Kompostoiva WC

Ida

Olen toteuttamassa haaveeni, huomenna tehdään mökkikaupat ja nyt on jo kova hinku laittaa kuntoon ja kuluja arvioimaan. Seuraa tyhmiä kysymyksiä, joihin toivon viisaita ja asiantuntevia vastauksia koskien kompostoivia käymälöitä (perhe=2 hlöä, käyttö kesäisin).

Onko BIOLAN kompostoiva käymälä hyvä?
Esitteen mukaan se kompostoi niin, ettei jälkikompostointia tarvita. Pitääkö paikkaansa?

Tiedättekö muita HYVIÄ loppuun asti kompostoivia?
Mitä kokemuksia esim MAKKI-käymälästä, jossa on joku kuivikkeen annostelijakin..

Mites tuo nesteen kerääminen. Kannattaako kerätä johonkin säiliöön? Mites sitä "haihdutetaan" (tuleeko hajuhaittoja?) vai kannetaanko yleensä johonkin muualle.. minne? Maaperään imeyttäminen vähn ihmetyttää. Ei varmaan passaa siirtolapuutarhassa..?

12

15771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti

Itselläni ei ole kokemusta "loppuun asti kompostoivasta" käymälästä, mutta ns. Eko-WC:stä on. Sehän on oikeastaan muotoiltu "saavi", jossa on mukana kuorikesäiliö, ilmastointihormi ja letku nesteen imeytykselle. Oman pakettini ostin Starkilta ja se maksoi n. 220 euroa tarvikkeineen.

Asennus oli helppo. Työtä liittyy oikeastaan vaan ilmastointihormin läpivientiin katosta ja letkun läpivientiin seinästä tai lattiasta.

Kompostointi perustuu tässä mallissa kuorikkeen / hajusyöpön käyttöön, mutta jälkikompostointi siis tarvitaan. Siihen tarkoitukseen aion rakentaa eristetyn kompostorin kyllästetystä laudasta.

Hajuhaittoja ei ole esiintynyt viime kesän kuumuudessakaan lainkaan. Ilmastointihormin ansiosta hajut menevät katon läpi taivaan tuuliin.

Myös nesteet haihtuvat osaksi ilmastointihormin kautta ja loput menevät kuorikekerroksen läpi maaperään ja imeytyvät sinne. Myöskään vessan takana ei ole haiskahdellut, eli ilmeisesti haituminen ja kuorikerros tekevät tehtävänsä tässäkin mielessä.

Yhden kesän jälkeen kokemukset ovat siis olleet ihan hyvät. Negatiivisena puolena on tuo jälkikompostoinnin tarve. Olen tosin kuullut, että jotkut laittavat tämänkin tavaran suoraan metsään puun juurelle, mutta itse ajattelin kyllä hoitaa myös tuon jälkikompostoinnin. Toinen hankaluus oli, että yhdessä vaiheessa kesää tuo wc veti melko paljon kärpäsiä puoleensa. Tämä tosin saattoi johtua liian niukasta kuorikkeen käytöstä. Tämä ongelma korjaantui kuitenkin itsekseen ennenkuin ehdin hankkia torjunta-aineita.

Tämä omista kokemuksistani. Jos mökkisi on siirtolapuutarhassa, tuo loppuun asti kompostoiva käymälä on varmaan ihan hyvä ratkaisu.

Tässä muutama linkki joista saattaisi olla sinulle hyötyä:

http://www.vyh.fi/hoito/vesihuo/haja/kompost.htm

http://www.ytv.fi/jateh/hyoty/kompos.html

• saare eläjä

meil on ulko-huussi mökillä ja käytetään kuorikkeena "hajusyöppöö"

En tarvetta muutoksiin. Reilusti vaan kuorikketta ja kompostoituu se sielläkin alkuperäisessä paikassakin. Paska haisee joka neljäs vuosi ku tyhjennän. Ei siihenkään kuole ja eikä käsin tartte koskee.

• Ida

Kiitos, Antti vastauksestasi ja hyvistä nettiosoitteista. Aion tutkailla tarkkaan.

Kaupat tuli tehtyä ja nyt innolla hommiin.

Vielä kysyisin siitä nesteiden imeytyksestä: kuinka syvälle se imeytysletku pitäisi työntää. Pitääkö maa-ainesta jotenkin vaihtaa sen letkun pään ympäristöstä.. esim soraa, sitten multaa, entä turve, kuten Sara ehdottaa?

Siirtolapuutarhapalsta on niin pieni, etten malta käymälän lisäksi uhrata tilaa vielä jälkikompostillekin, hajuja ei lähellä olevien naapureiden vuoksi saisi muodostua.

Terv. Ida

• Antti
        Ida kirjoitti:

Kiitos, Antti vastauksestasi ja hyvistä nettiosoitteista. Aion tutkailla tarkkaan.

Kaupat tuli tehtyä ja nyt innolla hommiin.

Vielä kysyisin siitä nesteiden imeytyksestä: kuinka syvälle se imeytysletku pitäisi työntää. Pitääkö maa-ainesta jotenkin vaihtaa sen letkun pään ympäristöstä.. esim soraa, sitten multaa, entä turve, kuten Sara ehdottaa?

Siirtolapuutarhapalsta on niin pieni, etten malta käymälän lisäksi uhrata tilaa vielä jälkikompostillekin, hajuja ei lähellä olevien naapureiden vuoksi saisi muodostua.

Terv. Ida

Meillä tuo käymälä sijaitsee sora-/moreeni maaperän päällä. Itse tein niin, että kaivoin tuommoisen 40-50cm syvän montun ja sen pohjalle laitoin jokapuolelta reijitetyn muovisen mehukanisterin. Sitten laitoin imetysletkun pään kanisteriin, ettei se litisty tai mene muuten tukkoon. Kanisterin ympärille keräsin vielä varmuuden vuoksi vähän kiviä. Sitten täytin montun ihan sillä sorapitoisella kaivumaalla ja "naamioin" maanpinnan samanlaiseksi kuin muuallakin. Tämä on ainakin yhden kesän kokemuksen perusteella toiminut ihan hyvin. Ilman omakohtaista kokemusta uskoisin, että imeytyspaikalla multa ja turve toimivat myös, mutta jos alla on tiivis savikerros saattaa tulla vaikeuksia.

• Ida
        Antti kirjoitti:

Meillä tuo käymälä sijaitsee sora-/moreeni maaperän päällä. Itse tein niin, että kaivoin tuommoisen 40-50cm syvän montun ja sen pohjalle laitoin jokapuolelta reijitetyn muovisen mehukanisterin. Sitten laitoin imetysletkun pään kanisteriin, ettei se litisty tai mene muuten tukkoon. Kanisterin ympärille keräsin vielä varmuuden vuoksi vähän kiviä. Sitten täytin montun ihan sillä sorapitoisella kaivumaalla ja "naamioin" maanpinnan samanlaiseksi kuin muuallakin. Tämä on ainakin yhden kesän kokemuksen perusteella toiminut ihan hyvin. Ilman omakohtaista kokemusta uskoisin, että imeytyspaikalla multa ja turve toimivat myös, mutta jos alla on tiivis savikerros saattaa tulla vaikeuksia.

Hei!
        Pääseekö sinne kanisteriin mistään ilmaa? Onko se aukko sulla ihan maan tasalla vai maan alla?

Ida

• Antti
        Ida kirjoitti:

Hei!
        Pääseekö sinne kanisteriin mistään ilmaa? Onko se aukko sulla ihan maan tasalla vai maan alla?

Ida

Kanisteriin ei ole johdettu erikseen ilmaa. Kanisterin laitoin maahan vain estääkseni letkun pään tukkeutumisen ja varmistaakseni, että nesteet pääsevät pois saavista ja letkusta vaikkakin ne imeytyvät ehkä vähän hitaammin kanisterin kautta. Kanisterin suuaukko on 10-20 cm maanpinnan alla.

• Ida
        Antti kirjoitti:

Kanisteriin ei ole johdettu erikseen ilmaa. Kanisterin laitoin maahan vain estääkseni letkun pään tukkeutumisen ja varmistaakseni, että nesteet pääsevät pois saavista ja letkusta vaikkakin ne imeytyvät ehkä vähän hitaammin kanisterin kautta. Kanisterin suuaukko on 10-20 cm maanpinnan alla.

HEH, tämä on nyt kyllä vähän huvittavan yököttävä keskustelu, mutta en malta olla jatkamatta:

Siis, kanisteri täyttyy pikkuhiljaa ja neste poistuu vain imeytymällä maahan, koskapa sinne ei tule korvausilmaa mistään. Eikö seurauksena tule jonkinmoinen alipaine.. Mä en ymmärrä.. Mites se letku on siellä toisessa päässä, elikkä wc:ssä?

Entä jäätyminen/routa ?

Ida

• Antti
        Ida kirjoitti:

HEH, tämä on nyt kyllä vähän huvittavan yököttävä keskustelu, mutta en malta olla jatkamatta:

Siis, kanisteri täyttyy pikkuhiljaa ja neste poistuu vain imeytymällä maahan, koskapa sinne ei tule korvausilmaa mistään. Eikö seurauksena tule jonkinmoinen alipaine.. Mä en ymmärrä.. Mites se letku on siellä toisessa päässä, elikkä wc:ssä?

Entä jäätyminen/routa ?

Ida

Siis suoraan saavista menee ilmastointiputki katolle ja sitä kautta tapahtuu haihtumista.

Loput imeytyy osaksi kuorikkeen kanssa "saavin muuhun sisältöön" ja vielä sitten jäjelle jäävä neste menee letkun kautta maaperään (kanisteri välissä).

WC:n päässä letku on kiinni "saavin" alimmassa kohdassa normaalisti letkuliitännässä.

WC tyhjennetään meidän käytöllämme kerran vuodessa.

Alipaine ja jäätyminen eivät näillä määrillä ole ongelma.

• Mökkihöperö

Meillä oli tarkoitus kolmisen vutta sitten laittaa mökille vesi vessa, mutta kun lskimme hintoja niin päädyimme kompostoivaan Naturum sisävessaan, siinä voi myös käyttää bidesuihkua.
      Jätevedet voi yhdistää samaan viemeriin keittiö ja saunavesien kanssa, eikä hajuhaittoja ole esiintynyt.

Tässä linkki:

• sara

Onnea vaan uusille mökkeilijöille. Minä taas myin juuri mökkini ja hyödynnämme nyt yhteistä sukumökkiä. Yksi asia mitä jäin omalta mökiltäni kaipaamaan oli juuri tämä Biolanin kompostikäymälä. Se on kyllä ehdoton peli. Etenkin kun sinne voi panna myös biojätteet. Sinne meni välillä kokonaisia banaaneja ja perunoita jne., mutta keväällä tyhjennysaikaan kaikki oli tasaisesti kompostoitunut. Isoimmat ja näkyvimmät palaset olivat sahanpurua, sitä kun käytin yhdessä huussikuivikkeen kanssa.
      Vessaa oli suorastaan ilo tyhjentää keväisin, kun se ei haissut lainkaan. Nesteet keräytyy erilliseen kanisteriin, jossa on kylläkin hajua. Nyt jos laittaisin sellaisen, niin imeyttäisin nesteet maahan. Imeytyskohtaan vaihtaisin maaksi reilusti turvetta, jolla on hyvä imukyky (myös hajujen). Siihen voi vielä istuttaa jotakin kasvia päälle, mikä tarvitsee voimakasta lannoitusta. Ureahan on parasta lannoiteainetta.
      Itse asiassa olen jo suunnitellut sukumökille biolanin laittoa, koska olen niin kyllästynyt tavallisen pöntön hajuihin. Ero on se, että vanhassa vessassani oli kirjahylly, jotta pytyllä saattoi selailla vanhoja valittuja paloja. Nyt sitä pinkaisee pihalle pikavauhdilla, ei puhettakaan nautinnosta.

• Saarelainen

Tein kasettivaneerista tiiviin säiliön, joka on kalteva taaksepäin. Säiliön takaosassa ylhäällä on suurehkoja reikiä ja wc:n katon läpi menee tuuletusputki. Kuivikkeena käytän pelkästään koivunlehtikariketta, jota on rajattomasti saatavana. Nestettä ei koskaan ole kertynyt säiliöön tällä pienehköllä käytöllä. Ei kärpäsiä eikä hajuhaittoja. Tyhjennys käytön mukaan parin vuoden välein wc:n takaa.

• Leena

Tuolla aiemminkin oli keskustelua aiheesta. Katso 9.10. Biolan kompostori wc otsikon alta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6663
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3895
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2432
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe