkän riista-ajon kitkemiseksi.. Opettele kouluttamaan koirasi. Osata vaikka kirja, jossa siitä kerrotaan.

        "Luulisin, että sinä haluat koirasi tottelevan sinua ja täten "pelkäävän" että kun EI tottele niin saa säkäri.. Eikö?"

        Mistä ihmeestä sinä tiedät mihin ongelmaan me pantaa käytämme? Ja vieläpä, että kuinka! Tässä tapauksessa en voi sanoa sille "EI". Niin kauan edellisessä kodissa sikailtuaan sekö nyt sitten alkaisi tottelemaan moista sille tyhjänpäiväistä sanaa. Se sana on kokenut inflaation!

        "Noilla "perustiedolla", joita osoitit, niin en rupeisi sinuna käyttämään tuollaista pantaa. Kun et osaa kuitenkaan."

        Minulla on ammattilainen auttamassa. En tee mitään yksin!

        "Pelkän riista-ajon kitkemiseksi.. Opettele kouluttamaan koirasi. Osata vaikka kirja, jossa siitä kerrotaan."

        Minä en myöskään ole maininnut sanallakaan riista-ajosta. Se oli joku muu ja ongelma ei ole se.


      • mr.
        kyseisen tuotteen kaupattav... kirjoitti:

        ja oikein sillä sähköpanta kielletty koko eu:n alueella.eli joku ilmoittanut ja varmaan tutkivat myös myyjän muutkin kohteet meinaan poliisi.

        Eipä ole kielletty. Unionin alueella tavaran vapaa liikkumisoikeus. Ainakin Effitek-pantaa on Suomessa myynnissä. Myyjän mukaan pitäisi olla Suomessa hyväksytty laite.


      • lapinmies inarista
        !!! kirjoitti:

        Juuri tänään ostin kyseisen vehkeen ihan laillisesti Vironreissullani tavallisesta lemmikkieläinkaupasta Tallinnasta. Suomessa sen käyttö on laitonta, mutta katson itse ymmärtäväni käyttää sitä niin, että koiralleni siitä vahinkoa ei ole. Mitä yksi tälli merkkaa, jos se siten saa pitää henkensä?

        Jos koiran henki säästyy yhdellä sähköiskulla se ei ole omistajalta väärin.Täällä poronhoitoalueella tuo tälli yleensä säästää koiran hengen ettei sitä tarvi sivulliset tapaa.Koiran poronajo on lähes mahoton riistaveriseltä koiralta saada pois ilman sähkopantaa en ainakaan tiä ,että kukaan olisi siinä onnistunut kun ei se rankaisu muuten tapahdu realiajassa.


      • lapinmies inarista
        !!! kirjoitti:

        "No, onpa siinä todellinen koiran paraskaveri!!
        Ihminen sähköiskujen antajana.. Harmi, ettei koira pysty valitsemaan omaa laumaansa."

        Olen samaa mieltä... Koira ei pysty valitsemaan laumaansa ja tämäkin kaveri joutui alkuun hullulle pieksijälle, joka kohteli sitä kaltoin ja sai sen pilattua. Minä koitan rakentaa toimivaa koiraa siitä raadosta, joka jäljellä on.

        "Yhden tällin takiako ostit koko pannan? HAH! en usko. Kokeile sitä pantaa itselläsi ja reilusti."

        No jos yksi ei riitä, niin sitten kaksi tai kolme. Idea on kuitenkin se, että pystyn kaukaa kieltämään koiraa ei-toivotusta tekemisestä, jonka haluan karsia. En myöskään halua koiran ajattelevan, että minä olen rangaistuksen takana ja näin suhteeni koiraan ei kärsi. Kauko-ohjattava sitruunapanta on Suomessa laillinen, mutta mielelläni en sitä käyttäisi. Haluan rangaista koiraa kerran ja niin, että haju ei jää tuntikausiksi kuonon ympärille leijumaan. Tälli tulee ja menee, sitruunanlemu jää ja pysyy... Niin ja olen kokeillut pantaa itseeni. Siinä on säätömahdollisuus ja pienin tälli on tuskin huomattava.

        "Toivon että tuo viestisi on provo..."

        Ei ollut!

        oletko sie todella niin tyhmä ,kun annoit kirjoituksessasi ymmärtää?Sähkopanta on todella tehokas ja hyvä siihen mihinkä se on kehitetty.Poronhoito alueella ei koira elä pitkään mikäli porotokan hajotaa vaan se ammutaa ja huonon osuman jälkeen kituvana tapetaan ,mutta kun annan koiralle sähköä koirasta tulee porovapaa ja se keskityy porojen siasta oikeaan riistaan.Jos tuollaisia typeryksiä pitää koiria jotka ei ajattele koiran parasta ei kannatte koiria edes pitää.Ittellä oli ensin poroista pini vaiva ,mutta kun se alkoi olemaan 2 vuorokauden yhtämittaista poronajoa ei siihen muu tehónnut kun sähkö panta.


      • akto
        !!! kirjoitti:

        "No, onpa siinä todellinen koiran paraskaveri!!
        Ihminen sähköiskujen antajana.. Harmi, ettei koira pysty valitsemaan omaa laumaansa."

        Olen samaa mieltä... Koira ei pysty valitsemaan laumaansa ja tämäkin kaveri joutui alkuun hullulle pieksijälle, joka kohteli sitä kaltoin ja sai sen pilattua. Minä koitan rakentaa toimivaa koiraa siitä raadosta, joka jäljellä on.

        "Yhden tällin takiako ostit koko pannan? HAH! en usko. Kokeile sitä pantaa itselläsi ja reilusti."

        No jos yksi ei riitä, niin sitten kaksi tai kolme. Idea on kuitenkin se, että pystyn kaukaa kieltämään koiraa ei-toivotusta tekemisestä, jonka haluan karsia. En myöskään halua koiran ajattelevan, että minä olen rangaistuksen takana ja näin suhteeni koiraan ei kärsi. Kauko-ohjattava sitruunapanta on Suomessa laillinen, mutta mielelläni en sitä käyttäisi. Haluan rangaista koiraa kerran ja niin, että haju ei jää tuntikausiksi kuonon ympärille leijumaan. Tälli tulee ja menee, sitruunanlemu jää ja pysyy... Niin ja olen kokeillut pantaa itseeni. Siinä on säätömahdollisuus ja pienin tälli on tuskin huomattava.

        "Toivon että tuo viestisi on provo..."

        Ei ollut!

        Helpottaahan se sähköpanta.
        Olen kouluttanut ainakin kymmenen koiraa hirven pyyntiin ja todennut, että kahdsan kymmenestä koirasta ei jätä poron ajoa ilman todellista irti-ottoa. Tarkoitan ettei riitä, että koira jättää poron ajon kun on lähi etäisyydellä noin 3m, sen jälkeen koira joka on riista henkinen ei kuule mitään. Kokeilin ensin sitruuna pantaa kyllä se toimii jos koira on paikallaan, mutta jos se juoksee 40km/h poron perässä on aivan turha painaa nappia ja odottaa, että jotain tapahtuisi, ei ajo jatkuu vain. Otin sähköpannan käyttöön jo yli kymmenen vuotta sitten ja olen sen avulla saanut ainakin kahdesan koiraa poroista irti ja silti ovat haukkuneet hirviä hyvin.
        Ymmärrän hyvin kielteisen kannan pannan käyttöön jos sitä käytetään väärin ja varsinkin niitä jotka käyttävät sitä kidutukseen, se on sairasta.
        Mutta oikein käytettynä se on tehokas keino saada koirasta toimiva jan jopa säästää sen hengen , koska jos se ei aja poroja niin ei sitä poromiehet myöskään tapa.
        Mutta koska tällä osastolla on myös niitä henkilöitä jotka tietävät miten koira otetaan pois poroilta niin kertokaa miten se tehdään? Kun koira löysätään irti ja lähdetään jahtiin (hirvi tai jänis) ja heti kora lähtee ajamaan poroja ja saat koiran kiinni vasta noin kuuden seitsemän tunnin jälkeen hyvin väsyneenä niin mitä siin heti pitäisi tehdä?? AQuttaako puhumunen(olen sitä koittanut torumalla) vai mikä kertokaa kun olette niin viisaita??
        Akto


      • diipadaapa
        !!! kirjoitti:

        Juuri tänään ostin kyseisen vehkeen ihan laillisesti Vironreissullani tavallisesta lemmikkieläinkaupasta Tallinnasta. Suomessa sen käyttö on laitonta, mutta katson itse ymmärtäväni käyttää sitä niin, että koiralleni siitä vahinkoa ei ole. Mitä yksi tälli merkkaa, jos se siten saa pitää henkensä?

        Paljonko maksoi ja onko pannassa säätömahdollisuus (jotta panta käy isolle ja pienelle koiralle)?


      • poroton
        !!! kirjoitti:

        Juuri tänään ostin kyseisen vehkeen ihan laillisesti Vironreissullani tavallisesta lemmikkieläinkaupasta Tallinnasta. Suomessa sen käyttö on laitonta, mutta katson itse ymmärtäväni käyttää sitä niin, että koiralleni siitä vahinkoa ei ole. Mitä yksi tälli merkkaa, jos se siten saa pitää henkensä?

        Hei , olen etsinyt kyseistä laitetta jo pitempään. siis koulutuspantaa en mitään hajustehommia :-D
        voisitko laittaa vaikka sähköpostia osoon [email protected]
        mistä laitteita voi ostaa , hinta ja semmosta
        p.s voin myös vuokrata jos jollain ois hyllyssä.


      • bööna
        mr. kirjoitti:

        Eipä ole kielletty. Unionin alueella tavaran vapaa liikkumisoikeus. Ainakin Effitek-pantaa on Suomessa myynnissä. Myyjän mukaan pitäisi olla Suomessa hyväksytty laite.

        EU:n alueella tavaran liikkumiselle ei aseteta rajoituksia, joten Effitek-pannan kaltaisen tuotteen maahantuonti ja myynti ei ole laitonta.

        Tuotteen käyttäminen on kuitenkin vastoin lakia.

        Eläinsuojelulaki 12 §

        MUTTA
        itse olisin valmis ottamaan pannan käyttöön jos mahdollisuus tulisi. en usko että se olisi kidutusta jos joutuu "vaikeaan" tilanteeseen. mulla on iso koira ja lauhkea kun lammas, toisten koirien kans tulee hyvin juttuu mut tänäänpä koirapuistoon tuli kaks yli suojelevaa kultaistanoutajaa. samantien rähinä päälle niin se oli sillon menoa. kaks naista repimässä yhtä koiraa toisen koiran kurkusta niin pikkasen syletti ja hapotti kun kotiin pääsi .... pakkohan sen on prkl jotenkin koira ruotuun saada jos sana ei toimi. tiiä miten pahasti ois voinu käydä. mut tätäkin sivua kun lukee nii olis oletettavissa että osa kirjoittelijoista olis jotai piku fifi muru lutu palleron omistajia jotka ei tiiä vetämisestä mitään. kyllä meilläkin kuri ja järjestys toimii, vaan eihän ne ihmisilläkään aina kemiat kohtaa ja ollaan niin nyrkit pystyssä.urokset mahtailee grilli jonossa. sama asia...
        terveisin tyttö 160 cm ja koira 50kg


      • bööna kirjoitti:

        EU:n alueella tavaran liikkumiselle ei aseteta rajoituksia, joten Effitek-pannan kaltaisen tuotteen maahantuonti ja myynti ei ole laitonta.

        Tuotteen käyttäminen on kuitenkin vastoin lakia.

        Eläinsuojelulaki 12 §

        MUTTA
        itse olisin valmis ottamaan pannan käyttöön jos mahdollisuus tulisi. en usko että se olisi kidutusta jos joutuu "vaikeaan" tilanteeseen. mulla on iso koira ja lauhkea kun lammas, toisten koirien kans tulee hyvin juttuu mut tänäänpä koirapuistoon tuli kaks yli suojelevaa kultaistanoutajaa. samantien rähinä päälle niin se oli sillon menoa. kaks naista repimässä yhtä koiraa toisen koiran kurkusta niin pikkasen syletti ja hapotti kun kotiin pääsi .... pakkohan sen on prkl jotenkin koira ruotuun saada jos sana ei toimi. tiiä miten pahasti ois voinu käydä. mut tätäkin sivua kun lukee nii olis oletettavissa että osa kirjoittelijoista olis jotai piku fifi muru lutu palleron omistajia jotka ei tiiä vetämisestä mitään. kyllä meilläkin kuri ja järjestys toimii, vaan eihän ne ihmisilläkään aina kemiat kohtaa ja ollaan niin nyrkit pystyssä.urokset mahtailee grilli jonossa. sama asia...
        terveisin tyttö 160 cm ja koira 50kg

        Joo, pienten koirien omistajat eivät varmaan koe vetämistä tai montaa muutakaan ongelmaa yhtä pahana koska voivat toimia täysin erilailla kuin isompien kanssa.

        Mun mielestä koira pitäis aina mitoittaa omistajansa mukaan ja ihmettelinkin tätä (aika veemäiseen sävyyn) yks päivä eräälle kahden keskikokoista vähän suuremman omistajalle : jos ei pysty pitelemään niitä niin älä ulkoiluta siten!
        Sieltä se vaan valu perään niiden louskuttajien kanssa ja sai niitä olla häätämässä loitolle.

        Sähkökaulain ei ole mikään tie paratiisiin vaan sitäkin voi käyttää ongelman pahentamiseen. Esim todella kiihottunut koira saattaa ottaa vain lisäkierroksia fyysisistä tuntemuksista ja purkaa ne vielä voimakkaammin esim toiseen koiraan.
        Tässä ja monessa muussa mielessä on hyvä, että sen käyttöä rajoitetaan tai koetetaan edes rajoittaa, koska sen helppokäyttöisyyden vuoksi (paina nappia vaan) se jos joku on väline, jonka käyttö pitäisi hallita.
        Jos omistaja ei osaa muutenkaan lukea koiraansa esim ennaltaehkäistäkseen tilanteita tai ohjatakseen sitä oikein, miten hän osaisi käyttää sellaista välinettä ja tulkita koska sitä käyttää, miten ja millä voimakkuudella jne. ?

        Kun katsoo ongelmakoirien omistajia tai yleistä tietotasoa koiraa otettaessa ja sen kanssa kasvettaessa, mahdollisia ongelmia hoidettaessa, en voi mitenkään kuvitella että samat ihmiset osaisivat käyttää tätä välinettä.


      • Sähkäri
        tuo panta kirjoitti:

        on LAITON?
        Etkö sä ymmärrä et koira kärsii siitä?
        Säkin kohtelet koiraasi kaltoin!

        Sähköpannan maahantuonti ja myynti on laitonta. Tarpeettoman kivun tuottaminen eläimelle on laitonta. Näin sanoo eläin suojelu laki.

        Tarkoituksen mukaisessa käytössä ei ole mitään laitonta, koiran pitää olla yhteiskuntakelpoinen ja omistajansa hallinnassa aina. Sen opetteluun panta on erittäin hyvä ja tehokas väline, eikä siinä aiheudu koiralle yhtään kipua tai ahdistusta vaan se oppii erittäin nopeasti, kun korjauksen saa annettua välittömästi ja juuri oikealla hetkellä. Ihan liikaa näkee narusta nyhtämistä ja sen vuoksi kurkustaan korisevia ja omistajiaan pelkääviä koiria, kun väärää toimintaa ei saada oikealla hetkellä tehokkaasti kiellettyä.

        Pantojen teho on säädettävissä ja yleensä niissä on sähkö "nipistyksen" lisäksi värinä signaali ja äänimerkki vaihtoehto.
        Ennen pannan käyttöä koiran pitää ymmärtää käskyt!!! panta on vain lääke tottelemattomuuteen, eli yleensä siihen kun mielenkiintoisemman häiriötekijän vuoksi katoaa "korvat". Aivan pienimmilläkin tehoilla jo muutaman käyttö kerran jälkeen pelkällä värinällä huomio omistajan kutsuun on taattu.
        Viikossa panta oli tehnyt tehtävänsä ja nyt voin pitää koiraani vapaana missä tahansa, samalla se on paljon onnellisempi kun saa vapautta vastuuta vastaan.

        Vastuuntuntoiselle, koiraansa rakastavalle kouluttajalle, suosittelen varauksettomasti.


      • Sähkäri
        tuo panta kirjoitti:

        on LAITON?
        Etkö sä ymmärrä et koira kärsii siitä?
        Säkin kohtelet koiraasi kaltoin!

        Sähköpannan maahantuonti ja myynti on laitonta. Tarpeettoman kivun tuottaminen eläimelle on laitonta. Näin sanoo eläin suojelu laki.

        Tarkoituksen mukaisessa käytössä ei ole mitään laitonta, koiran pitää olla yhteiskuntakelpoinen ja omistajansa hallinnassa aina. Sen opetteluun panta on erittäin hyvä ja tehokas väline, eikä siinä aiheudu koiralle yhtään kipua tai ahdistusta vaan se oppii erittäin nopeasti, kun korjauksen saa annettua välittömästi ja juuri oikealla hetkellä. Ihan liikaa näkee narusta nyhtämistä ja sen vuoksi kurkustaan korisevia ja omistajiaan pelkääviä koiria, kun väärää toimintaa ei saada oikealla hetkellä tehokkaasti kiellettyä.

        Pantojen teho on säädettävissä ja yleensä niissä on sähkö "nipistyksen" lisäksi värinä signaali ja äänimerkki vaihtoehto.
        Ennen pannan käyttöä koiran pitää ymmärtää käskyt!!! panta on vain lääke tottelemattomuuteen, eli yleensä siihen kun mielenkiintoisemman häiriötekijän vuoksi katoaa "korvat". Aivan pienimmilläkin tehoilla jo muutaman käyttö kerran jälkeen pelkällä värinällä huomio omistajan kutsuun on taattu.
        Viikossa panta oli tehnyt tehtävänsä ja nyt voin pitää koiraani vapaana missä tahansa, samalla se on paljon onnellisempi kun saa vapautta vastuuta vastaan.

        Vastuuntuntoiselle, koiraansa rakastavalle kouluttajalle, suosittelen varauksettomasti.


      • Sähkäri
        tuo panta kirjoitti:

        on LAITON?
        Etkö sä ymmärrä et koira kärsii siitä?
        Säkin kohtelet koiraasi kaltoin!

        Sähköpannan maahantuonti ja myynti on laitonta. Tarpeettoman kivun tuottaminen eläimelle on laitonta. Näin sanoo eläin suojelu laki.

        Tarkoituksen mukaisessa käytössä ei ole mitään laitonta, koiran pitää olla yhteiskuntakelpoinen ja omistajansa hallinnassa aina. Sen opetteluun panta on erittäin hyvä ja tehokas väline, eikä siinä aiheudu koiralle yhtään kipua tai ahdistusta vaan se oppii erittäin nopeasti, kun korjauksen saa annettua välittömästi ja juuri oikealla hetkellä. Ihan liikaa näkee narusta nyhtämistä ja sen vuoksi kurkustaan korisevia ja omistajiaan pelkääviä koiria, kun väärää toimintaa ei saada oikealla hetkellä tehokkaasti kiellettyä. Parhaaseen tulokseen jopa yhdessä päivässä pääsee, kun samalla ottaa ne koiran kaikkein mieleisimmät herkut palkinnoksi oikeasta käytöksestä.

        Oman patterdalen terrierin kanssa, joka kahdeksan kuukauden iässä oli jo oppinut kaikki käskyt mukaanlukien luokse tulon, kaikki potentiaaliset rapsuttelijat oli aivan ylivoimainen juttu hillitä itseään. Muutamia vaaratilanteita onkin kerännyt syntyä kun pentu on yhtäkkiä rynnännyt tien yli naapuria vasten hyppimään. Pitkää narua koetettu, huonoin tuloksin.
        Ensimmäisillä kerroilla 20% teholla sen rynnätessä kielloista piittaamatta, täysin yllättävä nipistys niskasta sai sen kääntymään ja juoksemaan isännän luokse turvaan kun jotain yllättävää ikävää tapahtui. Kolmannen kerran jälkeen se loppui.
        Viikossa päästiin siihen ettei se lupaa pyytämättä poistu omalta pihalta, tulee luokse ja vastaa kutsuun poikkeuksetta, niin kuin jokaisen koulutetun koiran pitäisikin.

        Mutta sähköpannan käytössä täytyy tietää mitä tekee ja kuinka sitä oikealla tavalla käytetään, kaikki muu on eläinrääkkäystä joka on laitonta!!!



        Vastuuntuntoiselle, koiraansa rakastavalle kouluttajalle, suosittelen varauksettomasti.


      • Helboy
        tuo panta kirjoitti:

        on LAITON?
        Etkö sä ymmärrä et koira kärsii siitä?
        Säkin kohtelet koiraasi kaltoin!

        Käytän sähköpantaa ja sähköö tulee heti jos ei tottele.meillä on natsimeininki.ja kusipää valittajille löytyy sähköpiiska


      • Anonyymi
        !!! kirjoitti:

        Juuri tänään ostin kyseisen vehkeen ihan laillisesti Vironreissullani tavallisesta lemmikkieläinkaupasta Tallinnasta. Suomessa sen käyttö on laitonta, mutta katson itse ymmärtäväni käyttää sitä niin, että koiralleni siitä vahinkoa ei ole. Mitä yksi tälli merkkaa, jos se siten saa pitää henkensä?

        No kokeileppa itse kuinka se toimii! Ei varmaan kivaa jos sulle laitettaisiin sähköpanta ja sä melkein pyöryt!😡


      • Anonyymi
        !!!! kirjoitti:

        Ihan turhaan pelottelet. En aio käyttää pantaa ihmisten ilmoilla, joten ei ole vaaraa, että ongelmia tulisi!

        Oletko sä tyhmä! Mun äiti osti meidän koiralle sähköpannan ja arvaa mitä kävi. Kun yhesti Äiti täräytti niin ei enään kyllä mulle sanonu ei! Koska Mä löin mun äitiä ja otin pannan pois ja rikoin sen!


      • Anonyymi
        !!! kirjoitti:

        Juuri tänään ostin kyseisen vehkeen ihan laillisesti Vironreissullani tavallisesta lemmikkieläinkaupasta Tallinnasta. Suomessa sen käyttö on laitonta, mutta katson itse ymmärtäväni käyttää sitä niin, että koiralleni siitä vahinkoa ei ole. Mitä yksi tälli merkkaa, jos se siten saa pitää henkensä?

        Sähköpanta ei ole laiton Suomessa mutta en itse tykkää siitä ja se aiheuttaa koiralle ahdistusta ja agressiivisuutta


    • sähköpiiska___

      Ei tuossa ole mitään kummallista esim. 80-luvulla armeijan schäffereitä koulutin tuolla tavalla. Minun piti antaa niille sähköiskuja sähköpiiskalla ja sähköpannalla.

      Ja niistä tuli oikein hyviä sota palveluskoiria. Ei se ainakaan silloin laitonta ollut.

      • jke

        Puolustusvoimat nyt on ihan oma lukunsa.

        Vielä tänäkin päivänä puolustusvoimat käyttävät ihan aktiivisesti koirakoulutuksessaan mm. piikkipantoja. Siis näitä pitkillä piikeillä varustettuja, joita siviiliväestölle ei edes myydä.

        Moni muukin asia puolustusvoimien koirakoulutuksessa katsottaisiin siviilipuolella eläinrääkkäykseksi. Esim. paljon käytetty koiran "hapettaminen" (=koira ei irroita otettaan kohteesta, jolloin kuristetaan niskalenkillä niin kauan että taju lähtee ja ote irtoaa) katsottaisiin varmaankin eläinrääkkäykseksi ellei sitä perusteltaisi isänmaan puolustuksella.

        Mutta tosiaan loistavia sotakoiriahan niistä tulee tällä menettelyllä..


      • Niinisalossakin

        oli ennen muinoin niin "hyvin" hakkaamalla ja alistamalla koulutettuja koiria, että jos joku koira/ koiria pääsi karkuun, annettiin koko varuskunnan alueelle ulkonaliikkumiskielto ja kyseistä koiraa/ koiria jahdattiin konepistoolit tanassa!!!!


    • sista!

      Hyvä että Huuto.netin ylläpito on poistanut tuotteen. Kyseinen myyjä on näköjään pitemmän aikaa myynyt noita pantoja, ja ihmiset ostaa.
      Tosin en itsekkään tiennyt onko panta laiton vai ei....mutta ei tulis mieleenkään ostaa sellasta.

      • fhjlguiöl9åi

        sellanen juttu että tuo panta ei koiraa vahingoita . minulla on erittäin vaikea luonteinen koira(haukkumisen suhteen) joten pidän koirallani juuri tuollaista pantaa. ihmetyttää kyllä että nykyisin ilmeisesti koiran korvasta nipistäminenkin on todella rääkkäystä?? vai?? idiootit.. sen takia teillä on niitä sylikoira/räksy/vinku paskoja jotka ei osaa käyttäytyä koska omistaja ei kouluta koiraansa.ja tiedän monia ihmisiä jolla on tuollainen panta.tiedän monia eka kertalaisia koiran omistajia jotka ei hallitse koiraansa, välillä kyllä tekis mieli itte koiran sijasta mennä niitä rakkeja puremaan(ja tietenkin niiden omistajia!)


      • vähän!!!
        fhjlguiöl9åi kirjoitti:

        sellanen juttu että tuo panta ei koiraa vahingoita . minulla on erittäin vaikea luonteinen koira(haukkumisen suhteen) joten pidän koirallani juuri tuollaista pantaa. ihmetyttää kyllä että nykyisin ilmeisesti koiran korvasta nipistäminenkin on todella rääkkäystä?? vai?? idiootit.. sen takia teillä on niitä sylikoira/räksy/vinku paskoja jotka ei osaa käyttäytyä koska omistaja ei kouluta koiraansa.ja tiedän monia ihmisiä jolla on tuollainen panta.tiedän monia eka kertalaisia koiran omistajia jotka ei hallitse koiraansa, välillä kyllä tekis mieli itte koiran sijasta mennä niitä rakkeja puremaan(ja tietenkin niiden omistajia!)

        Kun sun ip osoite otetaan selville, niin koiras lähtee heti uuteen kotiin idiootti!!


      • koiraa ole
        fhjlguiöl9åi kirjoitti:

        sellanen juttu että tuo panta ei koiraa vahingoita . minulla on erittäin vaikea luonteinen koira(haukkumisen suhteen) joten pidän koirallani juuri tuollaista pantaa. ihmetyttää kyllä että nykyisin ilmeisesti koiran korvasta nipistäminenkin on todella rääkkäystä?? vai?? idiootit.. sen takia teillä on niitä sylikoira/räksy/vinku paskoja jotka ei osaa käyttäytyä koska omistaja ei kouluta koiraansa.ja tiedän monia ihmisiä jolla on tuollainen panta.tiedän monia eka kertalaisia koiran omistajia jotka ei hallitse koiraansa, välillä kyllä tekis mieli itte koiran sijasta mennä niitä rakkeja puremaan(ja tietenkin niiden omistajia!)

        kuha pelleilet vaan aasi :-Q , eix jeh?


      • kun et saa
        fhjlguiöl9åi kirjoitti:

        sellanen juttu että tuo panta ei koiraa vahingoita . minulla on erittäin vaikea luonteinen koira(haukkumisen suhteen) joten pidän koirallani juuri tuollaista pantaa. ihmetyttää kyllä että nykyisin ilmeisesti koiran korvasta nipistäminenkin on todella rääkkäystä?? vai?? idiootit.. sen takia teillä on niitä sylikoira/räksy/vinku paskoja jotka ei osaa käyttäytyä koska omistaja ei kouluta koiraansa.ja tiedän monia ihmisiä jolla on tuollainen panta.tiedän monia eka kertalaisia koiran omistajia jotka ei hallitse koiraansa, välillä kyllä tekis mieli itte koiran sijasta mennä niitä rakkeja puremaan(ja tietenkin niiden omistajia!)

        koiraasi hallittua muuta kuin sähköllä!
        Idioottien keksimä laite toisille idiooteille jotka ei osaa kouluttaa koiraansa.


      • fhjlguiöl9åi kirjoitti:

        sellanen juttu että tuo panta ei koiraa vahingoita . minulla on erittäin vaikea luonteinen koira(haukkumisen suhteen) joten pidän koirallani juuri tuollaista pantaa. ihmetyttää kyllä että nykyisin ilmeisesti koiran korvasta nipistäminenkin on todella rääkkäystä?? vai?? idiootit.. sen takia teillä on niitä sylikoira/räksy/vinku paskoja jotka ei osaa käyttäytyä koska omistaja ei kouluta koiraansa.ja tiedän monia ihmisiä jolla on tuollainen panta.tiedän monia eka kertalaisia koiran omistajia jotka ei hallitse koiraansa, välillä kyllä tekis mieli itte koiran sijasta mennä niitä rakkeja puremaan(ja tietenkin niiden omistajia!)

        "sen takia...koska omistaja ei kouluta koiraansa."

        "jotka ei hallitse koiraansa"

        "joten pidän koirallani juuri tuollaista pantaa"

        No tämähän kirjoitus onkin oikea loogisuuden huipentuma.Ja jos vielä kunnon kansanomaisesti,niin voipi sanoa´,että pata kattilaa soimaa ;O)

        Vähemmän hauskasta asiasta tosin kyse,mutta koomisuuteen hukkuva kirjoitus kylläkin :=Q


      • Mimmu
        fhjlguiöl9åi kirjoitti:

        sellanen juttu että tuo panta ei koiraa vahingoita . minulla on erittäin vaikea luonteinen koira(haukkumisen suhteen) joten pidän koirallani juuri tuollaista pantaa. ihmetyttää kyllä että nykyisin ilmeisesti koiran korvasta nipistäminenkin on todella rääkkäystä?? vai?? idiootit.. sen takia teillä on niitä sylikoira/räksy/vinku paskoja jotka ei osaa käyttäytyä koska omistaja ei kouluta koiraansa.ja tiedän monia ihmisiä jolla on tuollainen panta.tiedän monia eka kertalaisia koiran omistajia jotka ei hallitse koiraansa, välillä kyllä tekis mieli itte koiran sijasta mennä niitä rakkeja puremaan(ja tietenkin niiden omistajia!)

        Olet ilmeisen onnellinen koiranomistaja, joka nukkuu hyvin yönsä sen asian kanssa, ettei ihan oikeasti osaa hallita koiraansa. Toki tämän kaltaiset 'vehkeet' luovat auktoriteettia omistajalle, mutta kuka nyt haluaisi lemmikin, joka on kuuliainen ihan vaan pelosta?!

        Oikeastaan tuo ''sylikoira/räksy/vinku-paska''-kommenttisi osoittikin aika pitkälti kypsyytesi tämän kaltaisiin keskusteluihin. Onnea vaan.


      • jke
        fhjlguiöl9åi kirjoitti:

        sellanen juttu että tuo panta ei koiraa vahingoita . minulla on erittäin vaikea luonteinen koira(haukkumisen suhteen) joten pidän koirallani juuri tuollaista pantaa. ihmetyttää kyllä että nykyisin ilmeisesti koiran korvasta nipistäminenkin on todella rääkkäystä?? vai?? idiootit.. sen takia teillä on niitä sylikoira/räksy/vinku paskoja jotka ei osaa käyttäytyä koska omistaja ei kouluta koiraansa.ja tiedän monia ihmisiä jolla on tuollainen panta.tiedän monia eka kertalaisia koiran omistajia jotka ei hallitse koiraansa, välillä kyllä tekis mieli itte koiran sijasta mennä niitä rakkeja puremaan(ja tietenkin niiden omistajia!)

        Kaveri ei ole koiraa nähnytkään. Kunhan provosoi ja on tyytyväinen kun te otatte hänen jutuistaan kierroksia.


      • lapinmies inarista
        kun et saa kirjoitti:

        koiraasi hallittua muuta kuin sähköllä!
        Idioottien keksimä laite toisille idiooteille jotka ei osaa kouluttaa koiraansa.

        Itse en ainakaan Suomesta ole löytänyt sellaista koirankouluttajaa joka osaisi koulutaa koiralta poronajon pois .Kyllä sorkkaeläinvapaan siitä saa ,mutta se ei ole tarkoitus vaan porovapaus.


    • --------------

      Laittomia pelejähän ne on... itse en kyseistä laitetta omista, mutta oikein käytettynä säästävät koiraa aika paljon...

      • ..juha..

        ..moi..

        ihan mielenkiinnosta, kerropas muutama esimerkki?


      • Roobert
        ..juha.. kirjoitti:

        ..moi..

        ihan mielenkiinnosta, kerropas muutama esimerkki?

        Lähinnä panta on kielletty, koska kaikenmaailman idiootit käyttävät sitä miten sattuu. Vaikka on kielletty, niin siviilipuolella käytetään vieläkin ja paljon. Ihmiset jotka eivät ole ikinä edes nähnyt koko pantaa, niin omaavat luonnollisesti varsin hurjia mielikuvia kyseisestä pannasta. "Siitä kun painaa, niin koiralla savut nousee pe..eestä ja korvista".

        En todellakaan ala kenellekkään suosittelemaan pannan käytöä, onhan se kaiken lisäksi laitonkin.


      • ...................
        ..juha.. kirjoitti:

        ..moi..

        ihan mielenkiinnosta, kerropas muutama esimerkki?

        tälli samaa luokkaa kuin sähköpaimenessa, ei satuta koiraa mitenkään, lopettaa (jos lopettaa) vaan ei toivotun käytöksen. paljon parempi vaihtoehto kuin esim kuristyspanta joka ainoastaan hajottaa koiran niskan.
        otetaampa esimerkkitapaukseksi suuri palveluskoira rotuinen koira joka on agressiivinen vastaantuleville koirille ja ihmisille, annatko mieluummin muutaman kerran koiralle vaarattoman tällin vai annatko sen kiskoa ittensä tajuttomaksi (=hapettaa)kun on apinan raivolla menossa toisen koiran/ihmisen päälle?
        ja lapset, älkää tulko kertomaan että kouluta koira nameilla leikillä tms, ottakaa ensin selvää mitä koirat voivat todellisuudessa olla, katsokaas toiset menee ärsykkeen saadessaan tilaan josta ei ihan hevillä herätä.
        ja turha myöskään saarnata mistään viettipommeista, kyseessaivan normaali koira jolla paljon aktiviteetteja joita kuitenkin rajaa agressiivisuus vai mitenkäs viet kentälle treeneihin koiran joka ei kuule, ei nää, hampaat irvissä syöksyy vaan jokaisen päälle?


      • ollenkaan
        ................... kirjoitti:

        tälli samaa luokkaa kuin sähköpaimenessa, ei satuta koiraa mitenkään, lopettaa (jos lopettaa) vaan ei toivotun käytöksen. paljon parempi vaihtoehto kuin esim kuristyspanta joka ainoastaan hajottaa koiran niskan.
        otetaampa esimerkkitapaukseksi suuri palveluskoira rotuinen koira joka on agressiivinen vastaantuleville koirille ja ihmisille, annatko mieluummin muutaman kerran koiralle vaarattoman tällin vai annatko sen kiskoa ittensä tajuttomaksi (=hapettaa)kun on apinan raivolla menossa toisen koiran/ihmisen päälle?
        ja lapset, älkää tulko kertomaan että kouluta koira nameilla leikillä tms, ottakaa ensin selvää mitä koirat voivat todellisuudessa olla, katsokaas toiset menee ärsykkeen saadessaan tilaan josta ei ihan hevillä herätä.
        ja turha myöskään saarnata mistään viettipommeista, kyseessaivan normaali koira jolla paljon aktiviteetteja joita kuitenkin rajaa agressiivisuus vai mitenkäs viet kentälle treeneihin koiran joka ei kuule, ei nää, hampaat irvissä syöksyy vaan jokaisen päälle?

        sitä koiraa kentälle irvimään, kouluttaisin rauhallisemmissa maisemissa ensin.


      • ................... kirjoitti:

        tälli samaa luokkaa kuin sähköpaimenessa, ei satuta koiraa mitenkään, lopettaa (jos lopettaa) vaan ei toivotun käytöksen. paljon parempi vaihtoehto kuin esim kuristyspanta joka ainoastaan hajottaa koiran niskan.
        otetaampa esimerkkitapaukseksi suuri palveluskoira rotuinen koira joka on agressiivinen vastaantuleville koirille ja ihmisille, annatko mieluummin muutaman kerran koiralle vaarattoman tällin vai annatko sen kiskoa ittensä tajuttomaksi (=hapettaa)kun on apinan raivolla menossa toisen koiran/ihmisen päälle?
        ja lapset, älkää tulko kertomaan että kouluta koira nameilla leikillä tms, ottakaa ensin selvää mitä koirat voivat todellisuudessa olla, katsokaas toiset menee ärsykkeen saadessaan tilaan josta ei ihan hevillä herätä.
        ja turha myöskään saarnata mistään viettipommeista, kyseessaivan normaali koira jolla paljon aktiviteetteja joita kuitenkin rajaa agressiivisuus vai mitenkäs viet kentälle treeneihin koiran joka ei kuule, ei nää, hampaat irvissä syöksyy vaan jokaisen päälle?

        Tuota,miksi se koira on niin aggressiivinen,ettei käsissä meinaa pysyä (hyökkää apinan raivolla)?


      • tosikkoV
        ................... kirjoitti:

        tälli samaa luokkaa kuin sähköpaimenessa, ei satuta koiraa mitenkään, lopettaa (jos lopettaa) vaan ei toivotun käytöksen. paljon parempi vaihtoehto kuin esim kuristyspanta joka ainoastaan hajottaa koiran niskan.
        otetaampa esimerkkitapaukseksi suuri palveluskoira rotuinen koira joka on agressiivinen vastaantuleville koirille ja ihmisille, annatko mieluummin muutaman kerran koiralle vaarattoman tällin vai annatko sen kiskoa ittensä tajuttomaksi (=hapettaa)kun on apinan raivolla menossa toisen koiran/ihmisen päälle?
        ja lapset, älkää tulko kertomaan että kouluta koira nameilla leikillä tms, ottakaa ensin selvää mitä koirat voivat todellisuudessa olla, katsokaas toiset menee ärsykkeen saadessaan tilaan josta ei ihan hevillä herätä.
        ja turha myöskään saarnata mistään viettipommeista, kyseessaivan normaali koira jolla paljon aktiviteetteja joita kuitenkin rajaa agressiivisuus vai mitenkäs viet kentälle treeneihin koiran joka ei kuule, ei nää, hampaat irvissä syöksyy vaan jokaisen päälle?

        olisko sitten kuitenkin parasta kaikille lopettaa tuollaiset koirat? Jos ne on jo pentuna pilattu, pitääkö niitä vielä siitäkin rangaista? Vika on aina siinä päässä hihnaa,josta se puhe kuuluu, aina. Nämä lopetukselta pelastajat on ihan pahimpia...... joskus olisi vaan armeliaampaa antaa viimeinen piikki. Maailma on täynnä noita "omistan tappajakoiran,ihanaa" tyyppejä, jotka sitten ovat kusessa koirineen päivineen kun mopo karkaa käsistä. Kun äly ei riitä, sitten kokeillaan voimaa ja kun sitäkään ei ole kyllin, onneksi on sähkö- ja piikkipannat, jee jee.


      • boooriiiinggg
        ollenkaan kirjoitti:

        sitä koiraa kentälle irvimään, kouluttaisin rauhallisemmissa maisemissa ensin.

        kun ei koiran käytöksestä mitään ymmärrä, geeneistä sun muista hilavitkuttimista puhumattakaan niin kannattaisiko olla hiljaa...


      • booriing
        tosikkoV kirjoitti:

        olisko sitten kuitenkin parasta kaikille lopettaa tuollaiset koirat? Jos ne on jo pentuna pilattu, pitääkö niitä vielä siitäkin rangaista? Vika on aina siinä päässä hihnaa,josta se puhe kuuluu, aina. Nämä lopetukselta pelastajat on ihan pahimpia...... joskus olisi vaan armeliaampaa antaa viimeinen piikki. Maailma on täynnä noita "omistan tappajakoiran,ihanaa" tyyppejä, jotka sitten ovat kusessa koirineen päivineen kun mopo karkaa käsistä. Kun äly ei riitä, sitten kokeillaan voimaa ja kun sitäkään ei ole kyllin, onneksi on sähkö- ja piikkipannat, jee jee.

        pilatuista koirista? tai älyn riittämättömyydestä? ihan tiedoksi että noita pantoja käyttävät maamme johtavat ongelmakoirakouluttajat ;) eikö heilläkään äly riitä ?


      • määki
        ................... kirjoitti:

        tälli samaa luokkaa kuin sähköpaimenessa, ei satuta koiraa mitenkään, lopettaa (jos lopettaa) vaan ei toivotun käytöksen. paljon parempi vaihtoehto kuin esim kuristyspanta joka ainoastaan hajottaa koiran niskan.
        otetaampa esimerkkitapaukseksi suuri palveluskoira rotuinen koira joka on agressiivinen vastaantuleville koirille ja ihmisille, annatko mieluummin muutaman kerran koiralle vaarattoman tällin vai annatko sen kiskoa ittensä tajuttomaksi (=hapettaa)kun on apinan raivolla menossa toisen koiran/ihmisen päälle?
        ja lapset, älkää tulko kertomaan että kouluta koira nameilla leikillä tms, ottakaa ensin selvää mitä koirat voivat todellisuudessa olla, katsokaas toiset menee ärsykkeen saadessaan tilaan josta ei ihan hevillä herätä.
        ja turha myöskään saarnata mistään viettipommeista, kyseessaivan normaali koira jolla paljon aktiviteetteja joita kuitenkin rajaa agressiivisuus vai mitenkäs viet kentälle treeneihin koiran joka ei kuule, ei nää, hampaat irvissä syöksyy vaan jokaisen päälle?

        Olen tuollaiseen pantaan tutustunut. Ei sillä mitään koiraa vahingoittavia tällejä anneta. Samaa mieltä siitä, että tälli vastaa sähköpaimenta. Miksi niitä saa käyttää esim. hevosten laitumilla? Ikävältä tuntuu senkin napsaus hevosen herkkään turpaan. Pannan sähkäreitä voi säätää. Pienimmillä koira vain ihmettelee mitä tapahtui ja unohtaa mitä pahaa oli tekemässä ja huomio kiinnittyy taas helpommin omistajan käskyihin.
        Tottakai tätäkin voi käyttää väärin ja napautella sähköä täysillä vaikka huvikseen. Meitä ihmisiä löytyy moneen junaan.
        Minusta on kauheaa katsottavaa, kun omistaja riuhtoo pannasta niin että koiran tassut eivät maata kosketa. Miltähän itsestänne sellainen tuntuisi? Samaa riuhtomista käytetään jatkuvasti, eikä koiran käytös parane yhtään. Niskavammoja sillä touhulla kyllä varmasti koiralleen saa.
        Paljon olen nähnyt namiriippuvaisia koiria. Jos namia ei olekkaan omistajalla mukana, koiran totteluinto lopahtaa siihen ja siinä sitten omistaja turhaan kirkuu käskyjään pää punaisena.


      • Leksaku
        ................... kirjoitti:

        tälli samaa luokkaa kuin sähköpaimenessa, ei satuta koiraa mitenkään, lopettaa (jos lopettaa) vaan ei toivotun käytöksen. paljon parempi vaihtoehto kuin esim kuristyspanta joka ainoastaan hajottaa koiran niskan.
        otetaampa esimerkkitapaukseksi suuri palveluskoira rotuinen koira joka on agressiivinen vastaantuleville koirille ja ihmisille, annatko mieluummin muutaman kerran koiralle vaarattoman tällin vai annatko sen kiskoa ittensä tajuttomaksi (=hapettaa)kun on apinan raivolla menossa toisen koiran/ihmisen päälle?
        ja lapset, älkää tulko kertomaan että kouluta koira nameilla leikillä tms, ottakaa ensin selvää mitä koirat voivat todellisuudessa olla, katsokaas toiset menee ärsykkeen saadessaan tilaan josta ei ihan hevillä herätä.
        ja turha myöskään saarnata mistään viettipommeista, kyseessaivan normaali koira jolla paljon aktiviteetteja joita kuitenkin rajaa agressiivisuus vai mitenkäs viet kentälle treeneihin koiran joka ei kuule, ei nää, hampaat irvissä syöksyy vaan jokaisen päälle?

        En ole itsekään mitään sähköpantoja käytellyt, mutta olen sitä mieltä että kun tarpeeksi vaikeasta ongelmasta on kyse niin ammattilaisen käsissä se on oikea ja vaarattomampi väline.

        keskusteluissa näkynee käsitys että sillä vain suihkitaan sitä sähköä miten sattuu ja välittämättä koisrasta tuon taivaallista.

        Voin kuvitella kuinka vaikeaa voi olla henkilöllä joka ei ole koskaan osannut kouluttaa omaa "isoa koiraansa" ja koiran käyttäyminen on täysin kaaottista esim vieraiden koirien kohtaamisessa. Tällaisesta tilanteesta pois kouluttaminen voi vaatia ammattimaisia käytteitä ja otteita ammattilaisen käsissä.

        Muutoin en tietenkään puolustele tarpeetonta käyttöä.


      • jokainen taaplaa tyylillään..
        ................... kirjoitti:

        tälli samaa luokkaa kuin sähköpaimenessa, ei satuta koiraa mitenkään, lopettaa (jos lopettaa) vaan ei toivotun käytöksen. paljon parempi vaihtoehto kuin esim kuristyspanta joka ainoastaan hajottaa koiran niskan.
        otetaampa esimerkkitapaukseksi suuri palveluskoira rotuinen koira joka on agressiivinen vastaantuleville koirille ja ihmisille, annatko mieluummin muutaman kerran koiralle vaarattoman tällin vai annatko sen kiskoa ittensä tajuttomaksi (=hapettaa)kun on apinan raivolla menossa toisen koiran/ihmisen päälle?
        ja lapset, älkää tulko kertomaan että kouluta koira nameilla leikillä tms, ottakaa ensin selvää mitä koirat voivat todellisuudessa olla, katsokaas toiset menee ärsykkeen saadessaan tilaan josta ei ihan hevillä herätä.
        ja turha myöskään saarnata mistään viettipommeista, kyseessaivan normaali koira jolla paljon aktiviteetteja joita kuitenkin rajaa agressiivisuus vai mitenkäs viet kentälle treeneihin koiran joka ei kuule, ei nää, hampaat irvissä syöksyy vaan jokaisen päälle?

        saa kuntoon vaikka mitä. Itse koulutin muille koirille vahvasti aggressiivisen koiran nameilla - koira lauhtui. Ei tämä ole mitään "lasten" neuvoja!


    • keuna

      JOS ei tiedä koirista mitää, toisinsanoen METSÄSTYS koirista niin on oltava hiljaa siitä mikä koulutuspanta on oikea. OK. Ymmärrän että suihkekoulutuspanta on ok pienille kaupunkikoirille jotka meinaavat karata tontilta.
      Me ostettiin tälläinen "eu" panta erittäin metsästysvietteiselle suomenajokoiralle joka ajaa poroja, no pantiin se kaulaan ja tahalleen vietiin se porojen viereen ja löysättiin.....?????piip, shii. shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
      koiralla vauhti vain paranin, ajoi 3 tuntia poroja. Että mitä siitä vaikka ajaa poroja mutta kun tällä suunnalla poromiehet ampuvat koiria jotka ajavat poroja. Itsellä on kokemuksia sähköpannasta ja kun kerran paino nappia niin porot jäi ja jäniksen ajo maistu ja oltiin yli kymmenen vuotta dokin kans metsästys kavereita.
      MUUTEN EKA PÄIVÄNÄ SE SUIHKUPANTA TIPAHTI TUONNE METSÄÄN. EIKÄ LÄHDETÄ HAKEMAAN OLI SEN VERRAN VITTUMAINEN KAMPE. MAKSO 200 EUROA MUTTA MITÄÄN HYÖTYÖ SIITÄ EI OLT. EI KOIRA REAGOINUT MITENKÄÄN. ÄLKÄÄ OSTAKO!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • pyreneittenmastiffi

        ko panta on tosi hyvä, ennenkuin laitoin sen koiralleni käyttöön annoin itselleni tärskyjä, tuo isku alkoi minua kutittamaan ja naurattamaan, joten en pidä sitä vaarallisena oikeanlaisen henkilön käyttämänä oikella iskun voimalla.
        koirani on saannut vain noin 5 pientä iskua( 2 - 3 teholla) vuoden aikana, pelkkä äänimerkin antaminen riittää pysäyttämään ei toivotut temput.
        ei toivotut temput ovat, porojen perään lähteminen, pyöräilijät ovat paha uhka:D ja satunnaisesti autojen pysäyttäminen sekä valitettavasti muiden omistajien omistamat äkäiset koirat jotka käyvät koirani päälle kuin yleinen syyttäjä:) oma koirani on kaikkien kaveri ja luotan niiltä osin häneen täysin!
        koirani joka on 80kg pyreneittenmastiffi uros joka kaipaa kunnon liikuntaa, nyt hän saa jolkotella vapaasti nauttien vapaudesta haistellen maailman tuulia, katson senkin paremmaksi kuin remmissä jolkottelu omistajan repiessa kieltäessä pissaamasta väärään paikkan ! piipauksella siitäkin pääsee ja luoksetulo on ehdoton. toki koirani tottelee luokse tuloa ilman piippiä mutta ed, maintuissa tilanteissa meikäläisen sana on arvoton, .
        ken kirjoitustani arvostelee pyydän häntä ystävällisesti lukemaan ko koirarodun luonne ja käyttötarkoitukset !!!


      • perheen isä
        pyreneittenmastiffi kirjoitti:

        ko panta on tosi hyvä, ennenkuin laitoin sen koiralleni käyttöön annoin itselleni tärskyjä, tuo isku alkoi minua kutittamaan ja naurattamaan, joten en pidä sitä vaarallisena oikeanlaisen henkilön käyttämänä oikella iskun voimalla.
        koirani on saannut vain noin 5 pientä iskua( 2 - 3 teholla) vuoden aikana, pelkkä äänimerkin antaminen riittää pysäyttämään ei toivotut temput.
        ei toivotut temput ovat, porojen perään lähteminen, pyöräilijät ovat paha uhka:D ja satunnaisesti autojen pysäyttäminen sekä valitettavasti muiden omistajien omistamat äkäiset koirat jotka käyvät koirani päälle kuin yleinen syyttäjä:) oma koirani on kaikkien kaveri ja luotan niiltä osin häneen täysin!
        koirani joka on 80kg pyreneittenmastiffi uros joka kaipaa kunnon liikuntaa, nyt hän saa jolkotella vapaasti nauttien vapaudesta haistellen maailman tuulia, katson senkin paremmaksi kuin remmissä jolkottelu omistajan repiessa kieltäessä pissaamasta väärään paikkan ! piipauksella siitäkin pääsee ja luoksetulo on ehdoton. toki koirani tottelee luokse tuloa ilman piippiä mutta ed, maintuissa tilanteissa meikäläisen sana on arvoton, .
        ken kirjoitustani arvostelee pyydän häntä ystävällisesti lukemaan ko koirarodun luonne ja käyttötarkoitukset !!!

        "ken kirjoitustani arvostelee pyydän häntä ystävällisesti lukemaan ko koirarodun luonne ja käyttötarkoitukset"
        Olisi itse kenenkin kannattanut lukea luonne ja käyttötarkoitukset sekä omat resurssit, ennen koiran hankintaa.

        Kädettömän pantoja tuollaiset ja kädettömän tarpeeseen.
        Ammattilainen voittaa tuolla, ehkä aikaa, mutta on niitä useita keinoja muitakin, jos sitä aikaa täytyy jostain syystä voittaa tai se on tarpeen.
        Koira kun ei tee mitään ollakseen joku tai jokin rotu, se vain on ja elää miten sen annetaan elää ja tekee mitä annetaan tehdä.
        Syyt käytökseen voi olla monet, mutta usein helppo selvittää.


      • pyreneittenmastiffi kirjoitti:

        ko panta on tosi hyvä, ennenkuin laitoin sen koiralleni käyttöön annoin itselleni tärskyjä, tuo isku alkoi minua kutittamaan ja naurattamaan, joten en pidä sitä vaarallisena oikeanlaisen henkilön käyttämänä oikella iskun voimalla.
        koirani on saannut vain noin 5 pientä iskua( 2 - 3 teholla) vuoden aikana, pelkkä äänimerkin antaminen riittää pysäyttämään ei toivotut temput.
        ei toivotut temput ovat, porojen perään lähteminen, pyöräilijät ovat paha uhka:D ja satunnaisesti autojen pysäyttäminen sekä valitettavasti muiden omistajien omistamat äkäiset koirat jotka käyvät koirani päälle kuin yleinen syyttäjä:) oma koirani on kaikkien kaveri ja luotan niiltä osin häneen täysin!
        koirani joka on 80kg pyreneittenmastiffi uros joka kaipaa kunnon liikuntaa, nyt hän saa jolkotella vapaasti nauttien vapaudesta haistellen maailman tuulia, katson senkin paremmaksi kuin remmissä jolkottelu omistajan repiessa kieltäessä pissaamasta väärään paikkan ! piipauksella siitäkin pääsee ja luoksetulo on ehdoton. toki koirani tottelee luokse tuloa ilman piippiä mutta ed, maintuissa tilanteissa meikäläisen sana on arvoton, .
        ken kirjoitustani arvostelee pyydän häntä ystävällisesti lukemaan ko koirarodun luonne ja käyttötarkoitukset !!!

        Pyreneittenmastiffi on upea rotu ja aikas tuttukin...

        Siksi ihan mielenkiinnosta kysynkin,liittyen viimeiseen lauseesen "ken kirjoitustani..." mitä se tarkoittaa?
        Onko sillä jotain tekemistä sähköpannan "tarpeellisuudesta" liittyen rotuominaisuuksiin vai mitä?


      • * ? *

        koirat on sen verran arvossa ja hyviä ettei ne tarvitse sähköpantoja, ja minäkin olen keskivertoa parempi monissa asioissa.


      • pyreneittenmastiffi
        molossi kirjoitti:

        Pyreneittenmastiffi on upea rotu ja aikas tuttukin...

        Siksi ihan mielenkiinnosta kysynkin,liittyen viimeiseen lauseesen "ken kirjoitustani..." mitä se tarkoittaa?
        Onko sillä jotain tekemistä sähköpannan "tarpeellisuudesta" liittyen rotuominaisuuksiin vai mitä?

        Moikka,

        eli se miksi pyysin lukemaan oli luonteen vuoksi eli jästipää mutta viisas ja sekä kokonsa vuoksi, siinä ei raavaskaan mies pitele oli koira koulutettu tai ei kun se mielenkiintoinen tai uhkaava juttu tulee vastaan, kuulo ja käskyt ovat tois sijainen seikka, ja painotan vielä, ko pantaa testasin itselläni ensin !
        nami koulutusta en pidä minään anteeksi vain, koirani oppi maahan ja istu käskyt ilman namia sekä luokse tulon, sekä toisen koiran ohittamisen hissuksseen mikäli vastapuoli ei ala räkyttää:D Mitäs sitten kun namit on taskusta loppu?
        sanon vain sanan, nyt nätisti:) ja kehumiset päälle ja rapsutukset, niitäkään ei enään tarvitse painottaa.
        Koulutetutkin koirat eivät piittaa käskyistä mikäli heitä ei täysin alistamalla ole koulutettu, minkä toiminnan kyseenalaistan kun identiteetti viedään, eli luulot otetaan pois raa'alla tavalla, pieksetään, lyödään, napautetaan, se käsi joka ruokkii ei rankaise ! nyt sitten joku viisaana tokaisee, sun käsihän se on joka piipin antaa:)
        eli edelleen pidän koiran vapautta tärkeämpänä kera pannan !!! enkä anna paskaankaan arvoa kuka pannan käyttöä arvostelee, painottaen käyttäjän järkevyyteen. Koiran sekä muiden eläinten, ihmisten ja autojen pyöräilijöitä unohtamatta kaikilla on turvalisempi ja hyvä olla. kun omistaja hallitsee koiransa täysin !
        vietti on se joka vie :)


    • jotainkai

      Kyllä pantaa saa myydä ja ostaa, mutta KÄYTTÄMINEN ON LAITONTA!!!!

    • mookka

      Se sais turpaan jos mie näkisin jonkin käyttävän koiraan sähköpantaa!!!

    • JaloA

      Guru saamassa turpaansa kunnolla!

    • mookka

      Tapellaanko?

      • JaloA

        Miksi ?


    • mookka

      En tiiä,huvikseen

      • 100% tietävä

        Hei vaan kaikille. Laki antaa pantoja myydä ja toiminta on täysin laillista, mutta käyttää niitä ei saa. En ota kantaa kannattaako käyttää, mutta lain tunnen.


      • cry1

        lakihan antaa käyttää.mutta tietyin rajoittein..se ei saa aiheuttaa koiralle tarpeetonta tuskaa...vain piikkipanta täysin kielletty..loppujenlopuksi oikeus päättää oliko käyttö laitonta vai vai ei


    • kyll niin voi tehdä

      !!!puhuu asiaa. Itsellänikin on ollut laumanvartijakoira, ja jos olisin ollut aktiivisempi olisin varhmasti sellaisen pannan hankkinut. Jos muutamalla kerralla saa koiralle tehtyä esim pyöräilijoiden ja autojen jahtaamiset selväksi, en ymmärrä miksi sellaista ei saisi käyttää. Ja toden totta sähköpaimenaitoja käytetään yleisesti, enkä nyt ole nähnyt esim hevosten sellaisten aitojen sisällä nyt vallan kituvan.
      Nykyään vain menee totaalisen sekaisin hetkellinen epämielyttävä tunne ja koiran piinaaminen ja kiduttaminen. Koira joka sen pannan avulla saa vapauden olla irti, kulkea mukana, olla osana perhettä, varmasti on paikallaan sellaista pantaa käyttää.
      Uskon ja tiedän että kun laumanvartija huutaa ja riehuu jollekin asialle siinä saa omistaja syödä naminsa jos ehtii siltä showlta. Ja kuten aina, sitten jos namikoulutettu laumis sattuukin tekemään jotain, niin lehdet, tämän palstan kirjoittajat ym on suu pyöreänä sanomassa että ne on niiin vaarallisia.
      Väärissä käsissä ovat, mutta jos uusi omistaja oikeasti haluaa yrittää korjata koiran tapoja, ja katsoa senkin kortin ennen koiran lopetusta, sanoisin niin että niiden ihmisten jotka eivät ole ole laumista omistaneet, vallankaan agressiivisesti toisinaan käyttäytyvää, kannattaa syötellä koiriaan, ja antaa toisen yrittää. Sen koiran ehtii lopettaa sittenkin jos oikeasti siitä ei kalua tule.

      Ps. Molossia ja perheenisää tuo toiseksivimmoinen lause ei koske, =)

      Ja vieläkin sanon että harvoin niitä tarvitaan, ja sekin on totta että sellaisella pannalla saa ehkä nopeimmin tuloksia, mutta pääsääntöisesti niitä ei koiralla koskaan tarvita.
      Laumikset harvoin on sellaisia syntyissään säikähtäneitä, ja kun se kuumana riehuu, se tarvitsee asian poikkilaittoon poikkeuksellisia keinoja.

    • tullimies...

      Sähköpanta on kielletty koko EU:ssa.Virossa käräytin 3 liikettä aikoinaan ja 2 konkurssiin ja kolmas lopetti niiden myynnin.Siis jo sen ostaminen on rikos kuten vaikka tehokkaan laserin ostaminen ulkomailta.Sekin jää tulliin ja voi tulla kotona käymään ilmoittamatta eläinsuojelutarkastaja.Eräälle kävi näin kun ilmoitimme maahantuontiyrityksestä.Siltä lähti 3 koiraa veke samantien kun oli hakattuja olleet.Sähkö pannalla ei ole mitään muuta virkaa eli turha tullille itkeä jos rahat meni ja tavara jäi saamatta.TUlli ei edes palauta vaan tuhoaa tuotteet eli et saa rahojasi takaisin mistään.
      Nykyisin KAIKKI paketit ja kirjeet avataan ja tutkitaan jos tulevat Jenkeistä tai Hong Kongista johtuen suuresta väärennettyjen kopiotuotteiden tuonnista suomeen.Siksi kestää tullissamme käsittely.

      • Älkää valehdelko

        Asia on STUKESilta tarkistettu, saa myydä, ei käyttää.


      • kullimies minäkin

        tavallinen tulli eiku kullimies . ootkohan ees oikeeta kulli eiku siis tullimiestä tai naista ees nähnytkään :-D kyllä täällä hemmoja näkee kele


      • juust jooo
        Älkää valehdelko kirjoitti:

        Asia on STUKESilta tarkistettu, saa myydä, ei käyttää.

        jaa että stukes antaa tämmösiäkin vastauksia :-DDDDD


    • koiran hyökkiminen ja agresiivisuus johtuu omistajasta!!tasapainoinen koira ei ole agressiivinen.sähköpantaa en käyttäis.mää käytän ääni pantaa.siis kun koira tekee jotain ei toivottua painaa nappia niin koira kuu lee piip äänen ja se ei tykkää siitaä niin se lopettaa!!

    • Ajokoiraihminen

      Meillä käytettiin metsästyskoirille häkissä sähköpaimenta kun yrittivät kaivaa itsensä ulos häkistä (vedeltiin sähköpaimen matalalle häkin reunoja pitkin), ja parin päivän jälkeen kukaan ei enää yrittänyt ulos. En kokenut rääkkäykseksi, sähköpaimenen iskuhan tuntuu lähinnä epämiellyttävältä napsahdukselta/väristykseltä.

      Sähköistä koulutuspantaa en ole käyttänyt, mutta kun asiaa miettii, niin mitä käytännön eroa siinä on sähköpaimeneen? Todennäköisesti pari napsua riittää opettamaan koiralle, että autotielle ei juosta haukkumaan pyöräilijöitä, tai ettei juosta päinvastaiseen suuntaan kun omistaja kutsuu. Helppoa, nopeaa ja sanoisin myös että kivutonta. Ongelma on nienomaan väärinkäyttö (hullut rääkkääjät jotka napsivat koiraa huvkseen isolla kivuliaalla teholla), ja siksi panta on laiton.

      Toki koira oppii namikoulutuksella, ehdollistamisella ja kaikella mahdollisella muullakin, mutta sitten on niitä voimakasviettisiä vouhottajia jotka eivät opi millään hillitsemään itseään kun tulee tarpeeksi vahva ärsyke (pyöräilijä ajaa ihan siitä talon vierestä ja voi että kun ois kiva lähteä perään.. Vieras auto kääntyy pihatielle ja syöksytään sen eteen haukkumaan..). En sanoisi sähköpannan olevan tällaisissa tapauksissa mitenkään huono vaihtoehto, kunhan käyttää OIKEIN ja PIENELLÄ jännitteellä, joka ei varsinaisesti SATU.

      En kuitenkaan kehota ktään käyttämään, koska on tosiaan laiton. Mutta ajatuksen tasolla en näe huonona vaihtoehtona, sillä tuskin se sitruunankatkukaan koiran ihmisiin verrattuna kymmeniä kymmeniä kertaa herkemmässä nenässä yhtään sen kivemmalta tuntuu, kuin pieni napsahdus/väristys kaulalla.

    • tyhmätihmiset

      mitä ihmettä täyttä puppua puhutaan taas. sähköpanta olisi pelastanut ystäväni koiran hengen!koiraa oli koulutettu kaikenmaailman ohjaajien kanssa mutta ei, mitään tulosta ei saatu, ei ääni-eikä sitruunapannoilla. kaverilleni ostin lahjaksi sähköpannan, jota ei laittanut, - koira pääsi vapaaksi, lähti autoja jahtaamaan ja loput arvaatte.

      jokainen voi itse päätellä, että tämä tilanne oli sekä koiralle, että autoilijoille paljon pahempi ja vaarallisempi, monia henkiä uhkaava tilanne, kuin se, että koira yhden tällin saa.

      senkin uhalla, että kolareita tulee tai koira kuolee, niin ei saa käyttää sähköpantaa? kokeilin moista itselleni, eikä tälli tehnyt muuta kuin kutitti.

      • Perehtykää ensin

        Olen erikoistunut työssäni EU:n lainsäädäntöön. EU:n alueella ei voida rajoittaa myyntiä ja tavaran vapaata liikkumista, jos tuotteen myynti on yhdessäkin jäsenmaassa sallittu ja näin tämän tuotteen kohdalla on. Tämä perustuu vapaaseen kilpailuun ja kauppiaiden yhdenvertaiseen asemaan. Suomi ei voi yksin myyntiä kieltää, mutta käytön kylläkin. Ja jotta tähän keskusteluun saadaan piste, niin lukekaa tämä linkki:

        http://www.sey.fi/ajankohtaista/effitek-sahkopannan_kaytto_on_lainvastaista.html

        Linkki on eläinsuojeluyhdistyksen sivuille, jossa asia varsin selkeästi todetaan.

        Myöskään edellä oleva tullimies ei voi laitetta takavarikoida, mikäli se on Virosta ostettu. Jos olet näin toiminut, niin laittaisitko yhteystietosi. Olet toiminut EU;n läinsäädännön vastaisesti ja minusta on tärkeää viedä asia eteenpäin.

        Tämä ei ole kannaotto pannan puolesta tai vastaan. Törmäsin asiaan asiakkaani yhteydenotolla ja hänelle tulleessa vaatimuksessa poistaa pannat myynnistä.


      • Just joo
        Perehtykää ensin kirjoitti:

        Olen erikoistunut työssäni EU:n lainsäädäntöön. EU:n alueella ei voida rajoittaa myyntiä ja tavaran vapaata liikkumista, jos tuotteen myynti on yhdessäkin jäsenmaassa sallittu ja näin tämän tuotteen kohdalla on. Tämä perustuu vapaaseen kilpailuun ja kauppiaiden yhdenvertaiseen asemaan. Suomi ei voi yksin myyntiä kieltää, mutta käytön kylläkin. Ja jotta tähän keskusteluun saadaan piste, niin lukekaa tämä linkki:

        http://www.sey.fi/ajankohtaista/effitek-sahkopannan_kaytto_on_lainvastaista.html

        Linkki on eläinsuojeluyhdistyksen sivuille, jossa asia varsin selkeästi todetaan.

        Myöskään edellä oleva tullimies ei voi laitetta takavarikoida, mikäli se on Virosta ostettu. Jos olet näin toiminut, niin laittaisitko yhteystietosi. Olet toiminut EU;n läinsäädännön vastaisesti ja minusta on tärkeää viedä asia eteenpäin.

        Tämä ei ole kannaotto pannan puolesta tai vastaan. Törmäsin asiaan asiakkaani yhteydenotolla ja hänelle tulleessa vaatimuksessa poistaa pannat myynnistä.

        kuules noita sey key sub sun muita sivustoja kyllä löytyy mutta etsikää kerrankin suomen laista pykälä mikä KIELTÄÄ n.s sähköpanan käytön. Minä en ole löytänyt.
        Eläin suojelulain pykälään 12§ kaikki viittaa. Mutta minun luetun ymmärryksellä siinä ei puhuta mitään sähköpannasta tai muustakaan kauko-ohjatusta koulutus laitteesta. Eli ettikää oikeet pykälät enennekö alatta jeesustelemaan


      • Itse en käytä
        Just joo kirjoitti:

        kuules noita sey key sub sun muita sivustoja kyllä löytyy mutta etsikää kerrankin suomen laista pykälä mikä KIELTÄÄ n.s sähköpanan käytön. Minä en ole löytänyt.
        Eläin suojelulain pykälään 12§ kaikki viittaa. Mutta minun luetun ymmärryksellä siinä ei puhuta mitään sähköpannasta tai muustakaan kauko-ohjatusta koulutus laitteesta. Eli ettikää oikeet pykälät enennekö alatta jeesustelemaan

        "mutta etsikää kerrankin suomen laista pykälä mikä KIELTÄÄ n.s sähköpanan käytön. Minä en ole löytänyt.
        Eläin suojelulain pykälään 12§ kaikki viittaa."

        Minä olen tätä kieltopykälää etsinyt "kissojen ja koirien" kanssa, enkä sitä ole löytänyt.... Palaan aina tähän pykälään 12, jota kirjaimellisesti tulkittuna esim. ratsastajilta pitäisi kieltää raippa ja kannukset (jotka kuitenkin ovat aivan yleisesti hyväksyttyjä välineitä, jopa pikkutytöiltä, jotka niitä eivät oikeasti osaa käyttää).

        Voisiko joku asiaan perehtynyt linkittää tänne sen lakikohdan, joka ihan oikeasti kieltää sähköpannan, tuo SEY-linkki ei asiaa valottanut mitenkään muutoin kuin että välineen käyttö on paheksuttavaa.


    • käyttökotikoira

      hoh-hoh-hoijaa. Ihan sama mikä väline on, kun sitä käyttää tyhjäpäät niin metsään menee. Aika paljon löytyy nämeilla sairaaksi lihotettuja, tosi tilanteessa täysin omistajansa käskyistä piittamattomia koiruuksia..Itse en ole makupaloja/ normi ketjukaulainta kummempia keinoja käyttänyt palveluskoirieni kanssa kolmeenkymmeneen vuoteen. Nykyisen poikani kanssa jo harkitsen tehokkaampaa kaukiohjausta kuin kivenheitto persaukseen..Meinaa sännätä pupujen perään vaikka autoteille...Ja NO, NO,NO. Älä edes yritä selittää ettei koira saa olla kytkemättömänä.....

    • JormaK3

      Sähköpanta on koiralle ok koulutusapu kunhan sitä käyttää harkiten ja vähän, koska koira ei tiedä että isäntä rankaisee eikä siten ala vihaamaan isäntäänsä. Siitä se kyllä oppii mitä ei saa tehdä ja yksi kerta riittää. Sähköisku ei ole mikään yhtä suuri kuin etälamauttimessa. Suomessa se on laiton väärinkäytösten takia.

    • joku vaan

      Suomessa sähköpanta on laiton, lienekkö siksi että se lasketaan eläinrääkkäykseksi, vaikka se onkin vain "pieni" nipistys... voithan ostaa sen kokeilla itsellesi ja miettiä että olisiko mukavaa, jos myöhästyt töistä yms. niin pomo olisi näin vastaanottamassa sinua....

    • YlpeäEläimestä

      Kaikki mopsien kouluttajat voivat olla ihan hiljaa!
      Ne ketkä käyttää pantaa saavat koirastaa kaiken hyödyn irti!
      Miksi meidän ihmisten pitäisi ajatella antavan sitä sähkö itsellemme koiran sijasta, sehän olisi perverssiä kaikki pissa kakka leikit mukaan lukien.
      Koira on koira ja ihminen on ihminen.
      Ainoa ketkä ei tätä ymmärrä on Pentti Hilkuri ja ne ketkä eivät ota koiriaan tosissaan.

    • fdssfdsdfsdfsdffff

      Sähköpanta on täysin laillinen jos sen avulla ei tuota eläimelle aiheetonta kärsimystä. Hyvin venyvä käsite tietenkin, mutta en usko, että tuosta tuomiota saa kuin ääritapauksissa, vaikka joku yrittäisi kuinka turhaan mustamaalata.

      Sähköpanta on kielletty Suomessa ja syystä. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että sähköpanta on useissa koulutustilanteissa hyvä vaihtoehto. Ikävä kyllä valtaosa ihmisistä on niin tekopyhiä ja tunneihmisiä, että eivät osaa ajatella aivoillaan. Yksi ilmeisesti tämän ketjun moderaattori, joka poistaa asiallisia viestejä.

      • Anteeks kuinka

        "Sähköpanta on täysin laillinen...." "Sähköpanta on kielletty Suomessa ja syystä". Siis WHAT? Kielletty vai sallittu? Onko sulla vikaa päässä vai mulla luetunymmärtämisongelmia?????


      • canis.familiaris
        Anteeks kuinka kirjoitti:

        "Sähköpanta on täysin laillinen...." "Sähköpanta on kielletty Suomessa ja syystä". Siis WHAT? Kielletty vai sallittu? Onko sulla vikaa päässä vai mulla luetunymmärtämisongelmia?????

        Sähköpanta ei ole kielletty, mutta sen käyttäminen on.

        Sähkötoimiseksi pannaksi voidaan luetella myös muita toimintoja omaavia pantoja. (värinäpanta esimerkiksi)


      • ...?
        Anteeks kuinka kirjoitti:

        "Sähköpanta on täysin laillinen...." "Sähköpanta on kielletty Suomessa ja syystä". Siis WHAT? Kielletty vai sallittu? Onko sulla vikaa päässä vai mulla luetunymmärtämisongelmia?????

        Suomen laissa ei mainita sänhköpantaa, siellä mainitaan kielletyiksi laitteet ja välineet Joilla on tarkoitus aiheuttaa turhaa ja aiheetonta kipua ja kärsimystä.

        Ongelma on että sähköpantaa voi käyttää joko kurittamiseen (turha aiheeton kipu = panta laiton)
        tai kouluttamiseen sopivalla teholla ja oikea-aikaisella näpäytyksellä (ei turhaa aiheetonta kipua = panta laillinen)


    • teeeeeeeeee

      Haista jo ed.kakka.

      "SÄHKÖTOIMISEKSI pannaksi voidaan luetella myös muita toimintoja omaavia pantoja. Värinäpanta. " ? :D. Hitsi sain hyvät naurut !! :D !! Meinaat et jos mun puhelin värisee koiraa vasten sohvalla, se on "sähköpanta" ?? :D. Oleppa pari päivää selvin ja mieti tovi :D. Mun koira ei ole moksiskaan moisesta,ja laittaisitko linkin jossa noin on faktaks todettu,vai onks nuo jotain mielikuvitusfaktaa ?

      Tosin kyseessä onkin 70kg koira. Mikäs sille avuks kun värinä ei mene lihasten läpi :).

      Ihmiset keksii kaiken maiiiiiillllman suihkupulloja koirilleen,mut suihkupanta : Hui kauhistus :). Koska se suiku tulee kakesta eikä omistajan kädestä :D. Ei ole tosi taas Näitä juttuja. Toki sähköpantoja vastaan voin sanasen sanoa. Ja suosittelen laittamaan ja kokeilemaan ensin omaan kaulaan.

      • teeeeeeeeeeeeeee

        sanokaas sanonko sanasen myös mun makkarin laatikossa olevasta kapineesta joka värisee.


    • teeeeeeeeeee

      Matki vaan rakas tässä olen :). Oot aika nanapakasti läsnä heti kun tuun tänne :). Mullei ole kapinetta taikka yöpöytää. Vasta sain :). Harmi et kukaan mies ei oikeen niele pysyväks, kun on tollanen iso kuolaava kaasuileva koiruus vieressä :). Mun ei haittaa :D. Koira nukkuu vieressä ja sillä piste :).Jos ei kestä; door is over there-->

    • Its en käytä

      ....mutta laittakaa nyt kuitenkin asiasta tietävät se oikea linkki tänne, niin ei tarvitse enää sen jälkeen kinastella.

    • 292929

      LAITON!!!!!

    • kopsattu

      " Kyseistä laitetta käytetään kaikissa harrastettavissa lajeissa mitä suomessa on, teleä on käytetty agissa kontaktien tekoon seuraavasti,isopalkka pinnan eteen 1-2 m tämän jälkeen koira korkeaan viettiin jonkin mieluisen esteen kautta esim putki,hyppyjä ja siitä esim puomi jossa kontakti, annetaan käsky ja katsotaan mihin koira tassunsa asettaa jos tulee yli painetaan napista jossa sellainen virta joka ohjaa koiran käytöstä halutuun suuntaan ,saman aikaisesti koiraa torutaan sanallisesti.Ei sellainen impulssi joka passivoi koiran ,sellainen ei ole koulutusta.
      VAAN OHJAAVA jonka jälkeen koira vaputetaan palkalle ( saalille ).
      Toistetaan samaa ja kohta meillä koira joka osaa kontaktin korkeassa vietissä nopeasti ilman virhettä.
      Tokossa esim. ruutuun meno ,koiralle opetettu ruutuun meno mutta joskus ei oikeen onnistu....laitetaan ensin selkeä tarketti ruudun keskelle jonka koira näkee ja johon koskee mielellään...koira ruutuun käskyllä ja kun koira jää ulos annetaan impulssia niin kauan että koira hakeutuu ruudun keskelle ja saa rauhan.Tarkettia piennentään joten koira pyrkii hakeutumaan sen lähelle aina nopeasti kun menee ruutuun.Edellytys onnistumiselle on että koiralle on aiemmin koulutettu hakeutumaan tarketille.
      Haussa esim koiran ilmaisu on sellainen jossa häiritsee maalimiestä tönimällä ym...toiset heittelee räminä purkkia tai suihkuttelee vettä toiset ottaa telen ja kun koira koskee maalimieheen niin annetaan impulssi koira kokee maalimieehen koskemisen epämiellyttäväksi ja koira palkataan patukalla ,pallolla tai makupalalla heittämällä se koiran taakse sen haukkuessa puhtaasti koskematta maalimieheen.
      Kaikissa näissä koira pyrittän vielä jatkokoulutuksessa saatamaan itsensä virheeseen johon puututaan impulssilla , tietyllä tavalla ylli koulutetaan tehtävään
      Suomessa näin tehdä nyt ja on tehty aikojen saatossa paljon .
      Kaulaimessa on monta asentoa on ääntä,värinää ja eri asteita voiman suhteen ja jokainen käyttää niitä kuinka osaa , toiset paremmin toiset huonommin.
      Näin tullaan tekemään jatkossakin, koska maa on täynnä kaulaimia ja lisää saa ulkomailta.
      Eri lajien treeniryhmät tekevät niin koska osaavat ja saavat tuloksia sillä aikaan, ulkopuolisia ei oteta ryhmiin koska tietoa ei haluta jakaa väärään suuntaan.
      Minkään lain tuleminen ei kyseistä asiaa poista ,sillä saadaan vain joillekin ihmisille illuusio siitä että homma olisi kunnossa.
      Ei ole eikä tule.
      Anteeksi kirjoitukseni mutta näin se vain menee. "

      Leikattu toisesta keskustelusta....asian sivusta mutta kuitenkin.

    • Seh!

      Sähköpanta on koiralle huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sille huutaminen tai niskasta retuuttaminen. Suomessa väline on demonisoitu ja mitään asiasta tietämättömät kukkahatut kauhistelee foorumeilla. Impulssipanta ei aiheuta koiralle kipua vaan antaa huomautuksen sähkövirralla nipistämällä. Perustuu yllätykseen, ei kipuun.

    • xjanb

      Tämä on ihan turhaa tappelua. Pääasia on se, että sähköpannan käyttö on Suomessa laitonta. Jos tämä nyt meni joltain yli hilseen, niin sanon vielä uudestaan: laitonta. Älkää käyttäkö niitä sähköpantoja. On aivan sama, mitä mieltä kukakin niiden eettisyydestä on. Lain kirjain on selkeä.

      Btw, olen huomannut markkinoilla nykyisin jonkinlaisia ultraäänipantoja, joilla koiralle voi antaa niin negatiivisen kuin positiivisenkin palautteen. Negatiivinen palaute perustuu ilmeisesti koiralle epämiellyttävään ultraääneen. Tiedä sitten toimivatko, mutta ne taitavat olla laillisia sentäs.

      Ja niille, jotka "eivät pidä nameilla kouluttamista minään"; koirankoulutus perustuu pitkälti siihen, että koira tekee jotakin saadakseen hyötyä itselleen. Useille koirille ruoka on suurin motivaattori (kuten nyt luonnossa yleensäkin), ja sen takia herkut ovat todella tehokas koulutuskeino. Pennulle nami annetaan aina oikeasta suorituksesta, mutta jatkossa namia ei todellakaan aina tarvita. Palkkana voi käyttää myös esim. lelua, leikkiä tai kehuja.

    • ihme3

      Voisiko joku laittaa oikeuden päätöksen nähtäville esim vaikka asiakirja nro:n jossa on joku todettu syylliseksi moisen laitteen käyttämisestä??
      En kaipaa mielipiteitä vain asiakirjan nron , kiitos.

    • teeeeeeeeeeeee

      Sähköpantaa en suosittelis,kts Millan. Eli sitä täytyis osata käyttää oikein. Ajoissa. Millan ei suosi näitä ,mut asiakkaan pyynnöstä,jolla jo ON käytössä moinen, Hän opettaa sen käyttöön.

      Onnistuminen on yksilöllistä,koira voi sulkeutua sähköpannasta,samoin kuin suihkupannasta. Toisin sanoen ei ota, mitään, oppia siinä hetkessä vastaan. Ja se tuskin on tavoite et koira menee lukkoon.

    • älä missään nimessä käytä sähköpantaa! varsinkaan koulutuksessa, koira saa pahimmaallaan iänikuisen kammon ja kouluttaessa koirasta tulee passiivinen ja kouluttaminen ei ole koiralle enää iloinen asia,vaan negatiivinen jolloin koira stressaa asiaa jo etukäteen. lisäksi sähköpannat ovat todella voimakkaita, sattuvat!!!!

    • Niminami

      Ei ole kielletty. Niitä myydään ihan eläinkaupoissakin.

      Kivun tuottaminen eläimelle on. Eli ei saa nipistää poskesta eikä pitää tassusta kiinni kun leikkaat kynsiä.

    • Epäreilumaailma

      Voi jumalauta et on sairasta porukkaa. Koira ei tottele niin rangaistaan rääkkäämällä, mutta mitä väliä kun ei koira tajua että se oli ihmisen syy miksi sai sähköstä. Jos te haluatte että se koira tottelee niin kannattaa ansaita sen kunnioitus, ja ei, tämä ei todellakaan tarkoita että koira alistetaan väkisin tai hakataan remmillä, noh, jokanen saa itte valita miten koiransa pilaa, hyvää ja luottavaista koiraa ei valitettavasti noilla keinoilla saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe