Tuulastus, kellä on kokemuksia?

kuttaperkka

Mistä atrain?
Vai pitäskö tehdä itse?
Mikä on hyvä valo?
Halogeeni vai?
laittakaas kokemuksia tulemaan niin pääsee jäitten lähdön jälkeen "tussaamaan"...

33

2985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuttaperkka

      tussaamaan...kutuaikanahan se on kielletty.
      Jossain oli juttua HID-kaasunpurkausvaloista mutta nehän maksaa mansikoita...
      Millaisia tee-se-itse-miehen versioita olette käyttäneet?

    • Olavi2

      Minä olin silloin sota-aikan tuulastamassa
      erään Venäläisen sotavangin kanssa, ja meillä
      oli muistaakseni iso taskulamppu jolla katsoimme
      sinne pohjaan, kun kalat nukkuivat kaikessa rauhassa. Ja sitten meillä oli sellainen monipiikkinen atrain, jolla lyötiin kalaa silloin kun se nukkui, mutta piti panna aina se atrain
      siihen suuntaan kuin se kala oli, sillä se kala kääntyy silmänräpäyksessa poikittain, niin se on
      helppo saalis, mutta jos sen atraimen olisi pannut
      siihen kalan päälle poikittain, olisi se kala silmänräpäyksessä kääntynyt niin että se isku olisi mennyt hukkaan.

      Olavi2 Kanada

      • pir-jeri

        Atraimen saat alan liikkeestä , varren metsästä . Valoksi käy melkein mikä tahansa lamppu kunha sillä näkee n 1,5 m pohjaan . Itsellä on joku traktorin vanha työvalo ja vanha auton akku .Olavi2 tuossa ylempänä kirjoitti lyöneensä kalat pitkittäin . Meilläpäin ei kyllä pitkittäin lyödä kun ahventa . Hauki , lahna ja joskus hyvällä tuurilla , siika , lyödään aina "normaalisti" poikittain .
        Ajakohta pikkasen ihmetyttää . Itse tuulastelen elo- , syys- lokakuun tyyninä iltoina .
        Hyvät tongit ja viila vielä mukaan , saa terotettua ja oiottua kiviin lyötyjä piikkejä .


      • Olavi2
        pir-jeri kirjoitti:

        Atraimen saat alan liikkeestä , varren metsästä . Valoksi käy melkein mikä tahansa lamppu kunha sillä näkee n 1,5 m pohjaan . Itsellä on joku traktorin vanha työvalo ja vanha auton akku .Olavi2 tuossa ylempänä kirjoitti lyöneensä kalat pitkittäin . Meilläpäin ei kyllä pitkittäin lyödä kun ahventa . Hauki , lahna ja joskus hyvällä tuurilla , siika , lyödään aina "normaalisti" poikittain .
        Ajakohta pikkasen ihmetyttää . Itse tuulastelen elo- , syys- lokakuun tyyninä iltoina .
        Hyvät tongit ja viila vielä mukaan , saa terotettua ja oiottua kiviin lyötyjä piikkejä .

        Mie huomaan että olet asiantuntija.
        Myö aikoinaan kalastettiin isän kanssa
        pitkällä siimalla noin 200 koukkua, ja matoja
        etsittiin illalla myöhään taskulampun kanssa.
        Sitten laskettiin Saimaalla Kalliosaaresta
        ihan Kuusikkosaareen asti. Ja aamulla sitten lähdettiin isän kanssa kokemaan että onko siellä kaloja. Ja kun minä huopasin, ja isä nosti siimaa
        niin hän sanoi välillä että "nyt sähköttää" ja
        silloin oli Saimaassa paljon kaloja, joten kalastus oli hauskaa. Mutta täällä ei ole kuin Saint Joseph River, ja siinä on koski, ja vesi virtaa kovaa vauhtia, mutta sain minä kerran siitä kuhan. Missä päin sinä asut ? Minä synnyin
        Imatran kosken suussa. Oli kovat kuohut siihen aikaan, ja korkeat laineet, mutta nyt se on ruopattu tasaiseksi se pohja. Täältä ameriikasta
        asti tuli se kaivuri sinne Suomeen. Marion oli sen nimi. Ja kun se ruoppasi sen pohjan, niin sillä oli niin iso kauha, että siihen olis mahtunut vaikka auto siihen kauhaan. Ja nyt kun se on ruopattu, niin nyt virta on ihan tasainen
        kuin peili.
        Isä kun yöllä tuli töistä, niin hän meni vielä
        vetämään uistinta siihen kosken suulle, ja kerran sai niin suuren lohen että se oli minun kokoinen,
        sillä olin silloin pikkupoika.

        Onneksi täällä Sault Ste Mariessa on samanlainen
        koski ja virta kuin on se Vuoksi siellä, niin ei tule niin ikävä Suomeen, kun saa siinä kalastaa.
        Sinä kirjoitit että atraimen saat alan liikkeestä
        Ei täällä tunneta sellaista, kuin atrain.

        Pentti Olavi


      • ameriikan malliin
        Olavi2 kirjoitti:

        Mie huomaan että olet asiantuntija.
        Myö aikoinaan kalastettiin isän kanssa
        pitkällä siimalla noin 200 koukkua, ja matoja
        etsittiin illalla myöhään taskulampun kanssa.
        Sitten laskettiin Saimaalla Kalliosaaresta
        ihan Kuusikkosaareen asti. Ja aamulla sitten lähdettiin isän kanssa kokemaan että onko siellä kaloja. Ja kun minä huopasin, ja isä nosti siimaa
        niin hän sanoi välillä että "nyt sähköttää" ja
        silloin oli Saimaassa paljon kaloja, joten kalastus oli hauskaa. Mutta täällä ei ole kuin Saint Joseph River, ja siinä on koski, ja vesi virtaa kovaa vauhtia, mutta sain minä kerran siitä kuhan. Missä päin sinä asut ? Minä synnyin
        Imatran kosken suussa. Oli kovat kuohut siihen aikaan, ja korkeat laineet, mutta nyt se on ruopattu tasaiseksi se pohja. Täältä ameriikasta
        asti tuli se kaivuri sinne Suomeen. Marion oli sen nimi. Ja kun se ruoppasi sen pohjan, niin sillä oli niin iso kauha, että siihen olis mahtunut vaikka auto siihen kauhaan. Ja nyt kun se on ruopattu, niin nyt virta on ihan tasainen
        kuin peili.
        Isä kun yöllä tuli töistä, niin hän meni vielä
        vetämään uistinta siihen kosken suulle, ja kerran sai niin suuren lohen että se oli minun kokoinen,
        sillä olin silloin pikkupoika.

        Onneksi täällä Sault Ste Mariessa on samanlainen
        koski ja virta kuin on se Vuoksi siellä, niin ei tule niin ikävä Suomeen, kun saa siinä kalastaa.
        Sinä kirjoitit että atraimen saat alan liikkeestä
        Ei täällä tunneta sellaista, kuin atrain.

        Pentti Olavi

        ja ota atraimen sijaan taljajousi, tulee meinaan kalaa paremmin kun atraimella. Varsijousikin käy, on meinaan helpompi oppia kuin talja.


      • Olavi2
        ameriikan malliin kirjoitti:

        ja ota atraimen sijaan taljajousi, tulee meinaan kalaa paremmin kun atraimella. Varsijousikin käy, on meinaan helpompi oppia kuin talja.

        Kuule kaveri ! mie oon ollut täällä Kanadassa nyt
        jo 33 vuotta, ja työpaikassakin puhuttiin vain Englannin kieltä. Niin on hyvä että minä kuitenkin
        pystyn kirjoittamaan Suomeksi. Mutta on paljon sanoja mitä en ymmärrä. Esim: Talja
        Minä tunsin aikoinaan Suomessa Matti Taljan, Olavi Taljan ja Jouko Taljan. Puhutko sinä näistä
        taljoista, he asuvat nyt kuulemma Lahdessa.
        Niin sinä tahdot että minä teen jotakin näiden Taljojen kanssa jotka asuvat Lahdessa ?
        Muista ettet lähetä ilkeitä sanoja, niinkuin olen paljon saanut Suomalaislta. Minä olen Kanadan
        kansalainen, vaikka pystyn puhumaan Suomea.
        Toisilla täällä on " hoono Soomi" minulla on hyvä Suomi.

        Olavi2 ( Pentti )


      • eikä talja nimisestä
        Olavi2 kirjoitti:

        Kuule kaveri ! mie oon ollut täällä Kanadassa nyt
        jo 33 vuotta, ja työpaikassakin puhuttiin vain Englannin kieltä. Niin on hyvä että minä kuitenkin
        pystyn kirjoittamaan Suomeksi. Mutta on paljon sanoja mitä en ymmärrä. Esim: Talja
        Minä tunsin aikoinaan Suomessa Matti Taljan, Olavi Taljan ja Jouko Taljan. Puhutko sinä näistä
        taljoista, he asuvat nyt kuulemma Lahdessa.
        Niin sinä tahdot että minä teen jotakin näiden Taljojen kanssa jotka asuvat Lahdessa ?
        Muista ettet lähetä ilkeitä sanoja, niinkuin olen paljon saanut Suomalaislta. Minä olen Kanadan
        kansalainen, vaikka pystyn puhumaan Suomea.
        Toisilla täällä on " hoono Soomi" minulla on hyvä Suomi.

        Olavi2 ( Pentti )

        ihmisestä. Jousi taas on ase jolla inkkarit ampu kenu Custerin.


      • Olavi2
        eikä talja nimisestä kirjoitti:

        ihmisestä. Jousi taas on ase jolla inkkarit ampu kenu Custerin.

        Minä kun olin sähkömies, niin jouduin paljon
        käämimään isojakin sähkömoottoreita, niin niitä
        ei jaksanut nostella käsin, vaan piti olla Talja
        millä niitä nosteltiin.

        Olavi2 ( Pentti )


      • Olavi2
        eikä talja nimisestä kirjoitti:

        ihmisestä. Jousi taas on ase jolla inkkarit ampu kenu Custerin.

        Kun myö kerran ajettiin autolla Brittish Columbian
        vuoristossa Calgarystä länteen päin, niin meitä varoitettiin sen paikkakunnan intiaaneista, niin
        sitten meille tuli nälkä, ja me läksimme sinne ravintolaan syömään,
        ja juuri siitä meitä varoitettiin, ja kun me istuimme siinä ravintolassa vaimoni ja 6 lapsemme kanssa. Niin yks' kaks' Intiaanit tulivatkin sinne
        ja varmaankin ne ajattelivat ryöstää meidät, ja me olimme pulassa, emmekä tienneet että mitä tehdä, mutta samassa siihen tulikin poliiseja isot lierihatut päässä. Ja silloin tuli Inkoille
        kiire lähteä karkuun. Ja me pääsimme jännityksestä vapaaksi. Mutta sitten ajattelimme, että ei viitsitä lähteä Motelliin yöksi, vaan nukumme autossa, kun ne penkit sai nukkuma-asentoon, ja kun me olimme parhaassa unessa aamulla klo 4. Niin heräsimme kauhiaan jytinään, kun intiaanit hakkasivat nyrkeillä auton kattoon.
        Ja ne huusivat " Open the Window "
        Niin minä aukaisin vain vähän auton ikkunaa, ja aloin työntämään dollareita heille, ja ne pyysi aina vaan lisää. Lopulta minä huusin niille että "we have no more money" Silloin ne sanoi että nyt häipykää täältä, sillä tämä on intiaanien maata, ja kyllä meille tuli kiire lähteä ajamaan,kunnes sitten tuli se yhteen törmäys,jossa vaimoni löi päänsä siihen ikkunan reunaan, niin että koko sen puoleinen pää oli ihan mustelmalla.ja automme työnnettiin sinne syvälle rotkoon, Ja me ajoimme linja-autolla Vancouveriin ja sieltä lensimme Winnipegiin kotiimme.
        Kova oli reissu, mutta vakuutus yhtiö maksoi sen automme, ja saimme ostaa oikein hienon uuden auton Chrysler Dodge merkkisen auton. Se vakuutus yhtiö maksoi oikein reilut rahat siitä autosta,
        joka on vielä tänäkin päivänä siellä Brittish Columbian vuoriston rotkossa.

        Olavi2 ( pentti )

        Ja se meidän auto meni ihan mäsäksi
        ja joku oli työntänyt sen sinne rotkoon. Ja kerran kun me menimme junalla Vancouveriin, niin minä näin junan ikkunasta sen paikan missä automme oli rotkossa, ja siellä oli paljon autoja
        toiset pyörät ylöspäin, toiset kyljellään. Sinne oli joutunut paljon autoja talvella kun tie oli
        jäässä.

        Pentti


      • noista erämaakokemuksistasi
        Olavi2 kirjoitti:

        Kun myö kerran ajettiin autolla Brittish Columbian
        vuoristossa Calgarystä länteen päin, niin meitä varoitettiin sen paikkakunnan intiaaneista, niin
        sitten meille tuli nälkä, ja me läksimme sinne ravintolaan syömään,
        ja juuri siitä meitä varoitettiin, ja kun me istuimme siinä ravintolassa vaimoni ja 6 lapsemme kanssa. Niin yks' kaks' Intiaanit tulivatkin sinne
        ja varmaankin ne ajattelivat ryöstää meidät, ja me olimme pulassa, emmekä tienneet että mitä tehdä, mutta samassa siihen tulikin poliiseja isot lierihatut päässä. Ja silloin tuli Inkoille
        kiire lähteä karkuun. Ja me pääsimme jännityksestä vapaaksi. Mutta sitten ajattelimme, että ei viitsitä lähteä Motelliin yöksi, vaan nukumme autossa, kun ne penkit sai nukkuma-asentoon, ja kun me olimme parhaassa unessa aamulla klo 4. Niin heräsimme kauhiaan jytinään, kun intiaanit hakkasivat nyrkeillä auton kattoon.
        Ja ne huusivat " Open the Window "
        Niin minä aukaisin vain vähän auton ikkunaa, ja aloin työntämään dollareita heille, ja ne pyysi aina vaan lisää. Lopulta minä huusin niille että "we have no more money" Silloin ne sanoi että nyt häipykää täältä, sillä tämä on intiaanien maata, ja kyllä meille tuli kiire lähteä ajamaan,kunnes sitten tuli se yhteen törmäys,jossa vaimoni löi päänsä siihen ikkunan reunaan, niin että koko sen puoleinen pää oli ihan mustelmalla.ja automme työnnettiin sinne syvälle rotkoon, Ja me ajoimme linja-autolla Vancouveriin ja sieltä lensimme Winnipegiin kotiimme.
        Kova oli reissu, mutta vakuutus yhtiö maksoi sen automme, ja saimme ostaa oikein hienon uuden auton Chrysler Dodge merkkisen auton. Se vakuutus yhtiö maksoi oikein reilut rahat siitä autosta,
        joka on vielä tänäkin päivänä siellä Brittish Columbian vuoriston rotkossa.

        Olavi2 ( pentti )

        Ja se meidän auto meni ihan mäsäksi
        ja joku oli työntänyt sen sinne rotkoon. Ja kerran kun me menimme junalla Vancouveriin, niin minä näin junan ikkunasta sen paikan missä automme oli rotkossa, ja siellä oli paljon autoja
        toiset pyörät ylöspäin, toiset kyljellään. Sinne oli joutunut paljon autoja talvella kun tie oli
        jäässä.

        Pentti

        ja sattumuksistasi. hauska lukea sinun elävää kerrontaasi. Meillä kun ei ole inkkareita.


      • Olavi2
        noista erämaakokemuksistasi kirjoitti:

        ja sattumuksistasi. hauska lukea sinun elävää kerrontaasi. Meillä kun ei ole inkkareita.

        Kerran me ajeltiin erämaassa serkkuni Erkin kanssa
        joka oli lukutoukka, hän oli kova lukemaan,
        ja oli jo päässyt Teknikoksi. Mutta oli oikein hidas kaikessa, vaikka oli minua vain 1 vuosi vanhempi. Niin kun me ajettiin sitten siellä Calgaryn jälkeen vuoristossa, niin minä näin siellä isossa kalliossa, kaksois oven.
        Ja meillä oli kova vauhti, niin minä sanoin Erkille, että tuolla vuoressa on isot kaksois
        ovet niinkuin autotallin ovet, mutta Erkki etsi
        sieltä lattialta jotakin, ja sitten noin 5 minuutin perästä sanoi että missä? Niin minä sanoin että se meni jo. Sitten me mentiin Yellow stone puistoon lepäämään, niin siellä oli intiaanikylä, ja se intiaanipäällikkö kysyi minulta, että onko tuo vanha setä sinun isäsi.
        Minä sanoin että ei, hän on melkein minun ikäiseni serkkuni. Kyllä ne intiaanit ihmettelivät
        että miten se pappa köpöttää niinkuin 100 vuotinen
        vanhus. No nyt on Erkki serkkuni jo muuttanut
        taivaan kotiin, enkä usko että hän siellä kävelee
        kuin 100 vuotta vanha vanhus.

        Olavi ( pentti )


      • Olavi2
        noista erämaakokemuksistasi kirjoitti:

        ja sattumuksistasi. hauska lukea sinun elävää kerrontaasi. Meillä kun ei ole inkkareita.

        Kerran myö ajeltiin Calgaryyn päin, ja oltiin juuri siellä erämaassa, ja siinä Erkki serkkuni
        oli jo matkasta väsynyt, niin hän alkoi sormellaan tökkimään minun vaimoani, niin vaimoni
        sanoi siitä minulle, niin minä sanoin Erkille, että lopeta jo se vaimoni tökkiminen, niin Erkki suuttui kamalasti, ja sanoi että pysäytä auto Pysäytä auto, niin minä pysäytin auton, niin silloin hän aukaisi auton oven, ja läksi köpöttämään sinne erämaahan. Ja sinne se hävisi.
        Niin minä sanoin vaimolleni, että istutaan vaan tässä, kyllä se kohta takaisin tulee, ja hän tuli, ja lakkasi sitten tökkimästä minun vaimoani. Sitten kun hän tuli Suomeen takaisin, niin hän siellä kertoi minun toisille serkuilleni, että Pentti jätti hänet erämaahan kuolemaan. Ja nyt minä olen joutunut korjailemaan sitä asiaa niille toisille sukulaisilleni siellä Suomessa. Mutta nyt on Erkki serkkuni jo muuttanut
        iäisyyteen. Mutta hän on mies joka keksi sen "Estos" ruosteen esto aineen, joka on jo kuuluisa ympäri maailmaa.

        Pentti Olavi


      • Oli mukava lukea
        Olavi2 kirjoitti:

        Kerran myö ajeltiin Calgaryyn päin, ja oltiin juuri siellä erämaassa, ja siinä Erkki serkkuni
        oli jo matkasta väsynyt, niin hän alkoi sormellaan tökkimään minun vaimoani, niin vaimoni
        sanoi siitä minulle, niin minä sanoin Erkille, että lopeta jo se vaimoni tökkiminen, niin Erkki suuttui kamalasti, ja sanoi että pysäytä auto Pysäytä auto, niin minä pysäytin auton, niin silloin hän aukaisi auton oven, ja läksi köpöttämään sinne erämaahan. Ja sinne se hävisi.
        Niin minä sanoin vaimolleni, että istutaan vaan tässä, kyllä se kohta takaisin tulee, ja hän tuli, ja lakkasi sitten tökkimästä minun vaimoani. Sitten kun hän tuli Suomeen takaisin, niin hän siellä kertoi minun toisille serkuilleni, että Pentti jätti hänet erämaahan kuolemaan. Ja nyt minä olen joutunut korjailemaan sitä asiaa niille toisille sukulaisilleni siellä Suomessa. Mutta nyt on Erkki serkkuni jo muuttanut
        iäisyyteen. Mutta hän on mies joka keksi sen "Estos" ruosteen esto aineen, joka on jo kuuluisa ympäri maailmaa.

        Pentti Olavi

        elävää ja aitoa inhimillistä tekstiä. Kerran olen käynyt Kanadassa, mutta kalaan en kerinnyt, kun olin vain muutaman päivän Montrealissa, Ottawassa ja Torontossa. Kauan sitten 80-luvun puolessa välissä. Ihmiset olivat hyvin ystävällisiä minuleeja suomalaiselle matkakaverilleni.
        Niin että terveiset ja hyvää vointia alkaneelle vuodelle!


      • vajokki
        Olavi2 kirjoitti:

        Kerran myö ajeltiin Calgaryyn päin, ja oltiin juuri siellä erämaassa, ja siinä Erkki serkkuni
        oli jo matkasta väsynyt, niin hän alkoi sormellaan tökkimään minun vaimoani, niin vaimoni
        sanoi siitä minulle, niin minä sanoin Erkille, että lopeta jo se vaimoni tökkiminen, niin Erkki suuttui kamalasti, ja sanoi että pysäytä auto Pysäytä auto, niin minä pysäytin auton, niin silloin hän aukaisi auton oven, ja läksi köpöttämään sinne erämaahan. Ja sinne se hävisi.
        Niin minä sanoin vaimolleni, että istutaan vaan tässä, kyllä se kohta takaisin tulee, ja hän tuli, ja lakkasi sitten tökkimästä minun vaimoani. Sitten kun hän tuli Suomeen takaisin, niin hän siellä kertoi minun toisille serkuilleni, että Pentti jätti hänet erämaahan kuolemaan. Ja nyt minä olen joutunut korjailemaan sitä asiaa niille toisille sukulaisilleni siellä Suomessa. Mutta nyt on Erkki serkkuni jo muuttanut
        iäisyyteen. Mutta hän on mies joka keksi sen "Estos" ruosteen esto aineen, joka on jo kuuluisa ympäri maailmaa.

        Pentti Olavi

        mutta harmiton.


      • Olavi2
        vajokki kirjoitti:

        mutta harmiton.

        Harmiton tarkoittaa, että omistaa nimimerkin
        Vajokki.


      • Olavi2
        noista erämaakokemuksistasi kirjoitti:

        ja sattumuksistasi. hauska lukea sinun elävää kerrontaasi. Meillä kun ei ole inkkareita.

        Kyllä mie Karjalaisena tiijän että teillä
        on siellä Linkkareita.

        Meillä taas tuossa 1 km päässä on Inkkareita,
        ja jos ei käyttäänny kohteliaasti heille,
        voi mennä päänahka. Mutta me hoisimme yhtä intiaanityttöä (9v) monta vuotta, niin intiaanit tykkää meistä, Ja sitten niillä kun on se Bow Wou
        ( nuotiojuhla, jossa ne tanssii )niin minä soitan siellä minun sähkökitaraa, ja vaikka siinä ei olekkaan sähköä niin se soi riittävän kovasti,
        ja kyllä Inkat ihmetteli minun soittotyyliäni,
        kun minä soitan kolmella pinellä sormella diskanttia eli melodiaa, ja peukalolla lyön bassoa
        niin he tulevat minun luokseni ihmettelemään että
        kuinka sinä osaat soittaa kauniin melodian sekä bassottaa saman aikaisesti. Olin oppinut sen taidon jo lapsena ollessani, ja se kuuluu hienosti
        ja kun soitin oikein suruvoittoista, niin edellinen vaimoni kun oli oikein herkkä, niin hän rupesi itkemään, samoin minun poikani Anders 8v kun soitti näppäin haitaria Kouvolan Betaniassa ja
        lauloi sitä että kun Paavali ja Siilas vankilassa
        kiittivät Jumalaa, niin ihmiset kertoivat minulle
        että siellä kirkossa kaikki itkivät. Sillä hän osasi soittaa haitaria niinkuin Viljo Vesterinen
        että vasemmalla kädellä flirutti eli väritti sitä melodiaa. Vaikka oli vain 8 vuotta vanha, niin hän soitti haitaria kuin Viljo Vesterinen, se haitari oli pinempää kokoa kuin aikuisten haitari.
        Ja ihmiset kertoivat minulle että kaikki siellä kirkossa itkivät, se oli niin liikuttavaa, kun hän lapsen äänellä lauloi, että Paavali ja Siilas vankilassa kiittivät Jumalaa.
        Nyt hän on Gimli nimisessä pienessä kylässä ja yhä soittelee ja laulelee nyt yhdessä vaimonsa kanssa. Vaimo on kielinen, ei ossaa Suomea, mutta
        laulaa Suomalaisia lauluja yhdessä Anderssin kanssa. Olen siitä Jumalalle hyvin kiitollinen, että poikani on uskovainen ja niin myös koko hänen perhekuntansa. He tahtoisivat että muuttaisimme sinne Manitobaan Gimliin asumaan.
        Mutta kun siellä ei ole muita Suomalaisia kuin vain Anders poikani, niin emme halua sinne muuttaa
        täältä on sinne kahden päivän matka 8 tuntia 8 tuntia. Se on liian pitkä matka meille. Mutta olemme joka kesä lentäneet sinne SSM - Toronto - Winnipeg - Gimli. SSM = Sault Ste Marie.

        Minulla on se haitari tuolla alakerrassa, ja olen ajatellut ruveta opettelemaan sitä soittoa.
        soitti näppäin haitaria.

        Pentti Olavi Kuusselkä


      • Olavi2
        Olavi2 kirjoitti:

        Kyllä mie Karjalaisena tiijän että teillä
        on siellä Linkkareita.

        Meillä taas tuossa 1 km päässä on Inkkareita,
        ja jos ei käyttäänny kohteliaasti heille,
        voi mennä päänahka. Mutta me hoisimme yhtä intiaanityttöä (9v) monta vuotta, niin intiaanit tykkää meistä, Ja sitten niillä kun on se Bow Wou
        ( nuotiojuhla, jossa ne tanssii )niin minä soitan siellä minun sähkökitaraa, ja vaikka siinä ei olekkaan sähköä niin se soi riittävän kovasti,
        ja kyllä Inkat ihmetteli minun soittotyyliäni,
        kun minä soitan kolmella pinellä sormella diskanttia eli melodiaa, ja peukalolla lyön bassoa
        niin he tulevat minun luokseni ihmettelemään että
        kuinka sinä osaat soittaa kauniin melodian sekä bassottaa saman aikaisesti. Olin oppinut sen taidon jo lapsena ollessani, ja se kuuluu hienosti
        ja kun soitin oikein suruvoittoista, niin edellinen vaimoni kun oli oikein herkkä, niin hän rupesi itkemään, samoin minun poikani Anders 8v kun soitti näppäin haitaria Kouvolan Betaniassa ja
        lauloi sitä että kun Paavali ja Siilas vankilassa
        kiittivät Jumalaa, niin ihmiset kertoivat minulle
        että siellä kirkossa kaikki itkivät. Sillä hän osasi soittaa haitaria niinkuin Viljo Vesterinen
        että vasemmalla kädellä flirutti eli väritti sitä melodiaa. Vaikka oli vain 8 vuotta vanha, niin hän soitti haitaria kuin Viljo Vesterinen, se haitari oli pinempää kokoa kuin aikuisten haitari.
        Ja ihmiset kertoivat minulle että kaikki siellä kirkossa itkivät, se oli niin liikuttavaa, kun hän lapsen äänellä lauloi, että Paavali ja Siilas vankilassa kiittivät Jumalaa.
        Nyt hän on Gimli nimisessä pienessä kylässä ja yhä soittelee ja laulelee nyt yhdessä vaimonsa kanssa. Vaimo on kielinen, ei ossaa Suomea, mutta
        laulaa Suomalaisia lauluja yhdessä Anderssin kanssa. Olen siitä Jumalalle hyvin kiitollinen, että poikani on uskovainen ja niin myös koko hänen perhekuntansa. He tahtoisivat että muuttaisimme sinne Manitobaan Gimliin asumaan.
        Mutta kun siellä ei ole muita Suomalaisia kuin vain Anders poikani, niin emme halua sinne muuttaa
        täältä on sinne kahden päivän matka 8 tuntia 8 tuntia. Se on liian pitkä matka meille. Mutta olemme joka kesä lentäneet sinne SSM - Toronto - Winnipeg - Gimli. SSM = Sault Ste Marie.

        Minulla on se haitari tuolla alakerrassa, ja olen ajatellut ruveta opettelemaan sitä soittoa.
        soitti näppäin haitaria.

        Pentti Olavi Kuusselkä

        Se onkin sellanen kaksrivinen kurttu, toistaiseksi saan siitä vain sellasta läähätystä aikaan, mutta kun harjoittelen niin alkaapi kauniisti soida. Soittelen säkkijärven polkat ja muut tervahöyryt päälle. On siinä inkkaritkin ihmeissään kun Pentti päästelee haitarsooloo.
        Kerran näyttivät minulle, ne inkkarit sellaista kwakiutl maskia, sitä käytetään klukwala ceremoniassa, kyllä minua pelotti, niin oli suden näköinen. Inkkarit on aina arvaamattomia.


      • Olavi2
        Olavi2 kirjoitti:

        Se onkin sellanen kaksrivinen kurttu, toistaiseksi saan siitä vain sellasta läähätystä aikaan, mutta kun harjoittelen niin alkaapi kauniisti soida. Soittelen säkkijärven polkat ja muut tervahöyryt päälle. On siinä inkkaritkin ihmeissään kun Pentti päästelee haitarsooloo.
        Kerran näyttivät minulle, ne inkkarit sellaista kwakiutl maskia, sitä käytetään klukwala ceremoniassa, kyllä minua pelotti, niin oli suden näköinen. Inkkarit on aina arvaamattomia.

        Ei tääl' amer5iikas tarvitse kun painaa nappia,
        niin kaikki pyörät pyörii, taikka seisahtaa.

        Nytkin vaimoni meni alakertaan, ja nappasi erästä
        nappulaa, niin silloin meni saunan kiuas päälle,
        ja kohta kylvetään. Vastana meillä on täällä Kanadassa tehty nuoravasta, se on tehty karkeasta
        narusta, ja sillä kun hutkii selkään, niin kyllä
        tuntuu hyvältä. Mutta jos on liian vähän löylyä,
        niin ei se sitten tunnu miltään.
        Naruvasta paras vasta. Koivuvasta on liian lyhyt
        ikäinen, naruvasta on pitkä ikäinen,ja on marjapuuron värinen. Myö ollaan tääl' ameriikas
        niin iloisia siitä, että Suomen pöydältä on paljon tippunut viisauden murusia.

        Minun paras keksintöni täällä, on vesimittari. Se on tosihyvä, ja se riippuu tuolla keittiön verhotangossa, ja sillä mitataan, että onko vesi ( Superiorjärven )mitä käytämme turvallista juoda. Ja jos siihen syttyy varoitusvalo, sitten emme sitä vettä käytä. Mutta Superior järvi on 800 km pitkä järvi, ja se on hyvin kirkas vesi siinä. Me käymme siellä rannassa syöttämässä sorsia, kun ne ei näin talvella saa muuta ruokaa
        kuin sukeltamalla pohjaan ja etsivät simpukoita sieltä pohjasta. Kyllä ne sorsat on iloisia kun näkevät automme, ja tietävät että nyt tuodaan heille ruokaa, niitä on siellä noin 200 sorsaa. Hanhet lähtivät jo etelämaille.

        Olavi


      • Olavi2
        Olavi2 kirjoitti:

        Se onkin sellanen kaksrivinen kurttu, toistaiseksi saan siitä vain sellasta läähätystä aikaan, mutta kun harjoittelen niin alkaapi kauniisti soida. Soittelen säkkijärven polkat ja muut tervahöyryt päälle. On siinä inkkaritkin ihmeissään kun Pentti päästelee haitarsooloo.
        Kerran näyttivät minulle, ne inkkarit sellaista kwakiutl maskia, sitä käytetään klukwala ceremoniassa, kyllä minua pelotti, niin oli suden näköinen. Inkkarit on aina arvaamattomia.

        On se kiva kun meitä Olavi2:sia on kaksi.
        Onkohan se laillista ?

        Pentti


      • Olavi2
        Olavi2 kirjoitti:

        On se kiva kun meitä Olavi2:sia on kaksi.
        Onkohan se laillista ?

        Pentti

        laillista,laillista lallaalaa, sherfi anto sakot kadulla nainnista vaan, mutta kyllä meitä poikia naurattaa, nuoravihdalla rapsitaa selkää ja istutaan kiukaalla kun meillä Kanadassa on kovat pakkaset. Mutta kieltolain aikaan Ameriikan chigakossa se Caponen ali myi laittomasti liquiria, sellasta moonsainia, sai siitä suuret rahat. Niitä ameriikan dollareita, vähän eri kun teidän markat, meilläkin on täällä Kanadassa dollareita, myös eri kun teidän markat.


    • kuttaperkka

      jorinoilla on tuulastuksen kanssa?
      Vai onko kaikki tuulastusta kerrankin kokeilleet seonneet lopullisesti?

      • Olavi2

        Sinutkin on joku nainen "tuulastanut" Ja nyt olet
        maailman onnellisin mies.
        Katsos tuulastamista on niin monenlaista.
        Menit ansaan kun nainen sinut tuulasti.
        Ja nyt olet sen naisen orja.

        Olavi


      • Olavi2
        Olavi2 kirjoitti:

        Sinutkin on joku nainen "tuulastanut" Ja nyt olet
        maailman onnellisin mies.
        Katsos tuulastamista on niin monenlaista.
        Menit ansaan kun nainen sinut tuulasti.
        Ja nyt olet sen naisen orja.

        Olavi

        vielä tuulastettu? Olen ikäni yrittänyt olla tuulastettavana, ei ole kenellekään kelvannut. Kuitenkin nuorenakin olin oikea lännen lokari.


      • Olavi2
        Olavi2 kirjoitti:

        vielä tuulastettu? Olen ikäni yrittänyt olla tuulastettavana, ei ole kenellekään kelvannut. Kuitenkin nuorenakin olin oikea lännen lokari.

        Jos sinä olet ollut lännen lokari niin kerro
        missä kaupungissa sinä asuit silloin ?
        Vancouverissako ?
        Calgaryssäkö ?
        Thunder Bayssäkö ?
        Winnipegissäkö ?
        Vaiko Sault Ste Mariessa ?
        Vaiko Torontossa ?
        vaiko Sudburyssä ?
        Ollaanko oltu samassa kaupungissa ?

        Olavi ( pentti )


      • Olavi2 ( alkuperäinen )
        Olavi2 kirjoitti:

        vielä tuulastettu? Olen ikäni yrittänyt olla tuulastettavana, ei ole kenellekään kelvannut. Kuitenkin nuorenakin olin oikea lännen lokari.

        Se on kiellettyä täällä keskustelukerhossa
        käyttää jonkun toisen nimeä !

        Olavi 1


      • Olavi2
        Olavi2 ( alkuperäinen ) kirjoitti:

        Se on kiellettyä täällä keskustelukerhossa
        käyttää jonkun toisen nimeä !

        Olavi 1

        kielletty oli alkoholin juominen kieltolain aikana, muistan kun pikkupoikana Chigakossa Al Capone ruiskutti tommygunilla buletteja muihin ganstereihin. Hän myi eniten liguireja kun muut gansterit. nykyään saa viinaksia juoda ihan vapaasti.


      • Olavi 2
        Olavi2 kirjoitti:

        kielletty oli alkoholin juominen kieltolain aikana, muistan kun pikkupoikana Chigakossa Al Capone ruiskutti tommygunilla buletteja muihin ganstereihin. Hän myi eniten liguireja kun muut gansterit. nykyään saa viinaksia juoda ihan vapaasti.

        Menin pitästä aikaa ätiäni katsomaan Imatralle.
        Ja kun istuin siinä keittiössä, niin minua hämmästytti kumma ääni, joka sanoi että pulp - pulp - pulp - pulp ja minä kysyin äidiltäni että mikä tuo ääni on tuolla kaapissa, niin äiti sanoi että siellä on vesijohtoputket epäkunnossa.
        Mutta tiesinhän minä että äiti teki kiljua, kun oli niin yksinäinen elämä, niin hän teki ajankuluksi kiljua eli "valkoista hevosta"
        Äiti on jo nyt saamassa parempaa viiniä taivaassa.

        Olavi


    • jutut on?

      Tulin katsomaan, mitä miehet kirjoittaa kalastuksesta, enkä enää yhtään ihmettele, miksi miehet lähtee usean viikon kalamatkalle Lappiin keskenään...
      Tytteli :-)

    • on vanhanajan hasakki.sähkövaloilla ei tee mtn.ja liikaa rojua tulee niiden kanssa mukaan.

    • Otsalamppu

      Onko kellään kokemusta otsalampun käyttämisestä tuulastuksessa? Jokohan teho riittää.. On ainakin järkevän kokoinen ja muutenkin kätevä.

      • Anonyymi

        Jos lamppu liian pieni niin sinulla liian suuri pää.


    • olavi2(alkuperäinen)

      joku käyttää mun nimimerkkkii vaik se on killettyy sa*ta*a

      • Anonyymi

        Kohtako nousee lamppu ohtaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe